18.05.2020 r. - 22.05.2020 r. - Zabawy z Mamą i Tatą
Drodzy rodzice w tym tygodniu tematem wiodącym jest Rodzina, członkowie, ich relacje i sposoby na spędzanie wspólnie czasu.
PONIEDZIAŁEK - 18.05.2020 r.
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2. Wysłuchanie piosenki pt. „My rodzinę dobrą mamy”: https://youtu.be/uS3PhHzIdBU
Moja wesoła rodzinka- tekst
I.
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
II.
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo mam mama wielkie serce!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat... .
III.
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat... .
IV.
Gdy napsocę i nabroję,
stoję w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat... .
V.
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref.
Mama, tata, siostra, brat... .
3. Rozmowa nt. treści piosenki, osoba prowadząca sprawdza w jakim zakresie dziecko zapamiętało treść piosenki zadając pytania: ( dzieci chętne mogą nauczyć się piosenki na pamięć)
- O czym była piosenka, jakie osoby występowały w piosence?
- Jak była przedstawiona(y) mama i tata w piosence?
- Co robiły dzieci?
4. Zabawa „Lustro”, dziecko i rodzic stoją naprzeciw siebie, zadanie polega na odwzorowywaniu ruchów partnera, zaczyna rodzic, wykonuje prosty ruch, np. podnosi prawą rękę do góry, udaje że maluje usta itp. - dziecko naśladuje i wykonuje ten sam ruch, następnie gesty wykonuje dziecko, rodzic powtarza je, tak jak w odbiciu lustra.
5. Ćwiczenia artykulacyjne „Minki dla rodziców” ( wzmacnianie mięśni narządów mowy)
Dziecko wykonuje różne miny w zależności od nastroju. Rodzic podaje nazwę lub pokazuje symbolem daną minę ( emotikon), a dziecko pokazuje miną nastrój, np. wesoła mina- szeroki uśmiech, smutna mina – podkówka z warg, mina obrażona- wargi wydęte.
6. Rozmowa z dzieckiem o rodzinie, sprawdzenie czy dziecko potrafi wymienić członków rodziny ( rodzina bliższa i dalsza) podać ich imiona, jeśli dziecko tego nie wie, rodzic tłumaczy jakie są relacje osób w rodzinie ( wnuk , ciocia , wujek, brat, siostra babci, kuzynka itp. ). W czasie tego zadania można obejrzeć album rodzinny i wskazywać na zdjęciu członków rodziny ,szczególnie tej dalszej.
7. Album rodzinny - praca plastyczna, stworzenie albumu rodzinnego według pomysłu dziecka, technika , format dowolny. ( Propozycje: złożenie kartek A4 na pół i stworzenie albumu w formie książki, wycięcie kilku serc i połączenie ich kolorową kokardką, narysowanie drzewa i rozmieszczenie na gałęziach narysowanych przez dzieci członków rodziny ).
8. ZABAWY RUCHOWE
Zabawa ruchowa „Raz, dwa, trzy – mama / tata patrzy!”. Dziecko porusza się swobodnie po pokoju lub ogrodzie . Rodzic ustawia się tyłem do dziecka. Gdy rodzic powie: Raz, dwa, trzy – mama/tata patrzy!, dziecko staje nieruchomo, rodzic sprawdza czy dziecko nie porusza się w tym czasie i znowu odwraca się do dziecka, zabawę powtarzamy kilka razy.
Zabawa usprawniająca motorykę małą „Gazetowe kule”. Dziecko i rodzic otrzymuje jedną kartkę z gazety, z której tworzy kule, gdy kule są gotowe dziecko wykonuje następując ćwiczenia:
– podrzucanie kuli nad głową trzy razy
– przerzucanie kuli z jednej ręki do drugiej
- przekładanie kuli wokół bioder
- przekładnie kuli między kolanami, na kształt ósemki
- rzucanie kuli do wyznaczonego punktu np. hula-hop, zbudowanie z klocków otworu do którego można trafić kulą z gazety.
