Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

18.05.2020 r. - 22.05.2020 r. - W Zoo

PONIEDZIAŁEK - 18.05.2020 r.


W Zoo

1. Słuchanie nagrań odgłosów zwierząt: słonia, lwa, małpy. Próby ich rozpoznawania.

https://www.youtube.com/watch?v=imBCMcmGAgwodgłosy słonia

https://www.youtube.com/watch?v=j9Sr7Cfuk8codgłosy lwa

https://www.youtube.com/watch?v=HSaS7UbNHPQodgłosy małpy

2. Kinezjologia edukacyjna- „SŁOŃ”

https://www.youtube.com/watch?v=h_ytkXXm-YE

Ćwiczenie to pokazane jest w filmie od min. 2.30.

Wyciągnąć lewą rękę w przód, grzbietem dłoni do góry, głowę położyć na ramieniu wyciągniętej ręki, nogi lekko ugięte, mały rozkrok. Rysujemy w powietrzu obszerne leniwe ósemki (ucho przyklejone do ramienia). Całe ciało prostujemy. Następnie to samo z prawą ręką.

W miarę możliwości proponujemy wykonanie pozostałych ćwiczeń.

3. „Idziemy do Zoo”- nauka piosenki.

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

Ref.
Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo
Zoo, zoo, zoo

Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo
Zoo, zoo, zoo
I.
W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
W pierwszej klatce małpy skaczą: hop, hop, hop
Za ogony siebie łapią
I na linach się się bujają
W pierwszej klatce małpy skaczą hop, hop, hop
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj
Ciągle skrzeczą, piszczą, wrzeszczą
Daj mi loda, ciastko, żelka
A papugi wciąż gadają: daj, daj, daj...
Ref.
Idziemy do Zoo, zoo, zoo…..
II.
Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
Bo tak już jest to zrobione
Trąbą piją wodę słonie
Słonie trąbą wodę piją: chlup, chlup, chlup
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi
Nie wiadomo wciąż dlaczego
Humor dopisuje hienom
No a hieny wciąż się śmieją: hi, hi, hi, hi, hi
Ref.
Idziemy do Zoo, zoo, zoo…..

Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo
Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo
Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo
Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo, zoo, zoo
Idziemy do Zoo
Zoo, zoo, zoo

Powtarzamy z dzieckiem tekst kilka razy.

Naukę piosenki możemy prowadzić przez dwa trzy dni.

4. Zabawa ruchowo- rytmiczna w oparciu o tekst piosenki.
Dzieci przy dźwiękach piosenki naśladują skoki małp, picie wody przez słonia, śmiech hien.

KARTY PRACY: Dzieci 5 letnie- „Trampolina 5- latka”- część 4, str. 30, 33
                            Dzieci 6 letnie- grafomotoryka „Słoń”, „Lew”

Karta pracy: Słoń: /uploads/5ea5739d428dc/newses/412/content//SŁOŃ.docx

Karta pracy: Lew: /uploads/5ea5739d428dc/newses/412/content//LEW.docx

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:

1. Zabawa ruchowa „Skaczemy jak małpki”
Na jeden sygnał dzieci skaczą obunóż po pokoju, na dwa sygnały przeskakują z nogi na nogę w miejscu, na trzy sygnały poruszają się po pokoju przeskakując z nogi na nogę oraz trzymając ręce w górze, jakby trzymały się liany

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Do obejrzenia w wolnej chwili:

Encyklopedia zwierząt dla dzieci - Lew: https://www.youtube.com/watch?v=Ab7C9F6e17E



WTOREK - 19.05.2020 r.

1. „ZOO” słuchanie wiersza J. Brzechwy

Matołek raz zwiedzał zoo
I wołał co chwila: "O o!"
"Jaka brzydka papuga!"
"Żyrafa jest za długa!"
"Słoń za wysoki!"
"A po co komu te foki?"
"Zebra ma farbowane żebra!"
"Tygrys"
Chętnie by mnie stąd wygryzł!"
"Na, a zajrzyjmy pod daszek:
Żółw - tuś, bratku, tuś!"
"A to? Ptaszek.
Niezły ptaszek -
"Struś!"
Wreszcie zbliża się do wielbłąda,
Uważ­nie mu się przygląda
I powiada wskazując na niego przez kraty:
"Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!"

