Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

27.04.2020 r. - 30.04.2020 r. - Dbamy o zdrowie

PONIEDZIAŁEK - 27.04.2020 r. - Dbamy o zdrowie

                                               

 

 

 


Przybory higieniczne

1. ZABAWA „Ważne przedmioty”.

Osoba prowadząca prezentuje dzieciom kilka przedmiotów niezwiązanych (np. nakrętki, klucze, torebka)  i związanych z higieną, w tym mydło, gąbkę, ręcznik, szampon, szczotkę do włosów, szczoteczkę i pastę do zębów. Dzieci segregują przedmioty na te przeznaczone do dbania o higienę osobistą i te służące do innych celów tworząc dwa zbiory, mogą przeliczyć zakres każdego zbioru, porównać ich ilość. Następnie osoba prowadząca zadaje dzieciom zagadki, których rozwiązaniem są wymienione wyżej przedmioty, np. Który przedmiot służy do mycia całego ciała? (mydło). Czym rozczesujemy włosy? (szczotka do włosów), dzieci wybierają dany przedmiot z określonego zbioru, określają ich przeznaczenie, wygląd.

2. ZABAWA dźwiękonaśladowcza ,,Mycie rąk”. Dzieci stoją, powtarzają kilka razy wierszyk, wykonując odpowiednie ruchy rękami:
Wo-da ka-pie kap, kap, kap, (dzieci klaszczą w dłonie na „kap, kap, kap”)
My-ję rę-ce chlap, chlap, chlap (dzieci strzepują ręce na „chlap, chlap, chlap”)
Czys-te rę-ce już ma-my, (dzieci w rytm wierszyka „obracają” ręce w nadgarstkach)
Więc je w ręcz-nik wy-cie-ra-my. (naśladują wycieranie rąk w ręcznik)

3. Nauka wiersza Jadwigi Korczakowskiej „Przedszkolaczek”

Osoba prowadząca recytuje wiersz, następnie dzieci próbują nauczyć się go na pamięć.

Przedszkolaczek – mały, duży,
wie, do czego mydło służy.
Płynie woda, plusk w łazience
i już czyste – uszy, ręce.
Przedszkolaczek – mały, duży,
wie, do czego gąbka służy.
Gąbka, ręcznik, pasta, szczotka
i czyściejszy jest od kotka.
Przedszkolaczek – proszę pana,
chętnie myje zęby z rana.
Patrzy w lustro roześmiany,
bo ma białe wąsy z piany.

4. Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– O czym każdy przedszkolak powinien wiedzieć?

– Jak przedszkolak powinien dbać o zdrowie?
– Kto dba o nasze zdrowie?

5. Zabawa pantomimiczna „Dbam o zdrowie”. Dzieci wraz z osobą prowadzącą głośno recytują wiersz "Przedszkolaczek" i naśladują ruchem opisywane w nim czynności higieniczne.

6. Zabawa artykulacyjna „Moja higiena - porządki w mojej buzi”. Buzia jest pokojem który należy posprzątać:

Najpierw odkurzamy sufit -  (język wędruje po podniebieniu),
Potem ściany (język po wewnętrznej stronie policzków).
Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach).
Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych).
Pierzemy firanki (parskanie wargami).
Zamiatamy schody (oblizywanie warg).
Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język na dolne dziąsła).
Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”).

ZABAWA BADAWCZA „UCIEKAJĄCY PIEPRZ”

Produkty: Woda. Pieprz. Płyn do naczyń. Głęboki talerz

WYKONANIE: Talerz wypełniamy po brzegi wodą następnie na jego powierzchni sypiemy delikatnie  zmielony pieprz. Kolejnym krokiem będzie namoczenie palca w płynie do naczyń lub mydle i przykładamy go na środek talerza. Obserwujemy reakcję pieprzu i płynu. Jest to doskonały sposób na rozmowę z dziećmi dlaczego tak ważne jest mycie rąk.Niżej podajemy link do doświadczenia:

https://www.youtube.com/watch?v=2_S8HdYS75Q

7. Zabawa plastyczna „ Przybory higienicznemalowane palcami” – na dowolnym arkuszu dzieci odbijają swoje palce, dłonie pomalowane różnymi kolorami farb tworząc przybory higieniczne ( może pojawić się grzebień, gąbka, mydło, ręcznik, szampon) po wyschnięciu prac wycinamy je dokładnie i naklejamy na kartę pracy tworząc z nich magiczny obraz. Po skończonej pracy przy piosence „ Mydło lubi zabawę” mogą je bardzo dokładnie umyć i się pobawić.

Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy.

8.Zabawa przy piosence: dzieci zgodnie z wysłuchanym tekstem naśladują przy użycia kostki mydła jej tekst.

Fasolki "Mydło lubi zabawę" :https://www.youtube.com/watch?v=kq4NULDhx5M

Tekst piosenki:

Mydło lubi zabawę, w chowanego pod wodą,
każda taka zabawa jest wspaniałą przygodą.
Kiedy dobry ma humor to zamienia się w pianę,
a jak znajdzie gdzieś słomkę, puszcza bańki mydlane.
Ref.:
Mydło wszystko umyje, nawet uszy i szyję.
Mydło, mydło pachnące jak kwiatki na łące.

Mydło lubi kąpiele, kiedy woda gorąca
skacząc z ręki do ręki złapie czasem zająca.
Lubi bawić się w berka, z gąbką chętnie gra w klasy
i do wspólnej zabawy wciąga wszystkie grubasy.
Ref.:
Mydło wszystko umyje... .

9. ZABAWA eksperymentalna „Bańki mydlane” : https://vimeo.com/224050206

Ćwiczenia oddechowe: Dmuchanie przez rurkę do wody, Wydmuchiwanie baniek mydlanych, Dmuchanie w bańki mydlane.

Ćwiczenia oddechowe: Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą, Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie, Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko

Oglądanie albumów o budowie ciała człowieka oraz o zdrowiu.

ZABAWA „ Kim mogę zostać?” Pogadanka na temat specyfiki wymienionych zawodów: doktor (lekarz) pediatra, pielęgniarka. Zwrócenie uwagi na ważną rolę osób wykonujących tę pracę i konieczność korzystania z ich usług ze względu na zdrowie.

ZABAWA „Do kogo udam się po pomoc?” –dzieci kolorują karty pracy, osoba prowadząca przecina je po linii prostej na 4-6 części i miesza ze sobą. Dzieci odszukują części obrazka i układają z nich puzzle, następnie  odgadują, co przedstawia obrazek (np. lekarza, ratownika medycznego,  pielęgniarki)

ZABAWA „Kto to taki?” – rozwiązanie zagadki

Wyciągnie stetoskop i z uśmiechem obsłucha, Zajrzy do gardła, zajrzy do ucha.
Stanąć na nogi zawsze ci pomoże, O kim mówimy? O panu… (doktor)

ZABAWA „Ostrożnie z lekami” – osoba prowadząca pokazuje dzieciom opakowania po syropach, tabletkach itp. Pyta dzieci, czy wiedzą, kiedy są nam potrzebne leki. Wyraźnie podkreśla, że nie wolno zażywać lekarstw samodzielnie bez kontroli osób dorosłych i zaleceń lekarskich. Tylko rodzice po konsultacji z lekarzem, mogą je podawać dzieciom.

ZABAWA „Co jest dobre dla naszego zdrowia?” – osoba prowadząca ilustruje na kartce w prosty sposób przedmioty lub czynności. Dzieci próbują odgadnąć, co przedstawia rysunek. Oceniają, czy jest to dobre dla zdrowia czy nie, np. jabłko (TAK), cukierek (NIE), osoba kopiąca piłkę – sport (TAK), woda (TAK).

