Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

30.03.2020 r. - 03.04.2020 r. Wiosenne porządki

PONIEDZIAŁEK - 30.03. 2020 r. - "WIOSENNE PORZĄDKI"

1. Słuchanie opowiadania Marii Kownackiej „Na własne oczy”

Kto na spacer wyruszy – otwiera oczy i uszy! Przed pójściem na spacer pani powiedziała: – Kto na spacer wyruszy – otwiera oczy i uszy! – Ale my mamy otwarte oczy, o! o! o! I zaczęli śmiesznie oczy wytrzeszczać… A uszy też mamy otwarte, nie zatkane! – Wiem, wiem! Ale to jeszcze nie wszystko! – powiedziała pani i uśmiechnęła się tajemniczo. – Po spacerze się przekonamy, kto miał naprawdę otwarte oczy i uszy. A po powrocie wszyscy siedli sobie w kręgu na dywanie i pani zapytała: – Co kto zauważył na spacerze? Dziewczynki zauważyły, że było okropne błoto ze śniegiem. Jurek zauważył, że pies gonił kota. Andrzej liczył taksówki, ale mu się pomyliło. – A co zauważyliście w parku? – dopytywała się pani. – W parku też było błoto! – powiedziała Danka. – Ja słyszałem, że jakiś ptaszek śpiewa ładnie – powiedział Jaś. – Jak śpiewał? Jak? – ucieszyła się pani.– O tak: Tiu-tiu… fiii… Tiu-tiu-tiu! – To była sikorka! Sikorki tak śpiewają! – zawołała Agatka.– A ja jeszcze słyszałem, że okropnie krzyczały gawrony i łamały gałązki i latały od drzewa do drzewa z patykami! –opowiadał Jaś. – One będą budowały gniazda.– A mnie obsypał taki żółty proszek z takich frędzelkowatych bazi, co rosły na krzewie! – zawołała Agatka.– Jak myślicie, kto miał najlepiej otwarte oczy i uszy na tym spacerze?

2.Próba odpowiedzi na pytanie zawarte w zakończeniu opowiadania.
1.  Zabawa „Kto uważnie patrzy?”– Znajdźcie przedmiot, który jest biały i błyszczący, a potem przedmiot czerwony i kwadratowy, dzieci pokazując co znalazły opisują wygląd przedmiotu.
2. Zabawa artykulacyjna „Kotek lubi mleko”. Dzieci naśladują kotka, który pije mleko z miseczki – sięgają językiem jak najdalej, kierują go do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę.
3. Zabawa „Poznajemy narzędzia ogrodnicze”

Zadaniem dzieci jest opisanie wyglądu narzędzi ogrodniczych w oparciu o ilustracje i podanie, do jakich prac w ogrodzie służą.

3. Praca plastyczna „ Narzędzia ogrodnicze”: grabie, łopata, konewka – rysujemy, następnie je kolorujemy, malujemy lub wylepiamy bibułą, gazetą wg własnego pomysłu i możliwości pomocy i dzieci, wycinamy.

- Zabawa „Kalambury” - przynajmniej 3 uczestników.

Musi nastąpić podział na 2 zespoły. Osoba prowadząca pokazuje wycięte przez dzieci  narzędzie ogrodnicze  z pierwszego zespołu, tak aby nie widział jej zespół drugi. Zadanie drużyny pierwszej polega na przedstawieniu gestem (bez użycia słów) pokazanego przedmiotu, którego nazwę ma odgadnąć drużyna druga. Potem następuje zmiana ról.

Po skończonej zabawie, dzieci kończą pracę plastyczną – tworząc obraz graficzny z wyciętych narzędzi „ Narzędzia ogrodnicze”

Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy.

Karty pracy:

Dzieci 4 – letnie KP2,k.nr56

Dzieci 5 – letnie KP3,k.nr 40,41, 45,

Aktywność ruchowa
Zestaw ćw. porannych VIII

Zabawa ruchowa orientacyjno-porządkowa „Zwierzęta na spacer i do domku”, „Piłka w dołku”  (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

Ćwiczenia gimnastyczne VII

Zabawy w dowolnym czasie:

- Zabawy z gazetą – modelowanie dowolnych kształtów. Dzieci zwijają i zgniatają gazetę, tak by przedstawiała jakiś przedmiot, rodzice odgadują co to za przedmiot.

- Zabawa „Wiosenny koncert” dzieci improwizują wraz z rodzicami z wykorzystaniem apaszek dowolną muzykę.


WTOREK - 31.03. 2020 r. - MALI OGRODNICY

1. Osoba prowadząca recytuje wiersz Hanny Zdzitowieckiej „W naszym ogródeczku”. Dzieci próbują nauczyć się jego treści na pamięć.

