30.03.2020- 3.04.2020- Dzień i noc
PONIEDZIAŁEK
1.Wysłuchanie opowiadania U. Piotrowskiej „Po nocy dzień, a po dniu – noc”
Trampolinek bawił się wspaniale na przedszkolnym placu zabaw. Hej, hop! Skakał na trampolinie coraz wyżej i wyżej.
– Słoneczko! – zawołał Trampolinek. – Raz, dwa, trzy i podskoczę tak wysoko, aż do ciebie!
– Może spróbujesz jutro, bo już kończy się dzień – odpowiedziały słoneczne promyki.
– Wkrótce słońce zajdzie i będzie ciemno.
I po chwili słońce zaczęło znikać z nieba. Wokoło zrobiło się szaro. Kwiatki w przedszkolnym ogródku stuliły płatki,a wróbelki poćwierkały, poćwierkały na dobranoc i schowały się w gniazdkach.
Tampolinek pobiegł do sali. Było cicho, bo zabawki przygotowywały się do snu.
– A ja nie pójdę spać – postanowił Trampolinek. – Zaczekam, aż znowu wróci dzień.
– Ale noc jest do spania – tłumaczyły lalki i zaciągnęły zasłonki w oknach swojego domku.
Trampolinek usiadł na werandzie. Patrzył w niebo, na którym pojawił się księżyc i zalśniło mnóstwo gwiazd. Zabawki spały, a Trampolinek liczył gwiazdy. Wreszcie księżyc zauważył Trampolinka.
– Trampolinku, jeśli nie pójdziesz spać, to jutro będziesz zmęczony – przekonywał księżyc, a gwiazdy migotały przyjaźnie.I zanuciły kołysankę:
Ciemna noc po jasnym dniu
idzie z koszem pełnym snów.
Kołysanki płyną z gwiazd,
każda inną bajkę zna.
Trampolinku, czas na sen,
zanim przyjdzie nowy dzień.
Trampolinek poszedł do łóżeczka i słodko zasnął. Spał i śniła mu się trampolina…
Rano promyki słońca połaskotały go w policzek.
– Wstawaj, Trampolinku, nowy dzień!
– A gdzie księżyc i gwiazdy? – pytał zdziwiony Trampolinek.
– Noc się skończyła – odpowiedziało słonko z promiennym uśmiechem.
Wstały ptaki skoro świt,
rannym ptaszkiem bądź i ty.
Pięknych przygód dam ci moc,
zanim znowu przyjdzie noc.
Trampolinek miał bardzo dobry humorek.
– Hej, hop! Czy wiecie, że zawsze po nocy jest dzień? – zapytał zabawek.
– Wiemy, wiemy!
– A czy wiecie, że kiedy minie dzień, to przyjdzie noc?
I wszyscy zaczęli się śmiać i podskakiwać. Hej, hop!
2. Rozmowa na temat opowiadania.
- Jak się zrobiło na dworze, gdy zaszło słońce?
- Co się stało z kwiatkami?
- Co zrobiły wróbelki?
- Co się pojawiło na niebie?
- Co lalki powiedziały Trampolinkowi?
- Co Trampolinek powiedział zabawkom?
3. Nauka na pamięć rymowanek z opowiadania – ćwiczenie pamięci.
4. Zabawa dramowa „Co robimy w dzień, a co w nocy”. Dzieci naśladują ruchem czynności, które można wykonywać w ciągu dnia i nocy.
5. Karta pracy „Różnice – dzień i noc” (do pobrania TUTAJ)
WTOREK
1. Słuchania wiersza A. Frączek „ Nocą..”
Ciemną nocą, głuchą nocą,
kiedy dzieci śpią, nie psocą,
cicho robi się w przedszkolu.
I spokojnie jest… z pozoru.
Bo w szufladzie już coś stuka –
pewnie krasnal wyjścia szuka;
biurko chwieje się i skrzypi,
z szafy słychać dziwne „szy… piii…”,
spod dywanu zaś wybiega
piegowaty smok w pepegach.
