Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Swięto mamy i taty - 25.05.2020- 29.05.2020

PONIEDZIAŁEK  25.05.2020

Temat: Poznajemy literę R,r

1. Słuchanie wiersza J. Papuzińska: „Robotek”

Blacha, gwoździe, drut, śrubokręt i młotek.
Co to będzie?
Mały robot, Robotek.
Dla kogo?
No, nie dla mnie,
Ja go dam naszej mamie.
Robotek co dzień o świcie
Nastawi dla wszystkich wodę na mycie,
Do sklepu zbiegnie na dół
I zakupy zrobi do obiadu.
Pozdejmuje kożuchy z mleka,
Szczypiorek drobno posieka,
Wyprasuje fartuszki,
Guzik przyszyje do bluzki.
Ugotuje, pozmywa, sprzątnie, zrobi pranie,
A mama leżeć będzie na tapczanie
I książki czytać.
Albo nas pytać:
„A może byśmy poszli do kina,
kochani?”

2. Rozmowa na temat treści wiersza:
- co chce zbudować narrator wiersza?
- dla kogo narrator buduje robota?
- dlaczego robot jest potrzebny mamie?
- jak dzieci mogą pomóc mamie? (zachęćmy nasze dzieci do większego zaangażowania w domowe obowiązki, przydzielmy im jakieś zadania, np. podlewanie kwiatów)

3. Historyjka obrazkowa "Przygoda Trampolinka" (KP5, s. 24-25)
Omówienie historyjki obrazkowej, która przytrafiła się Trampolinkowi w Centrum Nauki. Czytanie przez chętne dzieci tekstów przy obrazkach – KP5, s. 24–25.

4. Wyróżnienie głoski r w nagłosie w słowach: robot, Robert.

5. Budowanie modeli wyrazów robot, Robert
Z białych, a potem z czerwonych (samogłoski) i z niebieskich (spółgłoski) kartoników dziecko buduje model wyrazów robot i Robert. Przelicza liczbę liter, samogłosek i spółgłosek.

6. Prezentacja drukowanej i pisanej litery r, R.

7. Co zaczyna się na r ?
Karty pracy do pobrania do zabawy:
Obrazki do słowniczka 1
Obrazki do słowniczka 2
Obrazki do słowniczka 3
Obrazki do słowniczka 4
Obrazki do słowniczka 5
Podpisy do obrazków 1
Podpisy do obrazków 2
Podpisy do obrazków 3
Dziecko wycina wszystkie ilustracje z plików "Obrazki do słowniczka". Następnie wybiera te, których nazwy zaczynają się głoską r. Z plików "Podpisy do obrazków" dziecko wyszukuje pasujące podpisy i układa pod ilustracjami.Prosimy zachować wszystkie obrazki i podpisy do dalszej pracy.

8. Zabawa ruchowa „Roboty”.
Dzieci chodzą po sali w rytm tamburyna, naśladując ruchy robotów.

9. Wykonywanie ćwiczeń :
dzieci 6- letnie:
a) Karty Pracy nr 5, s. 24–25
b) karta pracy do wydruku- litera R,r
dzieci 5- letnie: Trampolina 5- latka, cz.4, s. 24-25

10 Gry on-line do wykorzystania w czasie wolnym:
Zapraszamy dzieci do zabawy utrwalającej znajomość liter:
http://pisupisu.pl/przedszkole/znajdz-litere
http://pisupisu.pl/przedszkole/slowo-na-literke
http://pisupisu.pl/przedszkole/dopasuj-literki


WTOREK 26.05.2020

Temat: 26 maja- Dzień Mamy.

