Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

08.06.2020 r. - 12.06.2020 r. - Co w trawie piszczy?

PONIEDZIAŁEK - 08.06.2020 r. - Co w trawie piszczy?


Łąka

1. ZABAWA EDUKACYJNA „ Łąka”
- Osoba prowadząca pokazuje i omawia z dziećmi ilustrację ukazującą łąkę.
- Zabawa  „Na łące” Rozwiązywanie zagadek słownych dotyczących zwierzątek na łące. Zaproponowanie dzieciom samodzielnego wymyślania zagadek.

Zagadki "na majowej Łące": https://www.youtube.com/watch?v=anYx7nJCI4s

2. ZABAWA „Lubię leżeć na trawie”
Osoba prowadząca prezentuje tekst piosenki Urszuli Piotrowskiej

„Lubię leżeć na trawie”

Lubię leżeć na trawie, tutaj jest tak ciekawie.
Przyleciała biedronka, wita inne stworzonka.

Przyleciała biedronka, wita inne stworzonka.

Motyl siada na ziołach, obok kręci się pszczoła,
nie ma czasu na plotki, produkuje miód słodki.
Nie ma czasu na plotki, produkuje miód słodki.

Nie uwierzysz, kolego, idą mrówki gęsiego,
każda niesie zapasy do mrowiska pod lasem.
Każda niesie zapasy do mrowiska pod lasem.

Skacze hop! polny konik, woła, by za nim gonić.
Wolę leżeć na trawie, tutaj jest tak ciekawie.
Wolę leżeć na trawie, tutaj jest tak ciekawie.

ROZMOWA. Przykładowe pytania: O kim opowiada tekst?, Kogo można spotkać na łące?

3. ZABAWA „Na łące”.
Osoba prowadząca zapowiada: Przyjechaliśmy na łąkę. Wiemy już, co w trawie gra i buczy, a teraz pobawimy się w mieszkańców łąki.
Ustala czynności, jakie wykonują dzieci w zależności od podanego hasła:

Pszczółki – zamieniają się w pracowite pszczółki i biegają po, machając skrzydełkami i bzycząc
Koniki polne – skaczą jak pasikoniki i koniki polne
Mrówki – maszerują równo jak mrówki
Motyle – zamieniają się we wdzięczne motyle i improwizują skrzydlaty taniec motyli.

Zabawa ortofoniczna - Osoba prowadząca podaje dzieciom nazwę owada, zadaniem dzieci jest naśladowanie ich odgłosów.

4. ZABAWA dramowa z piosenką „Lubię leżeć na trawie”

"Lubię leżeć na trawie": https://www.youtube.com/watch?v=WIZqw5Vtros

Osoba prowadząca prosi dzieci o uważne słuchanie piosenki i zapamiętanie, jakie zwierzęta w niej wystąpiły. Po wysłuchaniu piosenki przypomina jej treść metodą rozmowy kierowanej, zadaniem dzieci jest nauka jej na pamięć.

ROZMOWA Przykładowe pytania: Jacy mieszkańcy łąki występują w piosence?, Czym się zajmują zwierzęta na łące w piosence? Osoba prowadząca analizuje razem z dziećmi, co w piosence robiły poszczególne zwierzęta i wyznacza chętnych domowników do odegrania ról: narratora, biedronki, motyla, pszczoły, mrówki i konika polnego. Ustala też, co każdy uczestnik będzie robił w czasie trwania piosenki:

mrówka maszeruje w miejscu lub po łące
biedronka podaje wszystkim rękę, witając się z nimi
pszczółka udaje zbieranie pyłku
motyl lata i przysiada co jakiś czas na kwiatku (kuca), a gdy spotka pszczółkę może starać się powiedzieć jej coś na ucho, ale pszczółka będzie się oganiała od motylka;
konik polny podskakuje, machając skrzydełkami

Wyznaczone miejsce – łąka będzie stanowiła scenkę na której odbędzie się mała pantomima z udziałem wybranych domowników do poszczególnych ról. Zestaw aktorski można zmienić kilka razy. Jeśli jest to niemożliwe dzieci mogą odtwarzać przy pomocy osoby prowadzącej wszystkie role samodzielnie.

CO PACHNIE NA ŁĄCE?


Dziewczynka wącha kwiatka

5. ZABAWA ODDECHOWA „Co pachnie na łące?”
Dzieci wyobrażają sobie łąkę i wąchają jej zapachy, wykonując powolny wdech nosem i powolny wydech ustami, jeśli jest to możliwe można wykorzystać trawy i kwiaty ze spaceru.

6. ZABAWA „Co czujesz?”
Osoba prowadząca prosi dzieci, aby położyły się na dywanie i zamknęły oczy, a następnie „powąchały” otaczający świat. Po chwili dzieci siadają i dzielą się wrażeniami proponuje dzieciom, żeby wybrały się na spacer po pokoju i poszukały różnych zapachów. Po wykonaniu zadania dzieci wymieniają się spostrzeżeniami.
ZABAWA w skojarzenia„Zapach to…”. Zapisanie propozycji dzieci.

