Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

18.05.2020 r. - 22.05.2020 r. - Zabawy z Mamą i Tatą

Drodzy rodzice w tym tygodniu tematem wiodącym jest Rodzina, członkowie,  ich relacje i sposoby na spędzanie wspólnie  czasu.

PONIEDZIAŁEK -  18.05.2020 r.

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. Wysłuchanie piosenki pt. „My rodzinę dobrą mamy”: https://youtu.be/uS3PhHzIdBU

Moja wesoła rodzinka- tekst
I.
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
II.
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo mam mama wielkie serce!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat... .
III.
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat... .
IV.
Gdy napsocę i nabroję,
stoję w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat... .
V.
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat... .

3. Rozmowa nt. treści piosenki, osoba prowadząca sprawdza w jakim zakresie dziecko zapamiętało treść piosenki zadając pytania: ( dzieci chętne mogą nauczyć się piosenki na pamięć)
- O czym była piosenka, jakie osoby występowały w piosence?
- Jak była przedstawiona(y) mama i tata w piosence?
- Co robiły dzieci?

4. Zabawa „Lustro”, dziecko i rodzic stoją naprzeciw siebie, zadanie polega na odwzorowywaniu ruchów partnera, zaczyna rodzic, wykonuje prosty ruch, np. podnosi prawą rękę do góry, udaje że maluje usta itp. - dziecko naśladuje i wykonuje ten sam ruch, następnie gesty wykonuje dziecko, rodzic powtarza je, tak jak w odbiciu lustra.

5. Ćwiczenia artykulacyjne „Minki dla rodziców” ( wzmacnianie mięśni narządów mowy)
Dziecko wykonuje różne miny w zależności od nastroju. Rodzic podaje nazwę lub pokazuje symbolem daną minę ( emotikon), a dziecko pokazuje miną nastrój, np. wesoła mina- szeroki uśmiech, smutna mina – podkówka z warg, mina obrażona- wargi wydęte.

6. Rozmowa z dzieckiem o rodzinie, sprawdzenie czy dziecko potrafi wymienić członków rodziny ( rodzina bliższa i dalsza) podać ich imiona, jeśli dziecko tego nie wie, rodzic tłumaczy jakie są relacje osób w rodzinie ( wnuk , ciocia , wujek, brat, siostra babci, kuzynka itp. ). W czasie tego zadania można obejrzeć album rodzinny i  wskazywać na zdjęciu członków rodziny ,szczególnie tej dalszej.

7. Album rodzinny -  praca plastyczna, stworzenie albumu rodzinnego według pomysłu dziecka, technika , format dowolny. ( Propozycje: złożenie kartek A4  na pół i stworzenie albumu w formie książki, wycięcie kilku  serc i połączenie ich kolorową kokardką, narysowanie drzewa i rozmieszczenie na gałęziach narysowanych przez dzieci członków rodziny ).

8. ZABAWY RUCHOWE

Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – mama / tata  patrzy!”. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju lub ogrodzie . Rodzic ustawia się tyłem do dziecka. Gdy rodzic powie: Raz, dwa, trzy – mama/tata patrzy!, dziecko staje  nieruchomo, rodzic sprawdza czy dziecko nie porusza się w tym czasie i znowu odwraca się do dziecka, zabawę powtarzamy kilka razy.

 Zabawa  usprawniająca motorykę małą „Gazetowe kule”. Dziecko i rodzic otrzymuje jedną kartkę z gazety, z której tworzy kule, gdy kule są gotowe dziecko wykonuje następując ćwiczenia:
– podrzucanie  kuli nad głową trzy razy
– przerzucanie kuli z jednej ręki do drugiej
- przekładanie kuli wokół bioder
- przekładnie kuli między kolanami, na kształt ósemki
- rzucanie kuli do wyznaczonego punktu np. hula-hop, zbudowanie z klocków otworu do którego można trafić kulą z gazety.

