Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Idziemy do Zoo- 11.05.2020- 15.05.2020

PONIEDZIAŁEK

1. Lulek jedzie do ZOO” – oglądanie filmu edukacyjnego - https://www.youtube.com/watch?v=xlXEn3l6vYM
Rozmowa po obejrzeniu filmu : Jakie zwierzęta były w filmie?

2. Zabawa dydaktyczna: „Jakie to zwierzę?”
Podajemy pierwszą sylabę nazwy zwierzęcia, które można spotkać w ZOO, a zadaniem dzieci jest odgadnąć jego pełną nazwę.

3. Zabawa „Dobierz do pary”karta nr 1.
Dzieci układają w całość ilustracje zwierząt, które są podzielone na pół.

4. Zabawa ruchowa „Uciekająca zebra”
Jedna osoba jest zebrą, druga – lampartem. Lampart goni zebrę, gdy ja dogoni i dotknie następuje zamiana ról.

5. Karta pracy – połącz kropkikarta nr 2 – 3-latki,
Kolorowanie wg kodu -  karta nr 3 – 4-latki.


WTOREK

1. Słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej „Trampolinek idzie do ZOO”

Dzisiaj pani czytała opowiadanie o zwierzętach, które mieszkają daleko, daleko stąd. Ojej, jakie to było ciekawe!
– Trampolinku! – zawołał mały pluszowy Tygrysek. – Bardzo, bardzo chciałbym spotkać prawdziwego tygrysa.
– Wybierzmy się więc do ogrodu zoologicznego! – zaproponował Trampolinek. – Tam na pewno mieszka tygrys. Hej, hop!
I poszli, tup, tup, tup… Kiedy dotarli do zoo, postanowili iść wzdłuż strzałek, które były namalowane na ścieżce.
– Dzień dobry, mili goście! – usłyszeli powitanie.
Za ogrodzeniem stało zwierzę. Ale jakie zwierzę! Było duże, miało cztery potężne nogi, długą trąbę i ogromne uszy, którymi wachlowało się, bo pewnie było mu gorąco.
– Nazywam się słoń Trąbuś!
– Czy zna pan drogę do domu tygrysa? – zapytał nieśmiało Tygrysek.
– Niestety, nie znam – zmartwił się słoń. – Może małpy wam pomogą.
I pokazał trąbą, dokąd mają iść. A na pożegnanie pięknie zatrąbił: tru, tu, tu, tu!

Trampolinek i Tygrysek pomaszerowali do pawilonu małp. Patrzyli z podziwem, jak skakały z jednej gałęzi na drugą. Jak zwinnie wspinały się po linach. A jakie robiły zabawne miny.

– Małpki, małpki, czy wiecie, gdzie mieszka tygrys? – odezwał się Trampolinek.
– Nie wiemy – odpowiedziały małpki równocześnie. – Ale wiemy, że ma wielkie kły i ostre pazury, i strasznie ryczy, łaaa…
Pluszowy Tygrysek westchnął, bo nie miał nawet jednego malutkiego pazurka.
– Zapytajcie żyrafę – poradziła najmłodsza małpka. – Ma taką długą, długą szyję i z wysoka wszystko widzi.

Więc tup, tup, tup, poszli do żyrafy.
Żyrafa zajęta była oskubywaniem liści z drzewa.
– Smacznego! – zawołali i zaczęli do niej machać, żeby na nich spojrzała.
– Dziękuję – odpowiedziała żyrafa. – Widzę was, nie musicie tak machać i krzyczeć, bo wystraszycie moje żyrafiątko.
– Czy wie pani, gdzie mieszka tygrys? – zapytali szeptem.
– Wiem! – żyrafa była bardzo zadowolona, że może pomóc. – Trzeba przejść przez strumyk, potem wejść na górkę, a za górką znajdziecie tygrysa.