7. ZABAWA BADAWCZA „Czym pachnie powietrze?”


Zioła

Osoba prowadzą pokazuje dzieciom przygotowane słoiczki i wyjaśnia, że są w nich ukryte różne zapachy, ( można wykorzystać zapachy z domowej kuchni) które dzieci będą próbowały rozpoznać. Najpierw osoba prowadząca włącza wentylator i prosi, aby dzieci powąchały powietrze i odpowiedziały na pytanie, czy powietrze pachnie. Następnie po kolei otwiera pojemniki, a dzieci rozpoznają zapachy i próbują je nazwać. Wniosek: powietrze samo nie pachnie, ale przenosi różne zapachy (dzięki wentylatorowi dzieje się to szybciej).
„ WACHLARZE” - Osoba prowadząca proponuje dzieciom wykonanie ręcznego „wentylatorka”, czyli wachlarza. Pomaga dzieciom złożyć kartki kolorowego papieru w harmonijki i spiąć je z jednej strony spinaczem. Dzieci sprawdzają doświadczalnie, czy zrobione przez nie wachlarze ułatwiają roznoszenie się zapachów.
8. ZABAWAWędrówki Skrzata Borówki” - odc. 3 - Łąka

Zabawa: https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4

Osoba prowadząca zapoznaje dzieci z bajką o ekosystemie łąki. Dzieci poznają;

Rośliny: trawy - siano
Zwierzęta: krowa, ślimaki, żaby, łanie, sarny, żubr,
Kwiaty; kaczeńce, powoje, mlecze, kończyna na szczęście,
Owady; pszczoły, muchy, trzmiele, koniki, motyle,
Ptaki; bociany, szczygły, skowronek, myszołów, szpaki, żurawie,

Po zakończeniu bajki znajduje się pokaz wykonania bardzo ciekawej i prostej pracy plastycznej proponowanej przez Skrzata Borówkę: ZABAWA Plastyczna „ ŁĄKA”. Do jej wykonania potrzebne będą: w niewielkiej ilości - karton, kolorowe kartony, tektura falista, bibuła, różnorodne trawy zebrane podczas spaceru lub:

ZABAWA PLASTYCZNA „ Malowana łąka”


Praca plastyczna Łąka

Dzieci malują kartony zieloną i niebieską farbą następnie maczają różnorodne małe korki od butelek w farbie i stemplują kwiaty na pomalowanym kartonie na koniec wypełniają farbą środek kwiatka dowolnym kolorem, tworzą łąkę. PROSIMY O FOTORELACJE - DZIĘKUJEMY

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Ćwiczenia poranne 
2. Zabawa ruchowa "Bocian na łące", "Skaczące żabki"
3. Ćwiczenia gimnastyczne

KARTY PRACY:
Dzieci czteroletnie:
KP3, k. 75 – dokończ rysować obrazki wg. wzoru. Pokoloruj obrazki w ramkach
Dzieci pięcioletnie:
KP4, ćw.1, s. 41 – rozwijanie sprawności grafomotorycznych i kreatywności

 

ZABAWA W DOWOLNYM CZASIE

 1. ZABAWA „Na łące”.
Osoba prowadząca opowiada dzieciom tekst własnymi słowami, a dzieci przedstawiają tę opowieść ruchem.

2. ZABAWA „Co do tego pasuje?”.
Dzieci rysują i kolorują zwierzątka żyjące na łące, przecinają je na pół. Osoba prowadząca kładzie połówki ilustracji zwierzątek łąkowych na stole, a resztę rozsypuje na dywanie. Dzieci wybierają dla siebie fragment ilustracji jednego zwierzątka ze stołu – a drugą część obrazka wyszukuje spośród tych zgromadzonych na dywanie.

 4. ZABAWA ortofoniczna „Wiatr w trawie”.
Dzieci siedzą i na hasło: Szumi wiatr naśladują odgłosy wiatru, powtarzając: szy, szy, szy. Następnie podnoszą się z dywanu i swobodnie poruszają się po pokoju, nadal powtarzając zgłoskę szy. Na hasło: Wiatr cichnie dzieci ponownie siadają w kole. Na spacerze próbują rozpoznać zapach wiatru.

5. ZABAWA „Zgadnij, jakiego listka brakuje”.
Dzieci i domownicy stoją w kole. W środku koła osoba prowadząca układa kilka różnych listków. Chętny uczestnik odwraca się, a osoba prowadząca zabiera jeden z listków. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, jakiego listka nie ma. Zabawę powtarzamy i chowamy inny listek.

 6. ZABAWA „Rowerki”.
Osoba prowadząca proponuje dzieciom wycieczkę na łąkę. Tym razem będzie to wycieczka rowerowa. Dzieci kładą się na plecach i „pedałują” nogami w powietrzu w takim tempie, jakie będzie podawane dowolnym instrumentem.