 PROPOZYCJE DO WYKONANIA W CZASIE WOLNYM

  • Zabawa oddechowa „Burza w wodzie”. Dziecko otrzymuje kubeczek wypełniony do połowy wodą i rurkę plastikową, dmucha mocno przez rurkę w taki sposób, aby powstały bąbelki.
  • Tworzenie swobodnego tekstu – układanie krótkich opowiadań do kart albumu rodzinnego, wykonanego podczas zajęć porannych
  • Ćwiczenia grafomotoryczne – wykonanie ozdobnych ramek do fotografii w albumie za pomocą kredek lub flamastrów

 

WTOREK - 19.05.2020 r.

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. Praca plastyczna „Moja mama” – wykonanie portretu mamy farbami plakatowymi.

3. Zabawa matematyczna „Kwiatki dla mojej mamy”. Jeżeli jest to możliwe i dzieci mają ogród z kwiatami do tej zabawy można wykorzystać kwiaty z ogrodu oraz dwa wazony, drugi wariant to : z kolorowego papieru wycinamy prosty kształt kwiatów, same główki,  oraz prosty kształt wazonów. Rodzic stawia przed dziećmi dwa wazony, wkłada do nich różną liczbę kwiatków. Dziecko za każdym razem przelicza kwiaty w każdym wazonie i porównuje, np.: 6 i 6 – Tyle samo w każdym wazonie; 2 i 5 – W drugim jest więcej. / W pierwszym jest mniej; 6 i 4 – W pierwszym wazonie jest więcej. / W drugim jest mniej. Jeżeli mamy wariant z papierowymi kwiatami,to po skończonej zabawie można wykonać pracę plastyczną „Bukiet dla mamy”,  naklejając kwiaty na karton i dorysowując łodygi, pracę można ozdobić według własnego pomysłu.

4. Zabawa słowna „Moja mama”.
Dziecko opowiada o faktach z życia swojej mamy. Mówi, jak się nazywa, jaki zawód wykonuje (czym się zajmuje), jakie ma zainteresowania (co lubi robić).

Jest to dobry moment aby dowiedzieć się: Jak nas widzą dzieci, co o nas wiedzą, spostrzeżenia często są zaskakujące.

KARTY  PRACY: Dzieci 4- letnie karta nr 69
                            
Dzieci 5 –letnie karta nr 22,23

PROPOZYCJE DO WYKONANIA W CZASIE WOLNYM

1. Zabawa matematyczna rozwijająca pamięć wzrokową i uwagę„Naszyjnik dla mamy!”.
Dziecko wycina z kolorowego papieru trzy figury po 5-6 z każdego rodzaju ( koło, kwadrat, trójkąt równoramienny, każda figura ma jeden kolor). Rodzic układa na stole sekwencje złożoną z figur: np. 1czerwone koło, 2 żółte kwadraty, 1 niebieski trójkąt.
Dziecko głośno nazywa figury i próbuje zapamiętać kolejność. Po chwili osoba prowadząca zakrywa wzór, a dziecko  próbuje go odtworzyć i kontynuować dalej rytm.

2. Zabawa słowno – ruchowa, „Idzie rak” -  dzieci poruszają się zgodnie z rytmem wiersza.

Chodzi sobie mały rak  ( dziecko idzie cztery kroki do przodu)
Raz do  przodu a raz wspak ( dziecko robi cztery kroki do tyłu)
Dokąd idziesz mały raku? ( dziecko robi cztery kroki do przodu)
Tam gdzie domek z tataraku (dziecko robi cztery kroki do przodu)
Bo w nim mama, tata, brat (dziecko robi cztery kroki do przodu)
I ja -  bardzo mały rak ( dziecko, stojąc w miejscu, pokazuje na siebie i kuca)

5. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH


 

ŚRODA  -  20.05.2020 r.

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. „Wstążkowe R” – chodzenie stopa za stopą po wstążce, sznurku, skakance ułożonej na podłodze na kształt litery „R”.

3. Wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek „Rozbrykane R”.

Rozbrykane R  jest strrrasznym rrrozbójnikiem!
Wciąż wyprawia harce dzikie:
coś rozkręca, coś rozbija,
wierci dziury w biurku stryja,
po regale gna rowerem, telewizor karmi serem,
a ratlerka raczy tortem.
Pcha do pralki szwagra portfel,
rynnę wtrynia do rakiety,
w sadzie sadzi taborety, gra oberka na wiertarce,
trąc do rytmu tran na tarce albo rumbę tańcząc z rondlem.
Gdy mu powiesz: – To niemądre!
Z werwą krótko warknie: – Wrr!
I znów broi... Jak to „R.”

4. „Gdzie ukryła się litera?”
Dziecko wymienia słowa zapamiętane przez niego występujące w tekście, rozpoczynające się głoską r (rozbójnik, rozkręca, rozbija, regał, rower, ratlerek, raczy, rynna, rakieta, trzeć, rytm, rumba, rondel) , rodzic wyjaśnia nieznane dziecku pojęcia.

5. „Słucham uważnie, gdzie w środku jest r”.
Rodzic mówi  dziecku, że teraz musi uważnie słuchać, w których słowach „r” słychać w środku lub na końcu. Ponownie recytuje wiersz, tym razem wolniej, dając dziecku czas do namysłu, można umówić się z dzieckiem, że jeśli usłyszy wyraz , w którym jest „R” w środku lub na końcu wyrazu podnosi do góry umówiony przedmiot np. maskotka, piłka itp.

6. Zabawa orientacyjno - porządkowa „Łowię ryby”.
Osoba prowadząca rozkłada na dywanie prosty symbol ryby wycięty z papieru kolorowego. Gdy rodzic klaśnie 2 razy w dłonie, dziecko zbiera po 2 ryby; gdy klaśnie 3 razy, dobierają ryby tak, aby było ich razem 3 itp. dziecko odkłada ryby w miejsce wcześniej ustalone. Po skończonej zabawie, papierowe rybki można wykorzystać do pracy plastycznej tworząc np. staw z rybami, akwarium itp.

7. „Burza mózgów”.
Wyszukiwanie przez dziecko wyrazów rozpoczynających się głoską „R” - analiza sylabowa wybranych wyrazów rozpoczynających się głoską „r” np. rak, rower, ryba, ramka, rulon, dzielenie na sylaby, podawanie liczby sylab w wyrazie.

Rodzic pokazuje dziecku małą i wielką literę „R” „r”: /uploads/5ea5739d428dc/newses/411/content//R - ŚRODA.jpg

8. KARTY PRACY:  Dzieci 5-letnie karta nr 24,25
                                 Dzieci 4-letnie, na kartonie narysujcie 5 przedmiotów, które rozpoczynają się głoską „R”

Dla dzieci chętnych karty do pobrania z literą R:
/uploads/5ea5739d428dc/newses/411/content//LITERA R.jpg

/uploads/5ea5739d428dc/newses/411/content//images.png

/uploads/5ea5739d428dc/newses/411/content//r_rakieta.jpg

PROPOZYCJE DO WYKONANIA W CZASIE WOLNYM

1. Zabawa naśladowcza -  dziecko za pomocą gestów pokazują czynności, które najczęściej wykonują rodzice, osoba prowadząca odgaduje jaką czynność pokazało dziecko

2. „Herbatka dla mamy i taty” - ćwiczenia oddechowe - dziecko naśladuje studzenie herbaty, dmuchając na kubek w którym mogą znajdować się kawałki bibuły, osoba dorosła zwraca uwagę na wdech i wydech, wzmacnianie przepony

3. Zabawa dokończ zdanie „ Moja mama jest….” „Mój tata jest…” osoba dorosła zapisuje na kartce odpowiedzi dziecka

4. Wyszukiwanie litery "R" - Osoba dorosła daje dziecku przeczytaną gazetę i prosi aby szukało w tekstach i zaznaczało w kółku poznaną literę „R”


ZABAWY RUCHOWE

- Zabawa ruchowa na czworakach „ Zabawa kotów z piłkami”.
Dzieci poruszają się na czworakach  i głową popychają dużą piłkę.