"W naszym ogródeczku"

W naszym ogródeczku zrobimy porządki – zagrabimy ścieżki, przekopiemy grządki.
Na grządkach wyrośnie fasolka, marchewka, sałata i groszek, czerwona rzodkiewka.

W naszym ogródeczku posiejemy kwiatki – będą nam pachniały fiołki i bratki, nasturcja, goździki, nagietki i groszek, i ta biała lilia, co tak żółci nosek.

Rozmowa na temat treści wiersza. Przykładowe pytania:

– Co dzieci postanowiły zrobić w ogródku? – Co to są grządki? – Które rośliny wymienione w wierszu zaliczymy do warzyw, a które są kwiatami ozdobnymi

2. Oglądanie ilustracji lub naturalnych okazów warzyw oraz kwiatów ( w miarę możliwości) przedstawionych w wierszu. Opisywanie ich wyglądu.
3. Zabawa inscenizacyjna do treści wiersza. Osoba prowadząca wykleja papierową taśmą malarską lub liną itp. na podłodze dwie równoległe linie w odstępie 1 m. Mówi: Tu będzie ogródek warzywny (wskazuje obszar za jedną linią), tu rabatki z kwiatami (wskazuje obszar za drugą linią), a między nimi ścieżka do spacerowania. Dzieci stają wraz z osobą prowadzącą na wytyczonej ścieżce. Dzieci inscenizują wiersz ruchem recytowanym przez osobę prowadzącą:

W naszym ogródeczku zrobimy porządki – (ruch ręką z wymachem i wskazaniem ogródka warzywnego)
zagrabimy ścieżki, (naśladowanie ruchem grabienia)
przekopiemy grządki. (naśladowanie ruchem kopania)
Na grządkach wyrośnie (ruch wskazujący grządki warzywne)
fasolka… (dzieci wskakują do ogródka warzywnego i przykucają)
W naszym ogródeczku (ruch ręką z wymachem i wskazaniem rabatek kwiatowych)
posiejemy kwiatki – (wskazują na siebie)
będą nam pachniały (naśladowanie wąchania bukietu kwiatów)
fiołki… (dzieci wskakują na rabatki kwiatowe i przykucają)

Tekst  piosenki „Jestem sobie ogrodniczka”
I
Jestem sobie ogrodniczka,

Mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
A z tych nasion będą kwiatki.
Dzieci naśladują ogrodniczkę, trzymają w reku koszyczek z nasionami, maszeruje po pokoju
Ref.

Kwiatki, bratki i stokrotki
Dla Malwinki, dla Dorotki.
Kolorowe i pachnące,
Malowane słońcem.
Dzieci wykonują podskoki w górę, do przodu, do tyłu, obrót,
II

Mam konewkę z dużym uchem
Co podlewa grządki suche.
Mam łopatkę, oraz grabki
Bo ja dbam o moje kwiatki.
Dzieci naśladują podlewanie kwiatów konewką, kopią ziemią, grabią grządki, wąchają kwiatki
Ref.

Tekst i zabawa przy piosence „ Jestem sobie ogrodniczka”

https://www.google.com/search?q=piosenka+jestem+sobie+ogrodniczka+mam+nasionek+p%C3%B3%C5%82+koszyczka&rlz=1C1AOHY_plPL708PL718&oq=piosenka+Jestem+sobie+ogrodniczka&aqs=chrome.4.69i59l2j69i57j0l3.33367j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Poznajemy prace w ogrodzie

Dzieci mogą poznać pracę w ogrodzie, porozmawiać o wiosennych pracach ogrodniczych, zobaczyć narzędzia ogrodnicze i zrozumieć do czego służą

https://przedszkouczek.pl/2020/03/08/pracowita-wiosna/?fbclid=IwAR3pqJRS09w8yGiylWmGauGyAdvyjmb4llDpEJeYCEC88YGLesQsEzNRA1M

4. Zabawa „Poznajemy rośliny ogrodowe”

Osoba prowadząca rozkłada przed dziećmi gatunki roślin  - groch, fasola lub jeśli to możliwe torebki z nasionami warzyw i kwiatów wymienionych w wierszu. Zadaniem dzieci jest rozpoznać poszczególne gatunki nasion lub roślin i podać ich nazwy. Dzieci oglądają nasiona i porównują ich wygląd – kształt, wielkość, kolor, fakturę.

5. Zabawa badawcza „Projektujemy nasz domowy ogródek”

Osoba prowadząca z dziećmi przygotowuje rośliny (lub dowolne nasiona) do ich porostu – groch,  fasola, gaza, słoiczek, sznurek lub recepturkę, ziemię, doniczkę, patyki.

