1.06.2020 r. - 5.06.2020 r. - Dzień Dziecka
PIERWSZY CZERWCA DZIEŃ RADOSNY,
KWITNĄ KWIATY, TO ZNAK WIOSNY,
W DNIU TAK PIĘKNYM I WSPANIAŁYM,
ŻYCZYMY WAM SERCEM CAŁYM
– ZDROWIA SZCZĘŚCIA, POMYŚLNOŚCI,
ABY WSZYSTKIE FAJNE DNI W ŻÓŁWIM TEMPIE UPŁYWAŁY,
KOLOROWYCH SNÓW, UŚMIECHU OD UCHA DO UCHA,
PIĘKNYCH BAJEK, NA DOBRANOC
CO DZIEŃ NOWYCH PRZYGÓD, TAK ŻYCZENIA WAM SKŁADAJĄ
– PANI DYREKTOR ORAZ PANIE: MAŁGOSIA I AGNIESZKA
Dzień Dziecka
DRODZY RODZICE, W TYM TYGODNIU TEMATEM WIODĄCYM SĄ DZIECI, KTÓRE POZNAJĄ SWOJE PRAWA I DOWIEDZĄ SIĘ, ŻE CHOĆ DZIECI NA ŚWIECIE MOGĄ RÓŻNIĆ SIĘ WYGLĄDEM, TO MAJĄ PODOBNE POTRZEBY I MARZENIA .
PONIEDZIAŁEK 1.VI.2020 r. - „Dzieci też swoje prawa mają!”
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2. WYSŁUCHANIE WIERSZA Jarosława Poloczka „MAM PRAWO DO …”
MAM PRAWO DO - życia, do bycia, do chcenia.
MAM PRAWO DO - miłości , radości i tworzenia
MAM PRAWO DO – nauki, wiedzy i wiary
MAM PRAWO DO – do marzeń, do snu i zabawy.
MAM PRAWO DO – chleba, ubrania i pokoju
MAM PRAWO DO – gniewu, i złego nastroju.
To wszystko jest takie poważne, dorosłe,
Powiem to jak dziecko zwyczajnie, najprościej.
Chcę się bawić w piaskownicy,
Dom zbudować dla dżdżownicy,
Z kolegami w piłkę grać i niczego się nie bać.
Latem lizać zimne lody,
Stać na deszczu dla ochłody
Chcę, na łące zrywać kwiaty
I przytulać się do taty,
Zimą toczyć śnieżne kule.
Chcę by mi czytano bajkę,
O kocie co pali fajkę.
Chcę też domek mieć na drzewie
I co, jeszcze chcę mieć, nie wiem.
Ale jedno wiem na pewno, to chce „życie” mieć:
Bez wojen, bez głodu i bicia
Bez strachu, smutku i łez.
3. KONWENCJA PRAW DZIECKA Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wiersza, dziecko odpowiada na pytanie: „Co to znaczy, że mamy do czegoś prawo?”. Dziecko podaje swoje pomysły, nie oceniamy wypowiedzi dziecka. Rodzic wyjaśnia, że jest organizacja, która dba o to, by dzieci miały swoje prawa – ta organizacją jest UNICEF. Ludzie pracujący, w tej organizacji spisali wszystkie prawa dziecka i stworzyli KONWENCJĘ PRAW DZIECKA. Jeśli jakiemuś dziecku dzieje się krzywda, to może zgłosić taki fakt do RZECZNIKA PRAW DZIECKA, pomaga on tym dzieciom, które czują się krzywdzone.
Omówienie kilku praw dziecka, wybranych przez dziecko lub podanych przez rodzica np.
- Prawo do miłości i zrozumienia, dzieci potrzebują dużo miłości i zrozumienia i dlatego powinny liczyć na troskę i uwagę swoich rodziców oraz innych dorosłych
- Prawo do edukacji, dzieci powinny pobierać bezpłatną edukację
- Prawo do ochrony, dzieci powinny być chronione, powinny czuć się bezpieczne
- Prawo do opieki, dzieci niepełnosprawne potrzebują szczególnej opieki, troski i wyjątkowego traktowania
- Prawo do zdrowia i dobrobytu, dzieci mają prawo do tego, aby zdrowo się rozwijać, dobrze się żywić i mieć dach nad głową.
