Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

11.05.2020 r. - 15.05.2020 r. - Na wsi.

PONIEDZIAŁEK - 11.05.2020 r. - Poznajemy literę K, k

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. Wysłuchanie przez dziecko wiersza A. Frączek ''Krowa Kwaczka".
Osoba dorosła czyta wiersz.

Pewna krowa spod Krakowa
zamiast po krowiemu muczeć,
rzecze: - Kwakać się nauczę.

I już mknie do kaczogrodu
(kłusem, z braku samochodu),
a tak wkuwa słówka nowe,
ćwiczy akcent i wymowę,
nawet pisze kwa kopytem
wszystko chętnie i z zachwytem.

Pan profesor, kaczor Kazik,
tym zachwytem się zaraził
- wkrótce tak jak krowa owa
w kółko gotów był pracować
i bez przerwy ją wychwalał:

- Kwa! - powiadał. - Jest wspaniała!
I pojętna! I uparta!
Zanim minie pierwszy kwartał,
będzie kwakać niczym kwaczka...
albo raczej - krowa Kwaczka!

Znał profesor się na rzeczy -
temu nie da się zaprzeczyć!

Więc gdy krowę ktoś dziś spyta,
czy najadła się do syta
lub czy mleka dzieciom da,
odpowiada: - Jasne. Kwa!

 3. Rozmowa na temat treści wiersza.
Przykładowe pytania:

- Z jakiego miasta pochodziła krowa?
- Jakiego nowego języka się nauczyła?
- Jak nazywał się profesor, który uczył krowę kwakać?
- Czy kwakanie to "język", którym posługuje się krowa?
- Jakie dźwięki wydaje krowa?

4. Prezentacja litery ''K, k"

Rodzic pokazuje dziecku małą i wielką literę "K".

LITERA K: /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//litera k obrazek.jpg

- burza mózgów "Słowa na "k"" - wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się głoską "k",
- analiza sylabowa wybranych wyrazów rozpoczynających się głoską "k", np. krowa, karuzela, kaczka, kura, kogut, itp., można wykorzystać dowolne wyrazy na "k" - dzielenie na sylaby i podawanie liczby sylab w wyrazie,

5. Praca plastyczna z wykorzystaniem pasteli "Kwacząca krowa".

Rodzic jeszcze raz czyta dziecku wiersz, następnie dziecko rysuje bohaterkę utworu według własnego pomysłu inspirując się tekstem - rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej dziecka.

6. Karty pracy: Trampolina 5-latka - część 4, karta pracy nr 20 - 21,
                          Trampolina do szkoły - część 3, karta pracy nr 16 - 17

7. Aktywność ruchowa:

- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- Zabawa ruchowa rozwijająca pamięć "Popołudniowy taniec" - dziecko wykonuje polecenia wydawane przez rodzica, np. Cztery kroki w prawą stronę, dwa klaśnięcia, cztery kroki w lewą stronę - dziecko powtarza ruchem wypowiedzianą sekwencję, następnie zmieniamy układ ruchu, np. dwa przysiady, trzy tupnięcia, jeden podskok i dziecko powtarza ruchem kolejną sekwencję, i tak dalej.

8. Propozycje do wykonania w wolnym czasie:

- Karta z literą "k" do pobrania z linku KARTY Z LITERAMI - karta nr 13
- dzieci starsze karta pracy nr 19 z "Trampolina do szkoły" - część 3
- ćwiczenia grafomotoryczne "Kura" : /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//kura.jpg


 

WTOREK - 12.05.2020 r. - Poznajemy pracę rolnika


Praca rolnika

 1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

 2. Czym zajmuje się rolnik?

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat pracy rolnika w oparciu o ilustracje: poznanie niektórych maszyn, narzędzi i czynności wykonywanych przez rolników. Proponujemy wykorzystać obrazki zamieszczone w linkach poniżej:

/uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Rolnik.docx

/uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Rolnik 1.docx

/uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Rolnik 2.docx

/uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Rolnik 3.docx

/uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Rolnik 4.docx

/uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Rolnik 5.docx

Podczas rozmowy zwracamy uwagę dziecka na rolę pracy rolnika dla innych ludzi: hodowla zwierząt oraz ciężka praca na roli, z których pozyskujemy pożywienie: mięso, mleko, jaja, wełnę, warzywa, zboże na mąkę, z której wypiekany jest chleb, itp. Rozwijanie szacunku do pracy rolnika.

