Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Dzień i Noc- 27.04.2020r.- 30.04.2020r.

PONIEDZIAŁEK 27.04.2020  „ DZIEŃ I NOC”

  1. Wysłuchanie wiersza Agaty Dziechciarczyk „ Dzień i noc”

„Dzień i noc, noc i dzień
Raz jest jasno, raz jest cień
Nasza Ziemia, jak piłeczka
Świeci na nią żaróweczka.

Tą żarówką nasze Słońce
Żółte, jasne i gorące
Daje ciepło, daje światło
Gdy go nie ma, wszystko zgasło.

Przyszła nocka – ciemna dama
Lecz się nie bój, nie jest sama
Złote gwiazdy ma ze sobą
Które nieba są ozdobą.

Ma też Pani nocka księżyc
Czasem rożek, czasem w pełni
Gdy na niebo spojrzysz w nocy
Jego widok Cię zaskoczy.

Słońce świeci, wstają dzieci
Nowy dzionek znowu leci
Z drugiej strony, śpią już brzdące
Poszło spać gorące słońce.

Tam jest nocka moi mili
Światło właśnie już zgasili
Jedna strona oświetlona
Druga w nocy pogrążona.

Gdy ta nocna już widnieje
To ta jasna w mig ciemnieje
I tak kreci się nasz świat
Wokół Słońca … miliony lat

Raz jest ciemno, raz jest jasno
Światła są, lub światła gasną
Dzień i noc się ciągle kręcą
Wokół Słońca – Ziemia z chęcią”

Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat treści wiersza oraz uświadomienie dzieciom , w jaki sposób Ziemia krąży wokół Słońca( Dziecko Ziemia kręci się wokół własnej osi oraz wokół Słońca- rodzica. Obrót wokół własnej osi dziecka , to cykl dobowy- dzień i noc.

2. Film "Paxi- dzień, noc i pory roku"-
Zapraszamy do obejrzenia filmu edukacyjnego "Paxi- dzień, noc i pory roku". Po filmie prosimy porozmawiać z dzieckiem i sprawdzić, czy zrozumiało jego treść.

3. Wykonanie pracy plastycznej „ Dzień i noc”.

 Potrzebne materiały: biały papierowy talerzyk lub duży karton np. po butach z którego usuwamy jedną ściankę. Jeżeli nie posiadamy talerzyka lub pudełka może też być biała kartka papieru. Talerzyk, pudełko lub karton dzielimy na połowę i malujemy farbami na dwa kolory żółty-  dzień i ciemno niebieski lub czarny- noc. Czekamy do wyschnięcia. W tym czasie  wycinamy z kolorowego papieru słońce, księżyc, gwiazdy i gdy tylko wyschnie farba to wycięte elementy umieszczamy we właściwych miejscach przyklejając  słońce na żółtym tle i księżyc i gwiazdy na ciemnym.

4. Wykonanie KART PRACY NR 4 str.50,51.

5. Układanie rytmów z kolorowych pasków papieru.
Wycinamy np.15 pasków żółtych, 15 pasków niebieskich, 15 pasków czerwonych. Na zmianę rodzic- dziecko rozpoczynamy układanie rytmu

  • 2 paski żółte , 1 czerwony, 2 niebieskie, 2 paski żółte….- zadaniem drugiej osoby jest dokończenie rytmu( do momentu gdy zabraknie pasków danego koloru)
  • 3 paski czerwone, 2 żółte , 1 niebieski, 3 paski czerwone…itd.

WTOREK 28.04.2020

„ KTO NIE ŚPI W NOCY?”

1. Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Kto nie śpi w nocy?”