2. Wypowiedzi dzieci na podst. wiersza nt. „Jakie zwierzęta żyją w ZOO?”

3. „Po co istnieją ogrody zoologiczne?- rozmowa z dziećmi.

Podstawową misją działania współczesnych ogrodów zoologicznych jest ochrona  przyrody. Zadanie to realizowane jest różnymi sposobami- od hodowli gatunków zagrożonych wymarciem, poprzez badania naukowe, edukację społeczną, szkolenia, po ochronę gatunków i ich środowisk. Hodowla wymierających gatunków nie jest prowadzona przypadkowo. Dzięki temu udało się odtworzyć w naturze bardzo wiele gatunków. Dla coraz większej ilości ludzi ogrody zoologiczne są miejscem pierwszego kontaktu ze zwierzętami. Poczynione tu obserwacje umożliwiają zrozumienie zachowań dzikich zwierząt, kształtują wrażliwość odbiorców na ich potrzeby oraz wykształcają postawy szacunku dla dzikiej przyrody.

4. Zabawa pantomimiczna - „Zabawkowe ZOO”-  przedstawianie przez dzieci wybranego zwierzęcia głosem i ruchem.

5. „Papuga”- praca plastyczna z odrysowanych dłoni.

Rysujemy i wycinamy głowę, tułów, dziób i oczy papugi. Odrysowujemy dłoń dziecka na kilku kolorowych kartkach lub kolorowych czasopismach. Wystarczy około pięciu odrysowanych dłoni. Dziecko wycina odrysowane dłonie- będą to pióra papugi. Następnie dziecko komponuje papugę i nakleja na karton.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Zabawa ruchowa „Jak papużki”– zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Na dywanie rozkładamy gazety. Dzieci – papużki w rytmie muzyki biegają po dywanie z rozłożonymi rękami, naśladując fruwanie. Na przerwę w grze wbiegają na wybraną gazetę i naśladują odpoczywające papugi (stają na jednej nodze).

2. Zestaw zabaw ruchowych.

 

Do obejrzenia w wolnej chwili:

Encyklopedia zwierząt dla dzieci - Żyrafa: https://www.youtube.com/watch?v=xPlvziEWzn4


 

ŚRODA - 20.05.2020 r.

1. Zajęcia matematyczne „Jakie zwierzęta żyją w Zoo?”

Cienie zwierząt: /uploads/5ea5739d428dc/newses/412/content//Zwierzęta afrykańskie -cienie.PDF

Prosimy rodziców o wydrukowanie cieni zwierząt afrykańskich. Mogą to być małe obrazki. Zadaniem dzieci jest porozcinanie poszczególnych obrazków i pogrupowanie zwierząt. Następnie dzieci układają w pętlach ze wstążki zwierzęta wg określonych cech, np. w jednej pętli zwierzęta roślinożerne, w drugiej mięsożerne, w trzeciej pełzające itp. Porównywanie liczebności zbiorów. Używanie określeń: mniej więcej, tyle samo.

2. Sylabowe zwierzęta
Rodzic wskazuje dowolne zwierzę, a zadaniem dziecka jest podanie nazwy zwierzęcia i podzielenie jej na sylaby. Dzieci mogą pomóc sobie w wykonaniu tego zadania, klaszcząc lub tupiąc. Następnie dzieci określają pierwszą  i ostatnią głoskę w nazwach.

3. „Zwiedzanie zoo”– opowieść słowno-ruchowa.
Rodzic opowiada historię, a dziecko odtwarza ruchem jej treść.

Zwiedzanie zoo (Paulina Guzera)