PROPOZYCJE DO WYKONANIA W CZASIE WOLNYM
- Zabawa oddechowa „Burza w wodzie”. Dziecko otrzymuje kubeczek wypełniony do połowy wodą i rurkę plastikową, dmucha mocno przez rurkę w taki sposób, aby powstały bąbelki.
- Tworzenie swobodnego tekstu – układanie krótkich opowiadań do kart albumu rodzinnego, wykonanego podczas zajęć porannych
- Ćwiczenia grafomotoryczne – wykonanie ozdobnych ramek do fotografii w albumie za pomocą kredek lub flamastrów
WTOREK - 19.05.2020 r.
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2. Praca plastyczna „Moja mama” – wykonanie portretu mamy farbami plakatowymi.
3. Zabawa matematyczna „Kwiatki dla mojej mamy”. Jeżeli jest to możliwe i dzieci mają ogród z kwiatami do tej zabawy można wykorzystać kwiaty z ogrodu oraz dwa wazony, drugi wariant to : z kolorowego papieru wycinamy prosty kształt kwiatów, same główki, oraz prosty kształt wazonów. Rodzic stawia przed dziećmi dwa wazony, wkłada do nich różną liczbę kwiatków. Dziecko za każdym razem przelicza kwiaty w każdym wazonie i porównuje, np.: 6 i 6 – Tyle samo w każdym wazonie; 2 i 5 – W drugim jest więcej. / W pierwszym jest mniej; 6 i 4 – W pierwszym wazonie jest więcej. / W drugim jest mniej. Jeżeli mamy wariant z papierowymi kwiatami,to po skończonej zabawie można wykonać pracę plastyczną „Bukiet dla mamy”, naklejając kwiaty na karton i dorysowując łodygi, pracę można ozdobić według własnego pomysłu.
4. Zabawa słowna „Moja mama”.
Dziecko opowiada o faktach z życia swojej mamy. Mówi, jak się nazywa, jaki zawód wykonuje (czym się zajmuje), jakie ma zainteresowania (co lubi robić).
Jest to dobry moment aby dowiedzieć się: Jak nas widzą dzieci, co o nas wiedzą, spostrzeżenia często są zaskakujące.
KARTY PRACY: Dzieci 4- letnie karta nr 69
Dzieci 5 –letnie karta nr 22,23
PROPOZYCJE DO WYKONANIA W CZASIE WOLNYM
1. Zabawa matematyczna rozwijająca pamięć wzrokową i uwagę„Naszyjnik dla mamy!”.
Dziecko wycina z kolorowego papieru trzy figury po 5-6 z każdego rodzaju ( koło, kwadrat, trójkąt równoramienny, każda figura ma jeden kolor). Rodzic układa na stole sekwencje złożoną z figur: np. 1czerwone koło, 2 żółte kwadraty, 1 niebieski trójkąt.
Dziecko głośno nazywa figury i próbuje zapamiętać kolejność. Po chwili osoba prowadząca zakrywa wzór, a dziecko próbuje go odtworzyć i kontynuować dalej rytm.
2. Zabawa słowno – ruchowa, „Idzie rak” - dzieci poruszają się zgodnie z rytmem wiersza.
Chodzi sobie mały rak ( dziecko idzie cztery kroki do przodu)
Raz do przodu a raz wspak ( dziecko robi cztery kroki do tyłu)
Dokąd idziesz mały raku? ( dziecko robi cztery kroki do przodu)
Tam gdzie domek z tataraku (dziecko robi cztery kroki do przodu)
Bo w nim mama, tata, brat (dziecko robi cztery kroki do przodu)
I ja - bardzo mały rak ( dziecko, stojąc w miejscu, pokazuje na siebie i kuca)
5. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
ŚRODA - 20.05.2020 r.
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2. „Wstążkowe R” – chodzenie stopa za stopą po wstążce, sznurku, skakance ułożonej na podłodze na kształt litery „R”.
3. Wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek „Rozbrykane R”.
Rozbrykane R jest strrrasznym rrrozbójnikiem!
Wciąż wyprawia harce dzikie:
coś rozkręca, coś rozbija,
wierci dziury w biurku stryja,
po regale gna rowerem, telewizor karmi serem,
a ratlerka raczy tortem.
Pcha do pralki szwagra portfel,
rynnę wtrynia do rakiety,
w sadzie sadzi taborety, gra oberka na wiertarce,
trąc do rytmu tran na tarce albo rumbę tańcząc z rondlem.
Gdy mu powiesz: – To niemądre!
Z werwą krótko warknie: – Wrr!
I znów broi... Jak to „R.”
4. „Gdzie ukryła się litera?”
Dziecko wymienia słowa zapamiętane przez niego występujące w tekście, rozpoczynające się głoską r (rozbójnik, rozkręca, rozbija, regał, rower, ratlerek, raczy, rynna, rakieta, trzeć, rytm, rumba, rondel) , rodzic wyjaśnia nieznane dziecku pojęcia.
5. „Słucham uważnie, gdzie w środku jest r”.
Rodzic mówi dziecku, że teraz musi uważnie słuchać, w których słowach „r” słychać w środku lub na końcu. Ponownie recytuje wiersz, tym razem wolniej, dając dziecku czas do namysłu, można umówić się z dzieckiem, że jeśli usłyszy wyraz , w którym jest „R” w środku lub na końcu wyrazu podnosi do góry umówiony przedmiot np. maskotka, piłka itp.
6. Zabawa orientacyjno - porządkowa „Łowię ryby”.
Osoba prowadząca rozkłada na dywanie prosty symbol ryby wycięty z papieru kolorowego. Gdy rodzic klaśnie 2 razy w dłonie, dziecko zbiera po 2 ryby; gdy klaśnie 3 razy, dobierają ryby tak, aby było ich razem 3 itp. dziecko odkłada ryby w miejsce wcześniej ustalone. Po skończonej zabawie, papierowe rybki można wykorzystać do pracy plastycznej tworząc np. staw z rybami, akwarium itp.
7. „Burza mózgów”.
Wyszukiwanie przez dziecko wyrazów rozpoczynających się głoską „R” - analiza sylabowa wybranych wyrazów rozpoczynających się głoską „r” np. rak, rower, ryba, ramka, rulon, dzielenie na sylaby, podawanie liczby sylab w wyrazie.
Rodzic pokazuje dziecku małą i wielką literę „R” „r”: /uploads/5ea5739d428dc/newses/411/content//R - ŚRODA.jpg
8. KARTY PRACY: Dzieci 5-letnie karta nr 24,25
Dzieci 4-letnie, na kartonie narysujcie 5 przedmiotów, które rozpoczynają się głoską „R”
Dla dzieci chętnych karty do pobrania z literą R:
/uploads/5ea5739d428dc/newses/411/content//LITERA R.jpg
/uploads/5ea5739d428dc/newses/411/content//images.png
/uploads/5ea5739d428dc/newses/411/content//r_rakieta.jpg
PROPOZYCJE DO WYKONANIA W CZASIE WOLNYM
1. Zabawa naśladowcza - dziecko za pomocą gestów pokazują czynności, które najczęściej wykonują rodzice, osoba prowadząca odgaduje jaką czynność pokazało dziecko
2. „Herbatka dla mamy i taty” - ćwiczenia oddechowe - dziecko naśladuje studzenie herbaty, dmuchając na kubek w którym mogą znajdować się kawałki bibuły, osoba dorosła zwraca uwagę na wdech i wydech, wzmacnianie przepony
3. Zabawa dokończ zdanie „ Moja mama jest….” „Mój tata jest…” osoba dorosła zapisuje na kartce odpowiedzi dziecka
4. Wyszukiwanie litery "R" - Osoba dorosła daje dziecku przeczytaną gazetę i prosi aby szukało w tekstach i zaznaczało w kółku poznaną literę „R”
ZABAWY RUCHOWE
- Zabawa ruchowa na czworakach „ Zabawa kotów z piłkami”.
