Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

W ZOO- 18.05.23020-22.05.2020

PONIEDZIAŁEK 18.05.2020

„ZWIERZĘTA W ZOO”

1. Słuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Plastelinkowe zoo”.
Od rana padał deszcz . Padał i padał . Wszędzie przybywało kałuż, które chlupotały, chlup, chlup . Dzieci były w złych humorach, bo przecież na dzisiaj zaplanowano wycieczkę do zoo. Nawet Trampolinek nie wiedział, jak je pocieszyć .A wtedy pani wyjęła z szafy plastelinę, różne pudełka, patyczki oraz kolorową bibułkę i położyła na stolikach .
– Do czego to będzie nam potrzebne? – zapytał Trampolinek .
– Zrobimy własny ogród zoologiczny – powiedziała pani .
 – Zbudujemy alejki, ogrodzenia, wybiegi, zagrody, gniazda, domki i zamieszkają w nich ulepione przez nas zwierzęta .
– Ale wspaniały pomysł, hej hop !Przedszkolaki natychmiast wzięły się do pracy . A pani pomagała im we wszystkim i zadawała zagadki:
„Jak nazwiemy takie zwierzę,
które trąbą wodę bierze
i polewa całe ciało –
wody trzeba więc niemało.”
– Słoń, słoń! – wołały dzieci i już po chwili po wybiegu spacerowały plastelinowe słoniki i piły wodę ze strumyka .Trampolinek poszukał zielonej plasteliny, podzielił ją na kawałki i zaczął wałkować .
– Trampolinku, słoń nie ma takiej długiej trąby – tłumaczyła przyjacielowi Ola .
– Masz rację, Olu, ale ja z tego wałeczka zrobię coś innego .Pani od razu domyśliła się, co to będzie i powiedziała :
„Groźnie syczy, pluje jadem,
bo jest niebezpiecznym gadem.
Zwinnie wije się jak lina –
lepiej z taką nie zaczynaj!”
– Żmija, żmija! – rozległy się okrzyki, a potem syczenie, sss..., sss...I Trampolinek ulepił długą żmiję . Szybko umieścił ją w terrarium, żeby nie uciekła .A pani zadała kolejną zagadkę:
„Zjada mięso z apetytem
i potrząsa grzywą przy tym.
Królem zwierząt jest na świecie,
ale o tym dobrze wiecie.”
Oczywiście, dzieci dobrze wiedziały, że chodzi o lwa . A kiedy zoobyło już gotowe i zamieszkało w nim oprócz słoni, lwów i żmij jeszcze mnóstwo innych zwierząt, pani zaproponowała wesołą zabawę. Wymyśliła, żeby przedszkolaki naśladowały zwierzęta . I proszę bardzo: skakały jak kangury, wyciągały szyje jak żyrafy, skradały się jak tygrysy, pohukiwały jak sowy, a nawet trąbiły jak słonie .To był naprawdę udany dzień, chociaż za oknem wciąż padał deszcz.

2. Rozmowa na temat opowiadania:
„Jak wygląda ogród zoologiczny?”
„O jakich zwierzętach była mowa?”
„Jakie inne zwierzęta można spotkać w zoo?”
„Jak trzeba zachowywać się w zoo?”

3.Oglądanie filmów:
https://www.youtube.com/watch?v=Ab7C9F6e17E
https://www.youtube.com/watch?v=ZoBijZvy1Oo

4.Oglądanie książek, albumów ze zwierzętami


WTOREK 19.05.2020

„ZABAWA Z LITERAMI”

1. Przygotowanie przez rodziców napisów ( nazw zwierząt i liter) dla dzieci. MAŁPA, ZEBRA, PUMA, LEW, itd.
Dzieci w miarę możliwości próbują odczytać napisy, podzielić wyrazy na sylaby, określić ilość sylab w wyrazie, oraz wskazać głoskę w  nagłosie i wygłosie.

2. Dzieci wybierają wyraz- ponownie go odczytują i układają z nim zdanie.

3. Zabawa z literami:
Dzieci losują literę i wymyślają wyraz , w którym ta litera występuje.

4. Zabawa ruchowa „ Zebry i lew”
Dziecko  swobodnie stoi.. Na słowa "zebry”- biega. Dziecko unosi wysoko kolana i macha rękami. Na słowa "idzie lew" stoi  nieruchomo. Jeżeli się poruszy to  następuje zamiana ról z rodzicem

5. Zabawa „ Gdzie jest lew?” – chodzenie pod dyktando, utrwalenie kierunków
Rodzic prosi dziecko- podejdź do mnie zabierz pluszowego lwa i zanieś go do pudła, które stoi pod stołem. A teraz weź pluszaka i połóż go na czwartej półce nad stołem. Następnie rodzic prosi np zmienimy miejsce lwa, postaw go na podłodze z lewej strony krzesła. itd.

