Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

30.03.2020 r. - 03.04.2020 r. - Wiosenne porządki

PONIEDZIAŁEK - 30.03.2020 r.

1. "Domowe porządki" - rozwiązywanie zagadek dotyczących domowych urządzeń elektrycznych związanych z utrzymaniem czystości w domu:
- Jeżdżę sobie po dywanie,
  kiedy w domu jest sprzątanie   -  (odkurzacz)

- Postawiona w kąt, chętnie łyka prąd,
  a gdy wody nabierze , to się kręci i pierze    -  (pralka)

- Stoi w kuchni szafka, ten kto jej używa
  wie, że jest przydatna, bo wszystko pozmywa  -  (zmywarka)

- Po materiale ślizga się wspaniale,
  kiedy się zepsuje, nic nie uprasuje   -  (żelazko)

Dziecko podaje rozwiązanie zagadki, słowo będące rozwiązaniem zagadki dzieli na sylaby i podaje ich liczbę. Możemy jeszcze poprosić dziecko o podanie pierwszej głoski w tym słowie. Omawiamy również sposób działania w/w urządzeń, zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo i przestrzegamy, aby dziecko samo, bez obecności osoby dorosłej nie próbowało ich włączać.

2. "Czystość wokół nas" - prowadzimy rozmowę z dzieckiem na temat wpływu zachowania higieny, nie tylko osobistej, ale także otoczenia, w którym żyjemy.

Włączanie dzieci do wspólnych porządków w domu i w ogrodzie (w zależności od możliwości), wyznaczanie obowiązków na miarę możliwości dziecka i egzekwowanie wywiązywania się z nich (sprzyja to rozwijaniu samodzielności i odpowiedzialności).

3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych - zachęcamy do wykonania z dzieckiem kilku (lub wszystkich - w zależności od możliwości i chęci) z zaproponowanych po niżej ćwiczeń. Pamiętajmy RUCH TO ZDROWIE.

WTOREK - 31.03.2020 r.

1. ''W naszym ogródeczku" - osłuchanie z wierszem H. Zdzitowieckiej.

W naszym ogródeczku zrobimy porządki,
zagrabimy ścieżki, przekopiemy grządki.
Na grządkach wyrośnie: fasola, marchewka,
sałata i groszek, czerwona rzodkiewka.

W naszym ogródeczku posiejemy kwiatki -
będą nam pachniały fiołki i bratki,
nasturcje, goździki, nagietki i groszek.
I ta biała lilia, co tak żółci nosek.

- Rozmowa na temat prac pielęgnacyjnych, jakie wykonujemy wiosną w ogrodzie/na działce.
- Rozmowa na temat zawodu ogrodnika - osoby, która zawodowo zajmuje się pielęgnacją ogrodów
- Nauka wierszyka na pamięć - rodzica czyta wierszyk wersami, dziecko powtarza każdy wers - powtarzamy kilka razy, tak aby dziecko zapamiętało treść wiersza (możemy rozłożyć naukę wiersza na 2, 3 dni, utrwalamy). Następnie prosimy dziecko, aby wyrecytowało wierszyk.

2. Zestaw zabaw ruchowych - a teraz poruszajcie się trochę, wykorzystajcie proponowane zabawy w zestawie zamieszczonym poniżej.

3. Praca plastyczna "Wiosna w ogrodzie" - malowanie farbami plakatowymi (lub innymi, dostępnymi w domu) na temat określony - rozwijamy wyobraźnię i inwencję twórczą u dziecka. Potrzebne przybory: farby plakatowe (lub inne, dostępne w domu), pędzel, kubeczek z wodą, karton/kartka papieru ksero.
Po skończonej pracy proponujemy porozmawiać z dzieckiem na jej temat.

PIOSENKA "MASZERUJE WIOSNA"

W tym tygodniu proponujemy dzieciom zabawy przy piosence "Maszeruje wiosna". Prosimy o nauczenie się piosenki na pamięć i wspólne śpiewanie jej całą rodziną (można pokazywać, jak Pani Wiosna maszeruje, ptaki latają, itp.)

