Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Na wsi- 11.05.2020- 15.05.2020

PONIEDZIAŁEK 11.05.2020r

„ WIEJSKA ZAGRODA”

1. Oglądanie filmu "Gdzie ja mieszkam?" https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

2.Słuchanie wiersza „W zagrodzie” - B. Formy

Wstawać wszyscy wstawać,
dzionek się zaczyna.
Słoneczko już świeci
to dobra nowina.

Gospodyni Magda
z łóżka wyskakuje.
Krząta się po domu,
czasu nie marnuje.

Już czekają kury,
kaczki i perliczki.
Kogut, kilka gęsi,
indor i indyczki.

Gospodyni w wiadrach,
czystą wodę niesie.
Ptactwu sypie karmę,
głodne wszystkie przecież.

Wypuszcza z obory
krowę i barana,
niech na łące trawę
skubią już od rana.

Jak to gospodyni
dba o swą zagrodę,
zawsze bardzo chętnie
pokazać wam mogę.

- Pytania dla dzieci po wysłuchaniu tekstu:

Kto jest bohaterem wiersza?
Co od rana robi gospodyni Magda?
Jakie zwierzęta można spotkać na wiejskim podwórku?
Jak wyglądają te zwierzęta?
Które zwierzęta mają dwie, a które cztery nogi?
Które mają rogi?
Jakie zwierzęta żyjące na wiejskim podwórku można spotkać tez w mieście?
Kto dba o zwierzęta mieszkające na wiejskim podwórku?

3. ZABAWA RUCHOWA „Gospodarz” – zabawa utrwalająca orientację w przestrzeni.
Gospodarz- rodzic mówi – po mojej prawej stronie ustawią się np. owieczki. Dziecko ustawia się w odpowiednim miejscu i wydaje dźwięki takie jak dane zwierzę, po lewej ustawią się kurki; za gospodarzem- rodzicem ustawią się kaczuszki, przed gospodarzem ustawią się krówki, później następuje zmiana ról. Rozpoczyna rodzicl jako gospodarz.

4. Wykonanie ćwiczeń:
dzieci 6- letnie:  KP5 str 14-15.
dzieci 5- letnie: Trampolina 5- latka, s. 18,19

5. Ćwiczenia słuchowe „ Jakie zwierzę wydaje taki dźwięk”?- rozpoznawanie zwierząt.
https://www.youtube.com/watch?v=hNSYN4ZHMOU

6. Lepienie zwierząt z masy solnej
PRZEPIS NA MASĘ SOLNĄ:
1 szklanka mąki
1szklanka soli
Ok.0.5 szklanki wody

Zacznijmy od tego, że do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i wlewamy niewielką ilość wody. Mieszamy, rozgniatamy grudki, dodajemy odrobinę wody i ponownie mieszamy. Ilość wody jest tu kluczowym czynnikiem i trzeba ją wlewać stopniowo. Ciasto wyjmujemy na stół lub stolnicę i ugniatamy, aż będzie gładkie (około 5 minut). Jeżeli zostanie nam masa możemy wykorzystać ją do późniejszego lepienia. W tym celu pozostałą masę pakujemy do szczelnie zamkniętego pojemnika lub foli i umieszczamy w lodówce.                

MIŁEJ  ZABAWY!


 WTOREK 12.05.2020

PRZYGODY TRAMPOLINKA

1. Omówienie historyjki obrazkowej, która przydarzyła się Trampolinkowi i Karolowi KP5 str.16-17. (Dzieci chętne czytają teksty przy obrazkach).

2. Wyróżnienie głoski k w nagłosie w wyrazach Karol, krowa.

3. Budowanie modeli wyrazów Karol, krowa z białych a następnie z czerwonych (samogłoski) i niebieskich (spółgłoski) kartoników.

