Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

20.04.2020 r. - 24.04.2020 r. - Dbamy o naszą planetę. Dzień Ziemi

Drodzy Rodzice, Kochane Dzieci.

W tym tygodniu pragniemy pokazać piękno naszej Ziemi i co każdy z nas może zrobić dla ochrony środowiska naturalnego. Na najbliższy tydzień od 20.04. –24.04.2020 r. przewidziany jest temat „Dbamy o naszą planetę. Dzień Ziemi”. Proponujemy wspólne wykonanie następujących działań.

PONIEDZIAŁEK - 20.04.2020 r.

1. Zapoznanie ze słowami i melodią piosenki „Ekologia”- autor U. Pakuła.

/uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/link_do_papkuly.docx

Ref.
Eko, eko, ekologia

Eko, eko, ekologia
To higiena i biologia
To ochrona czystej wody
To działania dla przyrody
Eko, eko, ekologia
Żeby Odra była modra
Żeby było w niej mniej śmieci
Niech zadbają o to dzieci
I.
Kiedy masz ochotę zjeść loda- to jesz!
Kiedy chcesz się napić, to pijesz co chcesz
Lecz po każdym lodzie zostanie papierek
A po coli, sokach- stosy puszek i butelek
Jeśli masz ochotę na Frugo- to pijesz
Jeśli chcesz być czysty, to często się myjesz
Żebyś mógł się umyć, musi być czysta woda
Czyste środowisko i czysta przyroda.
Ref.
Eko, eko, ekologia

Eko, eko, ekologia
To higiena i biologia
To ochrona czystej wody
To działania dla przyrody
Eko, eko, ekologia
Żeby Odra była modra
Żeby było w niej mniej śmieci
Niech zadbają o to dzieci
II.
Nie wyrzucaj gazet, daj je na makulaturę

Bo z makulatury mamy papier i tekturę
A z papieru można zrobić książki i zabawki
Dzięki temu będzie więcej drzewa na huśtawki
Posegreguj śmieci- tutaj szkło, a tam metale
Z plastiku w fabryce zrobią mnóstwo nowych lalek
Kapsle i butelki, stare szmaty daj do skupu
Za to kupisz pyszne lody, parę butów.
Ref.
Eko, eko, ekologia

Eko, eko, ekologia
To higiena i biologia
To ochrona czystej wody
To działania dla przyrody
Eko, eko, ekologia
Żeby Odra była modra
Żeby było w niej mniej śmieci
Niech zadbają o to dzieci

Odtwarzanie refrenu piosenki np. stukaniem klockami.

Aktywność ruchowa:

- Zabawa ruchowa z rolką po papierze toaletowym „Koła młyńskie”- stoimy trzymając rolkę za końce. Wyprostowane ręce wyciągamy przed siebie. Zataczamy koła, przyciągając i odsuwając ręce od tułowia (ćwiczenie powtarzamy 10 razy).

- Zabawa ruchowa „Słońce świeci - deszcz pada”. Na hasło świeci słońce dzieci idą na spacer, gdy pada deszcz chowają się do domków (wchodzą na gazetę) (liczba powtórzeń 3-4 razy).

- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

WTOREK - 21.04.2020 r - Zabawy z cyfrą 8

1. „Poznajemy cyfrę 8”

/uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/CYFRA_8.docx

Pokazujemy dziecku wygląd cyfry 8.

Dziecko siada na podłodze tyłem do rodzica. Rodzic rysuje palcem na plecach dziecka kształt cyfry 8. Po kilku razach następuje zamiana.

2. „Co nie pasuje”- rozpoznawanie przedmiotów tej samej kategorii. Układamy w szeregu po osiem przedmiotów o wspólnych cechach np. plastikowe, drewniane, duże, miękkie itp. W każdym szeregu układamy dodatkowy (dziewiąty) element który nie pasuje. Dziecko wyszukuje go i odkłada na bok. Następnie przelicza pozostałe rzeczy. Za każdym razem dochodzi do jednego wniosku: Zbiór (szereg) składa się z 8 przedmiotów.

