Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Mój dom 27.04.2020 r.-30.04.2020r.

PONIEDZIAŁEK

1. „Nasza miejscowość” – rozmowa na temat najbliższej okolicykarta nr 1

-park,
- poczta,
- sklepy,
-apteka,
-przychodnia zdrowia,
-szkoła
- komisariat

2. Dopasowywanie zdjęć do znanych dzieciom miejsc – ilustracje karta nr 2

3. Słuchanie „Prząśniczki” – you tube https://www.youtube.com/watch?v=ZJaThhR91pE

4. Układanie puzzli – „Moje miasto” – karta nr 3

5. Zabawa słuchowa „Pomachaj gdy usłyszysz”. Mówimy wolno różne wyrazy, gdy dziecko usłysz wyraz Łódź, macha do nas ręką.

6. Zabawa ruchowa „Domki”.
Dzieci biegają, podskakują lub czworakują, na hasło „Domki” stają prosto z rękami złożonymi nad głową w trójkąt – tworzą domki z trójkątnym dachem.

7. Karty pracy:
„Nowa trampolina trzylatka 2” – karta pracy nr 56
4-latki –karta nr 4Domki po kropkach”


WTOREK

1. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny „Klaszczemy swoje imię”
Dzieci dzielą na sylaby swoje imię z jednoczesnym klaskaniem w dłonie, mogą dzielić nazwy zwierząt, roślin, zabawek.

2. Rozmowa z wykorzystaniem mapy Polskikarta nr 5– mapa Polski.
Wspólnie z dziećmi wskazujemy: morze, góry, Wisłę, Warszawę, Łódź.

3. Rozmowa na temat majowych świąt:
- Jak nazywa się nasz kraj?
- Jak nazywają się jego mieszkańcy?
- Jak nazywa się nasze miasto?
W jaki sposób można uczcić święto naszego kraju:
- organizować różne spotkania, uroczystości, przedstawienia
-wywieszanie flagi
- śpiewanie hymnu
- wykonanie kotylionów

4. Słuchanie hymnu – you tube https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo
Wskazane zwrócenie uwagi na przyjęcie prawidłowej postawy w czasie słuchania i śpiewania hymnu.

5. Wykonanie kotylionu 
Karty Artysty 3-latka nr 15
4- latki –karta nr 6 „Kotylion”

Proszę przygotować 3 koła: czerwone – o średnicy 10 cm, białe – o średnicy 8 cm, białe – o średnicy 3 cm i 2 paski: biały i czerwony – szerokość 1 cm, długość 10cm. Resztę wykonać wg instrukcji na zdjęciu.

„Trampolina czterolatka 3” – karta nr 66 


ŚRODA

1. Piosenka „Jestem Polakiem”https://youtu.be/plug6OIrxRM

W czasie słuchania refrenu dzieci bawią się w pociąg.

2. Słuchanie wiersza „Kto ty jesteś” Wł. Bełzy

Kto ty jesteś?
Polak mały.
Jaki znak twój?
Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz?
Między swymi.
W jakim kraju?
W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?
Mą ojczyzną.
Czym zdobyta?
Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
Kocham szczerze.
A w co wierzysz?
W Polskę wierzę.
Coś ty dla niej?
Wdzięczne dziecię.
Coś jej winien?
Oddać życie.

Rozmowa na temat symboli narodowych.

3. Nauka na pamięć w/w wiersza.

4. „Flaga” – malowanie farbami.
Rysujemy kontury flagi na wybranym formacie kartonu, zadaniem dziecka jest odpowiednio pomalować.Po wyschnięciu możemy przykleić ją na słomkę do picia.

5. „Zabawa z woreczkami” (zamiast woreczków możemy użyć gazety, małej poduszeczki).
Dzieci wykonują polecenia:
- połóż woreczek na głowie
- połóż woreczek przed sobą
- połóż woreczek za sobą
- połóż woreczek obok siebie
Zabawa ta rozwija orientację w schemacie własnego ciała.