4. Prezentacja małej i wielkiej drukowanej i pisanej litery k, K.

5. Wyszukiwanie i zaznaczanie liter k, K w wycinkach prasowych.

6. Wykonywanie ćwiczeń:
dzieci 6- letnie:  KP5 str. 16-17.
dzieci 5- letnie: Trampolina 5- latka, s. 20,21

7. Nauka piosenki:  „Dziwne rozmowy” sł. A.Aleksandrowicz, muz. W.Zaliwski

„W chlewiku mieszka świnka
Co trąca ryjkiem drzwi,
Gdy niosę jej jedzenie
To ona kwi, kwi, kwi.

Opodal chodzi kaczka
Co krzywe nóżki ma
Ja mówię jej dzień dobry
A ona kwa, kwa, kwa.

Przed budą trzy szczeniaczki
Podnoszą straszny gwałt
Ja mówię cicho pieski
A one hau, hau, hau.

Na drzewie siedzi wrona
Od rana trochę zła
Gdy pytam jak się miewa
To ona kra, kra, kra.

W kurniku są kokoszki
Co jajek maja sto
Ja mówię im dzień dobry
A one ko, ko,ko.

8. Układanie litery k, K ze sznurka, patyczków itp.

9. Wyszukiwanie wyrazów z głoską k w nagłosie . Zapisywanie ich na kartce.

10. Gra w Memory ze zwierzętami.

W tym celu należy wydrukować dziecku zwierzęta x 2. Zadaniem dzieci jest pokolorowanie ich i wycięcie po linii. Najpierw mieszamy obrazki, a następnie układamy je obrazkami do spodu. Odkrywamy po dwa kartoniki , nazywamy zwierzęta ( możemy dzielić ich nazwy na sylaby, wymieniać głoski w nagłosie itd.) i jeżeli są to dwa takie same zwierzęta to zabieramy je, a jeżeli są to różne zwierzęta to kartoniki odkładamy w to miejsce z którego braliśmy. Wygrywa ten kto zbierze więcej zwierząt.


 ŚRODA 13.05.2020

1. Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach z wiejskiego podwórka:

„ Wytworny jest niebywale,
Czerwone nosi korale.
Gdy na drodze mu ktoś stanie,
To usłyszysz… gulgotanie”. ( INDYK)

„Kiedy pędzę , galopuję,
Powiew wiatru w nozdrzach czuję.
Jeśli cukru kostkę dasz
Miejsce na mym grzbiecie masz  .”(KOŃ)

„Co to za damy żyją w chlewiku?
Grube, różowe , jest ich bez liku.
Małe oczka, krótkie ryjki mają
I zawsze chrum, chrum, chrumkają.”( ŚWINKI)

„Dumny bardzo jest z ogona
Chociaż pawia nie pokona
Nocuje zawsze w kurniku,
Rankiem pieje „Kukuryku”! ( KOGUT)

„Siedzi na grzędzie w kurniku
I nie woła „Kukuryku”!
O pisklęta swoje dba
Gdy dasz ziarno, jajko da” .(KURA)

„Czarne, białe i łaciate,
spotkasz je na łące latem,
nikt przed nimi nie ucieka,
dać Ci mogą dużo mleka.” (KROWY)

2. Zabawa z rymami „ DOKOŃCZ I WYKONAJ”
Rodzic mówi zdanie, którego zakończenie (słowo do rymu) dopowiada dziecko. Dziecko wykonuje czynność, o której jest mowa w zdaniu.

Powiedz: prosię i podrap się po …/nosie/
Powiedz: koń i wyciągnij do mnie …/dłoń/
Powiedz: krowy i dotknij palcem …/głowy/
Powiedz: króliczki i nadmij …/policzki/
Powiedz: kaczuszka i dotknij łokciem …/brzuszka/
Powiedz: psy i klaśnij raz, dwa, …/trzy/

3.Wykonanie ćwiczenia KP5 str.12 -13

4.ZWIERZĘTA  ORIGAMI – ŚWINKA https://www.youtube.com/watch?v=XF-x9M_N-No


CZWARTEK14.05.2020

1.Nauka wierszyka – utrwalenie wyglądu litery k ,K.