Kodeks praw dziecka
Kodeks praw dziecka: http://sp3cieszyn.pl/STALE/uczniowie/KPD.htm
4. ZABAWA „ MOJA RĘKA’”, dziecko obrysowuje ołówkiem lub kredką swoją rękę, a potem wycina jej obrys ( rączek powinno być kilka). Dziecko na każdej rączce rysuje za pomocą symbolu prawo ,które zapamiętało albo, które uważa za bardzo ważne dla niego, następnie rozmieszcza rączki w pomieszczeniu. Rodzic podaje tekst jednego prawa, dziecko biegnie i szuka odpowiedniej rączki z symbolem prawa.
5. BURZA MÓZGÓW „ MAM PRAWO DO ..” zapisanie na kartonie skojarzeń dziecka dotyczących jego praw i wywieszenie w pokoju w formie plakatu, dziecko może ozdobić swój plakat według własnego pomysłu.
Quiz: rozpoznawanie praw dziecka: https://learningapps.org/display?v=peuzvrnet19
DODATKOWE ZAJĘCIA W WOLNYM CZASIE
- Ćwiczenia oddechowe, dziecko wycina z kolorowego papieru małe kółka, rozkłada je na stole, za pomocą słomki, zasysa tak aby przenieś kółko na kartkę
- Zabawa rozwijająca percepcję słuchową „Co tak gra?”, dziecko ma zasłonięte oczy, natomiast rodzic wydaje dźwięki za pomocą przedmiotów z otoczenia dziecka np. uderzanie drewniana łyżką w garnek, zgniatanie gazety, szelest torby foliowej, przesypywanie grochu, odgłos radia, suszarki itp. zadaniem dziecka jest odgadnięcie czyje to odgłosy.
ZABAWY RUCHOWE
- „Szczurek”, rodzic trzyma koniec liny, sznurka lub skakanki nad dywanem ( zabawę można przeprowadzić w ogródku) i kręci nią, obracając się dookoła własnej osi. Dziecko stoi na obwodzie koła wyznaczonego przez linę i przeskakuje nad nią.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa „Letni wiatr”. Na hasło rodzica „Letni wiatr!” dziecko kręci się wokół własnej osi (powoli i ostrożnie), rozkładając szeroko ręce. Kiedy rodzic klaśnie w dłonie, dziecko zatrzymuje się. Na kolejną komendę słowną dziecko kręci się w drugą stronę.
WTOREK - 2.VI. 2020 r. - „ Dzieci całego świata”
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2. WYSŁUCHANIE PIOSENKI PT. „ PODAJMY SOBIE RĘCE”
Piosenka "Podajmy sobie ręce": https://youtu.be/EkDzE_EHH_A
Tekst piosenki
I.
Chociaż świat dokoła dziwny jest i wielki,
a my tacy mali, mali jak kropelki.
Ref:
Podajmy sobie ręce w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem na łące znajomej.
Podajmy sobie ręce przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką, nad rzeczką i rzeką.
II.
Kiedy nagle z bajki zniknie dobra wróżka,
kiedy szary smutek wpadnie do fartuszka.
Ref:
Podajmy sobie ręce w zabawie …….
III.
Chociaż nas czasem dzielą nieprzebyte góry,
nieskończone drogi, zachmurzone chmury.
Ref:
Podajmy sobie ręce w zabawie …….
3. ROZMOWA Z DZIECKIEM NA TEMAT TREŚCI PIOSENKI, NAUKA UTWORU NA PAMIĘĆ
4. ILUSTRACJE PRZEDSTAWIAJĄCE DZIECI Z RÓŻNYCH STRON ŚWIATA
Rozmowa z dzieckiem po obejrzeniu ilustracji, swobodne wypowiedzi nt. różnic w wyglądzie, wyjaśnienie, że dzieci różnią się wyglądem, ponieważ na kontynentach zamieszkują ludzie różnych ras.
Dzieci całego świata
Fotografie dzieci ze 100 krajów świata na Dzień Dziecka: https://images.app.goo.gl/a6mXkWn2tA21bF4X7
5. ZABAWA SŁOWNA „Moje ulubione kolory…” – dziecko podaje swoje ulubione kolory, opisuje z czym kojarzą się one . Dziecko zamyka oczy i próbuje słuchając muzyki wyobrazić sobie krainę pełną kolorów. Rodzic zapewnia dziecko, że w tej krainie wszystko jest możliwe, dziecko próbuje zapamiętać, jak wygląda ten świat.
Szczęśliwa Muzyka klasyczna dla dzieci: https://youtu.be/_13uTOdqN-E
6. PRACA PLASTYCZNA „Ja w swojej krainie wyobraźni” za pomocą kolorowych farb namaluj to co widziałeś mając zamknięte oczy.