Dzieci poruszają się na czworakach i głową popychają dużą piłkę.
- Zabawy ruchowe na powietrzu - w ogródku przydomowym, w parku.
Wykonywanie kilku „Pajacyków”, bieg slalomem między drzewami, bieg slalomem między drzewami i kucanie przy każdym drzewie, dziecko opiera ręce o drzewo staje w lekkim rozkroku i wykonuje wymachy nogą z jednoczesnym przyciąganiem kolana do klatki piersiowej.
CZWARTEK - 21.05.2020 r.
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2. Wysłuchanie treści piosenki „W kapeluszu mego taty”
Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=izR82w7IamI
Tekst piosenki:
I.
W kapeluszu mego taty,
gdy dorosłym będę panem.
To usiądę i wymyślę, kim zostanę.
Czy piratem, czy strażakiem,
maszynistą lub dentystą,
kolejarzem, marynarzem, albo kominiarzem.
Ref.
Mamo, tato, co wy na to? Będę kominiarzem. x2
II.
Kiedy wreszcie będę duża
i przerosnę moją mamę
Będę buty mieć na szpilkach i zostanę.
Pielęgniarką lub malarką,
baletnicą czy kucharką, ogrodniczką,
podróżniczką, a może księżniczką.
Ref.
Mamo, tato, co wy na to? Że będę księżniczką. x2
3. Zabawa z kapeluszem lub czapką .
Osoba prowadząca przygotowuje kartki na których zapisuje nazwy zawodów ( strażak, maszynista, marynarz, kominiarz, dentysta, malarka, kucharka, baletnica, pielęgniarka ) dziecko losuje kartkę z nazwą zawodu występującego w treści piosenki (kartonik księżniczka nie bierze udziału w losowaniu). Zadaniem dziecka jest pokazanie, co robi w pracy dana osoba.
Strażak – jeździ wozem strażackim z wyjącą syreną. Dziecko naśladuje dźwięk syreny strażackiej: ijo, ijo, ijo.
Maszynista – prowadzi pociąg dziecko naśladuje odgłosy pociągu: ciuch, ciuch, ciuch.
Marynarz – pływa po morzach i oceanach. Dziecko kołysze się na boki, naśladując rękoma ruch fal (do góry i na dół), a głosem szum morza: szszszszsz.
Kominiarz – wspina się po drabinie. Dziecko chodzi po pokoju, podnosząc wysoko kolana
Dentysta – leczy zęby. Dziecko językiem sprawdza, ile ma zębów, dotykając kolejno każdego ząbka.
Kucharka – przygotowuje jedzenie. Dziecko rączkami naśladuje ruch mieszania w garnku.
Podróżniczka – jeździ po świecie. Dziecko z rączek robi lornetkę i rozgląda się za ciekawym obiektem do zwiedzania.
Malarka – maluje obrazy. Dziecko naśladuj w powietrzu ruchy pędzla: raz lewą, raz prawą ręką.
Pielęgniarka – opatruje skaleczenia, robi zastrzyki, mierzy ciśnienie i temperaturę. Dziecko przykłada do czoła zewnętrzną część dłoni, jakby sprawdzały temperaturę.
4. Rozmowa z dzieckiem nt. „Kim chce zostać jak będzie już dorosłe?”.
Rodzic może opowiedzieć dziecku o swoich marzeniach, jak był dzieckiem, to o jakim zawodzie myślał?