6.Gry matematyczne do wykorzystania w wolnym czasie

https://www.matzoo.pl/zerowka ( kierunki i położenie)

7. Osłuchanie z piosenką „ Mama w kuchni” tekst : Ewa Zawistowska, muzyka: Stanisław Marciniak.https://www.youtube.com/watch?v=xWp9YkpZyL0

 Mama krząta się w kuchni od rana
Myśli wciąż o niebieskich migdałach
Gdy pytamy, co ugotowała
"Dziś dla was pieczeń mam z hipopotama!"

Ref.Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień
błądzi myślami daleko
codziennie przypala mleko
na łące zrywa kwiaty
i sól sypie do herbaty

2. Nasza mama wspaniała kucharka
Krokodyla wrzuciła do garnka
krasnoludek wpadł jej do sałaty
a w piecu piecze się zegarek Taty

Ref. Nasza mama, mama zadumana
Mama zadumana cały dzień…

3 . Ten krokodyl co uciekł z ogródka
w przedpokoju chciał zjeść krasnoludka
choć zegarek czuje się fatalnie
lecz obiad był dziś bardzo punktualnie.

Ref. Nasza mama, mama zadumana…


ŚRODA 20.05.2020

„ ZWIERZĘTA EGZOTYCZNE”

Oglądanie filmu „Skąd się biorą zwierzęta w zoo”?https://www.youtube.com/watch?v=5BuH7l-IwSs

Przebieg zajęć:
1.Zabawa dydaktyczna: "Jakie to zwierzę?"
Zadaniem dzieci jest dokończyć porównania podawane przez rodzica, dobierając odpowiednią nazwę zwierzęcia:

Groźny jak... (lew)
Uparty jak ... (osioł)
Łagodny jak ... (baranek)
W wodzie czuje się jak ... (ryba)
Powolny jak ... (żółw)
Łazi po płotach jak ... (kot)
Dumny jak ... (paw)
Mądry jak ... (sowa)
Głodny jak ... (wilk)
Pracowity jak ... (mrówka)
Przebiegły jak ... (lis)

2. Rozmowa o zwierzętach , które można spotkać w zoo
Dlaczego niektóre zwierzęta muszą żyć w ogrodzie zoologicznym a nie na wolności.
Ciekawostki :
ZOO czyli ogród zoologiczny jest miejscem, w którym zwierzęta żyją w warunkach stworzonych przez człowieka przypominających ich naturalne środowisko. Często są to gatunki bardzo rzadkie, wymierające. W zoo podtrzymuje się istnienie wielu gatunków zwierząt, które w warunkach naturalnych mogłyby zostać wytępione np. przez działalność kłusowników.

3. Prezentacja zwierząt- krótka informacja o zwierzętach podczas prezentacji
Kangur - Zamieszkuje suche zarośla i lasy. Odżywia się głównie trawą i innymi roślinami zielnymi.
Lew – gęsta grzywa chroni przed pazurami napastników, ukazuje siłę i władzę wśród zwierząt,
Małpa – ma silny i chwytny ogon oraz kończyny z przeciwstawnym kciukiem umożliwiające przemieszczanie się z drzewa na drzewo,
Tygrys jest jednym z kotów, który nie boi się wody. Jego kuzynami są lwy, które zaliczają się do drapieżników. Tygrysy to samotniki. Prowadzą nocny tryb życia
Słoń – gruba skóra umożliwiająca łatwiejsze poruszanie się w dżungli wśród zarośli, trąba do chwytania pokarmu, zrywania liści z wyższych partii drzew, polewania się wodą,
Wielbłąd – garby, które są magazynem wody; kopyta ułatwiające stąpanie po piasku.
Zebra – czarno-białe paski służą do kamuflażu, kiedy to w południe drgające od upału powietrze zaciera kontury. Chroni je przed atakiem lwów, lampartów, hien. Każda zebra ma niepowtarzalny wzór, niczym linie papilarne u człowieka.
Żyrafa – bardzo długa szyja ułatwiająca zrywanie soczystych liści z samych wierzchołków drzew,

4.Rozmowa z dziećmi o wymienionych wyżej zwierzętach i tym dlaczego niektóre zwierzęta muszą żyć w zoo a nie na wolności

