Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Chronimy środowisko- 20.04.2020- 24.04.2020

PONIEDZIAŁEK 20.04.2020
Temat: Ziemia- nasza planeta

1.Oglądanie filmu o kosmosie  "Przyroda dla dzieci"
link do filmu:https://youtu.be/FDmIkrCR4AA

2.Oglądanie globusa – wskazywanie kontynentów, oceanów. Określanie, jaki kształt ma globus.

3. Rozmowa na temat kosmosu na podstawie ilustracji w kartach pracy 6- latka, s. 58–59. i obejrzanego filmu. Odczytywanie globalne podpisów na ilustracji (dzieci samodzielnie odczytują napisy).

4. Dzielenie odczytanych wyrazów na sylaby, liczenie sylab ( kos-mos, as-tro-nau-ta, sa-te-li-ta, ko-me-ta, te-les-kop, pla-ne-ta Zie-mia, sta-tek kos-micz-ny)

5. Układanie zdań z określonym wyrazem.
Dziecko wymyśla zdanie zawierające wybrany wyraz z poprzedniego ćwiczenia, następnie przeliczenia wyrazy w tym zdaniu.

6. Zabawa ruchowa „Samoloty”.
Dziecko biega po pokoju z szeroko rozłożonymi rękami, na głośny sygnał dziecko-samolot ląduje, wykonując przysiad podparty. Do zabawy proponujemy podkład muzyczny - J.J. Jarre "Oxygene"

7. Wykonanie kart pracy:

  • karty pracy 6- latka cz.4, s. 56–57 zad. 1,2,3
  • kolorowanka "Ziemia"- dziecko koloruje ilustrację dowolną techniką (kredkami, pastelami, mazakami, można pomalować farbami itp.) Praca będzie wykorzystana na zajęciach w środę.

8. Praca plastyczna dla chętnych- Rakieta
Z rolek po papierze toaletowym i ręcznikach papierowych można wykonać model rakiety kosmicznej

Inspiracje:  https://youtu.be/QNCxe1mknTo


WTOREK 21.04.2020
Temat: Strażnicy przyrody

1. Praca z wierszem „Mali strażnicy przyrody” – słuchanie wiersza; wyjaśnienie pojęcia ekologia.

Mali strażnicy przyrody autor nieznany

Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy!
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki,
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie.

  • Rozmowa dotycząca treści utworu: Co to jest ekologia?; Co to znaczy zachowywać się ekologicznie?; Co my możemy zrobić dla przyrody?; Co to są powiązania między zwierzętami, ludźmi, roślinami?

2. „Kwiaty rosną, kwiaty więdną” – zabawa ruchowa.
Dziecko reaguje na polecenie rodzica: Kwiaty rosną! – staje na palcach jak najwyżej i wyciąga ręce do słońca. Kwiaty więdną! – kuli się i przykuca. Rodzic może wykorzystać do tej zabawy dowolną muzykę klasyczną.

3. „Moje środowisko” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje duże kartony z na­pisanymi hasłami: Nie śmieć!; Szanuj przyrodę!; Oszczędzaj wodę!; Segreguj śmieci – odzyskuj z nich, co się da!; Oszczędzaj energię elektryczną! Dziecko razem z rodzicami omawia sposoby, w jakie w codziennym życiu można chronić przyrodę.

4. „Plakat ekologiczny” – praca plastyczna.
Dziecko wspólnie z rodzicem ilustruje wybrane z poprzedniej zabawy hasło (techniką dowolną- rysowanie, malowanie, collage itp.). Pod ilustracją przyklejamy wybrane hasło.
Propozycja dla dzieci zdolnych- można zilustrować wszystkie hasła i połączyć ilustracje w formie książeczki- albumu małego ekologa

5.  „Co znaczy niebieski kolor na mapie?” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic wykorzy­stuje globus albo mapę świata, tłumaczy dziecku, że kolor niebieski oznacza wodę. Dziecko ma za zadanie wskazać na mapie rzeki, jeziora, morza i oceany. Rodzic przypomina dziecku, że większość naszej planety pokrywa woda, bez której nie byłoby życia.