Zawody: https://images.app.goo.gl/1yJLSFEqLuVJzur4A
5. Praca plastyczna, temat prac: „Naszyjnik dla mamy”, „Laurka dla taty”
Prace dziecko może wykonać według własnego pomysłu, ale proponujemy kilka technik:
a) naszyjnik można wykonać z masy solnej, tworząc kulki, nawlekamy na nitkę i pozostawiamy do wyschnięcia, można korale włożyć na kilka minut do nagrzanego piekarnika
b) zgnieć kolorową bibułę w kulki, które następnie nawlecz na nitki ( pomoc osoby dorosłej podczas przewlekania)
c) pomaluj farbą plakatową makaron ( najlepiej kluski typu kolanka lub pene, tak by miały otwór, przez który po wyschnięciu farby nawleczesz na wstążkę).
KARTA PRACY: Dzieci 5 –letnie karta Nr 26,27
Dzieci 4 –letnie karta nr 70
Dzieci mogą narysować swój wymarzony zawód.
PROPOZYCJE DO WYKONANIA W CZASIE WOLNYM
1. „Widzę coś, czego ty nie widzisz, a to jest…”.
Rodzic opisuje przedmiot, który znajduje się w pomieszczeniu w pobliżu wzroku dziecka, zadaniem dziecka jest zgadnąć o jakim przedmiocie mówi rodzic.np. ma jedna nogę, jest niska, lub wysoka, ma kapelusz ( jasny, ciemny), gdy robi się ciemno to wszyscy o niej pamiętają- Lampa
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
1. Zaproś rodziców na przejażdżkę rowerową po najbliższej okolicy.
2. Zaproś rodzinę do gry w piłkę nożną lub w grę „ W kolory”.
Kolorowanki zawody: https://images.app.goo.gl/AsPmnfyvkaQZs1fS7
PIĄTEK - 22.05.2020 r.
1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
2. „Jak lubię spędzać czas z rodziną”.
Swobodna wypowiedź dziecka kierowana pytaniami np. „ W co najchętniej lubisz bawić się z mamą a w co z tatą? „Jaka wspólna czynność sprawia Tobie przyjemność?, „ Jaka jest Twoja ulubiona bajka, którą opowiada lub czyta Tobie rodzic?”,
3. Rozwiązywanie zagadek związanych ze sprzętami domowymi .
W każdej kuchni stoi metalowa skrzynia,
w której się nie psuje, mleko ani szynka (lodówka)
Dzięki niemu łatwiej i lepiej się sprząta,
wciągnie każdy pyłek, z najdalszego kąta. ( odkurzacz)
Gdy włożysz do niej, brudne ubranie,
Po jakimś czasie, czyste się stanie ( pralka)
Wygląda jak duża, metalowa skrzynia,
Sama zmywa sztućce i brudne naczynia. (zmywarka)
4. Praca plastyczna, „ Nasza rodzinna gra planszowa”, wykonanie wspólnie z rodzicem gry planszowej, ustalenie zasad gry, ozdobienie planszy i wymyślenie nazwy tej gry.
5. Wysłuchanie wiersza pt. „Festyn rodzinny”
W słoneczny majowy poranek
na festyn rodzinny do parku
idziemy z koszykiem kanapek:
ja, siostra, mamusia i tatuś.
Oj, może zakręcić się w głowie,
bo mnóstwo atrakcji wokoło,
tu wata cukrowa, tam lody,
orkiestra przygrywa wesoło.
Na udział w konkursie tanecznym
rodziców namawiać nie muszę,
już skaczą po scenie jak żabki,
aż boli ze śmiechu mnie brzuszek.
Do biegów zgłosiła się siostra
i pędzi po medal jak strzała.
Nie lubię się chwalić, lecz powiem,
że siostra wyścigi wygrała.
A ja łowię rybki w basenie,
nie szkodzi, że sztuczne, z plastiku.
Naprawdę, bez żadnej pomocy,
mam jeden z najlepszych wyników.
Wracamy do domu z dyplomem
dla bardzo aktywnej rodziny,
pójdziemy na pewno gdzieś znowu,
bo razem się dobrze bawimy.
Rozmowa z dziećmi na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– O czym jest wiersz?
– Co to jest festyn?
– W co się bawili uczestnicy festynu rodzinnego?
