Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

11.05.2020 r. - 15.05.2020 r. - Na wiejskim podwórku

PONIEDZIAŁEK - 11.05.2020 r. - Na wiejskim podwórku


Na wiejskim podwórku

Oglądanie albumów i książek o zwierzętach hodowlanych oraz zdjęć przedstawiających zwierzęta w różnych sytuacjach. Swobodne wypowiedzi dzieci.

1. Bajka dla dzieci "Zwierzęta w gospodarstwie": https://www.youtube.com/watch?v=hyPhZrWjbGA

2. ZABAWA „ Trampolinek dedektywem”

Osoba prowadząca prezentuje tekst opowiadania „Przygoda Trampolinka na wsi” Urszula Piotrowska.

Pewnego dnia do przedszkola przyleciał bocian Klek, który mieszkał na wsi w gnieździe na dachu stodoły – Kle, kle, Trampolinku, potrzebujemy twojej pomocy. Wsiadaj na moje plecy, po drodze wszystko ci opowiem. I polecieli. Okazało się, że mały kotek Miluś gdzieś się zapodział. Jeszcze rano siedział w koszyku, a teraz go nie ma. Pies Filek posłał więc po Trampolinka, żeby pomógł w poszukiwaniach. Przecież kiedyś bawili się razem w detektywów. Wreszcie dotarli do wsi. Bocian bezpiecznie wylądował na podwórku.

– Hau, hau, tak się cieszę, że jesteś – przywitał Trampolinka Filek. – Muszę pilnować gospodarstwa i nie mam czasu szukać tego małego wędrownika, ale ty na pewno go znajdziesz. Trampolinek najpierw odwiedził krówki w oborze.

– Muu, nie widziałam kotka, Trampolinku, muu – zamuczała krowa. – Na nic nie patrzę, bo opiekuję się moim synkiem, cielaczkiem, muu. Idź do stajni, może tam coś wiedzą. Ale w stajni nikogo nie było, ani klaczy, ani źrebaka. Konie wybrały się na pastwisko, ihaha, ihaha. Trampolinek porozglądał się po stajni, ale kotka nie znalazł. Nagle usłyszał gdakanie dochodzące z kurnika.– Koo, koo, ko, ko! – wołała kwoka swoje kurczęta na obiad. Trampolinek zajrzał do kurnika. Kiedy zapytał o kotka Milusia, usłyszał, że może poszedł bawić się z małymi prosiaczkami. A prosięta, jak wiadomo, mieszkają w chlewie z mamą świnką. Ale i tam nikt nic nie słyszał i nie widział. Zapytaj gęsi albo kaczek, chrum, chrum – poradziła mama świnka. – Pewnie pluskają się teraz w stawie, chrum, chrum. Poszedł Trampolinek nad staw. Kaczka z kaczętami i gęś z gąsiętami chlapały wodą na wszystkie strony. Takiego narobiły hałasu, że aż trudno opisać. – Gę, gę, gę, nic nie wiem, gę, gę, gę – gęgała gęś, a kaczka dopowiadała: – Kwa, kwa, kwa, i ja, i ja. Miluś nie chce się z nami pluskać, kwa, kwa. Trampolinek wrócił do Filka, który ze znudzoną miną słuchał koguta. A kogut dreptał za Filkiem i wrzeszczał:

– Ja tu rządzę, kukuryku, na podwórku i w kurniku. Gdy kogut zobaczył Trampolinka, trochę się zawstydził, potrząsnął grzebieniem i z zadartym wysoko dziobem odmaszerował. – Filku, o czym rozmawiałeś dzisiaj rano z kotkiem? – zapytał Trampolinek.– Hau, hau, tłumaczyłem mu, że jak dorośnie, będzie przeganiał myszy ze stodoły, hau, hau. – Biegniemy do stodoły, hej, hop! – zawołał Trampolinek. Weszli do stodoły. A tam zwinięty w kłębek spał Miluś, bo koty lubią pospać w dzień. – Może myślał, że jak się obudzi w stodole, to już będzie dorosłym kotem – zaśmiał się Filek. Trampolinek położył paluszek na buzię, żeby pies był cicho, i wyszli na paluszkach. Wszystko dobrze się skończyło. Zwierzęta podziękowały Trampolinkowi za pomoc. Trampolinek musiał już wracać do przedszkola, więc bocian Klek zaprosił go do lotu. I frr, polecieli.

ROZMOWA na temat opowiadania. Przykładowe pytania:

− Kto poprosił Trampolinka o pomoc?

− Z jakimi zwierzętami rozmawiał Trampolinek?

− Gdzie odnalazł się kotek?

3. ZABAWA PARATEATRALNA „Jakie to zwierzę? - Mali detektywi”.

Wspólne wyjaśnienie pojęcia detektyw. Osoba prowadząca pyta Jak myślisz jakie to zwierze i naśladuje odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka a dzieci – detektywi podają ich nazwy. Następnie osoba prowadząca podaje nazwy zwierząt hodowlanych, w jakie zamieniają się dzieci (np. kurki, koniki, świnki) a dzieci - zwierzątka  poruszają się po pokoju w rytm wystukiwany na dowolnym instrumencie i naśladuje ruchy tych zwierząt.

Osoba prowadząca proponuje, by dziecko wybrało sobie jedno zwierzę i zaprezentowało je za pomocą pantomimy. Pozostali domownicy odgadują, o jakie zwierzę chodzi. Odgrywanie ról może być zmienne.

4. ZABAWA "Odgłosy zwierząt" Zwierzęta dla dzieci na wsi, czy wiesz jak?: https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw&vl=pl

5. ZABAWA PLASTYCZNA„ Plastelinowe zwierzęta”

Lepienie z plasteliny lub mas domowych postaci zwierząt i wykonanie makiety podwórka.

Prosimy o fotorelacje. Dziękujemy.