3. Karty pracy: "Trampolina pięciolatka" - część 4, karta pracy nr 19,
                          "Trampolina do szkoły"   - część 4, karta pracy 52 - 53

 4. Zabawa dydaktyczna "Jaki to wyraz?"

Układanie wyrazów z sylab - rodzic wypowiada wyraz sylabami, dziecko podaje cały wyraz (dokonuje syntezy sylabowej). Proponujemy również wykorzystanie karty podanej w linku do układania wyrazów z sylab - dla chętnych, z pomocą rodzica.

Sylaby do układania wyrazów: /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Karta 13 Sylaby do układania wyrazów.pdf

5. Ćwiczenia oddechowe wydłużające oddech ''Przenosimy karteczki".

Przygotowujemy: karton, kilka małych karteczek oraz plastykową słomkę do napojów. Rozkładamy karteczki na stole, dziecko zasysa powietrze przez słomkę i przenosi karteczki z blatu stołu na karton. Proponujemy, aby karteczki były w innym kolorze niż karton.

6. Ćwiczenia utrwalające poznane litery.

Litery "p" oraz "b" - Karty pracy nr 14 i 16 do pobrania z linku KARTY Z LITERAMI

7. Aktywność ruchowa:

- zestaw zabaw ruchowych
- zabawa ruchowa ćwicząca duże grupy mięśniowe "Pracowite pszczółki" - na jednej stronie pokoju rodzic rozkłada małe, najlepiej płaskie pluszaki, na drugiej formuje koło z gazety, ze sznurka lub ze skakanki (to co jest dostępne w domu). Na hasło wypowiedziane przez rodzica lub kogoś z domowników "Pszczółka do pracy" - dziecko zanosi pluszaka ułożonego na plecach do koła, w pozycji na czworakach. Zabawę powtarzamy kilka razy

8. Dla chętnych proponujemy obejrzenie filmików o mleku i produktach mlecznych, do których linki podajemy poniżej:

"Jak produkowane jest mleko": https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

"Bajka o mleku i produktach mlecznych":  https://www.youtube.com/watch?v=oj1mHoVIjk4

"W krainie sera czyli jak powstają sery": https://www.youtube.com/watch?v=adyD07I9shY


 

ŚRODA - 13.05.2020 r. -  Zwierzęta z wiejskiego podwórka

 
Zwierzęta na wsi

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. Słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej "Przygoda Trampolinka na wsi"