Osoba prowadząca zwraca uwagę na różne czynniki przyczyniające się do zachowania zdrowia, takie jak: ruch, zdrowe odżywianie, odpowiednie ubieranie się do pogody np.

Kasię boli ząb, bo je zbyt dużo słodyczy.
Basia nie choruje, bo ubiera się odpowiednio do pogody.
Często ćwiczę, aby cieszyć się dobrym zdrowiem.
Jem owoce i warzywa, bo mają dużo witamin.

ZABAWA : nauka rymowanki przy pomocy osoby prowadzącej: 3 krotne rytmiczne wypowiadanie tekstu z wyklaskaniem wyrazów najpierw 1 sylabowych, potem 2, następnie 3.

Gdy się woda zbytnio leje, król ze złości zielenieje!
Gdy ktoś zrywa piękne kwiaty, rwie na sobie wszystkie szaty!
Każdy króla tutaj słucha i nastawia pilnie ucha.
Już nie słychać krzyków, złości, bo królestwo lśni w czystości.
Gałgankowy lud świętuje, ze swym królem wiwatuje!
Bo Królestwo Gałgankowe obyczaje ma wzorowe!

Pielęgnacja założonego ogródka domowego „ Nasze roślinki”

Aktywność ruchowa
- Ćwiczenia poranne
-
Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”,Zabawa skoczna „ Wyskok żabki z wody” (zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).

- Ćwiczenia gimnastyczne

Karty pracy:
Dzieci 4 – KP3, KP3, k. 64 - rozpoznawanie przedmiotów służących do dbania o higienę.

Dzieci 5 – letnie KP4, s.10,11 –rozmowa na temat czynności zdrowotnych zilustrowanych na obrazkach

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

Drodzy Rodzice!

Zapewne dzieci mają już świadomość panującej epidemii i braku możliwości spotykania się z kolegami, koleżankami z przedszkola, kontaktu z dziadkami, rodziną, placem zabaw co jest dla nich mało zrozumiałe, smutne a termin bezpiecznej wspólnej zabawy wciąż odległy. Dzieciom trudno jest wytłumaczyć zaistniałą sytuację co wynika z komunikatów od rodziców w pracy zdalnej podczas konsultacji ale nie można jej wykluczyć. Dzieci obserwują niepokój rodziców, słuchają komunikatów z rozmów, telewizji, mają podświadomość izolacji, niedosyt kontaktów ze społeczeństwem. Warto im wyjaśnić dlaczego musimy zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych. Dlaczego jeszcze bardziej niż do tej pory należy skutecznie pielęgnować higienę osobistą.

Krótka bajka o myciu rąk:https://www.youtube.com/watch?v=fxxx2myt_eI

Piosenka Bajubaju.tv:https://www.youtube.com/watch?v=QaFHWfeVI6AQaFHWfeVI6A

Dzieci mają świadomość chorób, przeziębień, katarów, kaszlu, uczuleń, bólu głowy, temperatury. Gdy tylko wyjaśnimy co to są wirusy na pewno łatwiej zrozumieją stan obecny koronawirusa i co należy zrobić aby się przed nim chronić – najpierw higiena jako podstawa, dokładne mycie rąk, odległość między ludzka,  oswojenie i noszenie maseczek.

Można wykorzystać literaturę dziecięcą która ułatwi rodzicom zrozumienie odczuć dzieci i ich emocji związanych z chorobą co przełoży się na pewno na przygotowanie jak się przed nią bronić: czytanie bajek, opowiadań, wierszy np. „ Katar” J. Brzechwy.
Można wykorzystać piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=QT-2bnINDx4

Śpiewające Brzdące - Przegoń wirusa - Piosenki dla dzieci
Można wykorzystać piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=987br1FntRo

Czas choroby | Piosenki i rymowanki Dla Dzieci |  Little Baby Bum po polsku
Można
obejrzeć bajeczkę związaną z obecną sytuacją i oswoić się z myślą o chorobie:https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf

Można w tym zakresie wesprzeć się artykułem, który pomoże przeprowadzić z dzieckiem taką rozmowę: https://parenting.pl/koronawirus-zamkniete-szkoly-i-przedszkola-jak-rozmawiac-o-tym-z-dziecmi

Eksperymenty i doświadczenia z wodą:

- Przelewanie z miski do miski – można użyć dwóch naczyń, z których jedno wypełniamy wodą. Za pomocą kubka dziecko musi przelać wodę z jednego naczynia do drugiego. Rodzeństwo może urządzić zawody – kto szybciej przeleje.

- Zabawa słuchowa: przelewanie wody( z wysokości, z niska), uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie,

- Co pływa, co tonie – do miski z wodą należy wrzuć różne przedmioty, np. metalowy klucz, kamyk, piłka, guzik, drewniany patyczek, gąbka. Sprawdzamy, co będzie pływać, a co tonąć, odpowiadamy dzieciom na reakcję dlaczego?.

- Zabawa słuchowa: „Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze np. piłki, kamienia -  rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.

- Rozpuści się, czy nie – do szklanek z wodą wsypujemy np. sól, cukier, kakao, kasza manna, kawa, ryż, olej itp. i obserwujemy co się rozpuści, a co nie, odpowiadamy na reakcję dlaczego?.

- Zabawa słuchowa: Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.

 

WTOREK - 28.04.2020 r. - Zdrowe odżywianie

                                                                        

 

 

 


Warzywa

1. ZABAWA „ Chory miś” – Osoba prowadząca opowiada o misiach, które bardzo źle się czują i bolą ich brzuchy. Były wczoraj na urodzinach Jasia i najadły się dużo słodyczy i piły napoje gazowane. Dzisiaj nie jadły jeszcze śniadania.
Rozmowa z dziećmi: Jak myślicie, dlaczego misie źle się czują? A dlaczego nie można jeść dużo słodyczy i pić napojów gazowanych? W takim razie, co można jeść? Co to znaczy zdrowo się odżywiać? Ile razy dziennie jecie posiłek?  Bierzemy domowe misie lub trzymamy się za brzuszki nawzajem i masujemy brzuszki, przytulamy i tłumaczymy dlaczego boli je brzuch. Ustalamy z dziećmi wspólne zasady  zdrowego odżywiania. - jemy regularnie pięć posiłków o stałych porach dnia, - jemy dużo warzyw i owoców, - myjemy ręce przed jedzeniem, - w czasie posiłku skupiamy się na nim, jemy w spokoju, - nie przejadamy się.

2. ZABAWA  „Piramida Zdrowego Żywienia”. Osoba prowadząca omawia z dziećmi piramidę zdrowia jej wszystkie piętra i grupy żywieniowe  na danych piętrach oraz jej znaczenia w całodziennym jadłospisie dziecka. Wspólnie z dziećmi  zastanawiamy się jaki posiłek można z tego produktu otrzymać (np. z ziaren: płatki, musli, bułki. Dzieci przekonują się jak ważną rolę w codziennym jadłospisie pełnią warzywa i owoce.                                                                           


Piramida zdrowego żywienia

3. Zabawa„Dla każdego coś zdrowego” osoba prowadząca gromadzi dzieci wokół przygotowanych różnorodnych artykułów spożywczych ( owoce, warzywa, wędlina, ser, mleko, słodycze) Zadaniem dzieci jest wskazanie zdrowych i niezdrowych pokarmów oraz uzasadnienie swojej opinii.
Zabawa „Kolorowe śniadanie”. Dzieci dokonuję wyboru produktów potrzebnych do wykonania kolorowych kanapek: warzywa, ciemne pieczywo, jajko na twardo, twarożek. Samodzielnie pod nadzorem komponują zdrowe kanapki na śniadanie.