6. ZABAWA „Moja historia o zwierzaczkach”.

Dzieci wybierają zwierzęta ulepione  z plasteliny z wiejskiego gospodarstwa. Zadaniem dzieci jest układanie historii o zwierzętach (jak się nazywa, co zwykle robi, co lubi jeść, kto jest jego przyjacielem itp.)

DZIECI 5 – letnie

1. ZABAWA „Wstążkowe K”

– chodzenie stopa za stopą po wstążce ułożonej na kształt litery K.
– dzieci siedzą i zastanawiają się, jakie słowa rozpoczynają się na k.

2. ZABAWA dźwiękonaśladowcza „Kim jestem?”.

Osoba prowadząca przygotowuje obrazki ze zwierzętami. Uczestnicy zabawy siedzą w kole, ochotnik siada na środku i losuje obrazek. Następnie za pomocą ruchu i odgłosów ma za zadanie zaprezentować zwierzę. Jeżeli grupa odgadnie, wszyscy uczestnicy naśladują zwierzę.

3. ZABAWA „Krowa Kwaczka”

Osoba prowadząca recytuje wiersz Agnieszki Frączak

Krowa Kwaczka

Pewna krowa spod Krakowa zamiast po krowiemu muczeć, rzecze: – Kwakać się nauczę. I już mknie do kaczogrodu kłusem, a tak wkuwa słówka nowe, ćwiczy akcent i wymowę, nawet pisze kwa kopytem wszystko chętnie i z zachwytem.

ROZMOWA na temat wiersza. Przykładowe pytania

- Z jakiego miasta pochodziła krowa?
- Jakiego nowego języka się nauczyła?
- Jak nazywał się profesor, który uczył krowę kwakać?

Analiza sylabowa wyrazów na k. Dzieci powtarzają wyrazy na k, jakie wystąpiły w tekście wiersza, i dzielą je na sylaby.

4. ZABAWA PLASTYCZNA „Kwacząca krowa”

Osoba prowadząca jeszcze raz recytuje wiersz. Następnie dzieci rysują kredkami pastelowymi bohaterkę utworu.

Pan profesor, kaczor Kazik, tym zachwytem się zaraził – wkrótce tak jak krowa owa w kółko gotów był pracować i bez przerwy ją wychwalał: – Kwa! – powiadał. – Jest wspaniała! I pojętna! I uparta! Zanim minie pierwszy kwartał, będzie kwakać niczym kwaczka... albo raczej – krowa Kwaczka! Znał profesor się na rzeczy – temu nie da się zaprzeczyć! Więc gdy krowę ktoś dziś spyta, czy najadła się do syta lub czy mleka dzieciom da, odpowiada: – Jasne. Kwa!

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:

- Ćwiczenia poranne
-
Zabawa ruchowa rzutna „Wrzuć orzeszki do dziupli”, Zabawa ruchowa bieżna „Bieg slalomem między drzewkami”
- Ćwiczenia gimnastyczne

KARTY PRACY:

- Dzieci czteroletnie:
KP3, k. 67 – uzupełnianie zdjęć zwierząt nalepkami. Podanie przez dzieci nazw zwierząt, naśladowanie ich odgłosów.
- Dzieci pięcioletnie:
KP4, ćw. 1, s. 20 – wyklejanie szablonu litery kawałkami bibuły, rysowanie litery palcem po kartce i w powietrzu.
KP4, ćw. 1, s. 21 – kolorowanie obrazków których nazwy zaczynają się na KA, KO, KU

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. SPACER po parku w poszukiwaniu wiosennych kwiatów. Zwrócenie uwagi na kolor i kształt. Dzielenie się doświadczeniami. Słuchanie odgłosów wiosennych ptaków i rozmowa o nich, naśladowanie odgłosów.

2. ZABAWA „Kacze piórko”.
Ćwiczenia oddechowe Dzieci dmuchają na piórko położone na dłoni.

3. ZABAWY MATEMATYCZNE

Przygotowanie do działań matematycznych wizerunków zwierząt z gospodarstwa domowego:

Karta pracy: kolorowanie - zwierzęta gospodarskie: https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/zwierzeta-gospodarskie/

Karta pracy: kolorowanie zwierzęta domowe i gospodarstwo: https://www.jakoloruje.pl/zwierzeta-domowe-i-gospodarstwo.html

Plastyka: kolorowanie dla dzieci zwierząt na wsi. Czy wiesz jak?: https://www.youtube.com/watch?v=dMTqIegpFxY

Kształty zwierząt dla dzieci - Na wsi- Czy wiesz ?: https://www.youtube.com/watch?v=B3GWjOfgEDs


EKSPERYMENTY I DOŚWIADCZENIA

 1. ZABAWA „Pożyteczna dżdżownica”.

Potrzebne będą:  ilustracja dżdżownicy, żywe dżdżownice, kilka szkieł powiększających, duży słoik z ziemią do kwiatów, kartonowe wieczko do przykrycia słoika, plastikowe tacki. Osoba prowadząca prezentuje ilustracje na temat dżdżownic.

Dzieci wypowiadają się na temat obrazków ukierunkowane przez pytania:

Jak wygląda dżdżownica?, Czy ma głowę, tułów? Jak się porusza? Czy ma nogi? Gdzie żyje? (pod ziemią) Dlaczego tam żyje? Czego nie lubi? (światła). Gdzie można spotkać dżdżownice? (np. w ogrodzie, na grządkach). Dlaczego tunele wydrążone w ziemi przez dżdżownice są potrzebne?

Dzieci obserwują zachowanie dżdżownic przez lupę i wnioskują: dżdżownica włożona do pojemnika z ziemią zakopuje się.

Po doświadczeniu  - WYPUSZCZENIE dżdżownic do ich środowiska naturalnego.



WTOREK - 12.05.2020 r. - Co lubią zwierzęta z wiejskiego gospodarstwa? Przysmaki zwierząt.


Co lubią zwierzęta?

