Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

14.04.2020 r. - 17.04.2020 r. - Dzień i noc

WTOREK - 14.04.2020r. - "Dzień i noc"

1. Zabawa „Kiedy jest dzień – bawię się, kiedy jest noc – śpię” Osoba prowadząca rozkłada na podłodze koło (domek). Dzieci siadają w kole. Kiedy osoba prowadząca włączy skoczną muzykę, jest dzień – dzieci wychodzą z domku na spacer (dzieci np. biegają, podskakują, skaczą obunóż, skaczą na 1 nodze). Kiedy usłyszą kołysankę śpiewaną przez osobę prowadzącą „ Kotki dwa”, zbliża się noc – czas wracać do domu (dzieci wchodzą do domków i zasypiają). Utrwalamy figurę koło.

2.Zabawa –„ Zgaduj zgadula” Osoba prowadząca odczytuje dziecku zagadki do rozwiązania.

Żółte, okrągłe, wysoko na niebie.
Wysyła promienie do mnie i do ciebie. (słońce)

Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.
Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. (dzień)

ILUSTRACJA DO ZABAWY

( rysujemy, kolorujemy lub wyklejamy szablony kulkami z żółtej bibuły, serwetki itp.  i wycinamy sylwetę słońca)                                                                   

Bywa kulisty, bywa jak rożek.
Pojawia się nocą w srebrzystym kolorze. (księżyc)

Rozsypane po niebie nocą
w złocistym kolorze do nas migocą. (gwiazdy)

Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące
a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie, zanim wstanie słońce. (noc) 

ILUSTRACJA DO ZAGADEK

( rysujemy, kolorujemy lub wyklejamy szablony kulkami z białej bibuły, serwetki itp. i wycinamy sylwetę księżyca)

3. Zabawa „ Dzień i noc”. Osoba prowadząca – rodzic recytuje dwukrotnie wiersz „Dzień i noc”. Jednocześnie manipuluje wyciętymi sylwetami słońca i księżyca, aby zilustrować treść wiersza.

Recytacja wiersza Doroty Gellner „Dzień i noc”

Dzień to godzin ilość spora – trwa od rana do wieczora – pokazuje słońce
Od wieczora zaś do rana rządzi noc – w sto gwiazd ubrana – pokazuje noc
Rano wszyscy wstają z łóżek, lewą albo prawą nogą, choć niektóre straszne śpiochy
do południa wstać nie mogą! Rano jemy co? Śniadanie! A w południe co? Obiadek!
Dwa obiadki je łakomczuch, pół obiadku kto? Niejadek!
Po południu – podwieczorek można zjeść, lecz niekoniecznie,
a wieczorem co? Kolację! I czas iść do łóżka grzecznie.
W nocy jeść już nie należy. W nocy raczej spać wypada. Nikt nie skacze, każdy leży,
a noc wkoło sny rozkłada -  pokazuje księżyc ( dziecko może zakryć głowę ciemną apaszką)
Gdy po nocy świt zaświta, słońce wzejdzie i dzień wstanie, znowu z łóżek wyskoczymy
i będziemy jeść śniadanie – pokazuje słońce ( dziecko może zakryć głowę jasną apaszką)

4. Zabawa „ Pory dnia”.

Rozmowa na temat znaczenia symboli: słońce – dzień, księżyc – noc

Osoba prowadząca opowiada wykonanie czynności z wybranej pory dnia a dzieci odpowiadają : Jaka to będzie pora dnia, dzień czy noc? :  np.
- wstałam, świeci słońce , myję się – dzieci odpowiadają - dzień, pokazują słońce
- obejrzałam bajkę na dobranoc, myję się, jest ciemno, idę spać – dzieci odpowiadają – noc, pokazują księżyc (zabawa może trwać do wyczerpania pomysłów wykonywanych czynności)

Wprowadzamy pojęcia: rano, południe, po południe, wieczór
- jem śniadanie – rano
- jem obiad – południe
- jem podwieczorek – po południe
- zjadłam obiad, podwieczorek, byłam na spacerze, za oknem coraz ciemniej, jem kolację - wieczór

Zabawa „O jakiej porze dnia?” – Osoba prowadząca pyta, kiedy wykonuje się pewne czynności – rano czy wieczorem, dzieci oceniają. Podnoszą kartkę ze słońcem lub z księżycem np.– Budzimy się, Kładziemy się spać, Myjemy zęby, Jemy obiad.

5. Zabawa „Zagadki pantomimiczne „Kiedy Trampolinek się myje?””

Dzieci wcielają się w postać Trampolinka i tylko ruchem przedstawiają czynność higieniczną pory dnia - dzień, noc. Osoba prowadząca  zgaduje, co robi, oraz podaje porę dnia, o której te czynności zazwyczaj się wykonuje. Może nastąpić zmiana ról.

6. Zabawa plastyczna – Osoba prowadząca wycina koło z kartonu i składa na pół, zadaniem dzieci jest pomalowanie jednej połowy koła na kolor granatowy a drugiej na jasno niebieski. Dzieci wycinają szablony gwiazdek w kolorze białym, wykorzystują sylwety księżyca z 2 zabawy i nalepiają na tle granatowym, a na niebieskim wesołe żółte słoneczko wykorzystując sylwety słońca z 2 zabawy.

Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy.

Pielęgnacja założonego ogródka domowego „ Nasze roślinki”

Aktywność ruchowa

- Ćwiczenia poranne
- Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”, Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu” (zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).
- Ćwiczenia gimnastyczne

Karty pracy: Dzieci 4 – letnie KP3, k.nr.59. Dzieci 5 – letnie KP3, k.nr.54,55

Zabawa słowna. Osoba prowadząca podaje:
- pierwszą sylabę słowa, a zadaniem dzieci jest dokończenie wyrazu, np.: no-ga, na-klejka, nu-rek, nos, nu-ty, ba-lon, wan – na itp.
- wymowa sylab z kroczeniem po pokoju (wyraźnym tupaniem): Ni, ne, na, no, nu”
– ni, ne – 2 kroki
– ni, ne, na – 3 kroki
– ni, ne, na, no – 4 kroki
– ni, ne, na, no, nu – 5 kroków.

Zabawa plastyczna „Paluszkowa litera”. Dzieci siadają do stolików, maczają jeden palec w farbie i odbijają je na kartce na kształt litery N.

Zabawa „  Po śladach”. Dzieci układają literę N ze wstążki lub sznurka; spacer po literze noga za nogą.

Zabawa „Literki”. Osoba prowadząca wsypuje do szklanego naczynia kaszę mannę. Zadaniem dzieci jest rysowanie palcem po kaszy wcześniej poznanych liter.

Zabawa „Sylabizuj ze mną” – Dzieci dzielenie na sylaby wyrazów rozpoczynających się głoską n podaną przez osobę prowadzącą.

Zabawa „Wymyśl to sam”. Osoba prowadząca podaje przykłady słów, w których głoskę n można usłyszeć na początku, na końcu lub w środku wyrazu. Następnie dzieci podają słowa i mówią, w którym miejscu znajduje się wskazana litera/głoska.

Zabawy w dowolnym czasie:

Zabawa  „Co możemy robić z Trampolinkem w dzień i w nocy?”
- dzieci rysują na kartonie czynności dnia na jasnym tle
- dzieci rysują na kartonie czynności nocy na ciemnym tle
- rysowanie można zamienić na wycinanie obrazków z gazet, czasopism i naklejać zgodnie z porą dnia tworząc 2 obrazki ( klej można wykonać z wody i mąki).

Można pracę wykonać na osobnych kartach pracy lub na jednej podzielonej na pół – dzień – noc.

Zabawa „Moja grzechotka z grochem”. Będą potrzebne 2 plastikowe kubki, groch. Do środka jednego z nich dziecko wsypuje groch, zakrywa drugim kubkiem, a osoba prowadząca całość pomaga skleić taśmą. Można kubki ozdobić kolorowym papierem, bibułą, serwetką, gazetą chusteczkami itp., i pomalować.

Zabawa rytmiczna „Ten sam rytm”. Dzieci używając własnoręcznie zrobionych grzechotek powtarzają za osobą prowadzącą podane rytmy ( np. wyklaskane, wytupane, wygrane).

Zabawa konstrukcyjna „Wieża” – dzieci układają klocki jeden na drugim.

Zabawa „Do mnie i do ciebie” – dzieci wraz z rodzicami odbijają baloniki i śledzą tor lotu balonika

Zabawa „Muzyczny ogród”. Osoba prowadząca – rodzic rysuje lub zaznacza na podłodze kwadrat symbolizujący ogród. Dzieci maszerują po ogrodzie w rytm dowolnej muzyki. Na przerwę w muzyce ogród jest zamykany i dzieci muszą go opuścić. Jeśli dziecko nie zdąży i zostanie zamknięty w ogrodzie, zamienia się w ogrodową rzeźbę i nie może się poruszać, dopóki znów nie zacznie grać muzyka. Czas zakończenia zabawy zależy od możliwości dzieci. Utrwalamy figurę kwadrat.

Rymowanka „Na okrągło” K. Wioska

Toczy się kula, toczy się koło,
Możemy się z nimi bawić wesoło.
Co kształt koła ma? Kto taki przedmiot zna?
Co kształt kuli ma? Kto taki przedmiot zna?

Rymowanka „ Na kwadratowo” M. Wilińska

Stoją kwadraty, mają cztery równe boki
Śmieszna zabawa to cztery podskoki, cztery kroki
Takie kwadraty duże i małe są do zabawy doskonałe.
Co kształt kwadratu ma? Kto taki przedmiot zna?

Zadaniem dzieci jest jak najprędzej wymienić jakiś przedmiot w kształcie koła, kuli lub kwadratu. Mogą ułożyć z nich obrazek, jeśli na kartce zmieści je razem.

 Zabawa „ Figurowe kody” dzieci rysują lub układają z wyciętych figur geometrycznych wg. własnego lub podanego kodu, następnie przyklejają kod na kartce.