4. Zabawa  ruchowa „Tak, czy nie zdecyduj się” Dzieci z osobą prowadzącą stoją tworzą parę. Osoba prowadząca wymienia nazwy różnych produktów. Jeżeli są to produkty zdrowe, które powinny znaleźć się w naszej codziennej diecie, dzieci klaszczą w dłonie partnera trzy razy i mówią tak, tak, tak. Jeżeli produkty te są niezdrowe, klaszczą w swoje dłonie mówiąc nie, nie , nie. Produkty: chleb, chipsy, kasza, jabłko, baton czekoladowy, jogurt, ciastko z kremem, coca-cola, ogórek zielony, pomarańcza, serek biały, jajecznica, żelki, cukierki, brokuł.

5. Zabawa „Zagadki smakowe” Dzieci degustują kawałki różnych artykułów warzywnych z możliwych zasobów domowych i próbują zgadnąć, co zjadły. Opisują własne wrażenia smakowe. Próbują odpowiedzieć na pytania: Czy ten produkt jest zdrowy? Czy możemy jeść go w dużych ilościach?.

6. Zabawa „Garnek smaków” Osoba prowadząca formuje na środku pokoju duże koło ze sznurka. To będzie garnek. Poza kołem ustawia potrzebne produkty smakowe i podaje dziecku nazwę artykułu spożywczego. Dzieci poruszają się po kole w marszowym rytmie. Na przerwie w grze osoba prowadząca wymienia któryś ze smaków (np. słodki, gorzki, kwaśny, słony), dzieci podnoszą artykuły o takim smaku, muszą głośno powiedzieć, czym są (podać nazwę artykułu) i włożyć do garnka. Odtąd poruszają się szybciej wokół sznurkowego koła. Osoba prowadząca wymienia kolejne smaki i w ten sposób zapełnia garnek. Teraz wszystkiesmaki mieszają się. Osoba prowadząca gra coraz szybciej, a dzieci maszerują w coraz szybszym tempie. Gdy muzyka ustaje dzieci siadają na podłodze i wymyślają, jaką niezwykłą potrawę mogły właśnie ugotować w swoim „garnku smaków”.

7. Zabawa w kuchni - „ Kucharka” Chłopcy i dziewczynki, jedzcie witaminki!
Osoba prowadząca i dzieci zamieniają się w kucharzy (można wykorzystać kuchenne - gotowe, domowe nakrycia głowy lub je wykonać.) Osoba prowadząca omawia zakres zachowania bezpieczeństwa obowiązujący w czasie gotowania w kuchni. Można zademonstrować dzieciom sprzęty kuchenne ręczne oraz w miarę możliwości elektryczne ze zwróceniem dzieciom uwagi na zakaz włączania i wyłączania urządzeń elektrycznych.

Ćwiczenia słownikowe- osoba prowadząca - rodzic mówi część zdania a dzieci je kończą: Tarka do…(tarcia), Trzepaczka do…(ubijania), Wałek do…(wałkowania), Łyżka do…(mieszania), Chochla do…(nalewania), Mikser do…(rozdrabniania, ubijania ,mieszania), Blender do…(rozdrabniania)

„ Kucharze” zakładają fartuchy kuchenne oraz kucharską czapkę.

Dzieci obserwują pracę kucharki, poznają proces przygotowywania potrawy „ Zupa warzywna”- obieramy potrzebne warzywa, – dzieci określają je, nazywają i dokonują analizy sylabowej wyrazów wykorzystanych produktów warzywnych. Następnie dzieci – pomocnicy kucharki – wkładają podane produkty do garnka , zalewamy wodą, w trakcie gotowania dodajemy potrzebne przyprawy,  i gotujemy. Dzieci pomagają w porządkowaniu miejsca pracy i czekają na gotowy obiadek.

W tym czasie przygotowujemy nakrycia stołowe, „Savoir-vivre przedszkolaka”, omawiamy sztućce potrzebne do spożywania posiłków i przypominamy zasady właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków . Obiadek gotowy – Smacznego.

8. Zabawa ruchowa "Kuchareczki"
Dzieci wraz z domownikami stoją w kole, do środka wchodzi dziecko - kuchareczka. Domownicy klaszczą i skandują: Kuchareczko miła, co byś przyrządziła?
Kuchareczka: ogórka (różne warzywa, różne zupy) potrzebuję, kiedy zupka się gotuje. Wybiera ogórka i tańczy z nim w kole.
Domownicy śpiewają i klaszczą w dłonie: Kuchareczka obiera, szatkuje z ogórkiem dookoła tańcuje. Już ogórek w zupie pływa, Jak ta zupa się nazywa O-gór-ko-wa.

9. Zabawa plastyczna „ Wesołe Warzywa” – warzywa wg. własnego pomysłu, dzieci lepią z ciastoliny wykonanej w domu lub z plasteliny korzystając z różnorodnych kolorów, (dodatkowe potrzebne elementy można wykonać z dowolnego materiału np. przy pietruszce można nać wykonać z zielonego papieru i zlepić) - Życzę udanej zabawy i ciekawych pomysłów.

Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy.

DOMOWA CIASTOLINA

Produkty: 1 szklanka mąki, 0,5 szklanki soli, 1 szklanka ciepłej wody, 2 łyżki oleju, barwniki, brokat, olejki zapachowe, farby itp.
Wykonanie: Mąkę mieszamy z solą, wodą i z olejem, możemy dodać barwniki, farby, olejki, brokat. Stopniowo łączymy suche produkty z wodą i ugniatamy do powstania gładkiej masy. Gotową masą można tworzyć kreatywne różnorodne formy, łączyć ze sobą i pozostawić do wyschnięcia. Życzę udanej zabawy.

DOMOWE BARWNIKI - składniki - woda, szklanki lub słoiki, krepina lub bibuła.
Wykonanie - dużą ilość krepiny, bibuły różnego koloru wrzucamy do szklanek i zalewamy wodą, następnie wyciskamy za pomocą łyżki barwnik aby pozyskać jak najwięcej koloru i gotowe. Można wykorzystać barwnik pozyskany z naturalnych soków produktów: marchwi, buraków, pomidorów, brokułów, cebuli, które często robimy do zabarwienia jajek wielkanocnych.

Po skończonej zabawie plastycznej zapraszam na "Jarzynową gimnastykę".
Piosenka "Jarzynowa gimnastyka": https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

"Na straganie" - piosenki dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=38QNVaK7a-s

Aktywność ruchowa

- Ćwiczenia poranne
-
Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”, Zabawa rzutna „Piłka”(zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).

- Ćwiczenia gimnastyczne

Karty pracy:

Dzieci 4 – KP3, KP3, k. 63 - – utrwalenie wiadomości o zdrowych i niezdrowych produktach spożywczych.

Dzieci 5 – letnie KP4, s.8 - wyklejanie szablonu litery kawałkami bibuły, rysowanie litery palcem, KP4, s.9 - nazywanie rysunków; rozwijanie słuchu fonematycznego poprzez wskazywanie i kolorowanie rysunków zgodnie z poleceniem.

