Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Logopedia

TEMAT: WAKACJE TUŻ TUŻ (22.06.2020-30.06.2020)

1. Żabia gimnastyka buzi i języka

2. Żabi Piotruś- karty (do wydrukowania. )
Można grać w nie na zasadzie :
- gry w Piotrusia ( Czyli jeżeli ktoś ma parę tzn. 2 takie same karty wykonuje odpowiednie ćwiczenie , które jest na karcie 
- Gra w Memory – tasujemy i odwracamy wszystkie karty. Na zmianę dziecko- rodzic odkrywa 2 karty, jeżeli są one takie same to wykonuje odpowiednią minę i zabiera parę. Wygrywa ta osoba, która zbierze więcej par.

3. Uniwersalna gra logopedyczna
https://docs.google.com/document/d/1Bqx8u_MtOiOQq1Oo1wF_JTx6GcUzMF0nr7E0Wj4wROg/edit

4. „Latarnia morska”
Wiersz ten służy do ćwiczeń wydłużających fazę wydechową podczas mówienia, kształtujących umiejętność równomiernego wydychania powietrza i wytwarzania dźwięków z różną siłą głosu (głośno, cicho). Jednocześnie uwrażliwiony jest słuch mowny ( dzieci naśladują dźwięki demonstrowane przez prowadzącego), usprawniane są również narządy mowy, zwłaszcza wargi.
„Wśród mgły i nocy
rozlega się dźwięk
długi i głośny
niczym wilka jęk:
Uuu./uuu…/uuu…
Dźwięk jednostajny
do uszu dociera
rybaka na kutrze,
a w porcie- dokera:
Uuu…/uuu…/uuu…
Głośno i długo
syrena buczy.
drogi do portu
zbłąkanych uczy:
- Uuu…/uuu…/uuu…
Wśród morskich głębin,
szumu wielkich fal
niesie się wycie,
hen…w morską dal;
-Uuu…/uuu…/uuu…
Na morzu kuter
rybacki stoi.
A tu wśród nocy
nie widać boi
Rybak na kutrze
minę ma srogą:
- czas mi do domu,
lecz którą drogą?
Rozbrzmiewa wokół
jednostajny dźwięk,
długi i głośny
niczym wilka jęk:
-Uuu…/uuu…/uuu…
Dźwięk ten syreny
do kutra dociera,
z radości ręce
rybak zaciera.
będzie za dźwiękiem
płynąć do domu,
nie da syrena
zginąć nikomu.
-Uuu…/uuu…/uuu…*
-Uuu…/uuu…/uuu…^

W miejscach oznaczonych (*^) dzieci, naśladują wycie syreny latarni morskiej- jak najdłużej na jednym wydechu wypowiadają z jednakowym natężeniem głosu: Uuu…./uuu…/uuu…- cicho(*) lub głośno(^). Pojedyncza kreska oznacza pauzę na nabranie powietrza ustami (/).

5. KARTA PRACY
SAMOLOT [.jpg, 36.80 kB]
Pokoloruj zgodnie z kodem :
so- na niebiesko
sa- na żółto
se- na czerwono

6. REBUSY DO ROZWIĄZANIA:

rebus sylabowo- obrazkowy

rebus sylabowo- obrazkowy 2

rebus sylabowo- obrazkowy 3

rebus sylabowo- obrazkowy 4

7. Życzenia wakacyjne

życzenia wakacyjne


TEMAT: „UROKI LATA” (15.06.2020-19.06.2020)

1. ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA „ BAW SIĘ Z ŻYRAFĄ”.
POMOCE: - wydrukowana gra, kostka do gry, pionki. Na zmianę dziecko- rodzic rzuca – liczy  wyrzucone oczka  i stawia pionek na odpowiednim polu a następnie wykonuje  odpowiednie ćwiczenie . (OBRAZEK GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA [.jpg, 644.38 kB] Z ŻYRAFĄ do wydrukowania).

2. Nauka na pamięć rymowanki:
PSZCZOŁY
„Świeci słonko, dzień wesoły,
wyleciały z ula pszczoły.
Zapytały „Gdzie są kwiatki? 
Gdzie rumianki i bławatki?
Chcemy zbierać miód, by go było w bród!”

ILE ŁAP?
„Biegły drogą dwa ślimaki,
Latał słoń nad łąką.
Ciemno było dookoła,
Bo świeciło słonko.
Powiedz szybko, ile łap
Ma trzydzieści żab.”

3. Opowiadanie obrazka i wypowiedzi na temat czy wszystko na obrazku jest właściwie narysowane.

ilustracja do opowiadania obrazka

4. Wymyślanie śmiesznych opowieści lub wypowiedzi na temat tego co by było np. gdyby ślimaki biegały?, słonie były malutkie itd.- rozwijanie pomysłowości dzieci.

