Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

25.05.2020 r. - 29.05.2020 r. - W ZOO

PONIEDZIAŁEK - 25.05.2020 r. - Idziemy do Zoo


Zoo

1. ZABAWA EDUKACYJNA

Wspólne oglądanie albumów o zwierzętach egzotycznych. Swobodne wypowiadanie się na temat zdjęć. Rozmowa na temat funkcjonowania ogrodu zoologicznego. Osoba prowadząca przybliża dzieciom zasady i powody funkcjonowania ogrodów zoologicznych, opowiada o tym, co można tam zobaczyć itp. Osoba prowadząca rozpoczyna zabawę rozmową na temat zoo. Przykładowe pytania: Czy wiecie, co to jest zoo?, Czy ktoś był już może w zoo?, Czy wiecie, jakie zwierzęta tam mieszkają?, Jakie zwierzęta egzotyczne znacie?

2. ZABAWA „ Odgłosy zwierząt egzotycznych”

Dzieci w trakcie prezentacji obserwują wizerunki zwierząt, naśladują ich odgłosy.

Dzikie zwierzęta: https://www.youtube.com/watch?v=PcDRe2Kk4aY

3. ZABAWA Z WIERSZEM „ W zoo”

Osoba prowadząca przedstawia zwierzęta na obrazkach mieszkające w zoo. Dzieci nazywają je i opowiadają, co o nich wiedzą. Osoba prowadząca recytuje tekst wiersza U. Piotrowskiej „Wyprawa do zoo”, wysłuchanie wiersza przez dzieci.

Wyprawa do zoo

A kto zamieszkał w zoo? Czy was ciekawi to? Opowiem wszystko wam, bo się wybieram tam, bo się wybieram tam.
Dzień dobry, panie lwie, czy pan mnie pożreć chce? Pan grzywę bujną ma i ryczy głośno łaaaa… i ryczy głośno łaaaa…
Spogląda krzywo wąż i syczy, syczy wciąż i wije, wije się Pogłaskać go o nie? Pogłaskać go o nie?
A trąbą macha słoń. Czy mogę dać mu dłoń? Zatrąbił tru, tu, tu, więc brawo biję mu, więc brawo biję mu,
Do domu wracać czas, lecz przyjdę tu nie raz, lecz przyjdę tu nie raz, lecz przyjdę tu nie raz.

ROZMOWA Przykładowe pytania: O kim jest wiersz?, Jakie zwierzęta mieszkają w zoo? Co to jest zoo?, Czy można zbliżać się do zwierząt?, Czy można je karmić?

4. ZABAWA „Bądź jak…”.

Osoba prowadząca oznajmia, że po przybyciu do parku zoologicznego dzieci będą naśladowały zwierzęta, obok których będą przechodzić. Następnie wypowiada nazwy zwierząt, a dzieci naśladują ruchy zwierząt oraz wydawane przez nie odgłosy:
węże – dzieci kładą się na podłodze i próbują pełzać, wymawiając głoskę sssss
małpki – dzieci na przemian skaczą obunóż i drapią się po głowie naśladując głos małp u-u-u-u-u
słonie – dzieci jedną ręką naśladują trąbę słoniową: machają nią i próbują trąbić jak słonie te-reeeee.

5. ZABAWA „Kto jest większy, a kto mniejszy?”

Osoba prowadząca rozkłada na dywanie obrazki różnej wielkości przedstawiające zwierzęta mieszkające w zoo. Następnie proponuje, aby dzieci ułożyły je w szereg zwierząt od najmniejszego do największego i odwrotnie. Po ułożeniu obrazków dzieci wyjaśniają dlaczego ułożyły je właśnie w ten sposób. Na zakończenie przeliczają ilość elementów w każdym szeregu. Osoba prowadząca podpowiada sposoby układania obrazków:

Spogląda krzywo wąż i syczy, syczy wciąż, i wije, wije się. Pogłaskać go? O, nie! Pogłaskać go? O, nie!
A trąbą macha słoń. Czy mogę dać mu dłoń? Zatrąbił tru tu tu, więc brawo biję mu, więc brawo biję mu.

6. ZABAWA RODZINNA „Jedziemy do zoo”.

Osoba prowadząca zapowiada wycieczkę do zoo, do którego dzieci pojadą samochodami. Dzieci naśladują ruchem wszystkie czynności związane z jazdą. Zabawa jest dzieciom dobrze znana, zatem można ją wzbogacić o nowe elementy, np. o trzy tempa jazdy (umiarkowane – jazda w mieście, szybkie – na autostradzie, wolne – cofanie samochodu). Zaparkowanie auta na parkingu przed zoo. Domownicy przed wejściem do zoo ustawiają się w 2 kolejkach. Osoba prowadząca podaje na zasadzie zabawy głuchego telefonu „Wiadomość z kolejki” że do zoo przyjechały nowe zwierzęta, wyraźnym szeptem podaje pierwszej osobie  nazwę zwierzęcia (niezbyt trudną). Ta kolejka, która przekaże sobie najszybciej i najdokładniej nazwę zwierzęcia, ta wygrywa darmowe bilety wstępu do zoo.

7. ZABAWA MUZYCZNA z piosenką „Idziemy do Zoo”.

Osoba prowadząca odtwarza piosenkę, a następnie przypomina jej słowa, dzieci uczą się piosenki na pamięć. Dzieci analizują zabawę ruchową zwierząt. Osoba prowadząca uzgadnia z dziećmi, że podczas pierwszego refrenu dzieci idą stopą, drugiego na palcach, trzeciego podskakują. Podczas zwrotek dzieci naśladują ruchowo pokazane zwierzęta.