ILUSTRACJA DO ZABAWY FIGUROWE KODY

Szanowni rodzice tutaj znajdą państwo „ Jak zrobić ciastolinę”, która posłuży do zabaw matematycznych i nie tylko. Można z niej ulepić figury geometryczne i tworzyć wspólnie wymyślone kody, a potem schować ciastolinę do plastikowych pudełek do wykorzystania w innych zabawach.

Link
1.CIASTOLINA

Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy.

Szanowni Rodzice tutaj znajdziecie 50 pomysłów na udaną zabawę ruchową z wykorzystaniem możliwości i zasobów domowych.

https://www.mamawdomu.pl/2020/03/zabawy-w-domu.html?fbclid=IwAR0MPXjhWtjB29XrwtlH_Akq6PbEPQgWtYJhaVgyfGYGpqvD7j-RSgq_-HI

https://www.youtube.com/watch?v=y_jnw0Y6NXA

https://www.youtube.com/watch?v=3RVfgZk-VLs

https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4

https://www.youtube.com/watch?v=QLulnqyXCjs

ŚRODA - 15.04.2020 r. - "Po nocy zawsze jest dzień"

1. Zabawa „Dzień i noc”. Osoba prowadząca rozkłada koło utworzone z możliwych zasobów w domu: lina, sznurek, szalik, apaszki itp. Zadaniem dzieci jest rytmiczne wstawanie i kucanie będąc w kole, zabawę można przeprowadzić 4 krotnie. Osoba prowadząca przypomina znaczenie symboli kwadratów i zaczyna zabawę:

-  podniesienie przez osobę prowadzącą kartonika żółtego wypowiadając hasło: dzień- dzieci wstają
- podniesienie przez osobę prowadzącą kartonika niebieskiego wypowiadając hasło: noc – dzieci kucają

Utrwalamy figurę - koło

2. Zabawa „Po nocy zawsze jest dzień”. Osoba prowadząca dzieli kartkę na małe 12 kwadratów, potem na 6, dzieci malują je na żółto i niebiesko w równej ilości. Na dywanie rozkłada koło z gazety z wyciętym środkiem (lub jeśli to możliwe z żółtego kartonu, nie wyrzucamy wyciętego środka) . Dzieci układają najpierw żółte kwadraty jeden za drugim po kręgu koła od lewej strony do jego połowy, potem robią to samo z niebieskimi kwadratami dopełniając koło od strony prawej – dzieci wskazują na przemian kolory wypowiadając dzień, noc, dzień, noc. Dzieci; liczą ilość kwadratów z danego koloru ,dobierają je w pary – liczą pary, utrwalają rytm, figurę kwadrat i kolory

ILUSTRACJE DO ZABAWY "PO NOCY ZAWSZE JEST DZIEŃ"

3. Zabawa „Koło dnia i nocy”.

I propozycja
Osoba prowadząca prosi aby dziecko pomalowało gazetowe koło (z 2 zabawy) na kolor żółty i odłożyło do wyschnięcia lub wykorzystać gotowe koło z żółtego kartonu. Osoba prowadząca rysuje szablony 6 białych gwiazdek i prosi dzieci aby je wycięły i nakleiły na swoje niebieskie kwadraty. Dzieci dobierają żółte kwadraty oraz niebieskie z naklejoną gwiazdką i przyklejają na płaskim gazetowym kole - naprzemiennie (żółty - promienie, niebieski – gwiazdki,, żółty, niebieski itd.), aż całe koło będzie zapełnione.

II propozycja
Osoba prowadząca prosi aby dziecko pomalowało gazetowe koło na kolor żółty i odłożyło do wyschnięcia. Osoba prowadząca prosi aby dziecko utworzyło z gazety 6 promieni słońca, 6 księżyców (z wyciętego środka z 2 zabawy) i pomalowało na kolor żółty i biały, pozostawiło aż wyschną. Dzieci dobierają pomalowane wyschnięte elementy i przyklejają na płaskim gazetowym kole naprzemiennie słońce – księżyc, słońce - księżyc aż całe koło będzie zapełnione.

lub można pracę wykonać wg. własnych pomysłów i możliwości z zasobów domowych.

Osoba prowadząca wyjaśnia że doba wygląda jak ich krąg - zawsze po dniu jest noc, a po nocy – dzień

Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy.

4. Zabawa „Słońce i gwiazdy” Osoba prowadząca - rodzic mówi: Kiedy jest dzień, świeci słońce, kiedy jest noc, można zobaczyć gwiazdy. Na podłodze widzicie koło (czyli słońce) i symbol księżyca położonego 1m. od słońca. Gdy będę grać w tempie do biegania, wy będziecie biegać, a przy tempie do maszerowania– maszerować. Kiedy przerwę grę i powiem „dzień”, połóżcie się wokół koła w taki sposób, żeby słońce miało promienie. Kiedy powiem „noc”, kucnijcie przy księżycu, podnieście ręce do góry i zaciskajcie oraz otwierajcie pięści, naśladując mrugające gwiazdki. Utrwalamy figurę – koło i kolory.

