Słoneczne lato (8.06.2020-12.06.2020)
PONIEDZIAŁEK
1. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Słońce.
Słońce ze mną
je śniadanie.
Patrzcie!
Złote ma ubranie!
Złotą łyżką
w kaszy grzebie
i miód złoty
ma na chlebie.
Coś pod złotym
nosem śpiewa
i kakao mi podgrzewa
2. Rozmowa kierowana na temat wiersza.
Jakie jest słońce? (Dzieci podają przykłady określeń).
Z czym wam się kojarzy?
Co robi słońce z wiersza?
Dlaczego słońce jest nam potrzebne? Rozwijanie logicznego myślenia.
3. Zabawa ruchowa „Słońce świeci – zachodzi za chmury”.
Gdy włączamy wesołą muzykę, wszystkie dzieci tańczą. Gdy muzyka milknie, dzieci-słońca stają w gromadce na środku sali. Otaczają je dzieci-chmury, które łapią się za ręce, tworząc jedną dużą chmurę. Następnie dzieci-słońca przykucają, a dzieci-chmury tańczą wokół nich w kole.
4. Próba odpowiedzi na pytanie, co by było, gdyby słońce przestało świecić – burza mózgów.
Dzieci zgłaszają swoje propozycje.
5. Praca plastyczna „Malujemy słońce”.
Dzieci malują słońce na dużych arkuszach papieru. (N. może narysować kontur słońca). Mieszają żółtą i czerwoną farbę, żeby uzyskać kolor pomarańczowy.
6. Zabawa badawcza długoterminowa „Znaczenie słońca dla roślin”.
Proponuję dzieciom zasadzenie 2 młodych ukorzenionych roślinek w 2 doniczkach. Jedną doniczkę dzieci ustawiają na parapecie, a drugą nakrywają tekturowym pudełkiem (aby została pozbawiona światła). Prowadzenie codziennej obserwacji roślin przez dzieci. Dzielenie się swoimi spostrzeżeniami.
7. Karty pracy
karta nr 1 – dzieci młodsze,
karta nr 2 –dzieci starsze ( dzieci samodzielnie wycinają kwadraciki z kwiatkami).
WTOREK
1. Rozpoznawanie symboli pogody – praca z obrazkami.
Pokazujemy dzieciom obrazki z symbolami pogody (słońcem, słońcem za chmurą, kroplami deszczu, śniegową gwiazdką, chmurą z błyskawicą). Dzieci wyjaśniają, co oznacza każdy z nich. Następnie wskazują te obrazki, które informują o pogodzie za oknem. Rozpoznawanie prostych symboli.
Obserwowanie pogody za oknem –karta nr 3.
2. Słuchanie wiersza Doroty Gellner Deszczowe Dziwaki.
Gdy pada na nosy,
gdy pada na krzaki,
to budzą się zaraz
Deszczowe Dziwaki.
Deszczowe Straszydła,
Deszczowe Potworki
i prędko wyłażą
z kałuży jak z norki.
Pod rynną się kąpią
i myją tam uszy,
i każdy się pluszcze,
a żaden nie suszy.
Łóżeczek nie mają,
kołysek nie znają,
a swoje maluchy
w kaloszach huśtają.
3. Rozmowa inspirowana wierszem. Przykładowe pytania:
Jak sobie wyobrażacie Deszczowego Dziwaka?
Gdzie mieszkają Deszczowe Dziwaki?
Jak myślicie, co lubią?
Co robicie, gdy pada deszcz?
Jak powinniśmy się ubrać na spacer w deszczu?
4. Praca plastyczno-manualna „Deszczowe Dziwaki” inspirowana tekstem wiersza.
Dzieci wydzierają z kolorowych gazet dowolne kawałki i naklejają je na dużą kartkę papieru. Tworzą w ten sposób Deszczowego Dziwaka i wymyślają dla niego imię.
5. Zabawa muzyczna „Taniec Deszczowych Dziwaków”.
Dzieci otrzymują podwójne strony z gazety z wyciętym na środku otworem na głowę. Wkładają je przez głowę jak pelerynki. Następnie tańczą w rytm muzyki - https://www.youtube.com/watch?v=r-UA2b_DIhU
6. Bezpieczne lato – rozmowa.
Dzieci układają kodeks z zasadami bezpiecznego spędzania czasu w okresie letnim.
7. Kart pracy
„ Trampolina czterolatka 3” – karta nr 77,
karta nr 4 – trzylatki ( dzieci kolorują obrazek, następnie dzielimy go na 4 części lub więcej, zadaniem dzieci jest ułożyć go w całość).
ŚRODA
1. Słuchanie wyliczanki Pauliny Wrzesień
Raz i dwa, raz i dwa,
to już lato, ciepło da.
Trzy i cztery, trzy i cztery,
pojedziemy na rowery.
Pięć i sześć, pięć i sześć,
lato lubi lody jeść.
Siedem, osiem, siedem osiem,
my lubimy grać na nosie.
Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,
lato uśmiech zawsze niesie!
2. Zabawa rytmiczna do wyliczanki – ćwiczenia w liczeniu.
Dzieci powtarzają tekst wierszyka, stukając rytmicznie kredkami w blat stołu, (Rytm mogą również wyklaskiwać lub wytupywać). Przy kolejnym powtórzeniu wierszyka dzieci pokazują palce, licząc do dziesięciu.
3. Zabawa matematyczna „Letnia matematyka”.
N. prezentuje dużą ilustrację o dowolnej letniej tematyce (np.: łąka, plaża, plac zabaw). Zadaniem dzieci jest policzyć, ile jest na niej poszczególnych elementów – karta nr 5.
4. Karty pracy:
karta nr 6
5. „Układamy patyczki” – zabawa matematyczna polegająca na odwzorowywaniu różnych układów patyczków.
