Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Mieszkam w Polsce- 4.05.2020 - 8.05.2020

PONIEDZIAŁEK 4.05.2020

Temat: Godło Polski

1. Słuchanie Legendy o Lechu, Czechu i Rusie Marty Berowskiej

Legenda o Lechu, Czechu i Rusie Marta Berowska

W bardzo dawnych czasach, kiedy wszyscy Słowianie mieszkali obok siebie, spotkali się trzej bracia, przywódcy rodzin: Lech, Czech i Rus. Bracia uradzili, że nadeszła pora, by się rozdzielić i poszukać nowych krain na swoje siedziby. Ziemia, którą do tej pory zamieszkiwali nie może ich już wyżywić. W lasach brakuje zwierzyny, w rzekach ryb. Susza sprawiła, że zabrakło także zboża.
– Cóż począć musimy poszukać nowych miejsc dla naszych rodzin – rzekł Lech, najmłodszy z braci.
– Czas ruszyć w drogę, każdemu wyznaczymy inny kierunek. Znajdziemy nowe ziemie, żeby nam się żyło spokojnie i dostatnio – odpowiedział najstarszy brat Rus.
I tak się stało. Podzielili się dobytkiem i każdy z braci ruszył w drogę na czele swojej gromady. Najpierw szły konne straże, za nimi wozy z kobietami i dziećmi, potem starszyzna plemienna, a na końcu pędzono stada bydła.
Droga była trudna. Mijali wzgórza i doliny, znużeni szli dalej. Pewnego dnia rozdzielili się. Rus ze swoją rodziną powędrował na wschód, wybrał krainę równin i zielonych stepów, poprzecinaną rwącymi rzekami.
Niedługo później odszedł na południe Czech ze swoją rodziną. Wybrał krainę górzystą, bogato zalesioną. Założył swoje państwo u stóp góry Rzip.
Najdłużej ze swoim rodem wędrował Lech. Wytrwale podążał naprzód i nie przeczuwał, że i jego wędrówka wkrótce się zakończy. Pewnego dnia jego orszak zatrzymał się, bo ludziom i zwierzętom należał się odpoczynek.
Stanęli więc na rozległej łące. W pobliżu biło źródło czystej wody, a rosnące nie opodal rozłożyste dęby dawały schronienie przed słońcem. Lechowi bardzo spodobała się ta kraina. Po uzgodnieniu ze starszyzną, zdecydowali, że mogą tu zamieszkać.
– Popatrzcie dookoła, ta ziemia wydaje mi się tak piękna, że chciałbym pracowicie ją zagospodarować. Tu zbudujmy nowy gród – zaproponował Lech zebranym współbraciom.
Starsi mężczyźni zamilkli i pokiwali głowami. W końcu odezwał się najstarszy członek rodu. Westchnął i powiedział:
– Myślę, że i dla nas nadeszła pora, by zakończyć wędrówkę. Piękną ziemię wybrałeś, Lechu. Zostaniemy tutaj i zbudujemy gród.
– Tak, tak… odrzekli wszyscy po cichu, bo byli już bardzo zmęczeni.
– Czekam tylko na jakiś znak, który wskaże nam, że dobre wybraliśmy miejsce na nasz dom – westchnął Lech i rozejrzał się. Zobaczył orła siadającego na gnieździe wśród gałęzi pobliskiego dębu.
– To dobry znak! – zawołali wszyscy zebrani.
– Ten ptak będzie nas chronił przed wszelkim złem – odrzekł Lech.
Na polanie zbudowano gród, a potem miasto. Na pamiątkę orlego gniazda gród nazwano Gnieznem, a wizerunek orła znalazł się na herbie państwa polskiego, które według tej oto legendy pochodzi od Lecha.

2. Rozmowa na temat treści legendy

- Jak nazywali się trzej bracia, o których jest ta legenda?
- Jak nazywał się brat, który założył państwo polskie?
- Co skłoniło Lecha do zbudowania grodu?
- Jak nazwano gród?
- Jak wygląda herb Polski? Dlaczego?

3. Prezentacja i omówienie godła Polski.-

GODŁO Proszę zwrócić uwagę na kolory, szczegóły godła: w którą stronę patrzy orzeł, co ma na głowie, jakiego koloru są jego pazury.
Rozmowa na temat :Gdzie można zobaczyć te symbole? Co one oznaczają?