- Słoiczek wypełniamy wodą, na jego wierzch nakładamy gazę i obwiązujemy ją recepturką, na gazie umieszczamy groch i zamaczamy w wodzie.

- Doniczkę wypełniamy ziemią siejemy fasolę, zamieszczamy w doniczce 2 patyki, podlewamy. Gotowe do obserwacji i pielęgnacji.

Prosimy o fotorelacje porostu roślin.

Dzieci przypominają, co jest potrzebne roślinie do wzrostu:
– Które z roślin lubią cień, a które muszą mieć dużo słońca?
– Czy każdą z tych roślin możemy wysiać już w marcu?

6. Zabawa naśladowcza „Ogródek warzywno-kwiatowy”. Dzieci samodzielnie wykonują kolejne czynności związane z uprawą roślin – wytyczają grządki, robią patykiem dołki w glebie, wysiewają nasiona, podlewają grządki.

PIOSENKA "MASZERUJE WIOSNA"

W tym tygodniu proponujemy dzieciom zabawy przy piosence "Maszeruje wiosna". Prosimy o nauczenie się piosenki na pamięć i wspólne śpiewanie jej całą rodziną (można pokazywać, jak Pani Wiosna maszeruje, ptaki latają, itp.)
I
Tam daleko, gdzie wysoka sosna ,

maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Dzieci maszerują w miejscu, unoszą ręce w górę, naśladują ruchem słowa piosenki, poruszają się tak jak podpowiada wam piosenka
Refren: Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło

lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi - zielenieje świat 
Dzieci maszerują po kole w prawej ręce trzymają kwiat, rozkładają ręce w górze i machają nimi naśladują ptaki, unoszą prawą rękę w górę pokazują kwiat
II

Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę.
Chętnie żuje gumę i robi balony,
a z nich każdy jest zielony.
Dzieci stoją w miejscu naśladują tekst piosenki
Refren………

III
Wiosno, Wiosno, nie zapomnij o nas,
każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną drogą poszła,
zima by została mroźna.
Dzieci rozglądają się dookoła poszukują wiosny, przykucają pokazując porost trawy ręką prawą, lewą, maszerują w miejscu, pokazują mroźną zimę przytulając się rękoma w układzie skrzyżnym
Refren………..

Inscenizacja muzyczno – ruchowa do piosenki:

(Dzieci mogą przebrać się za Panią wiosnę wg własnych kreatywnych pomysłów). Można wykonać akompaniament do piosenki z wykorzystaniem dowolnych przedmiotów w domu: klocki, drewienka, łyżki, pokrywki do garnków itp. Orkiestrę może stworzyć cała rodzina – życzymy udanej zabawy.

Prezentacje efektów: "Maszeruje wiosna". https://www.youtube.com/watch?v=iRWNg-tsQFk

http://www.bajeczka-tychy.pl/4/inscenizacja+ruchowa+do+piosenki+maszeruje+wiosna

Naśladowcza wiosenna rymowanka

Stańmy wszyscy razem w kole (gest wyciągniętych dłoni), złączmy swoje ręce (podanie rąk w kole). Zatańczymy, zaśpiewamy, jak w naszej piosence (lekkie kołysanie). Do przodu krok, do tyłu krok i kilka drobnych kroków w bok, I młynek w przód i młynek w tył (ruchy wynikające z tekstu), żebyś dziś wesoły był (obrót z uniesionymi w górę rękoma). Hej! (klaśnięcie przed sobą).

Poznajemy zwiastuny wiosny

Zapraszamy do obejrzenia dwukrotnie krótkiego, prostego filmu. Osoba prowadząca prosi dziecko aby zapamiętało jak najwięcej informacji płynących z przekazu. Nagrodą mogą być wymyślone gadżety z zasobów domowych: guziki, nakrętki itp. Można wymienić: oznaki charakterystyczne cechy dla i zimy i wiosny, można przyporządkować oznaki do właściwej pory roku

Życzymy udanej zabawy

https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

Karty pracy:

Dzieci 5 – letnie KP3,k.nr 42

Aktywność ruchowa

Zestaw ćw. porannych VIII

Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami” (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

Zabawy w dowolnym czasie:

Aktywność plastyczna:

Z ugniecionej gazety podzielonej na kawałki i lekko wyprostowanej naklejamy warstwowo gazety na siebie formując „ Sałatę”, następnie malujemy farbą kolorem zielonym i pozostawiamy do wyschnięcia. Gotowy produkt może posłużyć do zabawy np. „ Stragan z warzywami” ale nie nadaje się do spożycia!