Pewnego słonecznego dnia przedszkolaki wybrały się na wycieczkę do zoo (dzieci maszerują w miejscu). Były bardzo ciekawe, jakie zwierzęta tam żyją (przykładają dłoń do twarzy w geście zastanawiania się). Gdy weszły do zoo, najpierw zobaczyły żyrafy, które wyciągały powolnie szyję i jadły liście z drzewa (unoszą rękę ponad głowę i poruszają dłonią). W drugiej zagrodzie żył sobie młody hipopotam, który podczas upałów pluskał się w wodzie (chodzą powoli na czworakach, opierając się na przedramionach). Niedaleko bronił swojego królestwa wielki lew, który biegał po terenie, dumnie kręcąc głową (chodzą szybko na czworakach, opierając się na dłoniach i kręcąc głową). Wszyscy podziwiali jego długą i puszystą grzywę. Duże zaciekawienie wzbudziły małpki, które skakały (podskakują w miejscu), biegały (biegają w miejscu), tańczyły (tańczą w miejscu), drapały się po brzuszku i po głowie (drapią się jedną dłonią po brzuchu, drugą po głowie) i jadły banany (naśladują jedzenie banana). Główną atrakcją były słonie, które wolno spacerowały (chodzą powoli na czworakach, opierając się na przedramionach) i kręciły trąbami (przysiadają na piętach i kręcą przed sobą jedną ręką). Pandy siedziały nieruchomo i obserwowały, co się dzieje dookoła (przykucają, opasując ramionami kolana i starają się pozostać w bezruchu). Za to zebry hasały swobodnie po swoim wybiegu (biegają, przeskakując z nogi na nogę). Przedszkolaki miały okazję zobaczyć rodzinkę misiów polarnych podczas pływania (zatrzymują się i przebierają dłońmi przed sobą). Duże białe łabędzie spacerowały wokół jeziorka (spacerują na sztywnych nogach, kołysząc się na boki). Niedaleko foka wylegiwała się na brzuszku (kładą się na brzuchu, podpierają brodę rękami i wymachują złączonymi stopami). Nad brzegiem jeziora czapla stała na jednej nodze (stają na jednej nodze i wyprostowują ręce na boki). A kangury wysoko skakały (przemieszczają się po dywanie, podskakując obunóż). Wąż pełzał, chcą się dostać na czubek gałęzi (kładą się na brzuchu z wyciągniętymi do przodu rękami i próbują się czołgać). Żółwie chowały głowę, gdy zwiedzający ich obserwowali (klękają i układają głowę na kolanach, zakrywając złączonymi dłońmi kark). Po zwiedzaniu dzieci wróciły do autokaru (maszerują w miejscu). Były tak zmęczone, że od razu zasnęły (zwijają się w kłębek na dywanie). Ach, co to był za piękny dzień!

4. Utrwalenie cyfry 0.
Dzieci na tacce z mąką rysują palcem cyfrę 0

KARTY PRACY: Dzieci 5 letnie- „Trampolina 5- latka”- część 4 str.31, 32
                            Dzieci 6 letnie- karty pracy podane w linkach poniżej.
Karta pracy - 0 - grafomotoryka: /uploads/5ea5739d428dc/newses/412/content//Karta pracy 0.docx

Przeliczanie zwierząt: /uploads/5ea5739d428dc/newses/412/content//Przeliczanie zwierząt na obrazku.docx

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Zabawa ruchowa „Lwy i lwiątka”
Na hasło "duże lwy" dzieci skradają się wyciągając przed siebie ręce (kocie ruchy). Na hasło "małe lwiątka" podskakują, turlają się, kładą się na plecach i energicznie poruszają rękami.

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

Do obejrzenia w wolnej chwili:

Encyklopedia zwierząt dla dzieci - Nosorożec: https://www.youtube.com/watch?v=6r0UqXNTTjQ


 

CZWARTEK - 21.05.2020 r.

1. „Imieniny słonia”- wysłuchanie wiersza T. Śliwiaka.

Na swe imieniny
słoń przyjaciół sprosił
Przyszedł hipopotam
i struś przybiegł co sił.

Przybył wielbłąd z żoną
I z dzieci swych piątką.
I pani żyrafa
I jej żyrafiątka.

Potem jeszcze doszedł
lew, niedźwiedź i zebra.
I tak biesiadników
Cały tłum się zebrał.

Słoń był przecież znany
Ze swej gościnności,
Więc i nosorożca
nie brakło wśród gości.

Zasiedli za stołem
Na zgrabnych stołeczkach
Zaśpiewali „Sto lat”
Oraz „Szła dzieweczka”.

Z apetytem zjedli
Wszystkie smakołyki.
A potem w ruch poszły
Plotkarskie języki.

Zobaczyła zebrę żyrafa
I szepnęła- A to gafa!
Przecież mogła się ta zebra
W jakąś inną suknię przebrać
Któż się dzisiaj tak ubiera?
Paski są niemodne teraz.

Zebra szepce sąsiadowi
Ta żyrafa ma źle w głowie
Mając taką długą szyję
Jakież sobie suknie szyje?!
Obgadały bez litości
Wszystkich tu zebranych gości.