Tekst piosenki "Maszeruje wiosna"

I
Tam daleko, gdzie wysoka sosna ,
maszeruje drogą mała Wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.
Dzieci maszerują w miejscu, unoszą ręce w górę, naśladują ruchem słowa piosenki, poruszają się tak jak podpowiada wam piosenka
Refren:
Maszeruje Wiosna, a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna, w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi - zielenieje świat 
Dzieci maszerują po kole w prawej ręce trzymają kwiat, rozkładają ręce w górze i machają nimi naśladują ptaki, unoszą prawą rękę w górę pokazują kwiat
II
Nosi Wiosna dżinsową kurteczkę,
na ramieniu małą torebeczkę.
Chętnie żuje gumę i robi balony,
a z nich każdy jest zielony.
Dzieci stoją w miejscu naśladują tekst piosenki
Refren………
III
Wiosno, Wiosno, nie zapomnij o nas,
każda trawka chce być już zielona.
Gdybyś zapomniała inną drogą poszła,
zima by została mroźna.
Dzieci rozglądają się dookoła poszukują wiosny, przykucają pokazując porost trawy ręką prawą, lewą, maszerują w miejscu, pokazują mroźną zimę przytulając się rękoma w układzie skrzyżnym
Refren………..

Życzymy wesołej zabawy.

ŚRODA - 01.04.2020 r.

1. Utrwalamy literę "Ł, ł".
- zabawa "Szukamy "Ł, ł" - rodzic daje dziecku jakiś tekst, np. z gazety i proponuje wyszukanie i zaznaczenie niebieskim kolorem (spółgłoska) wszystkich liter "Ł" - małych i wielkich,
- zabawa słowna "Coś na "Ł" " - wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się głoską "ł"  (szukamy głoski "ł" w nagłosie"),
- zabawa artykulacyjna "Powiedz inaczej" - rodzice podają dziecku kolejno wyrazy: grabie, konewka, łopata, motyl, ogród, wiosna (jeśli to możliwe pokazujemy dziecku obrazek, dziecko nazywa to, co jest na nim przedstawione) i proszą, aby wypowiedziało dany wyraz z różnym natężeniem głosu: głośno, cicho, szeptem, dzieląc go jednocześnie na sylaby, np. gra-bie, ko-new-ka. Na koniec pytamy, który z tych wyrazów ma na początku głoskę "ł",

2. Prosimy o wykonanie kart pracy:
- dzieci 5-letnie - "Trampolina pięciolatka" - część 3, str. 46 i 47,
- dzieci 6-letnie - "Trampolina do szkoły" - część 3, str. 52, 53, 55,

3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych  - proponujemy i zachęcamy wykonać z dziećmi kilka ćwiczeń (chętni mogą  wykonać  wszystkie ćwiczenia, w miarę możliwości).

CZWARTEK - 02.04.2020 r.

1. "Wiosenny parapet" - poznanie sposobów pielęgnacji roślin i wzbogacenie wiadomości na temat ich hodowli. Prowadzimy rozmowę z dzieckiem na temat czego roślina potrzebuje do wzrostu (światła, gleby i wody).
Proponujemy założenie hodowli roślin w domu, takich jak: fasola, cebula, pietruszka. Przygotowujemy 2 słoiki z wodą, gazę, gumkę. Słoiki przykrywamy gazą, zakładamy gumkę w celu przytrzymania gazy, lekko opuszczamy w dół, tak aby gaza była zawsze lekko zanurzona w wodzie (należy pamiętać o codziennym uzupełnianiu wody w słoiku). W jednym słoiku na gazie umieszczamy kilka ziaren fasoli, najlepiej typu "Jaś" i obserwujemy każdego dnia, co się dzieje z nasionami (pęcznienie nasion, wypuszczenie korzonków, kiełkowanie, wzrost rośliny). W drugim słoiku na gazie umieszczamy cebulę, która po kilku dniach wypuści korzenie, a następnie szczypiorek. W doniczce wypełnionej ziemią sadzimy pietruszkę i wraz z dzieckiem  obserwujemy, kiedy pojawiają się listki - natka pietruszki. Dziecko ma zadanie dbać o posadzone rośliny, dostarczając im odpowiednią ilość wody. Proponujemy umieszczenie naszego mini ogródka na parapecie okiennym, tak aby dziecko miało do niego łatwy dostęp.