Nawet w książkach coś się dzieje:
król z obrazka TIR-em wieje,
Baba-Jaga mknie do wróżki
na dziewczęce pogaduszki,
z ciuchcią zaś plotkuje traktor:
– Brum, doprawdy?
– Tak! To-tak-to!
Trzy pluszowe rude słonie
grają w klasy na balkonie,
a dinozaur bez ogródek
ciągle depcze nam ogródek.
Bo w przedszkolu, ciemną nocą,
to zabawki właśnie psocą!
2.Rozmowa kierowana na temat wiersza. Proponowane pytania
- Co dzieje się w przedszkolu w nocy?
- Jakie słychać dźwięki?
- Co robią krasnal i smok?
- Co dzieje się w książkach?
- Co robią słoń i dinozaur?
- Kto psoci nocą w przedszkolu, a kto psoci w dzień?
3. Praca plastyczna „Noc”. Dzieci rysują białą lub żółtą kredką na ciemnej kartce elementy nocy: księżyc i gwiazdy.
ŚRODA
1. Zabawa dydaktyczna „W dzień czy w nocy”. Dziecko dostaje dwie karteczki: na jednej narysowany jest księżyc, na drugiej słońce. Rodzic określa wykonywaną czynność, a dziecko pokazuje karteczkę, w zależności o jakiej porze dnia jest ona wykonywana (słońce – gdy w dzień, księżyc – gdy w nocy).
2. Karta pracy „Nowa trampolina trzylatka 2” karta nr 50, „Trampolina czterolatka 3” karta nr 59.
3. Zabawa ruchowa „ Dzień i noc”.
Włączamy dwa rodzaje muzyki: spokojną i dynamiczną. Włączamy kolejno. Następnie pytamy dziecko, która kojarzy mu się z dniem, a która z nocą. W zależności od rodzaju muzyki dzieci biegają lub kładą się na podłodze.
4. Praca plastyczna „Słońce czy księżyc”. Dzieci malują farbami słońce z chmurami lub księżyc z gwiazdami.
5. Inscenizacja piosenki „Słonko idzie spać”- piosenkę można znaleźć na stronie Radosna Wyspa
Zabawa do piosenki „Słonko idzie spać”
1. Rozkładamy mały kocyk na podłodze. Dziecko kładzie się na kocyku, udaje że śpi.
2. Dziecko w pozycji na czworakach, wygina plecy w koci grzbiet. Mruczy cicho jak kotek, rodzic drapie dziecko w plecy.
3. Dziecko biega, skacze z nogi na nogę – skacze po dachach.
4. Dziecko w przysiadzie podpartym, powoli się prostuje i staje na nogach – budzi się słonko. Naśladuje przeciąganie się i ziewanie, przykuca, a z dłoni robi poduszeczkę pod policzkiem – udaje że zasypia.
Udanej zabawy.
CZWARTEK
1. Zabawa „Po nocy dzień, a po dniu noc”.
Proszę przygotować 10 karteczek z narysowanym słońcem oraz 10 karteczek z narysowanym księżycem. Po obwodzie koła układamy karteczki w określonym rytmie: słońce, księżyc, słońce, księżyc, itd. Następnie razem z dziećmi tworzymy inne rytmy.
2. Zabawa słowna „Przeciwieństwa”.
Mówimy słowo, a dzieci podają drugie o znaczeniu przeciwnym, np.: jasno – ciemno, głośno – cicho, góra – dół, długi – krótki.
3. Karta pracy „Nowa trampolina trzylatka 2” karta nr51, „Trampolina czterolatka” karta nr 60.
Dla chętnych – karta pracy „Rytmy”
PIĄTEK
1. Wiersz „Marzenki” Maciejka Mazan
Kiedy zasypiam,
przychodzą nocą
i razem ze mną
okropnie psocą!
Potrafią sprawić,
że łóżko lata
i fruną ze mną
dokoła świata.
Jak chcą, to zmienią
mnie w krokodyla,
co się po chwili
zmienia w motyla.