5. Gra w ZWIERZĄTKA
ćwiczenia oddechowe i ćwiczenia narządów mowy.
POMOCE- KARTECZKI Z CYFRAMI 1-6  -wydrukowane  ( Każda cyfra na osobnym kartoniku). Na zmianę dziecko – rodzic losuje kartonik i wykonuje ćwiczenie przy którym jest tyle samo kropek jaką liczbę wylosowano.

6. Czytanie razem z rodzicem historyjki.

Ilustracja z tekstem literowo- obrazkowym

7. Co tu nie pasuje- ćwiczenia w wyróżnianiu głoski „K” w nagłosie.

KARTA PRACY
Dorysuj brakujące fragmenty obrazków.
Powiedz co znajduje się na każdym obrazku, a następnie pokoloruj tylko te które rozpoczynają się głoską  „k’’. ( KARTA PRACY RÓŻNICOWANIE GŁOSEK K-G ).


DO TEMATU: „ MIESZKAŃCY ŁĄKI" ( 08.06.2020-12.06.2020)

1. Wypowiedzi na temat obrazka „Na łące”. Zachęcanie do wypowiadania się zdaniami.

na łące- ilustracja
2. „Gimnastyka chomika”- bajka logopedyczna z głoską h.

Stoimy. Rodzic opowiada: Chcę Was dzisiaj zaprosić do zaczarowanej krainy, w której czeka na nas zadanie do wykonania.  Aby się nam to udało, musimy uruchomić wyobraźnię. Droga jest długa: najpierw idziemy pieszo (tupiemy). Jest nam zimno, więc chuchamy na ręce. Idziemy coraz szybciej, zaczynamy biec (biegniemy w miejscu, można kląskać). Rozglądamy się. Mija nas harcerka Hania (krzyknijmy „hej, Haniu!”). O, idzie też pan Henryk, hydraulik (powiedzmy mu „Dzień dobry”), obok nas przechodzi też mały piesek (powiedzmy „Hau hau„). Biegniemy dalej. Potykamy się o kamień i wywracamy (dzieci upadają na podłogę krzycząc: bach!). Jesteśmy na miejscu. Na trawie siedzi chomik. Właśnie rozpoczął poranną gimnastykę (pamiętajmy o prawidłowym akcencie: gimnastykę). Chomik zaprasza nas do wspólnych ćwiczeń. Chomik jest jeszcze zaspany, przeciąga się, a my unosimy języki do podniebienia przy otwartych ustach. Chomik ziewa, my też ziewamy. Sprawdza, czy wszystkie zęby są na swoim miejscu (dotykamy każdego zęba po kolei przy otwartych ustach), następnie oblizuje wargi na myśl o śniadaniu. Łapie się za brzuch – „Oj, głodny brzuch!’ (powtarzamy) i zaczyna jeść (naśladujemy żucie). Chomik je: (powtarzamy) chleb, marchew, herbatniki, popija wszystko herbatą. Ma pełne policzki jedzenia (nabieramy powietrza i robimy baloniki z policzków). Zadowolony chomik woła z radości na myśl o nowym dniu pełnym przygód: och! ach! ech! ych! oho ho! Myślę, że możemy już wrócić do naszej krainy. Zamykamy oczy i powtarzamy zaklęcie: ohohohohohoho, ehehehehehehe, uhuhuhuhuhuhu, yhyhyhyhyhyhy, honolulu, henelele, hinelili, hops.

3. Zabawy i ćwiczenia oddechowe:
1)„ KOLOROWA ŁĄKA” – za pomocą słomki przenosimy na kartkę papieru kolorowe kwiaty, motyle, biedronki itd
2)Puszczanie baniek mydlanych

4. Zabawy i ćwiczenia logorytmiczne:
1) Wystukiwanie usłyszanych rytmów dłonią, klockiem itd.
2) Wypowiadanie krótkich tekstów rytmicznych np. słów piosenki „ Po łące biega lato”  według własnego pomysłu

5. Zabawy i ćwiczenia słuchowe:
1) Rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków dochodzących z otoczenia
2) Rozpoznawanie głosów kolegów i koleżanek ( lub domowników)„ Kto to powiedział”?.

