30.03.2020- 3.04.2020- Wiosna wokół nas
W tym tygodniu w grupie IV „ BIEDRONKI” realizowany jest temat „WIOSNA WOKÓŁ NAS”. Zadania dla dzieci do wykonania za pomocą rodziców:
PONIEDZIAŁEK 30.03.2020
„ Rachunki pani Wiosny"- Dzieci słuchają zagadek matematycznych, następnie przeliczają w zakresie 10 .(zadaniem dla dzieci jest wycięcie lub narysowanie 10 kwiatków – każdy na osobnej karteczce.) Rodzic czyta zadanie , dziecko wykonuje. Wspólnie sprawdzają.
Stąpa wiosna po łące
Zbiera kwiaty pachnące
Ma trzy stokrotki, cztery tulipany
Powiedz z ilu kwiatków
Zrobi wiosna bukiet pachnący ?
W ogrodzie na grządce
Rosło siedem słoneczników pięknych jak słońce
Przyszła Kasia i trzy zerwała,
bo bukiet piękny zrobić chciała.
Ile słoneczników teraz rośnie na grządce?
Chodzi wiosna po lesie
Promyki słońca w koszach niesie
Dwa kosze ma dla kwiatków
Trzy dla trawki
Trzy dla leśnej zwierzyny
Ile koszy przyniosła wiosna dla leśnej rodziny?
ĆWICZENIE GRAFOMOTORYCZNE - objaśnienie
Na głębszym talerzyku bądź na tacce rozsypujemy warstwę soli lub mąki. Dziecko wyrównuje powierzchnię a następnie pisze cyfry o jakie prosi rodzic . Rodzic sprawdza poprawność i dopiero dziecko „wymazuje” i pisze następną cyfrę. W taki sam sposób można też utrwalać wygląd poznanych liter.
PIOSENKA "MASZERUJE WIOSNA"
W tym tygodniu proponujemy dzieciom zabawy przy piosence "Maszeruje wiosna". Prosimy o nauczenie się piosenki na pamięć i wspólne śpiewanie jej całą rodziną (można pokazywać, jak Pani Wiosna maszeruje, ptaki latają, itp.)
WTOREK 31.03.2020
„ Wiosenne zagadki”
1. Brodzi po łące czerwonymi nóżkami,nigdy się nie przyjaźni z zielonymi żabkami.( bocian).
2. Ten kwiatek pod śniegiem się rodzi, daje ludziom znak, że wiosna nadchodzi .( przebiśnieg).
3. Lubimy ją wszyscy za ładną pogodę . Co po długiej zimie ożywia przyrodę ( wiosna).
4. Wiosną na drzewie rozwija się z pąka. Jesienią może być czerwony lub złoty i wiatr go z drzewa strąca. (liść)
PRACA PLASTYCZNA – FORSYCJA
Do wykonania pracy potrzebne są : biała kartka, żółta i brązowa farba, pędzelek, wycięty szablon kwiatu forsycji( 4 płatki).
Na kartce za pomocą pędzelka malujemy brązowe gałązki. Gdy wyschną szablonem umoczonym w żółtej farbie robimy po obu stronach gałązki stempelki.
Do wykonania karta pracy str 21- ćw. 1- labirynt i ćw. 2- rysuj po śladzie- KARTY PRACY NR 4.
ŚRODA 01.04.2020
Jest to prima aprilis – a więc dzień żartów!
- Rysowanie swojego portretu z zawiązanymi oczami. Najpierw rodzic a następnie dziecko , gdyż druga osoba może podpowiadać narysuj drugie oko bardziej z lewej strony)itd.
- Rozwijanie wyobraźni- zabawa „ Co by było gdyby… np. kwiaty były większe od ludzi? ( Na zmianę rodzic- dziecko jedno wymyśla- drugie kończy myśl) wymyślamy niesamowite rzeczy.
- ĆWICZENIA MANUALNE RĄK I ĆWICZENIA ODDECHOWE : - WIOSENNY OBRAZEK. Potrzebne materiały: gazety, nożyczki, reklamy, wydruki z wiosennymi ilustracjami , słomka, biała kartka papieru, kolorowe kredki. Wydzieranie lub wycinanie ( wybór należy do dziecka) z gazet , wydruków, reklam rzeczy kojarzących się dzieciom z wiosną. Jeżeli elementy zostały już wycięte lub wydarte to za pomocą słomki ( umieszczając słomkę nad obrazkiem i wciągając powietrze tak jakbyśmy pili soczek z kartonika unosimy dany element i przenosimy na kartkę papieru. Następnie przyklejamy na karton wycięte lub wydarte elementy i kredkami dorysowujemy brakujące elementy.