„Kupił kogut dla kokoszki,
Parasolkę w kolorowe groszki.
Potem włożył kalosze
I na spacer z nią poszedł”

Wyszukiwanie wyrazów z głoską k na początku i w środku wyrazów.

2. Tworzenie gry „Wyścigi zwierząt z wiejskiego podwórka”.
 
Potrzebne materiały: kostka do gry, pionki ( tyle ile będzie graczy- na pionki można nalepić sylwetę zwierzątka np. .kot, pies, itd.), mazaki, arkusz dużego szarego papieru, rozsypanka literowa , aby ułożyć napis START, META.
Grę ścigankę układamy z kwadratów lub  rysujemy mazakami na dużym szarym papierze trasę wyścigów .Oznaczamy początek gr- START i zakończenie- META.
Możemy powplatać kolorowe pola- będą to symbole poukrywanych zadań  ( np. dodatkowo idź 3 pola do przodu, wykonaj 5 przysiadów) itp.

3. Wykonanie ćwiczeń :
ZABAWY MATEMATYCZNE str. 32- dodawanie i odejmowanie,
- ZABAWY MATEMATYCZNE str.42- dorysowywanie zwierząt
- ZABAWY MATEMATYCZNE str.43-  łączenie według kolejności

4. Oglądanie filmu edukacyjnego „ Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi”.


PIĄTEK 1505.2020

1. Słuchanie wiersza „Na wiejskim podwórku”. Stanisława Kraszewskiego

„Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!

Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.

2 . Zabawa matematyczna „Rodziny zwierząt” – tworzenie zbiorów.
Przeliczanie, porównywanie liczebności. Przyporządkowanie cyfry do właściwego układu. ( Np. w kurniku mieszkało 6 kur i 1 kogut).
Dziecko układa w pętli z jednej strony 5 klocków w pętli a z drugiej strony do pętli wkłada 1 klocek. Na karteczce wpisuje odpowiednią cyfrę i umieszcza obok pętli. Porównuje liczebność  jakich zwierząt jest więcej lub mniej i o ile.

3. Opowiadanie historyjki obrazkowej Karty Pracy 5 str.18

4.Rozmowa na temat korzyści  jakie dają nam pszczoły

5.Ćwiczenia grafomotoryczne-  KARTY PRACY 5 str 19

6. Zabawa dydaktyczna „Tajemnicze pudełko
– wyciąganie z pudełka i nazywanie produktów pochodzenia zwierzęcego, wskazywanie zwierzęcia, od którego ten produkt pochodzi. (jajko, mleko, kłębek wełny, pióro, skóra, mięso).

7.,,Polowanie na głoski” – zabawa słuchowa. Wysłuchiwanie głosek w wyrazie.
Rodzicu umów się z dzieckiem, że jeśli usłyszy wyraz z podana głoską musi np. podskoczyć, wykonać przysiad , klasnąć, itp. Następnie wypowiadaj różne wyrazy. Jeżeli dziecko usłyszy podaną głoskę sygnalizuje to umówionym znakiem. Głoska może znajdować się na początku wyrazu, w środku lub na końcu.
Np. Gdy dziecko  usłyszy głoskę  „k” – podskakuje
Gdy dziecko  usłyszy głoskę „ m” - wykonuje przysiad
Gdy  dziecko usłyszy głoskę ,,i ”–klaszcze w dłonie
Na początku ćwiczymy  z głoskami na początku wyrazów, następnie w środku, ostatnie- na końcu

8. Quiz- życie na wsi
Przykładowe pytania:
Co dają nam pszczoły?
Jakie zwierzę mieszka w stajni?
Kogo można zobaczyć w kurniku?
Gdzie pasą się krowy?
Jakie zwierzę daje nam wełnę?
Jakie zwierzęta można spotkać w zagrodzie?