Pewnego dnia do przedszkola przyleciał bocian Klek, który mieszkał na wsi w gnieździe na dachu stodoły. –Kle, kle, Trampolinku, potrzebujemy twojej pomocy. Wsiadaj na moje plecy, po drodze wszystko ci opowiem. I polecieli. Okazało się, że mały kotek Miluś gdzieś się zapodział. Jeszcze rano siedział w koszyku, a teraz gonie ma. Pies Filek posłał więc po Trampolinka, żeby pomógł w poszukiwaniach. Przecież kiedyś bawili się razem w detektywów. Wreszcie dotarli do wsi. Bocian bezpiecznie wylądował na podwórku. –Hau, hau, tak się cieszę, że jesteś –przywitał Trampolinka Filek. – Muszę pilnować gospodarstwa i nie mam czasu szukać tego małego wędrownika, ale ty na pewno go znajdziesz. Trampolinek najpierw odwiedził krówki w oborze.– Muu, nie widziałam kotka, Trampolinku, muu –zamuczała krowa. –Na nic nie patrzę, bo opiekuję się moim synkiem, cielaczkiem, muu. Idź do stajni, może tam coś wiedzą. Ale w stajni nikogo nie było, ani klaczy, ani źrebaka. Konie wybrały się na pastwisko, ihaha, ihaha. Trampolinek porozglądał się po stajni, ale kotka nie znalazł. Nagle usłyszał gdakanie dochodzące z kurnika. –Koo, koo, ko, ko! –wołała kwoka swoje kurczęta na obiad. Trampolinek zajrzał do kurnika. Kiedy zapytał o kotka Milusia, usłyszał, że może poszedł bawić się z małymi prosiaczkami. A prosięta, jak wiadomo, mieszkają w chlewie z mamą świnką. Ale i tam nikt nic nie słyszał i nie widział. –Zapytaj gęsi albo kaczek, chrum, chrum – poradziła mama świnka. – Pewnie pluskają się teraz w stawie, chrum,chrum. Poszedł Trampolinek nad staw. Kaczka z kaczętami i gęś z gąsiętami chlapały wodą na wszystkie strony. Takiego narobiły hałasu, że aż trudno opisać. – Gę, gę, gę, nic nie wiem, gę, gę, gę – gęgała gęś, a kaczka dopowiadała: –Kwa, kwa, kwa, i ja, i ja. Miluś nie chce się z nami pluskać, kwa, kwa. Trampolinek wrócił do Filka, który ze znudzoną miną słuchał koguta. A kogut dreptał za Filkiem i wrzeszczał: – Ja tu rządzę, kukuryku, na podwórku i w kurniku. Gdy kogut zobaczył Trampolinka, trochę się zawstydził, potrząsnął grzebieniem i z zadartym wysoko dziobem odmaszerował. –Filku, o czym rozmawiałeś dzisiaj rano z kotkiem? –zapytał Trampolinek. –Hau, hau, tłumaczyłem mu, że jak dorośnie, będzie przeganiał myszy ze stodoły, hau, hau. –Biegniemy do stodoły, hej, hop! –zawołał Trampolinek. Weszli do stodoły. A tam zwinięty w kłębek spał Miluś, bo koty lubią pospać w dzień. – Może myślał, że jak się obudzi w stodole, to już będzie dorosłym kotem –zaśmiał się Filek. Trampolinek położył paluszek na buzię, żeby pies był cicho, i wyszli na paluszkach. Wszystko dobrze się skończyło. Zwierzęta podziękowały Trampolinkowi za pomoc. Trampolinek musiał już wracać do przedszkola, więc bocian Klek zaprosił go do lotu. I frr, polecieli.

3. Rozmowa na temat opowiadania.

Poznanie nazw i wyglądu zwierząt, które można spotkać na wsi i nie tylko.

Przykładowe pytania

− Kto poprosił Trampolinka o pomoc?
− Z jakimi zwierzętami rozmawiał Trampolinek?
− Gdzie odnalazł się kotek?
- Jakie inne zwierzęta mieszkają na wsi? - wskazywanie i nazywanie zwierząt występujących w opowiadaniu, a które można spotkać na wsi. Wypowiedzi można połączyć z ćwiczeniami słuchu fonemowego, to jest: wyodrębnianie głosek w nazwach wybranych zwierząt: kura, krowa, kogut, kot, kaczka oraz dzielenie na sylaby tych wyrazów i podawanie ich liczby.

Zwierzęta: /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Zwierzęta z opowiadania.docx

Film - "Na wsi - czy wiesz jakie to zwierzę": https://www.youtube.com/watch?v=B3GWjOfgEDs

4. Zabawy dźwiękonaśladowcze "Zwierzęta".

Rodzic podaje nazwę zwierzęcia, dziecko naśladuje głos, jaki to zwierzę wydaje. Można skorzystać z karty umieszczonej w linku.

Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze: /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//zabawy dźwiękonaśladowcze zwierzęta.png

5. Praca plastyczna "Owieczka"

Wykonanie owieczki z wykorzystaniem karty artystycznej nr 16 dołączonej do Trampoliny lub z wykorzystaniem karty umieszczonej w linku. Wyklejanie owcy watą. Wycinanie z kolorowego papieru lub z gazety i naklejanie na wyklejony watą szablon owcy: nos, oczy, różki, kopytka.

 Owieczka: /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//kolorowanki_owce-owca.jpg

6. Aktywność ruchowa:

- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- Zabawa ruchowa z elementami równowagi „Drzewo”. Rodzic lub ktoś z domowników mówi do dziecka: Teraz spacerujesz po całym pokoju, a gdy usłyszysz hasło: „Drzewo!”, szybko zatrzymaj się, stań na jednej nodze, unieś ręce i rozłóż je na boki jak gałązki drzewa. Wytrzymaj w tej pozycji, aż doliczę do pięciu. Po tym czasie dziecko ponownie porusza się swobodnie po pokoju, aż do momentu, kiedy rodzic kolejny raz wypowie hasło: Drzewo!. Powtarzamy kilka razy.