DZIECI 5 – LETNIE Poznanie obrazu graficznego litery C . „C” jak CEBULA

1. Zabawa „ Zagadka” osoba prowadząca recytuje dzieciom tekst rymowanki a zadaniem dzieci jest ich rozwiązanie.

To małe warzywo, okrągłe jak kula. Gdy kroisz, szczypie w oczy, a zwie się... (cebula)

2. Zabawa„Jak wygląda cebula?” – dzieci opisują kolor, zapach i kształt warzywa. Dotykają, wąchają i z pomocą osoby prowadzącej próbują pokroić, zwracając uwagę na zasady bezpieczeństwa. Z pokrojonej cebuli dzieci układają literę C c

3. Zabawa„Masażyk” – dzieci bawią się z domownikami - rysowaniem palcem na plecach kształtu litery C. Litera rysowana jest szybko lub wolno. Dzieci rysują małą lub dużą literę cienką lub grubą linią itp. Rysując można wykorzystać w zabawie tekst piosenki czytany przez osobę prowadzącą:
Cebulka, cebulka okrągła jak kulka, buraczka złapała, potańcować chciała.
Buraczek, buraczek miał czerwony fraczek, z cebulką tańcował, nóżek nie żałował.

4. Zabawa słuchowo – artykulacyjna „CA, CE, CI, CO, CU, CY”
Dzieci powtarzają za osobą prowadzącą zwracając uwagę na ułożenie języka: Caaa, ceee, cooo, cuuu, cyyy.

5. Zabawa „Tworzenie wyrazów” – Osoba prowadząca podaje pierwszą sylabę a zadaniem dzieci jest dokończyć wyraz Ce– cebula, cu– cukier, cy– cytryna,

6. Zabawa „ Co słyszysz na początku, na końcu a co w środku wyrazu ” - Analiza sylabowa i głoskowa/literowa ułożonych wyrazów: cebula, cena, taca, scena, noc.

7. Zabawa matematyczna „Ile sylab?”. Dzieci sylabizują, a następnie przeliczają liczbę sylab poprzez układanie kamyczków (jeden kamyczek to odpowiednik jednej sylaby). Przykładowe wyrazy: cebula, cukier, Calineczka, celować, cytryna.

8. Zabawa „Czego potrzebuje cebula, by rosnąć?” – omówienie warunków potrzebnych do wzrostu rośliny.

9. Zabawa badawcza „Szczypior”. Dzieci wspólnie z osobą prowadzącą przygotowują hodowlę szczypiorku. Każdy uczestnik do swojego słoiczka nalewa trochę wody, w której zanurza cebulkę. Tak przygotowane pojemniki dzieci układają na parapecie dokładając kolejne roślinki do domowego ogródka - szczypiorek za około tydzień powinien być gotowy do spożycia.

"Alfabet warzywno - owocowy" - piosenki dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=5IQBQBvgjrg

ZABAWA W DOWOLNYM CZASIE - Eksperymenty i Doświadczenia

- ZABAWA TAŃCZĄCA KUKURYDZA - Produkty: kukurydza, ocet, soda oczyszczona, słoik z kolorową wodą
Wykonanie: wodę wlewamy do słoika do połowy jego objętości, następnie dodajemy 2 łyżki sody oczyszczonej i lekko mieszamy, wsypujemy kukurydzę dodajemy 25 ml octu i efekt tańczącej kukurydzy gotowy dzięki reakcji sody z octem. Życzę udanej zabawy.

Doświadczenie: https://www.youtube.com/watch?v=YVlg0FOo23Q

Warzywa do kolorowania - do wyboru przez dzieci:  https://www.e-kolorowanki.eu/warzywa/

Zabawa „Sklep spożywczy”. Zorganizowanie sklepu ze zdrową żywnością. Zabawy w sprzedawanie i kupowanie. Grupowanie przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami, doskonalenie umiejętności liczenia, utrwalenie form grzecznościowych.

Zabawa ruchowa „Warzywa”. Dzieci zamieniają się w warzywa, które fruwają, turlają się, podskakują raz w prawą, raz w lewą stronę, kieruje ich osoba prowadząca.

Zabawa plastyczna „ Warzywne zwierzaki” - wykonanie postaci zwierząt z warzyw korzystając z różnorodnych materiałów- potrzebne będą dowolne warzywa, wykałaczki, patyki szaszłykowe które posłużą dzieciom do łączenia warzyw tworząc warzywnego zwierzaka według własnego pomysłu. Życzę udanej zabawy.

Zabawa plastyczna: „Wzorzyste obrazki”. Osoba prowadząca rozdaje dzieciom białe talerze papierowe. Dzieci malują na nich wzory z jak największą liczbą kolorów.

Zabawa ruchowa „Uwaga! Kuleczka!”. Osoba prowadząca rozstawia pachołki. Dzieci ustawiają się w jednym rzędzie osoba prowadząca w drugim. Zadaniem dzieci jest przetoczyć cebulę slalomem przez ułożony tor za pomocą drewnianej łyżki – w jedną i w drugą stronę. Wygrywa ten uczestnik który był pierwszy – Do3 razy sztuka.
Do zabawy może dołączyć cała rodzina wtedy: pierwsza osoba po zakończeniu trasy przekazuje łyżkę z cebulą kolejnemu uczestnikowi i staje na końcu rzędu.

Zabawa „ Kuchni” Propozycje pytań: Kto pracuje w kuchni?, Jakie sprzęty, urządzenia są w kuchni?, Co jest potrzebne do przygotowania potraw?, Jakich naczyń używa się w kuchni?, Jakie produkty żywnościowe są potrzebne w kuchni?, Gdzie przechowuje się produkty żywnościowe i dlaczego?

Zabawa słowna – dzieci wypowiadają rymowankę z dzieleniem wyrazów na sylaby i jednoczesnym wyklaskiwaniem. „Kucharka obiad gotuje, który wszystkim bardzo smakuje.”

Zabawa słuchowa:  „Powtórz za mną”. Dzieci powtarzają dźwięki za N. Próbują zrobić to z takim samym natężeniem. Starają się właściwie odwzorować i kłaść nacisk na odpowiednią część, np. : – Miiiiiii, – Piiiiiiii, – Miii me ma, – Di deee da. Na kartce i w powietrzu.

 

ŚRODA - 29.04.2020 r. - Owoce i warzywa z nich radość i siła

 
Owoce

    
1.
Zabawa „Owoce i warzywa” Osoba prowadząca prezentuje darów natury – owoce i warzywa. Dzieci rozpoznają i nazywają je oraz dzielą na dwie grupy: osobno owoce i osobno warzywa.
2. Zabawa „Coś jest słodkie, coś jest słone, coś jest rzadkie lub zielone” – określanie konsystencji i wyglądu wybranych przez rodziców możliwych domowych produktów owocowych. „Jaki smak?” Osoba prowadząca odkrawa kawałki z przyniesionych produktów, zasłania oczy dziecku chustką. Zadaniem dzieci jest używając zmysłów zapachu i smaku, rozpoznać owoc którego spróbowały. Określanie smaków: słodki, słony, gorzki, cierpki, kwaśny.

Śpiewające Brzdące - "Witaminki": https://www.youtube.com/watch?v=BFZ7oKmn7WQ

3. Zabawa artykulacyjna „Soczyste owoce”. Dzieci naśladują jedzenie soczystego owocu – ponieważ cieknie z niego sok, muszą się oblizać. Sięgając jak najdalej, kierują język do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę.