Z okazji Dnia Mamy życzymy wszystkim Mamom:
Szczęścia, zdrowia, pomyślności,
samych w życiu chwil radości,
żadnych smutków, trudów, łez,
niech się spełni to, co chcesz!     
Nauczycielki grupy IV

1. Słuchanie wiersza H. Łochockiej "Obrazek dla mamy"

Mamo,
namalowałam ci obrazek
zupełnie sama.
Na tym obrazku jesteśmy razem:
ja, twoja córka,
ty, moja mama.
A twój synek, mój brat,
podaje ci kwiat.
Jesteś pięknie ubrana,
uśmiechnięta
i ładna
(rysowałam cię przecież
od rana!)
Tylko mi tu nie wyszło,
że ty, mamo, jak żadna,
jesteś najmocniej z wszystkich
kochana!

2. Rozmowa na temat treści wiersza.
- Kogo narysowała dziewczynka?,
- Jak wyglądała mama?,
- Czego nie udało się jej narysować?.

3. Nauka wiersza na pamięć

4. „Kto to?”- puzzle
Dziecko układa puzzle z postaciami mamy i taty. Następnie z liter układa podpisy pod ilustracjami : Mama, Tata. Do zabawy można wykorzystać zamieszczone tutaj ilustracje ( Mama, Tata,Rodzina) lub własne zdjęcia, które należy pociąć na kilka części ( 4-8). Ułożone portrety dziecko nakleja na karton i ozdabia ramkę wg własnego pomysłu (koloruje, obkleja bibułą lub kolorowym papierem, może wyciąć z gazet kwiatki i przykleić je dookoła portretu.

5. Praca plastyczna- Laurka dla Mamy

Proponujemy dzieciom do wyboru kilka pięknych laurek i kwiatków, które mogą wykonać według instrukcji zamieszczonych w poniższych linkach         

https://youtu.be/KECfOI3bxwQ - tulipan 3D w laurce w kształcie serca
https://youtu.be/PYWCr-TydVw - tulipany 3D  w wazonie
https://youtu.be/FHJvnSdQVp8- wysuwane kwiaty (trudne!)
https://youtu.be/-iLOZm1J82A- tulipan na słomce

Dla dzieci 5- letnich: Trampolina 5- latka cz. 4, s. 22

6. Nauka piosenki „ Mama w kuchni” tekst : Ewa Zawistowska, muzyka: Stanisław Marciniak. https://www.youtube.com/watch?v=xWp9YkpZyL0
Z tą piosenką dzieci zapoznały się tydzień temu, teraz powinny nauczyć się jej na pamięć i zaśpiewać mamie.

1. Mama krząta się w kuchni od rana
Myśli wciąż o niebieskich migdałach
Gdy pytamy, co ugotowała
"Dziś dla was pieczeń mam z hipopotama!"

Ref.
Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

2. Nasza mama wspaniała kucharka
Krokodyla wrzuciła do garnka
krasnoludek wpadł jej do sałaty
a w piecu piecze się zegarek Taty

Ref. Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień…

3. Ten krokodyl co uciekł z ogródka
w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka
choć zegarek czuje się fatalnie
lecz obiad był dziś bardzo punktualnie.

Ref. Nasza mama, mama zadumana…

7. Zabawa „Ciasto dla mamy”.
Dziecko z piłką tenisową siada przodem do mamy na podłodze. Następnie wypowiada krótki wierszyk wraz z gestami:

Mąka, cukier, jajko, masło – czterokrotne rytmiczne dotknięcie piłką o podłogę;
zaraz zrobię z tego ciasto. – czterokrotne rytmiczne przełożenie piłki z ręki do ręki;
Zakręcimy, zamieszamy – dwukrotne zakręcenie piłką na podłodze;
pyszne ciasto tu podamy. – wystawienie piłki w dłoni przed sobą;
Może jeszcze truskaweczki – czterokrotne rytmiczne dotknięcie piłką o podłogę;
zaraz włożę do miseczki. – czterokrotne rytmiczne przełożenie piłki z ręki do ręki;
Aby słodkie ciasto było, – masowanie piłką po brzuchu;
mamie humor poprawiło. – podrzucenie piłki do góry i złapanie jej.

7. Prezent dla mamy- korale z makaronu
Proszę  przygotować makaron, który ma otwór w środku, np. rurki (penne), sznurek oraz farby plakatowe, pędzelek i kubeczek z wodą. Zadaniem  dziecka jest pomalowanie farbami makaronu. Po wyschnięciu dziecko nawleka makaron na sznurek, tworząc korale, które wręcza mamie w podarunku.