8.. Praca plastyczna – rysowanie kredkami na temat „ Zwierzęta z wiejskiego podwórka”


PROPOZYCJE ZABAW W WOLNYM CZASIE

1. ZABAWA ZE SZNURÓWKAMI:
- polecenia:

  • utwórz koła ze sznurówek, potem kwadraty, trójkąty i prostokąty;
  • umieść sznurówkę pod stołem, za krzesłem, nad kanapą, obok wazonu, na głowie, pod stopą;
  • ułóż kilka zwierzątek ze sznurówek z wiejskiego podwórka – zgadnij co to za zwierzę;
  • na koniec rodzicu pokaż dziecku jak się nawleka sznurowadła do butów i poćwicz z dzieckiem wiązanie sznurówek na kokardkę.

Ćwiczenia poranne: K. Wlaźnik

1. zabawa bieżna: Koniki:
-bieg truchcikiem, potem galopem w różnych kierunkach.

2. ćw. szyi: Koń kiwa głową:
-rozkrok, skłony głowy w przód i tył.

3. ćw. równowagi: Koń grzebie nogą:
-stojąc na jednej nodze, naśladujemy jak koń drugą nogą grzebie – przeciąganie wolnej stopy z przodu o podłoże.

4. ćw. zręczności: Koń na biegunach:
-siad skrzyżny, chwyt za stopy od zewnętrznej strony stopy, plecy okrągłe jak bieguny konia. Lekkie huśtanie się w tył na plecy i w przód do siadu.

5. relaksacja- wdech powietrza nosem, wydech ustami


ZABAWY RUCHOWE Z WORECZKAMI ( woreczek można zastąpić torebką foliową   do mrożenia wypełnioną np. fasolą lub kaszą lub ryżem itd.)

1.WORECZKOWY MASAŻ - rozwija zmysł równowagi
Woreczki układamy na podłodze tworząc długiego węża. Zachęcamy dziecko do spaceru po woreczkach, najlepiej gołymi stopami.

2.KRĘGLE - rozwijają koordynację wzrokowo-ruchową i ćwiczą koncentrację uwagi
Jako kręgle ustawcie plastikowe buteleczki po jogurtach lub wodzie mineralnej. Ustalcie linię zza której rzucacie. Rzut woreczkiem i gotowe.

3. LUSTRO - rozwija poczucie własnego ciała
Dorosły staje naprzeciwko dziecka. Objaśnia, że teraz będą zachowywać się jak w odbiciu lustrzanym. Dziecko wykonuje czynności, które pokazał rodzic np. kładzie woreczek na głowie, podrzuca woreczek do góry, siada na woreczku, wkłada woreczek pod koszulkę itp.

4.ZGADNIJ CO TO - rozwija zmysł dotyku
Woreczki wysypujemy przed dzieckiem, zachęcamy do dotykania woreczka i próby zgadnięcia co znajduje się w środku. Jeśli mamy po dwa woreczki z takim samym wypełnieniem - odszukujemy pary.

5.ZŁAP MNIE - rozwija sprawność motoryczną
Zdejmujemy skarpetki, zachęcamy dziecko by spróbowało złapać woreczek palcami stóp i podnieść go góry.

6.RZUT DO CELU - rozwija sprawność motoryczną oraz koordynację ruchową podczas rzutu
Wyznaczamy cel do którego rzucamy nasze woreczki może to być koszyk lub zaznaczona linia lub  z dużego kartonu można zrobić bramkę wycinając kilka otworów do których będzie trzeba trafić woreczkiem.

7. SCHOWAJ WORECZEK
Kładziemy woreczek na podłodze, na umówiony znak (np. klaśnięcie) zadaniem dziecka jest stanąć na woreczku tak by był niewidoczny, schować go pod swoimi stopami.

8. MODELKI - kształtuje poprawną postawę ciała
Na podłodze wyznaczamy linię. Woreczek umieszczamy na głowie i próbujemy przejść z nim po w oznaczonej trasie.

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY I WIELU POMYSŁÓW  . NAUCZYCIELKI GRUPY IV „BIEDRONKI”