6. Wykonanie kart pracy

„Trampolina czterolatka 3” – karta nr 65,
karta nr 7 – „Róże” – pokoloruj róże w/ g wzoru: biała, czerwona, biała. Dokończ rysować trawę


CZWARTEK

1. Słuchanie legendy „Syrena” M. Berowskiej

Dawno, dawno temu, w puszczy szumiącej na wysokim brzegu, stała wieś rybacka. Mieszkali w niej dobrzy, pracowici ludzie. Trudnili się wyrębem drzew i łowieniem ryb.
W głębinach Wisły, która rozlewała tu szeroko swe wody, mieszkała syrena. Tak naprawdę nikt nigdy jej nie widział. Czasami zdarzało się, że rybacy, wracając wieczorami z połowów, słyszeli jej niezwykły śpiew.
Pewnego razu trzej rybacy spotkali się przed chatą mądrego pustelnika.
Usiedli razem z nim na zwalonym pniu i zaczęli się naradzać, jak by tu ową syrenę zwabić, żeby ją obejrzeć, a może nawet złapać.
- Trzeba by wypłynąć nocą na rzekę i ukryć łódź w trzcinach – powiedział Mateusz.
- I trzeba zapalić łuczywo. W ciemności niczego nie zobaczymy – powiedział Szymon.
- Złapiemy ja i zawieziemy księciu, a za to dostaniemy mieszek pełen złota – dodał Szymon.
Kiedy nadeszła jasna noc, zaczaili się wraz z pustelnikiem na łodzi, przy brzegu, z mocną siecią. Nie czekali zbyt długo. Syrena wypłynęła z wiślanych fal, usiadła na piasku i zaczęła śpiewać. Zauroczeni pięknem jej głosu rybacy nie śmieli się poruszyć, by zarzucić na nią sieć. W końcu pustelnik wyjął z kieszeni grudkę wosku, dał każdemu po kawałeczku i powiedział:
- Pozatykajcie sobie uszy, żeby nie słyszeć jej śpiewu.
Rybacy zatkali sobie uszy woskiem i dopiero wtedy zarzucili sieć na głowę biednej syreny. Potem wciągnęli ją do łodzi, a kiedy byli już na brzegu, zanieśli ja do wsi i zamknęli w chacie.
Przestraszona i zapłakana syrena błagała syrena, żeby ją wypuścili, ale nikt nie słuchał jej skarg. Zostawili ją pod opieką Stacha, najmłodszego z rybaków. Stach przyglądał się jej i widząc, jak otwiera usta, odetkał sobie uszy i wtedy usłyszał jej prośbę:
- Otwórz drzwi, Stachu i wypuść mnie.
- Jakże to tak? Mam cię uwolnić? – spytał zdziwiony Stach.
- Właśnie tak Stachu. Otwórz drzwi i chodź ze mną – powiedziała syrena.
Stach, zauroczony pięknem jej głosu, spełnił jej prośbę bez słowa. Poszedł za syrena aż na brzeg Wisły.
W tym czasie pozostali rybacy przygotowali wóz, wymościli go sianem i wrócili do chaty. Gdy zobaczyli, że izba jest pusta, domyślili się wszystkiego i ruszyli w pogoń za Stachem i syreną. Dotarli na brzeg za późno. Syrena właśnie zsunęła się po piasku do wody i odpłynęła na środek rzeki. Stach, widząc nadpływających rybaków przestraszył się ich i, niewiele myśląc, skoczył do Wisły.
- Łapaj! Trzymaj! Nie puszczaj! – krzyczeli rozzłoszczeni rybacy, ale nie było już kogo ani łapać, ani trzymać. Stach płynął w ślad za syreną, a ona sama zatrzymała się wśród fal i zawołała z oddali:
- Śpiewałam dla was, bo was polubiłam! Chciałam być z wami, żeby was cieszyć śpiewem i ostrzegać przed niebezpieczeństwem! Złapaliście mnie jak zwykła rybę! Chcieliście mnie sprzedać księciu do zamku! Dlatego odpływam na zawsze! Jeśli wrócę, to z tarczą i mieczem, żeby was bronić, ale pojawię się dopiero wówczas, gdy niebezpieczeństwo będzie tak wielkie, że sami nie dacie sobie rady.
Minęło wiele lat. Nie ma już śladu po rybackiej wiosce, za to na jej miejscu wyrosło ogromne miasto – Warszawa. Z tarczą i mieczem wzniesionym do góry stoi syrenka nad brzegiem Wisły, strzegąc bezpieczeństwa miasta i jego mieszkańców.

2. Rozmowa na temat wysłuchanego utworu:
- Gdzie mieszkała syrena?
- Kto chciał ją złapać?
- Czym syrena oczarowała rybaków?
- Kto miał pilnować syreny?
- Czy mu się to udało?
- Co się stało z syreną?

3. Prezentacja herbu Warszawykarta nr 8– „Syrena”
Dzieci opisują herb Warszawy.

4. Zabawa przy piosence „Jestem Polakiem”

5. Zabawa słowna – „Szukamy rymów”
Dzieci szukają rymów do wyrazów: syrenka, Warszawa, miasto, stolica.
Wyjaśnienie znaczenia słowa – stolica.