3. „Po osiem”- sprawdzanie i porównywanie liczebności zbiorów. Rodzic układa na dywanie dwie miseczki- dwa zbiory. W jednym z nich układa 8 guzików. W drugim więcej lub mniej. Dziecko dokłada lub odejmuje przedmioty tak, aby w każdym zbiorze było ich po tyle samo.

4. Zabawa matematyczna „Policz i powiedz ile”

- Zadajemy dzieciom pytania np. Ile nóg ma krzesło?
- Ile krawędzi ma stół?
- Ile kół ma samochód?

5. Zapoznanie z wyglądem linijki- odszukanie na podziałce cyfry 8, odmierzanie różnych przedmiotów, wspólne zaznaczanie na kartce 8 cm (zaczynając od lewego rogu).

6. Zabawa rozwijająca zmysł równowagi „Ósemki”.

Rodzic rozkłada na podłodze długi sznurek na kształt cyfry 8. Dziecko chodzi po niej, stawiając stopę za stopą. Rozkładają przy tym ręce na boki, aby zachować równowagę.

7. „Kreślimy ósemki”. Dziecko wstążką trzymaną w dłoni, kreśli ósemki w powietrzu i na dywanie.

8.Ekspresja plastyczna
Temat pracy: „Przyroda wokół nas”- rysowanie kredkami pastelowymi lub ołówkowymi. Dzieci rysują według własnego pomysłu.

Karty pracy: Dzieci 5 letnie- „Trampolina 5 latka”- część 4, str.3
                    Dzieci 6 letnie- karty pracy cyfra 8, przeliczanie elementów w zbiorach

Aktywność ruchowa:

- Zabawa ruchowa „Przekładaniec”

Dziecko siedzi na podłodze w siadzie prostym, trzymając rolkę po papierze toaletowym w prawej dłoni. Unosi wyprostowaną prawą nogę i przekłada rolkę pod kolanem do lewej ręki. Następnie unosi wyprostowaną lewą nogę i przekłada rolkę pod kolanem do prawej ręki (ćwiczenie powtórzyć kilka razy).

- Zestaw zabaw ruchowych

LINKI DO KART PRACY Z CYFRĄ 8 PROPONOWANYCH DO WYKONANIA:

/uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/CYFRA_8_DO_POCIECIA.docx

/uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/ZBIORY_2.docx

ŚRODA - 22.04.2020 r. - Dziś świętujemy Dzień Ziemi

1. Mali strażnicy przyrody”- wysłuchanie wiersza.

„Mali strażnicy przyrody”- Jan Kasperkowiak

Dziś ekologia modne słowo,
przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy.

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
to wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew,
bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży,
gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
żyje tak krótko, niech wolny lata.

A zimą nakarm głodne ptaki.
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

Ja mówię wam, przyrodę znam.
Więc kocham ją i chronię ją:
Trawę, liście, kwiaty wszystkie.
Sarny, ptaki i robaki, żółwie,
żaby, ryby, kraby, krokodyle i motyle.

2. Rozmowa z dziećmi na temat „Co to jest ekologia?”

Obejrzyjcie wspólnie film „W kontakcie z naturą”:

Link -/uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/W_kontakcie_z_natura_-_film.docx

Do wykorzystania obrazkowy „Kodeks małego ekologa”

Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/kodeks_malego_ekologa.docx

Karty pracy: Dzieci 5 letnie- „Trampolina 5 latka”- część 4, str. 4,5
                     Dzieci 6 letnie- „Trampolina do szkoły”- część 4, str. 13,14

Aktywność ruchowa:

- Zabawa ruchowa „Utrzymaj butelkę” Do zabawy wykorzystamy puste butelki po napojach. Dziecko siedzi w siadzie prostym, umieszcza butelkę między stopami, ręce opiera za plecami na podłodze. Na sygnał unosi proste nogi do góry. Stara się, żeby butelka nie wypadła spomiędzy stóp (ćwiczenie powtarzamy 4 razy). -

- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

CZWARTEK - 23.04.2020 r. - Poszerzamy wiedzę na temat segregacji śmieci

1. „Jak segregujemy śmieci?”.