KARTA PRACY str. 22 - KARTY PRACY NR 4
Utrwalanie znajomości litery Ł,ł:
Wymyślanie jak największej liczby wyrazów na głoskę- ł . Rodzic zapisuje wszystkie wyrazy podane przez dziecko na kartce.
Wykonanie ćwiczeń z KART PRACY cz. 4:
a) samodzielne opowiedzenie treści historyjki obrazkowej, przeczytanie napisów w historyjce i wyszukanie w tekście wszystkich liter Ł,ł (ćw. 1 s.32)
b) napisanie litery po śladzie (ćw. 2 s.32)
c) określenie miejsca występowania głoski Ł w wyrazach: łata, sałata, koło (ćw. 3 s.33)
d) napisanie pośladzie sylab i samodzielne odczytanie ich (ćw. 2 s.34)
CZWARTEK 02.04.2020
„ W krainie rymów”.
Rodzic czyta zdania . Zadaniem dziecka jest znalezienie rymu do skończenia zdania.
- Na gałęzi siedzi wrona , czarna wrona bez… (ogona).
- Żabki po łące kicają i trawki… (szukają).
Dużo dzieci z naszej grupy ma problemy ze znajdowaniem rymów .Rodzic mówi wyraz np. mama- a dziecko dobiera wyrazy rymujące się z tym wyrazem np. dama, lama, rama. Tata- łata, Róża- burza, Nos- kos, Osa- kosa itd.
- WYSIEW OWSA DO POJEMNIKA- Materiały: nasiona owsa, ziemia, pojemniczek do którego dzieci będą wysiewały. Zadaniem dzieci jest systematyczne podlewanie nasion.
KARTA PRACY NR 4 str. 24 – ćw. 2, str. 25- ćw. 3
Odszukiwanie w tekście z gazety wszystkich liter Z, z, - dużych i małych i zakreślanie ich.
PIĄTEK 03.04.2020
Praca plastyczna- „Wielkanocna skorupka” ( Etap 1)
Potrzebne materiały: okrągły balon, papier toaletowy, klej, pędzelek.
Balon należy nadmuchać i zawiązać ( Jeżeli chcemy większą skorupkę to bardziej jeżeli mniejszą to nadmuchujemy mniej) . Do balonika dowiązujemy np., drewniany klocek lub inny ciężki mały przedmiot i umieścić końcówkę balonika w kubku. Następnie należy podrzeć na małe kawałki papier toaletowy ( dosyć dużo gdyż potrzebnych jest kilka warstw). Następnym etapem jest smarowanie klejem kawałka balonika i oblepianie go kawałkami papieru tak , aby na siebie nachodziły). Zostawiamy balon minimum na 3- 4 dni.
KARTA PRACY NR 4 str. 29 – ćw. 2,3.
KARTY Z LITERAMI – Karta nr 19
Odszukiwanie wyrazów rozpoczynających się głoską z- zapisywanie ich przez rodziców- lub dzieci które są chętne.
Zabawy ruchowe z gazetą na tydzień.
1. „Czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.
2. „Wokół gazety” – marsz wokół gazety, na przerwę (klaśnięcie) zatrzymujemy się i kucamy na gazecie.
3. Przeskoki nad gazetą (obunóż, jednonóż).
4. Siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie – przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.
5.„Rolki” – Gazety ułożone pod stopami, naśladujemy jazdę na rolkach.
6. Zgniatanie gazety w kulkę.
7. Przekładanie papierowej kulki z dłoni do dłoni, pod kolanem itp.
8. „Skrętoskłony” – „leniwa ósemka”. W rozkroku kreślenie leniwej ósemki poczynając od lewej nogi.
9. W leżeniu przodem, tyłem przekładanie papierowych kul z dłoni do dłoni.
10. Dmuchanie na papierowe kulki na czworakach.
11.Podrzucanie, chwytanie kulek.
Ćw. uspakajające
– dzieci podnoszą palcami stopy kulkę papierową do góry. Po kilku wykonaniach ćwiczenia następuje zmiana nogi.
– w siadzie (kulka między stopami) unoszenie stóp do góry i delikatne położenie.
Ćw. końcowe
–„ rozprostowanie gazety” – wydarcie z niej słoneczka tj. koło z promykami- wąskimi prostokątami.
MIŁEJ PRACY - NAUCZYCIELKI GRUPY IV