4. Zabawa ruchowa „Lecą orły”.
Dziecko szeroko rozkłada ręce i biega po pokoju , naśladując w ten sposób lot orła. Na sygnał ląduje w gnieździe (np. na poduszce) wykonując przysiad podparty.

5. Praca w książce:

  • 6- latki: Karty Pracy cz.5, s. 4–5-. Kolorowanie kwadracików z literami, odczytywanie hasła: POLSKA, kolorowanie godła Polski. Opowiadanie legendy o założeniu państwa polskiego na podstawie wysłuchanej legendy i obrazków.
  • 5- latki: Trampolina 5- latka cz. 4 s. 16- kolorowanie rysunku według kodu
  • „Godło Polski” – składanie obrazka z części.- KOLOROWANKA
    Proszę wydrukować kolorowankę i pociąć ją na części ( dzieci 6- letnie- na 8-10 części, dzieci 5- letnie- na 6-8 części). Zadaniem dziecka jest złożyć obrazek w całość, nakleić na kartkę i pokolorować.

WTOREK 5.05. 2020

Temat: Flaga i hymn Polski

1. „Barwy ojczyste” – zapoznanie dzieci z wierszem Cz. Janczarskiego

Barwy ojczyste Czesław Janczarski

Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień to miłość,
biel – serce czyste.
Piękne są nasze
barwy ojczyste.

2. Prezentacja flagi Polski - FLAGA
Omówienie znaczenia flagi, miejsc i okoliczności jej prezentacji. Czytanie globalne napisu: To flaga Polski.

3. „Wyszukiwanie flagi Polski wśród innych” - KARTA PRACY

4. Polskie Symbole Narodowe- zapoznanie z filmem IPN
Zapraszamy do obejrzenia filmu na temat polskich symboli narodowych- LINK DO FILMU: https://youtu.be/xQk8p7XY23A

5. Flaga Polski- praca przestrzenna z patyków do szaszłyków i kolorowego papieru
Przygotowujemy dziecku 2 kartki A4- białą i czerwoną (jeśli nie mamy czerwonego kartonu, dziecko może zwykłą białą kartkę pomalować na czerwono farbą lub pokolorować kredką- UWAGA: zwracamy uwagę na dokładność malowania, dziecko maluje wyłącznie w poziomie od lewej do prawej.).
Obie kartki dziecko skleja klejem i przy pomocy taśmy klejącej przymocowuje do patyka do szaszłyków lub innego dostępnego kijka ( przy braku patyka można wykonać rurkę, zwijając ciasno kartkę A4 i sklejając na końcu)
Dla chętnych polecamy  stronę dzieciaki w domu.pl: https://dzieciakiwdomu.pl/2013/11/flaga-czesc-3.html

6. „Bocian na łące” – zabawa ożywiająca.
Dziecko biega swobodnie po pokoju . Na sygnał  przyjmuje pozycję bociana – staje na jednej nodze, druga noga jest zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać.

7. Słuchanie i śpiewanie hymnu narodowego .
Hymn Polski
Prosimy o przypomnienie o właściwej postawie podczas słuchania i śpiewania hymnu.

Mazurek Dąbrowskiego sł. Henryk Dąbrowski, muz. Józef Wybicki

Jeszcze Polska nie zginęła,
Kiedy my żyjemy,
Co nam obca przemoc wzięła,
Szablą odbierzemy.

Marsz, marsz, Dąbrowski,
Z ziemi włoskiej do Polski,
Za twoim przewodem,
Złączym się z narodem.

Przejdziem Wisłę, przejdziem Wartę,
Będziem Polakami,
Dał nam przykład Bonaparte,
Jak zwyciężać mamy.

Marsz, marsz...

Jak Czarniecki do Poznania
Po szwedzkim zaborze,
Dla ojczyzny ratowania
Wrócim się przez morze.

Marsz, marsz ...

Już tam ojciec do swej Basi
mówi zapłakany:
– Słuchaj jeno pono nasi
biją w tarabany!
Marsz, marsz...

8. Utrwalanie znajomości tekstu całego hymnu

9. „Jak należy się zachowywać podczas słuchania lub śpiewania hymnu narodo­wego?” – omówienie postawy zasadniczej podczas słuchania i śpiewania hymnu narodowego, prezentacja postawy, ćwiczenie postawy zasadniczej.