5. Dokańczanie wypowiedzi- rozwijanie pomysłowości , fantazji, itd
„ Moim ulubionym zwierzęciem, które można spotkać w zoo jest…ponieważ…”
„ Chciałbym zmienić się w… dlatego, że…”

6.Opowiadanie historyjki- KARTY PRACY 5 str.32

7. Wykonywanie ćwiczeń KARTY PRACY 5 str.30-31.

8.PRACA PLASTYCZNA „ WĄŻ”.
Potrzebne materiały: rolki, papier kolorowy lub farby, pędzel, klej.
a) Oklejanie rolek papierowych papierem, naklejenie wzorów lub pomalowanie rolek we wzory farbami.
b) Łączenie rolek za pomocą taśmy , sznurka lub drucików kreatywnych .
c) Doklejanie oczu, języka. ogona.


CZWARTEK 21.05.2020

„WYCIECZKA DO ZOO”

1. Słuchanie wiersza Jana Brzechwy „Zoo”
Matołek raz zwiedzał zoo
I wołał co chwila: "O-o!"
"Jaka brzydka papuga!"
"Żyrafa jest za długa!"
"Słoń za wysoki!"
"A po co komu te foki?"
"Zebra ma farbowane żebra!"
"Tygrys
Chętnie by mnie stąd wygryzł!"
"Na, a zajrzyjmy pod daszek:
Żółw - tuś, bratku, tuś!"
"A to? Ptaszek.
Niezły ptaszek -
Struś!"
Wreszcie zbliża się do wielbłąda,
Uważnie mu się przygląda
I powiada wskazując na niego przez kraty:
"Owszem, niezły. Niczego! Szkoda tylko, że garbaty!"

2. Oglądnie filmu – przeliczanie zwierząt, utrwalenie cyfr, słuchanie odgłosów zwierząt.

https://www.youtube.com/watch?v=GmPYvyPSJ58

3. PRACA PLASTYCZNA „ ŻYRAFA” https://youtu.be/bGyeydHVCkg

Potrzebne materiały:
rolka po papierze toaletowym
7 drewnianych klamerek
żółta wełna
żółty drucik kreatywny
brązowa, żółta i czarna plastelina
brązowa, żółta, czarna i różowa farba plakatowa
czarny flamaster

SPOSÓB WYKONANIA:
Rolkę po papierze toaletowym rozcinamy na pół i jedną z połówek malujemy na żółto. Gdy trochę przeschnie domalowujemy brązowe plamki. Doczepiamy kilka nitek żółtej muliny za pomocą plasteliny jako ogon. U dołu rolki przypinamy 4 klamerki, które będą stanowiły nogi. Następnie do tułowia przypinamy klamerkę, do niej kolejną, na końcu której umieszczamy kawałek żółtego drucika kreatywnego. Końce drucika owijamy brązową plasteliną. Ostatnią klamerkę przypinamy lekko na skos - będzie to głowa. Pozostało nam namalować plamki na nogach, szyi i głowie żyrafy. Pyszczek malujemy na różowo, a na nim flamastrem rysujemy uśmiech, nozdrza i oczy.

4. Słuchanie wierszyków o zwierzętach- wybór ulubionego i nauka go na pamięć

DZIK
Dzik jest dziki, dzik jest zły,
Dzik ma bardzo ostre kły.
Kto spotyka w lesie dzika,
Ten na drzewo szybko zmyka.

KANGUR
"Jakie pan ma stopy duże,
Panie kangurze!"
"Wiadomo, dlatego kangury
W skarpetkach robią dziury."                

KROKODYL
"Skąd ty jesteś, krokodylu?"
"Ja? Znad Nilu.
Wypuść mnie na kilka chwil,
To zawiozę cię nad Nil."

LEW
Lew ma, wiadomo, pazur lwi,
Lew sobie z wszystkich wrogów drwi.
Bo jak lew tylko ryknie,
To wróg natychmiast zniknie.

LIS
Rudy ojciec, rudy dziadek,
Rudy ogon - to mój spadek,
A ja jestem rudy lis.
Ruszaj stąd, bo będę gryzł.

MAŁPA
Małpy skaczą niedościgle,
Małpy robią małpie figle,
Niech pan spojrzy na pawiana:
Co za małpa, proszę pana!

NIEDŹWIEDŹ
Proszę państwa, oto miś.
Miś jest bardzo grzeczny dziś,
Chętnie państwu łapę poda.
Nie chce podać? A to szkoda.