Do dziwnych krajów
mkną na wypady,
gdzie wodospady
są z czekolady.
Mieszkamy w igloo
albo w wigwamach.
Bawią się ze mną
nawet do rana!
To takie stworki
ze snu lub z drzemki.
Jak je nazwiemy?
Może Marzenki?
2. Rozmowa na temat wiersza. Przykładowe pytania:
– Kiedy pojawiają się Marzenki?
– Co robią Marzenki?
– Jak waszym zdaniem Marzenki mogą wyglądać?
3. Piosenka „Słonko idzie spać”
1. Słonko idzie spać
Pod puszysty koc,
Dzień się kończy, ciemno wkoło
I przychodzi noc!
2. Skacze kot na dach
I wygina grzbiet,
Mruczy cicho do księżyca:
W plecki podrap mnie.
3. Wszystkie gwiazdy w śmiech:
Ten zabawny kot
Chce po dachach biegać z nami,
Ciągnie go do psot.
4. Słonko wstaje już,
Budzi jasny dzień,
Kot przeciąga się i ziewa,
Chyba czas na sen.
5.Karta pracy „Słońce”.
Do zabaw z dziećmi można również wykorzystać elementy z zestawów zabaw ruchowych oraz zestawów ćwiczeń porannych.
Zestaw zabaw ruchowych
Zestaw XV
1. Rytmiczny bieg.
Dzieci dobierają się parami. Na dźwięk tamburynu tworzą zaprzęgi. Dziecko stojące z przodu podaje do tyłu ręce drugiemu dziecku i jeżdżą, dostosowując swój bieg do rytmu tamburynu. Gdy tamburyn milknie, zatrzymują się. Koniki grzebią niecierpliwie kopytem (jedną i drugą nogą, na zmianę), a woźnice rozgrzewają ręce, rozcierając je. Potem następuje zmiana ról i powtórzenie zabawy.
2. Ćwiczenie równowagi. Wirujące płatki śniegu.
Nauczyciel gra na tamburynie. Dzieci - płatki śniegowe wirują w czasie, gdy słychać instrument. Gdy tamburyn milknie, płatki spadają na ziemię - dzieci przykucają. (Nauczyciel powinien grać tak długo, aby dzieci miały czas na przynajmniej jeden powolny obrót).
3. Podskoki z elementem wyprostnym Bałwanek.
Dzieci podają sobie ręce, tworząc koło. Jedno stojące w środku dziecko naśladuje ulepionego ze śniegu bałwanka - stoi bez ruchu. Dzieci chodzą wkoło bałwanka, mówiąc wierszyk: Stoi bałwan, stoi,
nikogo się nie boi!
Potem zatrzymują się i zataczając rękami duże koła, mówią: Gdy słonko zaświeciło,
bałwanka już nie było!
W tym czasie bałwanek ucieka ze środka koła. Dzieci wybierają innego bałwanka i powtarzają zabawę.
4. Marsz po sali przy wybranej przez dzieci piosence.
Zestaw ćwiczeń porannych
ZESTAW 29
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Szybko – wolno”.
Bieg na palcach po Sali – na jedno uderzenie w bębenek marsz po obwodzie koła, na dwa uderzenia w bębenek.
2. Zabawa „Rytmicznie słuchamy”.
Dzieci siadają skrzyżnie i jak echo wystukują dłońmi o podłogę podany przez nauczyciela rytm.
3. Zabawa „Sufit – podłoga”.
Na hasło – sufit wspięcie na palce i podniesienie rąk w górę, na hasło podłoga – przysiad podparty.
4. Zabawa „Szyjemy na maszynie”.
Ręce oparte na biodrach, nogi złączone. Zwarte podskoki w przód i w tył.
5. Ćwiczenia oddechowe.
W rozkroku – powolne wznoszenie zwiniętych w pięści dłoni w górę i zrobienie wdechu, powolne opuszczanie rąk z rozszerzonymi palcami dłoni – wydech.