10. „Kiedy jest grany hymn narodowy?” – rozmowa na podstawie doświadczeń dzie­ci.
Rodzic opowiada o uroczystościach państwowych, zawodach sportowych, igrzy­skach olimpijskich i innych okolicznościach, podczas których można usłyszeć hymn państwowy. Zwraca uwagę, iż każde państwo ma inny hymn narodowy.

11. Nauka piosenki "Jestem Polakiem" sł. J. Tomańska, muz. M. Totoszko link do piosenki: https://youtu.be/plug6OIrxRM

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
/2x


ŚRODA 6.05.2020

Temat: Polska- moja ojczyzna, Warszawa- stolica Polski

1. „Zabawy z mapą Polski” – zabawa dydaktyczna. - MAPA
Prezentacja mapy konturowej Polski (może być fizyczna lub obrazkowa) Przedstawienie regionów Polski z uwzględnieniem gór, morza, nizin i ich umiejscowienia na ma­pie. Omówienie symboliki mapy: sposoby zaznaczania rzek, morza, gór ,miast itp. Pró­by wyszukania Łodzi. Wyszukanie dwóch głównych rzek Polski – Wisły i Odry.

Pomiar długości wskazanych rzek za pomocą sznurka. Porównanie wyniku pomiaru. Zaproponowanie przez rodzica wycieczki wzdłuż dłuższej z nich. Rodzic mówi, że wycieczkę rozpoczynamy w górach.  Dziecko wodzi palcem po mapie i odczytuje nazwy napotkanych miast. Gdy "dopłynie" do Warszawy, rodzic przerywa zabawę i skupia uwagę na tym mieście.

Zadanie dodatkowe dla chętnych: jeśli byli Państwo kiedyś na wakacjach w którymś z mijanych miast (np w Krakowie), warto przypomnieć sobie tą wycieczkę, pooglądać zdjęcia i porozmawiać wspólnie o tym miejscu.

2. Wszyscy kochamy naszą stolicę.-  ILUSTRACJE WARSZAWY

Prezentacja herbu Warszawy, omówienie różnych zabytków Warszawy, omówienie znaczenia słowa "stolica".
Wykonanie kart pracy:
6- latki: karty pracy cz. 5, s.8-9,
5- latki: Trampolina 5- latka cz. 4, s. 14

3. „Warszawskie tramwaje” – zabawa ruchowa.
Jeden z rodziców jest motorniczym w tramwaju, a pozostali domownicy to wagoniki. Ustawiają się za motorniczym. i wykonują wszystkie czynności, jakie wykonuje motorniczy., dostosowują się do jego tempa . Przykładowe czynności: skoki obunóż, skoki na 1 nodze, marsz z klaskaniem nad głową, marsz w pozycji kucznej, przysiady co 2 krok itp. Motorniczy może wymyślać różne zadania, zabawę można powtórzyć z innym motorniczym (może nim być dziecko)

4. „Warszawskie symbole” – zabawa dydaktyczna. ILUSTRACJE DO ZABAWY
Na początku dziecko wycina ilustracje, następnie przystępuje do zabawy.
Na dużym  szarym kartonie dziecko przyczepia ilustracje zgodnie z poleceniami mówionymi przez rodzica:

Na środku kartki przyczep Pałac Kultury i Nauki.
W lewym górnym rogu przyczep Kolumnę Zygmunta.
W prawym górnym rogu przyczep pomnik Warszawskiej Syrenki.
W prawym dolnym rogu przyczep drzewo z Łazienek Królewskich.
W lewym dolnym rogu przyczep autobus.
Obok drzewa narysuj 4 ptaki.
Nad Pałacem Kultury i Nauki narysuj 3 chmury.

5. Zabawa z mapą Polski- cd.
Po zakończeniu "zwiedzania" Warszawy dziecko dalej "wędruje" palcem po mapie Polski, aż dopłynie do morza. Prezentujemy ilustrację morza, jeśli kiedyś byli Państwo nad morzem- proszę powspominać i pooglądać zdjęcia. Podajemy dziecku nazwę polskiego morza- BAŁTYK

6. Zabawa przy piosence "Na plaży" M. Jeżowskiej-  https://youtu.be/k-AOW_76luU 


CZWARTEK 7.05.2020

Temat: Orły i pisklęta- zajęcia matematyczne

1. Orły i pisklęta- ilustracje do zabawy
Rodzic rozkłada na podłodze obrazki z orłami i pisklętami. Zadaniem dziecka jest uporządkować je w ten sposób, aby orły i pisklęta były w oddzielnych miejscach (można oddzielić je sznurkiem, położyć na dywanie 2 duże kartony lub umówić się, że orły kładziemy na dywanie, a pisklęta na podłodze itp.)