Wreszcie dotarli na miejsce. Tygrys leżał na skale i wygrzewał się w słońcu. Mruczał do siebie, machając długim ogonem:
W eleganckim futrze w paski
skradam ciszej się od myszy.
Moje oko wszystko widzi,
moje ucho wszystko słyszy.
Bo ja jestem królem dżungli
i największym z rodu kotów,
więc nie drażnij się z tygrysem,
jeśli nie chcesz mieć kłopotów.

I zakończył mruczankę głośnym łaaa…
– Jest bardzo do mnie podobny, chociaż taki ogromny – z dumą powiedział pluszowy Tygrysek i grzecznie się przywitał.
Tygrys jednym skokiem znalazł się przy ogrodzeniu. Bardzo ucieszył go widok małego kuzyna.
– Czy uciekłeś z klatki, pluszowy Tygrysku? – zażartował prawdziwy tygrys.
– Nie uciekłem, przyszedłem z przedszkola, żeby się z tobą zobaczyć.
Och, jak się miło rozmawiało. Tygrys opowiedział, że nie lubi, jak przychodzący hałasują i rzucają jedzenie. A Trampolinek i mały Tygrysek kiwali głowami ze zrozumieniem – nikt by tego nie lubił. Czas szybko upłynął i trzeba było opuścić ogród zoologiczny, bo zwierzęta przecież muszą odpocząć.
– Wkrótce przyjdziemy znowu – obiecał Trampolinek – i przyprowadzimy dzieci z naszego przedszkola.

2. Rozmowa na temat treści opowiadania:
- Jakie zwierzę chcieli zobaczyć w ZOO Trampolinek i tygrysek?
- Jakie zwierzęta odwiedzili, szukając tygrysa?
- Kto wskazał im drogę do tygrysa?
- O co prawdziwy tygrys zapytał pluszowego tygryska?
- Czego nie wolno robić w ZOO?

3. Zabawa artykulacyjno – naśladowcza „Zwierzęta”
Dzieci naśladują głosy różnych zwierząt oraz ich sposób poruszania się, np.: węża, lwa, hipopotama, małpę.

4. Zabawa ruchowa „Czaple na spacerze”
Prezentujemy dzieciom zdjęcie czapli –karta nr 4.
Opowiadamy o jej wyglądzie i sposobie poruszania się. Dzieci biegają sobie, na znak wyciągają ręce na bok i chodzą wysoko podnosząc kolana.

5. Zabawa taneczna przy piosence „Idziemy do ZOO” - https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
Naśladowanie ruchów

Ref. - Spacerują, na wolno wyśpiewywane słowo "ZOO"- rysują w powietrzu dwoma rękami wielkie koło.

 Skaczącej małpy,
 Biorą się pod boki i udają gadanie ptaków,
 Z rąk robimy trąbę słonia i naśladujemy picie z kałuży,
 Łapią się za brzuchy i naśladują śmiech hieny.

6. Karty pracy:
„Nowa trampolina trzylatka 2” – karta nr 59
„Trampolina czterolatka 3” – karta nr 71


ŚRODA

1. Inscenizacja wiersza A. Frączek „Chichopotam”
Sylwety do wiersza – karta nr 5
Czytamy wiersz i manipulujemy sylwetami odpowiednich zwierząt.

„CHICHOPOTAM” 
Wyszedł z błota hipopotam:
– Cha-chi-cho-cha! – zachichotał.

Słoń, zbudzony owym dźwiękiem,
zakołysał trąbą z wdziękiem:

– Tru-tu-tu-tu! Mój sąsiedzie!
Co cię śmieszy, można wiedzieć?

Hipopotam rzec coś chciał,
lecz nie zdołał, bo się śmiał.

Żółw guzdrała, wietrząc psotę,
zaraz przygnał tu galopem,

stado strusi zbaraniało,
a lew ryknął: – Co się stało?!

Hipcio zerknął na nich i...
znów się chichrał: – Chi, chi, chi...

