Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

20.04.2020 r. - 24.04.2020 r. - Kodeks Małego ekologa

PONIEDZIAŁEK - 20.04.2020 r. - KREŚLIMY ÓSEMKI

1. Ćwiczenia poranne

2. Zabawa paluszkowa ( dzieci znają teksty, i potrafią wykonać odpowiednie gesty)
- A, B, C pracować nam się chce….
- Pączek, listek, kwiatek, to jest maczek, a ja jestem przedszkolaczek
- Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak

3. Zabawa matematyczna, osoba prowadząca przygotowuje zbiory po 8 przedmiotów posiadających cechy wspólne np. 8 guzików, 8 plastikowych klocków, 8 klocków drewnianych, 8 kredek, 8 resoraków itp. do każdego zbioru prowadzący dokłada jeden element niepasujący do zbioru ( np. 8 klocków drewnianych 1 plastikowy), dziecko wyszukuje niepasujący element i odkłada na bok, następnie przeliczają elementy zbioru  i dochodzą do wniosku, że zbiory składają się z 8 przedmiotów.

Dodatkowe działanie dla dzieci chętnych:

Osoba prowadząca układa  dwa zbiory . W jednym z nich układa 8 elementów, w drugim więcej lub mniej, dziecko przelicza elementy i dokłada lub odejmuje przedmioty tak, aby       w każdym zbiorze było ich po tyle samo.

4.Zabawa matematyczna „Policz i powiedz ile” – przeliczanie, prowadzący zadaje pytania np.: Ile nóg ma krzesło? Ile krawędzi ma stół ? Ile masz w domu misiów? Ile w kuchni masz kubków z uchem ? itp.

5. Zabawa rozwijająca zmysł równowagi „Ósemki”. Prowadzący rozkłada na podłodze długą wstążkę na kształt cyfry 8. ( wstążka wykonana np. z pociętej bibuły, sznurek, skakanka itp.). Dzieci chodzą po niej, stawiając stopę za stopą. Rozkładają przy tym ręce na boki, aby zachować równowagę.

6. „Kreślimy ósemki” – zabawa ćwicząca koordynację wzrokowo-ruchową. Dzieci trzymając w dłoni sznurek, włóczkę itp. kreślą ósemki w powietrzu i na dywanie, raz prawą ręką, raz lewą.

7. Ćwiczenia grafomotoryczne, dziecko na kartce odrysowuje 2 koła, jedno na drugim , tak aby tworzyły cyfrę 8, następnie rysuje na styku dwóch kół widoczną kropkę i bez odrywania ręki kreśli do góry i na dół cyfrę 8, powtórzyć  kilkakrotnie.

8. KART PRACY-  dzieci pięcioletnie  - KP3 str. 3

9. Dzieci 4 - letnie -  z plasteliny ulepić wałek i uformować z niego cyfrę 8.

 

WTOREK - 21.04.2020 r. -  ”PRZYRODA WOKÓŁ NAS”

1. Zestaw ćwiczeń porannych

2. Zabawa ortofoniczna „ Czym podróżujemy”, dziecko zaczyna poruszać się i naśladować dźwięki wydawane przez pojazdy, natomiast rodzic odgaduje jaki pojazd dziecko miało na myśli.

3.”Za moim oknem?” , obserwacja elementów przyrody z okna domu, swobodne wypowiedzi dzieci nt. przyrody, oznak wiosny, rodzic kieruje pytania „ Co to jest przyroda?”, „Czy wokół nas jest przyroda?”, do tego zadania można wykorzystać wcześniej wykonaną lunetę z rolki papieru. Ustalenie z dzieckiem wniosku, że przez lunetę możemy wyraźnie uchwycić wyraźnie jeden element a bez lunety patrzymy całościowo.

4.Dbamy o przyrodę” , wykonanie ćwiczenia z KP3, k 61 dzieci 4-letnie, omówienie z dzieckiem ilustracji przedstawiającej niewłaściwe zachowanie dzieci w stosunku do przyrody. Wspólne szukanie odpowiedzi na pytanie „ Jak my , jako małe dzieci możemy chronić przyrodę?”, dzieci 5-letnie , wykonanie zadania z karty KP3 Nr 4,5

5. „Eko, Eko ekologia” wysłuchaj piosenkę, spróbuj w krótkich zdaniach powiedzieć o czym  jest treść piosenki, co zapamiętałeś?

