Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

25.05.2020 r. - 29.05.2020 r. - Święto Mamy, moja rodzina

Drogie Mamy!

Z okazji Waszego święta, które przypada na dzień 26 maja - składamy Wam najserdeczniejsze życzenia - zdrowia i pogody ducha.

Nauczycielki z grupy III - "Jagódki"


PONIEDZIAŁEK - 25.05.2020 r. - Poznajemy literę "R"


Litera R

 1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

 2. Poznanie obrazu graficznego głoski - litery "R"

 -  Wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek „Rozbrykane R”.

Rozbrykane R  jest strrrasznym rrrozbójnikiem!
Wciąż wyprawia harce dzikie:
coś rozkręca, coś rozbija,
wierci dziury w biurku stryja,
po regale gna rowerem, telewizor karmi serem,
 a ratlerka raczy tortem.
Pcha do pralki szwagra portfel,
rynnę wtrynia do rakiety,
w sadzie sadzi taborety, gra oberka na wiertarce,
trąc do rytmu tran na tarce albo rumbę tańcząc z rondlem.
Gdy mu powiesz: – To niemądre!
Z werwą krótko warknie: – Wrr!
I znów broi... Jak to „R.”

- Dziecko wymienia słowa występujące w tekście, rozpoczynające się głoską "r": rozbójnik, rozkręca, rozbija, regał, rower, ratlerek, raczy, rynna, rakieta, rytm, rumba, rondel.
- Dziecko dokonuje analizy wyrazu: rower, rakieta - wyodrębnia głoski, podaje ich liczbę, wskazuje samogłoski występujące w tych wyrazach: o, e, a,
- Rodzic prezentuje dziecku literę małą i wielką "r" i wyjaśnia, że "r" to spółgłoska i oznaczamy ją kolorem niebieskim.

Litera "R, r": /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//5bcb2f3e1d2df5977b598e42ac89dcd6.jpg

3. „Burza mózgów”.

Wyszukiwanie przez dziecko wyrazów rozpoczynających się głoską „R” analiza sylabowa wybranych wyrazów rozpoczynających się głoską „r” np. rak, rower, ryba, ramka, rulon, dzielenie na sylaby, podawanie liczby sylab w wyrazie.

4. "Obrazki na "r".

Dajemy dziecku karton podzielony na cztery części. Zadaniem dziecka jest narysowanie czterech przedmiotów, których nazwa zaczyna się głoską "r". Dziecko samodzielnie wyszukuje przedmiotów na " r".

Karta pracy: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//KARTON CZTERY CZĘŚCI.docx

5. "Wstążkowe R" - chodzenie stopa za stopa.

Na podłodze układamy wstążkę, sznurek lub skakankę na kształt litery "R", dziecko na boso chodzi po sznurku stopa za stopą.

6. KARTY PRACY:

Trampolina pięciolatka, część 4, karty pracy 24 -25 - wyklejanie papierem kolorowym (można również wykorzystać bibułę, czy kolorową gazetę) litery "R", otoczenie petlą rysunków, których nazwy zaczynają się na: RA, RO, RE, RY, kolorowanie tego, którego nazwa zaczyna się na RY.

Trampolina Do szkoły, część 4, karta pracy 16 - 17 - wyszukiwanie w tekście i zaznaczanie kolorem niebieskim (spółgłoska) litery "R, r", otoczenie pętlą litery "r" w podpisach obrazków, kolorowanie na niebiesko miejsca litery "r" w wyrazach oraz sprawdzenie, czy liczba okienek jest zgodna z liczbą głosek.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

2. Zabawa ruchowa "Równoważnia ze skakanek".

Rodzic rozkłada na podłodze długą linę ze skakanek (można wykorzystać sznurek lub "ukręcić" linkę z pasków gazety). Dziecko ma za zadanie przejście boso po linie.


ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE

1. Utrwalanie poznanej litery "R, r" - karta pracy 21 do pobrania z linku KARTY Z LITERAMI

2. Karty pracy "Mandale z literą R, r".

Mandala - litera R: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//rd.jpeg

Mandala - litera r: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//rm.jpeg



WTOREK - 26.05.2020 r. -
Moja mama jest kochana


Mama

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

 2. "Moja mama jest kochana" - rozmowa z dzieckiem na temat Dnia Matki w oparciu o wiersz D. Gellnerowej "Mamo!"

MAMO!    D. Gellnerowa

Mamo!
Dam ci dziś piękny kwiatek
i wstążkę na dodatek.
Dam ci zloty pierścionek,
na górce mały domek,
ogródek malowany,
ławkę pod wielkim kasztanem.
Dam ci słonce nad domem,
słońce - złotą koronę.
I dam ci księżyc, wiesz?
I jeszcze... co tylko chcesz.
Bo jestem bardzo bogaty,
dostałem kredki od taty.

Przykładowe pytania:

  • jakie prezenty mama dostała od dziecka?
  • w jakiej formie były te prezenty? (narysowane kredkami)
  • z jakiej okazji mama dostała prezent?
  • a czy wiesz, kiedy przypada Dzień Matki, a kiedy Dzień Ojca? - wyjaśniamy dziecku, że Dzień Matki przypada na dzień 26 maja, natomiast Dzień Ojca na dzień 23 czerwca,

3. Nauka treści wiersza na pamięć - powtarzamy z dzieckiem treść wiersza kilka razy i prosimy dziecko o recytację utworu.

4. Praca plastyczna "Rysowany prezent dla mamy"

Dajemy dziecku karton i kredki i proponujemy, aby narysowało obrazek, który będzie odzwierciedleniem treści wiersza.

5. Zabawa słowna "Jaka jest moja mama?.

Wypowiedzi dziecka na temat swojej mamy - dziecko opisuje wygląd mamy, prosimy, aby opisało czym się zajmuje mama - co robi w pracy?, pytamy, co najbardziej lubi robić z mamą? oraz rozmawiamy na temat roli mamy w rodzinie.

6. Osłuchanie z piosenką "Kochano mamo"

Poznanie słów i melodii:

Babadu - Piosenki dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=WoSwvWBT3KE

 Tekst piosenki

Kochana Mamo, gdy będę duży,
to Ci przywiozę małpeczkę z podróży.
Długim ogonkiem to zwinne zwierzę
będzie za Ciebie zmywać talerze.

Kochana Mamo, gdy będę duży,
to Ci przywiozę wielbłąda z podróży.
Na jego grzbiecie wygodnie siądziesz,
aby do pracy mknąć na wielbłądzie

Kochana Mamo, gdy będę duży,
to Ci przywiozę tłum zwierząt z podróży.
Niech wszystkie mówią ze mną to samo,
że bardzo Ciebie kochamy, Mamo!

7. KARTY PRACY:

Trampolina pięciolatka, część 4, karta pracy 26 - 27 - opowiadanie historyjki obrazkowej, rysowanie w okienkach odpowiedniej liczby kropek zgodnej z kolejnością zdarzeń.

Trampolina Do szkoły, część 4, karta pracy 35 - opowiadanie treści historyjki z zachowaniem kolejności zdarzeń, próby czytania tekstu lub odczytanie tekstu przez osobę dorosłą, wyszukiwanie i zaznaczanie w wyrazach słowa "ser".

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Zestaw zabaw ruchowych.

2. Zabawa ruchowa "Raz, dwa, trzy - mama patrzy".

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju (można wykorzystać dowolną, ulubioną muzykę i dziecko porusza się w rytm muzyki). Mama stoi tyłem do pokoju. Gdy mama wypowie słowa "Raz, dwa, trzy - mama patrzy" - dziecko stoi nieruchomo. zabawę powtarzamy kilka razy. Zabawę można urozmaicić: na hasło wypowiedziane przez mamę dziecko tworzy dowolną figurkę i staje nieruchomo.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE

1. Utrwalanie litery "F" - karta pracy nr 22 do pobrania z linku KARTY Z LITERAMI

2. Zabawa oddechowa "Burza w wodzie" - dziecko otrzymuje kubeczek wypełniony do połowy wodą i słomkę do napojów. Dmucha mocno przez słomkę w taki sposób, aby powstały bąbelki.