6. Zabawy i ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy:
1)„ Język malarz”-  czubkiem języka dotykamy jednego policzka( moczymy pędzel w wodzie), dotykamy drugiego policzka( moczymy pędzel w farbie)  i „ malujemy „powierzchnię ( kartkę papieru) przed sobą.
2) „ Przesyłanie całusków”- robimy tzw. dziobek i przesyłamy całuski


Do tematu „DZIEŃ DZIECKA”( 01.05.2020- 05.06.2020)

1. Słuchanie opowiadania „INDIANIE”. Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy  i pokazujemy ćwiczenia narządów mowy a dziecko naśladuje.

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (kląskanie) przez most (usta jak do U) i przez prerię (usta jak do I). Konie zmęczyły się ( parskają ) i dają znak, że chcą pić: ihaha. Ihaha...Indianie zatrzymują konie: prrr.. prr....Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie zobaczyli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie ) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zawołali konie: a-o-e, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię a potem przez most. Wrócili do wioski witając się ze swoimi dziećmi ( cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami ( cmokając całujemy palce lewej ręki).

2.ZABAWA MUZYCZNA

https://www.youtube.com/watch?v=jSTkHmSN77U&list=PLAANxVrYLUvnzhInZhKmB376StxC3INiq&index=6

3.ZABAWA SŁUCHOWA „ Co słyszą moje uszy"

Wsłuchiwanie się w ciszę - wyłapywanie dźwięków z otoczenia,  Przez określony czas np. 2 minuty zamykamy oczy i staramy się „wyłapać” jak najwięcej dźwięków z otoczenia np.kapanie wody, tykanie zegara, szum samochodu, granie radia, odgłosy kuchenne, odgłosy zwierząt, rozmowy itd. Porównujemy, co komu udało się usłyszeć. Kto usłyszał więcej dźwięków w określonym czasie ten wygrywa.

4.Ćwiczenia oddechowe „Zabawy z balonem”.
Dziecko nadmuchuje balon, jeżeli jest to za trudne dostaje nadmuchany już balonik i bawimy się np. ( Nie dotykamy balona rękoma tylko dmuchamy na niego.

„Który balon poleci wyżej?”
"Który balon dłużej utrzyma się w powietrzu?”
„ Wyścig balonów”

5. Zabawa z plastikową butelką. „Butelkowa dmuchajka”

Z plastikowej butelki przygotowujemy dmuchajkę. Obcinamy butelkę na wysokości ok. 1/3 części butelki od strony szyjki i zakrętki. W zakrętce robimy dziurkę. Do dziurki wkładamy słomkę do napojów. W środku obciętej butelki umieszczamy lekki przedmiot, np. pomponik lub kulkę styropianową. Zabawa polega na dmuchaniu przez rurkę i wprawianiu w ruch kolorowego przedmiotu z zachowaniem prawidłowego toru oddechowego (wdech nosem, wydech ustami).


DO TEMATU:  „ ŚWIĘTO MAMY , MOJA RODZINA”( 25.05.2020-29.05.2020)

1. ĆWICZENIA ODDECHOWE 
potrzebne materiały: biały karton z konturami wazonika, wycięte np. ozdobnym dziurkaczem lub wydarte kwiatki . Za pomocą słomki(wciągając powietrze) przenosimy po kolei kwiatki . Tworzymy bukiet dla mamy. ( Zadanie można urozmaicić prosząc dziecko aby w bukiecie dla mamy znalazło się np. 5 żółtych, 3 czerwone i 2 niebieskie kwiatki.

2. Aktywne słuchanie MARSZU RADECKIEGO https://www.youtube.com/watch?v=7iN7UgA-oJ0

3. ĆWICZENIA SŁUCHOWE:

1) Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (stawiamy tyle klocków, rysujemy tyle kółeczek, klaszczemy tyle razy ile słów słyszy dziecko w wypowiadanym zdaniu).
2) Wydzielanie sylab w wyrazach poprzez wystukiwanie sylab, wyklaskiwanie, badanie ile razy opadnie żuchwa / na ręce/ przy wybrzmiewanie sylab.
3) Nazywanie obrazków – dziecko kończy wyraz po pierwszej sylabie wypowiedzianej przez rodzica, a potem odwrotnie – dziecko zaczyna.

4. Gra w karty https://wordwall.net/pl/resource/1166216/%C4%87wiczenia-buzi-i-j%C4%99zyka 

5. Różnicowanie głosek c-dz .
Nazwij wszystkie obrazki. Jaką głoskę słyszysz na początku każdego wyrazu.


DO TEMATU : W ZOO ( 18.05.2020- 22.05.2020)

1. Słuchanie opowiadania o przygodach Pana Języczka.
Dziecko słucha i wykonuje ćwiczenia narządów mowy , które poprawnie wykonuje rodzic. Dziecko sprawdza swoje wykonanie ćwiczenia w lusterku.