– Czy pan ze mnie się naśmiewa? –
spytał pawian, schodząc z drzewa.

Chciał na śmieszka się obrazić,
lecz... chichotem się zaraził.

Wnet się śmiała cała plaża –
wąż aż skręcał się i tarzał,

żółw rechotał, zebry rżały,
śmiechem parskał lew wspaniały.

Calusieńki świat chichotał!
Kto to sprawił? CHICHOPOTAM!
Ten wesołek rodem z błota.

2. Rozmowa na temat wysłuchanego wiersza:

- Co takiego robił hipopotam, że pozostałe zwierzęta bardzo się dziwiły?
- Jakie jeszcze zwierzęta występują w wierszu?
- Naśladuj śmiejącego się hipopotama.
- Jak mógłby śmiać się żółw, a jak małpka?

3. Zabawa dydaktyczna „Puzzle”
karta nr 6 – 4-latki
- Karta Artysty nr19 – 3-latki

Dzielimy obrazek na kilka części, zadaniem dzieci jest ułożyć go w całość.

4. Wykonanie pracy plastyczno – technicznej „Słoń”Karta Artysty nr 18


CZWARTEK

1. Zabawa matematyczna „Liczymy zwierzęta”karta nr 7

Rozkładamy na dywanie 5 pętli z kolorowych tasiemek. Wkładamy do każdej po jednym rodzaju zwierząt, ilość zwierząt zależy od nas. Zadaniem dzieci jest policzyć zwierzęta w każdej pętli. Potem możemy zwierzęta dokładać dowolnie.
Wyjmujemy wszystkie zwierzęta, mieszamy karteczki. Zadaniem dzieci jest posegregować je do kolejnych pętli.

2. Praca plastyczna „Zwierzęta” – technika mokre w mokre – karta nr 8
Karton papieru moczymy delikatnie nasączona gąbeczką. Malujemy go w różne wzory, plamy. Po wyschnięciu wycinamy koło, na środku naklejamy tułów pawia, nogi, dziób, oczy – wg wzoru.

3. Zabawa przy piosence „Idziemy do ZOO”

4. Opowiedz jakie emocje wyrażają poszczególne miny dziecikarta nr 14
Pokaż miną i ciałem poszczególne emocje: radość, złość, strach, ból.


PIĄTEK

1.  Zabawa dydaktyczna – „Uporządkuj zwierzęta”karta nr 9
Rozsypujemy przed dziećmi sylwety różnych zwierząt. Dzieci porządkują zwierzęta na te, które żyją na wsi, w lesie, egzotyczne.

2. Rozmowa na temat środowisk, w jakich żyją te zwierzęta:
- Gdzie możemy spotkać krowy i konie?
- Gdzie żyje lis i niedźwiedź?
- Jakie zwierzęta żyją w ciepłych krajach?
- Gdzie możemy oglądać te zwierzęta?

3. Zabawa „Gdzie jest miś?” – określanie położenia przedmiotu w przestrzeni.
Maskotkę misia umieszczamy w różnych miejscach. Zadaniem dzieci jest określić jego położenie: na stole, pod stołem, obok szafki, na półce, w torebce.

4. Zabawa dźwięko- naśladowcza.
Dzieci naśladują odgłosy i sposoby poruszania się różnych zwierząt - https://www.youtube.com/watch?v=cTubTHBhK28 – zwierzęta egzotyczne
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE – zwierzęta hodowlane

5. Karty pracy:
„Trampolina czterolatka 3” – karta nr 72
Trzylatki – karta nr 10


Propozycje dodatkowych zabaw do indywidualnego wykorzystania:

1. Wypowiadanie się na określony temat.
Po przeczytaniu dowolnej książeczki dzieci wypowiadają się na temat wysłuchanego utworu, lub ilustracji.