2. Przeliczanie elementów w zbiorach, porównywanie liczebności, o ile więcej.

3. Prezentacja cyfry 9
Rodzic prezentuje cyfrę 9, drukowaną i pisaną, omawia z dzieckiem jej kształt. Kreślenie cyfry w powietrzu, wodzenie palcem po śladzie.

4. Układanie cyfry 9 z kolorowego drucika kreatywnego lub sznurka

5 . Zabawa ruchowa „Gdzie jest pisklę?”.
Dzieci – pisklęta siedzą, a rodzice – orły biegają z rozłożonymi rękami. Na sygnał rodzice-orły przykucają nad pisklętami i otaczają je ramionami. Potem następuje zmiana. (rodzice to pisklęta, a dzieci to orły)

6. Zabawa dydaktyczna „Literkowy detektyw”
Zadaniem dziecka jest wyszukiwanie i zaznaczanie czerwonym kolorem określonej litery w tekstach z gazet. Dzieci zdolne mogą wyszukiwać kilka liter, dzieci, które mają z tym trudności- jedną literę.

7. Wykonywanie kart pracy:

  • 6- latki: karty pracy cz.5, s. 10–11.-  Pisanie po śladzie wzorów cyfropodobnych i cyfry 9. Dorysowywanie do wianków kwiatów, tak, żeby każdy składał się z dziewięciu kwiatów, kolorowanie wzorów na fartuszku, kolorowanie dziewiątego dzbanka od prawej strony.
  • 5- latki: Trampolina 5- latka cz. 4 s. 17- wyklejanie cyfry 9 kolorowym papierem
  • karty matematyczne- karta nr 9

 PIĄTEK 8.05.2020

Temat: Regiony Polski

1. „Zwiedzamy Polskę”
Dziecko porusza się po pokoju w rytmie piosenki "Jestem Polakiem". Rodzic zatrzymuje nagranie po tekście :
" Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniałe
Gdzie góry i górale są"
Prezentuje zdjęcie Tatr i Zakopanego, mówi Góry! a dziecko naśladuje czynności, jakie tam można wykonywać (np. jazda na nartach).  Rodzic pokazuje napis TATRY, tłumaczy, że tak nazywają się najwyższe góry w Polsce, pokazuje je na mapie. Następnie dziecko układa z rozsypanki literowej napis TATRY i przykleja go na kartce A4

Następnie rodzic dalej włącza nagranie piosenki i zatrzymuje po tekście:
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok
Prezentuje zdjęcie Krakowa i Wawelu, pokazuje miasto na mapie Polski. Dziecko udaje smoka wawelskiego. Rodzic pokazuje napis KRAKÓW, dziecko dzieli wyraz na sylaby, określa pierwszą głoskę- K

Rodzic dalej puszcza nagranie i zatrzymuje po tekście:
Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc
Prezentuje zdjęcie Warszawy, pokazuje miasto na mapie Polski. Dziecko układa napis STOLICA i przykleja na kartonie A4
Rodzic włącza dalej nagranie piosenki, zatrzymuje po słowach:
Podróż skończymy w Gdańsku
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat
Pokazuje zdjęcie Gdańska i morza, podaje nazwę BAŁTYK., pokazuje na mapie Polski. Dziecko układa z liter napis BAŁTYK i przykleja na kartkę A4

2. Praca plastyczna "Regiony Polski"
Dziecko wybiera jeden region, o którym była mowa w poprzedniej zabawie i dowolną techniką wykonuje do niego ilustrację (na kartonie, na którym jest naklejony napis z rozsypanki literowej). Dzieci chętne mogą zilustrować wszystkie regiony i złożyć swoje pracę w książeczkę, tworząc album "Regiony Polski"

3. „Polskie stroje ludowe” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic prezentuje stroje ludowe z różnych regionów Polski . Opowiada dziecku, że mieszkańcy różnych części kraju mają różne stroje regionalne, które zakładają na ważne uroczystości – nie chodzą w nich na co dzień.
Stroje ludowe można zobaczyć na stronie serwisu edukacyjnego Stroje polskie ( https://polalech.pl/) Zapraszamy do skorzystania z materiałów na tej stronie w czasie wolnym (można rozwiązać krzyżówkę o stroju łowickim, rozwiązać rymowankę lub łamigłówkę obrazkową)

4. „Strój z mojego regionu” – KOLOROWANKA.
Dziecko koloruje szablon zgodnie ze wzorem.