 

CZWARTEK - 14.05.2020 r. -Na wiejskim podwórku

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. Osłuchanie z piosenką "Co słychać na wiejskim podwórku?"

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=LpFcbSkMCy4

Tekst piosenki: Słowa: Urszula Piotrowska, Muzyka: Magdalena Mielnicka-Sypko
I.
Dzień się budzi na podwórku.
Pies na straży hau, hau, hau.
Kot na płocie liczy ptaki,
ale co by robić miał?

Hau, hau,hau
Miau, miau, miau.
II.
Kaczka drepcze do sadzawki,
chlapie wodą kwa, kwa, kwa.
Kura na to: Ja w tym czasie
zniosę jajko, albo dwa.

Ko, ko, ko
Kwa, kwa, kwa.
III.
Klacz do stajni biegnie kłusem,
kopytkami kli, kli, klik.
Źrebak parska: Popatrz mamo,
tak jak ja nie skacze nikt.

Kli, kli, klik
Kli, kli, klik.     
IV.                              
Po pastwisku chodzi krowa,
cicho muczy mu, mu, mu.
Cielak słucha kołysanki
i układa się do snu.

Mu, mu, mu
Mu, mu, mu.     
V. 
Bocian z gniazda w dół spogląda
Na podwórko kle, kle, kle.
Wie o wszystkim co się dzieje,
lecz nie zdradzi tego, nie.

Kle, kle, kle
Kle, kle, kle

Rodzic powtarza z dzieckiem tekst kilka razy. Naukę można rozłożyć na dwa dni. Proponujemy włączać dziecku piosenkę załączoną w linku powyżej w celu osłuchania z tekstem i melodią.

3. Ilustrowanie ruchem treści piosenki - do zabawy mogą włączyć się domownicy (w miarę możliwości).

4. Ćwiczenie słuchowe "Kogo słyszymy?"

Film "Głosy zwierząt": https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

Głosy zwierząt włączamy dziecku na filmiku załączonym w linku powyżej. Nie pokazujemy dziecku obrazu. Po wysłuchaniu dźwięku, dziecko odgaduje, jakie zwierzę wydaje takie odgłosy.

5. Praca plastyczna "Na wiejskim podwórku"

- pracę wykonujemy w formie makiety wykorzystując elementy z karty artystycznej nr 17 (dzieci 5 letnie) lub wyciąć zwierzęta np. z gazet, można też wykorzystać kartę ze zwierzętami umieszczoną w linku w punkcie 3 w zagadnieniach ze środy. Jeżeli nie ma możliwości wykonania pracy w formie makiety, dziecko wykonuje ją inną techniką, na przykład maluje farbami, rysuje kredkami, lepi z plasteliny na wyżej podany temat.

Udanej zabawy!

6. Ćwiczenia logopedyczne.

Zabawa ćwicząca narządy mowy "Naśladuj mnie" - rodzic wypowiada polecenia i pokazuje sposób wykonania ćwiczenia.

- Krowa - ruchy okrężne żuchwą, wargi zamknięte.
- Świnka - tworzenie ryjka, jak przy wymawianiu u.
- Piesek - szczerzenie zębów, ziajanie.
- Kotek pije mleko - wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki, oblizywanie warg ruchem okrężnym.
- Konik - kląskanie.

7. Aktywność ruchowa:

- zestaw zabaw ruchowych
- zabawa ruchowa naśladowcza - rodzic wypowiada polecenia i za pierwszym razem sam wykonuje dane zadanie ruchowe, a dziecko naśladuje taki sam ruch:
    - odpocznij jak krowa (wygodna pozycja w leżeniu, spokojne wdechy i wydechy);
    - przechadzaj się jak kaczka (plecy proste, nogi rozstawione, przenosimy ciężar ciała raz na jedną, raz na drugą nogę);
    - szukaj robaczków jak kura (ręce zaplecione na plecach, cykliczne skłony w przód);
    - tarzaj się jak świnka w błotku (turlanie się);
    - skacz jak zając (pozycja kuczna, naśladowanie zajęczych skoków, co jakiś czas wystawiamy wyprostowane ręce do góry - zajęcze uszy - i nasłuchujemy);
    - biegaj jak konik ( swobodny bieg z naśladowaniem głosu konia - ihaha, ihaha).


