Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

14.04.2020 r. - 17.04.2020 r. - Dzień i noc

WTOREK - 14.04.2020 r. - "Poznajemy literę "N, n"".

1. Poznajemy literę "N, n" - ćwiczenia analizy i syntezy sylabowej i głoskowej.
- rozwiązanie zagadek:

Przychodzi do nas z dala,
gwiazdy na niebie zapala.
Do snu układa słońce,
a budzi gwiazd tysiące.          (noc)

Noc ma brata, każdy wie,
że ten brat to właśnie ...        (dzień)

- rozmowa z dzieckiem na temat dnia i nocy - czym się różnią?, co robimy w dzień, a co w nocy? jak wygląda niebo za dnia, a jak w nocy?,

2. Zabawa z obrazkami. Prezentacja obrazków przedstawiających: nogę, nos, noc, okulary, aparat, nenufara, nici, obraz. Dziecko wskazuje obrazek, którego nazwa rozpoczyna się głoską "n". (link do obrazka)

3. Zabawa ''Sylabizuj ze mną". Dzielenie na sylaby wyrazów rozpoczynających się głoską "n", podawanie ich liczby. Wypowiadanie tych wyrazów sylabami.

4. Zabawa "Połącz sylaby". Rodzic wypowiada wyraz sylabami - dziecko dokonuje syntezy sylabowej (łączy sylaby) i podaje cały wyraz, np. nu - ty - nuty, a-pa-rat - aparat, itp., określa pierwszą głoskę w wyrazie.

5. Prezentacja litery "n" małej i wielkiej (w kartach pracy lub w tekście np. z gazety). Dajemy dziecku krótki tekst wycięty z gazety (pamiętamy o tym, aby litery w tekście nie były pisane zbyt małą czcionką). Zadaniem dziecka jest zakreślenie w tekście wszystkich liter "n" - małych i wielkich niebieskich kolorem (spółgłoska).

6. Ułożenie wielkiej litery "N" na dywanie, np. ze sznurka, wstążki, skakanki, zwiniętej w rulon gazety, itp. (z dowolnego materiału dostępnego w domu) - dziecko ma za zadanie przejść stopa za stopą po ułożonej na dywanie literze.

7. Zabawa "Dokończ słowo". Rodzic podaje pierwszą sylabę słowa, a dziecko kończy wyraz, np. no - (ga), na - (klejka), nu - (rek), itp.

Karty pracy: Dzieci 5 letnie - "Trampolina 5 latka" - część 3, str. 54 - 55
                      Dzieci 6 letnie - "Trampolina do szkoły" - część 3, str. 42 - 43

Karty dodatkowe do wykonania w wolnym czasie do pobrania z linku KARTY Z LITERAMI - - karta nr 15, oraz do utrwalenia wcześniej poznanych liter - karty nr 8, 11, 13

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

- zestaw ćwiczeń porannych,
- zestaw zabaw ruchowych,
- zabaw ruchowa - naśladowcza "Ćwicz tak, jak ja" - rodzic wykonuje różne ruchy, np. przysiady, podskoki obunóż, podskoki na jednej nodze, wymachy rąk, itp.. Podczas zabawy można wykorzystać dowolną muzykę.

ŚRODA - 15.04.2020 r. - Dzień i noc

1. Zabawa z wykorzystaniem tekstu "Dzień i noc".
Nauka tekstu na pamięć (możemy rozłożyć na dwa, trzy dni, po tym czasie sprawdzamy, czy dziecko zapamiętało tekst i potrafi go recytować)

Słońce wstaje, zaczyna się dzień
I moje zabawy rozpoczynają też się,
Słońce świeci przez cały dzień.
A gdy zajdzie, kończy się dzień.
Wtedy właśnie zaczyna się noc.
Na niebie świeci księżyc i gwiazdek moc.
Śpię ja, spisz i ty, wszyscy śpią.
Śpi też cały dom.
Noc się kończy.
Słońce wstaje- zaczyna się dzień.
I tak to wszystko kręci się.