4. Pogadanka „Dlaczego jemy owoce?”. Dzieci podają swoje propozycje. Osoba prowadząca weryfikuje je i podsumowuje. Zwraca uwagę na odpowiednie proporcje spożywanych pokarmów. Podkreśla, że duża ilość owoców też nie jest dobra z powodu zawartych w nich cukrów.

5. Zabawa pantomimiczna „Sałatka owocowa”. Dzieci pokazują ruchem kolejne etapy przygotowania sałatki: krojenie – pionowe ruchy rąk, – obieranie – ruchy palców, – ścieranie na tarce – podskoki z rękami do góry.

6. Zabawa kulinarna "Sałatka owocowa"-  Osoba prowadząca wraz z dziećmi rozmawia i zapisuje na trzech dużych arkuszach papieru hasła odpowiednio: „Co nam będzie potrzebne?”, „Jakie produkty będą nam potrzebne?” „Przepis na sałatkę owocową”. Pod hasłami rysuje symbole niezbędnych akcesoriów (np. miska, noże, deski) i owoców. Dzieci wyszukują wśród wyłożonych naczyń, przyrządów i produktów te, które będą potrzebne do wykonania sałatki. Następnie wspólnie odczytują symbolicznie zapisany przepis. Osoba prowadząca omawia i przeprowadza poszczególne etapy pracy: – umycie rąk, włożenie strojów, podział zadań, mycie owoców. Dzieci obierają owoce ze skórek i pod nadzorem osoby prowadzącej kroją owoce. Wszystkie składniki zostają wymieszane w misce z jogurtem naturalnym. Degustacja sałatki –  Życzymy smacznego.

Fasolki "Witaminki": https://www.youtube.com/watch?v=Qxgbsf79l4o

7. Zabawa plastyczna „ Moja sałatka owocowa”- Osoba prowadząca wraz z dziećmi przygotowuje „ Puchnące farby”, następnie na dużej karcie pracy dzieci rysują koszyk a w nim flamastrem kontury owoców ze swojej sałatki owocowej, przygotowaną farbę z przepisu malują swoją pracę i wykonują wraz z rodzicem końcowy etap pracy zgodnie z przepisem.   Życzę udanej zabawy.

PUCHNĄCE FARBY - produkty: 1 szklanka mąki pszennej, 3 łyżeczki sody oczyszczonej, 1 łyżeczka soli, woda, barwniki spożywcze lub farby
Wykonanie: Wszystkie składniki mieszamy ze sobą. Dodajemy wodę tyle aby powstała masa o konsystencji ciasta na naleśniki. Gotową farbą malujemy obrazki następnie aby uzyskać efekt puchnącej farby należy na kilkadziesiąt sekund włożyć wykonany obrazek do mikrofalówki lub przez kilka minut do mocno nagrzanego piekarnika. Pod wpływem temperatury farba zaczyna puchnąć i praca gotowa . Życzę udanej zabawy.

Prosimy o fotorelacje zwrotne. Dziękujemy.

Zabawy utrwalające liczbę 5:

"Pięć małych dzieci" - piosenka dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=4hUOiQwWkN4

"Pięć małych kaczek, małpek i potworków" - 30 minut piosenek dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=zby4UeCqxlU&list=PLp_uh_MU1vHG-GrFjHCZLVI4yzF3rHNVp&index=30

8. Zabawa matematyczna „Trampolinek uczy się rachować” Osoba prowadząca rozdaje dzieciom i po tyle samo sobie - liczmany - 5 kwadratów, 6 trójkątów (kolorowe figury geometryczne), pudełko i oznajmia: Dzisiaj nauczymy Trampolinka liczyć. Postawcie Trampolina, (jeśli nie posiadacie sylwety można ją zastąpić swoim ulubioną maskotką) przed sobą. Obok połóżcie pudełko i liczmany. (Rodzaj liczmanów może być różnorodny wg. możliwości zasobów domowych)

Rozpoczynamy zabawę.
Osoba prowadząca - Głośno licząc, wkłada do swojego pudełka: kwadraty i mówi:

- Mam w pudełku cztery kwadraty. Dokładam jeden. Ile jest razem? Policzcie na palcach i powiedzcie Trampolinkowi, ile mam kwadratów. Wszyscy wspólnie sprawdzają poprawność wyliczeń. Osoba prowadząca wyjmuje z pudełka kwadraty i głośno przelicza je wraz z dziećmi.

- Teraz osoba prowadząca liczy trójkąty i wkłada je kolejno do pudełka. Mówi: W pudełku mam sześć trójkątów. Włóżcie sześć trójkątów do swoich pudełek. Policzcie.

- Teraz wyjmuję ze swojego pudełka dwa trójkąty i daję je Trampolinkowi. Ile trójkątów mam w pudełku? Policzcie na palcach i powiedzcie Trampolinkowi, ile mam trójkątów.

- Teraz wyjmijcie dwa trójkąty ze swoich pudełek. Powiedzcie Trampolinkowi, ile macie trójkątów. Czy macie tyle samo trójkątów co ja? Zabawę z doliczaniem i odliczaniem figur geometrycznych należy powtórzyć z dziećmi kilka razy.

9. Zabawa „Guzikowe układanki” – ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez odwzorowywanie osoba prowadząca układa lub rysuje wzory, np.: serce, krzyżyk, koło. Dzieci próbują odtworzyć takie same kształty z rozsypanych guzików.

10. Zabawa matematyczna „Jaka cyfra?” Osoba prowadząca układa po swojej prawej stronie wycięte kartoniki przedstawiające cyfry od 1 do 8. W pudełku obok leżą patyczki, dziecko zamyka oczy i losuje jeden kartonik. Jego zadaniem jest wyjęcie tylu patyczków, ile wskazuje cyfra, i ułożenie z nich dowolnego kształtu.

11. Zabawapaluszkowa „Zajączki.” Dzieci kolejno poruszają palcami prawej ręki, potem lewej ręki zaczynając od kciuka. Potem mogą naśladować czynności zajączków.

Zajączki
Jeden zajączek wskoczył na łąkę.

Drugi zajączek gonił biedronkę.
Trzeci – odszukał w trawie ślimaka.
Czwarty – oglądał przez lupę robaka.
Piąty – odnalazł motylka
Szósty – zajadał marchewkę trwała to chwilka
Siódmy – figlował
Ósmy – w trawie się schował
Dziewiąty – skakał jak piłka
Dziesiąty – przyglądał się temu wszystkiemu, nastawiał uszy w wielkim zdziwieniu.

Pielęgnacja założonego ogródka domowego „ Nasze roślinki”

Aktywność ruchowa

- Ćwiczenia poranne
-
Zabawa ruchowa „ Po drugiej stronie”, „ Kto dalej rzuci?” (zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).

- Ćwiczenia gimnastyczne

Karty pracy:

DZIECI 5 - letnie KP4 (ćw. 1, s. 13) – doskonalenie umiejętności matematycznych poprzez wskazywanie kolejnych osób w rzędach.

Karty pracy – wskazywanie liczb na owocach - przeliczanie

https://szaloneliczby.pl/wskaz-liczbe-na-owocach/

 https://szaloneliczby.pl/wskaz-wynik-na-owocach/

https://szaloneliczby.pl/wskaz-liczbe-na-owocach/

https://szaloneliczby.pl/policz-kropki/

https://szaloneliczby.pl/prawa-lewa/

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

Zabawa ortofoniczna „W sklepie z urządzeniami elektrycznymi w kuchni”. Dzieci naśladują dźwięki wydawane przez urządzenia: np. tyr - tyr, bzzz-bzzz, wrrr-wrrr, mru-mru, szu - szu.