ZOO
Jest piękny, słoneczny dzień. Pan Języczek wybiera się do Zoo. Spaceruje od klatki do klatki (wołamy: „tup, tup”).W pierwszej klatce widzi małpy. Skaczą po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadają banany (poruszamy buzią) i wydają małpie okrzyki (wołamy:”ooo”). W drugiej klatce mieszka wilk. Jest dziś bardzo zły – pokazuje zębiska (pokazujemy zęby), warczy („wrr”).W trzeciej klatce osiołek wydaje osiołkowe odgłosy („i-o, i-o, i-o”), i skacze wymachując tylnymi kopytami (uderzamy językiem o podniebienie). Następnie Pan Języczek spotyka węża. Wąż syczy („ssss”). Pan Języczek odwiedza słonia. Słoń chwali się swoją zwinną trąbą (wysuwamy język z buzi jak najdalej na brodę). Potem Pan Języczek idzie obejrzeć krokodyla, który głośno kłapie paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte z przodu).O! Jest żyrafa, ma bardzo długą szyje (próbujemy sięgnąćjęzykiem do nosa). W tej wielkiej klatce mieszka orzeł. Ma piękne, duże skrzydła (podnosimy się z przysiadu, machając rękoma „skrzydłami” – wdychamy powietrzenosem, wydychamy ustami). A któż tam leży w bajorku? To hipopotam. Chyba jest śpiący, bo ziewa (głośno ziewamy, otwierając szeroko buzię). Po skałach skacze zwinna kozica (dotykamy czubkiem języka ostatnich dolnych i górnych zębów). A tu jest akwarium żółwia. Żółwiowi nigdzie się nie spieszy. Bardzo wolno spaceruje (wolnowysuwamy na brodę i chowamy język do buzi, nie opierając go o zęby). Tuż obok jest akwarium pięknych ryb. Czy te ryby chcą coś powiedzieć (układamy usta w „rybi pyszczek”)? Pan Języczek jest już bardzo zmęczony, odwiedził wszystkie zwierzęta w zoo. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

2. Zagadki słuchowe „Jakie zwierzę wydaje taki dźwięk?” https://www.youtube.com/watch?v=GmPYvyPSJ58

3. Różnicowanie głosek sz-ż.
Dorysuj brakujące fragmenty na obrazkach. Nazwij wszystkie obrazki. Pokoloruj tylko te obrazki które zaczynają się głoską na głoskę „sz”.

4. Zwierzęta
Nazwij wszystkie zwierzęta. Podziel ich nazwy na sylaby. Wymień pierwszą i głoskę w nazwie każdego zwierzątka.

5. Które zwierzęta można zobaczyć w zoo, a które na łące?
KARTA PRACY- różnicowanie głosek ż-ź.

6. Opowiadanie obrazka „W zoo”. Co widzisz na obrazku? 


DO TEMATU : NA WSI ( 11.05.2020- 15.05.2020)

1. Słuchanie opowiadania logopedycznego .
Dziecko ma przed sobą lusterko. Rodzic czyta i wykonuje ćwiczenia narządów artykulacyjnych , a dziecko naśladuje.

BUREK Z PODWÓRKA
W wiejskiej zagrodzie, pies zwany Burkiem
Skrzętnie zarządza całym podwórkiem.
Niech Burkiem będzie w buzi języczek,
Wnet obowiązki jego wyliczę:

Rankiem, gdy tylko ślepia otwiera,
Już za porządki się zabiera.
Najpierw wokół swej budy posprząta:
Zamiecie ( oblizywanie warg ruchem okrężnym),
Zakopie kości do kąta ( wysuwanie i chowanie do jamy ustnej języka ułożonego w łopatkę).

Następnie w budzie zrobi sprzątanie ( masowanie czubkiem języka wewnętrznej strony policzków)
I zerknie w miseczkę, co dziś na śniadanie ( kierowanie języka w kąciki warg).
Na widok ciepłej kaszy smacznie się oblizuje ( oblizywanie językiem „wąsów „ i „brody”)
Zjada wszystko, bo bardzo mu smakuje ( głośne mlaskanie).

Teraz już Burek biegnie zliczyć kurki do kurnika
I sprawdzić, czy tej nocy nie było tam liska zbójnika ( liczenie ząbków „kurek”, poprzez dotykanie każdego zęba czubkiem języka).
Są wszystkie, lecz tuż za płotem słychać gąsek gęganie ( gęganie: gę, gę, gę)
Biegnie Burek na ratunek, dając znak szczekaniem ( szczekanie: au, au, au)

A tu już gąsior groźnie sycząc ( syczenie: s…………),
Broni swego stada.
Niesfornych łobuziaków ucieka gromada,
Pufając ze zmęczenia ( nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza)

Szumiącego lasu dopada ( szumienie sz…………..).
Teraz Burka czeka nie lada zadanie,
Musi krówkę wyprowadzić na łąkę, na śniadanie.
Krowa muczy przyjaźnie ( mu……….)