DODATKOWE ZAJĘCIA W WOLNYM CZASIE
- „Tajemniczy zamek”, z klocków zbuduj zamek według własnego pomysłu, do zabawy zaproś rodziców i rodzeństwo
- Karty pracy:
/uploads/5ea5739d428dc/newses/421/content//Wszystkie dzieci są nasze.docx
/uploads/5ea5739d428dc/newses/421/content//Dzieci i ich domy.docx
/uploads/5ea5739d428dc/newses/421/content//Dziecko i zabawka związana z regionem.docx
7. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
ŚRODA - 3.VI. 2020 r. - „ Dobra zabawa to ważna sprawa”
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2. ZABAWA POWITALNA „PIŁKA”. Dziecko stoi na przeciw rodzica, który rzuca do niego piłkę i pyta „W co się lubisz bawić?”, dziecko odrzucając piłkę – odpowiada. Zabawa może być początkiem rozmowy o swoich ulubionych zabawach. , rodzic może wskazywać na te, które pamięta ze swojego dzieciństwa, pogadankę można zakończyć wspólnym rysowaniem propozycji zabaw na arkuszu papieru.
3.”MÓJ SPOSÓB NA NUDĘ” , rozmowa z dzieckiem , dywanik pomysłów. Rodzic zadaje dziecku pytanie : Co to jest nuda? Co można robić żeby się nie nudzić? Dziecko odpowiada a rodzic zapisuje pomysły na kolorowych paskach wyciętych z papieru. Paski można wykorzystać do stworzenia ALBUMU NA NUDĘ, w której będą pomysły dziecka na trudne np. deszczowe dni.
4. WYSŁUCHANIE WIERSZA pt. "Dyzio marzyciel" Julian Tuwim
Wiersz „Dyzio marzyciel”: https://youtu.be/DGuQC8FQK6s
5.Rozmowa z dzieckiem nt. wiersza, swobodne wypowiedzi dziecka o chmurach. Temat może być kontynuowany podczas spaceru, doskonałym ćwiczeniem wyobraźni jest obserwacja nieba z pozycji horyzontalnej. Niebo można oglądać przez lunetę wcześniej wykonaną z rolki po papierze toaletowym.
6. RODZINNA OLIMPIADA
Wspólnie z rodziną zachęcamy do zorganizowania konkurencji sportowych, w miarę możliwości terenowych np. ogród, park, osiedlowe boisko.
Propozycje konkurencji:
- do wyznaczonego miejsca należy przejść stopa za stopą
- skok obunóż do wyznaczonego miejsca
- związywanie stóp apaszką i skakanie do mety
- przenoszenie na łyżce małej piłki
DODATKOWE ZABAWY W WOLNYM CZASIE
- Ćwiczenia ortofoniczne „ Raz i dwa, mówię ja” rodzic siada z dzieckiem na dywanie, dziecko mówi wyraz lub zdanie, a rodzic dokładnie je powtarza, po kilku próbach następuje zmiana, ,ćwiczenie powtarzamy kilka razy, stopniując trudność w zapamiętaniu tekstu.
- Zabawa paluszkowa „ Paluszki witamy, głośno przeliczamy”, dziecko zaciska dłonie w piąstki, a następnie prostuje kolejno palce obu rąk, jednocześnie głośno licząc od 1 do 5. Zabawę powtarzamy.
CZWARTEK - 4.VI.2020 r. - „Portret przyjaciela”
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2.SŁUCHANIE WIERSZA „Czarodziejskie słowa”
Po obiedzie Grześ i Kasia razem się bawili
Ale jak to czasem bywa – wnet się pokłócili.
Tak się sprzeczali, aż z kuchni babci wyjrzała
I podniósłszy brwi do góry: - Co się stało? Zapytała
„Kasia mnie kopnęła w nogę!” , Bo ty mnie zdenerwowałeś!
„Przecież czary nie istnieją” – tak mi powiedziałeś!
Babciu, prawda że mam rację, że magia istnieje?
I że jak zaklęcie powiem, to na przykład wiatr zawieje?
Babcia w fotelu usiadła, na kolana wnuki wzięła,
Chwilę pomyślała i wyjaśniać tak zaczęła:
Takich zaklęć nikt nie umie, z wyjątkiem pogody,
Lecz istnieją inne czary, które znają całe rody.
To magiczne słowa, które dobrze znacie
W pewnych sytuacjach też ich używacie.
Gdy ktoś da wam prezent lub gdy obiad zjecie,
Co wtedy na to, dzieciaki powiecie?