WTOREK - 09.06.2020 r. - Świat owadów


Owady

1. ZABAWA EDUKACYJNA „Świat owadów”
Osoba prowadząca prezentuje plansze z owadami i opowiada o charakterystycznych cechach każdego z nich. Przypomina znany już dzieciom tekst Urszuli Piotrowskiej „Lubię leżeć na trawie” (poniedziałek) i odwołuje się do wcześniejszych wypowiedzi dzieci na temat jego treści. Dzieci podają nazwy zwierzątek wymienionych w tekście (biedronka, motyl, pszczoła, mrówka, konik polny). Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi na temat życia na łące połączona z oglądaniem ilustracji zwierząt.

Zabawa "Zgaduj zgadula "Na łące" - zadaniem dzieci jest rozwiązanie obejrzanych zagadek.

Zagadki: https://www.youtube.com/watch?v=anYx7nJCI4s

2. ZABAWA RUCHOWA „Lot owadów”.
Dzieci są owadami (motylami, pszczołami, ważkami itp.), które latają nad łąką, manipulując wstążką, poruszają się przy spokojnej muzyce zgodnie z instrukcjami osoby prowadzącej: 4 kroki w prawo, 4 kroki w lewo, podskok, 4 kroki w prawo i 4 kroki w lewo, przysiad. Na przerwę w graniu dzieci dobierają się w pary z domownikami i stojąc naprzeciwko siebie, wypowiadają rymowankę i wykonują czynności, o których mowa: Hopsasa to świetna gra. Razem skaczemy na jednej nodze po tej samej podłodze!

3. ZABAWA „Co w trawie piszczy” - wierszyk - dialog i bajka o owadach

Wierszyk: https://www.youtube.com/watch?v=j8_rurrr0bs


Owady

4. ZABAWA „ Czy miód pachnie?”
Osoba prowadząca podaje dzieciom miód. Zadaniem dzieci jest poznanie produktu wszystkimi zmysłami ( węch, smak, wzrok, dotyk). Dzieci skupiają się na węchu i określają jego zapach. Na zakończenie zjadają smaczną i zdrową kanapkę z miodem.

5. ZABAWA „ Pszczółki zbierają nektar”
Osoba prowadząca rozkłada na dywanie małe obręcze lub wycięte z papieru kwiatki. Obręcze będą kwiatkami, a dzieci – pszczółkami. Pszczółki swobodnie poruszają się po przy muzyce, powtarzają sekwencję: Leci osa koło nosa – bzbzbz…  . Na przerwę w muzyce i słowa: Zbieramy nektar! każda pszczółka siada na wybranym przez siebie kwiatku i udaje, że pije nektar. Następnie osoba prowadząca ukrywa papierową pszczołę. Zadaniem dzieci jest odnalezienie schowanego owadu.

6. Zabawa "Bąki z łąki"| Urwisowo - piosenki dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

7. ZABAWA PLASTYCZNA „ Pszczółka”


Praca plastyczna Pszczółki

Dzieci wykonują owada z rolki papierowej, malując i ozdabiając ja z możliwymi zasobami domowymi, „Balonowa pszczółka” – ozdobienie balonu koloru żółtego i oklejenie czarną taśmą, dorysowanie pisakiem elementów, doklejenie skrzydełek. PROSIMY O FOTORELACJE - DZIĘKUJEMY

8. ZABAWA MATEMATYCZNA „Czego jest więcej?”.
Osoba prowadząca rozkłada w jednym miejscu 6 papierowych sylwet biedronek, obok rozkłada 4 pszczółki. Dzieci mają za zadanie określić, których owadów jest więcej – przeliczają głośno. Następnie dzieci dokładają pszczoły tak, aby było ich więcej niż biedronek.

9. ZABAWA BADAWCZA „ Mały entomolog”.

 
Sprzęt entomologa

Entomolog

10. ZABAWA „Burza mózgów Entomolog to….”
Osoba prowadząca wyjaśnia nowe pojęcie dla dzieci ( entomolog). Dzieci określają pełnioną jego rolę zawodową, nazywają narzędzia pracy i ich przeznaczenie.

11. ZABAWA TROPIĄCA „ Skrzynia skarbów”
Osoba prowadząca proponuje, by dzieci zamieniły się w małego entomologa i spróbowały wytropić poznane zwierzątka podczas spaceru do parku prowadząc obserwację przez lupę. Odszukanym okazom można wykonać zdjęcia aparatem fotograficznym. Dzieci gromadzą różne materiały przyrodnicze do „ Domowej skrzyni skarbów”. Osoba prowadząca zwraca uwagę na konieczność ochrony ekosystemu łąki.

12. ZABAWA „Nasze owady”.
Po powrocie dzieci w wyznaczonym czasie próbują uformować z różnych znalezionych w parku materiałów przyrodniczych postać zwierzątka, które przed chwilą tropiły. Czas jest odmierzany za pomocą klepsydry lub odmierzonego czasu zegarowego – kiedy piasek się przesypie, dzieci kończą pracę i nazywają swoje dzieło.

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Ćwiczenia poranne
2.
Zabaw ruchowa "Skaczące żabki", "Pająk i muchy", "Pieski na spacerze"

KARTY PRACY

Dzieci 4 - 5 letnie:
ZABAWA artykulacyjna „Powtórz, co słyszysz”. Osoba prowadząca wypowiada na głos samogłoski: e, a, o, u, i, y. Dzieci powtarzają samogłoski za osobą prowadząca, zwracając uwagę na właściwy układ ust przy ich artykułowaniu.