Już idą drogą wśród lasu,
Nagle się przestraszyli
Okropnego hałasu.
Spogląda Burek za siebie, z prawej i z lewej strony ( wysuwanie języka i kierowanie go w prawo i w lewo)
Co widzi? Wóz strażacki pędzi jak szalony.
i–a, i–a, i–a, słychać już z oddali,
Co znaczy, że w pobliżu gdzieś się chyba pali.
Wtem słyszy Burek gwizd znajomy ( gwizdanie)
Znajome cmokanie ( cmokanie).
To jego pan go wzywa, ma nowe zadanie.

Przeciska się Burek do domu, na skróty, przez dziurę w płocie ( przeciskanie języka przez zaciśnięte zęby),
Gdy nagle wzrok jego skupił się na kocie,
Który miaucząc groźnie ( miauczenie),
na rybki polował,
Lecz widząc psa, na drzewo się schował.
Wdzięczne rybki Burkowi całuski ślą spod wody (całuski),
Lecz psina nie ma już czasu, pędzi w stronę zagrody.
Koń stoi już w zaprzęgu,
parska niecierpliwie (parskanie)
Pan cmoknął na niego (cmokanie),
ruszyli leniwie.
Słychać miarowy bieg konia ( kląskanie),
Burek biegnie z boku,
Nie chce być gorszy, pragnie dotrzymać mu kroku.
I tak dzień cały Burka pracą wypełniony.
Pod wieczór wraca psina do budy zmęczony,
Zjada smaczną kolację ( mlaskanie), poprawia posłanie ( wypychanie językiem policzków).
I już po chwili słychać jego smaczne chrapanie ( chrapanie).  

2.„Rymy w zagrodzie”
Wiersz ten można wykorzystać do ćwiczeń słuchowych. Zadaniem dziecka jest odgadywanie brakujących rymów ( słowa w nawiasach).

Raz na grzędzie bura kurka
nastroszyła swoje...( piórka)

Inna kurka głośno gdacze
Żółta kaczka pięknie…(kwacze).

Baran po swojemu beczy,
koza w kozie z żalem…(meczy).

Gniady konik w stajni hula,
pszczółki lecą wprost do…(ula).

Traktor w polu głośno huczy,
a na łące krówka…( muczy)

gdy wróbelki nam ćwierkają,
dzieci rymy…( dobierają)  

Materiały do pobrania:
https://cloud6s.edupage.org/cloud/kot.pdf?z%3A2bTDAKfmLufasfi116RMLJgsTDswrAx9BzFVuN%2BVwwhJ5vBogJfRNoIEbUQoF%2F4M


DO TEMATU: MIESZKAM W POLSCE ( 04.05.2020-08.05.2020)

1. Słuchanie piosenki „Jesteśmy Polką i Polakiem” https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM 

2.Wykonanie wiatraczka https://www.youtube.com/watch?v=C0Rugzrpgv8
Zabawy oddechowe z użyciem wiatraczka.

3. Słuchanie opowiadania.
W czasie opowiadania dzieci wykonują określone ruchy warg, języka, ćwiczenia oddechowe.Materiały potrzebne: słomka, obrazki malin i jagód.