1. ZABAWA „ Co lubią zwierzęta”

Osoba gromadzi ilustracje zwierząt z wiejskiego podwórka. Dzieci swobodnie wypowiadają się na ich temat, następnie prezentuje dzieciom koszyk, w którym są owoce, warzywa, siano lub trawa, zboże itd. Dzieci dotykają ich, wąchają je, wymieniają produkty które zwierzęta najbardziej lubią jeść, po czym odkładają do koszyka. Dzieci zamykają oczy i poprzez dotyk oraz zapach próbują odgadnąć nazwę owocu lub warzywa (trzymają je w dłoni i wąchają).

2. ZABAWA „ Co jedzą zwierzęta hodowlane”: https://www.youtube.com/watch?v=CpcmvJTO5G4

3. ZABAWA dźwiękonaśladowcza „Na wiejskim podwórku”.

Dzieci swobodnie poruszają się  przy skocznej muzyce. Podczas przerwy w nagraniu osoba prowadząca wybiera ze zbioru ilustracji wizerunek jednego zwierzęcia i pokazuje go dzieciom. Gdy ponownie włącza muzykę, dzieci naśladują ruchy i odgłosy tego zwierzęcia. Zabawę powtarzamy.

4. ZABAWA "Zwierzęta na wsi" - Co jedzą zwierzęta? Odgłosy zwierząt: https://www.youtube.com/watch?v=efqoaJvBjWU

5. ZABAWA „Karmimy nasze zwierzątka”. Osoba prowadząca rozkłada trzy miseczki które są domkami zwierząt: owiec, świnek, królików. Dzieci dostają po 6 marchewek i 3 jabłka. Mają za zadanie przyporządkować zwierzętom taką samą liczbę jabłek i marchewek.

6. ZABAWA Z PIOSENKĄ „ Wesołe gąski”Śpiewające Brzdąc: https://www.youtube.com/watch?v=mBXIDaC_tkg

7. ZABAWA „Quiz: prawda czy fałsz”.

Osoba prowadząca wypowiada zdania na temat zwierząt, a dzieci decydują, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe. Przykładowe zdania do quizu:

- Krowa je cukierki. (fałsz)
- Kaczki pływają w stawie. (prawda)
- Świnka robi „chrum-chrum”. (prawda)
- Koń jest w kolorze zielonym. (fałsz)

8. ZABAWA "Gdzie ja mieszkam?"

Piesek poszukuje swojego domku w gospodarstwie.
Nauka zwierząt gospodarstwa, nazwy ich domów, odgłosy: https://www.youtube.com/watch?v=1PD3jNhefUA

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:

- Ćwiczenia poranne
-
Zabawa ruchowa:  Zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?”, „Przepychanka”, Zabawa skoczna „Wskocz w kałużę”.
-Ćwiczenia gimnastyczne

KARTY PRACY:

- Dzieci czteroletnie: KP3, k. 68.  – utrwalenie nazw młodych zwierząt hodowlanych utrwalenie nazw młodych zwierząt hodowlanych oraz dopasowywanie do odpowiadających ich gatunkowi zwierząt dorosłych.

- Dzieci pięcioletnie: KP4, s. 19 – połącz produkty z odpowiednimi elementami na ilustracji.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

 1. ZABAWA „ Przyroda”– spacer do parku dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie. Obserwacja małych zwierząt na polanie z wykorzystaniem lupy i małej obręczy – (sznurka) służącej do ograniczenia pola obserwacji.

2. ZABAWA „Kot i myszy” – zabawa do przyśpiewki „ Uciekaj myszko do dziury”. Dzieci i domownicy stoją w kręgu, trzymając się za ręce. Dwoje uczestników – mysz i kot – zostają na zewnątrz kręgu. Pozostali chodzą w kole w jednym kierunku i śpiewają:

Uciekaj myszko do dziury,
by cię nie złapał kot bury.
A jak cię złapie kot bury,
to cię obedrze ze skóry.

W trakcie piosenki mysz ucieka, a kot musi ją złapać. Uczestnicy  pomagają uciekać myszy, tworząc bramkę z wysoko uniesionych rąk, by mogła wbiec do środka koła, a utrudniają zadanie kotu – opuszczają ręce, blokując mu drogę. Zabawa trwa, dopóki kot nie złapie myszy.

3. ZABAWA ORTOFONICZNA„Powtórz za mną”.

Dzieci powtarzają za osobą prowadzącą różne sylaby, np. la, re, mi, mo, do.



ŚRODA - 13.05.2020 r. - Zwierzęta z wiejskiego gospodarstwa


Roztańczone zwierzaki

1. ZABAWA ruchowa „W zagrodzie”.

Osoba prowadząca zamienia dzieci w roztańczone zwierzęta, dzieli dywan za pomocą skakanki lub innych zasobów domowych na dwie części: w jednej części dzieci-zwierzątka mieszkają, a w drugiej (w zagrodzie) swobodnie spacerują. Gdy pokazuje żółty krążek lub słoneczko oznaczający dzień, zwierzątka wychodzą do zagrody, gdy pokazuje niebieski krążek lub księżyc oznaczający noc – zwierzęta chowają się do domu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

2. ZABAWA przy piosence "Kaczuszki" - po przebudzeniu osoba prowadząca zaprasza dzieci na poranną gimnastykę z kaczuszkami .

Śpiewanki tv - Piosenki dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=lZX64po1bpY

3. ZABAWA muzyczna „ Odgłosy zwierząt ”

Osoba prowadząca oznajmia: Ciekawe, czy rozpoznacie po głosach, jakie zwierzaki chodzą po podwórku. Następnie odtwarza odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka a dzieci próbują odgadnąć ich nazwy.

