20.04.2020 r. - 24.04.2020 r. - Kodeks Małego ekologa
PONIEDZIAŁEK - 20.04.2020 r. - KREŚLIMY ÓSEMKI
1. Ćwiczenia poranne
2. Zabawa paluszkowa ( dzieci znają teksty, i potrafią wykonać odpowiednie gesty)
- A, B, C pracować nam się chce….
- Pączek, listek, kwiatek, to jest maczek, a ja jestem przedszkolaczek
- Idzie rak nieborak, jak uszczypnie będzie znak
3. Zabawa matematyczna, osoba prowadząca przygotowuje zbiory po 8 przedmiotów posiadających cechy wspólne np. 8 guzików, 8 plastikowych klocków, 8 klocków drewnianych, 8 kredek, 8 resoraków itp. do każdego zbioru prowadzący dokłada jeden element niepasujący do zbioru ( np. 8 klocków drewnianych 1 plastikowy), dziecko wyszukuje niepasujący element i odkłada na bok, następnie przeliczają elementy zbioru i dochodzą do wniosku, że zbiory składają się z 8 przedmiotów.
Dodatkowe działanie dla dzieci chętnych:
Osoba prowadząca układa dwa zbiory . W jednym z nich układa 8 elementów, w drugim więcej lub mniej, dziecko przelicza elementy i dokłada lub odejmuje przedmioty tak, aby w każdym zbiorze było ich po tyle samo.
4.Zabawa matematyczna „Policz i powiedz ile” – przeliczanie, prowadzący zadaje pytania np.: Ile nóg ma krzesło? Ile krawędzi ma stół ? Ile masz w domu misiów? Ile w kuchni masz kubków z uchem ? itp.
5. Zabawa rozwijająca zmysł równowagi „Ósemki”. Prowadzący rozkłada na podłodze długą wstążkę na kształt cyfry 8. ( wstążka wykonana np. z pociętej bibuły, sznurek, skakanka itp.). Dzieci chodzą po niej, stawiając stopę za stopą. Rozkładają przy tym ręce na boki, aby zachować równowagę.
6. „Kreślimy ósemki” – zabawa ćwicząca koordynację wzrokowo-ruchową. Dzieci trzymając w dłoni sznurek, włóczkę itp. kreślą ósemki w powietrzu i na dywanie, raz prawą ręką, raz lewą.
7. Ćwiczenia grafomotoryczne, dziecko na kartce odrysowuje 2 koła, jedno na drugim , tak aby tworzyły cyfrę 8, następnie rysuje na styku dwóch kół widoczną kropkę i bez odrywania ręki kreśli do góry i na dół cyfrę 8, powtórzyć kilkakrotnie.
8. KART PRACY- dzieci pięcioletnie - KP3 str. 3
9. Dzieci 4 - letnie - z plasteliny ulepić wałek i uformować z niego cyfrę 8.
WTOREK - 21.04.2020 r. - ”PRZYRODA WOKÓŁ NAS”
1. Zestaw ćwiczeń porannych
2. Zabawa ortofoniczna „ Czym podróżujemy”, dziecko zaczyna poruszać się i naśladować dźwięki wydawane przez pojazdy, natomiast rodzic odgaduje jaki pojazd dziecko miało na myśli.
3.”Za moim oknem?” , obserwacja elementów przyrody z okna domu, swobodne wypowiedzi dzieci nt. przyrody, oznak wiosny, rodzic kieruje pytania „ Co to jest przyroda?”, „Czy wokół nas jest przyroda?”, do tego zadania można wykorzystać wcześniej wykonaną lunetę z rolki papieru. Ustalenie z dzieckiem wniosku, że przez lunetę możemy wyraźnie uchwycić wyraźnie jeden element a bez lunety patrzymy całościowo.
4. „ Dbamy o przyrodę” , wykonanie ćwiczenia z KP3, k 61 dzieci 4-letnie, omówienie z dzieckiem ilustracji przedstawiającej niewłaściwe zachowanie dzieci w stosunku do przyrody. Wspólne szukanie odpowiedzi na pytanie „ Jak my , jako małe dzieci możemy chronić przyrodę?”, dzieci 5-letnie , wykonanie zadania z karty KP3 Nr 4,5
5. „Eko, Eko ekologia” wysłuchaj piosenkę, spróbuj w krótkich zdaniach powiedzieć o czym jest treść piosenki, co zapamiętałeś?