6. „Skąd się bierze woda w kranie?” – burza mózgów.
Rodzic prezentuje plan­szę, przedstawiającą sposób rozprowadzania wody do mieszkań. Dziecko omawia sposób, w jaki woda dociera do kranu w ła­zience. Rodzic zwraca uwagę, że są takie miejsca na ziemi, gdzie ludziom brakuje wody; dlatego wodę należy oszczędzać. Zachęcamy do obejrzenia filmu "Niezwykła podróż kropelki"- link do filmu

7.Dla chętnych: Jak działa czyszczalnia ścieków?
Zapraszamy do obejrzenia i wykonania w domu eksperymentu:  https://vimeo.com/224050213

8.„Podaj krople” – zabawa ruchowa.
Dziecko i rodzice siedzą w kole. Pierwsza osoba trzyma w dłoniach odrobinę wody, którą przekazuje kolejnej osobie. Ostatnia osoba wlewa resztę wody do doniczki z kwiatami. Rodzic przypomina, że woda jest niezbędna do życia nie tylko ludziom, lecz także roślinom i zwie­rzętom


ŚRODA 22.04
Temat: Światowy Dzień Ziemi

 1.Słuchanie wiersza "Ziemię mamy tylko jedną"  

Ziemie mamy tylko jedną Gabriela Skrzypczak

Ziemię mamy tylko jedną
Więc szanujmy Ją,
Bo cóż z nami stanie się,
Gdy zniszczymy własny dom.
Giną ptaki i zwierzęta,
Giną drzewa w lesie,
Nic nie robiąc, wciąż czekamy
Co nam los przyniesie?
Dość lenistwa – ruszmy razem
I działać zacznijmy,
Żeby żyć móc na tej Ziemi
Chrońmy lasy, chrońmy wodę,
Dbajmy o przyrodę,
Uczmy kochać las i łąkę
Pokolenia młode.

  • Rozmowa dotycząca treści wiersza: Co możemy zrobić, aby nasza ziemia żyła jeszcze miliony lat?

2. Bajka "Ekologiczny dom"
Zapraszamy do obejrzenia bajki na temat sposobów ekologicznego życia na co dzień-
EKOLOGICZNY DOM
Po obejrzeniu filmu prosimy porozmawiać z dzieckiem o jego treści oraz wykonać karty pracy:

  • Trampolina 6- latka cz.4, str. 62-63
  • dla pieciolatków: Trampolina 5- latka cz. 4 str. 4 i 7

3. „Gra w zielone”– zabawa orientacyjno-porządkowa.
Dziecko maszeruje, podska­kuje bądź biega i, w zależności od rytmu podawanego przez rodzica. Na prze­rwę w akompaniamencie rodzic głośno podaje nazwę koloru, np. zielony. Dziecko musi odszukać w pokoju przedmiot w podanym kolorze i dotknąć go. Zabawa jest powtarzana kilka razy, rodzic za każdym razem podaje inny kolor. 

4.Plakat "Dzień Ziemi"
Dzisiaj jest Światowy Dzień Ziemi. Z tej okazji proponujemy dla chętnych wykonanie plakatu zachęcającego innych do troski o naszą planetę. Technika i forma- dowolna. Do wykonania plakatu można wykorzystać kolorowankę Ziemi wykonaną przez dziecko w poniedziałek. Zdjęcia prac umieścimy na naszej stronie internetowej.