PANTERA
-Po co pan ryczy
Na widok zdobyczy?
Rzekła do lwa pantera
-Jedynie głupi,
Gdy ktoś łupi
Tak głośno się wydziera.                                                       

PAPUGA
"Papużko, papużko,
Powiedz mi coś na uszko."
"Nic nie powiem, boś ty plotkarz,
Powtórzysz każdemu, kogo spotkasz."

SŁOŃ
Ten słoń nazywa się Bombi.
Ma trąbę, lecz na niej nie trąbi.
Dlaczego? Nie bądź ciekawy -
to jego prywatne sprawy.

TYGRYS
"Co słychać, panie tygrysie?"
"A nic. Nudzi mi się."
"Czy chciałby pan wyjść zza tych krat?"
"Pewnie. Przynajmniej bym pana zjadł

WĄŻ
Rzecz wiadoma kto jest wąż,
Ten się musi czołgać wciąż
Ale to nie martwi nas,
Bo stwierdzono wielokrotnie,
Że kto czołga się jak płaz,
Ten przynajmniej się nie potknie.

WIELBŁĄD
Wielbłąd dźwiga swe dwa garby
Niczym dwa największe skarby
I jest w bardzo złym humorze,
Że trzeciego mieć nie może.

ZEBRA
Czy ta zebra jest prawdziwa?
Czy to tak naprawdę bywa?
Czy też malarz z bożej łaski
Pomalował osła w paski?

ŻÓŁW
Żółw chciał pojechać koleją,
Lecz koleje nie tanieją.
Żółwiowi szkoda pieniędzy:
"Pójdę pieszo, będę prędzej."

ŻUBR
Pozwólcie przedstawić sobie
Pan żubr we własnej osobie
No pokaż się żubrze. Zróbże
Minę uprzejmą, żubrze.

ŻYRAFA
Żyrafa tym głównie żyje,
Że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
Ja nie potrafię.

5.Zabawy przy piosence „Dżungla” https://www.facebook.com/mamaspiewatatagra/videos/508220395620132/

„Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla ( rozkładamy ręce na boki).
Poplątane zwoje dzikich lian ( pokazujemy od góry w dół kręcone liany).
Mieszka sobie w bambusowej chatce ( daszek chatki składamy z dłoni).
Ambo Sambo dżungli wielki pan ( stukamy się piąstkami po klatce).

Ref.Strusie mu się w pas kłaniają ( z ręki do łokcia robimy szyję i dziób strusia, kłaniamy się nim).
Małpy na gitarze grają ( udajemy granie).
Ambo tu, Ambo tam, Ambo tu i tam (pokazujemy ręką raz w prawo, a raz w lewo).

Ambo Sambo ( ręce oparte na biodrach).
Doskonale znam go ( wskazujemy na siebie).
Węża się nie boi ( pokazujemy ruch pełzania przez węza ręką).
Ani lwa ( dłonie z rozpostartymi palcami i straszymy „ła,ła”).
Dla swych dzikich, leśnych ulubieńców ( ręce do łokcia złożone jedna na drugą i udajemy, że w prawej coś trzymamy)
zawsze coś pysznego w dłoni ma.” ( pokazujemy coś pysznego w dłoni).

Ref. Strusie…


PIĄTEK 22.05.2020

„ PRZYGODY W  ZOO

1. Wykonywanie KART PRACY 5 str.36-37

2. Interpretacja ruchowa wiersza „Kogo można zobaczyć w zoo?”
W zoo jest wesoło, (3 razy klaszczemy)
ludzie chodzą wkoło, (obrót wokół własnej osi)
byk ma duże rogi, (podnosimy ręce do góry i wysuwają 2 palce)
bocian nie ma nogi, ( stoimy na jednej nodze)
foka pływa w stawie,(dłonie na ramionach i wykonujemy wiatraki)
nie widać jej prawie,
słonie wodę piją, (wyciągamy do przodu wyprostowana rękę, drugą na plecach i machamy trąbą)
niedźwiedzie się biją, (naśladujemy boksowanie)
sowa w domku siedzi, (krzyżujemy ręce na piersiach i wykonujemy przysiad)
boi się niedźwiedzi... (poruszamy się w prawo i w lewo).

2.Zabawa dramowa „Zwierzęta”
Na zmianę rodzic-  dziecko naśladują poruszanie się wybranego przez siebie  dziko żyjącego zwierzęcia. Jeżeli drugiej stronie trudno jest odgadnąć dla ułatwienia wydajemy odgłos tego zwierzęcia. Po odgadnięciu następuje zamiana.