Link do piosenki - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/link_do_papkuly.docx

Tekst piosenki - "Eko, eko, ekologia" - U.Pakuła

Ref.
Eko, eko, ekologia
Eko, eko, ekologia
To higiena i biologia
To ochrona czystej wody
To działania dla przyrody
Eko, eko, ekologia
Żeby Odra była modra
Żeby było w niej mniej śmieci
Niech zadbają o to dzieci
I.
Kiedy masz ochotę zjeść loda- to jesz!
Kiedy chcesz się napić, to pijesz co chcesz
Lecz po każdym lodzie zostanie papierek
A po coli, sokach- stosy puszek i butelek
Jeśli masz ochotę na Frugo- to pijesz
Jeśli chcesz być czysty, to często się myjesz
Żebyś mógł się umyć, musi być czysta woda
Czyste środowisko i czysta przyroda.
Ref.
Eko, eko, ekologia
Eko, eko, ekologia
To higiena i biologia
To ochrona czystej wody
To działania dla przyrody
Eko, eko, ekologia
Żeby Odra była modra
Żeby było w niej mniej śmieci
Niech zadbają o to dzieci
II.
Nie wyrzucaj gazet, daj je na makulaturę
Bo z makulatury mamy papier i tekturę
A z papieru można zrobić książki i zabawki
Dzięki temu będzie więcej drzewa na huśtawki
Posegreguj śmieci- tutaj szkło, a tam metale
Z plastiku w fabryce zrobią mnóstwo nowych lalek
Kapsle i butelki, stare szmaty daj do skupu
Za to kupisz pyszne lody, parę butów.
Ref.
Eko, eko, ekologia
Eko, eko, ekologia
To higiena i biologia
To ochrona czystej wody
To działania dla przyrody
Eko, eko, ekologia
Żeby Odra była modra
Żeby było w niej mniej śmieci
Niech zadbają o to dzieci

ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

6. Czysty świat, to czyste moje otoczenie. Rozejrzyj się dokładnie po swoim pokoju lub wybranym miejscu w domu i zastanów się jak ty możesz dbać o czystość w swoim najbliższym otoczeniu, ustal z rodzicami obowiązki , które możesz wykonywać by zadbać np. o swój pokój.

Zabawa ćwicząca równowagę- „Bociany na łące” , dzieci stają na jednej nodze, próbując zachować równowagę, jednocześnie naśladują rekami ruch dziobu i mówią: kle, kle, powtarzają czynność zmieniając nogę.

DODATKOWE ZAJĘCIA DLA CHĘTNYCH

„KODEKS MŁODEGO EKOLOGA”

Poproś, aby rodzic pomógł Tobie i  zapisał na dużym kartonie w punktach podane przez Ciebie propozycje,  o których powinien pamiętać ekolog.


ŚRODA - 22.04.2020 r. - „ ZIEMIA PROSI O OCHRONĘ”

1. Zestaw ćwiczeń porannych.

2. „ Ekologiczny dom”, obejrzyj film, osoba prowadząca zadaje dziecku pytania związane z filmem, tak, aby sprawdzić w jakim zakresie zapamiętało treść.

Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/ekologiczny_dom.docx

3. Osoba prowadząca przekazuje dziecku informację, że 22 kwietnia, czyli dzisiaj jest ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI, oznacza to, iż na całym świecie w tym dniu każdy powinien zastanowić się:
- Czy dba o swoje najbliższe otoczenie?, - Czy nie niszczy przyrody, szanuje zwierzęta i rośliny?
- Co może zrobić , aby Ziemia była czysta, służyła ludziom i roślinom?

Swobodne wypowiedzi dzieci nt. „Ochrony Ziemi, Wyjaśnienie dzieciom pojęcia „ekologia”

EKOLOGIA – TO TAKA DZIEDZINA NAUKI, KTÓRA ZAJMUJE SIĘ  PRZYRODĄ, CZYLI WSZYSTKIM TYM CO NAS OTACZA, NASZE ŚRODOWISKO ( DOM, PARK, ROŚLINY , ZWIERZĘTA ITP.)