Omówienie wyglądu pojemników do segregacji śmieci. Całościowe czytanie napisów na pojemnikach: papier, szkło, bio itd.

Link do obrazka - http://www.wikom.pl/pm63lodz/uploa/user/SEGREGACJA.docx

2. Przygotowujemy kilka pudełek kartonowych, które oznaczamy kolorami: żółtym, niebieskim, czarnym, białym, zielonym, brązowym oraz różne odpady z gospodarstwa domowego: skórka z jabłka lub ziemniaka, plastikowe opakowania, puszki metalowe, szklane opakowania, gazeta, tektura, niepotrzebne rysunki, itp.

Zadaniem dzieci jest posegregowanie śmieci do odpowiednich pudełek.

3. Zabawa „Znikające śmieci”
Rodzic układa na podłodze pojedyncze przedmioty np. butelkę plastikową, reklamówkę, słoik, jabłko, doniczkę itp...Dziecko zapamiętuje ich liczbę i kolejność ułożenia, następnie zamka oczy. W tym czasie zmieniamy liczbę i kolejność przedmiotów. Na hasło: Czego brakuje i co nie pasuje? – dziecko próbuje nazwać brakujące elementy, albo te których jest teraz więcej lub układa je we właściwym ułożeniu. Zamiana ról.

Możecie wspólnie obejrzeć film: Bajka edukacyjna - proekologiczna (o segregacji śmieci)

Link do bajki - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/Bajka_edukacyjna.docx

4.Aktywność plastyczna

Temat pracy: "Wiosenne drzewo" - wycinamy szablon drzewa z brązowego papieru. Dziecko nakleja go na karton, a następnie przy pomocy kilku owiniętych gumką recepturką patyczków kosmetycznych, maczanych w farbie (w kolorach białym, zielonym i różowym) stemplują liście i kwiaty. Ewentualnie zamiast stemplowania mogą ponaklejać kuleczki z bibuły w kolorze zielonym, białym i różowym.

Karty pracy: Dzieci 5 letnie- „Trampolina 5 latka”- część 4, str. 6                                                    Dzieci 6 letnie- „Trampolina do szkoły”- część 4, str. 15

Aktywność ruchowa:

- Zabawa ruchowa „Taniec z gazetami”– zabawa ruchowa przy muzyce. Dziecko staje w parze z rodzicem i tańczy w rytm muzyki trzymając gazetę między: brzuchem, dłońmi, plecami.

- Zestaw zabaw ruchowych

PIĄTEK - 24.04.2020 r.

1. „Wszystko co żyję, wodę pije”

Wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej pt. „Kran”

Szorowała Zosia ręce,
chlapiąc wodę po łazience,
szorowała, szorowała
i szorując tak myślała:
We mnie aż się coś kotłuje,
kiedy wodę ktoś marnuje,
bo wiem, jakie straszne szkody
spowodowałby brak wody!
Puste byłyby fontanny,
morza, rzeki, stawy ,wanny,
wody by nie było w studni,
wszyscy by chodzili brudni…
Woda leci, Zosia biada:
Świat bez wody? Szkoda gadać!
Gdzie by ryby się podziały,
ośmiornice i ukwiały,
krokodyle i ropuchy,
gdyby świat był całkiem suchy?
Zocha leje łzy jak grochy,
a kran ciurka obok Zochy.

2. Rozmowa na temat treści wiersza i postępowania Zosi. Mówimy dziecku jak ważna jest woda w życiu człowieka, jaką rolę pełni w środowisku. Rozmowa z dzieckiem na temat konieczności oszczędzania wody. Dzieci mogą opowiedzieć w jaki sposób mogą oszczędzać wodę.

3. Do ewentualnego obejrzenia proponujemy filmy edukacyjne:

„Dlaczego nie ma zgody na marnowanie wody?” - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/Dlaczego_nie_ma_zgody_na_marnowanie_wody.docx

„Zanieczyszczenie rzek” - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/Zanieczyszczenie_rzek.docx

4. Ćwiczenia oddechowe - dmuchanie na krople deszczu zawieszone na nitkach z różnym natężeniem (lekko, mocno, pulsacyjnie).