3.Powtórzenie za rodzicem wiersza logopedycznego:
„Co to jest dżungla? Dziki las.
Wejdźmy do dżungli jeden raz.
Jakiś ptak
gwiżdże pośród drzew.
Oj, coś się skrada! - Może lew?
Przekorek umknął, ile sił
Szukajcie, dzieci - gdzie się skrył.”

4.Poznanie liczby 0.
Rodzic opowiada np.: od rana był piękny słoneczny dzień i 4 małpki bawiły się w swoim wybiegu ( biegały, huśtały się itd.) Rodzic wkłada obrazki 4 małpek do obręczy. Jednak po chwili pogoda zepsuła się i zaczął padać deszcz. Wtedy wszystkie małpki uciekły( rodzic zabiera z obręczy obrazki małpek). Zwierzęta schroniły się w swoim domku i na wybiegu nie było żadnej małpki. W ten sposób wyjaśniamy dzieciom pojęcie liczby 0.

5. Kreślenie liczby 0 palcem w powietrzu.

6.Rysowanie cyfry np. na tacce z solą lub mąką.

7.Wylepianie cyfry 0 plasteliną na tekturce.

8.Układanie działania 4-4= 0

9.Utrwalenie wyglądu cyfr
Rodzic mówi  dziecko zapisuje cyfrę na tacce z materiałem sypkim. ( Zmazujemy wygładzając powierzchnię ręką).


ZABAWY DO WYKORZYSTANIA W WOLNYM CZASIE:

http://pisupisu.pl/przedszkole/literki-do-wydruku

  • „ W zoo”
  • „Brakujący fragment”
  • „Trening umysłu”

ZABAWY I ĆWICZENIA RUCHOWE:

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa „Balonik”

Stoimy naprzeciwko siebie- rodzic-dziecko . W trakcie mówienia wierszyka „Balonik” oddalamy się od siebie. Powtórzyć x 3.

2. Ćwiczenia wieloznaczne „Pranie”

Mały rozkrok, pranie na tarce – skłony w dół z przysiadami i sięganiem rękami do podłogi;
„płukanie bielizny” – zamachy rękami w prawo i w lewo,
„wyciąganie z wody” – wysokie wspięcie na palcach z wyrzuceniem ramion w górę (ćwiczenia korekcyjne z zakresu płaskie stopy)
„wieszanie” – podskoki obunóż z wyrzutem ramion w górę,
(ćwiczenia korekcyjne j.w.). Powtórzyć x 3.

3. Ćwiczenia rzutu „Kto potrafi?”
Stoimy naprzeciw siebie rodzi- dziecko. Pomiędzy nimi , w środku usytuowanie obręczy lub narysowanie koła. Staramy się wrzucić woreczek do obręczy prawą ręką. Następnie lewą  ręką , rzutem dolnym itd

4. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych
- w siadzie skrzyżnym z woreczkiem na głowie zrzucają woreczek głową w przód, w tył, w lewo, w prawo.
- leżenie przodem, czoło na woreczku. Dz. unosi woreczek jak najwyżej oburącz powtarzając całość 3 – 4 razy (broda przyciągnięta do szyi, wzrok skierowany na podłogę).
- leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy skierowane częścią podeszwową do sufitu, a na nich woreczek. Prostowanie i zginanie nóg tak, aby woreczek nie spadł.

5. Ćwiczenia równoważne; marsz w koło z woreczkiem na stopie, w połowie koła zmiana nogi.

6. Zabawa bieżna „Koniki”; dzieci kładą woreczki na podłodze. Bieg swobodny koników między woreczkami ze zmianą tempa i rytmu na hasło: kłusem, stępa, cicho po piasku. Na dźwięk „prrr” dzieci zatrzymują się, wracają do stajni, grzebią nogą (podnoszą palcami nóg woreczki – ćwiczenia korekcyjne płaskich stóp).

7. Ćwiczenia mięśni tułowia – „ukłon kapeluszem”.
Dziecko z woreczkami maszeruje pod ścianą. Siad skrzyżny przy ścianie – woreczki na głowie – to kapelusz. Dziecko wykonuje ukłon – zdejmują woreczek prawą ręką i sięgają nim daleko w prawo, skłaniając w tym kierunku głowę i tułów, po czym kładzie woreczek ponownie na głowie i powtarza ćwiczenie w lewo.

8. Ćwiczenia oddechowe
Dziecko siedzi w siadzie skulnym, głowa zbliżona do kolan – wydech, siad prosty, ramiona wzniesione w górę – wydech. Powtórzyć x 3.