3. Zabawa usprawniająca mięśnie twarzy "Nasze minki".

Dziecko przemieszcza się po pokoju. Na klaśnięcie i komendę rodzica wykonuje polecenia, np. Uśmiechnięte minki!, Smutne minki!, Radosne minki!, Złe minki!, Straszne minki!, Dowolne minki!

4. Praca plastyczna "Laurka dla mamy"" - wykorzystujemy kartę z laurką z Kart Artystycznych dołączonych do "Trampolina do szkoły" oraz "Trampolina pięciolatka"



ŚRODA - 27.05.2020 r. - Moja rodzina


Rodzina

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

 2. Wysłuchanie piosenki "Moja wesoła rodzinka"

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

Tekst piosenki

I.
My rodzinę dobrą mamy,
zawsze razem się trzymamy!
I choć czasem czas nas goni,
My jak palce jednej dłoni!
Ref.:
Mama, tata, siostra, brat
I ja – to mój mały świat!
Dużo słońca, czasem grad –
To wesoły jest mój świat!
II. 
Mama zawsze kocha czule,
ja do mamy się przytulę,
w bólu, żalu i rozterce,
bo mam mama wielkie serce!
 Ref.:
Mama, tata, siostra, brat... .
III.
Z tatą świetne są zabawy,
z nim świat robi się ciekawy!
Tata ma pomysłów wiele,
jest najlepszym przyjacielem!
Ref.:
Mama, tata, siostra, brat... .
IV.
Gdy napsocę i nabroję,
stoję w kącie, bo się boję!
Tata skarci, pożałuje,
a mamusia pocałuje!
Ref.:
Mama, tata, siostra, brat... .
V.
Kiedy nie mam taty, mamy,
wszyscy sobie pomagamy!
I choć sprzątać nie ma komu,
jest wesoło w naszym domu!
Ref.:
Mama, tata, siostra, brat... .

3. "Moja rodzina" - dziecko wymienia członków najbliższej rodziny: mama, tata, rodzeństwo, określa kim dla niego są rodzice rodziców, czyli dziadkowie - babcia i dziadek, wspólnie z dzieckiem określamy rolę poszczególnych członków rodziny dla jej funkcjonowania (sugerujemy wykorzystanie fotografii w albumie rodzinnym).

4. Praca plastyczna "Portret mojej rodziny".

Przygotowujemy: duży karton, farby plakatowe, pędzel, pojemnik z wodą. Wyjaśniamy znaczenie słowa "portret". Dziecko ma za zadanie namalować farbami swoją rodzinę. Po skończonej pracy prosimy, aby dziecko określiło i wskazało na kartonie członków rodziny, których namalowało, a rodzic podpisuje, np. mama, siostrzyczka, itp..

5. KARTY PRACY:

Trampolina do szkoły, część 4, karta pracy 34 - liczenie z ilu liter składa się wyraz w ramce i otaczanie pętlą odpowiedniej cyfry, rysowanie w okienkach tylu kółek, ile jest wyrazów w zdaniu.

Trampolina pięciolatka, część 4, karta pracy 23 - rysowanie czerwonym flamastrem po śladzie tyle czerwonych kwiatów, aby szarych było tyle samo; karta pracy 22 - rysowanie po śladzie dużego serca, w małym sercu rysowanie portretu.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

2. Zabawa orientacyjno - porządkowa „Łowię ryby”.

Z papieru wycinamy prosty szablon ryby, kilka sztuk i rozkładamy je na podłodze. Dziecko porusza się swobodnie w różnych kierunkach. Gdy rodzic klaśnie 2 razy w dłonie, dziecko zbiera  2 ryby; gdy klaśnie 3 razy, dobiera ryby tak, aby było ich razem 3 itp. dziecko odkłada ryby w miejsce wcześniej ustalone. Po skończonej zabawie, papierowe rybki można wykorzystać do pracy plastycznej tworząc np. staw z rybami, akwarium itp.