Piosenka "Idziemy do Zoo": https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM

Tekst piosenki:

Ref: Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo Zoo, zoo, zoo
Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo, zoo, zoo Idziemy do zoo Zoo, zoo, zoo

W pierwszej klatce małpy skaczą hop, hop, hop bis
Za ogony siebie łapią i na linach się bujają
W pierwszej klatce małpy skaczą hop, hop, hop
A papugi wciąż gadają daj, daj, daj bis
Ciągle skrzeczą, piszczą wrzeszczą daj mi loda, ciastko, żelka
A papugi wciąż gadają daj, daj, daj

Słonie trąbą wodę piją chlup, chlup, chlup bis
Bo tak już jest to zrobione trąbą piją wodę słonie
Słonie trąbą wodę piją chlup, chlup, chlup
No a hieny wciąż się śmieją hi, hi, hi bis
Nie wiadomo wciąż dlaczego humor dopisuje hienom
No a hieny wciąż się śmieją hi, hi, hi

8. ZABAWA PLASTYCZNA „Kolorowe zwierzaki z zoo”.

Modelowanie z kawałków kolorowej plasteliny lub mas własnej produkcji zwierząt z zoo. Wykonanie pracy według własnego pomysłu. Wykonanie na zielonym kartonie A0 makiety łąki z ulepionymi przez dzieci zwierzętami. Układanie opowiadania o zwierzątku.

Prosimy o fotorelacje. Dziękujemy.

W lepiankach mogą wam pomóc zwierzęta z piosenki „ Sing Sing”: https://www.youtube.com/watch?v=PA_fI6vrTcY

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Ćwiczenia poranne
2.Zabawy ruchowe: 

- Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”.
- Zabawa skoczna „Skoczki” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
3. Ćwiczenia gimnastyczne

KARTY PRACY

DZIECI 4 – LETNIE: KP3, k. 72 – pokoloruj brązową kredką pola oznaczone x, a zieloną pola oznaczone 0. powiedz jakie zwierzę widziały dzieci w Zoo

DZIECI  5 – LETNIE: KP4, ćw.1 s.33, – zaznaczanie zwierząt wskazanych przez Trampolinka (skrzydlate – papuga, pręgowane – zebra, łaciate – żyrafa, kudłate – lama, pełzające – wąż, skaczące – kangur, rogate – antylopa). KP4 ćw. 1, s. 32– wyklejanie szablonu cyfry kawałkami bibuły, rysowanie cyfry palcem na kartce i w powietrzu.

DZIECI 5 - LETNIE

1. ZABAWA matematyczna – „Zero to nic.”
„Wstążkowe 0” – dzieci, stawiając stopę za stopą, chodzą po wstążce rozłożonej na dywanie na kształt cyfry 0.

2. ZABAWA „Porównujemy zbiory”.
Osoba prowadząca rozkłada dwa koła. Do jednego wkłada 8 klocków, do drugiego nic. Dzieci podają liczbę przedmiotów. Następnie prosi aby rozłożyły klocki w taki sposób, aby w każdym kole było po równo. Osoba prowadząca podaje kolejne zadania do wykonania;  np.: Zrób tak, aby w pierwszym kole było mniej klocków niż w drugim; Niech w pierwszym kole będzie o jeden klocek więcej niż w drugim kole.

3. ZABAWA „Znam cyfry”.
Osoba prowadząca rozkłada kartoniki z cyframi od 1 do 6 w kilku egzemplarzach. Dzieci losują sobie kartonik. W porozkładanych kołach jest 6 z dużymi numerami. Dzieci przemieszczają się między nimi. Na klaśnięcie wchodzą do koła z taką samą cyfrą, jaka jest na ich kartoniku.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. ZABAWA GRAFICZNA „ Zoo”

Osoba prowadząca podaje dzieciom szablon zwierzęcia egzotycznego. Dzieci przykładają szablon z wyciętym okienkiem w kształcie zwierzęcia do kartki i obrysowują kształt wzdłuż krawędzi wewnętrznej.

2. ZABAWA PLASTYCZNA- Kolorowanie dla dzieci zwierząt na Safari: https://www.youtube.com/watch?v=IS8so5LUuCw

3. ZABAWA PLASTYCZNA - Kształty zwierząt w Afryce dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=Uh2nS404Kjg


 

WTOREK - 26.05.2020r. - Dzień Matki

ŻYCZYMY WSZYSTKIM MAMOM WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO, SZCZĘŚCIA, ZDROWIA I ŻYCIA DOBREGO

     
Kwiaty i serce dla Mamy

Mamo, Mamo  coś dam, jedno serce, które mam,
A w tym sercu róży kwiat, Mamo, Mamo żyj 100 lat!

Magiczne serca: https://foresta-gif.webnode.com/serca/

Dziś Święto MAMY razem z rodziną do zoo zapraszamy.


Biegniemy do ZOO

1. ZABAWA EDUKACYJNA „ ZWIERZĘTA SAFARI”
Osoba prowadząca prezentuje filmik na temat zwierząt egzotycznych, następnie prosi dzieci o wypowiedzi na temat jego treści.

Zwierzęta dla dzieci w Afryce - Odgłosy zwierząt Safari: https://www.youtube.com/watch?v=oRVBEKuIKh4&vl=pl

2. ZABAWA ORTOFONICZNA„Zwierzęta w zoo”.

Osoba prowadząca wypowiada rytmicznie nazwy kilku zwierząt egzotycznych, np. małpka, krokodyl, słoń, które dzieci mają powtórzyć, zachowując kolejność, w jakiej zostały wymienione. Następnie dzieci biegają swobodnie po pokoju. Na hasło zoo naśladują wybrane przez siebie zwierzę egzotyczne, np. słonia.

3. ZABAWA SŁOWNA „Przygody zwierząt”

Osoba prowadząca rozkłada na dywanie ilustracje z wizerunkami zwierząt egzotycznych. Dzieci wybierają jedno zwierzę i zastanawiają się, co mogą o nim powiedzieć ( można wybrać więcej zwierząt). Następnie dzieci przyklejają do szarego papieru wybrane przez siebie zwierzę, a osoba prowadząca zapisuje obok flamastrem tekst wymyślony przez dzieci. W ten sposób utworzy się opowiadanie „Przygody zwierząt”.