Można do sklepu warzywnego dostarczać inne wymyślone w ten sposób warzywa.

Życzymy udanej zabawy.

Zabawa zmysłowa - Smaki i aromaty.

Do małych pojemników włóż aromatyczne produkty, np. skórkę pomarańczową, zmieloną kawę, ogórek kiszony. Następnie poproś dziecko, by zamknęło oczy i zgadło, co tak pachnie. W ten sposób można się bawić nie tylko zapachami, ale także smakami. Gdy dziecko zamknie oczy, daj mu coś do skosztowania. Ciekawe czy rozpozna smak.

Zabawa dźwiękonaśladowcza

,,Mycie rąk”. Dzieci stoją powtarzają kilka razy wierszyk dzieląc wyrazy na sylaby, wykonując odpowiednie ruchy rękami:
Wo-da  ka-pie  kap, kap, kap, (dzieci klaszczą w dłonie na „kap, kap, kap”)
My-ję  rę-ce  chlap, chlap, chlap (dzieci strzepują ręce na „chlap, chlap, chlap”)
Czys-te  rę-ce  już ma-my, (dzieci w rytm wierszyka „obracają” ręce w nadgarstkach)
Więc je w ręcz-nik  wy-cie-ra-my. (naśladują wycieranie rąk w ręcznik)


ŚRODA - 01.04. 2020 r. - WIOSENNE PORZĄDKI

1. Zabawa „ Co się zmieniło”

Przed zabawą osoba prowadząca dyskretnie rozkłada w kącikach i na półkach przedmioty nie pasujące do tych miejsc. Przestawia także kilka mebli. Pomocne będą wybrane zabawki, kilka kół – obręczy, rysunki zabawek ułożonych w kącikach i na półkach

2. Zabawa „Detektywi”. Osoba prowadząca kieruje do dzieci polecenie: Rozejrzyjcie się po pokoju i spróbujcie powiedzieć, co się zmieniło. Dzieci rozchodzą się po pokoju, analizują zmiany w otoczeniu. Na sygnał siadają w kole, dzielą się spostrzeżeniami i uzasadniają swoją wypowiedź.

3. Zabawa „Wiosenne porządki” – odbędzie się grupowanie zabawek ze względu na miejsce, gdzie się zwykle znajdują. Osoba prowadząca prosi, aby dzieci wzięły jedną zabawkę z półki lub z kącika i usiadło z nią w kole, po czym rozkłada na podłodze kilka obręczy lub kół z gazet. Mówi: Podziel zabawki na grupy i powkładaj je do obręczy, przy czym w każdej obręczy mogą znaleźć się tylko takie zabawki, które zawsze leżą na tej samej półce lub w tym samym miejscu.

4. Zabawa „Patrzę i układam tak samo”.

Dzieci na polecenie osoby prowadzącej dzielą zabawki (samochody, maskotki, gry, lalki układanki, misie itp.,) według podanego układu zabawek na zdjęciu, które wcześniej zrobiła osoba prowadząca. Dzieci oglądają zdjęcie, wybierają z obręczy przedstawione na nim przedmioty i próbują ułożyć je tak samo jak na zdjęciu. Na zakończenie omawiają wykonaną pracę, używając określeń stosunków przestrzennych: wyżej, niżej, obok, po prawej stronie, po lewej stronie itp.

5. Ćwiczenia oddechowe „Tańczące kropelki”. Osoba prowadząca rozciąga sznurek przez środek pokoju. Zawiesza na nim kropelki deszczu wycięte z bibuły. Dzieci dmuchają na kropelki, wprawiając je w ruch regulują fazy wdechu i wydechu.

6. Dowolna praca twórcza według pomysłu dzieci „ Moja ulubiona zabawka”

Obserwacja i pielęgnacja porostu roślinek.

Karty pracy:

Dzieci 5 – letnie KP3,k.nr 46,47

Aktywność ruchowa

Zestaw ćw. porannych VIII

Zabawa ruchowa skoczna „Wskocz w kałużę”, rzutna „Rzuć piłkę do tunelu”. (zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

Ćwiczenia gimnastyczne VII

Zabawy w dowolnym czasie:

,,Koniki”. Osoba prowadząca uczy dzieci wierszyka, odgłosów stuku kopyt o ziemię (kląskanie) oraz uczy ruchu gry na skrzypcach (pociągania smyczkiem po strunach). Potrzebne będą szarfy, lub należy przećwiczyć z dziećmi taki układ: dzieci w parze trzymają się za ręce, a wolne ręce kierują do tyłu; te ręce podczas zabawy będą lejcami koni.