- Rozmawiamy z dzieckiem o następstwie dnia i nocy oraz o porach dnia: rano, południe wieczór. Dziecko na podstawie własnych doświadczeń opisuje czynności, jakie powtarzają się w zależności od pory dnia.
- Zabawa "Prawda czy fałsz" - rodzic wypowiada zdanie, a dziecko poprzez podniesienie czerwonej lub niebieskiej karteczki określa czy jest prawdziwe (czerwony kolor), czy fałszywe (niebieski kolor). Można wykorzystać tu, np. wycięte z papieru 2 prostokąty w kolorze czerwonym i niebieskim, spinacze do bielizny  lub jakikolwiek przedmiot w kolorze czerwonym i niebieskim. Przykładowe pytania:
- śniadanie jemy rano  (czerwony kolor - prawda)
- idziemy spać wieczorem (czerwony - kolor - prawda)
- w kolacje jemy w południe (niebieski kolor - fałsz)
- słońce świeci w nocy  (niebieski kolor - fałsz)
- w nocy bawimy się na dworze  (niebieski kolor - fałsz)
- idę do przedszkola wieczorem  (niebieski kolor - fałsz), itp.

KARTY PRACY: Dzieci 5 letnie "Trampolina 5 latka" , część 3, str. 56
                            Dzieci 6 letnie "Trampolina do szkoły" część 4 , str. 6 i 7

2. Aktywność plastyczna - proponujemy wykonanie przez dzieci pracy pt. "Noc". Rodzic wycina ze sztywnego papieru (brystol, tekturka) szablon księżyca i gwiazdy. Dziecko na granatowej/czarnej  kartce (może dzień wcześniej samo pomalować powierzchnię kartki farbą na ciemny kolor) odrysowuje żółtą kredką szablon księżyca i gwiazd (dowolną ilość), a następnie koloruje je.

3. Zabawa usprawniająca małą motorykę:
- "Paluszkowe spotkanie" - dziecko styka swoje palce - duży palec "wita się" z pozostałymi palcami (zabawę powtarzamy kilka razy, jedną i drugą ręką),
- "Pączek, listek, kwiatek" - dłoń złożona w pięść (pączek), palce wyprostowane (do góry, złączone) - listek, palce wyprostowane, szeroko rozłożone - kwiatek,

4.  Dla chętnych - Zabawa twórcza "Wzorki" - tworzenie kompozycji na kartkach papieru z użyciem przypraw w różnych kolorach. Do zabawy potrzebne będą: karton, klej, kurkuma, pieprz czarny, papryka, bazylia i inne podobne przyprawy w dowolnych kolorach (w miarę możliwości). dziecko może narysować dowolne wzorki na kartonie, a następnie wykleić je kolorowymi przyprawami - inwencja należy do dziecka.

5. Ćwiczenia grafomotoryczne - rysowanie po śladzie w dużej liniaturze - karta pracy.(link do karty ze szlaczkami)

 AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:

- zestaw ćwiczeń porannych
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych
- zabawa ruchowa "Jeżyki" - dziecko czworakuje na dywanie, na sygnał dźwiękowy (np. klaśnięcie) - "jeżyk' zwija się w kuleczkę. Zabawę powtarzamy kilka razy.


CZWARTEK - 16.04.2020 r. - "Czy wszyscy śpimy w nocy?"

1. "Zwierzęta, które lubią noc" - rozpoznawanie i nazywanie zwierząt aktywnych nocą: borsuk, sowa, jeż, nietoperz (link do obrazka ze zwierzętami).

- Przeprowadzamy krótką rozmowę z dzieckiem o zwyczajach tych zwierząt, np. sowa - mieszka w dziupli, bardzo dobrze widzi w nocy, dlatego też poluje nocą, głownie na małe gryzonie; nietoperz żywi się głównie owadami, lubi przebywać w jaskiniach, gdzie wisząc głową w dół zimuje - zapada w sen zimowy; borsuk - można go spotkać najczęściej na podmokłych terenach i w okolicach wód na obszarach zalesionych, są wszystkożerne; jeż - jego przysmakiem są między innymi owady, ślimaki, dżdżownice, żaby, a nawet co ciekawe ptasie jaja (wtedy wybiera je z gniazd ptaków, które budują je na ziemi, wśród traw, czy zbóż), swoje kryjówki najczęściej buduje w stertach liści i chrustu, w tych miejscach buduje też zimowe gniazda, w których przesypia zimę.