- Zabawy ruchowe na powietrzu - w ogródku przydomowym, w parku.
Wykonywanie kilku „Pajacyków”, bieg slalomem między drzewami, bieg slalomem między drzewami i kucanie przy każdym drzewie,  dziecko opiera ręce o drzewo staje w lekkim rozkroku i wykonuje wymachy nogą z jednoczesnym przyciąganiem kolana do klatki piersiowej.


 

CZWARTEK  - 21.05.2020 r.

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. Wysłuchanie treści piosenki „W kapeluszu mego taty”

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=izR82w7IamI

Tekst piosenki:
I.
W kapeluszu mego taty,
gdy dorosłym będę panem.
To usiądę i wymyślę, kim zostanę.
Czy piratem, czy strażakiem,
maszynistą lub dentystą,
kolejarzem, marynarzem, albo kominiarzem.
Ref.
Mamo, tato, co wy na to? Będę kominiarzem. x2
II.
Kiedy wreszcie będę duża
i przerosnę moją mamę
Będę buty mieć na szpilkach i zostanę.
Pielęgniarką lub malarką,
baletnicą czy kucharką, ogrodniczką,
podróżniczką, a może księżniczką.
Ref.
Mamo, tato, co wy na to? Że będę księżniczką. x2

3. Zabawa z kapeluszem lub czapką .
Osoba prowadząca przygotowuje kartki na których zapisuje nazwy zawodów ( strażak, maszynista, marynarz, kominiarz, dentysta, malarka, kucharka, baletnica, pielęgniarka ) dziecko losuje kartkę z nazwą zawodu występującego w treści piosenki (kartonik księżniczka nie bierze udziału w losowaniu). Zadaniem dziecka jest pokazanie, co robi w pracy dana osoba.

Strażak –  jeździ wozem strażackim z wyjącą syreną. Dziecko naśladuje dźwięk syreny strażackiej: ijo, ijo, ijo.
Maszynista –  prowadzi pociąg dziecko naśladuje odgłosy pociągu: ciuch, ciuch, ciuch.
Marynarz –  pływa po morzach i oceanach. Dziecko kołysze się na boki, naśladując rękoma ruch fal (do góry i na dół), a głosem szum morza: szszszszsz.
Kominiarz –  wspina się po drabinie. Dziecko chodzi po pokoju, podnosząc wysoko kolana
Dentysta –  leczy zęby. Dziecko językiem sprawdza, ile ma zębów, dotykając kolejno każdego ząbka.
Kucharka –  przygotowuje jedzenie. Dziecko rączkami naśladuje ruch mieszania w garnku.
Podróżniczka –  jeździ po świecie. Dziecko z rączek robi lornetkę i rozgląda się za ciekawym obiektem do zwiedzania.
Malarka –  maluje obrazy. Dziecko naśladuj w powietrzu ruchy pędzla: raz lewą, raz prawą ręką.
Pielęgniarka –  opatruje skaleczenia, robi zastrzyki, mierzy ciśnienie i temperaturę. Dziecko przykłada do czoła  zewnętrzną część dłoni, jakby sprawdzały temperaturę.

4. Rozmowa z dzieckiem nt. „Kim chce zostać jak będzie już dorosłe?”.
Rodzic może opowiedzieć dziecku o swoich marzeniach, jak był dzieckiem, to o jakim zawodzie myślał?

Zawody: https://images.app.goo.gl/1yJLSFEqLuVJzur4A

5. Praca plastyczna, temat prac: „Naszyjnik dla mamy”, „Laurka dla taty”

Prace dziecko może wykonać według własnego pomysłu, ale proponujemy kilka technik:
a) naszyjnik można wykonać z masy solnej, tworząc kulki, nawlekamy na nitkę i pozostawiamy do wyschnięcia, można korale włożyć na kilka minut do nagrzanego piekarnika
b) zgnieć kolorową bibułę w kulki, które następnie nawlecz  na nitki ( pomoc osoby dorosłej podczas przewlekania)
c) pomaluj farbą plakatową makaron ( najlepiej kluski typu kolanka lub pene, tak by miały otwór, przez który po wyschnięciu farby nawleczesz na wstążkę).