Zabawa integracyjna „Lustrzane odbicie”. Dzieci dobierają się w pary. Jedna osoba jest lustrem i stoi nieruchomo. Druga przed nią przedstawia wybraną minę lub pokazuje gest. Zadaniem lustra jest odtworzenie tego, co robi osoba stojąca naprzeciwko.

Zabawa konstrukcyjna „Od największego do najmniejszego”. N. przygotowuje zestaw klocków (np. drewnianych) różnej wielkości. Wskazane dziecko układa z nich wieżę, zaczynając od największego klocka.

Ćwiczenie koncentracji „Druga połowa” Osoba prowadząca rysuje jedną część przedmiotu. Zadaniem dziecka jest jego dokończenie. Zabawę zaczynamy od prostych figur, takich jak: koło, trójkąt. W zależności od jej przebiegu osoba prowadząca proponuje trudniejsze lub łatwiejsze wzory.

Zabawa „Gąski, gąski do domu”

Zabawa ruchowa „Kółko graniaste

Fasolki: "Witaminki dla chłopczyka i dziewczynki": https://www.youtube.com/watch?v=KVdIIKtm3Gg

 

EKSPERYMENTY I DOŚWIADCZENIA

 - Zabawa "Tańczące rodzynki"- produkty: Woda gazowana, szklanka, rodzynki
Wykonanie: Do szklanki wlewamy wodę gazowaną, wsypujemy dowolną ilość rodzynek i obserwujemy po czasie ekspresję ruchową rodzynek. Życzę udanej zabawy.

- Ciastolina z galaretką - produkty: 1 szklanka mąki pszennej, 0,5 szklanki soli, 1 szklanka bardzo ciepłej wody, galaretka owocowa
Wykonanie: Galaretkę rozpuszczamy w bardzo ciepłej wodzie, mąkę mieszamy z wodą, stopniowo łączymy pozostałe składniki a następnie dolewamy ciepłą, kolorową, pachnącą galaretkę do uzyskania gładkiej konsystencji. Tak pozyskany produkt jest gotowy do wylepiania różnorodnych pomysłów na zabawę manipulacyjną. CIASTOLINA przechowana w lodówce może służyć nam do zabawy do 2 tygodni.

Życzę udanej zabawy.

- Domowy piasek kinetyczny - produkty: 6 szklanek mąki ziemniaczanej, 1 szklanka oleju, olejki zapachowe, brokat wedle uznania
Wykonanie: Po wymieszaniu wszystkich składników powstanie mokry piasek z którego można lepić różnorodne przedmioty z wykorzystaniem foremek do zabawy w piaskownicy, można wykorzystać produkty będące w domu: nakrętki, plastikowe pudełka po jogurtach, kosmetykach itp. Przy nacisku piasek się kruszy.

 

CZWARTEK - 30.04.2020 r. -Piękny uśmiech mam, bo o zęby dbam


Ząbek

1. Zabawa „ Piękny uśmiech mam, bo o zęby dbam!” Osoba prowadząca rozmawia z dziećmi na temat przyborów do higieny jamy ustnej, Pokazuje dzieciom przybory do mycia zębów: szczoteczkę, pastę i kubek. Pyta: Do czego służą te przedmioty? (dzieci nazywają przedmioty) Czy wiecie, dlaczego należy myć zęby? Co lubią nasze zęby?

2. Zabawa „ Nasze przybory” Osoba prowadząca recytuje rymowanki, zadaniem dzieci jest rozwiązanie zagadki słuchowej. Po poprawnym odgadnięciu osoba prowadząca prezentuje przedmiot, którego dotyczyła zagadka.

Kolorowa rączka, czuprynka „na jeża”,
kiedy z niej korzystam, to zęby wyszczerzam. (szczoteczka)

Teraz pora na mój występ.
Dam ci trochę wody czystej.
Wypłucz buzię, umyj szczotkę.
Potem odstaw mnie na półkę. (kubek)

Schowała się w tubie, używać jej lubię,
a i mała szczotka chętnie się z nią spotka. (pasta)

4. Zabawa „ Nasze ząbki” Pokaz prawidłowego szczotkowania zębów (wymiatanie z nich resztek pokarmów) oraz omówienie etapów ich mycia: napełnienie kubeczka wodą, zmoczenie szczoteczki, nałożenie pasty, umycie zębów, wypłukanie ust, umycie przyborów.

Samodzielne mycie zębów przez dzieci w łazience w odpowiedniej kolejności i zgodnie z zasadami.

ROZMOWA Przykładowe pytania:
– Jakie są skutki niemycia zębów?
– Dlaczego zęby chorują (psują się)?
– Jak dbać o zęby, aby były zdrowe?
– Kto leczy chore zęby?
– Czy chętnie dzieci chodzą do stomatologa?

Prezentacja ilustracji gabinetu stomatologicznego. Omówienie wyposażenia gabinetu i pracy stomatologa.

5. Zabawa „Jak dbać o zęby?” – osoba prowadząca określa przedmioty i zachowania służą naszym zębom. Np.: Mycie zębów (TAK). Nitka dentystyczna (TAK). Wizyta u stomatologa (TAK). Jedzenie słodyczy (NIE). Pójście spać bez mycia zębów (NIE).

6. Zabawa „Ząbki mleczne i stałe” – Osoba prowadząca przedstawia dzieciom układ zębów. Tłumaczy, że najpierw pojawiają się zęby mleczne, a kolejno po wypadnięciu na ich miejscu wyrastają zęby stałe. Dzieci przeliczają zęby znajdujące się na górze i na dole.

7. Zabawa ruchowa „Zęby mleczne”. Dzieci obracają się, kołyszą biodrami na boki na znak ruszania się zębów. Kiedy osoba prowadząca uderzy w bębenek trzy razy, dzieci siadają na podłodze po kolei, zaczynając od lewej strony.

8. Zabawa ruchowa „Co lubią nasze ząbki”. Osoba prowadząca pokazuje dzieciom obrazki wesołego i smutnego ząbka i przyczepia je w dwóch różnych miejscach pokoju. Dzieci podskakują po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce osoba prowadząca pokazuje jedną (marchewka, lizak, cukierek, rzodkiewka). Dzieci decydują, czy po zjedzeniu tego, co jest przedstawione, ząbek będzie zadowolony czy smutny i stają przy wybranym obrazku.

Mleko i jego produkty: https://www.youtube.com/watch?v=bxVOmSk2AXM

 

ZABAWA BADAWCZA - Malowanie na mleku

Produkty: Mleko, barwniki, płyn do naczyń, patyczek higieniczny, duży talerz
Wykonanie: Talerz wypełniamy mlekiem. Następnie tworzymy kolorową mozaikę z różnorodnych barwników. Kiedy powstanie kolorowy obraz z barwników, maczamy patyczek w płynie do naczyń i przykładamy go do mleka. Obserwujemy reakcję uciekających kolorów na mleku. Życzę udanej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=stg9EYDGn4g

9. Zabawa plastyczna „ Zdrowy ząbek” Osoba prowadząca przygotowuje na kartonie szablon zęba a dzieci wyklejają go watą, po wyschnięciu gotowe Można pojemnik po kefirze odwrócić dnem, wyciąć kształt zęba a dzieci flamastrem mogą domalować oczy i uśmiech

„ Pudełeczko na mleczaki” – dekorujemy pojemniczek po jogurcie możliwymi zasobami domowymi, wieczko od słoiczka wyklejamy kolorową bibułą, chusteczkami higienicznymi zabarwionymi farbami, barwnikami i po wyschnięciu gotowe.