4. ZABAWA przy piosence "Biegniemy do Zoo".
Dzieci bawią się przy piosence, inscenizują ją naśladując zwierzęta.

Dziecięce Przeboje - Biegniemy do ZOO / Polskie piosenki dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=ddibT4Lv9oI

5. ZABAWA SŁOWNA „Znam to zwierzę”.
Osoba prowadząca umieszcza na tacy obrazki różnych zwierząt egzotycznych. Dzieci losują obrazek i układają na jego temat zdanie.

6. ZABAWA „ Zgaduj zgadula”
Osoba prowadząca podaje dzieciom do rozwiązywania zagadki słowne o zwierzętach egzotycznych.

- Gdy zobaczysz ją w ZOO, robi Ci się wesoło. Skacze, broi, miny stroi, ludzi wcale się nie boi. ( MAŁPKA )


 MAŁPKA

ZABAWA RUCHOWA „Wesołe małpki”.
Dzieci wraz z domownikami swobodnie poruszają się po pokoju w rytm skocznej muzyki. Na przerwę w muzyce witają się ze sobą „na małpkę” – przytulając się do siebie. Zabawę powtarzamy kilka razy, przy czym uczestnicy za każdym razem witają się z inną osobą.

- To zwierzę żyje nad Nilem, a w paszczy zębów ma tyle, że nawet, gdy leży grzecznie liczyć je jest niebezpiecznie. ( KROKODYL )


KROKODYL

ZABAWA „Krokodyl”.
Dzieci i domownicy siedzą na dywanie i trzymają na wysokości brody dużą chustę lub kocyk. Pod chustą ukrywa się ochotnik odgrywający rolę krokodyla, który usiłuje wciągnąć pod chustę wybranego uczestnika zabawy. Gdy krokodyl zbliży się do dziecka, musi ono szybko opuścić chustę, by krokodyl go nie złapał.

- Każdego ZOO jest ozdobą, choć nie gra w orkiestrze, nosi trąbę z sobą. (SŁOŃ)


SŁOŃ

7. ZABAWA RUCHOWA „Taniec dzikich zwierząt”.

Dzieci poruszają się w rytm skocznej muzyki. Próbują całkowicie odizolować się od otoczenia i skupić się na ruchach danego zwierzęcia.

8. ZABAWA PLASTYCZNA „ Słonik na szczęście dla Mamy”

Rozety papierowe można wykonać z kolorowych gazet lub pomalowanych farbą kartonów.

 
Przykładowe prace plastyczne

http://www.naszebabelkowo.pl/2020/04/zwierzeta-i-owoce-z-papierowych-rozet.html

Osoba prowadząca zgodnie ze wskazówkami pracy plastycznej pomaga dzieciom tworzyć postać „ SŁONIA”. Dzieci wręczają Mamom prezencik, składają życzenia i dają sto buziaczków.
Buziaczki: https://animowanebuziaczki.blogspot.com/2016/10/animowane-gify-i-obrazki-buziaki-dzieci.html

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Ćwiczenia poranne  (zob. Zestaw ćw. porannych).

2. ZABAWA RUCHOWA:  Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”, Zabawa z celowaniem „Kto trafi do obręczy”, Zabawa orientacyjno - porządkowa „Słońce – deszcz” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

KARTY PRACY

DZIECI 4 – LETNIE: KP3, k. 71 – pokoloruj ramki tylko tych zwierząt, które widzisz na fotografach

DZIECI  5 – LETNIE: KP4, ćw.1, s. 31 - dopasowywanie elementu do grupy z tej samej kategorii.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. ZABAWA „Szyba”.
Dzieci wraz z domownikami biorą leżącą na ziemi chustę za brzegi i przenoszą ją w inne miejsce tak ostrożnie, jakby była szybą. Chusta musi być cały czas naprężona.

2. ZABAWA LOGOPEDYCZNA „Rozbawiony min”.
Dzieci wraz z domownikami siedzą i prezentują dowolną minę. Uczestnicy za każdym razem naśladują pokazującego.

3. ZABAWA GRAFOMOTORYCZNA „Fale”.
Dzieci otrzymują kartkę papieru. Układają ją w poziomie i rysują falę od lewej do prawej strony, starając się nie odrywać kredki (lub ołówka).

4. ZABAWA ODDECHOWA „Zdmuchnij łabędzia”.
Dzieci wraz z domownikami siedzą w parach przy stole naprzeciw siebie i próbują zdmuchnąć łabędzia (piłeczkę ping-pongową). Osoba prowadząca Reguluje długości i siły wdechów i wydechów u dzieci.

EKSPERYMENTY I DOŚWIADCZENIA

ZABAWA Z PIASKIEM
Dzieci lepią babki z piasku, przesypują piasek, poznają właściwości piasku, można wykorzystać piasek kinestetyczny z domowego przepisu z wcześniejszych zabaw.


 

ŚRODA - 27.05.2020r - Zwierzęta świata


Zwierzęta świata

ZWIERZĘTA ŚWIATA
Osoba prowadząca prezentuje dzieciom mapę świata, na której są rozrysowane kontury wszystkich kontynentów. Następnie pokazuje dzieciom zwierzęta na obrazkach, dzieci nazywają je, a osoba prowadząca wskazuje na mapie w miejsca w których żyją na wolności:
– Afryka – słoń, żyrafa, zebra, wielbłąd jednogarbny (Sahara), lew, hipopotam
– Azja – słoń (Indie), panda (Chiny), wielbłąd dwugarbny (Azja Środkowa), tygrys, nosorożec
– Australia – koala, kangur
– Ameryka Południowa – jaguar, mrówkojad
– Ameryka Północna – kojot
– Antarktyda – pingwin
– Arktyka – niedźwiedź polarny.