4. ZABAWA naśladowcza „Konie i koniki

Na hasło: „duże konie”, dzieci cwałują po pokoju w dowolnym kierunku (cwał boczny). na hasło: „małe koniki”, dzieci zatrzymują się i kląskają językami. Zabawę powtarzamy 2-3 razy. Następnie bawią się w zabawę „Koniki na polance”. Dzieci-koniki poruszają się w kole w lewo lub w prawo, zgodnie z poleceniem osoby prowadzącej, która co chwilę zmienia kierunek. Osoba prowadząca może także wprowadzać dzieci w błąd (a raczej utrudniać im zadanie) przez powtarzanie tego samego kierunku. Uczestnicy zabawy dobierają się w pary, dziecko jest konikiem a za swoimi plecami ma woźnicę. Koniki poruszają się po pokoju. Na przerwę w muzyce osoba prowadząca wydaje komendy, na które reagują pary: Koń biegnie szybko. Woźnica zatrzymuje konika. Odpoczynek – woźnica karmi konia marchewkami. Woźnica czesze konia.

5. ZABAWA „Konik” - osoba prowadząca zaprasza do zabawy przy piosence: https://www.youtube.com/watch?v=vLk7lKmVjjI

6. ZABAWA przy piosence "Gdacze kura: ko, ko, ko" - Śpiewające Brzdące": https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

Na koniec inspiracji muzycznych osoba prowadząca zaprasza do zabawy z kurką.

ZABAWY MATEMATYCZNE

1. ZABAWA „ DOBIERZ DO PARY”
Osoba prowadząca zaprasza na krótki filmik a dzieci obserwują i po zakończeniu wypowiadają się na jego temat.

https://www.youtube.com/watch?v=JGtV5J4C9PM-

2. ZABAWA„Łączymy rodzinki”.

Osoba prowadząca rozkłada na dywanie osiem tac z wizerunkami zwierząt z wiejskiego gospodarstwa ( kolorowanki z poniedziałku): krowy, owcy, kaczki, gęsi, kury, konia, indyka, kozy, a obok rozsypuje dużo obrazków ze zwierzętami. Zadaniem dzieci jest wybranie spośród nich tylko tych, których wizerunki znajdują się na tacach, dzieci nazywają je i odkładają na właściwą tacę. Następnie dzieci porządkują zwierzęta od największego do najmniejszego tworzą zbiory. Przeliczają swoje zbiory, stosując liczebniki porządkowe.

3. ZABAWA "Która jest moja owieczka?"

Dzieci układają swoje narysowane przez siebie różnorodne owieczki ( duże, małe, chude, grube), jedną obok drugiej. Osoba prowadząca zadaje pytania: która z kolei jest owieczka -  dzieci licząc używają liczebnika porządkowego np. duża owieczka jest piąta.

4. ZABAWA „Nogi i rogi”.

Dzieci siedzą. Osoba prowadząca rozkłada na dywanie obrazki ze zwierzętami. Prosi, by dzieci uważnie się im przyjrzały, a następnie rozłożyły je na trzech tacach: na pierwszej zwierzęta z czterema nogami, na drugiej zwierzęta z dwiema nogami, a na trzeciej zwierzęta, które mają rogi. Porównywanie wyglądu zwierząt i określanie wspólnych cech. Następnie dzieci tworzą zbiory wg. powyższych cech. Następnie dzieci porównują na zdjęciach sylwetki konia i krowy, wskazują podobieństwa i różnie, np.: i  koń, i krowa mają po 4 nogi. Zwierzęta są różnego koloru. Krowa ma rogi, a koń nie.

5. ZABAWA „Zabawne zwierzątka”.

Dzieci otrzymują sylwety zwierząt układają sekwencję:
-  kura – kogut – kura – kogut………
-  kura – kura – kogut – kura – kura…….

Dzieci głośno nazywają kolejne elementy. Następnie osoba prowadząca zakrywa wzór. Zadaniem dzieci jest odtworzenie go i kontynuowanie rytmu. Do zabawy można wybrać  dowolne zwierzęta.

6. INSCENIZACJA RUCHOWA przy piosence "Krok za krokiem" Śpiewające Brzdące: https://www.youtube.com/watch?v=0HV4QZ7y2DI

Osoba prowadząca zaprasza do wysłuchania piosenki i policzenia gąsek.

PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:

- Ćwiczenia poranne 
-
Zabawa ruchowa:  Zabawa orientacyjno-porządkowa „W rytmie tamburynu”, Zabawa ruchowa na czworakach „Slalom między kałużami”

KARTY PRACY:

- Dzieci czteroletnie: KP3, k. 68.  – utrwalenie nazw młodych zwierząt hodowlanych utrwalenie nazw młodych zwierząt hodowlanych oraz dopasowywanie do odpowiadających ich gatunkowi zwierząt dorosłych

- Dzieci pięcioletnie: KP4 ćw. 1, s. 18 – rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej poprzez łączenie w pary takich samych krów, liczenie par i rysowanie tyle samo kresek

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. Zabawy matematyczne:

- Liczenie: Liczenie wyodrębnionych przedmiotów z wymienianiem liczebników głównych, w zakresie dostępnym dziecku; dostrzeganie roli ostatniego liczebnika.

- Klasyfikowanie: Porównywanie przedmiotów; klasyfikowanie ich ze względu na jakość (np. barwa, wielkość) i przynależność (np. klocki do klocków, kredki do kredek).

2. Ćwiczenie lateralizacji „Leniwa ósemka” (ćwiczenie według metody Paula Dennisona). Dzieci rysują ósemkę prawą ręką, lewą ręką i obiema rękami jednocześnie.

3. Zabawa z wierszem „Na wiejskim podwórku”- zmodyfikowany wiersz S. Kraszewskiego. Osoba prowadząca odczytuje wiersz dzieci utrwalają pokrewieństwo zwierząt.