ZABAWA słuchowa „Świat owadów”. Dzieci siedzą znajdują przygotowane kartoniki z literami: M, W, O, P, K., losują kartonik i podają nazwę owada, która rozpoczyna się daną literą (głoską) (np.: M – mucha, mrówka, motyl). Młodszym dzieciom literę wymawia głoską osoba prowadząca.

Dzieci 4 - letnie: KP3, k. 75 – pomóż myszce odnaleźć drogę do norki. Narysuj na tej drodze ziarenka. Naśladuj odgłosy, jakie wydaje myszka.

Dzieci 5 - letnie: KP4 ćw. 1, s. 43 – utrwalanie wiadomości o owadach poprzez rozwiązywanie zagadek

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. ZABAWA „Gąsienica”.
Osoba prowadząca zaprasza dzieci i domowników do zabawy podając jednemu uczestnikowi  szarfę – będzie gąsienicą. Wszyscy są w rozsypce na dywanie zwinięte w kłębek. Dziecko-gąsienica wędruje po pokoju i dotykiem zaprasza kolejne osoby aby przyłączyły się do niego. W ten sposób gąsienica rośnie. Zabawa trwa do momentu, aż wszyscy utworzą jedną gąsienicę. Zabawę powtarzamy, wybierając na pierwszą gąsienicę innego uczestnika.

2. ZABAWA RUCHOWA „Bąk
Dzieci i domownicy chodzą w kole w prawą lub lewą stronę. Chętny uczestnik wchodzi do środka – będzie odgrywać rolę bąka. Na hasło stop dzieci zatrzymują się i mówią: Pierwsza godzina – bąk śpi! Druga godzina – bąk śpi! Trzecia godzina – bąk śpi! Czwarta godzina – bąk wstaje! Piąta godzina – bąk łapie! Po tych słowach wszyscy rozbiegają się na wszystkie strony, a bąk próbuje któreś z nich złapać. Złapany uczestnik zostaje następnym bąkiem.

3. ZABAWA ODDECHOWA „Fruwająca bibuła”.
Dzieci leżą przodem na kocyku. Przed ich buzią osoba prowadząca kładzie po pasku bibuły. Dzieci mają za zadanie dmuchać na bibułę w taki sposób, aby przesunęła się jak najdalej.

4. ZABAWA PLASTYCZNA


Owady

PROPOZYCJE
„Owady”. Osoba prowadząca rozdaje dzieciom kartki z konturami owadów. Dzieci mają za zadanie wypełnienie sylwet plasteliną
„Opuszkowe owady” – dzieci odbijają swoje paluszki zamoczone w farbie, tworzą postać owada, następnie dorysowują nóżki i skrzydełka
„Rolkowe owady”


Owady z rolek

„ Balonowa pszczółka”
Dzieci tworzą pszczółkę z nadmuchanego balonu za pomocą mazaka i doklejonych skrzydełek z płatków lub chusteczek higienicznych.


Balonowe pszczółki



ŚRODA - 10.06.2020r. - Skąd biorą się motyle?


Motyle

1. ZABAWA EDUKACYJNANarodziny Pazia Królowej - największy polski motyl”

Narodziny motyla: https://www.youtube.com/watch?v=A-2bCr9oBz4

Rozmowa z dziećmi na temat prezentacji.

Pogadanka o motylach. Przypomnienie etapów rozwoju motyli. Osoba prowadząca podkreśla, że motyle są jednymi z najpiękniejszych owadów na łące. Ich wielobarwne skrzydła cieszą ludzkie oko, a delikatny sposób poruszania się zachwyca. Osoba prowadząca zapowiada, że dziś dzieci przeobrażą się w te delikatne stworzenia.

2. ZABAWA „Skąd się biorą motyle?”
Osoba prowadząca przedstawia i omawia kolejne etapy rozwoju motyla: jajo, gąsienica, poczwarka, motyl i prezentuje wiersz Doroty Gellner Motyl.

Motyl

Motyl usiadł mi na głowie. Może bajkę mi opowie?
No i proszę! Opowiedział! Chociaż bardzo krótko siedział.
Za górami, za lasami stoi zamek ze skrzydłami.
Ma tęczowe okiennice – w zamku siedzą gąsienice.
Na kanapach i na tronach – każda pięknie wystrojona.
Wśród gąsienic krąży plotka, że je coś dziwnego spotka.
Coś się stanie, coś wydarzy wśród zamkowych korytarzy.
Wtem ktoś wrzasnął: – Czary-mary! Zaraz zmienię was w poczwary!
Łapcie koce i piżamy, raz, dwa, trzy i zasypiamy!
I już w zamku zakamarkach przy poczwarce śpi poczwarka.
Ta pod kocem, ta w śpiworze, każda w bardzo złym humorze.
Przeszła jesień na paluszkach...Przeszła zima w białych puszkach...
Wiosna biega wokół zamku. O! Jak szarpie złotą klamką!
Nagle wiatr uderzył w bramy! Pękły zamku złote ściany i motyle wyfrunęły!
Czy już wiecie, skąd się wzięły?
Każdy motyl skrzydła suszy, jak wysuszy, w świat wyruszy.
I opowie bajkę o tym, co się działo w zamku złotym!