„Szczotka, kubek, pasta” – osoba prowadząca rysuje szablon kubka, dzieli liniami na 4 części a dzieci je malują farbami na różne kolory, tubkę pasty można zrobić z rolki po papierze toaletowym – którą malujemy, po wyschnięciu wzdłuż składamy na pół, dół zginamy na raz a środek wypełniamy papierem toaletowym tworząc od góry korek, szczoteczkę wykonać można z połowy rolki po papierze toaletowym i z drugiej części powycinać włosie a następnie dokleić i pomalować – gotowe.

Prosimy o fotorelacje zwrotne.

10. ZABAWA „Szczoteczka”. Dzieci siedzą i powtarzają rytmicznie rymowankę, jednocześnie trzymają szczoteczkę do mycia zębów:

Jak to miło i wesoło, gdy szczoteczka krąży w koło.
Wszystkie ząbki wyszoruje, piękny uśmiech wyczaruje.

Rymowankę należy powtórzyć kilka razy. Można uatrakcyjnić zabawę, proponując dzieciom, żeby mówiły: szeptem, głośno, sylabizując itp. Dzieci mogą przykładowo wyklaskiwać rymowankę, wystukiwać ją rączkami, nogami lub na drewienkach.

Piosenka Fasolki "Myj żeby": https://www.youtube.com/watch?v=Z4j3MuGsTrU

„Zapraszamy małych i dużych do sportowej dziś podróży”

1. Zabawa "Ruch to zdrowie" – każdy przedszkolak to powie!

Osoba prowadząca wraz z dziećmi rozrusza swoje ciało – bardzo proszę o przebranie się w wygodny strój sportowy i życzę wesołej zabawy.
Poranne powitanie rymowanką ilustrowaną ruchem:
Dwie rączki się spotkały i uściski sobie składały. – prawa ręka ściska lewą i odwrotnie
Dwie nóżki tupnęły: raz, dwa, trzy. – trzy tupnięcia
Dwoje oczu patrzy. – ułożenie dłoni na kształt lornetki
Jedno ucho słucha, czy nie wleciała tu mucha. – ręka przystawiona do ucha.

2. Zabawa „ Głowa, ramiona, pięty”:https://www.youtube.com/watch?v=vOb2h-rI5JQ

 

3.ZABAWA„ Zagadki” W małej przerwie proponuję Rozwiązywanie zagadek tematycznych dotyczących różnych dyscyplin sportowych:
Dwie drużyny, bramki dwie.
W tym sporcie piłkę kopie się. (piłka nożna)

Na nartach z wysokiej góry zawodnicy zjeżdżają,
dalekie skoki zazwyczaj oddają. (skoki narciarskie)

Zawodnicy w strojach i czepkach się poruszają,
w wodzie rękami i nogami machają. (pływanie)

Skłon i wyprost, przysiad…
Wysocy panowie po boisku biegają,
piłkę do kosza celnie wrzucają. (koszykówka)

Dwie drużyny – między nimi siatka.
Obijanie piłki to dla nich gratka. (siatkówka)

4.ZABAWAruchowa „Różne sporty”. Dzieci starają się naśladować ruchy przedstawionej osoby, np.:

– piłkarz – ruchy nogą, kopnięcia (w bezpiecznej odległości)
– pływak – ruchy ramion naśladujące pływanie
– koszykarz – wysoki podskok z rękami do góry
– łyżwiarz – sunięcie stopami po podłodze
– narciarz – poza na ugiętych kolanach (przygotowanie do skoku).

5. Zabawa "Wesoła lokomotywa" - Baja Zumba: https://www.youtube.com/watch?v=kJzjfH3o3IQ

6. Zabawa -  Ćwiczenie słuchowo-rytmiczne. Dzieci wykonują tyle razy skok, skłon, przysiad i obrót, ile uderzeń w instrument usłyszą. Osoba prowadząca może grać rytm podskoków łyżkami, a sygnały skłonów, przysiadów i obrotów wystukać na drewienku.
Centrum uśmiechu "Jarzynowa gimnastyka": https://www.youtube.com/watch?v=oD_4YBKMKFs

Aktywność ruchowa

- Ćwiczenia poranne
-
Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”, Zabawa ruchowa rzutna z elementami równowagi „Drzewo”, Zabawa na czworakach „ Piłka”, Zabawa rzutna „Piłka” (zob. Zestaw gier i zabaw ruchowych).

Karty pracy:
Dzieci 5 – letnie KP4 (ćw. 1, s. 10–11) – opisywanie obrazków, wyjaśnianie, jak dzieci dbają o zdrowie.

                            KP4 (ćw. 1, s. 12) – rozwijanie sprawności grafomotorycznych, utrwalenie wiedzy na temat higieny zębów.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

Zabawa naśladowcza „Myjemy ząbki”. Dzieci leżą na podłodze (śpią). Kiedy słyszą szum wody (jest ranek, trzeba umyć zęby), siadają i naśladują ruch mycia zębów.

Zabawa ruchowa. Dzieci poruszają się po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce osoba prowadząca wskazuje któryś z przedmiotów służących do mycia zębów (kubek, szczoteczkę, pastę), a dzieci ustawieniem ciała odwzorowują dany przedmiot:

– pasta – dzieci stają prosto z rączkami złączonymi nad głową
– kubek – dzieci stają w rozkroku, a rączki układają w obręcz przed sobą
– szczoteczka – dzieci stają z rękami wyprostowanymi wyciągniętymi przed siebie.

Zabawa „Mycie zębów przed lustrem”. Dzieci i osoba prowadząca stają naprzeciwko siebie. Jedno jest „lustrem”, a drugie wykonuje kolejne czynności składające się na mycie zębów. „Lustro” naśladuje ruchy uczestnika zabawy w lustrzanym odbiciu. Na zakończenie dzieci prezentują piękny uśmiech w „lustrze”. Późnej następuje zmiana ról.

Zabawa „Tak czy nie?” – dzieci wskazują zachowania właściwe i niewłaściwe. Np.:

- Kasię boli ząb, bo je zbyt dużo słodyczy.
- Basia nie choruje, bo ubiera się odpowiednio do pogody.
- Często ćwiczę, aby cieszyć się dobrym zdrowiem.
- Jem owoce i warzywa, bo mają dużo witamin.

Ćwiczenia graficzne – rysowanie po śladzie przyborów do mycia zębów, nazywanie narysowanych przedmiotów oraz kolorowanie ich.

Fasolki - "Szczotka, pasta, kubek, ciepła woda":https://www.youtube.com/watch?v=ULcCm5PZwzI


ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

Zestaw ćwiczeń porannych

 1.Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym.
Dzieci w rozsypce poruszają się swobodnie po pokoju. Na sygnał  i podane hasła przyjmują odpowiednią pozycję, np.: Połóżcie się na brzuchu! Stańcie na jednej nodze! Stańcie przy ścianie! Ukucnijcie!.

2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych „Spacer słoni i żyraf”.
Dzieci stoją Na hasło osoby prowadzącej: Spacerują słonie! przyjmują pozycję na czworakach, szeroko rozstawiają nogi i tak bardzo wolno poruszają się po pokoju. Na hasło: Na spacer wychodzą żyrafy! dzieci podnoszą się, prostują, stają na palcach, wyciągają mocno szyję i wędrują po sali.

3. Ćwiczenie mięśni brzucha.
Dzieci kładą się na plecach. Unoszą ugięte w kolanach nogi i wykonują nimi krążenia jak podczas jazdy na rowerze.