 

PIĄTEK - 15.05.2020 r. - Zwierzęta i ich młode


Kura z pisklętami

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. "Zwierzęta i ich młode" - utrwalanie nazw dorosłych zwierząt hodowlanych i poznanie ich potomstwa, poznanie nazw "domów" zwierząt, np. krowa - obora, jej dziecko to cielak, itp..

Film "Gdzie mieszkają i co jedzą: https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4

- Po obejrzeniu krótkiego filmu, rozmawiamy z dzieckiem nt zwierząt występujących w filmie, pytamy, jak nazywają się ich domy, oraz jakie produkty od nich pochodzą.
- oglądamy karty ze zwierzęcymi rodzinami i omawiamy, jak nazywają się młode wybranych zwierząt: świnia - prosiaczek, krowa - cielaczek, koń - źrebaczek, itd.

Obrazki "Zwierzęta i ich młode": /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Zwierzeta i ich młode.docx

Kolorowanka "Zwierzęta i ich młode":  /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//kolorowanka zwierzęta i ich młode.jpg

Dla chętnych do wykonania w wolnym czasie: wydrukowaną kartę najpierw rozcinamy (może rozciąć dziecko), a następnie dziecko ponownie układa obrazek i nakleja na karton.

Puzzle świnka: /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//świnka puzzle.jpg

Puzzle krowa: /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//edukacyjne-puzzle-drewniane-9el-krowa-krowka-1005435_.jpg

3. Zabawy matematyczne "Dobierz do pary"

- utrwalanie pojęcia "para"
- przeliczanie, ile jest par danych obrazków,
- stosowanie liczebników głównych i porządkowych w zakresie 10

Karta matematyczna: /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//matematykaObrazki do wycinania i kolorowania.pdf

Proponujemy doskonalić umiejętność przeliczania w zakresie do 10 na liczmanach w wolnym czasie i na miarę chęci i możliwości dziecka. Wykorzystujemy jako liczmany: kredki, guziki, kamyki, fasola, klocki, itp.

Karty pracy: Trampolina pięciolatka - część 4, karta pracy nr 18
                      Trampolina do szkoły - część 3, karta pracy nr 18, 15

4. Aktywność ruchowa:

- zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- zabawa ruchowa

Dla chętnych:

karta "Sylaby do układania wyrazów": /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Karta 13 Sylaby do układania wyrazów.pdf

karta "Krzyzówka": /uploads/5ea5739d428dc/newses/407/content//Karta 10 Krzyżówka.pdf



ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

ĆWICZENIA PORANNE

Podczas ćwiczeń dziecko wykorzystuje woreczek (można zastąpić go małym pluszakiem), potrzebnych będzie kilka, rozkładamy je w dowolnych miejscach na podłodze. Dziecko ćwiczy boso. Zajmuje dowolne miejsce na podłodze, przed jednym z woreczków (pluszaków). Woreczki (pluszaki) to przeszkody. Na hasło "biegaj pomiędzy drzewami", dziecko przemieszcza się miedzy rozłożonymi "przeszkodami". Na hasło "stop" zatrzymuje się przed najbliżej leżącym woreczkiem. Kładzie go sobie na głowie, wyciąga na boki ręce i przez chwilę stoi nieruchomo naśladując drzewo.

1. Rodzic układa "wąską drogę" z woreczków (pluszaków). Dziecko idzie "drogą", stawiając stopę przed stopą i starając się zachować równowagę.
2. Stojąc dziecko podrzucają przed sobą woreczek (pluszaka) starając się, by nie spadł na podłogę.
3. Przechodzi do przysiadu. Kładzie na głowę woreczek i powoli przechodzi do pozycji stojącej.
4. Przechodzi do leżenia tyłem (na plecach), stara się palcami stóp unieść woreczek (pluszaka) do góry na zmianę raz jedną, raz drugą nogą.


ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH

1. Zabawa ruchowa ze śpiewem "Uciekaj, myszko". Zabaw może być przeprowadzona z większą liczbą osób, dlatego proponujemy zaprosić do niej wszystkich domowników (oczywiście w miarę możliwości).
Uciekaj, myszko, do dziury, bo cię tam złapie kot bury.
A jak cię złapie kot bury, to cię obedrze ze skóry.
 - Wszyscy idą po kole, trzymając się za ręce. Jedna osoba - kot i druga - mysz wbiegają otworami między rękami uczestników. Kot stara się złapać mysz, która przed nim ucieka. Gdy to nastąpi, wybieramy do zabawy innego "kota"  inną "mysz".

2. Zabawa na czworakach "Pieski na spacer - pieski do budy".
Dziecko-piesek swobodnie spaceruje po pokoju w różnych kierunkach. Na hasło "Pieski do budy", dziecko-piesek siada w siadzie skrzyżnym z rękami uniesionymi na wysokości ramion.

3. Zabawa "Jestem papugą".
Przy dźwiękach dowolnej muzyki dziecko-papuga skacze obunóż po pokoju. Gdy muzyka cichnie, zatrzymuje się i naśladuje głos papugi (np. wołając:ara, ara,ara).

4. Zabawa na czworakach "Żółwie".
Dziecko -żółw spaceruje po dywanie z szeroko rozstawionymi rękami i nogami. Na sygnał dźwiękowy (klaskanie, stukanie, dźwięki muzyki, itp.) wystraszone zwierzątko chowa się do skorupy – dziecko siada w siadzie skulnym.


ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH (w tym tygodniu realizujemy zestaw z poprzedniego tygodnia)

I.
Część wstępna:

 1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe.
- dziecko stoi na baczność, na sygnał (klaśnięcie w dłonie) biega po pokoju, na kolejny sygnał (dwa klaśnięcia w dłonie) dziecko wraca do pozycji wyjściowej, czyli staje na baczność. Powtórzyć 3x.

2. „Gniazda ptaków”.
- na dywanie rozkładamy koła, np. wycięte z gazety, proponujemy zaprosić do zabawy domowników - wszyscy biegają po pokoju (w miarę możliwości, z zachowaniem bezpieczeństwa) . Na hasło "Ptaki do gniazd", każdy staje w jednym z rozłożonych w pokoju kół. Kół jest zawsze o jedno mniej niż liczba osób uczestniczących w zabawie. Zabawę powtarzamy kilka razy.
II.
Część główna:

3. Ćwiczenia wyprostne.
- dziecko siada skrzyżnie – jest teraz trawą. Zwiesza luźno w przód głowę "krople rosy ściekają z listków", prostuje się, rozkłada w bok ramiona (wiatr strząsa rosę z trawy, trawa prostuje się i rośnie)

4.Ćwiczenia równowagi i skoku.
- na dywanie rozkładamy skakankę lub sznurek, dziecko przechodzi stopa za stopą po sznurku z rozłożonymi w bok ramionami.Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.

5. Ćwiczenia mięśni grzbietu.
– dziecko zmęczone - kładzie  się przodem na podłodze – odpoczywa – opiera głowę na przedramieniu. Co pewien czas unosi głowę do góry – robiąc daszek nad oczami z własnych dłoni i  patrzy w "niebo". powtórzyć kilka razy.

6. Ćwiczenia mięśni stóp.
- siad prosty, nogi przed siebie w rozkroku. Na podłodze kładzie woreczek (lub małego pluszaka), na sygnał (rodzic wypowiada słowo "hop") podnosi go do góry palcami stóp. Powtórzyć kilka razy.
III.
Część końcowa – uspokajająca.
-
dziecko w siadzie podpartym –  rzuty woreczkiem (lub małym pluszakiem) palcami lewej i prawej stopy w przód oraz dojście do woreczka/pluszaka we wspięciu na palcach. Powtórzyć kilka razy.

Proponowane ćwiczenia wykonujemy oczywiście na miarę możliwości i chęci dziecka, możemy wykonać wszystkie lub wybrać te, które jesteśmy w stanie wykonać w warunkach domowych.

Pozdrawiamy i życzymy udanych zabaw!

pani Dorota i pani Ania