5. Utrwalenie wielkiej i małej litery w. Przypominamy dziecku jak wyglądają litery W, w. Dzieci mogą ułożyć literę w z kredek, patyczków kosmetycznych. Rodzic może narysować szablon liter W, w, a dziecko ozdobi litery według własnego pomysłu.

6. Zabawy badawcze:
- obserwacja parowania i skraplania wody np. podczas, gotowania obiadu,
- stany skupienia wody:
   1. ciekły- woda w szklance
   2. stały- przygotowujemy kostki lodu
   3. gazowy- para wodna unosząca się znad czajnika z gotującą się wodą

7. Proponujemy obejrzenie doświadczeń, a następnie wspólne eksperymentowanie

Czy możemy leżeć na wodzie?- Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/Czy_mozemy_lezec_w_wodzie.docx

Doświadczenia z wodą cz.1- Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/doswiadczenia_z_woda_cz._1.docx

Doświadczenia z wodą cz.2 - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/Woda_cz._2.docx

8. Zabawa połączona z naśladowaniem deszczu, ulewy, wiatru, wichury. Dziecko stuka palcami o gazetę (deszcz, ulewa), macha gazetami (wiatr, wichura) tworzy dach nad głową burza).

9. Zabawa z kroplami wody (koc, krople deszczu wykonane przez zgniecenie kawałka filii aluminiowej). „Taniec kropelek po kałuży” - falowanie kocem, potrząsanie, unoszenie i opuszczanie w taki sposób, aby żadna kropla nie spadła.

Karty pracy: Dzieci 5 letnie- mandale
Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/Deszcz_mandala.docx
Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/W_-_MANDALA.docx

Dzieci 6 letnie – „Trampolina do szkoły” - część 4, str. 10,11,12

Aktywność ruchowa:

Zabawy ruchowe :
- slalom między rozstawionymi butelkami plastikowymi
- turlanie plastikowej butelki przy pomocy rolki po ręcznikach.

- Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 16

Proponujemy kilka filmów do ewentualnego obejrzenia (w wolnej chwili).

- Film „Ekologiczny dom” - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/ekologiczny_dom.docx

- Bajka „Rodzina Treflików”- Śmieci - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/Rodzina_Treflikow.docx

- Rady na odpady- bajka ekologiczna - Link - /uploads/5ea5739d428dc/newses/121/content/Rady_na_odpady.docx

Mamy nadzieję, że nasze propozycje pomogą Wam przetrwać ten trudny czas.

Pozdrawiamy i życzymy wesołych zabaw w gronie rodzinnym.

ZESTAWY ĆWICZEŃ  ZABAW RUCHOWYCH

Zestaw ćwiczeń porannych

1. W rytmie bębenka lub grzechotki (grzechotkę można wcześniej wykonać z dzieckiem, na przykład z plastykowej butelki, którą wypełnimy grochem lub innym sypkim materiałem) dziecko maszeruje po pokoju (rytm wystukuje osoba dorosła - mama lub tata).
2. Bieg na palcach z rękoma uniesionymi do góry. Na hasło "stop" - dziecko staje na baczność.
3. Podskoki obunóż - w miejscu i w dowolnych kierunkach na zmianę (powtarzamy kilka razy).
4. Zabawa ruchowa "Wesołe dzieci". Bieg w rytmie bębenka lub grzechotki w określonym kierunku. Na hasło "dziecko klaszcze", dziecko zatrzymuje się i zaczyna miarowo klaskać. Ponownie biegnie. Na hasło "dziecko tupie", zatrzymuje się i tupie. Na hasło "dziecko śpiewa" rozpoczyna śpiew piosenki poznanej podczas wcześniejszych zabaw. Łączy go z elementem ruchu.
5. Ćwiczenie równowagi "Spacer ścieżką".