2. Kolorowanie ilustracji. Rysowanie po śladzie, łączenie kropek.
Zachęcam do częstego kolorowania wszelkiego rodzaju ilustracji, nawet wykonanych samodzielnie. Możemy narysować dzieciom np. auto, piłkę, parasolkę, misia, filiżankę, czajnik, i inne. np.: karta nr 11

3. Odtwarzanie kolejności wydarzeń i opowiadanie historyjki obrazkowej.
Proponowana historyjka –karta nr 12

4. Szukanie różnic między obrazkami.
 Przygotowujemy karton, który składamy na pół. Po obu stronach rysujemy taki sam prosty rysunek, np. grzybek. Po jednej ze stron dorysowujemy kilka elementów, np. trawę, słonko, kropkę na kapeluszu grzybka. Znalezione szczegóły zaznaczamy krzyżykiem.

5. Układanie ciągów rytmicznych.
Do tej zabawy  możemy wykorzystać  wszystko, np. talerze, zabawki przybory do rysowania. Układamy w określonym ciągu np. talerz mały, talerz duży;  kredka ołówkowa, kredka świecowa, czy inne pomysły.

6. Dobieranie do parykarta nr 13


Do zabaw z dziećmi można również wykorzystać elementy z zestawów zabaw ruchowych oraz zestawów ćwiczeń porannych.

Zestaw zabaw ruchowych

Zestaw XVIII
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa Witamy się.
Dzieci swobodnie biegają po sali, na hasło Witamy się - chodzą po sali i witają się przez podanie ręki.

2. Ćwiczenia Przynieś babci śniadanie.
Dzieci dobierają się parami i ustawiają się w dwóch rzędach naprzeciwko siebie. Na sygnał dzieci z jednego rzędu niosą na tacy śniadanie (tekturowe tacki z klockiem) do dzieci z naprzeciwka, zostawiają im tace i wracają na drugą stronę. Potem następuje zmiana ról. Zabawę powtarzamy 3-4 razy.

3. Ćwiczenia tułowia Powitanie kolan głową.
Skłon tułowia w dół i dotknięcie głową kolan. Powolny wyprost i ustawienie głowy prosto.

4. Czworakowanie Kotek babci.
Marsz na czworakach w różnych kierunkach, na hasło Kotek babci dzieci wchodzą na krzesełko i siadają w siadzie skulnym.

5. Ćwiczenia ramion Wiatraki.
Dzieci stają w rozsypce, rozciągaj ą ramiona w bok. Na hasło Wiatraki pracują - obracają rękami (jednocześnie obydwiema) do przodu lub do tyłu.

6. Swobodny marsz po kole przy piosence wybranej przez dzieci.


Zestaw ćwiczeń porannych

ZESTAW 35

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Kot jest, kota nie ma” 
Dzieci stoją w rozsypce. Na zawołanie – kot jest, wszystkie dzieci przysiadają, obejmując kolana, głowa na kolanach. Na zapowiedź – kota nie ma, dzieci wyskakują w górę i cicho biegają w różnych kierunkach.

2. Czworakowanie „Kot wspina się po drabinie”
Marsz na czworakach w różnych kierunkach. Na polecenie dzieci zatrzymują się w przysiadzie podpartym i powoli prostują się do stania przebierając rękoma.

3. Ćwiczenie równowagi „Myszka skrobie dziurkę w worku”.
 
Dzieci stoją na jednej nodze i wykonują ruch palcami rąk i stopą – myszka skrobie pazurkami. Podnosi lewą i prawą nogę na zmianę.

4. Zabawa bieżna „Pułapka na myszy”.
Dzieci podzielone są na dwie grupy. Jedna grupa wiąże koło – pułapka na myszy, druga wewnątrz koła , to myszki, które biegają w różnych kierunkach pod bramkami utworzonymi z podanych rąk. Na zawołanie prowadzącej – klap, pułapka zamyka się. Myszki które znalazły się w środku są złapane. Zabawę powtarzamy kilka razy dla każdej grupy.

5. Marsz z piosenką po obwodzie koła.