Aktywność ruchowa

- Ćwiczenia poranne
- Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem Zabawa bieżna „ Po drugiej stronie”(zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).
- Ćwiczenia gimnastyczne

Pielęgnacja założonego ogródka domowego „ Nasze roślinki”

Zabawy w dowolnym czasie:

1. Zabawa „Wyklaszcz nazwę”. Zadaniem dzieci jest wyklaskanie nazwy pory dnia podanej przez osobę prowadzącą zgodnie z podziałem na sylaby: dzień, noc, jednocześnie wystukując sylabę.

2.Zabawa „Cicho – głośno” Osoba prowadząca  włącza dzieciom nagranie odgłosów z otoczenia. Dzieci mają odgadnąć, czy jest dzień (odgłosy otoczenia), czy noc (cisza)

3. Zabawa „W prawo dzień, w lewo noc”. Dzieci stoją. Kiedy zaczyna grać dowolna muzyka lub muzyka grana na łyżkach lub drewienkach itp., dzieci podskakują lub maszerują.

Na dźwięk wyciszenia muzyki i hasła DZIEŃ lub np. łyżki jako symbol dnia (co oznacza dzień) dzieci podskakują w prawą stronę.

Natomiast na dźwięk wyciszenia muzyki i hasła NOC lub na dźwięk np. drewienka jako symbol nocy (co oznacza noc), dzieci odwracają się (zmieniają kierunek) i maszeruj w lewą stronę. Zabawę powtarzamy kilka razy.

4. Zabawa „Zapamiętaj i powtórz”.  Osoba prowadząca układa przed dziećmi kilka (4–5) przedmiotów i wspólnie z dziećmi wypowiada głośno ich nazwy. Później zakrywa przedmioty, a wybrane dziecko wymienia kolejność ich ułożenia. Następnie osoba prowadząca odsłania przedmioty i wszyscy sprawdzają poprawność wykonania zadania.

5. Ćwiczenia grafomotoryczne – nawlekanie na nitkę koralików lub guzików w celu wykonania korali.

6. Zabawy geometryczne – dzieci rysują po 2  figury geometryczne z każdego rodzaju różnej wielkości ( koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt), następnie dopasowują do siebie figury geometryczne o takim samym i kształcie, utrwalają nazwy i wygląd figur.

Kod geometryczny: niebieskie koło, żółty kwadrat, zielony trójkąt, czerwony prostokąt, niebieskie koło ..., i tak na zmianę.

7. Zabawa skoczna „Figury geometryczne”. Osoba prowadząca układa figury geometryczne z liny, sznurka, papieru toaletowego itp.: trójkąt, kwadrat, prostokąt. Dzieci wodzą palcem po krawędzi kształtu, idą stopa za stopą po śladach figur, określają ich rodzaj.

Rymowanka „Trójkąty” K. Wioska

Mają trzy boki i trzy kąty. Takie figury to trójkąty.
Z trzech kresek je narysujecie i po trzech liniach je wytniecie.
Takie trójkąty duże i małe są do zabawy doskonałe.

Rymowanka „Prostokąty” 

Prostokąty mają  cztery boki, dwa krótkie, dwa długie
Zrobisz z nich samolot i już jesteś w chmurze
Stoją w mieście czasem w jednym rzędzie
Gdy popatrzysz na wieżowce to są wszędzie
Co kształt prostokąta ma? Kto taki przedmiot zna?

Zadaniem dzieci jest jak najprędzej wymienić jakiś przedmiot w kształcie koła, kuli lub kwadratu. Mogą ułożyć z nich obrazek, jeśli na kartce zmieści je razem.

CZWARTEK - 16.04.2020 r. - "Niebo nocą"

1. Zabawa „Następstwa dnia i nocy” – zabawa z globusem i latarką „Kiedy jest noc?”. Osoba prowadząca prezentuje dzieciom globus i tłumaczy, że jest to model kuli ziemskiej, odnajduje miejsce w którym się znajdujemy i zaznacza je kawałkiem plasteliny. Latarka to słońce. Osoba prowadząca wyjaśnia, że po dniu zawsze przychodzi noc. Obraca globus, świecąc na niego nieruchomo latarką. Dzieci zauważają, że gdy na jednej półkuli jest dzień, na drugiej panuje noc. Osoba prowadząca ogląda z dziećmi albumy, książki z dziedziny astronomii - wprowadza pojęcia: astronom, gwiazdozbiór - wyjaśnia dzieciom termin.

ILUSTRACJA "NASTĘPSTWA DNIA I NOCY"

2. Zabawa „Tańczące niebo” – ekspresja ruchowa dzieci do różnych utworów muzycznych.

Osoba prowadząca włącza różne dostępne nagrania na CD (proponowane: Planeta ufoludków – nr 25, wersję instrumentalną Spacer po dywanie – nr 6, Edward Grieg W grocie Króla Gór – nr 27). Dzieci gwiazdki poruszają się, pląsając w rytm melodii – raz szybciej, raz wolniej.