„Przygody Języczka-Wędrowniczka":
 Pewnego dnia Języczek-Wędrowniczek postanowił pojechać na wycieczkę.- Ale zanim pojadę muszę posprzątać mieszkanie – pomyślał.Jak pomyślał tak zrobił. Na początek wymył sufit mieszkania (staranne oblizywanie czubkiem języka podniebienia), podłogę (dokładne oblizywanie dna jamy ustnej), jedną ścianę (oblizywanie językiem wewnętrznej strony policzków), drugą ścianę (te same ruchy co poprzednio), później okna (oblizywanie każdego ząbka po kolei), a na końcu umył drzwi (oblizywanie warg ruchem okrężnym).
- Teraz już mogę pojechać na wycieczkę - pomyślał Języczek.
Wsiadł na swego konia i pojechał do zaczarowanego lasu (uderzanie czubkiem języka owałek dziąsłowy - naśladowanie odgłosów jazdy konnej).
W lesie języczek zatrzymał konia (wymawianie głosek prrr) i rozejrzał się dookoła. Popatrzył na niebo (wysuwanie języka z jamy ustnej i kierowanie go w stronę nosa), na polanę (wysuwanie języka na brodę), w jedną stronę (kierowanie języka w stronę kącikaust) i w drugą stronę (drugi kącik ust). Gdy już wszystko obejrzał, przeszedł las w jedną stronę (ruchy języka po podniebieniu - od dziąseł do gardła), w drugą stronę (przesuwanie języka od gardła do dziąseł) i przedarł się przez gęste krzaki i drzewa (językprzeciska się przez zaciśnięte zęby).
Nagle zobaczył dziwnych mieszkańców zaczarowanego lasu, którzy przyszli się z nim przywitać:
- Parskaczy(wykonujemy motorek wargami),
- Wargaczy (rytmiczne uderzanie palcami w zaciśnięte usta),
- Szuwarki (wkładamy palec między wargi i poruszamy nim rytmicznie),
- Indian - dużych (bardzo głośne naśladowanie odgłosu Indian) i malutkich (ciche naśladowanie odgłosu Indian).
Języczek przywitał się ze wszystkimi (wykonujemy całuski wargami) i zaczął się z nimi wesoło bawić w berka i chowanego.
Po pewnym czasie zmęczeni przyjaciele zaczęli nadsłuchiwać, co dzieje się w lesie. Usłyszeli szelest liści (sz, sz, sz), szum wiatru (w, w, w), głos kukułki (ku - ku - ku), rechot żab (kum -kum - kum), stukot dzięcioła (puk - puk - puk) i pluskot rybek w wodzie (plum - plum - plum).
Nagle wszyscy zobaczyli ciemne chmury, które zbierały się nad lasem. Języczek i jego przyjaciele postanowili je rozdmuchać, aby nie dopuścić do nadchodzącej burzy (wykonywanie mocnych wydechów) i udało się: - chmury zostały rozdmuchane.
Powoli zapadał wieczór i Języczek musiał wracać do swojego domu. Ale najpierw muszę nazbierać malin i jagód - pomyślał (dzieci przy pomocy rurek robią wdech i zbierają papierowe maliny i jagody do koszyka). Gdy nazbierał cały koszyk, pożegnał się z nowymi przyjaciółmi (cmokanie wargami), wsiadł na konia i przyjechał do domu, gdzie od razu zasnął śniąc o nowych przygodach.


DO TEMATU: DBAMY  O ZDROWIE- W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH ( 27.04.2020- 30.04.2020)

1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY:
Ćwiczenia warg:
1. Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
2. Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
3. Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.

Ćwiczenia języka:
1. Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.
2. Rurka – wargi ściągnięte i zaokrąglone unoszą boki języka.
3. Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
1. Wymawianie połączeń głosek tylnojęzykowych zwartych z samogłoskami, np. ga, go, ge, gu, gy, gi, gą, gę, ka, ko, ke, ky, ki, ku, ak, ok, ek, ik, yk, uk…
2. Wypowiadanie sylab / jak wyżej/ i logatomów: aga, ogo, ugu, eke, yky, ygy, iki, Igi, ago, egę itp.

2. Słuchanie opowiadania.
Wykonywanie ćwiczeń narządów mowy przy lusterku.

„Języczek wędrowniczek”
Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).

3. KARTA PRACY- różnicowanie głosek f-w.
Dorysuj brakujące fragmenty na obrazkach. Nazwij wszystkie rzeczy na obrazkach. Jeżeli w nazwie obrazka usłyszysz głoskę „W” to klaśnij.


DO TEMATU: DBAMY O NASZĄ PLANETĘ . DZIEŃ ZIEMI ( 20.04.2020-24.04.2020)

1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY:
Ćwiczenia warg:
1. Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
2. Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
3. Wysuwanie warg w przód, następnie krążenie wysuniętymi wargami

Ćwiczenia języka:
1. Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.
2. Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

Ćwiczenie usprawniające podniebienie miękkie:
1. Nabieranie powietrza nosem i zatrzymanie w jamie ustnej. Policzki nadęte. Początkowo nadymać policzki z zatkanym nosem, a następnie próbować połykać powietrze.