ŚRODA 27.05.2020

Temat: Kocham mojego tatę!

1. Słuchanie wiersza R. Przymus : "Dzień Taty"

Już na początku świata
Przy Mamie musi być Tata!

On także patrzy wśród kwiatów
Na radość swoich dzieciaków.

Naprawi rower i wszystko...
Serce mu bije blisko.

Dziś kwiaty od nas mamy
Dla Taty i dla Mamy!

2. Rozmowa na temat " Co lubię robić z tatą", "Co chciałbym robić z tatą?"
Uwaga Tatusiowie! Uważnie posłuchajcie swoich dzieci!

3. Zabawa taneczna przy piosence  "Tata czarodziej"
Podczas słuchania piosenki dziecko zaprasza tatę do wspólnego tańca

Łatwo poznasz mego tatę
bo koszule nosi w kratę.
I na nosie okulary
(chociaż wcale nie jest stary!)
Włosy krótko przystrzyżone
Lekko na bok ułożone.
Ot zwyczajny tata! Ale…
drzemie w nim magiczny talent.

REF: Mój tata jest czarodziejem
bo kiedy on się śmieje
znikają chmury, ucieka deszcz.
Wychodzi słońce…
Świat piękny jest!

Łatwo poznasz mego tatę.
W pracy chodzi pod krawatem.
Z miną srogą i poważną
(bo ma pracę bardzo ważną!)
Marynarka i w kant spodnie.
(bo tak modnie i wygodnie).
Ot zwyczajny tata, ale…
drzemie w nim magiczny talent.

REF: Mój tata jest czarodziejem
bo kiedy się śmieje
znikają chmury, ucieka deszcz.
Wychodzi słońce…
Dobrze, że jest!

Na końcu piosenki- zalecany DUŻY PRZYTULAS Z TATĄ!

4. Praca plastyczna- prezent dla Taty
Polecamy do wykonania krawat lub zakładkę do książki. Szablony do wydruku i sposób wykonania pracy w linku:
https://miastodzieci.pl/czytelnia/dzien-ojca-pomysly-na-prezenty-i-zyczenia-dla-taty/
Dla chętnych- medal dla taty

5. Zabawa ruchowa z tatą "Spacer z tatą"
Dziecko maszeruje po pokoju. Podczas marszu wykonuje naprzemienne ruchy zgodnie z poleceniami taty np.:
prawą ręką dotknij do lewego kolana 
prawą ręką dotknij do lewego ucha.
lewym łokciem dotknij prawej stopy
prawą stopą dotknij lewego kolana
Po kilku minutach- zmiana ról- tata maszeruje i wykonuje polecenia dziecka.
Na zakończenie- zawody: dziecko i tata maszerują, a mama wymyśla polecenia i sprawdza, czy "zawodnicy" wykonują je prawidłowo.


CZWARTEK 28.05.2020

Temat: Zabawy z mamą i tatą

1. Ćwiczenia logopedyczne „Wesołe minki”.
Dziecko wykonuje, w zależności od nastroju, różne miny: wesołą (płaskie wargi, rozciągnięte od ucha do ucha, szeroki uśmiech), smutną (podkówka z warg), obrażoną (nadęte wargi), zdenerwowaną (wargi wąskie, zaciśnięte). Zadaniem rodziców jest naśladowanie miny dziecka. Po chwili następuje zmiana- jedno z rodziców pokazuje minę, pozostali domownicy ją naśladują.

2. Zabawy dzieci z rodzicami- wypowiedzi na temat ilustracji
Rodzic prezentuje ilustracje przedstawiające zabawy dzieci z rodzicami. Dziecko opowiada o czym są te ilustracje

3. Zabawa „Który obrazek został schowany?”
Dziecko uważnie przygląda się wszystkim obrazkom i odwraca się na chwilę, a rodzic w tym czasie chowa 1 obrazek. Dziecko opisuje, co znajdowało się na obrazku, który schowano.