KARTA PRACY:  Dzieci 5 –letnie  karta Nr 26,27
                             Dzieci 4 –letnie karta nr 70

Dzieci  mogą narysować swój wymarzony zawód.

PROPOZYCJE DO WYKONANIA W CZASIE WOLNYM

1. „Widzę coś, czego ty nie widzisz, a to jest…”.
Rodzic opisuje przedmiot, który znajduje się w pomieszczeniu w pobliżu wzroku dziecka, zadaniem dziecka jest zgadnąć o jakim przedmiocie mówi rodzic.np. ma jedna nogę, jest niska,  lub wysoka, ma kapelusz ( jasny, ciemny), gdy robi się ciemno to wszyscy o niej pamiętają- Lampa

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Zaproś rodziców na przejażdżkę rowerową po najbliższej okolicy.
2. Zaproś rodzinę do gry w piłkę nożną lub w grę „ W kolory”.

Kolorowanki zawody: https://images.app.goo.gl/AsPmnfyvkaQZs1fS7


 

PIĄTEK - 22.05.2020 r.

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. „Jak lubię spędzać czas z rodziną”.
Swobodna wypowiedź dziecka kierowana pytaniami np. „ W co najchętniej lubisz bawić się z mamą a w co z tatą? „Jaka wspólna czynność sprawia Tobie przyjemność?, „ Jaka jest Twoja ulubiona bajka, którą opowiada lub czyta Tobie rodzic?”,

3. Rozwiązywanie zagadek związanych ze sprzętami domowymi .

W każdej kuchni stoi metalowa skrzynia,
w której się nie psuje, mleko ani szynka       (lodówka)

Dzięki niemu łatwiej i lepiej się sprząta,
wciągnie każdy pyłek, z najdalszego kąta.  ( odkurzacz)

Gdy włożysz do niej, brudne ubranie,
Po jakimś czasie, czyste się stanie            ( pralka)

Wygląda jak duża, metalowa skrzynia,
Sama zmywa sztućce i brudne naczynia.   (zmywarka)

4. Praca plastyczna, „ Nasza rodzinna gra planszowa”, wykonanie wspólnie z rodzicem gry planszowej, ustalenie zasad gry, ozdobienie planszy i wymyślenie nazwy tej gry.

5. Wysłuchanie wiersza pt. „Festyn rodzinny”

W słoneczny majowy poranek
na festyn rodzinny do parku
idziemy z koszykiem kanapek:
ja, siostra, mamusia i tatuś.
Oj, może zakręcić się w głowie,
bo mnóstwo atrakcji wokoło,
tu wata cukrowa, tam lody,
orkiestra przygrywa wesoło.
Na udział w konkursie tanecznym
rodziców namawiać nie muszę,
już skaczą po scenie jak żabki,
aż boli ze śmiechu mnie brzuszek.
Do biegów zgłosiła się siostra
 i pędzi po medal jak strzała.
Nie lubię się chwalić, lecz powiem,
że siostra wyścigi wygrała.
A ja łowię rybki w basenie,
nie szkodzi, że sztuczne, z plastiku.
Naprawdę, bez żadnej pomocy,
mam jeden z najlepszych wyników.
Wracamy do domu z dyplomem
dla bardzo aktywnej rodziny,
pójdziemy na pewno gdzieś znowu,
bo razem się dobrze bawimy.

 Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
–  O czym jest wiersz?
–  Co to jest festyn?
 –  W co się bawili uczestnicy festynu rodzinnego?
- „ Jak ty lubisz spędzać czas ze swoją rodziną?”