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki: Krowa- łaciate cielątko Koń- brązowe źrebiątko Świnka- różowe prosiątko Kurka- pierzaste kurczątko Kaczka- płetwiaste kaczątko Każda prowadzi swoje dzieciątko! Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka. Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły. Krowa- łaciate cielątko Koń- brązowe źrebiątko Świnka- różowe prosiątko Kurka- pierzaste kurczątko Kaczka- płetwiaste kaczątko Każda prowadziła swoje dzieciątko! Każda zgubiła swoje dzieciątko! Wtem gospodarz konna furką wjechał prosto na podwórko. Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki. Lamentują biedne mamy: „Co my teraz zrobić mamy?” Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki: Krowa- łaciate cielątko Koń- brązowe źrebiątko Świnka- różowe prosiątko Kurka- pierzaste kurczątko Kaczka- płetwiaste kaczątko Każda prowadzi swoje dzieciątko! Znalazło mamę każde dzieciątko!

4. ZABAWA przy piosence „ KACZUSZKI”

Osoba prowadząca zaprasza jeszcze raz do zabawy ruchowej w innej wersji.

"Kaczuszki" - piosenki dla dzieci: https://www.youtube.com/watch?v=0PrpZBCuCKo


 

CZWARTEK - 14.05.2020 r. - Na farmie - produkty rolne


Farma

1. ZABAWA przy piosence „ CO NAM DAJĄ ZWIERZĘTA’

Osoba prowadząca zaprasza dzieci na bajkę, zadaniem dzieci jest wypowiedź na temat jej treści.

Bajka: https://www.youtube.com/watch?v=8E5JeRPT4E4

2. ZABAWA badawcza „ Co to jest?”

Osoba prowadząca prezentuje nabiał: maślankę, jogurt, sery (żółty i biały), masło i mleko. Dzieci  próbują produktów. Opisują smaki. Osoba prowadząca uświadamia dzieci, jaką mają wartość odżywczą: zawierają wapń (niezbędny do budowy kości i zębów), białko (niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju) oraz witaminy (np. D i z grupy B). Dzieci zastanawiają się nad pochodzeniem produktów.

PRZEPIS NA ZDROWE ŚNIADANIE

Jogurt naturalny z gruszką i prażonymi płatkami owsianymi

PRODUKTY: 7 łyżek jogurtu naturalnego, 5 łyżek płatków owsianych, 1 łyżka nasion słonecznika ( można pominąć ), 1 gruszka

WYKONANIE: Na suchej patelni, na małym ogniu, prażymy płatki ze słonecznikiem. Do momentu, aż będą zarumienione. Gruszkę obieramy ze skórki, ścieramy na tarce o małych oczkach. Do kubeczka nakładamy startą gruszkę, jogurt i uprażone płatki owsiane z pestkami słonecznika. Smacznego.


Krowa i jej zdrowe mleko

Zagadka:

Czarne, białe i łaciate, spotkasz je na łące latem,
nikt przed nimi nie ucieka, dać Ci mogą dużo mleka.     (krowa)

3. ZABAWA Bajka o mleku - Tajemnicza Kuchnia, Ciufcia.pl: https://www.youtube.com/watch?v=oj1mHoVIjk4

4. ZABAWA ruchowa „Raz, dwa, trzy – krowa patrzy”.

Dzieci przemieszczają się po pokoju i gdy osoba prowadząca wypowie słowa: Raz, dwa, trzy – krowa patrzy!, dzieci zamieniają się w krowę i zaczynają wydawać z siebie charakterystyczne odgłosy.

5. ZABAWA przy piosence „Krówka Muuwka”: https://www.youtube.com/watch?v=n-LmEiu-kZQ

6. ZABAWA plastyczna „ Moja krówka”


Praca plastyczna

Zwierzęta z odbicia dłoni - krowa: https://supersimple.com/wp-content/uploads/Final-option-2-.jpg

KURA I JEJ SMACZNE JAJECZKA


Kurza rodzina

Zagadka:

Siedzi na grzędzie w kurniku i nie woła kukuryku.
O pisklęta swoje dba, gdy dasz ziarno, jajo da.      (kura)

1. ZABAWA „ TAJEMNICZE JAJKO”

Osoba prowadząca czyta opowiadanie A. Frączak „Tajemnicze jajko”

– Ciekawe – zastanawiała się kura Leokadia – czy to będą chłopcy, czy dziewczynki?
Na narodziny jej kurczątek czekał cały kurnik. – Leokadia będzie miała pięcioraczki! – krążyła z dzioba do dzioba sensacyjna wiadomość. Wreszcie któregoś ranka jedno z jajek kury poruszyło się delikatnie, zatrzeszczało i... pękło! A ze skorupki wychyliła się puchata, żółta główka. – Pi! – główka poinformowała całą okolicę, że właśnie znalazła się po zewnętrznej stronie jajka. Rozejrzała się uważnie dokoła, a potem z powagą zwróciła się do pozostałych jajek: – Chłopaki, możecie wychodzić. Tu jest całkiem miło!
T
rzy wesołe żółciutkie kurczaki natychmiast wyskoczyły ze skorupek: hops, hops, hops! W gnieździe pozostało już tylko ostatnie piąte jajo. – Puk, puk! Jest tam kto? – Leokadia stuknęła delikatnie dziobem w skorupkę. – Jestem – odgdakało jajko. – Ale nie mam teraz czasu. Zwiedzam skorupkę. Kurze Leokadii pierze zjeżyło się na głowie! Jajko niby gdacze po kurzemu, ale kto to słyszał, żeby kurczak tak się mądrzył? W dodatku taki, który jeszcze nie zdążył się wykluć ze skorupki! Wieść o tajemniczym zachowaniu jajka lotem błyskawicy obiegła całą wieś. Mruczek, Burek, tuzin gąsek, myszka Franciszka i wszystkie inne zwierzęta co sił w łapkach przybiegły do kurnika. I zaczęły jedno przez drugie snuć domysły: Co też kryje ta skorupka? Dinozaura? Krasnoludka?
Pszczółkę grubą niczym kluska? Może w środku siedzi kózka? Albo hipcio tam się wtrynił? Lub słoniątko w wersji mini? – O, nie! Tego bym nie zniosła! – zagdakała Leokadia. A co na to wszystko jajko? Turlało się ze śmiechu! – Chi, chi, chi! – chichotało, zadowolone, że udała mu się świetna psota. Jajko śmiało się i śmiało, aż wreszcie pękło ze śmiechu, a ze skorupki wychylił się roześmiany dzióbek. – Kurczę...! – odetchnął z ulgą milczący do tej pory kogut. A kura Leokadia zrozumiała, że z tym małym łobuziakiem będzie miała pełne skrzydła roboty!