CZWARTEK  23.04.
Temat: Ekologiczne sprzątanie

1. Słuchanie wiersza "Robimy porządki"

Robimy porządki autor nieznany

Wszystkie dzieci, nawet duże
Posprzątają dziś podwórze
A dorośli pomagają
Śmieci w workach wyrzucają.
Pierwszy worek jest zielony
Cały szkiełkiem wypełniony
W żółtym worku jest bez liku
Niepotrzebnych już plastików.
A niebieski worek – wiecie
papierowe zbiera śmieci.
My przyrodę szanujemy
Śmieci więc segregujemy
Z ekologią za pan brat
Mama, tata, siostra, brat.
Siostra, mama, tata, brat.

  • Rozmowa dotycząca treści wiersza: Co postanowiły zrobić dzieci w wierszu?; Kto im w tym pomagał?; Co było im potrzebne do robienia porządków?; Jakiego koloru były worki do których dzieci zbierały śmieci?; A do czego służą brązowe worki?

2. „Segregujemy śmieci” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic gromadzi różne śmieci (takie, aby można było je posegregować do 4 worków). Na stojakach przyczepia cztery worki w kolorach: żółtym, zielonym, niebieskim i brązowym (można wykorzystać domowe kosze do segregacji śmieci, jeśli są takie w domu). Dziecko  segreguje śmieci i wkłada je do właściwych worków (koszy). Zabawę można wykorzystać do zrobienia porządków w domu (nie trzeba wówczas specjalnie gromadzić śmieci).

Rodzic może też wykorzystać planszę demonstracyjną pokazującą właściwą segre­gację śmieci. Rodzic zadaje dziecku pytania: Dlaczego kontenery na obrazku mają różne kolory?; Co to znaczy segregacja?; Dlaczego należy segregować śmieci?; Co można zrobić np. ze zbieranej makulatury?

3. Bajka "Rodzina Treflików"- śmieci
Zapraszamy do obejrzenia bajki "Rodzina Treflików"

Po filmie proszę porozmawiać z dzieckiem o jego treści i zasadach dbania o czystość otoczenia.

4. Zabawa ruchowa- zbieramy śmieci- ćwiczenie na płaskostopie
Rozsypujemy na podłodze kilka drobnych papierowych śmieci ( kawałki gazet, papierki po cukierkach, papierowe ręczniki, rolki po papierze toaletowym). W wyznaczonym miejscu kładziemy miskę, która będzie pełnić rolę kosza na śmieci. Zadaniem dziecka jest pozbieranie śmieci palcami stóp (bez pomocy rąk).

Można uatrakcyjnić zabawę i zrobić zawody- kto zbierze więcej śmieci. potrzebujemy wówczas więcej misek, każdy uczestnik zawodów zbiera palcami stóp śmieci do swojej miski. na koniec liczymy, ile papierków każdy nazbierał.

5. „Ekoludek” – praca plastyczno-techniczna.
Rodzic gromadzi różne materiały wtór­ne: makulaturę, pojemniki, kartony, pudełka. Dziecko projektuje i wykonuje wy­myśloną postać. Dziecko może łączyć te wszystkie materiały za pomocą sznurka, taśmy klejącej, kleju lub zszywacza.

6. „Mój Ekoludek ma na imię… i lubi...” – zabawa słownikowa.
Dziecko nadaje imię swojej postaci i opowiada o niej wymyśloną historię .

7. Karty pracy:


PIĄTEK 24.04
Temat: Zabawy matematyczne

1.Nauka piosenki "Cały świat jest w naszych rękach"(muz. W. Korthals, sł. Ł. Tartas)

Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat.
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

2. A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach...

3. Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Ref.: Cały świat jest w naszych rękach...