Kto nie śpi w nocy?
Trampolinek dowiedział się, że są takie zwierzęta, które lubią noc. I koniecznie chciał któreś z nich spotkać.
– Dzisiaj nie pójdę spać! – postanowił.
Przygotował kanapki, termos z ciepłą herbatą, kocyk oraz latarkę i poszedł do przedszkolnego ogródka. Usiadł na ławce pod drzewem, otulił się kocem i czekał.
Najpierw podziwiał księżyc, który wyglądał jak pyszny rogalik, potem obserwował gwiazdy, a one migotały i migotały.
– O! – zawołał. – Znalazłem Wielki Wóz na niebie.
– Hu, hu, któż to w nocy hałasuje, hu, hu? – odezwał się jakiś pohukujący głos.
Trampolinka tak wystraszyło to pohukiwanie, że aż podskoczył i schował się pod ławkę.
– Przepraszam, hej hop, a kto pyta?
I wtedy na ziemię sfrunął duży ptak. Trampolinek zobaczył wpatrzone w siebie wielkie oczy, okrągłą, ruchliwą głowę i domyślił się, że stanęła przed nim sowa.
– Czy nie powinieneś teraz spać, Trampolinku, hu, hu? – zapytała, pomagając mu wyjść spod ławki. – Słyszałam cię daleko, daleko stąd.
– Naprawdę? – zdziwił się Trampolinek.
– Naprawdę. Mam bardzo dobry słuch. Słyszę nawet najmniejszy szmer.
– A ja w ogóle nie słyszałem, jak pani przyleciała.
Sowa rozejrzała się uważnie dookoła, żeby sprawdzić, czy nikogo obcego nie ma w pobliżu, i powiedziała:
– Zdradzę ci pewien sekret. Moje pióra są otoczone puchem i dzięki niemu nie słychać, jak frunę, hu, hu.
– Też chciałbym poruszać się tak cichutko – westchnął Trampolinek.
Zrobił ostrożnie kilka kroków, a tu zaskrzypiała podeszwa w buciku, a tu zaszeleściło ubranko, a tu potrącił kamyk. Zrobiło mu się z tego powodu bardzo smutno.
– Nie martw się, Trampolinku – pocieszała go sowa. – Latam bezszelestnie, ale nie potrafię skakać na trampolinie, tak jak ty, hu, hu.
I odleciała, a Trampolinek znowu został sam. Zjadł wszystkie kanapki i wypił herbatę. Trochę mu się nudziło, więc włączył latarkę i kierował światło raz na drzewo, raz na trampolinę, raz na huśtawki. I gdy tak bawił się latarką, przyleciały ćmy.
– Jejku, jejku! – wołały – Jakie zaczarowane światełko!
Przysiadły na latarce, rozłożyły skrzydełka na boki i plotkowały jak nakręcone. A jedna połaskotała Trampolinka skrzydełkiem w policzek i wyszeptała do ucha:
Opowiem ci tylko tyle:
ćmy są to nocne motyle,
do światła pędzą jak strzały,
więc zgaś latarkę, mój mały.
Nagle latarka sama zaczęła gasnąć i ćmy odleciały, a księżyc pokazywał im drogę.
– Och, nie mam już światła. Teraz trudno będzie wrócić do sali.
– Nic się nie martw, łaaa – usłyszał nagle swojego przyjaciela, pluszowego Tygryska. – Przyszedłem po ciebie, bo też dobrze widzę w nocy.
– Hej hop, Tygrysku – zdumiał się Trampolinek. – Nie słyszałem, jak nadchodzisz.
– Bo potrafię skradać się bez szelestu, łaaa – zaryczał z dumą Tygrysek.
– Ale głos masz bardzo, bardzo donośny – pokiwał głową Trampolinek.
I poszli do przedszkola. W sali było cichutko, tylko Zajączek pochrapywał. Ciekawe, czy sowa to słyszała?


Po przeczytaniu opowiadania, rodzic zadaje dzieciom następujące pytania:

  • Kto jest bohaterem tego opowiadania?
  • Dlaczego Trampolinek wyszedł nocą do przedszkolnego ogródka?
  • Co zobaczył Trampolinek na niebie?
  • Jakie zwierzęta spotkał Trampolinek?
  • Dlaczego Trampolinek nie słyszał nadlatującej sowy?
  • Czego dowiedziałeś/dowiedziałaś się o ćmach?
  • Czy znasz jeszcze jakieś zwierzęta, które są aktywne w nocy? (kuna leśna , jeż, nietoperz, dzik itd.)

Proszę, aby rodzice zwracali uwagę na to żeby dzieci wypowiadały się zdaniami!

2.Osłuchanie z utworem „Piosenka o dniu i nocy” grupy FASOLKI

3.Wykonanie zegara- praca plastyczno- techniczna

Potrzebne materiały: Duży karton, nożyczki, ołówek, okrągły duży przedmiot- aby odrysować np. talerz, miska, mazak pinezka, korek drewniany.

Dziecko odrysowuje okrągły przedmiot na kartonie, wycina po śladzie, następnie mazakiem wpisuje odpowiednie cyfry( wcześniej  rodzic rysuje na kole w odpowiednich miejscach 12 kół aby były równo rozmieszczone wpisywane przez dziecko cyfry) . Następnie wycinamy mniejszą i większą strzałkę i za pomocą pinezki i korka mocujemy je na środku tarczy. Uczymy dzieci poprzez odpowiednie skierowanie strzałki mniejszej i większej – pełnych godzin. ZABAWA Z  DZIECKIEM „ KTÓRA GODZINA?”


ŚRODA 29.04.2020

ZAPOZNANIE Z LITERĄ n,N.

1. Wykonanie KART PRACY:  sześciolatki: Trampolina cz. 4 str. 46-47,5- LATKI- KARTY PRACY cz. 3 str 54, 55, 56

2. Wyszukiwanie wyrazów rozpoczynających się głoską n ( zapisywanie ich na kartce).

3. Prezentacja drukowanej i pisanej litery n, N.

4. Układanie z białych kartoników modelu wyrazu noc, Norbert a następnie z czerwonych kartoników ( samogłoski) i niebieskich ( spółgłoski).