6. „Niespodzianka dla Rodziny”.
Z produktów spożywczych, które masz w domu, przy pomocy jednego z rodziców przygotuj uroczystą kolację, nakryj do stołu, zaproś rodzinę. Do przygotowania kolacji może zainspirują Ciebie poniższe zdjęcia:

 

7. Życzenia dla Mamy i Taty.
Osoba dorosła przypomina dziecku, że 26 maja i 23 czerwca obchodzimy Święto Mamy i Taty, zachęcenie dziecka do ułożenia treści życzeń dla mamy.

Dla chętnych dzieci proponujemy wiersz do nauki na pamięć:

MAMO, TATO, CÓŻ CI DAM
JEDNO SERCE, KTÓRE MAM
A W TYM SERCU, RÓŻY KWIAT,
MAMO, TATO  ŻYJ  STO  LAT!!!

PANIE  Z  KRASNALI  ŻYCZĄ  UDANEJ  ZABAWY!

ZESTAWY ĆWICZEŃ  I ZABAW RUCHOWYCH

Zestaw ćwiczeń porannych

1. Zabawa orientacyjno- porządkowa "Samochody"
Bieg w jednym kierunku.
Reagowanie na zmianę tempa podawanego przez prowadzącą, klaskanie w ręce:
powoli, szybciej, szybko, wolniej, stop.

2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych "Kto silniejszy"
W parach, siad skrzyżny naprzeciwko siebie. 
Podanie sobie rąk. Kolana dotykają kolan kolegi. 
Przeciąganie się raz w jedną, raz w drugą stronę.

3. Zabawa z elementem podskoku "Wróbelki"
Podskoki obunóż w miejscu i do przodu.

4. Zabawa orientacyjno- porządkowa "Wiatraczki"
Bieg w różnych kierunkach w tempie podanym przez osobę prowadzącą
Na sygnał- mocne uderzenie w instrument, zatrzymują się i wykonują okrężne ruchy ramionami- skrzydła wiatraka.

5. Zabawa z elementem czworakowania "Pieski idą na spacer"
Czworakowanie w różnych kierunkach.
Piesek prosi o kość- przysiad, ręce w skurczu pionowym, wydawanie dźwięków naśladujących popiskiwanie pieska.

6. Zabawa z elementem podskoku "Piłeczki"
Skoki obunóż, obracanie się w jedną i w drugą stronę.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

1. Zabawa bieżna "Zajączki w ogrodzie"
Dzieci- zajączki biegają po ogrodzie. 
Na hasło "Ogrodnik" chowają się- zatrzymują i robią przysiad podparty, pochylając nisko głowę.

2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych "Przenosimy skrzynie z warzywami"
Dzieci stoją w rozkroku, wykonują skłony w przód- podnoszenie ciężaru
oraz skręty w prawo i w lewo- przenoszenie ciężaru na samochody.

3. Zabawa z elementem równowagi "Strach na wróble"
Dzieci- wróble biegają w różnych kierunkach. Na hasło "Strach na wróble" zatrzymują się i stają na jednej nodze.

4. Ćwiczenia z wykorzystaniem gąbki kąpielowej

- unieś gąbkę palcami stóp,  dziecko kładzie gąbkę na podłodze, próbuje ją chwycić palcami bosej stopy i unieść, potem następuje zmiana nogi

- podrzuć i złap,  dziecko stoi w lekkim rozkroku, na sygnał, podrzuca gąbkę jedną ręką  do góry a chwyta je oburącz

- z gąbka na głowie, dziecko stoi swobodnie, układa gąbkę na głowie i z rozłożonymi rękoma w bok, stara się przejść, tak by gąbka nie spadła.

- rzuć dalej , dziecko staje przed umowna linią, np. ułożony sznurek lub skakanka ,na sygnał rzuca gąbkę jedną ręką jak najdalej przed siebie, potem podbiega, podnosi gąbkę i wraca na miejsce, to samo ćwiczenie powtarza ale rzucając stojąc tyłem do linii.