ROZMOWA na temat opowiadania. Przykładowe pytania:

- Jak nazywała się kura, która wysiadywała jajka?
- Co znajdowało się w skorupce piątego jajka zdaniem zwierząt zamieszkujących wieś?
- Z jakiego powodu pękło to jajko?

2. ZABAWA przy piosence "Żółty kurczaczek" śpiewające Brzdące: https://www.youtube.com/watch?v=SE8-tteo9wg

3. PRACA plastyczna „Moja kurka i kogucik”

KURKA - Odrysowanie dłoni na karcie pracy, pokolorowanie kredkami pastelowymi, wyznaczenie konturu, dorysowanie trawki, nieba, słonka, delikatnego tła chwytem pęsetkowym, malowanie całej pracy wodą. KOGUCIK - Odrysowanie dłoni na żółtym kartonie lub jej pomalowanie, wycięcie, doklejenie grzebyka, dzioba, utworzenie obrazka na karcie pracy, doklejenie trawki, ziaren, słonka, chmurek.

       


4. ZABAWA przy piosence „ Kurka gdacze”: https://www.youtube.com/watch?v=QPqALIknKwY

OWCA I JEJ CIEPŁA WEŁNA


Owca z jagnięciem

Zagadka:

Tłustego mleka da nam na serek
i ciepłej wełny da na sweterek.         (owca)

1. ZABAWA „Skąd mamy wełnę?”

Osoba prowadząca pokazuje dzieciom produkty wykonane z wełny, np.: sweter, skarpety, kapcie, poduszkę. Dzieci dotykają ich i opisują wrażenia (np.: Miękkie, ciepłe, przyjemne, gryzące). Wspólnie zastanawiają się, skąd pochodzi wełna, od jakiego zwierzęcia ją otrzymujemy. Osoba prowadząca pokazuje zdjęcia przedstawiające strzyżenie owiec.

2. ZABAWA „Doprowadzę owieczkę do trawki” – konstruowanie labiryntu.

Dzieci wraz z domownikiem w parze otrzymują kartki, na których rysują w jednym (dowolnym) rogu owcę, w innym rogu – trawkę. Między tymi elementami tworzą labirynt. Następnie dzieci wymieniają się kartkami z uczestnikiem zabawy i rozwiązują zadanie.

3. ZABAWA tropiąca „Gdzie ukrył się dzwoneczek owieczki?”.

Osoba prowadząca chowa w pokoju dzwonek. Dzieci mają za zadanie odnaleźć schowany przedmiot. (osoba prowadząca może podpowiadać na zasadzie: Ciepło – zimno).

4. ZABAWA plastyczna "Owieczka wyklejana białymi kuleczkami": https://iheartcraftythings.com/sheep-craft-for-kids.html


Owieczka

5. ZABAWA przy piosence "Baran": https://www.youtube.com/watch?v=D3hvHQdZACY


PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:

- Ćwiczenia poranne
-
Zabawa ruchowa: Zabawa ruchowa rzutna „Kto dalej rzuci?”, Zabawa ruchowa bieżna „Po drugiej stronie”
- Ćwiczenia gimnastyczne

KARTY PRAC:

- Dzieci pięcioletnie: KA k. 24 Wykonanie owieczki. Dzieci wypychają szablon i składają według wzoru. Następnie owijają składankę kawałkami włóczki.


ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. Zabawa logopedyczna

Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów). Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał - kukuryku!! Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały - ko - ko - ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).Obudził się też piesek, zaszczekał - hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym).  Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody). Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał - miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki). W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u). Krowa zaryczała - muu, muu!! A  koń zaparskał, że też już nie śpi ( parskanie, kląskanie)

2. PRZEPIS –  na wykonanie masła ze świeżego mleka prosto od krowy lub śmietany30%: https://tygrysiaki.pl/maslo-smietankowe/

3. ZABAWA plastyczna „Słodkie zwierzątka z paluszków”: https://hungryhappenings.com/chocolate-dipped-pretzels-pretzel-farm-animals/

4. ZABAWA „ Zdrowe mleko”. Bajeczka: https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

5. KARTY pracy „ Co nam dają zwierzęta?”: https://przedszkolankowo.pl/2017/03/29/co-nam-daja-zwierzeta-karty-pracy/


 

PIĄTEK - 15.05.2020 r. - Gospodarstwo rolne - czym zajmuje się rolnik?


Gospodarstwo rolne                            Rolnik

1. ZABAWA edukacyjna "Zwierzęta w gospodarstwie rolnym na wsi" - film:https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U

2. ZABAWA „Zgadywanki”

- Muczy i daje mleko, widoczna nawet, gdy stoi daleko.   (krowa)

- Znosi jajka i na grzędzie siada, co wygrzebie w ziemi, chętnie zjada.   (kura)

- Gdy w góry pojedziesz, ujrzysz ją na hali. Dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik. (owca)  

- Czerwony ma grzebyk.„Kukuryku!” woła. Budzi gospodarzy, gdy przychodzi pora. (kogut)

- W wierszu to dziwaczka, a na podwórku zwykła… (kaczka)

3. ZABAWA artykulacyjna „ NA WIEJSKIM PODWÓRKU”

Kogut głośno pieje, gładzi piękne pióra.- ko, ko, jestem głodna – woła pani kura.
Kukuryku, ko, ko, ko, gę, gę, kwa, kwa, kwa, Mu, mu, i-ha, i-ha.
Kto nam dziś śniadanie da?