Wio ko-ni-ku, wio
Zawieź nas do  la-su,
Gdzie pta-ki śpie-wa-ją
I gdzie świersz-cze grają

Po każdym wersie:  dwa razy klaskania, dwa razy stukania, i raz klaskania, stukania, w rytmie wiersza.  Warto dzieciom pokazać obrazek świerszcza.


CZWARTEK - 02.04. 2020 r. - DOMOWE PORZĄDKI

1. Zabawa „Prawda – fałsz”. Osoba prowadząca podaje dzieciom twierdzenia na temat urządzeń elektrycznych i czynności z nimi związanych. Zadaniem dzieci jest zdecydowanie, czy zdanie było prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli prawdziwe, podnoszą do góry niebieski kartonik, jeżeli fałszywe – czerwony.

– Żelazko pierze. (fałsz, czerwony kartonik), – Czajnik gotuje wodę. (prawda, niebieski kartonik), – Pralka prasuje. (fałsz, czerwony kartonik), – Odkurzacz zbiera kurz. (prawda, niebieski kartonik), – Suszarka miksuje. (fałsz, czerwony kartonik)

2.Osoba prowadząca odczytuje zagadki a dzieci je rozwiązują:

Paszczę ma niewielką, zębów nie ma wcale, ale za to kurz z dywanu zjada doskonale! (odkurzacz)

Stoi w kącie i woła: „Chodźcie do mnie, dzieci, i oddajcie mi papierki, bo uwielbiam śmieci!” (kosz na śmieci)

Rozmowa z dziećmi inspirowana zgromadzonymi przedmiotami. Przykładowe pytania:

– Do czego służą te przedmioty?, – Co jeszcze jest potrzebne, aby zrobić porządek?

– Czym różnią się te przedmioty?, – Dlaczego odkurzacz działa?

3. Zabawa badawcza „Jak włączyć odkurzacz?”

Dzieci oglądają odkurzacz. Zastanawiają się, jak działa. Sprawdzają, gdzie się go włącza i wyłącza. Przyciskają przycisk. Dzieci odkurzają fragment dywanu. Dzieci słuchają szumu odkurzacza i obserwują zasysanie drobnych elementów.

4. Zabawa „Uwaga! Prąd elektryczny!” osoba prowadząca pokazuje dzieciom znak ostrzegawczy „Uwaga! Urządzenie elektryczne” , wyjaśnia ich znaczenie: Dlaczego musimy bezwzględnie przestrzegać zasad bezpieczeństwa, kiedy widzimy taką tabliczkę? Czy dzieci mogą same włączać do prądu urządzenia elektryczne? Czy mogą dotykać gniazdek elektrycznych? Dlaczego?.

5. Osoba prowadząca pokazuje ilustracje przedstawiające właściwe i niebezpieczne zachowania związane z obsługą urządzeń elektrycznych. Dzieci dokonują podziału zachowań na bezpieczne i niebezpieczne oraz przekreślają grubą kreską czerwonym pisakiem obrazków przedstawiających niebezpieczną obsługę urządzeń.

- Zabawa ruchowa „Włączam – wyłączam”. Na hasło Włączam – pstryk! dzieci naśladują według własnego pomysłu działanie różnych urządzeń elektrycznych. Na hasło Wyłączam – pstryk! zastygają w bezruchu.

Sprzątamy

1. Zabawa „Wiosenne słonko”. Osoba prowadząca zaprasza dzieci do zabawy przy muzyce. Kiedy gra skoczna muzyka (słonko świeci), dzieci biegają, na przerwę w muzyce (deszczyk pada) zatrzymują się i robią parasol z rąk złączonych nad głową.
2. Zabawa „Odkurzacze nowej generacji”. Dzieci siadają na podłodze . Osoba prowadząca mówi: Każdy z was będzie odkurzaczem nowej generacji, który działa tak, jak zaprogramuje go komputer. Ja będę komputerem i będę mówić, co mają robić odkurzacze.

Gdy zagram pokrywkami – odkurzacze jeżdżą i odkurzają. (dzieci ślizgają się na pupie i próbują wydawać odgłos zbliżony do pracującego odkurzacza)

Gdy zagram na łyżkach  – odkurzacze włączają funkcję mycia podłogi. (dzieci zatrzymują się i w miejscu poruszają stopami na przemian do przodu i do tyłu)

Gdy zagram na drewnianych łyżkach – odkurzacze włączają opcję polerowania podłogi. (dzieci kręcą się na pupie wokół własnej osi)

3. Zabawa „Mycie okien” Dzieci dobierają parę, stają prosto jedna osoba będzie oknem, a druga niech ustawi się za plecami i będzie myła okno. Potem zmienicie się rolami. Najpierw spryskujemy okno płynem – psik, psik, psik. – myjące osoby pukają paluszkami w plecy. Potem myjemy okno - myjące osoby okrężnymi ruchami masują całą dłonią po plecach. Na koniec ściągamy płyn - myjące osoby przesuwają brzegiem dłoni z góry na dół.