Papierowe ryby do wycięcia: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//Karta z rybami.docx

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE

1. Utrwalanie litery "B" - karta pracy nr 16 do pobrania z linku KARTY Z LITERAMI

2. "Sałatka owocowa dla rodziców" - proponujemy wspólne zabawy kulinarne. Do przygotowania sałatki wykorzystujemy różnego rodzaju owoce, które dziecko samodzielnie kroi na drobne kawałki, miesza i sałatka gotowa. Dzieci starsze mogą skorzystać z "przepisu" na sałatkę, który znajduje się w karcie pracy 33 - Trampolina do szkoły.

3. Dzieci starsze - karta pracy 33, Trampolina do szkoły - rysowanie po śladzie i kolorowanie owoców.

4. Układanie modeli wyrazów: rower, rakieta, Romek, ryba. Do układania modeli wyrazów wykorzystujemy czerwone i niebieskie kartoniki (wycinamy małe prostokąty z kolorowego papiery. Można wyciąć kartoniki z papieru wcześniej pomalowanego przez dziecko). Jeden kartonik to jedna głoska, przy czym niebieskim kartonikiem oznaczamy spółgłoski, czerwonym samogłoski.



CZWARTEK - 28.05.2020 r. -  Zawody moich rodziców


Zawody

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. Wysłuchanie piosenki 'W kapeluszu mego taty".

Piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=izR82w7IamI

Tekst piosenki:
I.
W  kapeluszu mego taty,
gdy dorosłym będę panem.
To usiądę i wymyślę, kim zostanę.
Czy piratem, czy strażakiem,
maszynistą lub dentystą,
kolejarzem, marynarzem, albo kominiarzem.
Ref.
Mamo, tato, co wy na to? Będę kominiarzem. x2
II.
Kiedy wreszcie będę duża
i przerosnę moją mamę
Będę buty mieć na szpilkach i zostanę.
Pielęgniarką lub malarką,
baletnicą czy kucharką, ogrodniczką,
podróżniczką, a może księżniczką.
Ref.
Mamo, tato, co wy na to? Że będę księżniczką. x2

Rozmowa na temat treści piosenki - dziecko opowiada, o czym była piosenka.

3. Omówienie wybranych zawodów w oparciu o tekst piosenki.

- Pytamy dziecko, jakie zawody występowały w piosence, jeśli nie pamięta odtwarzamy piosenkę jeszcze raz, ukierunkowując uwagę dziecka na zawody występujące w treści.
- Rodzic wypowiada nazwę zawodu, a dziecko opisuje, jakie czynności wykonuje osoba pracująca w tym zawodzie, np.
- Strażak –  jeździ wozem strażackim z wyjącą syreną, gasi pożary, pomaga podczas wypadków drogowych,
- Maszynista –  prowadzi pociąg, przewozi pasażerów,
- Marynarz –  pływa po morzach i oceanach,
- Kominiarz –  wspina się po drabinie, czyści kominy,
- Dentysta –  leczy zęby,
- Kucharka –  przygotowuje jedzenie,
- Malarka/malarz –  maluje obrazy,
- Pielęgniarka –  opatruje skaleczenia, robi zastrzyki, mierzy ciśnienie i temperaturę, opiekuje się chorymi,
- Ogrodniczka - pielęgnuje ogród,
- Baletnica - tańczy w balecie w butach, które nazywają się pointy,
- Podróżniczka/podróżnik - osoba, która podróżuje po świecie, odwiedza nowe miejsca,

Obrazki - Zawody: https://images.app.goo.gl/1yJLSFEqLuVJzur4A

4. Rozmowa z dzieckiem nt. „Jaki zawód chciałby wykonywać jak będzie dorosły?". Dziecko wypowiada się na temat swoich marzeń związanych z wykonywanym w przyszłości zawodem, uzasadnia swój wybór. Rodzic może opowiedzieć dziecku o swoich marzeniach, jak był dzieckiem, to o jakim zawodzie myślał?