CO TO OZNACZA BYĆ EKO? ,osoby, które nazywają swój styl życia ekologicznym, dbają o nasz dom, czyli środowisko,. Nie krzywdzą  innych zwierząt, dbają o rozwój roślin, segregują odpady.

ABY BYĆ EKO, NALEŻY WYKONYWAĆ M.IN. TAKIE CZYNNOŚCI;
- wyrzucać śmieci do kosza zgodnie z przeznaczeniem
- nie wyrzucać jedzenia,
- myć owoce i warzywa przed spożyciem
- gasić światło gdy wychodzimy z pomieszczenia
- sprzątać po psie
- nie marnować wody podczas kąpieli, myciu zębów itp.

4. Oglądanie plakatów związanych ze  Światowym Dniem Ziemi. Swobodne wypowiedzi dzieci nt. piękna przyrody, i próby wnioskowania, co może jej zagrażać. Niżej podane są linki do plakatów.
- /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/eko_plakaty.docx
- /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Dzien_Ziemi_plakaty.docx
- /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Ziemia_plakaty.docx

 

5. Praca plastyczna – z dostępnych materiałów plastycznych wykonaj plakat nt. „ Ziemia mój dom” .

6. Podczas wykonywania plakatu posłuchaj piosenki "Nasza planeta"
Link -/uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Nasza_planeta.docx

7. Zabawa ruchowa „Slalom”, ustaw w odstępach np. puste pojemniki po jogurcie, butelki, lub klocki , tak aby była między nimi przestrzeń, następnie przejdź między nimi z rozstawionymi w bok rękoma, z przedmiotem na głowie, na czworakach, spróbuj tyłem.


CZWARTEK - 23.04.2020 r. - „ DZIECI NIE LUBIĄ GDY KTOŚ ŚMIECI”

1.Zestaw ćwiczeń porannych.

2. Zabawa dydaktyczna „ Kto rozpozna z czego to zrobione?”, osoba prowadząca zasłania chustką oczy dziecka i podaje mu przedmioty z rodzaju „nieużytki”, dziecko z zamkniętymi oczami  opowiada co to za przedmiot, z czego jest zrobiony ( szkło, plastik, metal, tektura, folia, tkanina itp.), dziecko za pomocą dotyku rozróżnia materiał.

3. Zabawa dydaktyczna „ Sortujemy przedmioty”, zadaniem dziecka jest przedmioty z poprzedniej zabawy posegregować ( tworzenie zbiorów, można przeliczać elementy tych zbiorów, określać gdzie jest mniej a gdzie więcej).

4. Wysłuchanie piosenki, swobodne wypowiedzi dzieci nt. treści piosenki.

Piosenka "Cały świat jest w naszych rękach"
Link -/uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Caly_swiat....docx

5. Zadanie w kartach pracy 5- latki KP 3 str 6,7

6. Proponujemy filmy, które związane są z tygodniowym tematem:

- Bajka "Rodzina Treflików"- Śmieci - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Rodzina_Treflikow.docx

- Bajka edukacyjna - proekologiczna (o segregacji śmieci) - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Bajka_edukacyjna.docx

7. Twórcze opowiadanie „ Historia pewnej butelki”, rodzic opowiada dziecku historię : Zosia wracała z mamą z przedszkola. Zachciało jej się pić. Mama kupiła jej pyszny soczek w butelce. Zosia wypiła napój i ……Zadaniem dziecka jest kontynuowanie historii zużytej butelki.

8. Zabawy dodatkowe związane z butelką.

- Zabawa „Gramy na plastikowej butelce”, dzieci próbują grać na plastikowej butelce- uderzają w nią paluszkami, całą dłonią , drewnianą łyżką, metalową, turlają po podłodze, wrzucają do niej groch, fasolę.

- Zabawa „ Gramy na szklanej butelce”, dzieci wydobywają dźwięk z butelki poprzez dmuchanie w nią, delikatne uderzanie, stukanie palcami, włożenie do otworu butelki łyżeczki deserowej i uderzanie w nią.

- Wykonanie z plastikowej butelki i innych nieużytków zabawki wg pomysłu dzieci, dając w ten sposób drugie życie tym przedmiotom.