Oglądanie zasiewów, pielęgnacja już kiełkujących roślin w domowym ogródku.

Karty pracy:

Dzieci 4 – letnie KP2,knr 55, Dzieci 5 – letnie KP3,k.nr 48,49

Aktywność ruchowa

Zestaw ćw. porannych VIII

Zabawa ruchowa „ Kelnerzy”

Zabawy w dowolnym czasie:

Chodzimy na różnych powierzchniach Badanie zjawisk z zakresu optyki i akustyki. (akustyka oraz pojęcia twardość i miękkość) - określanie i porównywanie odgłosów, jakie wydają różne powierzchnie, gdy po nich chodzimy oraz badanie po jakiej powierzchni chodzi się łatwiej, wygodniej i dlaczego?

Będą potrzebne: kanapy, materace, poduszki, rozsypana np. fasola( kilka ziaren), guziki itp. kule z gazety, kule z waty, folia.

Rozkładamy przygotowane pomoce. Dzieci zdejmują papcie i kolejno przechodzą po kanapie, rozsypanej np. fasoli, kulach, materacach poduszkach. Zabawę przeprowadzamy w rytmie muzyki. Następnie przerywamy muzykę, dzieci w ciszy przechodzą po ułożonych powierzchniach wsłuchując się w odgłosy swoich kroków w zależności od podłoża, określają te odgłosy oraz stopień trudności przy przechodzeniu przez powierzchnie twarde i miękkie. Wnioski: różne powierzchnie wydają różne odgłosy, łatwość lub trudność chodzenia po różnych podłożach zależy od ich twardości i miękkości od zróżnicowania materiału, z jakiego są wykonane.


PIĄTEK - 03.04. 2020 r. - ROBOTEK

1. Zabawa ruchowa „Roboty”. Dzieci poruszają się po pokoju, naśladując ruch mechanicznych zabawek.

Przydadzą się: domowe urządzenia elektryczne i przybory do sprzątania, ilustracje różnych maszyn (robotów), różnej wielkości pudełka, wykałaczki, patyczki, druciki, folia, papier kolorowy, gazeta, różnorodny materiał dekoracyjny (np. guziki, koraliki, spinacze itp.).

2. Zabawa twórcza „Szczotka lubi…”. Dzieci oglądają zgromadzone na środku pokoju urządzenia elektryczne i przybory do sprzątania. Próbują nadać im jak najwięcej ludzkich lub zwierzęcych cech. Osoba prowadząca naprowadza dzieci pytaniami, np. Co robi szczotka? Gdzie mieszka? Kogo lubi? Jak spędza czas? Jak się zachowuje? Co przypomina? itp.

3. Rozmowa wprowadzająca. Przykładowe pytania: Do czego służą roboty?, Jak wyglądają? Jak się poruszają?, Jakie czynności mogą wykonywać, aby nam pomóc w domu?

4. Oglądanie ilustracji różnych maszyn.

5. Twórcze opowiadanie „Popsuty robot”. Dzieci wspólnie tworzą opowiadanie o robocie, któremu popsuł się mechanizm. Dzieci wymyślają pomyłkowe czynności robota.

6. Omówienie i przeprowadzenie kolejnych etapów pracy plastycznej według własnego pomysłu:
– modelowanie przez dzieci postaci robota z pudełek o różnej wielkości oraz wykałaczek, patyczków lub drucików
– oklejenie pudełek folią, papierem kolorowym, gazetą, oraz przyozdobienie guzikami, koralikami, spinaczami itp. oczywiście dostępnymi w domu

7. Wspólne sprzątanie po zakończonej pracy.

8. Swobodne i twórcze wypowiedzi dzieci na temat czynności, jakie mogą wykonywać ich roboty.

9. Zabawa „Robot mówi”. Próby sylabizowania naśladujące „wypowiedzi” robotów.

Prosimy o fotorelacje zwrotne wykonanej pracy.

Aktywność ruchowa

Zestaw ćw. porannych VIII

Zabawa ruchowa „ Skoczki”, orientacyjno-porządkowa „Słońce – deszcz”(zob. Zestawy gier i zabaw ruchowych).