Że hipopotam brzuchaty
A wielbłąd, że garbaty.
Że lew za długą ma grzywę
Że niedźwiedź taki leniwy
Że w strusie piórka stroi się struś
I że nosorożec ma najbrzydszą z buź.

A kiedy przyjęcia koniec już się zbliżał
Nagle zapadła cisza.
Bo oto teraz, gdy już pusty stół
Utrudzony drogą ukazał się żółw.

2. Rozmowa inspirowana wierszem.

- Jakie zwierzęta przyszły do słonia na imieniny?
- Jak zachowywali się goście?
- Czy żyrafa i zebra powinny krytykować swój ubiór?
- Jak należy zachowywać się w towarzystwie?

3. Dobieranka słowna pod hasłem „Jakie są zwierzęta?, np. groźny jak…(lew), ciężki jak…(słoń), itp.,

4. Prezentacja zdjęcia satelitarnego Afryki: https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Africa_satellite_plane.jpg

5. Zapoznanie z wyglądem wybranych zwierząt żyjących na sawannie, wyjaśnienie pojęcia „sawanna”.


  

Sawanny zajmują znaczną część terytorium Afryki. Rosną tam wysokie trawy i drobne krzewy. W miejscach gdzie jest odpowiednia ilość wilgoci można spotkać drzewa, akacje i baobaby. W sawannie wyróżniamy dwie pory: deszczową i suchą. W porze suchej wypalają się i wysychają trawy i trudno jest znaleźć gdziekolwiek kroplę wody, ale jak tylko spadnie deszcz sawanny pokrywają się zielonym kobiercem młodych roślin. Pojawiają się nawet małe jeziora.

6. „Żyrafa”- malowanie farbami. 

Kolorowanka - Żyrafa: /uploads/5ea5739d428dc/newses/412/content//Żyrafa kolorowanka.docx

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Zabawa ruchowa „Słonie”
Dzieci chodzą na czworakach.
- hasło "słonie są zmęczone" - leżenie nie boku; ponowne czworakowanie;
- "słonie się cieszą" - przejście do stania;
- "słonie podnoszą trąby" - unoszą powoli ręce w górę i opuszczają.

2. Zestaw zabaw ruchowych

Do obejrzenia w wolnej chwili:

Encyklopedia zwierząt - Słonie: https://www.youtube.com/watch?v=aFBiLlG72yg


 

PIĄTEK - 22.05.2020 r.

1. „Zwierzyniec”- rozwiązywanie zagadek na temat zwierząt

Prosimy rodziców o odczytanie zagadek. Jeśli dziecko zna zwierzęta, których nazwy są rozwiązaniem zagadek podaje ich nazwę.

Lew
Sroga mina, wielka grzywa, kto już wie, jak się nazywam?
Główną z moich kocich ról jest panować jako król.
Bardzo czuję się zmęczony, boli głowa od korony.
Chyba warto iść z postępem, więc zostanę prezydentem.

Papuga
Czyszczę dziób i pióra stroszę, z przyjemnością wam donoszę:
Czy to pełnia, czy też nów, wciąż się uczę nowych słów.
Krytyką się nie przejmuję, często głupstwa wygaduję
I mogę na pożegnanie powiedzieć – dzień dobry, Janie!

Słoń
Ile ważę ? Kto policzy? Trzeba wagę gdzieś pożyczyć.
Lecz bez wagi widać też, jaki ze mnie wielki zwierz.
Serdecznie zapraszam w gości, by najświeższe wiadomości
Co zwierzętom się przyśniło, głośno trąbić, że aż miło.

Zebra
Chociaż wstaję wcześnie rano, nie rozstaję się z piżamą
Przez calutki boży dzień, bliska mi jak własny cień.
Jestem dzielna niesłychanie, jak koń biegam po sawannie
I troszeczkę się przechwalam, że nie chodzę do kowala.

Wielbłąd
Żyłem tam, gdzie Beduini, w karawanach na pustyni.
Na mym grzbiecie mogłem nieść oprócz garbu juków sześć.
Choć gorąco tam szalenie, nie męczyło mnie pragnienie.
Dziś w snach przychodzą zwidy, znów oglądam piramidy.

Tygrys
Jako radża w każdym calu urodziłem się w Bengalu.
Można mnie rozpoznać w lot, jestem pręgowany kot.
Tata i kuzynów kilku występują dzisiaj w cyrku,
A o moim „miłym” bracie w „Księdze dżungli” przeczytacie.