Zestaw zabaw ruchowych

Z wykorzystaniem metody W. Sherborne.
1. Poznanie swojego ciała:
• pełzanie na brzuchu z jednoczesnym uginaniem rąk i nóg,
• klepanie i głaskanie poszczególnych części ciała,
• w siadzie — naprzemienne dotykanie kolanami do głowy.
2. Zdobywanie pewności siebie i orientacji w przestrzeni:
• siad rozkroczny w parach (ze starszym rodzeństwem lub z rodzicem) naprzeciwko siebie, dotykanie się stopami -jedna osoba z pary prowadzi stopy, druga naśladuje,
• jedna osoba w klęku prostym, druga podskakuje w dowolny sposób dookoła niej.
3. Ćwiczenia; (partner aktywny, partner bierny):
• skłony w przód w siadzie rozkrocznym - partner pomaga, uciskając lekko plecy,
• jedna osoba siada pomiędzy nogami drugiej, jest obejmowana i delikatnie kołysana.
4. Ćwiczenia przeciwko:
• leżenie tyłem - dziecko jest lekko ciągnięte za nogi przez współćwiczącego,  stawia opór,
• turlanie współćwiczącego po podłożu z lekkim oporowaniem.
5. Ćwiczenia kreatywne:
• improwizacje przy muzyce w parach.

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych (ten, który był podany w poprzednim tygodniu, realizujemy również w tym tygodniu)
I.         
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Ptaszki w gnieździe”. Możemy zaprosić do zabawy wszystkich domowników (w miarę możliwości). Na sygnał dźwiękowy wybiegają, krążą w różnych kierunkach, naśladują lot ptaków. Na inny sygnał zatrzymują się i naśladują zbieranie ziarenek (stukają palcem w przysiadzie). Na zapowiedź „Ptaki do gniazd” wracają i wykonują przysiad. Powtórzyć x 3.
2. Ćwiczenie wieloznaczne – dziecko otrzymuje szarfę i układają ją kółeczko (można użyć związanej apaszki, wstążki czy sznurka), wchodzi w nie i przyjmuje pozycję wyprostowaną. Na sygnał dźwiękowy (np. klaśnięcie) przewleka szarfę pośpiesznie od dołu, ku górze i ponownie układają szarfę. Powtórzyć x 3.
II.        
1. Ćwiczenia mięśni grzbietu – stanie w rozkroku z lekkim pochyleniem w przód. Dziecko trzymają szarfę (zamiast szarfy można wykorzystać przedmioty opisane wyżej) oburącz za końce, przekłada ją za plecy, mając jedną rękę nad ramieniem, a drugą pod ramieniem przesuwa szarfę w górę i w dół. Powtórzyć x 3.
2. Czworakowanie „Kulawy lisek” – dziecko składają szarfę i wkładają ją pod kolano. Przemieszcza się na rękach i podskakuje na jednej nodze. Na sygnał podnosi szarfę do góry – zmiana nogi. Ćwiczenia z zakresu korekcyjnych – plecy wklęsłe. Powtórzyć x 3.
3. Ćwiczenia rzutu –  przed dzieckiem, w odległości 5 kroków ustawiamy pojemnik, np. kosz, pudełko, itp. oraz kładziemy piłeczkę lub małego pluszaka. Na sygnał (klaśnięcie) bierze leżący przedmiot i  wrzucają do pojemnika. Dziecko wykonuje kilka rzutów. Można zorganizować zawody z udziałem domowników - kto więcej razy trafi do pojemnika.
4. Zabawa bieżna „Pociągi”. Dziecko zaprasza do zabawy domowników, tworzymy "pociąg" i poruszamy się w różnych kierunkach, naśladując dźwięki, jakie wydaje pociąg (ćwiczenia dźwiękonaśladowcze).
III.        
1. Marsz po obwodzie koła. Podnosząc ręce do góry, dziecko wykonuje wdech, po czym   opuszczając -  wykonuje wydech. Powtórzyć x 3.
2. Dziecko maszeruje śpiewając dowolną, ulubioną piosenkę.