- dzielenie na sylaby nazw zwierząt, podawanie ich liczby, wskazywanie na obrazku właściwego zwierzęcia, podanie pierwszej głoski w jego nazwie,

- wyodrębnianie i przeliczanie głosek w wyrazach: borsuk, jeż, sowa

2. Aktywność muzyczna - zapoznanie ze słowami i melodią piosenki pt. "Słonko idzie spać" (link do piosenki)

"Słonko idzie spać" - autor: Urszula Piotrowska

1.
Słonko idzie spać pod puszysty koc
dzień się kończy, ciemno wkoło
i przychodzi noc.
2.
Skacze kot na dach
i wygina grzbiet
mruczy cicho do księżyca:
W plecki podrap mnie.
3.
Wszystkie gwiazdy w śmiech:
Ten zabawny kot
chce po dachach biegać z nami,
ciągnie go do psot.
4.
Słonko wstaje już
budzi jasny dzień,
kot przeciąga się i ziewa,
Chyba czas na sen.

- wspólne ilustrowanie ruchem piosenki, inspirując się jej tekstem,
- odtwarzanie rytmu piosenki - klaskaniem, tupaniem, wystukiwaniem, np. klockami

3. Aktywność plastyczna  - "Sowa"

sowaPrzygotowujemy: kilkanaście kolorowych trójkątów wyciętych z papieru kolorowego (lub gazety), po dwa koła: mniejsze i większe (oczy), karton, klej. Wykonujemy pracę wg podanego wzoru.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:

- zestaw ćwiczeń porannych
- zestaw zabaw ruchowych,
- zabawa ruchowa "Sowy w dziuplach" - zapraszamy do zabawy wszystkich domowników, na dywanie wyznaczamy dziuple, mogą to być np. wycięte z gazety koła. Jedna osoba będzie prowadzącą. Wszyscy poruszają się miedzy dziuplami, na hasło wypowiedziane przez prowadzącą/cego - "Sowy do dziupli"  wszyscy siadają po turecku na kole wyciętym z gazety. Powtarzamy kilka razy, po każdym powtórzeniu możemy zmieć osobę prowadzącą.

Proponujemy wykonanie w wolny czasie kart doskonalących sprawność w zakresie małej motoryki:
- rysowanie po śladzie sowy i kolorowanie powstałego rysunku (link do obrazka)
- wyklejanie kolorowym papierem / gazetą lub wylepianie plasteliną kolorowanki "Sowa" (link do obrazka)

Życzymy wesołej zabawy!

PIĄTEK - 17.04.202 r. - "Zabawy z liczeniem i nie tylko"

1. "Policz ile" - utrwalanie znajomości cyfr 1-8, doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 10 oraz dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10. Rodzic przygotowuje kartoniki z cyframi (można zapisać lub wydrukować)

- przeliczanie elementów w zakresie 10 - dziecko przelicza i podaje liczbę przeliczonych elementów oraz wskazuje cyfrę odpowiadającą tej liczbie,

- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10 - przygotowujemy liczmany (mogą to być kredki, klocki, ziarna fasoli, guziki. Możemy również narysować dziecku figury geometryczne, które samo wytnie, przez co będziemy również doskonalić sprawność w zakresie małej motoryki, a które mogą być wykorzystane jako liczmany). Dzieci dodają i odejmują na liczmanach, podają wynik, rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania. Wcześniej należy przypomnieć znaczenie znaków "+, -, =".

Wykonanie przez dzieci kart pracy na dodawanie i odejmowanie (do pobrania Link karty matematyczne, /uploads/5ea5739d428dc/newses/120/content/DODAWANIE.docx) - dwie karty - jedna na dodawanie, jedna na odejmowanie.
Do wykonania tych kart dziecko również używa liczmanów - dodaje i odejmuje na konkretach.