ZABAWA „Wyprawa do Afryki”.
Osoba prowadząca pokazuje dzieciom mapę świata i oznajmia: Dziś wybierzemy się w podróż do Afryki. Wspólnie określają miejsce na mapie, w którym znajduje się kontynent afrykański. Wycieczka odbędzie się samolotem.
Dzieci powtarzają ruchy prezentowane przez osobę prowadzącą.: Włączamy silniki: przekręcamy pokrętło trzy razy prawą ręką i dwa razy lewą ręką. Następnie zapinamy pasy. Uwaga: startujemy! Wyciągamy na boki ręce i lecimy (machamy rękami). Skręcamy w lewo, teraz prawo. Za chwilę lądujemy. Zwalniamy tempo i zatrzymujemy się (kucamy). Odpoczywamy przed kolejnym lotem, przesiadka na latający dywan.

ZABAWA „ Latający dywan”
Osoba prowadząca zaprasza dzieci w „Podróż w wyobraźni” na latającym dywanie – kocyku. Opowiada: Jest bardzo, bardzo cicho, zbliża się do nas latający dywan. Siadamy na nim, a on unosi nas wysoko, wysoko, po czym leci ponad polami, lasami i morzami. Nagle zwalniamy, a przed nami leży Afryka. Lecimy wolniutko i oglądamy pustynię oraz zieloną sawannę. Widzimy różne zwierzęta: żyrafy, słonie, lwy, hipopotamy itd. Dywan ląduje i wysiadamy, dzieci wypowiadają zdziwione O! I nasłuchują odgłosów dzikich zwierząt.


Dzikie zwierzęta

ZABAWA „Dzikie zwierzęta” - Nauka dzikich zwierząt dla dzieci po polsku

Odgłosy zwierząt: https://www.youtube.com/watch?v=MlZr2NTt-gM

ZABAWA RUCHOWA „Pora deszczowa w Afryce”.
Dzieci maszerują swobodnie po pokoju. Na hasło stop biegną pod ścianę, przykucają i mocno uderzają palcami o podłogę, raz prawą, raz lewą ręką, udając, że pada ulewny deszcz.

ZABAWA „Kocia rodzina”
Osoba prowadząca prezentuje dzieciom zdjęcia przedstawiające niektóre zwierzęta z rodziny kotowatych (kot domowy, gepard, puma, czarny jaguar, lew, tygrys, ryś). Dzieci wspólnie opisują wygląd poszczególnych zwierząt, wskazują cechy wspólne oraz różnice w wyglądzie. Osoba prowadząca podaje krótkie informacje na temat tych gatunków: gdzie występują na wolności (dzieci i osoba prowadząca odwołują się do mapy świata ze zwierzętami z dnia poprzedniego) czym się żywią oraz inne ciekawostki na temat kotów, np.:
Gepard żyje głównie w Afryce, jest najszybszym zwierzęciem domowym.
Lew kiedyś zasiedlał niemal wszystkie kontynenty, dziś żyje tylko w Afryce, a nieliczne osobniki też w Indiach. Jest największym drapieżnym kotem.

Jest szybki, zwinny, giętki i cały w plamki i cętki. Biega najszybciej na świecie….. co to za kocur? Już wiecie? ( GEPARD )


Młode zwierzątka

ZABAWA RUCHOWA „Skaczący gepard”.

Dzieci wraz z domownikami podrzucają na dużej chuście lub kocyku maskotkę geparda (lub innej) w rytm szybkiej muzyki. Aby gepard nie spadł na podłogę, ich ruchy muszą być skoordynowane. Osoba prowadząca wybiera ochotnika, który staje się gepardem. Reszta uczestników zabawy ma za zadanie uciekać przed nim. Jeżeli gepard kogoś dotknie, osoba ta przechodzi na bok. Wygrywa ta osoba, która zostanie złapana jako ostatnia.

Dumna mina, bujna grzywa, ogon groźnie mu się kiwa.

W strachu lecą liście z drzew, bo zaryczał groźny … .( LEW )

 


Lew

ZABAWA RUCHOWA „Król lew na polowaniu”.
Dziecko odgrywa rolę lwa, a pozostali domownicy – antylopy. Domownicy-antylopy poruszają się w różnych kierunkach. Na hasło osoby prowadzącej lew zastygają w bezruchu, a dziecko-lew wychodzi na łowy – może jednak upolować tylko to zwierzę, które się poruszy.

ZABAWA „Zwierzak”.
Dzieci wraz z domownikami siedzą na dywanie. Jedna chętna osoba staje na środku koła. Dzieci wypowiadają hasło: Kim jesteś, zwierzaku?, a ochotnik prezentuje ruchem ciała i odgłosami zwierzę. Uczestnicy odgadują.

ZABAWA „Dopasuj do pary - Zwierzęta i ich młode”
Dzieci grupują luźno rozrzucone obrazki przedstawiające zwierzęta egzotyczne tak, aby utworzyć „rodziny”. Zadaniem dzieci jest dopasowanie ilustracji młodego zwierzęcia do jego mamy.

ZABAWA DŹWIĘKONAŚLADOWCZA „Lew”.
Osoba prowadząca zaprasza wszystkich możliwych domowników do zabawy. Jeden uczestnik zabawy odgrywa rolę lwa, a pozostali – lwiątek.

Tata  -lew siedzi w wyznaczonym miejscu w pokoju.
Dzieci-lwiątka wychodzą na spacer i wydają różne odgłosy typowe dla małych lwiątek naśladując ich ruchy.
Na ryk taty-lwa dzieci-lwiątka biegną do niego.

Zabawę powtarzamy, zmieniając dzieci w roli lwa.

ZABAWA PLASTYCZNA „Moje ulubione zwierzę”.
Osoba prowadząca wraz z dziećmi przygotowuje: 1 rolkę papierową, karton, oczka, klej, farby, foremki papierowe.