- Rady na odpady- bajka ekologiczna - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Rady_na_odpady.docx

9 .  „Wiem jak segregować śmieci” praca plastyczna , z kolorowego papieru wytnij pojemniki na śmieci  z odpowiednim oznaczeniem: niebieski- papier, żółty- plastik, metal, zielony – szkło,, brązowy – bio,  czarny – mieszane, każdy pojemnik naklej na nowej kartce a następnie kredkami , farbami , mazakami narysuj to co używasz w codziennie i do jakiego pojemnika wrzucasz przedmioty.

10. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.


PIĄTEK  - 24.04.2020 r. - 
WODA, ŹRÓDŁEM ŻYCIA”

1. Zestaw ćwiczeń porannych

2. Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez rozwiązywanie zagadek tematycznych.

- Płynie w kranie i strumyku, w morzu też jest jej bez liku.   (woda)

- Mniejszy lub większy, porośnięty drzewami.
  W nim sarnę czy dzika spotkasz czasami.   (las)

- Na ścianie w gniazdku ma swe mieszkanie.
  Płynie w przewodach, światło nam daje.   (prąd)

3. Obejrzyj wspólnie z rodzicami film „W kontakcie z naturą”:
Link -
/uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/W_kontakcie_z_natura_-_film.docx

- porozmawiaj z rodzicami jaki problem był zawarty w filmie?
- „Co zrobić, by chronić środowisko?” – rozmowa kierowana na temat oszczędzania wody i energii
- „Jak oszczędzam wodę i energię” – dzieci przedstawiają oszczędne i nieoszczędne używanie wody i prądu. Dzieci dokonują wyboru,
- kąpiel pod prysznicem i kąpiel w wannie – kubek do płukania zębów napełniony do połowy i kran z odkręconą wodą podczas mycia zębów,
- nieużywana ładowarka wpięta do kontaktu i kontakt bez podłączonych urządzeń,

4. Opowiadanie „Przygoda kropli wody"-  w oparciu o tekst osoba prowadząca prowadzi z dzieckiem rozmowę ( pytania pod tekstem), postawienie dziecku problemu, czy woda jest dla wszystkich potrzebna, co byłoby gdyby na świecie nie było wody?" LINK DO OPOWIADANIA

Zabawa ruchowa „Krople deszczu”, z błękitnego kartonu wytnij kilka kropelek , rozłóż je na podłodze i rytmie ulubionej piosenki omijaj wszystkie krople, następnie   ułóż   z kropli kałużę, policz ile potrzeba kropli aby ułożyć kałużę.

5. Mali badacze, eksperymenty są dla Was ulubionym działaniem, proponujemy Wam kilka zabaw z wodą.

Doświadczenie 1. KOLOROWE WODNE WULKANY

Aby wykonać kolorowe wulkany, potrzebne są: 4 szklanki wypełnione wodą, bibuła w 3 kolorach lub barwniki spożywcze, kwasek cytrynowy, opakowanie  sody oczyszczonej, łyżka

W trzech szklankach barwimy wodę( w każdej inny kolor) i wsypujemy kwasek cytrynowy, a w czwartej mieszamy ją z sodą oczyszczoną. Z ostatniej szklanki łyżką nabieramy wodę i wlewamy go do każdej z kolorowa wodą. Pod wpływem reakcji płyn zaczyna uciekać dlatego postawcie szklanki na tacy. Obserwujcie spektakl kolorów.

DOŚWIADCZENIE 2  TAŃCZĄCY OLEJ

Potrzebne będzie: szklanka wypełniona wodą do ¾ wysokości, 5 łyżek,  1 łyżeczka kakao, sól.

Do szklanki z wodą wlejcie olej i dosypcie kakao. Górna część została pięknie zabarwiona, teraz sprawdźcie co będzie się działo kiedy wsypiecie sól? Efekt z pewnością Wam się spodoba.

DOŚWIADCZENIE  3  JAK WYWOŁAĆ DESZCZ?