„Powiemy – dziękuję” – odrzekły wnuczęta,
A Kasia dodała, bardzo przejęta:
„I powiem – dzień dobry, na powitanie.”
„Ja – do widzenia, na pożegnanie!”
Potem Kasia na nogę brata wskazała,
Pogłaskała go po głowie i „Przepraszam” – wyszeptała.
Taka to formułkę magiczna wybrała
I zaklęciem tym sprawiła, że znów zgoda panowała.
Babcia się uśmiechnie, w ręce głośno klaśnie:
„To miałam na myśli: to są czary właśnie!”
3. ROZMOWA W NAWIĄZANIU DO WIERSZA, PYTANIA POMOCNICZE:
- Dlaczego Grześ i Kasia pokłócili się?
- O jakich czarach mówiła babcia?
- Kiedy używamy czarodziejskich słów?
- Wyjaśnianie przysłowia „ Zgoda buduje – niezgoda rujnuje”
4. PRACA PLASTYCZNA „ PORTRET MOJEGO PRZYJACIELA”, rodzic rozmawia z dzieckiem o przyjaźni, na czym ona polega, kogo nazywamy przyjacielem, czy jest ważna i dlaczego, jak należy o nią dbać jeżeli dziecko samo nie udziela odpowiedzi, rodzic tłumaczy co związane jest z przyjaźnią.
5. ZABAWA MATEMATYCZNA Z MIERZENIEM „To ja, a to ty” , rodzic pomaga dziecku z pomocą sznurka lub paska papieru zmierzyć wszystkich domowników, dzieci po pomiarze mają podać wynik- kto jest niższy, kto jest wyższy.
6. Rodzic prezentuje dziecku różne rodzaje miar np. linijka, miara krawiecka, metrówka,, miarka budowlana.
KARTY PRACY:
Dzieci 4-letnie KP nr 73, 74
Dzieci 5- letnie KP nr 34, 35
DODATKOWE ZAJĘCIA W WOLNYM CZASIE
- „Nasze zabawy”, rysowanie ulubionych zabaw z kolegami
- „Szeptane imiona”, dziecko podaje rodzicowi imiona kolegów, koleżanek z którymi lubi się bawić, następnie krótko opisuje ich wygląd i cechy zewnętrzne. Dziecko odwraca się do rodzica i w odległości 3-4 m rodzic szepcze imię dziecka wcześniej wymienionego, zadaniem jest wysłuchanie szeptu imienia i podanie go na głos.
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
PIĄTEK - 5.VI.2020 r. - „Gruby goryl”
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2. „WSTĄŻKOWE „G – dziecko chodzi po wstążce rozłożonej na podłodze w kształcie litery, stawiając stopę za stopą.
3. WYSŁUCHANIE WIERSZA PT. „ GRUBY GORYL”
Gruby goryl Gruby goryl Gustaw na gałęzi siedzi.
– Spadnie! Gruchnie! – gadają sąsiedzi.
Gapi się na niego cała zgraja wokół:
gady, gęsi i gazela, gołąb, gepard, nawet sokół.
– Gałąź krucha, a on wielki!
– Gigant! Pewnie strasznie ciężki!
– już gderają gdzieś na mieście.
A on...? Zajada gruszki w cieście.
Autor : Agnieszka Kolankowska
3. KRÓTKIE OMÓWIENIE WIERSZA . rodzic zadaje dziecku pytania np.: Jak miał na imię goryl? O co się martwiły zwierzęta? Jak myślisz, gdzie mogła mieć miejsce taka sytuacja?
4.. „SŁÓWKA NA „G”” – dziecko wymieniają słowa na „G”. W razie potrzeby rodzic ponownie recytuje wierszyk.
5. UKŁADANIE LITERY „G” z różnych materiałów np. z guzików, z makaronu, z włóczki itp.
Karty pracy dla dzieci 5-letnich KP nr 36, 37
Litera G, g do prezentacji: /uploads/5ea5739d428dc/newses/421/content//f891020e81c17aec2c8667afe51f01fd.jpg
6. Wykonanie ćwiczenia w KP4 (ćw. 1, s. 36) – wyklejanie szablonu litery kawałkami bibuły, rysowanie litery palcem na kartce i w powietrzu.
DODATKOWE ZAJĘCIA W WOLNYM CZASIE
- Praca techniczna „ Pojazdy”. Dziecko na tekturze odrysowuje cztery koła od rolki po papierze toaletowym. Następnie wycina i okleja koła i rolkę według własnych pomysłów kolorowym papierem, bibułą i włóczką. Końcowy etap to przypięcie pineskami (z pomocą rodzica.) kół do rolki.