2. Zabawa „ Pory dnia” - utrwalanie pojęć związanych z czasem.

Rozmowa na temat znaczenia symboli: słońce – dzień, księżyc – noc.  Do pobrania karta z symbolem dnia i nocy ( /uploads/5ea5739d428dc/newses/120/content/ksiezyc_i_slonce.docx)
Rodzic opowiada o czynności z wybranej pory dnia, a dzieci odpowiadają : Jaka to będzie pora dnia, dzień czy noc? :  np.
- wstałam, świeci słońce , myję się – dzieci odpowiadają - dzień, pokazują słońce
- obejrzałam bajkę na dobranoc, myję się, jest ciemno, idę spać – dzieci odpowiadają – noc, pokazują księżyc (zabawa może trwać do wyczerpania pomysłów)

Utrwalamy pojęcia: rano, południe, po południe, wieczór
- jem śniadanie – rano
- jem obiad – południe
- jem podwieczorek – po południe
- za oknem coraz ciemniej, jem kolację - wieczór
-
kiedy wszyscy śpią - jest noc

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

- zestaw ćwiczeń porannych
- zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Zabawy w wolnym czasie:

1. Zabawa  „Co możemy robić z Trampolinkem w dzień i w nocy?”
- dzieci rysują na kartonie czynności dnia na jasnym tle
- dzieci rysują na kartonie czynności nocy na ciemnym tle

Pracę można wykonać na osobnych kartonach lub na jednym podzielonym na pół – dzień – noc.

2. Ćwiczenia oddechowe „Migocące gwiazdki”.

Dzieci trzymają w palcach przed sobą zawieszoną na nitce gwiazdkę (np. wyciętą z kartonu lub zrobioną z folii aluminiowej) i wprawiają ją w ruch dmuchaniem.

3. Zabawa „Dzień i noc”.
Dziecko siedzi  po turecku. Słucha opowiadania (opowiadanie czyta rodzic lub ktoś z domowników) ilustrowanego ruchem. Włącza się do zabawy, naśladując ruch rodzica. Obie ręce z lewej strony ciała, opuszczone. Do zabawy mogą włączyć się wszyscy domownicy, wówczas możemy usiąść w kole.

Jest Świt. Słońce jeszcze nie wzeszło, ale już powoli wychyla się zza widnokręgu.
(Ręce leciutko podnoszą się ku górze). Wschodzi coraz wyżej i świeci coraz mocniej. Jest ranek. Rozsyła wokoło swe promienie.(Ręce powoli wędrują ku górze. Palce poruszają się, imitując migotanie promieni). Teraz jest najwyżej, wprost nad naszymi głowami, jest południe, świeci najmocniej. (Ręce uniesione nad głową). Wędruje dalej, zniżając się. Promienie grzeją coraz słabiej, jest wieczór. (Ręce zniżają się po prawej stronie ciała, palce poruszają się coraz wolniej). Słońce zachodzi, nie widzimy go. Jest noc (Ręce niziutko wędrują na lewą stronę ciała). Ale co to, znowu jest świt....
Zabawę powtarzamy kilka razy.

Życzymy dużo radości ze wspólnych zabaw! Pozdrawiamy

ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

Zestaw ćwiczeń porannych

Mama(lub ktoś z domowników) demonstruje ćwiczenia, dziecko je powtarza.

1. Bieg między przeszkodami. W pokoju rozkładamy na przykład pluszaki, dziecko biegnie między nimi.
2. Kilka przysiadów, ręce wyciągnięte do przodu, ruchy sprężyste i miarowe.
3. Dziecko podnosi jednego pluszaka. Kładzie go na głowę, ręce wyciągnięte na boki. Powoli idzie za mamą starając się utrzymać pluszaka na głowie.
4. "Słuchanie śpiewu ptaków" - dziecko zajmują dowolne miejsce na dywanie. Leży na plecach, oczy zamknięte, próbuje usłyszeć śpiew ptaków za oknem (sugerujemy, aby wsłuchało się w śpiew ptaków za oknem).
5. Swobodny marsz za mamą.