Link do piosenki - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/link_do_papkuly.docx
Tekst piosenki - "Eko, eko, ekologia" - U.Pakuła
Ref.
Eko, eko, ekologia
Eko, eko, ekologia
To higiena i biologia
To ochrona czystej wody
To działania dla przyrody
Eko, eko, ekologia
Żeby Odra była modra
Żeby było w niej mniej śmieci
Niech zadbają o to dzieci
I.
Kiedy masz ochotę zjeść loda- to jesz!
Kiedy chcesz się napić, to pijesz co chcesz
Lecz po każdym lodzie zostanie papierek
A po coli, sokach- stosy puszek i butelek
Jeśli masz ochotę na Frugo- to pijesz
Jeśli chcesz być czysty, to często się myjesz
Żebyś mógł się umyć, musi być czysta woda
Czyste środowisko i czysta przyroda.
Ref.
Eko, eko, ekologia
Eko, eko, ekologia
To higiena i biologia
To ochrona czystej wody
To działania dla przyrody
Eko, eko, ekologia
Żeby Odra była modra
Żeby było w niej mniej śmieci
Niech zadbają o to dzieci
II.
Nie wyrzucaj gazet, daj je na makulaturę
Bo z makulatury mamy papier i tekturę
A z papieru można zrobić książki i zabawki
Dzięki temu będzie więcej drzewa na huśtawki
Posegreguj śmieci- tutaj szkło, a tam metale
Z plastiku w fabryce zrobią mnóstwo nowych lalek
Kapsle i butelki, stare szmaty daj do skupu
Za to kupisz pyszne lody, parę butów.
Ref.
Eko, eko, ekologia
Eko, eko, ekologia
To higiena i biologia
To ochrona czystej wody
To działania dla przyrody
Eko, eko, ekologia
Żeby Odra była modra
Żeby było w niej mniej śmieci
Niech zadbają o to dzieci
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
6. Czysty świat, to czyste moje otoczenie. Rozejrzyj się dokładnie po swoim pokoju lub wybranym miejscu w domu i zastanów się jak ty możesz dbać o czystość w swoim najbliższym otoczeniu, ustal z rodzicami obowiązki , które możesz wykonywać by zadbać np. o swój pokój.
Zabawa ćwicząca równowagę- „Bociany na łące” , dzieci stają na jednej nodze, próbując zachować równowagę, jednocześnie naśladują rekami ruch dziobu i mówią: kle, kle, powtarzają czynność zmieniając nogę.
DODATKOWE ZAJĘCIA DLA CHĘTNYCH
„KODEKS MŁODEGO EKOLOGA”
Poproś, aby rodzic pomógł Tobie i zapisał na dużym kartonie w punktach podane przez Ciebie propozycje, o których powinien pamiętać ekolog.
ŚRODA - 22.04.2020 r. - „ ZIEMIA PROSI O OCHRONĘ”
1. Zestaw ćwiczeń porannych.
2. „ Ekologiczny dom”, obejrzyj film, osoba prowadząca zadaje dziecku pytania związane z filmem, tak, aby sprawdzić w jakim zakresie zapamiętało treść.
Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/ekologiczny_dom.docx
3. Osoba prowadząca przekazuje dziecku informację, że 22 kwietnia, czyli dzisiaj jest ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI, oznacza to, iż na całym świecie w tym dniu każdy powinien zastanowić się:
- Czy dba o swoje najbliższe otoczenie?, - Czy nie niszczy przyrody, szanuje zwierzęta i rośliny?
- Co może zrobić , aby Ziemia była czysta, służyła ludziom i roślinom?
Swobodne wypowiedzi dzieci nt. „Ochrony Ziemi, Wyjaśnienie dzieciom pojęcia „ekologia”
EKOLOGIA – TO TAKA DZIEDZINA NAUKI, KTÓRA ZAJMUJE SIĘ PRZYRODĄ, CZYLI WSZYSTKIM TYM CO NAS OTACZA, NASZE ŚRODOWISKO ( DOM, PARK, ROŚLINY , ZWIERZĘTA ITP.)