2. „Sadzimy las”, "Kwietniowe rabatki” – zabawa dydaktyczna matematyczna.
Rodzic przygotowuje wraz z dzieckiem:

liczmany - ilustracje drzew i kwiatów (ILUSTRACJE DO POBRANIA)-ilustracje dziecko wycina pojedynczo, można je podkleić na tekturkę lub brystol, by były sztywniejsze cyfry od 1 do 8 ,znaki matematyczna +, =
kartki A4 potrzebne do uporządkowania swojej pracy.
Rodzic podaje treść zadania, np.:
W lesie zasadzono 5 sosen i 3 świerki. Ile razem zasadzono drzew? (5 + 3 = 8)
W parku koło przedszkola zasadzono 3 dęby, 3 klony i 2 sosny. Ile razem zasadzono drzew? (3+ 3+ 2 = 8)
Na skwerze obok kościoła zasadzono 3 klony, 4 świerki i 1 dąb. Ile razem zasadzono drzew? (3 + 4 + 1 = 8)
W skrzyneczce na balkonie zasadzono 5 bratków i 3 stokrotki. Ile razem zasadzo­no kwiatów? (5 + 3 = 8)
W parku koło przedszkola na klombie zasadzono 3 bratki, 3 stokrotki i 2 tu­lipany. Ile razem zasadzono kwiatów? (3 + 3+ 2 = 8)
Na skwerze obok kościoła zasadzono 3 żonkile, 4 bratki i 1 tulipana. Ile razem zasadzono kwiatów? (3+ 4+ 1 = 8)
.

Dzieci mają na kartce ułożyć liczmany i podpisać zadanie za pomocą cyfr i znaków. Dzieci zdolne mogą samodzielnie zapisywać liczby na kartce.

3. Wykonanie kart pracy:

  • Trampolina 6- latka cz. 4 str. 54,55
  • dla pięciolatków: Trampolina 5- latka cz. 4 str. 3
  • Karty matematyczne: karta 8, zad. od1 do 4 i karta 18 zad 1,2

4. „Zrób tyle, ile” – zabawa ruchowa.
Dziecko biega, maszeruje, podskakuje po pokoju. Na przerwę w muzyce rodzic wypowiada głośno proste działanie, np. 2 + 1. Dziecko liczy , a następnie podskakuje tyle razy, ile wynosi wynik działania, głośno licząc kolejne pod­skoki.


Propozycje zabaw w czasie wolnym:

1. „Do czego mogą służyć nakrętki?” – zabawa dydaktyczna.
Dziecko wymyśla, co można zrobić z nakrętek. Rodzic zapisuje odpowiedzi, wszystkie są dobre.

2. „Fajne zabawki z nakrętek” – zabawa plastyczna.
Rodzic gromadzi kolorowe na­krętki (wcześniej na środku każdej z nich robi niewielką dziurkę), sznurówki, mazaki, druciki modelarskie. Dziecko tworzy z materiałów różne postaci, zabawki

INSPIRACJE- https://dzieciakiwdomu.pl/2016/01/jak-kreatywnie-wykorzystac-plastikowe-nakretki-w-pracy-i-zabawie-z-dziecmi.html


Zestaw ćwiczeń porannych nr 16:

 1. „Segregacja śmieci” – N. rozkłada na podłodze woreczki, do których są przy­czepione karteczki z nazwami różnego rodzaju śmieci (np. szklana butelka, gazeta, puszka). W różnych miejscach sali rozstawia cztery kubełki. Każdy kubełek jest odpowiednio podpisany: makulatura, metal, plastik, szkło. Zadaniem dzieci jest posegregowanie woreczków do odpowiednich kubełków.

2. „Berek elektryk” – N. wybiera jedną osobę, która jest berkiem. Na sygnał wszystkie dzieci rozbiegają się po sali, a berek je goni. By nie zostać złapanym przez berka, dziecko musi stanąć w miejscu, wyciągnąć ramiona w górę i uda­wać słup elektryczny. Berek nie może stać przy słupie dłużej niż 3 sekundy. Jeżeli berkowi uda się złapać dziecko, to zamienia się z nim rolami.

3. „Orły” – dzieci biegają po sali z rozłożonymi ramionami, udając orły. Na sy­gnał gwizdka muszą stanąć w rozkroku z ramionami rozłożonymi na boki, przyjmują w ten sposób pozycję orła z polskiego godła. Na drugi sygnał gwizdka ponownie zaczynają biegać po sali.