2. Słuchanie opowiadania „Pan języczek”.
Rodzic czyta i pokazuje odpowiednio wykonane ćwiczenia a dziecko naśladuje je.

Pan Języczek postanawia zrobić pranie (robimy pralkę – napełniamy policzki powietrzem). Otwiera drzwiczki (szeroko otwieramy usta) i wkłada do pralki brudne ubrania (wrzucamy do buzi wymyślone koszulki, skarpetki). Pan Języczek wsypuje proszek (paluszkami sypiemy wymyślony proszek na wyciągnięty język), zamyka pralkę (zaciskamy mocno usta) oraz włącza urządzenie (dotykamy czubek noska). I już zabrudzone ubrania się piorą (wykonujemy językiem kółka po wewnętrznej stronie policzków), a potem wirują (wykonujemy językiem kółka po wewnętrznej stronie warg).
Pan Języczek rozwiesza sznurek na w ogrodzie pranie (czubek języka przesuwa się z jednego kącika ust do drugiego). Wyprane rzeczy pięknie pachną (wciągamy nosem powietrze i wypuszczamy ustami)… Pan Języczek strzepuje każdą wypraną rzecz (kląskamy kilka, kilkanaście razy) i rozwiesza je na sznurku (otwieramy szeroko usta i dotykamy czubkiem języka górny ząb, opadamy na dno jamy ustnej i znów podnosimy do kolejnego górnego ząbka). Dobrze, że wieje wiatr – osuszy mokre ubranka (dmuchamy na wyciągniętą dłoń tak, aby czuć strumień powietrza).
Pranie już wyschło i czas je zdjąć (otwieramy szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkie górne zęby po kolei). Na koniec Pan Języczek prasuje czyste ubranka (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu od zębów do gardła i z powrotem).

3. GRA PLANSZOWA Z GŁOSKĄ „ S” [.png, 230.40 kB]

4. Ćwiczenia oddechowe z gazetami
Ćwiczenie wykonujemy z gazetami. Najlepiej jak to będą najzwyklejsze gazety, takie czarno-białe, które zalegają nam w domu. Jeżeli nie mamy gazety możemy wykorzystać papier z drukarki.

Ćwiczenia:
-dmuchamy na kawałek gazety trzymany oburącz,
-zwijamy kawałek gazety w kulkę i zdmuchujemy,
-rozkładamy gazetę i rozdzieramy ją na paski, a dalej na małe kawałeczki (oprócz ćwiczenia oddechowego w ten sposób ćwiczymy też małą  motorykę. ) Te małe kawałeczki zdmuchujemy  z dłoni z powierzchni stołu itp.
Po wykonaniu zadania sprzątamy, czyli wrzucamy resztki gazet do odpowiedniego kosza na papier.


 DO TEMATU: DZIEŃ I NOC ( 14.04.2020-1704.2020)

1. Ćwiczenia narządów mowy
rodzic czyta wiersz i demonstruje poprawne wykonanie ćwiczeń. Dziecko powtarza ćwiczenia kontrolując swoje wykonanie w lusterku.

„Gimnastyka"
Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje.
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje,
Pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą
Zwinąć język w rurkę małą?
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka.

2. ZABAWA Z BUTELKĄ.
Celem tej zabawy jest rozwijanie pamięci i uwagi słuchowej oraz ćwiczenie koncentracji uwagi.
Pomoce: plastikowe butelki, woda, kasza/ makaron/ ryż, słomka do napojów, lekkie przedmioty: pomponik, kulka styropianowa
Do zabawy przygotujcie 3 puste plastikowe butelki np. po wodzie mineralnej. Jedną butelkę napełnijcie do połowy wodą, do drugiej wsypcie kaszę, makaron, fasolę lub ryż, natomiast trzecią zostawcie pustą. Bawcie się wspólnie w wymyślanie odgłosów, jakie można wydobyć z butelek, np. poprzez zgniatanie butelki, uderzanie butelkami o siebie, potrząsanie butelki wypełnionej wodą, kaszą/ makaronem/ ryżem, przesuwanie paznokciem po butelce, stukanie opuszkami palców o butelkę.

3. Zabawa – zgadywanka
Dziecko siada na krześle z zamkniętymi lub przysłoniętymi za pomocą opaski oczami. Dorosły prezentuje dźwięk lub sekwencję 2-3 dźwięków, wydobytych z butelki. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie zaprezentowanych odgłosów. Następnie dziecko demonstruje odgłosy, a dorosły stara się je odgadnąć.

4.Wiosenna gimnastyka artykulacyjna.
WIOSENNY OBRAZEK
Ćwiczenia artykulacyjne:
bocian – Unieś czubek języka na wałek dziąsłowy, policz do 5 i opuść.
jaskółka – Unieś boki języka do górnych zębów.
żaba – Skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry.
deszcz – Narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki.
zajączek – Zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne.
słońce – Narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki.
tulipany – Pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami.
motyl – Zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię.
kurczaki – Prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie.
gąsienica – Czubek języka na wałek dziąsłowy – otwieraj i zamykaj zęby nie odklejając języka.
ślimak – Przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami.
pająk – Kląskaj językiem. 