ROZMOWA. Przykładowe pytania: Kto opowiadał bajkę? Co się stało z gąsienicą? Skąd wzięły się motyle?

3. ZABAWA Z PIOSENKĄ „ Kolorowym Być Motylem”

Piosenka Bajkowa Drużyna: https://www.youtube.com/watch?v=Cdi_b4-htWo

4. ZABAWA „Przebudzenie motyla”.
Dzieci wyobrażają sobie, że są motylkiem śpiącym w kokonie. Osoba prowadząca odtwarza Muzykę relaksacyjną. Dzieci leżą skulone na podłodze i słuchają muzyki. Gdy muzyka z cichej i nieśmiałej robi się coraz głośniejsza, motylki powoli prostują się i wychodzą z kokonu, rozkładają skrzydełka, rozglądają się i zaczynają fruwać. Osoba prowadząca rozdaje dzieciom chusty i wyjaśnia, że ruchy motyli powinny być takie, jak muzyka, dzieci improwizują „Taniec motyli”

ZABAWA „Motylki”. Osoba prowadząca rozkłada na dywanie małe obręcze – koła. Obręcze będą kwiatkami, a dzieci – motylami. Gdy gra muzyka relaksacyjna, motylki fruwają po łące. Na przerwę w muzyce motylki fruną na kwiatek (biegną do obręczy). Osoba prowadząca recytuje wiersz.

Motylek

Motylek lekki fruwa nad łąką, w dole są kwiaty, w górze jest słonko.
Motylek lekki w trawie się błąka, myśli, że kwiaty to małe słonka.
Fru, fru, fii, fii! wesoło, wesoło mu.
Motylek lekki fruwa nad światem, myśli, że słońce jest dużym kwiatem.
Fru, fru, fii, fii! – wesoło, wesoło mu.

ROZMOWA. Przykładowe pytania: Gdzie fruwał motylek?, O czym myślał, patrząc na kwiaty?, Dlaczego myślał, że słonko to duży kwiat?, Czy motylek był smutny czy wesoły?

6. ZABAWA PLASTYCZNA „ Motylek” z wykorzystaniem wiersza Anny Przemyskiej Motylek.

Omówienie i przeprowadzenie poszczególnych etapów pracy:
Dzieci wycinają z papieru kolorowego dwa prostokąty (skrzydełka motyla) o wymiarach 5 cm x 15 cm, następnie przyklejają skrzydełka do rurki papierowej i przymocowują z osobą prowadzącą sznurek (przeciągnięcie sznurka przez rurkę i zawiązanie). Chętne dzieci układają historyjki o swoim motylku.


Motyle z rolek

PROSIMY O FOTORELACJE. DZIĘKUJEMY

PREZENTACJA Najpiękniejsze motyle świata: https://www.youtube.com/watch?v=Za1djTAb4qs

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Ćwiczenia poranne
2.
Zabaw ruchowa "Kolorowe motyle"

KARTY PRACY

Dzieci 5 - letnie: KP4 ćw. 1, s. 40 – utrwalenie wiedzy na temat cyklu rozwojowego motyla, kształtowanie. KP4, ćw.1, s. 45 – rozwijanie sprawności grafomotorycznych, przeliczanie i porównywanie liczebności zbiorów
ZABAWA „Znam litery” - Osoba prowadząca rozkłada na stoliku dużo kartoników z literami. Dzieci starsze wyszukują i zabierają wskazane. Następnie nazywają je i próbują ułożyć z nich wyraz, np.: LATO, TOLA, OLA.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. Prezentacja "Motyle" - Przyroda Świętokrzyska: https://www.youtube.com/watch?v=F8-ycSryEiY


Owady

2. ZABAWA „Świetliki”.
Osoba prowadząca proponuje zabawę plastyczna - „świetlikowe malowanie”. A jako że świetliki to dobrzy sąsiedzi motyli, zaprasza dzieci żeby coś namalować ze świetlikami zastępując farby światłem. Ustawia dzieci przed ścianą lub ciemną zasłoną, Gasi światło, zaciemnia pokój i rozdaje dzieciom latarki. Włącza muzykę relaksacyjną i razem z dziećmi „maluje” latarkami coś, co można nazwać tańcem świetlików.

3. ZABAWA „Motylki”.
Dzieci otrzymują rurki do napojów. Za ich pomocą mają przenieść małe papierowe motylki (wycięte np. ozdobnym dziurkaczem) z jednego miejsca na drugie.

4. ZABAWA „Łapiemy motyle”.
Dzieci przemieszczają się po pokoju przy muzyce. Na przerwę w muzyce i hasło: Łapiemy motyle!, dzieci wyobrażają sobie, że w ręku mają kij z siatką i wymachują nim w celu złapania motyla.

