Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Na wiejskim podwórku- 4.05.2020- 8.05.2020

 

PONIEDZIAŁEK

1. Słuchanie opowiadania U. Piotrowskiej „Na wiejskim podwórku”karta nr 1

Anulka pojechała z mamą i tatą na wieś, żeby odwiedzić babcię i dziadka. Mieszka tam też kuzyn Amelki Jarek, który chodzi już do szkoły.
- Chodź Anulko, pokażę ci nasze prosiaczki – powiedział Jarek. Mamy ich aż dwanaście.
Wziął dziewczynkę za rękę. A za nimi, hop, hop, hop, podskakiwał szczeniak Miłek  i piskliwie poszczekiwał: hau, hau, hau.

Po drodze zatrzymali się przy kurniku i Jarek dał Anulce ziarna, żeby wysypała kurom. Ko, ko, ko, gdakały zadowolone i pazurkami drapały ziemię, jakby tam były schowane jakieś smakołyki. A kogut: kukuryku, kukuryku, piał tak głośno, że aż cała okolica go słyszała.

- Kwoka z kurczętami dostana od babci specjalne jedzenie, tak, tak – tłumaczył Jarek.

Drzwi do chlewa, w którym mieszkały świnki, były bardzo ciężkie, więc Anulka pomagała Jarkowi je otworzyć. A w środku? Co tam było pochrząkiwania i chrumkania: chrum, chrum, chrum. Mama świnka właśnie karmiła swoje prosięta. Jakie były śliczne!

-Wychodzimy – szepnął Jarek. –Żeby świnek nie denerwować.

A potem poszli do obory. Anulka dobrze wie, że w oborze mieszkają krowy. Krowa Mela na ich widok zamuczała muuu, odganiając ogonem muchy.

- Jak myślisz, co ona mówi? – zapytała dziewczynka.
- Może chwali się swoim synkiem, małym cielaczkiem – odpowiedział Jarek z uśmiechem. A cielaczek stał obok mamy krowy i lekko trącał ją łebkiem, jakby o coś prosił.
- Pewnie chce się napić mleczka – domyśliła się Anulka.

Nagle zauważyli, że nie ma z nimi Miłka. Gdzie mógł się podziać? Szukali w oborze, ale szczeniaczka nie znaleźli. Po chwili usłyszeli gęganie i zagniewany głos babci.
- Miłku, ty łobuzie, nie wolno ganiać gęsi!

Dzieci wybiegły z obory. Babcia trzymała Miłka na rękach, który bardzo zadowolony próbował polizać ją w policzek. Jedna gęś gęgała: gę, gę, gę, syczała, wyciągała szyję i trzepotała skrzydłami. Złościła się na Miłka, że wystraszył jej gęsięta: gę, gę, gę.

- Och, babciu! – westchnęła Anulka. – Tutaj jest tak pięknie i ciekawie jak w bajce.

Dziadek wyglądał przez okno i usłyszał, co powiedziała wnuczka. Bardzo go to ucieszyło.

- Wiesz co, Anulko, zaraz zaprowadzę cię jeszcze w jedno miejsce jak z bajki.

Za domem babci i dziadka była polna droga. Poszli tą drogą, aż doszli do pastwiska. A tam pasły się konie. Podskakiwały, biegały, tarzały się w trawie, ihaha, ihaha, ihaha, takie były szczęśliwe. A najszczęśliwsza była mama klacz, która nie odstępowała swojego źrebaka na krok.

- Na noc zaprowadzamy konie do stajni – tłumaczy dziadek.
- Jak będę duża – postanowiła Anulka – to też zamieszkam na wsi, a ty mnie wszystkiego nauczysz, dziadziusiu. I babcia też. I Jarek też.
- No to postanowione! – odpowiedział Jarek i cała trójka podała sobie ręce.

2. Rozmowa kierowana na temat opowiadania:

- Jakie zwierzęta widziała Anulka na wsi?
- Gdzie mieszkały świnki, a gdzie krowa Mela?
- Dlaczego pies Miłek oddalił się od dzieci?
- Czy Anulce podobało się na wsi?
- Jak myślicie, dlaczego?

3. Rozmowa na temat tego, gdzie mieszkają zwierzęta żyjące na wsi.
Podajemy nazwy: kurnik, chlew, obora, stajnia, a dzieci podają nazwy zwierząt, które tam mieszkają.