Żyrafa
Widzę dookoła wszystko, bo szyję mam jak peryskop.
Zaglądam do ptasich gniazd, dobrze znam sekrety gwiazd.
Mam prócz tego długie nogi, śmieszne z kuleczkami rogi.
I choć patrzę na was z góry, nie brakuje mi kultury.

2. Zabawa ruchowa „Wielbłądy”.
Dzieci poruszają się po podłodze na czworakach z wyprostowanymi nogami i rękami, z wysoko uniesionymi biodrami, udając wielbłądy.

3. Burza mózgów - „Czy zebra jest biała w czarne paski i czarna w białe paski”:

-  zgłaszanie i analiza pomysłów
- zapoznanie ze stanowiskiem naukowców

Zebra jest czarna. Płody zebry są czarne, białe paski pojawiają się później, dzięki zablokowaniu wytwarzania czarnego pigmentu.

- kolorowanie obrazka przedstawiającego zebrę
- analiza i synteza słuchowa wyrazu „zebra” (podział wyrazu na sylaby i głoski)

4. Zabawa bieżna „Zebry”.
- na polecenie zebry wybiegają z siedliska, biegną kłusem – szybko na palcach; idą stępa – powoli, z wysokim podnoszeniem kolan; galopem – z odbijaniem się kolejno jednej i drugiej nogi; cichutko – po piaszczystej drodze; głośno – po skałach; na sygnał – wracają do siedliska

5. Burza mózgów - „Dlaczego zebra ma paski?”.

- zgłaszanie i analiza pomysłów
- zapoznanie ze stanowiskiem naukowców

Zdaniem uczonych zebry są pasiaste, by odpędzić krwiożercze owady zwane ślepakami. Paski powodują, że zebry nie odbijają światła tak, jak inne zwierzęta kolorystycznie jednolite. Pionowe pasy dezorientują owady i sprawiają, że muchy rzeczywiście nie mają ochoty siadać i ssać…

6. Ćwiczenia słownikowe - „I to zebra i to zebra”.

- wyszukiwanie innych znaczeń słowa „zebra”

  • zebra – afrykański ssak z rodziny koniowatych z charakterystycznymi pasami na sierści
  • zebra – przejście dla pieszych
  • zebra – rodzaj ciasta

KARTY PRACY:  Dzieci 5 letnie- część 4 str. 28, 29
                            Dzieci 6 letnie- karta pracy- „Papuga”.

Papuga - karta pracy: /uploads/5ea5739d428dc/newses/412/content//Kolorowanka papuga.docx


AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

- Zabawa ruchowo - naśladowcza "Zwyczaje zwierząt".
Dziecko podaje nazwę zwierzęcia i  jego zwyczaj (prawdziwy lub wymyślony), a  następnie ilustruje go gestem, np. Jestem tygrysem i uwielbiam polować. Pozostałe osoby naśladują czynność. Zamiana ról.

- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

Do obejrzenia w wolnej chwili:

Encyklopedia zwierząt dla dzieci - Hiena: https://www.youtube.com/watch?v=3STpkNoEma8&list=PLKFwt0_DMKt7jKMaFHV6RBa1IVmA0bWB6&index=12


Panie Z "Jagódek" życzą Wam wesołych zabaw!


ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

Zestaw ćwiczeń porannych

Rodzic lub ktoś z domowników zwraca się do dziecka (warto zaprosić więcej osób do zabawy, oczywiście w miarę możliwości):
- Dzieci razem z mamą idą do parku. W parku znajduje się ścieżka zdrowia, gdzie razem będą wykonywać ćwiczenia. 
(należy wytłumaczyć dziecku, co to jest ścieżka zdrowia). 
Ktoś z domowników demonstruje ćwiczenia, dziecko je powtarzają.
1. Bieg między przeszkodami.
W pokoju rozkładamy np. pluszaki, dziecko porusza się między nimi.
2. Robimy przysiady.
Kilka przysiadów, ręce wyciągnięte do przodu, ruchy sprężyste i miarowe.
3. Marsz z woreczkiem (pluszakiem) na głowie.
Dziecko podnosi pluszaka z podłogi i kładzie go na głowę, ręce wyciągnięte na boki. Powoli idzie starając się utrzymać woreczek (pluszaka) na głowie.
4. "Słuchanie śpiewu ptaków" - dziecko zajmuje dowolne miejsca na dywanie. Leży na plecach, oczy zamknięte. Słucha nagrania głosów ptaków (poniżej podajemy link do dźwięków lasu - śpiew ptaków).
Śpiew ptaków w lesie: https://www.youtube.com/watch?v=9INVrVQRpus

5. Swobodny marsz po pokoju.


Zestaw zabaw ruchowych (wskazane  jest, aby w tych zabawach uczestniczyły co najmniej dwie osoby).