5. Zabawa "Dokończ zdanie" - słowna zabawa twórcza

- „ Moja mama jest….” „Mój tata jest…” - opisywanie przez dziecko wyglądu oraz upodobań swoich rodziców.

- "Serduszkowe opowieści - "Kocham moją mamę za to, że...", "Kocham mojego tatę za to, że ..." - swobodna wypowiedź dziecka - za co kocha swoich rodziców.

6. KARTY PRACY:

Trampolina do szkoły, część 4, karta pracy 32 - dzieci starsze - praca do wykonania przez pięć dni, można wyciąć tabelkę i powiesić na lodówce. Dziecko każdego dnia zaznacza w tabeli stawiając znak "X" przy produktach, które w danym dniu zostały przez nie zjedzone. Po tym czasie sprawdzamy razem z dzieckiem, których produktów zjadło najwięcej.

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Zestaw zabaw ruchowych

2. "Gazetowe kule" - zabawa rozwijająca małą motorykę i ogólną sprawność ruchową.

Dziecko otrzymuje kartkę z gazety (więcej kartek, większa kula), z której tworzy kulę. Kula posłuży do ćwiczeń:
- dziecko podrzuca kule trzy razy nad głową,
- przerzuca kulę z jednej ręki do drugiej,
- przekłada kulę między nogami (na kształt ósemki),
- kładzie kulę na podłodze i wykonuje przeskoki obunóż przez kule,
- podrzucanie i chwytanie kuli (zwracamy uwagę dziecka na to, że nie jest ważne jak wysoko rzuci, ale ważne jest, żeby złapało),

3. Zabawy ruchowe dla dzieci w domu w czasie Koronawirusa | Sposoby na nudę: https://www.youtube.com/watch?v=ZvvewNwtu_c

ZABAWY W CZASIE WOLNYM

1. Karty pracy z literą "r"

/uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//LITERA R.jpg

/uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//images.png

/uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//r_rakieta.jpg

2. Utrwalanie litery "p" - karta pracy 14 do pobrania z linku KARTY Z LITERAMI

3. Zabawa relaksacyjna „Masaż ślimaków” - dzieci w parach z rodzeństwem, bądź rodzicami dobierają się w pary. Jedno rysuje drugiemu na plecach muszlę ślimaka, kreśląc ją wielokrotnie.


 

PIĄTEK - 29.05.202 r. - Zabawy matematyczne z mamą i tatą


Cyfry

1. ZESTAW ĆWICZEŃ PORANNYCH

2. Utrwalamy figury geometryczne.

- rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych,
- określanie ich kształtu z użyciem przymiotników, np. koło jest okrągłe, kwadrat jest kwadratowy, itp.,
- przeliczanie ilości boków: kwadrat - 4 boki, trójkąt 3 boki, prostokąt 4 boki,

Karta pracy z figurami: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//Karta 15 Układanki z figur geometrycznych.pdf

Karta pracy z figurami: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//Karta 16 Układanki z figur geometrycznych.pdf

Karta pracy z figurami: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//Karta 17 Układanki z figur geometrycznych.pdf

3. Utrwalanie cyfr oraz doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10.

- przeliczanie elementów
- nazywanie cyfry
- kolorowanie tyle elementów ile wskazuje cyfra.