4. Układanie obrazka z części
Dziecko układa obrazki z części (piłka, rower, rolki, hulajnoga- proszę pociąć ilustracje na dowolną liczbę części ). Następnie jego zadaniem jest układanie zdań z określonym wyrazem i liczenie wyrazów w zdaniu.

5. Zabawa ruchowa „Dzieci do domu”.
Na podłodze kładziemy krążki dla każdego uczestnika zabawy (zamiast krążków mogą być poduszki lub kocyki). Wszyscy swobodnie biegają po sali w rytm tamburyna, a na hasło dzieci do domu, każdy uczestnik siada na najbliższym krążku.

6. Wykonywanie kart pracy:
Dzieci 6- letnie: Karty Pracy nr 5, s. 26–27.
dzieci 5- letnie: Trampolina 5- latka cz.4, s. 26-27

7. Zabawy ruchowe "Mamo, Tato,, poćwiczcie ze mną!"
Mama i dziecko  leżą na brzuchu na przeciwko siebie:
1. Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
2. Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
3.Klaskanie- dziecko powtarza rytm, który rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
4. Dmuchanie- podawanie do siebie piłeczki ping- pongowej (lub kulki z papieru) dmuchając ją.

Tata i dziecko w parze leżą na brzuchu obok siebie
1. Rzucanie- rzucamy jak najdalej woreczek (lub papierową kulkę), następnie czołgamy się po niego.
2. Ślizganie- leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów mama- dziecko.

Rodzice i dziecko w pozycji siedzącej:
1. Rysujemy zakrętką butelki (trzymaną palcami stóp) cyfry, figury, litery itp. Zadaniem pozostałych osób jest odgadnąć co zostało narysowane
2. Podaj butelkę- turlanie stopami do siebie butelki
3. Porządki- wrzucanie do pojemnika palcami stóp papierowych kulek (można urządzić zawody- kto zbierze więcej kulek)

7. Zabawy w czasie wolnym:
Zapraszamy dzieci do gry on- line:
"Zabawa w kuchni": https://www.lulek.tv/gry/darmowe/zabawa-w-kuchni-257
Ubieranie taty: https://www.lulek.tv/gry/darmowe/ubieranie-taty-244
Kolorowanki on-line : https://www.lulek.tv/gry/darmowe/kolorowanki-online-225


PIĄTEK 29.05.2020

Temat: Obrazek dla mamy i taty- zajęcia matematyczne

1. Rozwiązywanie zadań z treścią: (ILUSTRACJE DO ZADAŃ DO POBRANIA)

Przed rozpoczęciem zadania przygotowujemy razem z dzieckiem ilustracje kwiatków i wstążek - każdy kwiatek  i wstążkę wycinamy osobno, by dziecko mogło nimi manipulować.
a)  Ola chciała przygotować niespodziankę dla mamy. Postanowiła, że zrobi obrazek. Miała 8 kolorowych kwiatków, ale wykorzystała tylko 4.Rodzic pyta: Ile kwiatków zostało Oli? Prezentacja znaku – (odejmowania). Dobieranie odpowiednich cyfr i układanie działania 8 – 3 = 5.
b) Ola postanowiła zrobić obrazek również dla taty. Miała 9 kolorowych wstążek, a wykorzystała 6. Ile wstążek zostało Oli? Chętne dziecko układa działanie.

2. Wykonywanie karty pracy:
dzieci 6- letnie- ćwiczenie 1 w Kartach Pracy nr 5, s. 20.
dzieci 5- letnie- Trampolina 5- latka cz. 4, s. 23

3. Dzieci samodzielnie lub z pomocą rodzica układają zadania z treścią i działania.

4. Zabawa ruchowa „Kolorowe kwiaty”.
Dziecko swobodnie porusza się po sali. Na sygnał kuca, powoli wstaje i unosi ręce do góry.