Lew z rolki

Lew z rolki - praca plastyczna: https://www.youtube.com/watch?v=ZpHcxksoUvE

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Ćwiczenia poranne. 
2. Zabawa ruchowa:  Zabawa rzutna „Kto dalej rzuci?”, Zabawa bieżna „Po drugiej stronie” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
3. Ćwiczenia gimnastyczne

KARTY PRACY

DZIECI  5 – LETNIE: KP4 ćw. 1, s. 30 Dzieci rysują po śladzie (najlepiej kredkami w różnych kolorach) odszukane zwierzęta. Nazywają je: żyrafa, delfin, krokodyl, lew.
KA,  k. 27 Dzieci wyjmują szablon z karty i składają według wzoru. Przez dziurki przewlekają kawałki włóczki, tworząc grzywę lwa. Składankę umieszczają na złożonej trawie.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

SPACER -Zbieranie drobnych okazów przyrody na terenie parku – nazywanie ich, określanie ich kształtu i pochodzenia.

ZABAWA ARTYKULACYJNA „Groźne wilki”.
Dzieci naśladują odgłosy wydawane przez wilka.

ZABAWA RODZINNA z piłką „Czarna puma”.
Uczestnicy zabawy stoją w kręgu. Osoba prowadząca wybiera ochotnika, który staje w środku koła. Ochotnik rzuca do uczestników piłkę, wymawiając nazwy zwierząt. Zadaniem uczestników jest złapanie piłki i odrzucenie jej z powrotem. Uczestnicy zabawy nie mogą łapać piłki na hasło: Czarna puma. Jeżeli ktoś się pomyli, odchodzi na bok.

ZABAWA RUCHOWA „Chodzi lisek koło drogi”.
Dzieci wraz z domownikami chodzą w kole z rękami założonymi z tyłu. Na zewnątrz koła chodzi z szarfą wybrany uczestnik zabawy-lisek z piłeczką w ręku. Wszyscy powtarzają rymowankę:
Chodzi lisek koło drogi. Nie ma ręki ani nogi. Kogo kitą przyodzieje, ten się nawet nie spodzieje.
Po ostatnim wersie dziecko-lisek przekazuje piłeczkę wybranej osobie, która teraz staje się liskiem.


 

CZWARTEK - 28.05.2020r. - W krainie Afryki


Afryka

1. ZABAWA EDUKACYJNA „ Żyrafa”
Osoba prowadząca wspólnie z dziećmi oglądają albumy o zwierzętach świata. Skupiają się nad stronami z żyrafą. Opisują jej wygląd. Osoba prowadząca przypomina, gdzie żyrafa występuje na wolności i jak wygląda jej tryb życia.

2. ZABAWA przy piosence „ Żyrafa fa, fa, fa”

Śpiewające Brzdące: https://www.youtube.com/watch?v=EG2o2ipG_QQ

3. ZABAWA „ Zgaduj zgadula”
Osoba prowadząca podaje dzieciom zagadkę do rozwiązania.

Co to za zwierzę? Najwyższe na świecie.
Pójdźcie do zoo, a się dowiecie.
Ma żółtą skórę w brązowe łatki.
Nie zmieści się wcale do zwykłej klatki. (ŻYRAFA)


Żyrafa

4. ZABAWA „Małe i duże żyrafy”
Osoba prowadząca prezentuje 5 obrazków (szablonów) żyraf różnej wielkości. Dzieci mają za zadanie ułożyć żyrafy od najmniejszej do największej

5. ZABAWA MATEMATYCZNA „Długa szyja żyrafy”
Dzieci rysują szyję żyrafy, otrzymują po kilka nakrętek od butelek (ok. 6–8), układają z nich szyję żyrafy. Za każdym razem przeliczają nakrętki, dotykając każdej palcem.
Następnie otrzymują  6 pasków o różnej wielkości, w parze z osobą prowadzącą wykonują zadania:

- układają paski od najkrótszego na najdłuższego w jednej linii obok siebie
- wskazują palcem najdłuższy pasek, a następnie najkrótszy
- liczą paski, zaczynając od lewej, a później od prawej strony.

6. ZABAWA MATEMATYCZNA „Liczymy zwierzęta”.

 
Zwierzęta Afryki

Osoba prowadząca rozkłada na dywanie koła oraz obrazki przedstawiające małe i duże zwierzęta egzotyczne. Prosi dzieci, aby obejrzały ilustracje i zaproponowały, jak można je uporządkować. Zadaniem dzieci jest ustalenie cechy, na podstawie której można dokonać klasyfikacji (np. wielkość, kolor). Dzieci segregują obrazki, wkładając je do przygotowanych kół. Porównują liczebność zbiorów, dodając i odejmując w zakresie 6 - 8.

7. ZABAWA PLASTYCZNA „ Żyrafa”
Dzieci (z pomocą osoby prowadzącej) na dużym arkuszu papieru przygotowują projekt o żyrafie: rysują jej sylwetkę i otoczenie wokół, ozdabiają pracę kolorowymi papierami, skrawkami materiału lub malują farbami wykonać z rolek papierowych.


Praca plastyczna - Żyrafa

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Ćwiczenia poranne
2.
Zabawa ruchowa: Zabawa skoczna „Wskocz w kałużę”, Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Przepychanka” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
3. Ćwiczenia gimnastyczne

KARTY PRACY: Dzieci 5 - letnie, KP4 ćw. 1, s. 28–29– utrwalenie liter i cyfr, doskonalenie umiejętności liczenia.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. Spacer do parku - obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie. Rysowanie kredą na chodniku zwierząt egzotycznych według pomysłu dzieci.

