25.03.2020- 27.03.2020- Szukamy wiosny
W tym tygodniu realizujemy temat „ Szukamy wiosny”. Prosimy dzieci z pomocą rodziców o wykonanie poniższych zadań:
ŚRODA 25.03.2020 r.
1. Zabawa z wykorzystaniem opowiadania Hanny Zdzitowieckiej „W marcu jak w garncu”
W marcu jak w garncu
Od początku września robiły dzieci kalendarz pogody. Każdy dzień miał swój kwadracik, w którym rysowało się: słońce – kiedy pogoda, smugi – kiedy deszcz padał, i szarobure chmury – kiedy był dzień ponury, a w zimie biały, świeży śnieg, co na ziemi leży. Najpierw było w tym kalendarzu dużo zieleni, bo we wrześniu jeszcze i trawa, i liście na drzewach zielone. Potem liście pożółkły na drzewach i w kalendarzu też. Aż wreszcie wszystko dokoła zrobiło się białe i na ziemi, i w kalendarzu. Bo dzieci rysowały nie tylko samo niebo, ale także i drzewa zgięte od wiatru albo wyprostowane, i ziemię pokrytą trawą, opadłymi liśćmi lub śniegiem. Aż do marca nie było żadnych kłopotów z kalendarzem. Codziennie dyżurni rysowali: słońce – gdy jest pogoda, smugi – jeśli deszcz padał, i szarobure chmury – kiedy był dzień ponury, a w zimie biały, świeży śnieg, co na ziemi leży. Ale gdy nadszedł marzec, dyżurni nie wiedzieli, co robić: Jak tu rysować pogodę, kiedy co chwila jest inaczej? Od rana wiatr zimny dmucha, deszcz pada… błoto… plucha, jakby w końcu jesieni. Potem wiatr się odmieni i choć jeszcze gnie drzewa, lecz już chmury rozwiewa…Słońce świeci na głowy jak w poranek majowy. Wtem chmura znów się skrada, znów cień na ziemię pada i na trawkę zieloną, ledwie ze snu zbudzoną, sypie się kasza biała Czyżby zima wracała? – W marcu jak w garncu – żalił się dyżurny Pawełek – wszystkiego po trochu: słońce, deszcz, śnieg… Wszystkie pory roku! Ale jak to pomieścić na małym kwadraciku kalendarza?
2. Rozmowa na temat opowiadania:
– Jak wyglądał kalendarz pogody w przedszkolu Pawełka?
– Co zaznaczały dzieci w kalendarzu jesienią? Co zaznaczały zimą?
– A jaki kłopot miały dzieci wiosną?
– Jak Pawełek określił marcową pogodę?
– Co oznacza przysłowie „W marcu jak w garncu”?
3. Zabawa ruchowa „Marcowa pogoda”. Dzieci podskakują po mieszkaniu, na hasło rodzica : „Wiosna” – poszukują koloru zielonego
„ Lato” – koloru żółtego
„ Jesień” – koloru brązowego
„ Zima” – koloru niebieskiego
Dzieci za drugim razem podczas zabawy powinny samodzielnie szukać odpowiedniego koloru uzasadnić jego wybór.
4. „Czy pogodę można usłyszeć?”. Dzieci próbują uzyskać różne dźwięki ilustrujące opady:
– deszcz – delikatne uderzenia palcami w podłogę
– grad – mocne uderzenia w dłonie
– śnieg – lekkie dotykanie sobie nawzajem palców
5. Teraz gdy już znacie treść opowiadania narysujcie kredkami pogodę marcową w otoczeniu wiosny – udanej zabawy, tworząc tło - zastosujcie kredką świecową lub pastelową znany wam chwyt „pęsetkowy” – udanej zabawy.
Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy do dnia 26.03.2020r. lub gromadzenie prac w segregatorze. Dziękujemy. SERDECZNIE POZDRAWIAMY
Zabawy dzieci z rodzicami
Zabawa w dowolnym czasie
1. Ciąg dalszy nastąpi.
Czyli wspólne rysowanie. Naszkicuj na kartce np. kółko i oddaj kredkę dziecku. Ciekawe, czy dorysuje mu promienie i powstanie słoneczko, czy włosy i powstanie buzia dziewczynki. Znów kolej na ciebie. Ta dziewczynka potrzebuje chyba sukienki.