5. Wykonywanie ćwiczeń 2, 3 w KP5, s. 20–21. (dzieci 6- letnie)

6. Zabawa „Hopsasa” – utrwalenie zapisu graficznego liczb.
Dziecko maszeruje w takt muzyki marszowej. Gdy muzyka cichnie, zatrzymuje się. Rodzic pokazuje kartonik z cyfrą i dziecko podskakuje tyle razy, ile wskazuje cyfra. Po wykonaniu polecenia następuje zmiana kierunku marszu. Przy kolejnej cyfrze zmieniamy polecenie (np zrób tyle przysiadów, pajacyków, skoków na jednej nodze itp, ile pokazuje cyfra)

7. Ćwiczenie umiejętności dodawania i odejmowania
Aby usprawnić umiejętności liczenia dzieci zapraszam do wykonania ćwiczeń na stronach:
https://www.matzoo.pl/zerowka/dodawanie-i-odejmowanie-w-zakresie-10_52_7
https://szaloneliczby.pl/dodawanie-i-odejmowanie-w-zakresie-20-dopasuj-wynik/
https://szaloneliczby.pl/wskaz-wynik-na-owocach/
https://www.gry-matematyczne.pl/pingwin-i-ryby.html
Oczywiście nie trzeba robić wszystkich, proszę wybrać najciekawsze dla dziecka!


Zabawy w czasie wolnym- wykonanie sałatki owocowej.
a) Rodzic pokazuje dziecku ilustracje różnych owoców. Dziecko odczytuje napis: Owoce to zdrowie.
b) Wybranie ze zbioru tych owoców, które rosną w Polsce i tych, które nie rosną w naszym kraju. Przeliczamy i porównujemy ich liczebność- których owoców jest więcej? O ile?
c) Na stole gromadzimy dowolne owoce, z których zrobimy sałatkę (Państwa ulubione) Zapraszamy dziecko do wielozmysłowego poznawania owoców (wąchania, oglądania, kosztowania).
d) Wspólne odczytywanie etapów pracy zapisanych na dużym arkuszu:

WKŁADAMY DO PRACY SPECJALNE STROJE.
MYJEMY RĘCE.
MYJEMY OWOCE.
OBIERAMY OWOCE.
KROIMY OWOCE NA DESCE.
POKROJONE OWOCE WKŁADAMY DO MISKI.
MIESZAMY I SAŁATKA JEST GOTOWA.
e) wykonanie sałatki zgodnie z powyższymi napisami
f) wspólna degustacja. SMACZNEGO! 


Zestaw zabaw ruchowych do wykorzystania:

  • „Zwierzątka domowe” – dziecko  naśladuje zwierzę, które ma w domu lub chciałoby mieć. Rodzic odgaduje, jakie zwierzę pokazuje dziecko.
  • „Wiosenne porządki” – Rodzic opowiada, jakie czynności wykonuję się podczas wiosennego sprzątania, np. odkurzanie, za­miatanie, trzepanie dywanów, mycie okien itp. Dziecko stara się naśladować czynności wymieniane przez rodzica
  • „Pieski na spacerze” – dziecko na czworakach  porusza się po dywanie, naśladując  psa na spacerze .
  • „Dzikie zwierzęta” – Rodzic opowiada o zwierzętach, które można spotkać w zoo. Dziecko stara się naśladować ruchy i odgłosy zwierząt, o których opowiada prowadzący, np. słoń – dziecko wykonuje powolne, ociężałe kroki i udaje trą­bienie słonia; lew – dziecko chodzi na czworaka i naśladuje ryczenie lwa itp.
  • Zabawa integracyjna „Wyspa”. Rodzic kładzie na dywanie dużą obręcz – wyspę. Dziecko porusza się swobodnie po sali. Na hasło: powódź  próbuje się schronić na wyspie. Można pobawić się całą rodziną, wówczas może zrobić się ciasno na "wyspie".Uczestnicy zabawy muszą sobie pomagać i podtrzymywać się, aby nikt nie wpadł do wody. Zabawę powtarzamy kilka razy.