5.ZABAWA „Znajdź motylka”.
Osoba prowadząca rozdaje dzieciom przygotowane wcześniej papierowe motyle w różnych kolorach. Gdy klaśnie, dzieci szukają takiego samego motyla wśród innych osób. Jeśli znajdą, tworzą parę motyli.

6. ZABAWA „Motylowe puzzle”
Osoba prowadząca daje dziecku obrazek motyla przeciętego na 4–5 części. Dzieci składają obrazek w całość i naklejają na karton.


CZWARTEK - 11.06.2020 r. - Święto Boże Ciało



PIĄTEK - 12.06.2020 r. - Dziesięć biedronek na łące


Biedronki

1. ZABAW "Bal na łące" - piosenki dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

2. ZABAWA Zgaduj zgadula „ Biedronka”
Osoba prowadząca podaje zagadkę do rozwiązania.

Chodzi sobie pewna pani,
z czarnymi kropeczkami na czerwonym tle
 – tyle o niej wiem.                                         (biedronka)

3. Zabawa „Biedronki i kwiaty”.
Dzieci i domownicy dobierają się w pary – jedno jest biedronką, a drugie – kwiatem. Każda para wybiera sobie miejsce w pokoju, po czym biedronki odfruwają i ustawiają się pod ścianą tyłem do kwiatów. W tym czasie kwiaty zmieniają miejsca. Na hasło osoby prowadzącej: Biedronki do kwiatków biedronki odwracają się i fruną do swoich kwiatów, które muszą odnaleźć po zmianie miejsca.

4. ZABAWA „Który jestem?”.
Dzieci ustawiają w jednym szeregu 9 klocków oddalonych od siebie. stają za dowolnym klockiem i licząc określają który jest z kolei. Dzieci za każdym razem zmieniają miejsce i przeliczają.  Np. Jestem czwarty, ósmy.

5. ZABAWA „Spacer po 10”
Osoba prowadząca rozkłada na dywanie dwie wstążki obok siebie (jedną na kształt cyfry 1, a drugą na kształt cyfry 0). Dzieci mają za zadanie przejść po nich, zaczynając od 1. Chodzą, układając stopę za stopą.

6. ZABAWA „Liczba dwucyfrowa”
Osoba prowadząca pokazuje liczby od 1 do 10 i pyta dzieci, czy liczba 10 różni się od dotychczas poznanych. Dzieci stwierdzają, że składa się z dwóch znaków – poznanych już cyfr. Wspólne nazywanie cyfr i zapamiętywanie, że z nich składa się liczba 10.

7. ZABAWA „Biedronka i muchomor” Śpiewające Brzdące: https://www.youtube.com/watch?v=IMXHCmLDkZE

8. ZABAWA „Ile kwiatków na łące?”.
Osoba prowadząca rozkłada obok siebie dwie zielone kartki. Na każdej z nich układa narysowane biedronki w różnych kombinacjach. Prosi dzieci, aby wymyślały historię do dwóch zbiorów małych i dużych biedronek np.: 8 i 2 – Kasia poszła na łąkę. Znalazła tam 8 dużych biedronek i 2 małe. Ile biedronek razem znalazła Kasia?; 5 i 5 – Jaś podczas spaceru zobaczył 5 małych biedronek i 5 dużych biedronek. Ile to razem owadów?

9. ZABAWA „Znam i liczę owady”.
Osoba prowadząca rozkłada w jednym miejscu 6 papierowych sylwet biedronek, obok rozkłada 4 pszczółki. Dzieci mają za zadanie określić, których owadów jest więcej – przeliczają głośno. Następnie prosi dzieci aby dzieci dołożyły pszczoły tak, aby było ich więcej niż biedronek.


Owady

10. ZABAWA „Drużyna owadów”.
Dzieci mają za zadanie ustawić narysowane owady jeden za drugim, przeliczają je zachowując aspekt porządkowy: Pierwszy, drugi, trzeci… Następnie osoba prowadząca zadaje pytania, np.: Który jest konik polny? A która biedronka? Kto jest dziesiąty? A kto drugi?

11. ZABAWA PLASTYCZNA „ Biedronka”

PROPOZYCJE


Biedronka

Lepienie figurek z masy solnej z barwnikami przygotowanej wspólnie z dziećmi  lub wymodelowanie plasteliną skorupkę od orzecha tworząc biedronkę.


Biedronki

Nakładanie, wycinanie i klejenie kół:  rozcięte czerwone na czarne, dolepianie główki, czułek, oczek.


Biedronka z talerzyka

Malowanie talerzyka papierowego, naklejanie połowy czarnego koła z oczkami i uśmiechniętą buźką, dzielenie pozostałej części talerzyka na pół, doklejanie kropek.
Wycinanie z czerwonego papieru dwóch owali. Jeden z nich dzieci zaginają dwukrotnie do góry i powstały pasek smarują klejem od spodu. Następnie przyklejają skrzydła na środek drugiego owalu. Czarnym pisakiem rysują główkę i tyle kropek, ile dzieci mają lat. Do każdej biedronki przyklejają sznurek.