Karta pracy/cyfry/przeliczanie: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//OBRAZKI DO KOLOROWANIA ZGODNIE Z PODANĄ CYFRĄ.docx

4. Zabawa matematyczna rozwijająca pamięć wzrokową i uwagę„Naszyjnik dla mamy!”.

Dziecko wycina z kolorowego papieru trzy figury po 5-6 z każdego rodzaju ( koło, kwadrat, trójkąt równoramienny, każda figura ma jeden kolor). Rodzic układa na stole sekwencje złożoną z figur: np. 1czerwone koło, 2 żółte kwadraty, 1 niebieski trójkąt.

Dziecko głośno nazywa figury i próbuje zapamiętać kolejność. Po chwili osoba prowadząca zakrywa wzór, a dziecko  próbuje go odtworzyć i kontynuować dalej rytm.

5. Zabawa matematyczna „Kwiatki dla mojej mamy”.

Rodzic wraz z dzieckiem wycina 10 kwiatów i dwa wazony. Układamy przed dzieckiem dwa wazony, wkładamy do nich różną liczbę kwiatków. Dziecko za każdym razem przelicza kwiaty w każdym wazonie i porównuje, np.: 4 i 4 –jest tyle samo w każdym wazonie; 2 i 5 – w drugim jest więcej, a w pierwszym jest mniej; 5 i 3 – w pierwszym wazonie jest więcej, a w drugim jest mniej. Układamy dowolną ilość kombinacji. Możemy również (w miarę możliwości) wykorzystać prawdziwe wazoniki i naturalne kwiaty.

Wazony do wycięcia: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//WAZONY.docx

Kwiaty do wycięcia: /uploads/5ea5739d428dc/newses/419/content//Karta kwiaty.docx

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

2. Zabawa ruchowa naśladowcza "Rób to, co ja!".

Rodzic i dziecko stają naprzeciwko siebie. Rodzic prezentuje sekwencję ruchów, np. klaśnięcie, uderzenie dwa razy o uda i dotknięcie głowy lub dwa podskoki, przysiad i wyskok w górę, itp... Dziecko ma za zadanie odtworzyć  czynności rodzica. Możemy wymyślać dowolne sekwencje ruchowe. Udanej zabawy !

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE

1. Zabawa słowna "Co to jest?". Proponujemy zaprosić do zabawy wszystkich domowników (w miarę możliwości)

Wszyscy siedzą w kręgu. Chętna osoba opisuje przedmiot znajdujący się w pokoju, nie podając jego nazwy. Zadaniem pozostałych jest odgadnięcie, o jakim przedmiocie jest mowa.

2. Praca plastyczna "Portret moje mamy".

Dajemy dziecku karton i kredki pastelowe (lub inne dostępne w domu). Dziecko rysuje portret swojej mamy. Wskazane jest, aby przed przystąpieniem do pracy omówić części ciała, jakie składają się na postać człowieka.

3. Ćwiczenia oddechowe "Baloniki". (zapraszamy do zabawy dwie, trzy osoby)

Każda osoba dostaje jeden balonik (opcjonalnie gumową rękawiczkę) i nadmuchuje go, wypuszcza powietrze i nadmuchuje balon ponowie. Następnie zawiązujemy końcówki i możemy wykorzystać nadmuchane balony do dowolnej zabawy.

Życzymy udanych zabaw w rodzinnym gronie!



ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

ĆWICZENIA PORANNE     Przybory: bębenek (można zastąpić go klockami, którymi będziemy wystukiwać rytm)

1. W rytmie bębenka marsz po pokoju.

2. Bieg na palcach.

3. Podskoki obunóż.

4. Zabawa ruchowa "Wesołe dzieci".
Bieg w rytmie bębenka w określonym kierunku. Na hasło wypowiedziane przez osobę prowadzącą "dziecko klaszcze", dziecko zatrzymuje się i zaczyna miarowo klaskać. Ponownie biegnie. Na hasło "dziecko tupie", zatrzymuje się i tupie. Na hasło "dziecko śpiewa" rozpoczyna śpiew piosenki poznanej na wcześniejszych zajęciach. Łączy go z elementem ruchu.