2. Bieg z przeszkodami.
Wyznacz trasę, którą macie pokonać i przygotuj przeszkody, np. ścieżkę z szalika, rozłożony koc, pod którym należy się przeczołgać, stół, pod którym przechodzi się na czworaka, krzesło, które trzeba obiec itp. Ale gimnastyka
3. ,,Deszczowa zabawa”.Zabawa dźwiękonaśladowcza
Dzieci stoją i podnoszą ręce, na polecenie rodzica uczą się tekstu dzielonego na sylaby jednocześnie naśladując jego ruchy.
- Ka-pie so-bie desz-czyk, (podniesione ręce są powoli opuszczane)
- Kap, kap so-bie pa-da, (przy kap, kap – klaszczą w ręce w rytmie)
- Ka-pie na pa-ra-sol (ręce nad głową dotykają się końcami palców)
- Kap, kap na są-sia-da (klaszczą dwa razy)– ostatnie dwa wiersze powtarzamy
- Prze-stań już desz-czy-ku, (wykonują ruch odpychania od siebie na zewnątrz)
- Chlap-chlap na ka-lo-sze, (tupią w rytmie naprzemiennie nogami)
- Nie pa-daj już dłu-żej, (tupią w rytmie nogami)
- Bo bę-dą ka-łu-że. (tupią w rytmie nogami) - ostatnie dwa wiersze powtarzamy.
Zabawę można wielokrotnie powtarzać, można ją urozmaicić tak, by dzieci zamiast klaskać w dłonie, kucnęły i wystukiwały rytm palcami o podłogę.
4. Oglądanie albumów i książek przyrodniczych – wyszukiwanie informacji o wiośnie – wypowiadanie się na określony temat.
CZWARTEK - 26.03.2020 r.
1. List od Pani Wiosny.
Drogie Dzieci! Zima była taka długa! Bardzo za Wami tęskniłam. Rozwiążcie wierszyk-zagadkę, a będziecie wiedziały, co dzisiaj będzie się działo!
Na parapecie skrzynek bez liku, Trochę nasionek, trochę słoików. Każdy przedszkolak sadzi i sieje, I co dzień patrzy, co się tam dzieje. Pilnuje, żeby nie były suche, A potem zbiera szczypior, rzeżuchę. Myje i sieka na kanareczki Zdrowe roślinki z własnej grządeczki.
Czy już wiecie, co będziecie robić? Życzę Wam udanej zabawy.
Pamiętajcie o higienie - myjcie wyrośnięte rośliny, myjcie zawsze ręce, a szczególnie przed jedzeniem.
Obiecuję codziennie swoimi promykami ogrzewać Wasz zielony ogródek. Pozdrawiam, Pani Wiosna.
2. Zabawa badawcza „Z czego wyrasta roślina?”. Dzieci oglądają nasiona: rzeżuchy, cebuli. Opisują ich wygląd. Można pokazać ilustracje roślin, wspólnie ustalić jaka roślina wyrośnie z danego nasiona, opowiedzieć o wartościach odżywczych.
3.Wspólne zakładanie zielonego ogródka – dzieci:
– sadzą cebulę w doniczkach lub w dowolnych plastykowych pojemniczkach z ziemią
– sieją rzeżuchę w pojemniczkach wyłożonych watą
Podlanie hodowli i pielęgnacja. Oznaczenie poszczególnych roślin odpowiednimi symbolami. Ustalenie dyżurów przy pielęgnacji roślin.
Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy.
Zabawa językowa „Podziel na sylaby”. Dzieci głośno dzielą na sylaby i jednocześnie wyklaskują nazwy poznanych roślin i zwierząt, np. ce-bu-la, szczy –pio -rek, kos, ja-skół-ka itp. Dzieci próbują artykułować (wybrzmiewać) pierwszą i ostatnią głoskę.
4.Zabawa ruchowa „Nasionko”. Skulone w kłębuszek dzieci udają nasionka, z których powolutku rozwijają się rośliny i wyciągają się do słońca.
5.Ćwiczenia grafomotoryczne. Dzieci wspólnie z rodzicami wykonują suknię dla Pani Wiosny techniką wydzieranki z papieru kolorowego. Układają wydarte kolorowe elementy w rytmicznie powtarzające się wzory i przyklejają je na dużym arkuszu papieru. Powtarzający się rytm i kontynuowanie go poprzez dokładanie odpowiednich elementów może być w oparciu o podstawowe kolory lub dowolne wybrane przez dziecko.
Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy.
6. Ćwiczenia oddechowe „Zapach kwiatów”. Naśladowanie czynności wąchania kwiatów.