CO TO OZNACZA BYĆ EKO? ,osoby, które nazywają swój styl życia ekologicznym, dbają o nasz dom, czyli środowisko,. Nie krzywdzą innych zwierząt, dbają o rozwój roślin, segregują odpady.
ABY BYĆ EKO, NALEŻY WYKONYWAĆ M.IN. TAKIE CZYNNOŚCI;
- wyrzucać śmieci do kosza zgodnie z przeznaczeniem
- nie wyrzucać jedzenia,
- myć owoce i warzywa przed spożyciem
- gasić światło gdy wychodzimy z pomieszczenia
- sprzątać po psie
- nie marnować wody podczas kąpieli, myciu zębów itp.
4. Oglądanie plakatów związanych ze Światowym Dniem Ziemi. Swobodne wypowiedzi dzieci nt. piękna przyrody, i próby wnioskowania, co może jej zagrażać. Niżej podane są linki do plakatów.
- /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/eko_plakaty.docx
- /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Dzien_Ziemi_plakaty.docx
- /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Ziemia_plakaty.docx
5. Praca plastyczna – z dostępnych materiałów plastycznych wykonaj plakat nt. „ Ziemia mój dom” .
6. Podczas wykonywania plakatu posłuchaj piosenki "Nasza planeta"
Link -/uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Nasza_planeta.docx
7. Zabawa ruchowa „Slalom”, ustaw w odstępach np. puste pojemniki po jogurcie, butelki, lub klocki , tak aby była między nimi przestrzeń, następnie przejdź między nimi z rozstawionymi w bok rękoma, z przedmiotem na głowie, na czworakach, spróbuj tyłem.
CZWARTEK - 23.04.2020 r. - „ DZIECI NIE LUBIĄ GDY KTOŚ ŚMIECI”
1.Zestaw ćwiczeń porannych.
2. Zabawa dydaktyczna „ Kto rozpozna z czego to zrobione?”, osoba prowadząca zasłania chustką oczy dziecka i podaje mu przedmioty z rodzaju „nieużytki”, dziecko z zamkniętymi oczami opowiada co to za przedmiot, z czego jest zrobiony ( szkło, plastik, metal, tektura, folia, tkanina itp.), dziecko za pomocą dotyku rozróżnia materiał.
3. Zabawa dydaktyczna „ Sortujemy przedmioty”, zadaniem dziecka jest przedmioty z poprzedniej zabawy posegregować ( tworzenie zbiorów, można przeliczać elementy tych zbiorów, określać gdzie jest mniej a gdzie więcej).
4. Wysłuchanie piosenki, swobodne wypowiedzi dzieci nt. treści piosenki.
Piosenka "Cały świat jest w naszych rękach"
Link -/uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Caly_swiat....docx
5. Zadanie w kartach pracy 5- latki KP 3 str 6,7
6. Proponujemy filmy, które związane są z tygodniowym tematem:
- Bajka "Rodzina Treflików"- Śmieci - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Rodzina_Treflikow.docx
- Bajka edukacyjna - proekologiczna (o segregacji śmieci) - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Bajka_edukacyjna.docx
7. Twórcze opowiadanie „ Historia pewnej butelki”, rodzic opowiada dziecku historię : Zosia wracała z mamą z przedszkola. Zachciało jej się pić. Mama kupiła jej pyszny soczek w butelce. Zosia wypiła napój i ……Zadaniem dziecka jest kontynuowanie historii zużytej butelki.
8. Zabawy dodatkowe związane z butelką.
- Zabawa „Gramy na plastikowej butelce”, dzieci próbują grać na plastikowej butelce- uderzają w nią paluszkami, całą dłonią , drewnianą łyżką, metalową, turlają po podłodze, wrzucają do niej groch, fasolę.
- Zabawa „ Gramy na szklanej butelce”, dzieci wydobywają dźwięk z butelki poprzez dmuchanie w nią, delikatne uderzanie, stukanie palcami, włożenie do otworu butelki łyżeczki deserowej i uderzanie w nią.
- Wykonanie z plastikowej butelki i innych nieużytków zabawki wg pomysłu dzieci, dając w ten sposób drugie życie tym przedmiotom.