Zabawa „Gwiazdki nocą”. Dzieci-gwiazdy kręcą się dookoła własnej osi, wymachując rękami (gwiazdki mrugają). Kiedy osoba prowadząca pokazuje symbol „ Słońca” gwiazdki przestają mrugać– zatrzymują się.

3. Zabawa „ Co to takiego? Osoba prowadząca prezentuje globus, lunetę ( można lunetę wykonać z rolki od papieru ręcznikowego) - zapoznaje z budową i przeznaczeniem tych urządzeń, wyjaśnia dzieciom, że są także globusy astralne, które przedstawiają gwiazdozbiory nad kulą ziemską. Dzieci oglądają konstelacje gwiezdne na mapie nocnego nieba i z pomocą osoby prowadzącej odnajdują Gwiazdę Polarną i Wielki Wóz, osoba prowadząca informuje dzieci, że Wielki Wóz to jeden z najjaśniejszych gwiazdozbiorów, widoczny na niebie w Polsce przez cały rok.
Obserwacja nieba w dzień – swobodne wypowiedzi dzieci na temat rodzaju i układu chmur, koloru nieba. Można dokonać wspólnej obserwacji nieba nocą w weekend.

4. Zabawa „Układamy gwiazdozbiory” – Osoba prowadząca jest architektem, który planuje rozkład gwiazd. Kieruje dzieckiem, mówiąc, ile kroków ma postawić, tak by znalazł się w odpowiednim miejscu, np.: 2 kroki do przodu kładziesz „ gwiazdkę” (np. płatki kosmetyczne, guziki itp.) i 2 w prawo aż dziecko na wybranej powierzchni ułoży gwiazdozbiór Wielki Wóz.

5. Zabawa „Mapa nieba nocą” - Dzieci odwzorowują kształt gwiazdozbioru Wielki Wóz poprzez odpowiednie ułożenie siedmiu gwiazdek na grubym arkuszu zamalowanym granatową farbą za pomocą kawałków gąbki. Gwiazdki dzieci mogą wykonać z różnorodnego dostępnego materiału: mogą wyciąć je z białej kartki, płatków kosmetycznych, serwetek, chusteczek higienicznych, narysować świecą, białą kredą, obsypać szablony posmarowane klejem kaszą manną.

Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy. Życzymy udanej zabawy.

Pielęgnacja założonego ogródka domowego „ Nasze roślinki”

Aktywność ruchowa

- Ćwiczenia poranne
- Zabawa ruchowa „Kto dalej rzuci?” zabawa ruchowa z mocowaniem „Kto ma więcej siły?” (zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).
- Ćwiczenia gimnastyczne

Karty pracy: Dzieci 4 – letnie KP3, k.nr.60.  Dzieci 5 – letnie KP3, k. nr. 19

Zabawy w dowolnym czasie:

- Ćwiczenia oddechowe „Migocące gwiazdki” - Dzieci trzymają w palcach przed sobą zawieszoną na nitce gwiazdkę (np. z folii aluminiowej) i wprawiają ją w ruch oddechem.

- Zabawa „Turniej sylab”. Dzieci stoją w kole. Osoba prowadząca rzuca piłkę w kierunku wybranego dziecka z poleceniem dokończenia wyrazu zaczynającego się na określoną sylabę. Wyrazy mogą dotyczyć aktualnie omawianych treści, np. słoń-ce, ra-no, noc-ka, so-wa itp. Dziecko chwyta piłkę i wykonuje polecenie.

- Zabawa „ Gwiazdkowe kody”

ILUSTRACJA "GWIAZDKOWE KODY"

- Zabawa  „Park” Dzieci malują rolkę po papierze toaletowym brązową farbą. Wycinają z zielonego papieru koronę drzewa i przyklejają do rolki lub nakładają na nią przez nacięcia w koronie. Gotowe drzewa ustawiają np. na parapecie.

- Zabawa twórcza „Mleczna droga”. Dzieci smarują klejem niebieskie kartki i posypują je kaszą manną tworząc mleczną drogę.

- Zabawa z szalikiem „Słońce i Ziemia”. W zabawie udział musi brać 3 uczestników. Jedna osoba jest Słońcem, druga kulą ziemską. Oczy dziecka odgrywającego ziemię są związane szalikiem. Trzecia osoba oprowadza „Ziemię” dookoła Słońca. Następuje zmiana ról aż każdy uczestnik będzie pełnił każdą rolę.

- Zabawa  „Przez linę”. Osoba prowadząca rozkłada linę. Dzieci ustawiają się na początku, po prawej stronie liny i przeskakują przez linę na lewo i prawo, przesuwając się do przodu. Skaczą obunóż, na prawej nodze lub na lewej nodze.

- Zabawa „Ścieżki” – układanie ścieżek z patyków, wykałaczek, guzików – dzieci przechodzą wzdłuż ścieżki do przodu i do tyłu.