Zestaw zabaw ruchowych

1. Dziecko maszeruje po obwodzie koła. Na hasło Hop! następuje zmiana kierunku marszu.
2. Ćwiczenia nóg Huśtawka.
Dziecko w parze z mamą (lub starszym rodzeństwem, czy z kimś z domowników), stają twarzami do siebie. Podają sobie wyprostowane w łokciach ręce. Jedna osoba wykonuje przysiad, druga - wspięcie na palce. Potem następuje zmiana.
3. Ćwiczenia tułowia - skręty i celowanie w ręce osoby z pary.
Ustawiamy się w parach tyłem do siebie. Wykonujemy skręt tułowia i celujemy otwartymi dłońmi w dłonie współćwiczącego. Potem powtarzamy ćwiczenie, wykonując skręt w przeciwną stronę.
4. Zabawa "Dzieci idą z mamą na spacer".
Dziecko przykuca (nogi zgięte w kolanach) - trzyma mamę za rękę i spaceruje z nią. Potem następuje zmiana ról - mama (lub ktoś z domowników, starsze rodzeństwo) przykuca i idzie za rękę.
5. Ćwiczenie równowagi "Przejście przez przeszkody".
Układamy z pluszaków "kamienie" w dowolnych miejscach sali. Dziecko przechodzi przez "kamienie" , wysoko unosząc nogi do góry (ręce rozciągnięte w bok), aby się nie przewrócić.
6. Swobodny marsz dziecka zmęczonego i sprężysty, energiczny marsz - wypoczętego.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

I         
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa
„Ptaszki w gnieździe”. Możemy zaprosić do zabawy wszystkich domowników (w miarę możliwości). Na sygnał dźwiękowy wybiegają, krążą w różnych kierunkach, naśladują lot ptaków. Na inny sygnał zatrzymują się i naśladują zbieranie ziarenek (stukają palcem w przysiadzie). Na zapowiedź „Ptaki do gniazd” wracają i wykonują przysiad. Powtórzyć x 3.
2. Ćwiczenie wieloznaczne – dziecko otrzymuje szarfę i układają ją kółeczko (można użyć związanej apaszki, wstążki czy sznurka), wchodzi w nie i przyjmuje pozycję wyprostowaną. Na sygnał dźwiękowy (np. klaśnięcie) przewleka szarfę pośpiesznie od dołu, ku górze i ponownie układają szarfę. Powtórzyć x 3.
II        
1. Ćwiczenia mięśni grzbietu
– stanie w rozkroku z lekkim pochyleniem w przód. Dziecko trzymają szarfę (zamiast szarfy można wykorzystać przedmioty opisane wyżej) oburącz za końce, przekłada ją za plecy, mając jedną rękę nad ramieniem, a drugą pod ramieniem przesuwa szarfę w górę i w dół. Powtórzyć x 3.
2.Czworakowanie „Kulawy lisek” – dziecko składają szarfę i wkładają ją pod kolano. Przemieszcza się na rękach i podskakuje na jednej nodze. Na sygnał podnosi szarfę do góry – zmiana nogi. Ćwiczenia z zakresu korekcyjnych – plecy wklęsłe. Powtórzyć x 3.
3. Ćwiczenia rzutu –  przed dzieckiem, w odległości 5 kroków ustawiamy pojemnik, np. kosz, pudełko, itp. oraz kładziemy piłeczkę lub małego pluszaka. Na sygnał (klaśnięcie) bierze leżący przedmiot i  wrzucają do pojemnika. Dziecko wykonuje kilka rzutów. Można zorganizować zawody z udziałem domowników - kto więcej razy trafi do pojemnika.
4.Zabawa bieżna „Pociągi”. Dziecko zaprasza do zabawy domowników, tworzymy "pociąg" i poruszamy się w różnych kierunkach, naśladując dźwięki, jakie wydaje pociąg (ćwiczenia dźwiękonaśladowcze).
III        
1. Marsz po obwodzie koła.
Podnosząc ręce do góry, dziecko wykonuje wdech, po czym   opuszczając -  wykonuje wydech. Powtórzyć x 3.
2. Dziecko maszerują śpiewając dowolną, ulubioną piosenkę.