7. Opowieść ruchowa „Pokaż, jak rosną kwiatki”
Włączamy nastrojową muzykę i opowiada o malutkim nasionku, które czeka na pierwsze promyki wiosennego słońca oraz ciepły deszczyk (dzieci leżą zwinięte w kłębuszek na podłodze).
Kwiatek powoli rośnie (dzieci powolutku wstają, rozprostowując ręce i nogi), obraca się w stronę słońca, jest szczęśliwy (dzieci unoszą główki i uśmiechają się). Kwiatek jest piękny i kolorowy, a na jego płatkach przysiadł wiosenny motyl (rodzic chodzi wokół i delikatnie dotyka dziecka, podając mu zwinięty pasek zielonej bibuły - wiosna)
Poszukiwacze wiosny - Obserwacja przez okno gałązek drzew i krzewów. Próby odpowiedzi na pytanie: Czy na wszystkich drzewach pojawiły się już pąki?.
Karty pracy: Dzieci 4 – letnie KP2,k.nr53, Dzieci 5 – letnie KP3,k.nr38,39,42
W DOWOLNYM CZASIE - wykonanie dowolnych prac plastycznych z wiązanych z wiosną - "Kwiaty wiosenne".
PIĄTEK - 27.03.2020 r.
Zajęcia matematyczne – Ile ptaków przyleciało wiosną?
1. Oglądanie ilustracji przedstawiających ptaki przylatujące do Polski wiosną: skowronka, kosa, jaskółki, wilgi, bociana.
Rozmowa na temat ptasich wędrówek. Przykładowe pytania:
– Dlaczego niektóre ptaki na zimę odlatują?
– Skąd ptaki wracają wiosną?
– Gdzie ptaki budują gniazda?
2. „ Gniazdko dla ptaszka” - lepienie gniazda z plasteliny, ptaków: 2 bociany, 2 jaskółki, 2 wilgi.
3. Zabawa matematyczna. „ Ile ptaków przyleciało wiosną?” Dziecko otrzymuje liczmany – ulepione ptaki z plasteliny i gniazdo.
Rodzic ustala z dziećmi, że w gnieździe nie może być więcej niż sześć ptaków. Zadanie dzieci polega na uważnym słuchaniu informacji dotyczącej ptaków i manipulacji liczmanami według instrukcji:
Dzieci 4 - letnie
- najpierw przylatują do gniazda ptaki po 1 z każdego rodzaju i za każdym razem dzieci liczą ich ilość – mówią jakie ptaki są w gnieździe"
- włożone ptaki po zaliczeniu 6 ptaków wylatują z gniazda – dzieci łączą je w pary
- Przyleciały 2 bociany. (dzieci wkładają do swoich gniazd dwie sylwetki bocianów)
- Przyleciały 2 jaskółki ( dzieci wkładają do swoich gniazd dwie sylwetki jaskółek) – przeliczają ilość ptaków w gnieździe)
- Przyleciały 2 wilgi ( dzieci wkładają do swoich gniazd dwie sylwetki jaskółek) – przeliczają ilość ptaków w gnieździe)
Dzieci 5 - letnie
- najpierw przylatują do gniazda ptaki po 1 z każdego rodzaju i za każdym razem dzieci liczą ich ilość - – mówią jakie ptaki są w gnieździe
- włożone ptaki po zaliczeniu 6 ptaków wylatują z gniazda – dzieci łączą je w pary
- Przyleciały 2 bociany. (dzieci wkładają do swoich gniazd dwie sylwetki bocianów) Ile jeszcze może przylecieć ptaków do gniazda, aby było ich nie więcej niż 4? (dzieci liczą i głośno podają wynik, po czym wkładają odpowiednią liczbę ptaków do gniazda i sprawdzają poprzez ponowne przeliczenie)
- Przyleciały 2 bociany. (dzieci wkładają do swoich gniazd dwie sylwetki bocianów) Ile jeszcze może przylecieć ptaków do gniazda, aby było ich nie więcej niż 6? (dzieci liczą i głośno podają wynik, po czym wkładają odpowiednią liczbę ptaków do gniazda i sprawdzają poprzez ponowne przeliczenie)
- Zadanie należy powtórzyć kilka razy.
3.Zabawa „Ptaki wracają do gniazd”
Dziecko rozkłada na podłodze 6 kartek A4 jako gniazda do których wkłada ulepione ptaki. W każdym gnieździe kładzie sylwetkę innego ptaka. Dzieci zamieniają się w ptaki i przy muzyce fruwają po pokoju na sygnał ( wyciszenie muzyki) : np. Bociany do gniazda! muszą usiąść przy wskazanym gnieździe, mogą naśladować ich odgłosy . Zabawa trwa 6 razy aż wszystkie gniazda odwiedzi.