PIĄTEK - 17.04.2020 r. - "Kto w nocy poluje"

1. Zabawa ruchowa „Dzień – noc”. Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi na temat określony „Czy zwierzęta też śpią nocą?”. Wspólnie z dziećmi dokonuje podziału: zwierzęta dzienne i nocne. Wspólne ustalenie, które zwierzęta są aktywne w dzień (śpią w nocy), a które prowadzą nocny tryb życia (w dzień śpią):
– w nocy śpią np.: kura, krowa, wiewiórka, gołąb, krowa, owca, kura
– w dzień śpią np.: sowa, ćma, nietoperz, dzik, jeż, borsuk

Dzieci poruszają się po pokoju przy dowolnej muzyce. Na hasło dzień dzieci-zwierzęta dzienne biegają i naśladują ruchy odgrywanych przez siebie postaci. Na hasło noc - dzieci-zwierzęta nocne kucają, naśladując zasypianie.

2. Osoba prowadząca czyta opowiadanie „Jak się krasnalek z borsukiem na spacer wybierali” Lucyny Krzemienieckiej.

Przyszedł raz krasnoludek do borsuka i puka: – Chodź ze mną, borsuczku, na spacer. Akurat jest południe, słońce świeci cudnie. Poszlibyśmy nad potok jarzębinę zobaczyć, bo ma podobno nowe, czerwone korale. Chodź, borsuczku. – Jeszcze czego – mruczy borsuk. – Kto by tam chciał w biały dzień na spacery chodzić! Dopiero z polowania wróciłem o świcie, muszę się wyspać należycie. Norę sobie wyczyściłem, wysprzątałem szczerze i leżę.
– Ano, to siedź jak borsuk w norze – mówi krasnal. – Jak nie, to nie. – I poszedł sam na spacer. A borsuk wysiedział się w norze, wyleżał, wyspał i kiedy ciemna nocka zajrzała do nory, poczuł się dopiero do spaceru skory. Puka więc w drzewo do wiewiórczej dziupli do krasnoludka i prosi: – Chodź na spacer, malutki, gwiazdy już mrugają i nocka ciemna tuła się po lesie. Chodź. – Jeszcze czego – mruczy krasnal zaspany. – Kto by tam w ciemną noc po lesie się włóczył! W dzień spacerowałem, jarzębinę oglądałem, wrzosy wąchałem i brzozowe liście złote! Teraz spać mam ochotę.– Ano, jak nie, to nie – rozgniewał się borsuk.
I poszedł w głąb lasu za nocką ciemną. Bo to zależy od upodobania: kto dzień, a kto nockę wybiera do spania.

Osoba prowadząca rozmawia na temat treści opowiadania. Przykładowe pytania:
– Kto przyszedł do borsuka?

– Co proponował krasnal borsukowi?
– Co zrobił krasnoludek, gdy usłyszał odpowiedź borsuka?
– Czy spacer się odbył?
– Czego dowiedzieliśmy się o zwyczajach borsuka?
– Czy znacie inne zwierzęta, które w dzień śpią, a są aktywne w nocy?

Oglądanie ilustracji borsuka – bohatera opowiadania. Opisywanie przez dzieci wyglądu zwierzęcia.

3. Zabawa „Sowy śpią – sowy polują”. Dzieci-myszki biegają po sali, kiedy jest dzień. Na hasło: Noc osoba, która jest sową, wybiega z ukrycia i obserwuje. Myszki zamierają w bezruchu. Ta, która się poruszy, zostaje złapana i staje się sową.

4. Zabawa „Jakie to zwierzątko?”. Dzieci kopiują uproszczone rysunki zwierząt przez kalkę techniczną poprzez wodzenie ołówkiem po wzorze. Na podstawie zdjęć w albumach próbują malować w obrębie konturu zgodnie z wyglądem rzeczywistego zwierzęcia. Utrwalanie nazw i wyglądu zwierząt żyjących w Polsce.

Oglądanie albumów o zwierzętach żyjących w Polsce – poznanie ich wyglądu, środowiska życia i zwyczajów.

5. Ćwiczenie dykcyjne „Głośno, cicho”. Osoba prowadząca wciela się w postać dyrygenta prosi, aby dzieci wypowiadały wyraźnie zaproponowane przez niego sylaby, np.: momomo, mamamama, memememe, mumumumu, mimimimi lub inne. pokazując czy mają być one wypowiadane głośno czy cicho, coraz głośniej czy coraz ciszej. Uwidacznia to ruchem dłoni:
– dłonie blisko siebie – cicho
– dłonie rozsunięte na szerokość rąk – bardzo głośno
– dłonie rozsuwające się – coraz głośniej
– dłonie przybliżające się do siebie – coraz ciszej.

6. Ćwiczenie głosowe. Osoba prowadząca prosi dzieci o podanie słów, które kojarzą się:
– z ciszą lub ją oznaczają (cicho sza!, ciii, sza!, cyt!, pst! itp.)
– z hałasem, z czymś głośnym, z krzyczeniem czy wołaniem (hop, hop!, hurra!, hej!, łup!, tup!, bach! itp.)