2. Zestaw zabaw ruchowych - ponownie zachęcamy, aby w miarę możliwości skorzystać z naszych propozycji zabaw ruchowych.

3. Dzieci 5 letnie - karta nr 45 "Trampolina pięciolatka" część 3 -  "Konewka" -  ćwiczenia grafomotoryczne - rysowanie po śladzie, wypełnienie konturów kawałkami kolorowego papieru lub kolorowej gazety (lub innym dostępnym materiałem), zwracając uwagę na precyzję wykonania zadania.
Dzieci 6 letnie - karta nr 48-49 "trampolina do szkoły" część 3 - poznanie wiosennych kwiatów na podstawie ilustracji, kolorowanie według wzoru na ilustracji, uzupełnianie ilustracji według podanego kodu.

PIĄTEK - 03.04.2020 r.

1. Zabawa matematyczna "Robimy porządki w szafie" - doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami: wysoko - nisko, wyżej - niżej, najwyżej, najniżej, z prawej strony, z lewej strony. Zabawę możemy przeprowadzić podczas wspólnych porządków, prosimy dziecko o określenie położenia jakiegoś przedmiotu, zwracając uwagę na poprawne stosowanie wyżej wymienionych określeń. Możemy my wydawać dziecku polecenia typu: połóż ....(to) z prawej strony....(tego) lub to... wyżej od tego..., itp.

2. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych - i tu znowu proponujemy w ramach relaksu i odprężenia wykonać z dzieckiem kilka (lub wszystkie, w miarę możliwości) ćwiczeń.

3. Utrwalamy poznane litery - w ramach utrwalenie poznanych wcześniej liter proponujemy, aby dzieci wykonały karty pracy z literą: A, O, U (link "Karty z literkami" - karty do pobrania). Pytamy wcześniej dziecko, jaka litera widnieje na kartce, czy jest samogłoska, czy spółgłoska, prosimy o wymienienie pozostałych samogłosek (Y, I, E), przypominamy, jakim kolorem oznaczamy samogłoski (czerwony), a jakim spółgłoski (niebieski).. Po krótkiej rozmowie dziecko wykonuje pracę zgodnie z poleceniem podanym na karcie.

W wolnym czasie w ciągu tygodnia prosimy (w miarę możliwości) o wykonanie następujących kart pracy:
- dzieci 5 letnie - "Trampolina pięciolatka" - część 3, karty nr 48, 49,
- dzieci 6 letnie - "Trampolina do szkoły" - część 3, karty nr 50, 51, 54


ZESTAWY ĆWICZEŃ PORANNYCH, ZABAW RUCHOWYCH, ĆWICZEŃ GIMNASTYCZNYCH

Zestaw ćwiczeń porannych
1. Przygotowujemy 2, lub więcej piłeczek (mogą być kule zrobione z gazety). Marsz "gęsiego" w dowolnych kierunkach po pokoju za rodzicem. Każdy  wybiera sobie piłkę (gazetową kule).
2. Zajęcie dowolnego miejsca na dywanie. Przechodzimy do leżenia na plecach. Unoszenie piłki/papierowej kuli nad głowy, następnie za głowy. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy.
3. Przechodzimy do leżenia na brzuchach. Ręce wyciągnięte do przodu. Trzymamy w nich piłkę/kulę. Na raz powoli staramy się unieść ją i utrzymać kilka sekund w powietrzu. Na dwa - kładziemy piłki/kule na dywanie i odpoczywamy.
4. Przechodzimy do pozycji stojącej. Każdy kładzie piłkę na głowie i przez kilka sekund próbuje ją na niej utrzymać.
5. Zabawa ruchowa Gorąca piłka. 
Stajemy na przeciwko siebie (lub w kole, jeśli w zabawie uczestniczy więcej niż dwie osoby). Rzucamy do dowolnej osoby piłkę, która stara się ją chwycić. Na hasło "gorąca piłka", osoba do której skierowana jest piłka nie chwyta jej. Jeżeli zareaguje odpowiednio na hasło zajmuje miejsce  w środku koła (jeśli zabawa odbywa się z większą ilością domowników).

Zestaw zabaw ruchowych

Rodzic lub starsze rodzeństwo powoli czyta opowieść, a dziecko wykonuje odpowiednie ruchy (za pierwszym razem można zasugerować, jaki ruch ma wykonać).

Opowieść ruchowa Spotkanie zabawek w przedszkolu.