Na podwórku gęsi i małe kaczuszki, tup, tup przytupują, mają puste brzuszki
Idzie pan gospodarz, ciężki worek niesie, szur, szur, sypie ziarna, wszyscy głodni przecież.
Z gospodarzem wiosna cichutko przybyła i pachnącą trawą łąkę ozdobiła.
Pasą się owieczki, krowy i barany, jest już z nami wiosna świat się cieszy cały

4. ZABAWA przy piosence "Dziadek fajną farmę miał": https://www.youtube.com/watch?v=fUX5kYzzi5Q

5. ZABAWA „Czym zajmuje się rolnik?”

Dzieci stoją. Ruchem i gestami przedstawiają czynności rolnika, o którym opowiada osoba prowadząca:

Rolnik Romanwstał wcześnie rano, zjadł śniadanie, umył zęby, nałożył ogrodniczki i wyszedł do swojego gospodarstwa. Najpierw otworzy drzwi kurnika, nasypał kurom paszy i dolał wody. Potem zebrał jajka do koszyka. Kolejnym przystankiem był chlew – mieszkanie świń. Tam również nasypał im jedzenia do koryta. Dalej przeszedł do krowy Mućki. Podał jej wczoraj ściętej, jeszcze zielonej trawy. U Mućki spędził trochę więcej czasu, bo musiał ją wydoić. Świeże mleko zaniósł do domu, nalał sobie do swojego ulubionego kubka i wypił. Po ciężkiej pracy rolnik Roman chwilę odpoczywał...

6. ZABAWA „ Olek i traktorek ": https://www.youtube.com/watch?v=hDWYg4RwEd4

7. ZABAWA plastyczna „ Zwierzęta na wsi” metodą origami


Zwierzęta origami

8. ZABAWA „ Co słychać na wsi?” – Domowe Przedszkole: https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831


PIELĘGNACJA ZAŁOŻONEGO OGRÓDKA DOMOWEGO „ NASZE ROŚLINKI”

AKTYWNOŚĆ RUCHOWA:

- Ćwiczenia poranne
- Zabawa ruchowa: zabawa ruchowa z mocowaniem i dźwiganiem „ Przepychanka”, zabawa „ Wskocz w kałużę” ( zob. zestaw gier i zabaw ruchowych)
- Ćwiczenia gimnastyczne

KARTY PRACY:

Dzieci czteroletnie, dzieci pięcioletnie: KP4  ćw. 1, s. 19rozwijanie logicznego myślenia i sprawdzanie wiedzy na temat pracy na wsi poprzez łączenie zdjęć produktów z elementami ilustracji: nabiał – krowa, dżem – sad, włóczka – owca itd.

ZABAWY W DOWOLNYM CZASIE:

1. SPACER do parku: Zabawa wyciszająca „Słuchamy”. Dzieci wysłuchują odgłosów z otoczenia, np. śpiewu ptaków, szumu liści, wiatru.

2. ZABAWA z tekstem „Trampolinek szuka nektaru”

Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej Trampolinek szuka nektaru.

Pewnego dnia Trampolinek wybrał się do pasieki po miód. W pasiece stoją ule, a w każdym z nich mieszka matka pszczela, pszczoły robotnice oraz trutnie. Pasieką opiekuje się pan pszczelarz. A pszczoły, gdy tylko go zobaczą, radośnie pobzykują, bzz, bzz: Czy to piątek, czy niedziela, o pasiekę zadba pszczelarz. Trampolinek przystanął obok pomalowanego na żółto ula. Bardzo zaciekawił go ten domek bez okien, który miał tylko jedno małe wyjście. Nagle wyfrunęła z niego pszczoła. – Nazywam się Minia Zwiadowczyni, bzz, bzz – przedstawiła się Trampolinkowi. – A co robi zwiadowczyni, hej hop? – zapytał Trampolinek. – Szuka miejsc, gdzie jest mnóstwo, bzz, bzz, kwiatów. – A co robisz, jak już je znajdziesz? Minia sfrunęła Trampolinkowi na ramię i szepnęła mu do ucha w tajemnicy, że jak znajdzie dobre miejsce, to powie pszczołom zbieraczkom, żeby tam poleciały i zebrały nektar. Zamachała skrzydełkami i już jej nie było. – Hej hop, zaczekaj! – zawołał Trampolinek i popędził za pszczółką, bo bardzo chciał wiedzieć, do czego potrzebny jest nektar. Dotarli do alejki akacjowej. Akacje kwitły i pachniały tak słodko, że aż kręciło się w głowie. Minia wleciała między kwiaty, sprawdziła nektar i zadowolona zawołała: – Bzz, bzz, Trampolinku, pilnuj akcji i nie pozwól nikomu zbliżać się do moich kwiatów, bo to miejsce jest…raz, dwa, trzy, zaklepane! Trampolinek maszerował od jednego końca alejki do drugiego i pilnował akacji. A w tym czasie Minia wróciła do ula. Nie myślcie sobie, że zaczęła wybzykiwać bzz, bzz na cały głos, dokąd mają lecieć zbieraczki. Oj, nie! Zwiadowczynie znają o wiele lepszy sposób. Mogą porozumiewać się dzięki specjalnym tańcom. Tak, tak, tak! Dzięki tańcom! Figury umówione były już dawno temu, ale tylko pszczoły rozumieją, o co w nich chodzi. Zbieraczki przyglądały się uważnie, jak Minia pląsała na plastrze. Bzz, bzz, usłyszał Trampolinek nadlatującą gromadkę, która wesoło nucąc, wzięła się do pracy: Nektaru zbieranie to nasze zadanie. Czy wiecie dlaczego? Bo miód będzie z niego, tralalalala…– No, no, no, bzz, bzz – cieszyły się zadowolone zbieraczki. – Wracamy do domu. Potem w ulu inne pszczoły odebrały od nich nektar, umieściły go w plastrach, które same zbudowały z wosku i zaczęły wytwarzać miód. Trampolinek spędził całe popołudnie z Minią. Razem szukali miejsc, gdzie rosły pachnące i kolorowe kwiaty. Po jakimś czasie do przedszkola przyjechał pan pszczelarz i przywiózł słoiki z miodem: lipowym, akacjowym i wielokwiatowym. Trampolinek, pani i dzieci spróbowali każdego z nich. – Sama nie wiem, który jest najsmaczniejszy! – odezwała się pani. – A mnie smakuje najbardziej… każdy miód, hej hop! – zawołał Trampolinek i włożył do buzi pełną łyżeczkę. – Mniam, mniam. I wszystkie dzieci zaczęły się śmiać i powtarzać, mniam, mniam.