7. Nauka ulubionej kołysanki „Siwa chmurka”

Szanowni rodzice tutaj znajdziecie link proponowanej kołysanki  SIWA CHMURKA

Siwa chmurka

1 Zwrotka

Małe dzieci mrużą już oczka.
Małym dzieciom znów chce się spać,
bo do okien zagląda nocka.
Będzie nam cicho śpiewać i grać.

2 Zwrotka

Siwa chmurka po niebie płynie,
siwy ptaszek za oknem śpi.
Mały świerszczyk zasnął w kominie.
Zaśnij, dziecinko, zaśnij i ty.
Zabawa „Kołyszemy do snu” – śpiewanie, mruczenie znanych melodii lalkom i pluszakom.

Aktywność ruchowa

- Ćwiczenia poranne
- Zabawa ruchowa zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”, Zabawa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).
- Ćwiczenia gimnastyczne
- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Pielęgnacja założonego ogródka domowego „ Nasze roślinki”

Karty pracy: Dzieci 5 letnie KP3 (ćw. 1, s. 56)

Zabawy w dowolnym czasie:

- Zabawa „Zrób to co ja”. Dzieci odtwarzają proste pozycje, naśladując ruchy demonstrowane przez osobę prowadzącą, np. podnoszę lewą rękę, zginam prawą nogę, pochylam się do przodu, staję tyłem itd

- Zabawa „ Gazetowe nocne stworki”- modelowanie z papieru gazetowego. Dzieci zgniatają z gazet kule różnej wielkości,  łączą je klejem w dowolne kompozycje. Próbują nazwać powstałe stworki. Chętne dzieci mogą dodatkowo pomalować kule wybranymi kolorami lub ozdobić je różnorodnym materiałem plastycznym (jeśli jest to możliwe).

- Zabawa z „ciastoliną” – z gotowej ciastoliny dzieci ulepiają figury geometryczne, grupują ich rodzaje, tworzą zbiory, łączą w pary, przeliczają, układają kody figurowe, bawią się figurami.

- Zabawy „Kolorowe figury geometryczne” – tworzenie kompozycji z wyciętych figur geometrycznych
ILUSTRACJA "KOLOROWE FIGURY GEOMETRYCZNE"

- Zabawa twórcza „ Figurowe ptaki”

Dzieci szukają z zasobów domowych klocki lub przedmioty w kształcie figur geometrycznych (korki, nakrętki, guziki, opakowania foliowe po chusteczkach higienicznych, figury z papieru, karteczki). Na stole dzieci  układają z dostępnych przedmiotów wymyślone ptaki.  Dzieci przeliczają, ile przedmiotów w kształcie danych figur zostało użytych. Powtórzmy układanie dwukrotnie. 

Rymowanka „ Kolorowe figury”

Wszystkie figury to figur gromada.
Każdy je zna i o nich opowiada.
Można je zliczyć i pogrupować,
dodawać je i odejmować.
Można je wyciąć i posortować. Bawić się nimi,
coś do nich domalować lub dorysować
Można z nich zrobić ciekawe zabawki.
Można z nich stworzyć twórcze obrazki
Taka to śmieszna rodzinna gromada.
Będzie na pewno udana zabawa

ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

ĆWICZENIA PORANNE

1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe o charakterze ożywiającym „Droga do domku”. Osoba prowadząca rozkłada w różnych miejscach kolorowe koła z szalików, lin itp., - jedno z nich dziecko wybiera jako swój domek. Dzieci swobodnie poruszają się szukając drogi do swojego domku. Na hasło: Znajdź swój domek!  stara się jak najszybciej usiąść w nim w siadzie skrzyżnym.

2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Przejdź przez szarfę” – komin apaszkowy. Dzieci rozkładają przed sobą na podłodze szarfy. Na sygnał każde przechodzi przez nie od dołu przez nogi, a potem górą przez głowę.

3. Zabawa na czworakach „Z kamienia na kamień”. Dzieci rozkładają na podłodze swoje szarfy. Poruszają się między nimi na czworakach. Na hasło: Skocz na kamień! szybko, skokiem żabki, wskakują na najbliższy kamień – szarfę.

4. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci w siadzie skrzyżnym trzymają w jednej ręce zwiniętą szarfę. Na sygnał wykonują skręt tułowia w prawą stronę i kładą szarfę z tyłu, za plecami, na podłodze. Odwracają się w przeciwnym kierunku i zabierają szarfę.

5. Podskoki. Dzieci  rozkładają szarfę. Wskakują do niej i wyskakują z niej w przód, w tył, na boki, obunóż i na jednej nodze.

6. Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu zwykły i we wspięciu na palce. Dzieci trzymają szarfę za końce w obu rękach. Wykonują 4 kroki, maszerując na całych stopach i trzymając szarfę w dole. Podczas kolejnych 4 kroków wznoszą szarfę nad głowę i wspinają się na palce.

ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH

1.„Zwierzęta na spacer i do domków”. Osoba prowadząca rozkłada szarfy w dwóch miejscach dla piesków i kotków  i objaśnia który domek należy do wybranej grupy zwierząt. Na słowa Zwierzęta na spacer – dzieci biegają po pokoju  Na słowa: Zwierzęta do domków wybiera rodzaj zwierzęta– dzieci szybko biegną do swojego domu i siadają w siadzie skrzyżnym.