Do tego doświadczenia potrzebne będzie: słoik z wrzącą wodą , talerzyk, kostki lodu

Na słoik z wodą nałóżcie talerz z kostkami lodu i obserwujcie co będzie się działo na ściankach szklanego pojemnika

6. Dodatkowe propozycje związane z wodą

 1. „Zanieczyszczenie rzek” - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Zanieczyszczenie_rzek.docx

2. "Czy możemy leżeć na wodzie?"  - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Czy_mozemy_lezec_w_wodzie.docx

3. Doświadczenia z wodą cz.1 - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/doswiadczenia_z_woda_cz._1.docx

4. Doświadczenia z wodą cz.2  - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Woda_cz._2.docx

5. Oczyszczalnia ścieków - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/oczyszczalnia_sciekow.docx


ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

Zestaw ćwiczeń porannych

1. Zabawa „Pszczółki”, dzieci – pszczółki biegają po pokoju drobnymi kroczkami, machając rękami – skrzydełkami, naśladują bzyczenie owadów, na hasło „Pszczółki zbierają nektar” - kucają, siadają na kwiatach. Po chwili wstają i znowu biegają, szukając nowych kwiatów.

2. Ćwiczenia tułowia „Statek na morzu”, dzieci kładą się na brzuchu, wyciągają wyprostowane ręce przed siebie, łączą i prostują nogi, na hasło: „statek na morzu” unoszą na zmianę ręce i nogi kołysząc się w tył i w przód.

3. Ćwiczenia na czworakach „Pajączki” , dziecko przyjmuje pozycję w siadzie podparty rekami z tyłu, na sygnał : „Pajączki , tkają sieć”, dzieci pajączki chodzą po pokoju do przodu do tyłu, na boki, na hasło:Pajączki odpoczywają” zatrzymują się i siadają na chwilę w siadzie skrzyżnym.

4. Ćwiczenia tułowia – skrętoskłony, dziecko stoi w lekkim rozkroku z rękoma rozłożonymi na boki, wykonuje skręty tułowia w lewą stronę, prawą ręką dotykając lewej stopy i prostują się. To samo ćwiczenie wykonują w stronę przeciwną: skłon ze skrętem tułowia w prawą stronę, lewą ręką dotykają prawej stopy i prostują się .

5. Ćwiczenie z elementem równowagi, dziecko porusza się po pokoju, unosząc wysoko kolano , ręką przeciwną do uniesionej nogi dotykają kolan, wędrują dalej, dotykając dłonią kolana drugiej, uniesionej nogi.

6. Zabawa skoczna „Pajacyk”, dzieci skaczą jak pajacyki, po kilku podskokach, zatrzymują się i przykucają ( Pajacyki odpoczywają)

7. Ćwiczenie uspakajające, dziecko wolno maszerując wspina się na palce i opada na piety.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych - (to, który był w poprzednim  tygodniu)

1. Ćwiczenia orientacyjno-porządkowe „Posąg”, dziecko podskakuje w rytmie wystukiwanym przez rodzica , w przerwie zatrzymanie w takiej pozycji w jakiej zastała dziecko przerwa ( wykorzystanie dziecięcych instrumentów muzycznych lub uderzanie w rytm drewnianą łyżką o metalową miskę lub garnek).
2.„Zające”, stojąc w rozkroku ( nogi wyprostowane) przesuwanie złożonej gazety miedzy stopami, w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskoki bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.

II Część główna
1. Ćwiczenia rzutu i chwytu, dziecko zgniata gazetę w kulkę, stoi w rozkroku, kulkę trzyma w dłoni, podrzuca ją do góry i próbuje złapać.

2.Ćwiczenia mięśni grzbietu, w leżeniu na plecach, nogi wyprostowane, kulka z gazety w obu rękach, skłony zgniecioną gazetą dotykanie stóp, przetoczenie się z leżenia tyłem do leżenia przodem, obie dłonie trzymają gazetową kulkę, broda oparta na dłoniach, niewielki wznos z powolnym prostowaniem ramion i wyciąganie się w górę.
3. Ćwiczenia mięśni brzucha - leżenie tyłem, ramiona w bok, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłożu miedzy nimi znajduje się kulka z gazety, unoszenie stóp do góry, tak by kulka nie spadła.
4. Ćwiczenia oddechowe – w pozycji na czworakach dzieci dmuchają na kulkę z gazety.
5. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu ( stopy bez skarpet) – siad ugięty podparty ( ręce z tyłu, nogi zgięte do przodu), chwytanie stopą gazetowej kulki,