- Rady na odpady- bajka ekologiczna - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Rady_na_odpady.docx
9 . „Wiem jak segregować śmieci” praca plastyczna , z kolorowego papieru wytnij pojemniki na śmieci z odpowiednim oznaczeniem: niebieski- papier, żółty- plastik, metal, zielony – szkło,, brązowy – bio, czarny – mieszane, każdy pojemnik naklej na nowej kartce a następnie kredkami , farbami , mazakami narysuj to co używasz w codziennie i do jakiego pojemnika wrzucasz przedmioty.
10. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.
PIĄTEK - 24.04.2020 r. - „WODA, ŹRÓDŁEM ŻYCIA”
1. Zestaw ćwiczeń porannych
2. Wprowadzenie w tematykę zajęć poprzez rozwiązywanie zagadek tematycznych.
- Płynie w kranie i strumyku, w morzu też jest jej bez liku. (woda)
- Mniejszy lub większy, porośnięty drzewami.
W nim sarnę czy dzika spotkasz czasami. (las)
- Na ścianie w gniazdku ma swe mieszkanie.
Płynie w przewodach, światło nam daje. (prąd)
3. Obejrzyj wspólnie z rodzicami film „W kontakcie z naturą”:
Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/W_kontakcie_z_natura_-_film.docx
- porozmawiaj z rodzicami jaki problem był zawarty w filmie?
- „Co zrobić, by chronić środowisko?” – rozmowa kierowana na temat oszczędzania wody i energii
- „Jak oszczędzam wodę i energię” – dzieci przedstawiają oszczędne i nieoszczędne używanie wody i prądu. Dzieci dokonują wyboru,
- kąpiel pod prysznicem i kąpiel w wannie – kubek do płukania zębów napełniony do połowy i kran z odkręconą wodą podczas mycia zębów,
- nieużywana ładowarka wpięta do kontaktu i kontakt bez podłączonych urządzeń,
4. Opowiadanie „Przygoda kropli wody"- w oparciu o tekst osoba prowadząca prowadzi z dzieckiem rozmowę ( pytania pod tekstem), postawienie dziecku problemu, czy woda jest dla wszystkich potrzebna, co byłoby gdyby na świecie nie było wody?" LINK DO OPOWIADANIA
Zabawa ruchowa „Krople deszczu”, z błękitnego kartonu wytnij kilka kropelek , rozłóż je na podłodze i rytmie ulubionej piosenki omijaj wszystkie krople, następnie ułóż z kropli kałużę, policz ile potrzeba kropli aby ułożyć kałużę.
5. Mali badacze, eksperymenty są dla Was ulubionym działaniem, proponujemy Wam kilka zabaw z wodą.
Doświadczenie 1. KOLOROWE WODNE WULKANY
Aby wykonać kolorowe wulkany, potrzebne są: 4 szklanki wypełnione wodą, bibuła w 3 kolorach lub barwniki spożywcze, kwasek cytrynowy, opakowanie sody oczyszczonej, łyżka
W trzech szklankach barwimy wodę( w każdej inny kolor) i wsypujemy kwasek cytrynowy, a w czwartej mieszamy ją z sodą oczyszczoną. Z ostatniej szklanki łyżką nabieramy wodę i wlewamy go do każdej z kolorowa wodą. Pod wpływem reakcji płyn zaczyna uciekać dlatego postawcie szklanki na tacy. Obserwujcie spektakl kolorów.
DOŚWIADCZENIE 2 TAŃCZĄCY OLEJ
Potrzebne będzie: szklanka wypełniona wodą do ¾ wysokości, 5 łyżek, 1 łyżeczka kakao, sól.
Do szklanki z wodą wlejcie olej i dosypcie kakao. Górna część została pięknie zabarwiona, teraz sprawdźcie co będzie się działo kiedy wsypiecie sól? Efekt z pewnością Wam się spodoba.
DOŚWIADCZENIE 3 JAK WYWOŁAĆ DESZCZ?