2.„Slalom między kałużami”. Osoba prowadząca układa koła na podłodze jako symbol kałuży. rozdaje kółka – sersa. Każde dziecko kładzie swoje kółko na podłodze, to będzie kałuża. Na sygnał dzieci przyjmują pozycję na czworakach i wędrują między kółkami – kałużami. Od czasu do czasu woła: Wskocz do kałuży!, wówczas dzieci siadają w niej w siadzie skrzyżnym i odpoczywają.

3. „Po drugiej stronie”. Dzieci wraz z domownikami stają na wyznaczonej linii startu. Naprzeciwko osoba prowadząca wyznacza linię mety. Zadaniem uczestników jest usiąść jak najszybciej, po drugiej stronie. Do 3 razy sztuka.

4. „Kto dalej rzuci?”. Osoba prowadząca wyznacza linię startu i mety. Meta będzie wyznacznikiem możliwości rzutu. Miejsce zabawy powinno być przestrzenne. Dzieci i domownicy ustawiają się w szeregu, każde dostaje woreczek lub 1 na wymianę – można go wykonać z rękawiczki jednorazowej wypełnionej grochem, mąką ziemniaczaną itp. ( posłuży także do zabawy manipulacyjnej jako gniotki). Na umówiony sygnał, trzymając woreczek obiema rękoma  rzucają go przed siebie. Następnie odwracają się i patrzą, jak daleko udało im się rzucić, kto rzucił najdalej. Zabawę powtarzamy kilka razy.

5. „Kto silniejszy?”. Domownicy dobierają się w pary i  przyjmują pozycję przysiadu naprzeciwko siebie i dotykają się otwartymi dłońmi. Na sygnał każda z osób próbuje odepchnąć przeciwnika tak, by stracił równowagę i usiadł.

6. „Kto ma więcej siły?”. Domownicy dobierają się w pary. Osoby w parze stają do siebie bokiem, w lekkim rozkroku, stykając się stopami, opierają się o siebie dłońmi. Na sygnał uczestnicy próbują przepchnąć partnera tak, by stracił równowagę i oderwał stopy od podłoża.

7. „Bieg slalomem między drzewkami”. Domownicy dzielą się na 2 grupy które siadają w rzędzie na wyznaczonej linii. W ustalonych odległościach, naprzeciwko każdej drużyny, osoba prowadząca ustawia po 3 pachołki lub np. klocki -drzewka. Na sygnał pierwsze osoby z rzędów biegną slalomem między drzewkami tam i z powrotem. Wracając, siadają na końcu swojej drużyny, a bieg rozpoczyna kolejny zawodnik. Wynikiem w zabawie dla 2 osób będzie wyznacznik Kto pierwszy.

Tu kilka propozycji na zabawy ruchowe w domu :

 

ZESTAW  ĆWICZEŃ  GIMNASTYCZNYCH 

1. Ćwiczenia orientacyjno-porządkowe
„Posąg”, dziecko podskakuje w rytmie wystukiwanym przez rodzica , w przerwie zatrzymanie w takiej pozycji w jakiej zastała dziecko przerwa ( wykorzystanie dziecięcych instrumentów muzycznych lub uderzanie w rytm drewnianą łyżką o metalową miskę lub garnek).

2.„Zające”, stojąc w rozkroku ( nogi wyprostowane) przesuwanie złożonej gazety miedzy stopami, w tył i w przód. Po kilku ruchach przeskoki bokiem przez gazetę w lewo, w prawo.

II Część główna
1. Ćwiczenia rzutu i chwytu, dziecko zgniata gazetę w kulkę, stoi w rozkroku, kulkę trzyma w dłoni, podrzuca ją do góry i próbuje złapać.

2.Ćwiczenia mięśni grzbietu, w leżeniu na plecach, nogi wyprostowane, kulka z gazety w obu rękach, skłony zgniecioną gazetą dotykanie stóp, przetoczenie się z leżenia tyłem do leżenia przodem, obie dłonie trzymają gazetową kulkę, broda oparta na dłoniach, niewielki wznos z powolnym prostowaniem ramion i wyciąganie się w górę.
3. Ćwiczenia mięśni brzucha - leżenie tyłem, ramiona w bok, nogi ugięte w kolanach, stopy oparte na podłożu miedzy nimi znajduje się kulka z gazety, unoszenie stóp do góry, tak by kulka nie spadła.
4. Ćwiczenia oddechowe – w pozycji na czworakach dzieci dmuchają na kulkę z gazety.
5. Ćwiczenia przeciw płaskostopiu ( stopy bez skarpet) – siad ugięty podparty ( ręce z tyłu, nogi zgięte do przodu), chwytanie stopą gazetowej kulki,


DOWOLNE PRACE NA WEEKEND:

1. Piosenka "Planeta dzieci"-  PLANETA DZIECI

2. Doświadczenia do wykonania w domu:

3. Praca plastyczna "Kosmos"- "KOSMOS"