Ćwiczenia gimnastyczne VII

Zabawy w dowolnym czasie:

 „Czarodziejskie kukiełki” Zjawiska elektromagnetyczne - zapoznajemy dzieci ze zjawiskami elektrostatycznymi. Będą potrzebne : małe figurki z bibułki, klisza fotograficzna, płytka podłogowa PCW, bursztyn, kawałek futra lub wełny. (powietrze musi być suche, powinno działać centralne ogrzewanie lub panować pogoda bez deszczu i mgły).

Małe figurki z bibuły układamy na stole lub szkle. Pocieramy kliszę fotograficzną lub płytkę podłogową PCW kawałkiem futra lub wełny. Gdy klisza znajduje się w odległości około trzech centymetrów od powierzchni stołu, figurki zaczynają ożywać - wstawać i podskakiwać. Po pewnym czasie opadają na stół. Trzeba wówczas ponownie potrzeć kliszę, czyli naelektryzować ją. Zachęcamy dzieci do podania innych pomysłów w celu urozmaicenia zabawy. Wnioski: elektryzowanie powoduje wzajemne oddziaływanie na siebie ciał. Uwaga: doświadczenie udaje się, kiedy wszystkie elementy są suche.


ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH, ZABAW RUCHOWYCH, ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

Zestaw ćwiczeń porannych:

Pomoce: piłki.

Dzieci maszerują po okręgu. Przechodząc obok kosza, biorą piłkę. Maszerując dalej po okręgu, trzymają piłkę w obu rękach. Unoszą ją i opuszczają. Czekają na sygnał – stop, wtedy turlają ją po podłodze
1. Zabawa o charakterze ożywiającym.
Dzieci biegają po pokoju, podrzucają piłkę, odbijają ją od podłogi w dowolny sposób. Na sygnał., np. gwizdek, zatrzymują się, siadają w siadzie skrzyżnym, piłkę kładą na kolanach.

2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dzieci pozostają na swoich miejscach. Stają w lekkim rozkroku, piłkę trzymają w obu dłoniach. Wykonują skłon tułowia w przód, dotykają piłką prawej stopy, potem lewej i prostują się, wysoko unosząc piłkę nad głową.

3. Ćwiczenie mięśni brzucha. Dzieci w rozsypce kładą się na plecach. Piłkę wkładają między stopy, nogi lekko uginają w kolanach. Na „raz” unoszą nogi z piłką, na „dwa” opuszczają je.

4. Ćwiczenie tułowia – skręty. Dzieci wraz z osobą prowadzącą w parach stają tyłem do siebie. Odsuwają się na odległość małego kroku. Na umówiony sygnał wykonują skręt tułowia i dotykają się piłkami. To samo robią ze skrętem w przeciwnym kierunku. Każdy uczestnik uważa, by podczas wykonywania skrętu stopy nie odrywały się od podłogi.

5. Ćwiczenie z elementami równowagi.  Dzieci stoją. Nogi mają złączone, piłkę trzymają w obu dłoniach. Na sygnał osoby prowadzącej stają na jednej nodze, a drugą, ugiętą w kolanie, unoszą w górę. Dotykają piłką kolana. To samo wykonują ze zmianą nogi.

6. Ćwiczenie uspokajające. Dzieci maszerują po okręgu. Wolno unoszą wysoko ręce z piłką, robiąc wdech nosem, i opuszczają je, wydychając powietrze ustami.

Zestaw zabaw ruchowych:

1. „Słońce – deszcz” - Przybory: bębenek.
Na słowa: Słońce świeci, wychodzą na spacer dzieci – dzieci biegają i maszerują w różnych kierunkach. Gdy osoba prowadząca mocno uderza w bębenek i woła: Burza, deszcz, parasol weź! – dzieci szybko zatrzymują się, siadają w siadzie skrzyżnym, a ręce unoszą nad głowę, łącząc je tak, jakby rozkładały nad sobą parasol.

2.„Skoczki” - Przybory: krążki.
Dzieci i osoba prowadząca stoją. Każde z nich w obu rękach trzyma krążek. Na sygnał i słowa: Rzuć krążek i skocz do niego dzieci lekko rzucają krążek w przód, a następnie obunóż skaczą w jego kierunku, podnoszą go i czekają na sygnał ze strony osoby prowadzącej. Można dokonać zmiany ról i dziecko wykonuje polecenia.

3.„Piłka w dołku” - Przybory: 2 kółka ringo, 2 kilogramy cukru, każdy dobrze zawiązany  w torebce foliowej.
Dzielimy dzieci na 2 zespoły, które siadają w rzędach na wyznaczonej linii. Naprzeciwko każdego uczestnika kładziemy w pewnej odległości ringo-dołek. Uczestnicy trzymają w obu rękach cukier. Na sygnał., dźwigając cukier, biegną do dołka-ringa, zostawiają w nim cukier i wracają - wygrywa pierwszy który powróci na linię startu. Zabawę można powtórzyć do 3 razy sztuka.