1. Marsz po kole.
Dzieci maszerują pojedynczo po obwodzie koła. Na hasło Hop! następuje zmiana kierunku marszu.
2. Ćwiczenia nóg Huśtawka.
Dziecko stoi w parze, twarzami do siebie. Podają sobie wyprostowane w łokciach ręce. Jedno dziecko wykonuje przysiad, drugie - wspięcie na palce. Potem następuje zmiana.
3. Ćwiczenia tułowia - skręty i celowanie w ręce współćwiczącego.
Dziecko stoi w parz,  tyłem do współćwiczącego. Na sygnał wykonują skręt tułowia i celują otwartymi dłońmi w dłonie współćwiczącego. Potem powtarzaj ą ćwiczenie, wykonując skręt w przeciwną stronę.
4. Zabawa "Dzieci idą z mamą na spacer".
Jedna osoba z pary przyjmuje rolę mamy, a druga przykuca (nogi zgięte w kolanach) -jest dzieckiem, które trzyma mamę za rękę i spaceruje z nią. Potem następuje zmiana ról.
5. Ćwiczenie równowagi "Przejście przez przeszkody".
Układamy z pluszaków kopczyki - mrowiska. Dziecko przechodzi przez "mrowisko" wysoko unosząc nogi do góry (ręce rozciągnięte w bok), aby się nie przewrócić.
6. Relaksacja
Swobodny marsz dziecka zmęczonego i sprężysty, energiczny marsz - wypoczętego.


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

I. Część wstępna.

1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe; (sugerujemy zaprosić do zabawy kogoś z członków rodziny - w miarę możliwości)
Dziecko wraz ze współćwiczącym stoją na przeciwległych końcach pokoju na wyznaczonych liniach. Na sygnał  zamieniają się miejscami, mijając się w biegu. Powtórzyć 3x.
II. Część główna.

2. Ćwiczenia z elementem czworakowania: „Łapka na myszy”.
Domownicy wiążą koło, trzymając ręce wzniesione tak, aby można było swobodnie przebiegać na czworakach. Jedna osoba jest myszką (wbiega do środka koła i z powrotem). Na sygnał „klap” koło się zamyka – osoby tworzące je przysiadają, osoba - myszka - wygrywa, jeśli uda jej się uciec z koła. Powtórzyć kilka razy.

3. Ćwiczenia siłowe – mocowanie;
„Kto silniejszy” - w parze przodem do siebie siad rozkroczny, stopy zwarte ze stopami współćwiczącego, szarfy (można wykorzystać sznurek, apaszkę, itp.) trzymane wspólnie za końce oburącz. Jedno z ćwiczących obniża plecy do leżenia tyłem – przeciągając współćwiczącego do skłonu w przód, po czym zmiana ról. Na dany sygnał „kto silniejszy”? wspólne przeciąganie się.

4. Zabawa bieżna
„Dotknij czegoś, co jest....”- na sygnał dziecko porusza się w dowolnych kierunkach, a na polecenie dotyka czegoś, co jest określone przez osobę dorosłą, np.:
- dotknij czegoś, co jest drewniane,
- dotknij czegoś, co jest w kolorze (określamy jakiś kolor),
- dotknij czegoś, co jest miękkie,
i tak dalej - możemy wymyślać dowolne polecenia

4.Ćwiczenia mięśni nóg:
„Uważaj, idę” - w siadzie skrzyżnym podpartym – przeniesienie nóg w przód do siadu prostego i powrót do siadu skrzyżnego.

III.     Część końcowa.
Marsz po kole i śpiew dowolnej, ulubionej piosenki.

Możemy wykonać wszystkie ćwiczenia (jeżeli mamy taką możliwość) lub wybrane w zależności od możliwości i upodobań.

Wesołej zabawy!