Dzieci 4 - letnie - Wykonanie ćwiczenia z KP2, k.nr. 54, 56
Dzieci 5 - letnie - Wykonanie ćwiczenia z KP3, k.nr. 43
Zabawa „Gdzie się schował kluczyk do zamku Pani wiosny?”.
Dziecko staje na środku pokoju i porusza się zgodnie ze wskazówkami rodzica aby dojść do ukrytego „kluczyka”. Przykładowe wskazówki: Idź dwa kroki w prawo, pięć kroków do przodu, jeden krok do tyłu itd. ( zakres kroków 1-6)
Dzieci 5 - letnie - Wykonanie ćwiczenia z KP3, k.nr. 40,41
ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH
Zestaw VII
Pomoce: 2 koła: czerwone i zielone, po 4 krążki w 2 kolorach, tamburyn.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Jedź – stój”. Dzieci stoją w rozsypce. Osoba prowadząca trzyma w ręku 2 koła: czerwone i zielone. Gdy podnosi koło zielone, dzieci naśladują jazdę samochodami i biegają. Gdy podnosi koło czerwone, szybko zatrzymują się.
2. Ćwiczenie mięśni szyi „Zegarek”. Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Naśladują ruch wskazówek zegara, wykonując skłony głową w prawą i w lewą stronę, w przód i w tył. Ćwicząc, wymawiają głośno: cyk, cyk lub bim-bam.
3. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Spójrz przez lornetkę”. Dzieci w rozsypce wykonują leżenie przodem. Prostują nogi w kolanach, ręce uginają w łokciach, palce dłoni łączą tak, by powstało z nich kółko. Ułożone w ten sposób dłonie podnoszą do oczu, jakby patrzyły przez lornetkę. Patrzą prosto przed siebie, w bok, w prawą i w lewą stronę.
4. Zabawa na czworakach „Slalom między górami”. Dzieci siadają. Naprzeciwko kładziemy w niewielkich odstępach od siebie krążki do slalomu. Na sygnał w pozycji na czworakach pokonują slalom tam i z powrotem. Zabawa nie ma cech rywalizacji.
5. Ćwiczenie tułowia „Wiatraczki”. Dzieci stoją w rozsypce. Ręce mają rozłożone w bok. Na sygnał wykonują skręt tułowia w prawą, a następnie w lewą stronę.
6. Skoki. Dzieci stoją trzymają w rękach koła: czerwone i zielone. Dzieci bacznie obserwują, gdy osoba prowadząca pokaże koło zielone, obunóż skaczą w przód. Gdy podniesie w górę koło czerwone, zatrzymują się.
7. Ćwiczenie uspokajające. Marsz po okręgu w wystukiwany rytm.
ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH
1. „Zwierzęta na spacer i do domków”
Przybory: poduszka
Dzieci naśladują piesków i kotków. Rozłożona poduszka w dowolnym miejscu to domek dla zwierząt. Na słowa pieski na spacer – dzieci biegają. Na słowa: pieski do domków – dzieci szybko biegną do swojego -domu i siadają obok niego w siadzie skrzyżnym naśladując szczekanie, aportowanie. Na słowa kotki na spacer – dzieci czworakują tyłem. Na słowa: kotki do domków – dzieci czworakują przodem do swojego -domu i siadają obok niego w siadzie skrzyżnym naśladując miauczenie, mycie się, picie mleka.
2.„Mur obronny”
Przybory: 6 kul z gazet dla każdego uczestnika 2 koła utworzone z gazet.
Dziecko bawi się z osobą prowadzącą. Każdy uczestnik ustawia się na linii startu, jedno obok drugiego, w ręku trzyma kulę – cegiełkę, pozostałe zostawia na starcie. Na wyznaczonej linii mety należy położyć 2 obręcze z gazet, po 1 dla każdego uczestnika. Na sygnał i słowa: Budujemy mur! uczestnicy zabawy przyjmują pozycję w podporze tyłem, kulę-cegiełkę kładą na brzuchu i wędrują w kierunku obręczy-muru. Kładą woreczek przy brzegu obręczy i biegiem wracają do swojego startu. Teraz swoją cegiełkę w pozycji na czworakach zanoszą i kładą w obręczy kulę przy kuli, tworząc mur.
3.„Rzuć piłkę do tunelu”
Przybory: piłki.