Do tego doświadczenia potrzebne będzie: słoik z wrzącą wodą , talerzyk, kostki lodu
Na słoik z wodą nałóżcie talerz z kostkami lodu i obserwujcie co będzie się działo na ściankach szklanego pojemnika
6. Dodatkowe propozycje związane z wodą
1. „Zanieczyszczenie rzek” - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Zanieczyszczenie_rzek.docx
2. "Czy możemy leżeć na wodzie?" - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Czy_mozemy_lezec_w_wodzie.docx
3. Doświadczenia z wodą cz.1 - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/doswiadczenia_z_woda_cz._1.docx
4. Doświadczenia z wodą cz.2 - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/Woda_cz._2.docx
5. Oczyszczalnia ścieków - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/103/content/oczyszczalnia_sciekow.docx
ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH
Zestaw ćwiczeń porannych
1. Zabawa „Pszczółki”, dzieci – pszczółki biegają po pokoju drobnymi kroczkami, machając rękami – skrzydełkami, naśladują bzyczenie owadów, na hasło „Pszczółki zbierają nektar” - kucają, siadają na kwiatach. Po chwili wstają i znowu biegają, szukając nowych kwiatów.
2. Ćwiczenia tułowia „Statek na morzu”, dzieci kładą się na brzuchu, wyciągają wyprostowane ręce przed siebie, łączą i prostują nogi, na hasło: „statek na morzu” unoszą na zmianę ręce i nogi kołysząc się w tył i w przód.
3. Ćwiczenia na czworakach „Pajączki” , dziecko przyjmuje pozycję w siadzie podparty rekami z tyłu, na sygnał : „Pajączki , tkają sieć”, dzieci pajączki chodzą po pokoju do przodu do tyłu, na boki, na hasło: „Pajączki odpoczywają” zatrzymują się i siadają na chwilę w siadzie skrzyżnym.
4. Ćwiczenia tułowia – skrętoskłony, dziecko stoi w lekkim rozkroku z rękoma rozłożonymi na boki, wykonuje skręty tułowia w lewą stronę, prawą ręką dotykając lewej stopy i prostują się. To samo ćwiczenie wykonują w stronę przeciwną: skłon ze skrętem tułowia w prawą stronę, lewą ręką dotykają prawej stopy i prostują się .
5. Ćwiczenie z elementem równowagi, dziecko porusza się po pokoju, unosząc wysoko kolano , ręką przeciwną do uniesionej nogi dotykają kolan, wędrują dalej, dotykając dłonią kolana drugiej, uniesionej nogi.
6. Zabawa skoczna „Pajacyk”, dzieci skaczą jak pajacyki, po kilku podskokach, zatrzymują się i przykucają ( Pajacyki odpoczywają)
7. Ćwiczenie uspakajające, dziecko wolno maszerując wspina się na palce i opada na piety.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych - (to, który był w poprzednim tygodniu)
1. Ćwiczenia orientacyjno-porządkowe „Posąg”, dziecko podskakuje w rytmie wystukiwanym przez rodzica , w przerwie zatrzymanie w takiej pozycji w jakiej zastała dziecko przerwa ( wykorzystanie dziecięcych instrumentów muzycznych lub uderzanie w rytm drewnianą łyżką o metalową miskę lub garnek).
2.„Zające”, stojąc w rozkroku ( nogi wyprostowane) przesuwanie złożonej gazety miedzy stopami, w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskoki bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.
II Część główna
1. Ćwiczenia rzutu i chwytu, dziecko zgniata gazetę w kulkę, stoi w rozkroku, kulkę trzyma w dłoni, podrzuca ją do góry i próbuje złapać.
2.Ćwiczenia mięśni grzbietu, w leżeniu na plecach, nogi wyprostowane, kulka z gazety w obu rękach, skłony zgniecioną gazetą dotykanie stóp, przetoczenie się z leżenia tyłem do leżenia przodem, obie dłonie trzymają gazetową kulkę, broda oparta na dłoniach, niewielki wznos z powolnym prostowaniem ramion i wyciąganie się w górę.
3. Ćwiczenia mięśni brzucha - leżenie tyłem, ramiona w bok, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłożu miedzy nimi znajduje się kulka z gazety, unoszenie stóp do góry, tak by kulka nie spadła.
4. Ćwiczenia oddechowe – w pozycji na czworakach dzieci dmuchają na kulkę z gazety.
5. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu ( stopy bez skarpet) – siad ugięty podparty ( ręce z tyłu, nogi zgięte do przodu), chwytanie stopą gazetowej kulki,