2. ZABAWA MATEMATYCZNA „Konstruujemy grę”.
Osoba prowadzącą zapoznaje z projektowaniem planszy do gry matematycznej. Dzieli domowników na 2 zespoły. Każdy zespół losuje jeden kartonik ze zwierzęciem mieszkającym w zoo. Zespoły  naradzają się i przedstawiają krótką historię o zwierzęciu (co lubi jeść, z kim się przyjaźni, jak lubi spędzać czas, jakie są charakterystyczne cechy jego wyglądu i zachowania itp.). Grupa wspólnie ustala, czego będzie dotyczyła gra, np.: Doprowadź małpkę do banana. Doprowadź małego pingwinka do jego mamy. W prawym dolnym rogu dzieci zaznaczają start, w lewym górnym rogu – metę. Następnie, rysując kółka (pola), układają trasę z jednego punktu do drugiego. Planszę ozdabiają, rysując elementy pasujące do tematyki gry. Wszyscy uczestnicy wykonują pionki i kostki do gry z plasteliny lub kolorowego wosku. Wspólnie ustalają reguły gry: liczba graczy: od 2 do 4, cel gry: kto pierwszy dotrze do mety, kto zaczyna: grę rozpoczyna gracz, który wyrzuci największą liczbę oczek na kostce. Rozgrywki odbywają się w parach lub małych zespołach.

3. ZABAWA MATEMATYCZNA „Policz i…”.
Dzieci siedzą na dywanie i rzucają kostką. Klaszczą tyle razy, ile oczek wskaże kostka. Ćwiczenia w przeliczaniu.

4. ZABAWA „Zmierz długość do małpki”.
Osoba prowadząca wręcza dzieciom kolorowe paski papieru o długości 20cm i prosi o zmierzenie długości od miejsca, w którym siedzą, do małpki siedzącej w środku koła.


 

PIĄTEK - 29.05.2020r. - Weterynarz


Weterynarz

1. BAJECZKAChory kotek”. Stanisław Jachowicz.
Osoba prowadząca po obejrzeniu bajki rozmawia z dziećmi na temat możliwości chorób u zwierząt i ich powodów. Wspólnie zastanawiają się czy zwierzęta egzotyczne także otrzymują pomoc gdy są chore.

"Chory kotek" Stanisław Jachowicz:https://www.youtube.com/watch?v=V8RANtRzMRQ

2. ZABAWA EDUKACYJNA „Praca weterynarza”.
Osoba prowadząca zapoznaje dzieci poprzez ilustracje z pracą weterynarza. Przeprowadza rozmowę na temat roli i zadań weterynarza na potrzeby zwierząt: leczenie chorych zwierząt, opieka nad zwierzętami i dbanie o ich bezpieczeństwo. Przekazuje informację na temat zwierząt, z jakimi weterynarz styka się w codziennej pracy, oraz informuje na temat zagrożeń, jakie mogą spotkać dzieci ze strony zwierząt i kogo należy powiadomić w przypadku jakiegoś problemu (przypomnienie numeru alarmowego 112).

3. ZABAWA "Weterynarz"
Dzieci otrzymują obrazki lekarzy różnych specjalności. Wśród nich są także lekarze weterynarii. Zadaniem dzieci jest wyselekcjonowanie ze wszystkich obrazków tych, na których przedstawiono weterynarza. Następnie przyklejają wybrane ilustracje na kartkę w celu ich omówienia i sprawdzenia zapamiętanych informacji (stomatolog, pediatra, ratownik medyczny, weterynarz).

4. ZABAWA z wierszem „ Nasze zoo” Danuty Wawiłow.
Osoba prowadząca recytuje wiersz.

„W zoo”

W zoo jest wesoło, ludzie chodzą wkoło,
byk ma duże rogi, bocian nie ma nogi,
foka pływa w stawie, nie widać jej prawie,
słonie wodę piją, niedźwiedzie się biją,
sowa w domku siedzi, boi się niedźwiedzi.
Ale najładniejsze są zielone rybki,
patrzą sobie na mnie zza zielonej szybki
i zębów nie mają, i rogów nie mają,
i tylko tak sobie pływają, pływają,
pływają, pływają i się uśmiechają.

ROZMOWA. Przykładowe pytania:

- O kim opowiada wiersz?,
- Dlaczego trzeba dbać o zwierzęta?,
- Co to są prawa zwierząt?

5. ZABAWA EDUKACYJNA „ PRAWA ZWIERZĄT”
Osoba prowadząca uświadamia dzieci o konieczności ochrony niektórych gatunków zwierząt oraz że zwierzęta mają swoje prawa.

Oto kilka pomysłów na to, co każdy z nas może zrobić, by sprawić by świat stał się lepszym miejscem dla zwierząt.

- Reaguj, gdy widzisz zwierzę potrzebujące pomocy, bez względu na to, jakiego jest gatunku – gdy widzisz zwierzę ranne, poturbowane, osowiałe – zabierz je do weterynarza.
- Reaguj, gdy widzisz przemoc wobec zwierzęcia – zadzwoń na policję, zgłoś się do najbliższej organizacji 
- Otaczaj opieką zwierzęta bezdomne i wolno żyjące – wystaw miskę z wodą i jedzeniem dla ptaków, jeży, łasic, kun czy kotów. Bez Twojej pomocy latem zwierzęta mogą umrzeć z odwodnienia, a zimą zamarznąć - możesz wykonać domek lub karmnik.
- Nie dokarmiaj zwierząt w zoo bo można im zaszkodzić a nie dogodzić.


W Zoo

6. ZABAWA TWÓRCZA „ Lubię zwierzęta, bo…”
Dzieci maja za zadanie dokończyć zdanie „Lubię zwierzęta bo…”tworząc wielozdaniowe wypowiedzi.
Osoba prowadząca wysłuchuje wypowiedź dzieci na temat zwierząt, dowiaduje się jakie zwierzęta są ulubionymi i dlaczego.