Dzieci i osoba prowadząca dobierają się w pary. Jedna osoba stoi z rozstawionymi szeroko nogami. Druga trzyma oburącz piłkę i odsuwa się od partnera na odległość 2–3 kroków. Na sygnał i słowa: Rzuć piłkę do tunelu dziecko pochyla się do przodu i oburącz próbuje rzucić piłkę tak, by wpadła między rozstawione nogi partnera – do tunelu. Następnie uczestnicy zabawy zamieniają się rolami.
4.„Kelnerzy”
Przybory: 2 talerzyki plastikowe, 2 obręcze, woreczki.
Uczestnicy zabawy dzielą się na 2 zespoły, które siadają w rzędzie na wyznaczonej linii. Na mecie należy położyć naprzeciwko drużyn obręcze. Każdy uczestnik-kelner trzyma swój woreczek w dłoni. Na sygnał osoby te kładą woreczek na talerzyku − ciastko na talerzu. Biegną do dużej obręczy, starając się nie zrzucić po drodze woreczka z talerzyka. Dobiegając do obręczy, zostawiają woreczek-ciastko. Zabawa powtarzana jest do 3 razy sztuka – zwycięża uczestnik któremu uda się donieść swoje ciastko na talerzu.
5 „Wskocz w kałużę”
Przybory: szarfy lub gazety
Dzieci rozkładają szarfy-kałuże. Poruszają się swobodnie, a gdy na ich drodze znajdzie się kałuża, wskakują do niej obunóż. Potem wyskakują z niej i dalej wędrują po pokoju.
6.„Przepychanka”.
Przybory: nie są wymagane.
Dzieci z osobą prowadząca dobierają się w pary. Razem siadają po obu stronach wyznaczonej linii tyłem do siebie, opierając się o siebie plecami. Na sygnał każdy uczestnik, siedząc, odpycha się od podłogi rękoma i nogami, próbując przepchnąć swojego partnera poza wyznaczoną linię.
Życzymy udanej zabawy.
ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH
Przybory: szarfy, woreczki lub apaszkowy komin.
Przygotowanie: Dzieci maszerują z szarfą lub apaszkowym kominem.
I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe wstążki”. Dzieci zakładają szarfy i swobodnie biegają. Na gwizdek i słowa .: Kolorowe wstążki! szybko stają na baczność.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych. Dzieci szarfę trzymają w obu rękach. Swobodnie spacerują. Na sygnał zatrzymują się, kucają, a szarfę kładą przed sobą na podłodze. Potem prostują się z wysokim uniesieniem rąk.
II.
3. Zabawa na czworakach „Wspinaczka po kolorowych skałkach”. Dzieci układa na podłodze szarfę-skałkę. Następnie każda drużyna siada w siadzie skrzyżnym za swoimi kolorowymi szarfami-skałkami. Na sygnał dzieci na czworakach poruszają się, następnie wkładają prawą nogę i rękę do szarfy i przekładają przez siebie, kolejne poruszenie w podskokach i zmiana strony ciała – przekładają lewą nogę i rękę.
4. Skoki. Zadaniem dzieci jest wskakiwanie obunóż do rozłożonej w koło szarfy.
5. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci, trzymając swoją szarfę, siadają w siadzie skrzyżnym z 1 woreczkiem lub innym przedmiotem. Dziecko rozkłada za sobą na podłodze szarfę. Woreczek trzyma w prawej ręce. Na sygnał wykonuje skręt tułowia w prawo i wkłada woreczek do środka szarfy. Następnie wykonuje skręt tułowia w lewą stronę i lewą ręką zabiera woreczek. Zadanie wykonuje kilka razy.
6. Zabawa z elementem równowagi. Dzieci stoją woreczek trzymają w jednej ręce. Starając się utrzymać równowagę, unoszą jedną nogę. Nad ugiętym kolanem przekładają woreczek z ręki do ręki. Następnie powtarzają zadanie ze zmianą nogi.
7. Rzuty „Wceluj w środek”. Ustawienie dzieci w odległości 1m od szarfy. Dzieci stają na linii startu i starają się wrzucić woreczek do szarfy. Można dokonywać zmiany odległości .
8. Ćwiczenie stóp. Dzieci siadają w siadzie z nogami ugiętymi w kolanach. Przed sobą kładą woreczek. Następnie palcami stóp próbują złapać woreczek i unieść go. To samo wykonują ze zmianą nogi.
9. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu. Dzieci maszerują po okręgu koła, przekładając woreczek z ręki do ręki nad głową, z tyłu za plecami, z przodu na wysokości brzucha.
Życzymy wesołej zabawy.