- Sylabki zgadywanki”. Rodzic wypowiada sylabami wyrazy (np.: gu-zi-ki, gar-nek, gło-wa, wa-ga, go-ry-le). Dziecko podaje płynnie pełny wyraz.
ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH
Zestaw ćwiczeń porannych
1. Zabawa bieżna „ Konik”, dziecko biegnie truchtem, potem galopem w różnych kierunkach.
2. Ćwiczenia szyi: Koń kiwa głową, dziecko stoi w rozkroku i i wykonuje skłony do przodu i w tył
3. Ćwiczenia równoważne: Koń grzebie nogą, dziecko stojąc na jednej nodze, naśladuje jak koń druga nogą grzebie, przeciąganie wolnej stopy z przodu do tyłu.
4. Ćwiczenia zręcznościowe „Koń na biegunach”: dziecko w siadzie skrzyżnym, chwyta za stopy od zewnętrznej strony, plecy okrągłe jak bieguny konia, lekkie huśtanie się w tył na plecy i w przód i w tył do siadu.
5. Ćwiczenia relaksacyjne – wdech powietrzem nosem, wydech ustami.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych (w tym tygodniu realizujemy zestaw z poprzedniego tygodnia)
1. ZABAWA „Kolorowe koła”.
Dzieci i domownicy biegają po pokoju. Na hasło osoby prowadzącej: Kolorowe koła! szybko szukają osób z takim samym kolorem szarfy i siadają w małym kręgu. Wygrywa zespół, który jako pierwszy się odnajdzie i usiądzie w kole.
2. ZABAWA „Stacje”.
Dzieci i domownicy ustawione w dużym kole, szarfę trzymają w jednej ręce. Na sygnał biegną w wyznaczoną stronę. Na gwizdek zatrzymują się, dotykają szarfą podłogi raz z jednej, raz z drugiej strony i dalej biegną.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Złożoną na pół szarfę trzymają w obu dłoniach. Wykonują skłon tułowia ze skrętem do prawej i lewej nogi, na zmianę dotykając szarfą stopy.
Dzieci w ustawieniu jak poprzednio. Złożoną szarfę trzymają w wyciągniętych, wyprostowanych przed sobą rękach. Podskakują w miejscu, starając się dotknąć kolanami szarfy.
3. ZABAWA „Stacje ćwiczeń”.
Osoba prowadząca ustala z domownikami podzielonymi na zespoły, w jakiej kolejności będą ćwiczyć. Dokładnie omawia zadania, jakie należy wykonać przy każdej stacji, jeśli nie będzie takiej możliwości dzieci samodzielnie pokonują przygotowane stacje.
Stacja I – ćwiczenie na czworakach. (Pomoce: materiałowy tunel lub krzesełka).
Dzieci siadają w rzędzie przed tunelem w siadzie skrzyżnym. W pozycji na czworakach przechodzą przez niego kilka razy. Zadanie można urozmaicić – dzieci przechodzą przez tunel z zamkniętymi oczami, a potem przechodzą tyłem. Tunel materiałowy można zastąpić przejściem pod krzesełkami.
Stacja II – ćwiczenie równowagi, doskonalenie umiejętności rzutów do celu.
Dzieci i domownicy ustawiają się w rzędzie za rozłożoną liną. Na jej początku leżą 2 woreczki, a na końcu w niewielkiej odległości obręcz. wszyscy biorą do każdej ręki woreczek, rozkładają ręce w bok i przechodzą po linie. Utrzymują postawę wyprostowaną. Gdy dojdą do końca liny, rzucają woreczkiem prawą i lewą ręką, starając się trafić do obręczy. Następnie zabierają woreczki, wracają do zespołu i przekazują je kolejnej osobie. Sami przechodzą na koniec swojego rzędu.
Stacja III – ćwiczenie utrzymania prawidłowej postawy, ćwiczenie równowagi i wzmacniające mięśnie wysklepiające stóp. (Pomoce: zestawy przyborów równoważnych, balansujących: jeże, galaretki-krążki, półkule, dywaniki z kolcami osoba prowadząca układa przybory jeden za drugim). Dzieci i domownicy ustawiają się w rzędzie za ułożonymi przyborami. Kolejno przechodzą po przygotowanym torze przeszkód. Starają się utrzymać równowagę.
5. ZABAWA uspakajająca.
Marsz po okręgu koła. Wspięcie na palce – wdech nosem, opad na pięty – długi wydech ustami.
ŻYCZYMY UDANEJ ZABAWY!