ZABAWA z obrazkami plastycznymi „ Bzycząca zabawa”: https://www.youtube.com/watch?v=zUgzWqgYPeE

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

  1. Ćwiczenia poranne
  2. Zabaw ruchowa "Biedroneczki są w kropeczki"

KARTY PRACY

Dzieci 5 - letnie: KP4 ćw. 1, s. 42 – doskonalenie umiejętności liczenia poprzez dorysowywanie odpowiedniej liczby kropek.

KP4 (ćw. 1, s. 44) – wyklejanie szablonu liczby kawałkami bibuły, rysowanie liczby palcem na kartce i w powietrzu; rysowanie 10 biedronek.

KA, k. 28–30) – dzieci nawlekają owady na pajęczynkę z liczbą 10.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. ZABAWA „ Gra planszowa”
Osoba prowadząca rozkłada na podłodze duży arkusz papieru. Rysuje grę i jednocześnie opowiada: To jest wspaniała łąka. Rośnie na niej bardzo dużo kolorowych kwiatów. Każdy z was może wybrać się na spacer po tej łące (rysuje trasę w postaci kółek) i sprawdzić, kogo można tam spotkać (na wybranych kółkach przykleja według wskazówek dzieci sylwetki różnych łąkowych żyjątek). Następnie dzieci samodzielnie wykonują dla siebie pionki z pudełek po zapałkach, oklejając je według własnego pomysłu papierem kolorowym samoprzylepnym.

REGUŁY gry.

Liczba graczy: do ustalenia.
Cel gry: każdy gracz musi jak najszybciej dotrzeć do końca łąki.
Początek gry: rozpoczyna gracz, który wyrzuci jedno oczko.
Ruchy w grze:
– gracze przesuwają się o tyle pól, ile oczek wyrzucili na kostce
– wyrzucenie sześciu oczek oznacza, że gracz stoi jedną kolejkę
– wejście na pole z sylwetką łąkowego żyjątka oznacza cofnięcie się o trzy pola lub pójście o trzy pola do przodu (zestaw żyjątek opóźniających i przyspieszających grę każdorazowo ustalają dzieci).

2. ZABAWA „Lewa, prawa”
Dzieci wraz z domownikami siedzą w kole na dywanie jedno za drugim i rysują palcem na plecach osoby przed sobą raz prawą, raz lewą ręką różne kształty (np. kwiatek, słoneczko) zgodnie z poleceniem osoby prowadzącej.

3. ZABAWA „Raz, dwa, trzy – biedronka patrzy!”.
Osoba prowadząca wybiera ochotnika wśród domowników, który staje się biedronką i ustawia przed całą grupą uczestników zabawy. Dzieci przemieszczają się po wyznaczonym terenie. Gdy biedronka powie: Raz, dwa, trzy – biedronka patrzy!, wszyscy stają nieruchomo. Jeżeli ktoś się poruszy, odchodzi na bok. Osoba, która zostanie jako ostatnia, wygrywa całą konkurencję i staje się biedronką.


ZESTAWY  ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

Zestaw ćwiczeń porannych

Ćwiczenia w formie opowieści ruchowej „W lesie”

1. ZABAWA orientacyjno-porządkowa „Sarenki”.
Osoba prowadząca włącza dowolną, rytmiczną, wesołą melodię i zwraca się do dzieci: Wyobraźcie sobie, że jesteście sarenkami, które biegają po lesie. Od czasu do czasu zatrzymujecie się, podskubujecie soczystą trawkę, jecie jagódkę i biegniecie dalej. Gdy muzyka ucichnie, sarenki kładą się i odpoczywają. Połóżcie się na podłodze w dowolnej pozycji.

2. ZABAWA „Sowy”.
Osoba prowadząca włącza muzykę i zwraca się do dzieci: Wyobraźcie sobie, że jesteście sowami mieszkającymi w koronach drzew. Teraz sowy latają, mocno machają skrzydłami i pohukują. Gdy muzyka ucichnie, sowy zlatują na trawę. Zatrzymujecie się i kucacie. Czekacie, aż znowu usłyszycie muzykę i będziecie mogli latać.

3. ZABAWA na czworakach „Mrówki”.
Osoba prowadząca rozkłada na podłodze 2 liny, jedną obok drugiej w odległości około 1 kroku, tworząc tunel w mrowisku. Dzieci-mrówki siadają w siadzie skrzyżnym jedno za drugim na wyznaczonej linii. Osoba prowadząca zwraca się do dzieci: W lesie można spotkać duże mrowiska. To jest tunel w mrowisku zrobiony przez pracowite mrówki. Teraz wy będziecie mrówkami, które przez niego przechodzą. Ostrożnie, na czworakach, jedna mrówka za drugą, przechodźcie przez niego na drugą stronę mrowiska.

4. ZABAWA „Zajączki”.
Osoba prowadząca zwraca się do dzieci: Teraz zamieniam was w zajączki, które wesoło skaczą po leśnej polanie. Skaczcie tak jak one. Od czasu do czasu zajączki zatrzymują się, unoszą łapki i nasłuchują. Dzieci naśladują skoki zajęcy i co chwilę zatrzymują się, odpoczywając.