4. Skręty tułowia.
Dzieci stają tyłem przy ścianie w lekkim rozkroku. Wykonują skręt tułowia w prawą stronę i próbują rękami dotknąć ściany za sobą. To samo wykonują w lewą stronę.

5. Skoki.
Osoba prowadząca rozkłada na podłodze kilka kół ze sznurka. Dzieci chodzą po pokoju. Gdy trafią na przeszkodę (rozłożone koło), zatrzymują się i próbują obunóż przeskoczyć przez nią. Kto nie potrafi obunóż, przeskakuje „konikiem” (nóżka do nóżki).

6. Ćwiczenie równowagi.
Dzieci spacerują między rozłożonymi na podłodze kołami. Gdy dojdą do któregoś z nich, przechodzą po nim, stawiając stopę za stopą. Starają się utrzymać równowagę.

7. Ćwiczenie uspokajające połączone z ćwiczeniem stóp.
Dzieci wolno maszerują po pokoju. Co kilka kroków zatrzymują się i wysoko unoszą się na palcach.


Zestaw zabaw ruchowych

1. Zabawa ruchowaz mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”.  Przybory: nie są wymagane.
Dzieci z osobą prowadząca dobierają się w pary. Razem siadają po obu stronach wyznaczonej linii tyłem do siebie, opierając się o siebie plecami. Na sygnał każdy uczestnik, siedząc, odpycha się od podłogi rękoma i nogami, próbując przepchnąć swojego partnera poza wyznaczoną linię.

2. Zabawa ruchowana czworakach „Slalom między kałużami”
Osoba prowadząca układa koła na podłodze jako symbol kałuży. rozdaje kółka – sersa. Każde dziecko kładzie swoje kółko na podłodze, to będzie kałuża. Na sygnał dzieci przyjmują pozycję na czworakach i wędrują między kółkami – kałużami. Od czasu do czasu woła: Wskocz do kałuży!, wówczas dzieci siadają w niej w siadzie skrzyżnym i odpoczywają

3. Zabawa bieżna „Po drugiej stronie”
Dzieci wraz z domownikami stają na wyznaczonej linii startu. Naprzeciwko osoba prowadząca wyznacza linię mety. Zadaniem uczestników jest usiąść jak najszybciej, po drugiej stronie. Do 3 razy sztuka.

4. Zabawa rzutna „Kto dalej rzuci?”
Osoba prowadząca wyznacza linię startu i mety. Meta będzie wyznacznikiem możliwości rzutu. Miejsce zabawy powinno być przestrzenne. Dzieci i domownicy ustawiają się w szeregu, każde dostaje woreczek lub 1 na wymianę – można go wykonać z rękawiczki jednorazowej wypełnionej grochem, mąką ziemniaczaną itp. ( posłuży także do zabawy manipulacyjnej jako gniotki). Na umówiony sygnał, trzymając woreczek obiema rękoma  rzucają go przed siebie. Następnie odwracają się i patrzą, jak daleko udało im się rzucić, kto rzucił najdalej. Zabawę powtarzamy kilka razy.

5.  Zabawa ruchowaskoczna „Wskocz w kałużę”
Dzieci rozkładają szarfy, gazety -kałuże. Poruszają się swobodnie, a gdy na ich drodze znajdzie się kałuża, wskakują do niej obunóż. Potem wyskakują z niej i dalej wędrują po pokoju.

6. Zabawa skoczna „ Wyskok żabki z wody”
Dzieci kładą się na podłodze, ręce wyciągają przed siebie, nogi łączą. Następnie naśladują pływanie żaby. Na hasło: HOP -  Żaby wyskakują z wody! podnoszą się i wyskakują w górę, skacząc kilka razy jak żabki.

7. Zabawa skoczna „Zajączki”
Osoba prowadząca zwraca się do dzieci: Teraz zamieniam was w zajączki, które wesoło skaczą po leśnej polanie. Skaczcie tak jak one. Od czasu do czasu zajączki zatrzymują się, unoszą łapki i nasłuchują. Dzieci naśladują skoki zajęcy i co chwilę zatrzymują się, odpoczywają.

8. Zabawa z elementami równowagi „Drzewo”.
Osoba prowadząca mówi do dzieci: Teraz spacerujcie a gdy usłyszycie hasło: „Drzewo!”, szybko zatrzymajcie się, stańcie na jednej nodze, unieście ręce i rozłóżcie je na boki jak gałązki drzewa.

9. Zabawa na czworakach „ Piłka”
Dzieci ustawiają się na 1 linii – starcie. Przyjmują pozycję na czworakach. Piłkę kładą przy głowie. Na sygnał osoby prowadzącej toczą piłkę głową do wyznaczonej linii – mety.

10. Zabawa rzutna „Piłka”.
Osoba prowadząca dzieli domowników na 2 drużyny. Każda siada na wyznaczonej linii w siadzie skrzyżnym. Naprzeciwko nich w niewielkiej odległości (w zależności od umiejętności dzieci)  kładzie koło hula-hoop lub koło ze sznurka. Na sygnał kolejno każdy uczestnik wstaje, podchodzi do wyznaczonego miejsca i próbuje rzucić piłką w środek koła. Następnie łapie swoją piłkę i siada na końcu drużyny.


Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

1. Zabawa ożywiająca „Kto pierwszy na zbiórce?”.
Dzieci rozbiegają się po wyznaczonym terenie i chwilę bawią się swobodnie. Na sygnał  (np. gwizdek) wszystkie szybko ustawiają się  przed osobą prowadzącą Następnie osoba prowadząca daje znak do dalszej zabawy. Sam zmienia miejsce, a tym samym miejsce

ponownego ustawienia się  - za, przed, obok itp. Osoby prowadzącej

2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Na przemian unoszą nogę i dotykają jej przeciwną ręką. Starają się utrzymać równowagę. Ćwiczenie wykonują po 2–3 razy na zmianę. Następnie dzieci łączą nogi i wykonują 5 przysiadów.

3.Tor z zadaniami.

Osoba prowadząca rozstawia w rzędzie, w niewielkich odległościach od siebie 4 pachołki. Dzieci stoją przed pierwszym pachołkiem. Następnie wykonują kolejno zadania:

– bieg swobodny od pierwszego do drugiego pachołka

– skoki obunóż od drugiego do trzeciego pachołka

– bieg swobodny od trzeciego do czwartego pachołka.

Przy czwartym pachołku osoba prowadząca dodatkowo kładzie obręcz hula-hoop. Dzieci dobiegają do ostatniego pachołka, stają w obręczy i wykonują skok w przód najdalej jak potrafią.

4. Rzuty.
Osoba prowadząca dzieci ustawiają się na wyznaczonych liniach. Przed dzieckiem osoba prowadząca  kładzie obręcz hula-hoop w odległości dostosowanej do możliwości dzieci. Dodatkowo daje woreczek. Na sygnał kolejno dziecko stara się wrzucić woreczek do obręczy. Zabawę można powtórzyć 2–3 razy, aby udało się zdobyć co najmniej 1 punkt za celny rzut.

5. Ćwiczenie wyprostne, korekcja postawy.
Dzieci kładą woreczek na głowie i swobodnie spacerują. Uważają, by woreczek nie spadł na ziemię, utrzymują prawidłową skorygowaną postawę.

6. Marsz po okręgu, odłożenie woreczków do worka. D
Dzieci śpiewając znaną piosenkę, idąc po kole odkładają woreczek w wyznaczone miejsce.