4. "Zabawa kotów piłkami” - Przybory: piłki.
Dzieci w pozycji na czworakach toczą piłkę głową po podłodze. Co kilka kroków kładą się na plecach, rękoma i nogami turlają piłeczkę, bawią się nią.

5. „Wskocz w kałużę” - Przybory: szarfy lub gazety
Dzieci rozkładają szarfy-kałuże. Poruszają się swobodnie, a gdy na ich drodze znajdzie się kałuża, wskakują do niej obunóż. Potem wyskakują z niej i dalej wędrują po pokoju.

GRY RUCHOWE
1.
Ruch świadomy:
- ,,Gumoludki i roboty” ( Muzyka  ,,Impulsy) -  uczestnicy  poruszają  się  po  pomieszczeniu swobodnie i reagują  na muzykę  wykonując określone ruchy  przypominające sposób poruszania się człowieka z gumą - swobodny i sprężysty, albo robota - sztywny i urywany.

- Ruch mocny - szybki - taktyczny: ,,Słup soli”- osoba ,,łapacz” goni innych. Po dotknięciu osoba złapana zamienia się w ,,słup soli”, stojąc w bezruchu z szeroko rozstawionymi nogami, czekając na uwolnienie. Następuje ono, gdy inny uczestnik gry przejdzie mu pod nogami.
- Ruch rozluźniający:
-,,Od rodzica do dziecka”- dziecko naśladuje ruchy osoby: 85-letniej, 50-letniej,  30-letniej (pewni siebie), 16-latka (bardzo pewni siebie),  8-latka (rozrabiaki),  2-latka (ciekawscy), 3-miesiące (niemowlaki).

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

Przybory: szarfy, woreczki lub apaszkowy komin.

Przygotowanie: Dzieci maszerują z szarfą lub apaszkowym kominem.

I.
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe wstążki”.

Dzieci zakładają szarfy i swobodnie biegają. Na gwizdek i słowa .: Kolorowe wstążki! szybko stają na baczność.
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci szarfę trzymają w obu rękach. Swobodnie spacerują. Na sygnał zatrzymują się, kucają, a szarfę kładą przed sobą na podłodze. Potem prostują się z wysokim uniesieniem rąk.
II.
3. Zabawa na czworakach „Wspinaczka po kolorowych skałkach”.

Dzieci układa na podłodze szarfę-skałkę. Następnie każda drużyna siada w siadzie skrzyżnym za swoimi kolorowymi szarfami-skałkami. Na sygnał dzieci na czworakach poruszają się, następnie wkładają prawą nogę i rękę do szarfy i przekładają przez siebie, kolejne poruszenie w podskokach i zmiana strony ciała – przekładają lewą nogę i rękę.
4. Skoki.
Zadaniem dzieci jest wskakiwanie obunóż do rozłożonej w koło szarfy.
5. Ćwiczenie tułowia – skręty.
Dzieci, trzymając swoją szarfę, siadają w siadzie skrzyżnym z 1 woreczkiem lub innym przedmiotem. Dziecko rozkłada za sobą na podłodze szarfę. Woreczek trzyma w prawej ręce. Na sygnał wykonuje skręt tułowia w prawo i wkłada woreczek do środka szarfy. Następnie wykonuje skręt tułowia w lewą stronę i lewą ręką zabiera woreczek. Zadanie wykonuje kilka razy.
6. Zabawa z elementem równowagi.
Dzieci stoją woreczek trzymają w jednej ręce. Starając się utrzymać równowagę, unoszą jedną nogę. Nad ugiętym kolanem przekładają woreczek z ręki do ręki. Następnie powtarzają zadanie ze zmianą nogi.
7. Rzuty „Wceluj w środek”.
Ustawienie dzieci w odległości 1m od szarfy. Dzieci stają na linii startu i starają się wrzucić woreczek do szarfy. Można dokonywać zmiany odległości .
8. Ćwiczenie stóp.
Dzieci siadają w siadzie z nogami ugiętymi w kolanach. Przed sobą kładą woreczek. Następnie palcami stóp próbują złapać woreczek i unieść go. To samo wykonują ze zmianą nogi.
9. Ćwiczenie o nieznacznym ruchu.
Dzieci maszerują po okręgu koła, przekładając woreczek z ręki do ręki nad głową, z tyłu za plecami, z przodu na wysokości brzucha.

Życzymy wesołej zabawy.