5. Ćwiczenie równowagi "Spacer ścieżką".


ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH

1. Zabawa "Zapamiętaj swoją parę". (zapraszamy do zabawy domowników)
Domownicy dobierają się w pary. Na sygnał słowny lub dźwiękowy rozchodzą się i spacerują osobno po pokoju. Na drugi sygnał  wracają do swojej pary.

2. Zabawa przy piosence „Mało nas”
Zabawę zaczynamy od jednej pary. Dwie osoby trzymają się za ręce i obracają wkoło, śpiewając piosenkę.
Mało nas, mało nas do pieczenia chleba, jeszcze nam, jeszcze nam (wymieniamy tu imię tej osoby, która chcemy, aby dołączyła do zabawy,) mamy tutaj  potrzeba! Osoba, która została wymieniona, dołącza do nich, po czym wymienia imię następnej osoby. Zabawa kończy się, gdy wszystkie osoby krążą
w kole, trzymając się za ręce.

3. Zabawa "Pokaż rękę".
Dziecko maszeruje swobodnie po pokoju. Na hasło – "Pokaż ... osoba prowadząca wymienia nazwę części ciała, dziecko zatrzymuje się i pokazuje określoną część ciała, a potem maszeruje dalej.

4. Rób tak jak ja.
Osoba prowadząca wykonuje różne gesty i ruchy, a dziecko ją naśladuje.

5. Zabawa uspokajająca.
Swobodny marsz po obwodzie koła ze śpiewem ulubionej piosenki.


ZESTAW ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH  (tym tygodniu realizujemy zestaw z poprzedniego tygodnia)

I. Część wstępna.

1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe; (sugerujemy zaprosić do zabawy kogoś z członków rodziny - w miarę możliwości)
Dziecko wraz ze współćwiczącym stoją na przeciwległych końcach pokoju na wyznaczonych liniach. Na sygnał  zamieniają się miejscami, mijając się w biegu. Powtórzyć 3x.
II. Część główna.

2. Ćwiczenia z elementem czworakowania: „Łapka na myszy”.
Domownicy wiążą koło, trzymając ręce wzniesione tak, aby można było swobodnie przebiegać na czworakach. Jedna osoba jest myszką (wbiega do środka koła i z powrotem). Na sygnał „klap” koło się zamyka – osoby tworzące je przysiadają, osoba - myszka - wygrywa, jeśli uda jej się uciec z koła. Powtórzyć kilka razy.

3. Ćwiczenia siłowe – mocowanie;
„Kto silniejszy” - w parze przodem do siebie siad rozkroczny, stopy zwarte ze stopami współćwiczącego, szarfy (można wykorzystać sznurek, apaszkę, itp.) trzymane wspólnie za końce oburącz. Jedno z ćwiczących obniża plecy do leżenia tyłem – przeciągając współćwiczącego do skłonu w przód, po czym zmiana ról. Na dany sygnał „kto silniejszy”? wspólne przeciąganie się.

4. Zabawa bieżna
„Dotknij czegoś, co jest....”- na sygnał dziecko porusza się w dowolnych kierunkach, a na polecenie dotyka czegoś, co jest określone przez osobę dorosłą, np.:
- dotknij czegoś, co jest drewniane,
- dotknij czegoś, co jest w kolorze (określamy jakiś kolor),
- dotknij czegoś, co jest miękkie,
i tak dalej - możemy wymyślać dowolne polecenia

4.Ćwiczenia mięśni nóg:
„Uważaj, idę” - w siadzie skrzyżnym podpartym – przeniesienie nóg w przód do siadu prostego i powrót do siadu skrzyżnego.

III.Część końcowa.
Marsz po kole i śpiew dowolnej, ulubionej piosenki.

Możemy wykonać wszystkie ćwiczenia (jeżeli mamy taką możliwość) lub wybrane w zależności od możliwości i upodobań.