PIĄTEK
1. „Słoneczne lato” – historyjka obrazkowa.
Dzieci oglądają ilustracje , a następnie opowiadają historyjkę – karta nr 7.
2. Zabawa przy piosence „Rosną sobie kwiatki”
Rosną sobie kwiatki na łące, na łące,
Maki, chabry i goździki pachnące
Maki, chabry i goździki pachnące
Nazbieramy kwiatków,
kwiateczków, kwiateczków.
Nasplatamy, nazwijamy wianeczków
Nasplatamy, nazwijamy wianeczków
Zaniesiemy mamie te dary, te dary,
Uściskamy, upieścimy bez miary
Uściskamy, upieścimy bez miary
3. Nauka na pamięć treści piosenki.
4. Zabawa ze śpiewem i tańcem
Pierwsza zwrotka – dzieci naśladują rosnące kwiatki. Z przysiadu podpartego, podnoszą się i wspinają na palce.
Druga zwrotka – dzieci wykonują skłon do zbierania kwiatków następnie wiatraczek rękami.
Trzecia zwrotka – maszerują w rytm muzyki.
Refren – tańczą dowolnie.
5. Zabawa ruchowa „Biedronki i pszczółki”
Dzieci biegają naśladując biedronki lub pszczółki. Na sygnał zatrzymują się. Gdy są biedronką to kładą się na plecach i machają nogami i rękami w powietrzu. Gdy są pszczółkami, przykucają wąchają kwiatek.
6. Zabawa słuchowa „Letnie dźwięki” -https://www.youtube.com/watch?v=eVPhhfQ9Xuc
Dzieci rozwiązują zagadki dźwiękowe.
7. Karty pracy –„Trampolina czterolatka 3” – karta nr 78.
Propozycje dodatkowych zabaw do indywidualnego wykorzystania:
1. Wypowiadanie się na określony temat.
Opisywanie, a następnie kolorowanie ilustracji – karta nr 10.
2. Kolorowanie ilustracji. Rysowanie po śladzie, łączenie kropek.
Zachęcam do częstego kolorowania wszelkiego rodzaju ilustracji, nawet wykonanych samodzielnie. Możemy narysować dzieciom np. auto, piłkę, parasolkę, misia, filiżankę, czajnik, i inne. np.: karta nr 9.
3. Odtwarzanie kolejności wydarzeń i opowiadanie historyjki obrazkowej.
Proponowana historyjka – karta nr 11.
4. Łączenie w pary – karta nr 8.
5. Szukanie różnic między obrazkami.
Przygotowujemy karton, który składamy na pół. Po obu stronach rysujemy taki sam prosty rysunek, np. grzybek. Po jednej ze stron dorysowujemy kilka elementów, np. trawę, słonko, kropkę na kapeluszu grzybka. Znalezione szczegóły zaznaczamy krzyżykiem.
6. Układanie ciągów rytmicznych.
Do tej zabawy możemy wykorzystać wszystko, np. talerze, zabawki przybory do rysowania. Układamy w określonym ciągu np. talerz mały, talerz duży; kredka ołówkowa, kredka świecowa, czy inne pomysły.
Do zabaw z dziećmi można również wykorzystać elementy z zestawów zabaw ruchowych oraz zestawów ćwiczeń porannych.
Zestaw zabaw ruchowych
Zestaw XIX
1. Zabawa orientacyjno-porządkowa Mijanie.
Dzieci, ustawione w dwóch rzędach, na sygnał nauczyciela biegną na wprost siebie, zamieniając się miejscami (mijają się tak, aby się nie zderzyć).
2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Kto jest taki jak ja?
Jestem bardzo wysoki - dzieci wspinają się na palce i podnoszą wysoko ręce.
Jestem najniższy - dzieci robią przysiad, ręce opierają na podłodze.
Jestem najgrubszy - dzieci rozciągają ręce w bok.
Jestem chudy - stoją prosto i ściskają się rękami w okolicach bioder.
3. Ćwiczenia tułowia Pokaż sufit, pokaż podłoga.
Dzieci na hasło Sufit stają i wskazują rękami sufit. Na hasło Podłoga - w pozycji stojącej pochylają się do przodu (starają się nie zginać kolan) i pokazują podłogę.
4. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych Jazda na nartach.
Dzieci, przesuwając naprzemiennie nogi, imitują jazdę na nartach.
5. Zabawa bieżna Wiatr i śnieżynki.
Dzieci-śnieżynki biegają swobodnie w obrębie sali. Na hasło Wiatru nie ma, śnieżynki opadają na podłogę.
6. Marsz po obwodzie koła.
Dzieci po zakończonej zabawie wracają do domu przez zaspy śniegu. Podnoszą wysoko kolana, aby w nie wpadać.
ZESTAW 39
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Pociągi”.
Dzieci ustawione w małe 5,6 – osobowe rzędy tworzą pociągi. Nauczycielka wystukuje rytm – ósemki – pociągi ruszają, mijają się biegiem. Nauczycielka uderzając silniej w instrument, jednocześnie wypowiadając na głos nazwę stacji, pociągi zatrzymują się.
2.Marsz – „Na stacji”
Dzieci wysiadają z pociągu – chodzą, maszerują w różnych kierunkach.
3. „Samochody”
Wyznaczone dwa garaże. Dzieci podzielone na dwie grupy. Samochody na sygnał nauczycielki wyjeżdżają, na drugi sygnał, wracają do swych garaży.
4. Ćwiczenie uspokajające.
Formowanie rzędu i marsz do rytmu podanego tamburinem. Po uspokojeniu dzieci śpiewają wspólnie piosenkę pt „Jedzie pociąg”.