7. ZABAWA z wierszem „W dalekich krainach”
Jak rodziców mam przekonać, żeby mi kupili słonia
albo lwa, albo lwa.
Śmieszną małpkę chciałbym dostać i żyrafę,
co urosła aż pod dach, aż pod dach.
Z takim słoniem, nawet małym,
można trąbić przez dzień cały:
Tra ta ta! Tra ta ta!
Lew zaryczy, ja zaśpiewam,
z małpką skakać chcę po drzewach:
Hopsasa! Hopsasa!
Mówi mama, mówi tata:
Jaka dla przyrody strata wielka jest, wielka jest,
kiedy całkiem dzikie zwierzę
ktoś do domu sobie bierze.
Przecież wiesz, przecież wiesz!
Bo w dalekich są krainach
i nie wiedzą, co to zima,
śnieg i mróz, śnieg i mróz.
Lepiej mieć miłego pieska,
który w przedpokoju mieszka, no i już, no i już!

ROZMOWA Przykładowe pytania:  Osoba prowadząca tłumaczy, dlaczego nie powinno się trzymać dzikich zwierząt w domu. Wyjaśnia również dzieciom, że zwierzęta dzikie najszczęśliwsze są w swoim własnym środowisku, bo jest to ich prawdziwy dom i tak jak my, w tym domu czują się najlepiej. Oznajmia, że w domu mamy maskotki, które są imitacją dzikich zwierząt.


Domowe Zoo

8. ZABAWA TECHNICZNA „Marionetki”
Dzieci otrzymują dwie rolki papierowe, sznurek i inne materiały, z których mają wykonać marionetkę-zwierzątko. Dzieci malują, ozdabiają rolki następnie przymocowują sznurek do rolek, dzięki któremu będzie można animować powstałą lalką.

POLECAM ciekawe pomysły na prace plastyczne z rolek papierowych.


Pomysły na zwierzęta z rolek

Film "Jak zrobić zwierzęta z rolek?": https://www.youtube.com/watch?v=tUlb44y-wNw

PRACE PLASTYCZNE „Jak zrobić zwierzęta z rolek?”

https://www.google.com/search?q=ZWIERZETA+EGZOTYCZNE+Z+ROLEK+PAPIEROWYCH&rlz=1C1AOHY_plPL708PL718&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=tiiLEtdAaeyClM%253A%252CfLc1AYXCDi7DWM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kSrIlMcNXR89-ifYF7jk-BKnQzN8A&sa=X&ved=2ahUKEwikkN7NvKPpAhVGpYsKHaSiDlgQ9QEwCHoECAkQHw&biw=1124&bih=668#imgrc=SiVDKArngsCAKM

9. ZABAWA parateatralna z marionetką.
Dzieci w parze z osobą prowadzącą prezentują dialog między bohaterami (swoimi marionetkami). Wspólnie wymyślają swoje historie. Następnie osoba prowadząca wybiera jedną marionetkę i ustawia ją w różnych miejscach względem krzesła. Dzieci określają położenie marionetki, używając określeń: nad, obok, pod, za, na, przed.


PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”


AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

1. Ćwiczenia poranne
2. Zabawa ruchowa:  Zabawa ruchowa orientacyjno - porządkowa „W rytmie tamburynu”, Zabawa ruchowa bieżna „Kelnerzy” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).
3. Ćwiczenia gimnastyczne

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. SPACER do parku.
Obserwacja zachowania ptaków,  wypatrywanie tych, które przyleciały wiosną. Dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie.

2. ZABAWA oddechowa „ Piórka”
Dzieci dmuchają na piórka zawieszone na sznureczku. Osoba prowadząca kontroluje właściwość wdechów i wydechów.

3. ZABAWA ruchowa „Ciuciubabka”.
Osoba prowadząca wybiera ochotnika z domowników, któremu zasłania oczy chustką. Pozostali obracają dookoła ciuciubabkę, mówiąc: Ciuciubabko, kręć się, kręć, Kogo złapać masz dziś chęć? Osoba, która zostanie złapana przez ciuciubabkę, zamienia się z nią rolami.

4. ZABAWA plastyczna "Jak zrobić kotka z talerzyka?": https://www.youtube.com/watch?v=5RQTTR7t8oA&list=PLNs-EL-p8ySnGZPmYB31XzULcd9fpvdnm



ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

ĆWICZENIA PORANNE

Pomoce: długa lina.

1. Zabawa orientacyjna o charakterze ożywiającym.
Dzieci tworzą koło z domownikami: Wszyscy stoją w miejscu, czekając na hasło osoby prowadzącej: Wszyscy do startu do startu. Wówczas kręcą się w kółku. Na zmianę hasła szybko się zatrzymuje.

2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Wyskok żaby z wody”.
Dzieci kładą się na podłodze, ręce wyciągają przed siebie, nogi łączą. Następnie naśladują pływanie żaby. Na hasło: Żaby wyskakują z wody! podnoszą się i wyskakują w górę, skacząc kilka razy jak żabki.

3. Skręty tułowia.
Dzieci w klęku, dłonie opierają na podłodze przed sobą. Następnie przesuwając dłonie po podłodze, wykonują skręty tułowia w prawą stronę. Starają się dotknąć rękami jak najdalej. To samo wykonują w drugą stronę.

4. Zabawa z elementami równowagi „Przeprawa przez most”.
Osoba prowadząca rozkłada linę-most. Dzieci wraz z domownikami poruszają się gęsiego po moście, stawiając stopę za stopą.

5. Skoki.
Dzieci stają przed liną rozłożoną na podłodze. Następnie przeskakują przez nią obunóż, w jedną i w drugą stronę.

6. Ćwiczenie stóp „Stopy witają się”.
Dzieci wraz z domownikami siedzą na podłodze, nogi mają uniesione i ugięte w kolanach. Każde macha stopami do sąsiada, zaginając i prostując palce. Potem obie stopy witają się, dotykając się palcami i piętami.

7. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci maszerują po okręgu. Wykonują spokojny wdech nosem i wydech ustami.


ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH

1. Zabawa ruchowaz mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”
Dzieci z osobą prowadząca dobierają się w pary. Razem siadają po obu stronach wyznaczonej linii tyłem do siebie, opierając się o siebie plecami. Na sygnał każdy uczestnik, siedząc, odpycha się od podłogi rękoma i nogami, próbując przepchnąć swojego partnera poza wyznaczoną linię.

2. „Wskocz w kałużę”   Przybory: szarfy lub gazety
Dzieci rozkładają szarfy-kałuże. Poruszają się swobodnie, a gdy na ich drodze znajdzie się kałuża, wskakują do niej obunóż. Potem wyskakują z niej i dalej wędrują po pokoju.

3. „Słońce – deszcz”    Przybory: bębenek.
Na słowa: Słońce świeci, wychodzą na spacer dzieci – dzieci biegają i maszerują w różnych kierunkach. Gdy osoba prowadząca mocno uderza w bębenek i woła: Burza, deszcz, parasol weź! – dzieci szybko zatrzymują się, siadają w siadzie skrzyżnym, a ręce unoszą nad głowę, łącząc je tak, jakby rozkładały nad sobą parasol.

4. Zabawa bieżna „Po drugiej stronie”
Dzieci wraz z domownikami stają na wyznaczonej linii startu. Naprzeciwko osoba prowadząca wyznacza linię mety. Zadaniem uczestników jest usiąść jak najszybciej, po drugiej stronie. Do 3 razy sztuka.

5. „Przepychanka”.   Przybory: nie są wymagane.
Dzieci z osobą prowadząca dobierają się w pary. Razem siadają po obu stronach wyznaczonej linii tyłem do siebie, opierając się o siebie plecami. Na sygnał każdy uczestnik, siedząc, odpycha się od podłogi rękoma i nogami, próbując przepchnąć swojego partnera poza wyznaczoną linię.

 6. „Zwierzęta na spacer i do domków”     Przybory: poduszka
Dzieci naśladują piesków i kotków. Rozłożona poduszka w dowolnym miejscu to domek dla zwierząt. Na słowa pieski na spacer – dzieci biegają. Na słowa: pieski do domków – dzieci szybko biegną do swojego -domu i siadają obok niego w siadzie skrzyżnym naśladując szczekanie, aportowanie. Na słowa kotki na spacer – dzieci czworakują tyłem. Na słowa: kotki do domków – dzieci czworakują przodem do swojego -domu i siadają obok niego w siadzie skrzyżnym naśladując miauczenie, mycie się, picie mleka.

7. Zabawa kotów piłkami”    Przybory: piłki.
Dzieci w pozycji na czworakach toczą piłkę głową po podłodze. Co kilka kroków kładą się na plecach, rękoma i nogami turlają piłeczkę, bawią się nią.


ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE

1. ZABAWA „Kolorowe koła”.
Dzieci i domownicy biegają po pokoju. Na hasło osoby prowadzącej: Kolorowe koła! szybko szukają osób z takim samym kolorem szarfy i siadają w małym kręgu. Wygrywa zespół, który jako pierwszy się odnajdzie i usiądzie w kole.

2. ZABAWA „Stacje”.
Dzieci i domownicy ustawione w dużym kole, szarfę trzymają w jednej ręce. Na sygnał biegną w wyznaczoną stronę. Na gwizdek zatrzymują się, dotykają szarfą podłogi raz z jednej, raz z drugiej strony i dalej biegną.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Złożoną na pół szarfę trzymają w obu dłoniach. Wykonują skłon tułowia ze skrętem do prawej i lewej nogi, na zmianę dotykając szarfą stopy.
Dzieci w ustawieniu jak poprzednio. Złożoną szarfę trzymają w wyciągniętych, wyprostowanych przed sobą rękach. Podskakują w miejscu, starając się dotknąć kolanami szarfy.

3. ZABAWA „Stacje ćwiczeń”.
Osoba prowadząca ustala z domownikami podzielonymi na zespoły, w jakiej kolejności będą ćwiczyć. Dokładnie omawia zadania, jakie należy wykonać przy każdej stacji, jeśli nie będzie takiej możliwości dzieci samodzielnie pokonują przygotowane stacje.

Stacja I – ćwiczenie na czworakach. (Pomoce: materiałowy tunel lub krzesełka).
Dzieci siadają w rzędzie przed tunelem w siadzie skrzyżnym. W pozycji na czworakach przechodzą przez niego kilka razy. Zadanie można urozmaicić – dzieci przechodzą przez tunel z zamkniętymi oczami, a potem przechodzą tyłem. Tunel materiałowy można zastąpić przejściem pod krzesełkami.

Stacja II – ćwiczenie równowagi, doskonalenie umiejętności rzutów do celu.
Dzieci i domownicy ustawiają się w rzędzie za rozłożoną liną. Na jej początku leżą 2 woreczki, a na końcu w niewielkiej odległości obręcz. wszyscy biorą do każdej ręki woreczek, rozkładają ręce w bok i przechodzą po linie. Utrzymują postawę wyprostowaną. Gdy dojdą do końca liny, rzucają woreczkiem prawą i lewą ręką, starając się trafić do obręczy. Następnie zabierają woreczki, wracają do zespołu i przekazują je kolejnej osobie. Sami przechodzą na koniec swojego rzędu.

Stacja III – ćwiczenie utrzymania prawidłowej postawy, ćwiczenie równowagi i wzmacniające mięśnie wysklepiające stóp. (Pomoce: zestawy przyborów równoważnych, balansujących: jeże, galaretki-krążki, półkule, dywaniki z kolcami osoba prowadząca układa przybory jeden za drugim). Dzieci i domownicy ustawiają się w rzędzie za ułożonymi przyborami. Kolejno przechodzą po przygotowanym torze przeszkód. Starają się utrzymać równowagę.

5. ZABAWA uspakajająca.
Marsz po okręgu koła. Wspięcie na palce – wdech nosem, opad na pięty – długi wydech ustami.

ŻYCZYMY UDANEJ ZABAWY!