5. Zabawa ruchowa „Dzień – noc”.
Na hasło dzień dzieci biegają lub skaczą obunóż (według własnego pomysłu), a na hasło noc dzieci siadają i podają wyraz rozpoczynający się głoską n.

6. Układanie litery n, N ze sznurka lub drucików kreatywnych.

7. Lepienie z plasteliny zwierzątka aktywnego nocą ( jeż, sowa, nietoperz, ćma).

8. Zabawy z zegarem „Która godzina?”
Na zmianę rodzic- dziecko ustawiają na tarczy zegara odpowiednio wskazówki, aby wskazywały pełne godziny.


CZWARTEK 30.04.2020

„OGIEŃ”- zabawy badawcze.

1. Rozmowa rodzica z dzieckiem na temat znaczenia ognia- daje światło i ciepło, ale też i niebezpieczeństwa, które niesie trzeba obchodzić się z nim ostrożnie, bo może być przyczyną pożarów.

2. Przypomnienie numerów alarmowych:

997- POLICJA
998- STRAŻ POŻARNA
999- POGOTOWIE RATUNKOWE
112-  NUMER ALARMOWY

3. ZABAWA BADAWCZA: „ Skąd się bierze ciepło?”- Potrzebne materiały: słoik, świeca, zapałki.

Dzieci dotykają zimnego słoika, następnie rodzic wkłada pod słoik zapaloną świecę i po chwili dzieci sprawdzają temperaturę słoika. (RODZIC sprawdza, czy słoik zbytnio nie nagrzał się, aby dziecko mogło go dotknąć.

4. ZABAWA BADAWCZA „ Która świeca zgaśnie szybciej?” Potrzebne materiały” 2 świece, zapałki, mały i duży słoik.

Na dwóch zapalonych świecach rodzic stawia duży i mały słoik, a dziecko obserwuje , który płomień zgaśnie szybciej , i próbują wytłumaczyć to zjawisko.( Dłużej pali się świeczka w większym słoiku ponieważ  , ponieważ jest w nim tlen, płomień pali się dotąd, aż w słoiku będzie powietrze z tlenem.

5. Wykonanie KARTY PRACY nr4 str.53

6. Praca plastyczna – „NOC” Rysowanie świecą i malowanie ciemną farbą.

Potrzebne materiały: biały karton, biała świeca, ciemna farba, pędzel.
Dziecko świecą rysuje dowolne rzeczy na kartonie a następnie cały karton zamalowuje ciemną farbą.

ZABAWY RUCHOWE Z GĄBKĄ DO KĄPIELI:
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa. Po otrzymaniu gąbki dziecko wykonuje dowolne rzuty i chwyty, a na sygnał zatrzymuje się w bezruchu.
2. Zabawa „Ile razy” . Dzieci podrzucają gąbkę tyle razy ile usłyszały klaśnięć rodzica.
3. Zabawa „Krasnoludki i Wielkoludy”. Dzieci spacerują z gąbką na głowie do rytmu wyklaskiwanego - wielkoludy, wytupywanego jak krasnoludki ( w przysiadzie ).
4. Rzut gąbki w górę i przed chwytem klaśnięcie w dłonie, wykonanie przysiadu, obrotu dookoła siebie.
5. W marszu i biegu przekładanie gąbki z ręki do ręki wokół siebie, pod kolanem itp
6. Układanie gąbki na stopie, podrzucanie jej w górę i chwytanie.
7. W staniu rozkrocznym rzut gąbki między nogami w tył ponad siebie, tak aby przeleciała w przód ponad głową.
8. Rzut gąbki do celu – obręczy lub miski.
9.Podskoki obunóż z gąbką między kolanami, tak aby jej nie zgubić.
10.W siadzie skrzyżnym z gąbką na głowie zrzucić gąbkę w przód,w tył, w lewo, w prawo.
11. Leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy wzniesione w górę i częścią podeszwową skierowane do sufitu, a na nich gąbka – prostowanie i zginanie nóg tak aby gąbka nie spadła.
12. Leżenie tyłem, gąbka na klatce piersiowej – wdech nosem, wydech ustami.
13. „Zajączki w kapuście”. Skoki dzieci – zajączków przez gąbkę.
14. „Raki”. Chodzenie w podporze tyłem naokoło gąbki.
15. Podskoki jednonóż za przesuwaną gąbką prawą i lewą nogą.
16. W siadzie skrzyżnym mocne ściskanie gąbki rękami.
17. W siadzie podpartym unoszenie gąbki do góry przytrzymywanej stopami.
18. Marsz we wspięciu z gąbką na głowie.

ŻYCZYMY  MIŁEJ ZABAWY- NAUCZYCIELKI GRUPY IV „ BIEDRONKI”