5. ZABAWA z elementami równowagi „Drzewo”.
Osoba prowadząca mówi do dzieci: Teraz spacerujcie, a gdy usłyszycie hasło: „Drzewo!”, szybko zatrzymajcie się, stańcie na jednej nodze, unieście ręce i rozłóżcie je na boki jak gałązki drzewa.

6. ZABAWA uspokajająca.
Dzieci maszerują jedno za drugim w rytm wystukiwany przez osobę prowadzącą na dowolnym instrumencie.


Zestaw zabaw ruchowych

1. ZABAWA „Bocian na łące”
Zabawa ożywiająca. Dzieci biegają swobodnie. Na sygnał gwizdka dzieci przyjmują pozycję bociana – stają na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dzieci stoją w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczynają biegać.

2. ZABAWA „Skaczące żabki”
Zabawa skoczna. Dzieci naśladują skoki żab. Na sygnał gwizdka siadają w siadzie skrzyżnym i naśladują rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skaczą po sali.

3. ZABAWA „Pająk i muchy”
Osoba prowadząca rozkłada na dywanie koła. Domownicy, wchodzą do jednego z kółek i udaję muchę. Osoba prowadząca wybiera pająka. Dzieci-muchy swobodnie biegają. Na sygnał gwizdka pająk wybiega z kryjówki i goni muchy. Każda mucha, której uda się wrócić do swojego kółka, jest bezpieczna. Muchy złapane przez pająka poza kółkiem wracają z nim do jego kryjówki. Przy następnym sygnale gwizdka złapane muchy pomagają pająkowi w polowaniu.

4. ZABAWA„Pieski na spacerze”
Dzieci dobierają się w pary z domownikami. Jedna osoba z pary zakłada szarfę - chustę przez ramiona (tak jak zakłada się plecak) i przyjmuje pozycję na czworaka. Druga osoba z pary chwyta szarfę. Para porusza się po dywanie naśladując spacer z psem. Po krótkim czasie następuje zmiana ról.

5. ZABAWA „ Kolorowe motyle”
Dzieci naśladują ruch motyli na łące, Osoba prowadząca odgaduje, jakie ruchy pokazuje dziecko.( np. macha skrzydełkami ), może nastąpić zmiana ról.

7. ZABAWA „Biedroneczki są w kropeczki”
Osoba prowadząca opowiada o biedronkach, które można spotkać na łące. Dzieci starają się naśladować ruchy owadów a następnie tupią tyle razy ile maja kropek na sobie, osoba prowadząca odgaduje ile kropek ma biedronka, zmiana ról.


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

1. ZABAWA „Rozgrzewka”
Dzieci swobodnie biegają. Na wcześniej ustalony sygnał wykonują następujące zadania: Jeden gwizdek – przechodzą z biegu w podskoki. Dwa gwizdki – przechodzą z biegu w marsz połączony z wymachami ramion do przodu i do tyłu. Trzy gwizdki – przechodzą z biegu w marsz na czworaka.

2. ZABAWA „Berek sportowiec”
Osoba prowadząca wybiera jedną osobę z domowników, która jest berkiem. Na sygnał berek próbuje złapać pozostałych uczestników zabawy. Złapana osoba musi wykonać pięć przysiadów, po czym ucieka dalej. Po krótkiej chwili następuje zmiana berka.

3. ZABAWA „Piłkarze”
Dzieci staja w luźnej rozsypce i wykonują polecenia osoby prowadzącej, naśladując ćwiczących piłkarzy: Skłony głowy w przód i w tył. Naśladowanie odbijania piłki głową. Bieg w miejscu. Naśladowanie podbijania piłki prawą nogą. Naśladowanie podbijania piłki lewą nogą.

4. ZABAWA „Siłacze”
Domownicy ustawiają się w dwóch lub trzech rzędach. Osoba prowadząca rozdaje każdej drużynie piłkę. Na sygnał dzieci wyrzucają piłkę jak najdalej do przodu. Wyrzut oburącz z wysokości klatki piersiowej.

5. ZABAWA „Kolarze”
Dzieci leżą na plecach na dywanie. Nogi podnoszą wysoko i naśladują pedałowanie na rowerze. Na przemian wykonują wolne ruchy – wjeżdżają pod górę i ruchy wolne – zjeżdżają z góry.

6. ZABAWA „Pływacy”
Dzieci kładą się na dywanie brzuchem i przesuwają się do końca wyznaczonej mety podciągając się rękoma.

7. ZABAWA „Skoczkowie”
Domownicy stoją w szeregu w odległości 1,5 m jedno od drugiego. Na sygnał gwizdka wykonują jak najdalszy skok w przód.

8. ZABAWA „Gimnastycy”
Dzieci maszerują, plecy proste, ramiona wzdłuż tułowia, kolana podnoszone wysoko do góry, powietrze wciągane nosem, wypuszczane ustami.

Życzymy udanej zabawy!