4. Zabawa słuchowa „Zwierzęta na wiejskim podwórku”.
Dzieci słuchają głosów zwierząt, podają ich nazwy, prezentują sposób ich poruszania - https://www.youtube.com/watch?v=tj2ccM-9kF0

5. Zabawa ortofoniczna „Naśladujemy głosy zwierząt”

6. Zabawa ruchowa „Koniki”.
Dzieci biegają naśladując bieg konia, na zawołanie „Koniki”, dzieci naśladują jedzenie trawy, rozgrzebywanie ziemi kopytami, potrząsanie grzywą.

7. Zabawa z piosenką – „Dziadek farmę miał”https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ
Dzieci naśladują głosy zwierza z piosenki.

8.Obrazek do pokolorowaniakarta nr 2 – „Krowa”


 WTOREK

1. Słuchanie piosenki "Co słychać na podwórku?” - https://www.youtube.com/watch?v=LpFcbSkMCy4

2. Degustacja mleka.
Dzieci mogą popróbować mleka sojowego, koziego, oraz różnego rodzajów serów. Dzieci określają smak, kolor, określają jakie potrawy można przygotować z pomocą mleka.

3. Zabawa ruchowa przy piosence "Co słychać na podwórku?"

4. Słuchanie wiersza N. Usenko „ Czarna krowa”
Czarna krowa w kropki bordo
Wędrowała drogą.
Z przodu miała wielką głowę,
Z tyłu miała ogon.
Przystanęła nad kałużą,
Pochyliła głowę –
Jedno oko miała żółte,
Drugie fioletowe!
Rozpostarła wielkie skrzydła
(miała je na grzbiecie)
Pofrunęła między chmury,
Wrzeszcząc „Ecie pecie!!!”.
Z najwyższego czubka drzewa
Skakała na głowę,
Zlizywała prosto z nieba
Chmury waniliowe…
Tylko niech mi nikt nie mówi,
Że krowa nie lata,
Bo się wszystko może zdarzyć
W samym środku lata!

5. Rozmowa na temat wiersza:
- Jak wyglądała krowa, o której mowa jest w wierszu?
- Jakiego koloru miała oczy?
- Co miała na grzbiecie?
- Co krowa robiła na czubku drzewa?
- Jaki smak miały chmury?
- Jakie imię nadalibyście takiej krowie?
- Jakie odgłosy mogłaby wydawać taka krowa?

6. Zabawa matematyczna „Bajkowa krowa”karta nr 3.
Dzieci przeliczają: ile krowa ma rogów, ile ogonów, ile ma nóg, ile łat na grzbiecie. Następnie dorysowują skrzydła i kolorują.

7. Karty pracy:
Odnajdywanie różnic między obrazkami – karta nr 4 – 3-latki
„Trampolina czterolatka 3” – karta nr 68


ŚRODA

1. Zabawa inscenizacyjna do wiersza D. Gellnerowej „Łakomy kot”.

W domku za rzeka kot gotował mleko.
Mieszał je w rondelku łyżeczką niewielką.
Raz zamieszał, raz spróbował,
Bardzo krótko je gotował.
Zanim się ugotował –
Nic w rondelku nie zostało.

Dzieci ilustrują ruchem treść wiersza.

2. Zabawa dydaktyczna „Co nam daje…”

Zadaniem dzieci jest odpowiedzieć na to pytanie. Wymieniamy zwierzęta:

Krowa – mleko, masło, ser,
Owca – wełna, mleko,
Kura – jajka,
Koza – mleko,
Świnia – mięso

3. Zabawa ruchowa „Zwierzątka”.
Dzieci naśladują ruchem i głosem zwierzęta żyjące na wsi.

4. Zabawa przy piosence „Co słychać na podwórku”

5. Karty pracy:

„Nowa trampolina trzylatka 2” – karta nr 57
‘Trampolina czterolatka 3” – karta nr 67


CZWARTEK

1. Zabawa „Jaka to figura?” – słuchanie piosenki „Piosenka o figurach” https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM

Ilustracja „Figury geometryczne” – Karta nr 5, karta nr 6

Wycinamy figury z kart nr 5 i 6. Dzieci segregują figury ze względu na kształt, kolor, wielkość, mogą układać ciągi w różnych rytmach.
Zadaniem dzieci jest ułożyć jakieś zwierzęta z posiadanych figur. Mogą nalepić na kartkę.


PIĄTEK

1. Słuchanie opowiadania„Awantura na wiejskim podwórku”https://www.youtube.com/watch?v=UuCFX15Z1bI
Jakie zwierzęta dzieci występowały w opowiadaniu?