- „ Jak ty lubisz spędzać czas ze swoją rodziną?”
6. „Niespodzianka dla Rodziny”.
Z produktów spożywczych, które masz w domu, przy pomocy jednego z rodziców przygotuj uroczystą kolację, nakryj do stołu, zaproś rodzinę. Do przygotowania kolacji może zainspirują Ciebie poniższe zdjęcia:
7. Życzenia dla Mamy i Taty.
Osoba dorosła przypomina dziecku, że 26 maja i 23 czerwca obchodzimy Święto Mamy i Taty, zachęcenie dziecka do ułożenia treści życzeń dla mamy.
Dla chętnych dzieci proponujemy wiersz do nauki na pamięć:
MAMO, TATO, CÓŻ CI DAM
JEDNO SERCE, KTÓRE MAM
A W TYM SERCU, RÓŻY KWIAT,
MAMO, TATO ŻYJ STO LAT!!!
PANIE Z KRASNALI ŻYCZĄ UDANEJ ZABAWY!
ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH
Zestaw ćwiczeń porannych
1. Zabawa orientacyjno- porządkowa "Samochody"
Bieg w jednym kierunku.
Reagowanie na zmianę tempa podawanego przez prowadzącą, klaskanie w ręce:
powoli, szybciej, szybko, wolniej, stop.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych "Kto silniejszy"
W parach, siad skrzyżny naprzeciwko siebie.
Podanie sobie rąk. Kolana dotykają kolan kolegi.
Przeciąganie się raz w jedną, raz w drugą stronę.
3. Zabawa z elementem podskoku "Wróbelki"
Podskoki obunóż w miejscu i do przodu.
4. Zabawa orientacyjno- porządkowa "Wiatraczki"
Bieg w różnych kierunkach w tempie podanym przez osobę prowadzącą
Na sygnał- mocne uderzenie w instrument, zatrzymują się i wykonują okrężne ruchy ramionami- skrzydła wiatraka.
5. Zabawa z elementem czworakowania "Pieski idą na spacer"
Czworakowanie w różnych kierunkach.
Piesek prosi o kość- przysiad, ręce w skurczu pionowym, wydawanie dźwięków naśladujących popiskiwanie pieska.
6. Zabawa z elementem podskoku "Piłeczki"
Skoki obunóż, obracanie się w jedną i w drugą stronę.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
1. Zabawa bieżna "Zajączki w ogrodzie"
Dzieci- zajączki biegają po ogrodzie.
Na hasło "Ogrodnik" chowają się- zatrzymują i robią przysiad podparty, pochylając nisko głowę.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych "Przenosimy skrzynie z warzywami"
Dzieci stoją w rozkroku, wykonują skłony w przód- podnoszenie ciężaru
oraz skręty w prawo i w lewo- przenoszenie ciężaru na samochody.
3. Zabawa z elementem równowagi "Strach na wróble"
Dzieci- wróble biegają w różnych kierunkach. Na hasło "Strach na wróble" zatrzymują się i stają na jednej nodze.
4. Ćwiczenia z wykorzystaniem gąbki kąpielowej
- unieś gąbkę palcami stóp, dziecko kładzie gąbkę na podłodze, próbuje ją chwycić palcami bosej stopy i unieść, potem następuje zmiana nogi
- podrzuć i złap, dziecko stoi w lekkim rozkroku, na sygnał, podrzuca gąbkę jedną ręką do góry a chwyta je oburącz
- z gąbka na głowie, dziecko stoi swobodnie, układa gąbkę na głowie i z rozłożonymi rękoma w bok, stara się przejść, tak by gąbka nie spadła.
- rzuć dalej , dziecko staje przed umowna linią, np. ułożony sznurek lub skakanka ,na sygnał rzuca gąbkę jedną ręką jak najdalej przed siebie, potem podbiega, podnosi gąbkę i wraca na miejsce, to samo ćwiczenie powtarza ale rzucając stojąc tyłem do linii.