5. Zabawa ruchowa „Góry i Mazury”.
Na hasło: góry, dziecko chodzi powoli z wysokim unoszeniem kolan, a na hasło: Mazury, dziecko w siadzie skrzyżnym, rozkłada ręce na boki i odpycha się raz w prawo, a raz w lewo, naśladując pływanie na łódce.

6. Praca w książkach:

  • 6- latki: karty pracy cz.5, s. 2–3.-  Pisanie po śladzie podpisu  pod  mapą Polski. Rozmowa na temat rysunków umieszczonych na mapie.
  • 5- latki: Trampolina 5- latka cz.4 s.15

Proponujemy Państwu zestaw zabaw ruchowych do wykorzystania w wolnym czasie 

  • „Bocian na łące” – zabawa ożywiająca. Dzieci biegają swobodnie po sali /ogrodzie. Na sygnał gwizdka dzieci przyjmują pozycję bociana – stają na jednej nodze, druga noga jest zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dzieci stoją w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczynają biegać.
  • „Skaczące żabki” – zabawa skoczna. Dzieci w luźnej gromadce naśladują sko­ki żab. Na sygnał gwizdka siadają w siadzie skrzyżnym i naśladują rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skaczą po sali.
  • „Pająk i muchy” – N. rozkłada na dywanie kółka gimnastyczne. Każde dziecko wchodzi do jednego z kółek i udaję muchę. Prowadzący wybiera dwójkę dzieci, które będą „pająkami”. „Pająki” stają po przeciwnych stronach sali. „Dzieci- -muchy” swobodnie biegają po sali. Na sygnał gwizdka „pająki” wybiegają z kryjówek i gonią „muchy”. Każda „mucha”, której uda się wrócić do swojego kółka, jest bezpieczna. „Muchy” złapane przez „pająka” poza kółkiem wraca­ją z nim do jego kryjówki. Przy następnym sygnale gwizdka złapane „muchy” pomagają „pająkowi” w polowaniu.
  • „Rozgrzewka sportowca” – dzieci swobodnie biegają po sali. Uczestnicy na sygnał wykonują następujące zadania: jeden gwizdek – przechodzą z biegu w podskoki; dwa gwizdki – przechodzą z biegu w marsz połączony z wyma­chami ramion do przodu i do tyłu; trzy gwizdki – przechodzą z biegu w marsz na czworakach.
  • „Gorąca kula” – dzieci w kole podają sobie kulę-piłkę tak, aby nie zatrzymywała się u nikogo w rękach. Na hasło N.: stop osoba trzymająca piłkę-kulę, musi trafić nią do kosza w środku koła. Jeśli nie trafi, odpada z zabawy. Jeśli trafi, zaczyna zabawę od początku.
  • „Pomnik”. Dzieci swobodnie biegają po sali, a na głośny sygnał tamburyna przyjmują dowolna pozę, tworząc pomnik.

„Na wycieczkę zabieram…” ‒ zabawa słownikowa.
Zacznij zabawę słowami: Na wycieczkę do lasu / w góry / na wieś zabieram… i wymień nazwę jednego przedmiotu, np.: Na wycieczkę do lasu zabieram lornetkę. Poproś dziecko, aby powtórzyło wypowiedziane prze Ciebie słowa i dodało nazwę kolejnego przedmiotu, który chciałoby zabrać na wycieczkę, np.: Na wycieczkę do lasu zabieram lornetkę i torbę. Na zmianę powtarzajcie całą kwestię, dodając na końcu nazwę kolejnego przedmiotu. Przeliczajcie nazwy przedmiotów, które udało się Wam zapamiętać!

Zabawa pozwala rozwijać mowę i ćwiczyć pamięć, a przeliczanie nazw przedmiotów kształtuje umiejętności matematyczne.