2. Wykonanie pracy plastyczno – technicznej
"Owieczka"- Karta Artysty nr 16 – 3-latki
„W domowej zagrodzie” - Karta Artysty nr 20, 21 – 4-latki

3. Zabawa przy piosence „Co słychać na podwórku”.


Propozycje dodatkowych zabaw do indywidualnego wykorzystania:

1. Wypowiadanie się na określony temat.
Po przeczytaniu dowolnej książeczki dzieci wypowiadają się na temat wysłuchanego utworu, lub ilustracji.

2. Kolorowanie ilustracji. Rysowanie po śladzie, łączenie kropek.
Zachęcam do częstego kolorowania wszelkiego rodzaju ilustracji, nawet wykonanych samodzielnie. Możemy narysować dzieciom np. auto, piłkę, parasolkę, misia, filiżankę, czajnik, i inne. np.: karta nr 8

3. Odtwarzanie kolejności wydarzeń i opowiadanie historyjki obrazkowej. Proponowana historyjka – karta nr 7

4. Szukanie różnic między obrazkami.
Przygotowujemy karton, który składamy na pół. Po obu stronach rysujemy taki sam prosty rysunek, np. grzybek. Po jednej ze stron dorysowujemy kilka elementów, np. trawę, słonko, kropkę na kapeluszu grzybka. Znalezione szczegóły zaznaczamy krzyżykiem.

5. Układanie ciągów rytmicznych.
Do tej zabawy  możemy wykorzystać  wszystko, np. talerze, zabawki przybory do rysowania. Układamy w określonym ciągu np. talerz mały, talerz duży;  kredka ołówkowa, kredka świecowa, czy inne pomysły.

6. Przeliczanie elementów.
Ćwicząc umiejętność liczenia wykonujemy tę czynność przy każdej nadarzającej się okazji, np. przy oglądaniu ilustracji, układaniu ciągów rytmicznych, kolorowaniu.

7. Klasyfikowanie przedmiotów według danej cechy.
Do tej zabawy możemy wykorzystać zabawki dzieci, klocki, sztućce kuchenne.  Dzieci segregują np. ze względu na wielkość, kolor, kształt.

 

Do zabaw z dziećmi można również wykorzystać elementy z zestawów zabaw ruchowych oraz zestawów ćwiczeń porannych.

Zestaw zabaw ruchowych

Zestaw XVII
Z wykorzystaniem metody W. Sherborne.
1. Wyczucie własnego ciała:
• przywitanie się różnych części ciała,
• kręcenie się w kółko na pośladkach,
• turlanie się po sali,
• ćwiczenia oczu - wytrzeszcz, mrużenie, przewracanie.
2. Zdobywanie pewności siebie i orientacji w przestrzeni:
• leżenie przodem z rozłożonymi nogami i rękami, drugie dziecko bardzo ostrożnie przeskakuje dookoła - zmiana,
• taczki -jedno dziecko trzyma nogi kolegi oparte o swoje biodra, drugie maszeruje na rękach - zmiana.
3. Ćwiczenia z:
• w siadzie, opierając się plecami o siebie (nogi ugięte w kolanach) - kładzenie się na przemian plecami na partnera z unoszeniem bioder,
• rozplątywanie paczki - jedno dziecko w siadzie skulnym, głowa w ramionach, drugie rozprostowuje poszczególne części ciała.
4. Ćwiczenia przeciwko:
• walka kogutów - skoki na jednej nodze z uderzeniem w dłonie partnera.
5. Ćwiczenia kreatywne:
• improwizacje ruchowe przy muzyce o zmiennym natężeniu.

Zestaw ćwiczeń porannych

ZESTAW 34

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Figurka”
Marsz i bieg w różnych kierunkach, na umówiony sygnał zatrzymać się i przyjąć dowolną pozycję – figurka.

2. Ćwiczenia tułowia – skłony boczne „Dzwon”
Rozkrok ramion wzdłuż tułowia. Rytmiczne skłony tułowia w lewo i w prawo. Dzieci mówią – bim, bam.

3. Ćwiczenia tułowia – skręty – „Bąk”
Siad klęczny, ramiona luźno wzdłuż tułowia. Nakręcanie bąka – skręty tułowia w jedną i w drugą stronę. Dzieci naśladują głosem nakręcanie sprężyny – tr,tr,tr. Po kilku skrętach wstają i obracają się na palcach dookoła swojej osi. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy, zwracając uwagę aby dzieci wykonywały obroty na zmianę za lewym i prawym ramieniem.

4. Ćwiczenie nóg – „Sprężyna”
Rytmiczne przysiady i wspięcia. Nauczycielka reguluje tempo ćwiczenia wydając: przysiad – wspięcie.

5. Marsz z piosenką po obwodzie koła.