6. Zabawa „Rzeźby” 
Bawimy się w parach. Jedna osoba jest rzeźbiarzem, druga udaje glinę, z której będzie on formował pomnik. Gdy pomnik jest gotowy rzeźbiarz nadaje mu nazwę. Następuje zamiana ról.

7. Układanie obrazka z częścikarta nr 9
Dzielimy ilustrację na kilka części (4 – 6).  Zadaniem dzieci jest ułożenie go w całość.

Propozycje dodatkowych zabaw do indywidualnego wykorzystania:

1. Wypowiadanie się na określony temat.
Po przeczytaniu dowolnej książeczki dzieci wypowiadają się na temat wysłuchanego utworu, lub ilustracji.

2. Kolorowanie ilustracji. Rysowanie po śladzie, łączenie kropek.
Zachęcam do częstego kolorowania wszelkiego rodzaju ilustracji, nawet wykonanych samodzielnie. Możemy narysować dzieciom np. auto, piłkę, parasolkę, misia, filiżankę, czajnik, i inne.

3. Odtwarzanie kolejności wydarzeń i opowiadanie historyjki obrazkowej. Proponowana historyjka – karta nr 10 

4. Szukanie różnic między obrazkami.
Przygotowujemy karton, który składamy na pół. Po obu stronach rysujemy taki sam prosty rysunek, np. grzybek. Po jednej ze stron dorysowujemy kilka elementów, np. trawę, słonko, kropkę na kapeluszu grzybka. Znalezione szczegóły zaznaczamy krzyżykiem.

5. Układanie ciągów rytmicznych.
Do tej zabawy  możemy wykorzystać  wszystko, np. talerze, zabawki przybory do rysowania. Układamy w określonym ciągu np. talerz mały, talerz duży;  kredka ołówkowa, kredka świecowa, czy inne pomysły.

6. Przeliczanie elementów.
Ćwicząc umiejętność liczenia wykonujemy tę czynność przy każdej nadarzającej się okazji, np. przy oglądaniu ilustracji, układaniu ciągów rytmicznych, kolorowaniu.

7. Klasyfikowanie przedmiotów według danej cechy.
Do tej zabawy możemy wykorzystać zabawki dzieci, klocki, sztućce kuchenne.  Dzieci segregują np. ze względu na wielkość, kolor, kształt.


Do zabaw z dziećmi można również wykorzystać elementy z zestawów zabaw ruchowych oraz zestawów ćwiczeń porannych.

Zestaw zabaw ruchowych

Zestaw XVII
Z wykorzystaniem metody W. Sherborne.
1. Wyczucie własnego ciała:
• przywitanie się różnych części ciała,
• kręcenie się w kółko na pośladkach,
• turlanie się po sali,
• ćwiczenia oczu - wytrzeszcz, mrużenie, przewracanie.
2. Zdobywanie pewności siebie i orientacji w przestrzeni:
• leżenie przodem z rozłożonymi nogami i rękami, drugie dziecko bardzo ostrożnie przeskakuje dookoła - zmiana,
• taczki -jedno dziecko trzyma nogi kolegi oparte o swoje biodra, drugie maszeruje na rękach - zmiana.
3. Ćwiczenia z:
• w siadzie, opierając się plecami o siebie (nogi ugięte w kolanach) - kładzenie się na przemian plecami na partnera z unoszeniem bioder,
• rozplątywanie paczki - jedno dziecko w siadzie skulnym, głowa w ramionach, drugie rozprostowuje poszczególne części ciała.
4. Ćwiczenia przeciwko:
• walka kogutów - skoki na jednej nodze z uderzeniem w dłonie partnera.
5. Ćwiczenia kreatywne:
• improwizacje ruchowe przy muzyce o zmiennym natężeniu.

Zestaw ćwiczeń  porannych

ZESTAW 33

1. Zabawa orientująco – porządkowa: „Słonko świeci – deszczyk pada”

Na zapowiedź – słonko świeci dzieci chodzą w różnych kierunkach, na zawołanie – deszcz pada, biegną pod ścianę i stoją prosto.

2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: „Sufit – podłoga”
Rozsypka. Na zapowiedź -  sufit, dzieci stoją podnosząc ręce w górę, na zapowiedź – podłoga, wykonują przysiad podparty.

3. Ćwiczenie równowagi: „Marsz wężykiem pomiędzy kałużami”
Kałuże to rozrzucone w jednej prostej linii w pewnych odstępach krążki lub kółeczka. Dzieci idą w pojedynczym rzędzie i wężykiem zgrabnie i zręcznie wymijają kałuże.

4. Ćwiczenie tułowia
 
Dzieci naśladują kołysanie się drzew podczas lekkiego i silnego wiatru.

5.Marsz z piosenką.