Ala miała wiele zabawek. Najbardziej lubiła małego pajacyka, który nawet lekko dotknięty zaczynał skakać (dziecko skacze jak pajacyk). Pajacyk nie zawsze był wesoły, zdarzało się, że się zdenerwował (dziecko pokazuje maksymalnie ściągnięte usta), a potem na ogół był smutny (dziecko łączy wargi i opuszcza kąciki ust w dół) albo obrażony (dziecko wywija dolną wargę). Pewnego dnia Ala wzięła pajacyka do przedszkola. Gdy weszła do sali, pochyliła się nad Olą i pajacyk, który był w jej kieszonce, wypadł na podłogę (dziecko wykonuje ruchy pajacyka, leżąc na podłodze). Ala pobiegła z Olą do kącika lalek i nie zauważyła, że pajacyk wypadł jej z kieszonki. Inne zabawki zauważyły pajacyka i zaczęły się z nim bawić. Pajacyk naśladował ruchy lalki (dziecko chodzi nie zginając nóg w kolanach), podskakiwał jak piłeczka (dziecko skacze obunóż w miejscu), chodził jak miś (naśladuje ruchy dużego, ciężkiego niedźwiedzia). Nagle czyjeś ręce podniosły go do góry — to Ala! Pajacyk zaczął podskakiwać w jej rękach z radości (dziecko naśladuje skoki pajaca).

Życzymy wesołej zabawy!

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych
I.
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Balonik”; Wykonujemy z dzieckiem koło. Powiększanie koła w rytm mówionego  wiersza "Baloniku nasz malutki, rośnij duży okrąglutki, balon rośnie, że aż strach, przebrał miarę no i trach". Na słowa „no i trach” – wykonujemy przysiad.        
2. Ćwiczenia wieloznaczne „Pranie”; mały rozkrok, pranie na tarce – skłony w dół
z przysiadami i sięganiem rękami do podłogi; „płukanie bielizny” – zamachy rękami w prawo i w lewo, „wyciąganie z wody” – wysokie wspięcie na palcach z wyrzuceniem ramion w górę (ćwiczenia korekcyjne z zakresu płaskie stopy), „wieszanie” – podskoki obunóż z wyrzutem ramion w górę, (ćwicz. korekcyjne j.w.). Powtórzyć x 3.
II.
1. Ćwiczenia rzutu „Kto potrafi?”; utworzenie koła , np. ze sznurka, wstążki, itp.. Dziecko do utworzonej obręczy rzuca woreczkami rzutem dolnym, rodzic lub starsze rodzeństwo odrzuca woreczek do dziecka (woreczek można zastąpić małą poduszeczką, pluszakiem czy innym miękkim przedmiotem).
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych; dziecko w siadzie skrzyżnym z woreczkiem (tu również woreczek można zastąpić jak opisano wyżej) na głowie zrzuca woreczek głową w przód, w tył, w lewo, w prawo. Leżenie przodem (na brzuchu), czoło na woreczku. Dziecko unosi woreczek jak najwyżej oburącz powtarzając całość 3 – 4 razy (broda przyciągnięta do szyi, wzrok skierowany na podłogę). Leżenie tyłem (na plecach), nogi zgięte w kolanach, stopy skierowane częścią podeszwową do sufitu, a na nich woreczek. Prostowanie i zginanie nóg tak, aby woreczek nie spadł.
3. Ćwiczenia równoważne; marsz w koło z woreczkiem na stopie, w połowie koła zmiana nogi.
4. Zabawa bieżna „Koniki”; dziecko kładzie woreczek na podłodze. Bieg swobodny koników, na dźwięk „prrr”  zatrzymuje się, grzebie nogą (podnoszenie palcami stopy woreczka – ćwiczenia korekcyjne płaskich stóp).
5. Ćwiczenia mięśni tułowia – „ukłon kapeluszem”. Siad skrzyżny przy ścianie – woreczek na głowie – to kapelusz. Dziecko wykonuje ukłon – zdejmuje woreczek prawą ręką i sięga nim daleko w prawo, skłaniając w tym kierunku głowę i tułów, po czym kładzie woreczek ponownie na głowie i powtarza ćwiczenie w lewo.
III.
1. Siad skulny, głowa zbliżona do kolan – wdech, siad prosty, ramiona wzniesione w górę – wydech. Powtórzyć x 3.

Życzymy wesołych zabaw z dziećmi. ZOSTAŃCIE W DOMU !