DO TEMATU: WESOŁA WIELKANOC ( 06.04.2020-10.04.2020)

Materiały do pobrania:
https://cloud1s.edupage.org/cloud/Wielkanoc_ukladanie_za_pomoca_slomki.pdf?z%3AVS4AHbOdXE%2BBaau 

https://cloud1s.edupage.org/cloud/kury_cienie.pdf?z%3AhlPWWVtmrqjXNBp1hyNBDNv3qBQMt%2FHA%2B0XMyh2JLzTpnEYiT3cpV4kKcg4BYr4W

1. Słuchanie opowiadania o przygodach Pana Języczka.
Rodzic czyta i pokazuje prawidłowo wykonane ćwiczenia- dziecko naśladuje

Wspominamy Wielkanoc. Pan Języczek również przygotował się do świąt i upiekł ciasto. Najpierw do miski (z języka robimy miseczkę – boki podnosimy ku górze, aby na środku powstało zagłębienie) wsypał mąkę i cukier (nad językiem wykonujemy ruchy palcami, jakbyśmy posypywali go cukrem), dodał masło (przyklejamy język do podniebienia). Następnie wbił do ciasta cztery jajka (zaciskamy usta i otwieramy je energicznie, aby powstało „pyknięcie” – 4 razy). Wszystkie składniki wymieszał (język obraca się w buzi w jedną stronę, potem w drugą). Pan Języczek wstawił ciasto do piekarnika (szeroko otwieramy buzię, po czym ją zamykamy i utrzymujemy powietrze w napompowanych policzkach przez kilkanaście sekund). W domu czuć było piękny zapach ciasta (kilka razy wciągamy powietrze nosem i wypuszczamy ustami). Pan Języczek wyjął gorące ciasto z piekarnika (dmuchamy na otwartą dłoń, jakbyśmy studzili ciasto), polał je polewą czekoladową (czubek języka powoli przesuwa się po górnych, a potem dolnych zębach), a następnie posypał rodzynkami (czubek języka dotyka każdego górnego ząbka po kolei). Ciasto wyglądało pięknie… Pan Języczek nie mógł się doczekać i spróbował kawałeczek… Było naprawdę pyszne (oblizujemy się, mruczymy i głaszczemy brzuszek)!


 DO TEMATU: WIOSENNE PORZĄDKI ( 30.042020.- 03.04.2020)

1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY:

Ćwiczenia warg:
1.Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
2.Cmokanie.
3. Parskanie / wprawianie warg w drganie

Ćwiczenia języka:
1.Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
2. Kląskanie językiem.
3. Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
1. „ Chrapanie” na wdechu i wydechu.
2. Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

Ćwiczenia policzków:
1. Nabieranie powietrza w usta i zatrzymanie w jamie ustnej, krążenie tym powietrzem, powolne wypuszczanie powietrza.
2. Naprzemiennie „ gruby miś” – „ chudy zajączek”.
3. Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

2. ZABAWA LOGORYTMICZNA „ NA DYWANIE SIEDZI LUDZIK”

https://www.youtube.com/watch?v=8h9_MuriZQM&list=PLAANxVrYLUvnzhInZhKmB376StxC3INiq&index=7

3. WIOSENNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKAhttps://view.genial.ly/5e81d3e77fd6910db4873c77/video-presentation-wiosenna-gimnastyka-buzi-i-jezyka?fbclid=IwAR3PK--oKD9EIgdiBc97rruLEFtCljz1-3z13enYq-wNxrwyM05XrnoVkX8

4. Słuchanie opowiadania „Osiołek”.
Rodzic czyta i pokazuje dziecku poprawnie wykonane ćwiczenia, dziecko naśladuje je kontrolując się w lusterku.

„OSIOŁEK”
Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i ziewnął (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie buzi) i dokładnie zaczął ją żuć(żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki żeby były czyste, każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać(przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biega po polanie (kląskanie), a ruchy te naśladuje język – raz w górę (język do nosa). Raz w dół (język na brodę, buzia szeroko otwarta). Zmęczony osiłek podchodzi do strumyka i pije wodę (język zwinięty w rurkę). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i zewnętrznej ścianie zębów) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków)


DO TEMATU : PODAJ ŁAPĘ ( 25.03.2020-27.03.2020) 

1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY:

Ćwiczenia warg :
1. Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
2. Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
3. Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”. 

Ćwiczenia języka:
1. „Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
2. Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
3. Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/. 

Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
1.Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
2. Płukanie gardła ciepłą wodą. 

Ćwiczenia policzków:
1.
Nadymanie policzków – „ gruby miś”.
2. Wciąganie policzków – „ chudy zajączek”.

2. Logopedia na wesoło:https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I&feature=youtu.be