ROZMOWA na temat opowiadania. Przykładowe pytania

- Gdzie wybrał się Trampolinek?
- Kto mieszka w ulu? Kto opiekuje się pasieką?
- Czym zajmuje się Minia Zwiadowczyni?
- W jaki sposób Minia Zwiadowczyni zbiera nektar?

3. „SMAKOWITE PRZEKĄSKI”

Wspólna degustacja - dzieci wraz z osobą prowadzącą przygotowują słodki poczęstunek: smarują miodem wafle ryżowe lub chleb. Smacznego.

4. ZABAWA „Pracowite pszczółki”.

Osoba prowadząca rozrzuca na jednej stronie pokoju woreczki, na drugiej stronie układa obręcze. Zadaniem dzieci po usłyszeniu komendy: Pszczółki do pracy! jest zaniesienie do obręczy woreczków na plecach w pozycji na czworakach – można koła utworzyć z gazety, a zamiast woreczków wykorzystać domowe pluszaki.


 

ZESTAWY ĆWICZEŃ I ZABAW RUCHOWYCH

ĆWICZENIA PORANNE

1.Zabawa orientacyjno-porządkowa o charakterze ożywiającym „Pszczółki”.
Dzieci-pszczółki biegają drobnymi kroczkami. Machając rękami-skrzydełkami, naśladują bzyczenie owadów. Na hasło: Pszczółki zbierają nektar! kucają – siadają na kwiatkach. Po chwili wstają i znowu biegają, szukając nowych kwiatków.

2. Ćwiczenie tułowia „Statek na morzu”.
Dzieci kładą się na brzuchu, wyciągają wyprostowane ręce przed siebie, łączą i prostują nogi. Na hasło: Statek na morzu! unoszą na zmianę ręce i nogi, kołysząc się w tył i w przód.

3. Ćwiczenie na czworakach „Pajączki”.
Dzieci w rozsypce przyjmują pozycję podporu tyłem. Na sygnał osoby prowadzącej i hasło: Pajączki tkają sieć! dzieci-pajączki chodzą do przodu, do tyłu i na boki. Na hasło: Pajączki odpoczywają! zatrzymują się i siadają na chwilę w siadzie skrzyżnym.

4. Ćwiczenie tułowia – skrętoskłony.
Dzieci stoją w rozsypce, w lekkim rozkroku, z rękami rozłożonymi na boki. Wykonują skłon ze skrętem tułowia w lewą stronę, prawą ręką dotykają lewej stopy i prostują się. To samo ćwiczenie wykonują w stronę przeciwną: skłon ze skrętem tułowia w prawą stronę, lewą ręką dotykają prawej stopy i prostują się.

5. Ćwiczenie z elementami równowagi.
Dzieci wolno poruszają wysoko unosząc kolana. Ręką przeciwną do uniesionej nogi dotykają kolana. Wędrują dalej, dotykając dłonią kolana drugiej, uniesionej nogi.

6. Zabawa skoczna „Pajacyki”.
Dzieci skaczą jak pajacyki. Po kilku podskokach zatrzymują się i przykucają (pajacyki odpoczywają).

7. Ćwiczenie uspokajające.
Dzieci wolno maszerując, wspinają się na palce i opadają na pięty.

 

ZESTAW ZABAW RUCHOWYCH

1. „Wrzuć orzeszki do dziupli”
Dzielimy się na 2 drużyny. Każda z nich siada w rzędzie na wyznaczonej linii. W niewielkiej odległości od każdej drużyny (w zależności od możliwości i umiejętności dzieci) osoba prowadząca kładzie po 1 obręczy – dziupli. Pierwsze osoby z rzędów trzymają po 3 woreczki – orzeszki. Na sygnał osoby te wstają i wrzucają woreczki kolejno do obręczy. Następnie podchodzą do obręczy, zabierają woreczki i przekazują je kolejnej osobie z drużyny, a same wędrują na koniec rzędu. Zabawa, mimo że w drużynach, nie ma cech rywalizacji, jedynie uczy celności rzutu.

2. „Bieg slalomem między drzewkami”
Domownicy dzielą się na 2 grupy które siadają w rzędzie na wyznaczonej linii. W ustalonych odległościach, naprzeciwko każdej drużyny, osoba prowadząca ustawia po 3 pachołki lub np. klocki -drzewka. Na sygnał pierwsze osoby z rzędów biegną slalomem między drzewkami tam i z powrotem. Wracając, siadają na końcu swojej drużyny, a bieg rozpoczyna kolejny zawodnik. Wynikiem w zabawie dla 2 osób będzie wyznacznik Kto pierwszy.

3. Zabawa ruchowaz mocowaniem i dźwiganiem „Kto silniejszy?” - Przybory: nie są wymagane.
Dzieci z osobą prowadząca dobierają się w pary. Razem siadają po obu stronach wyznaczonej linii tyłem do siebie, opierając się o siebie plecami. Na sygnał każdy uczestnik, siedząc, odpycha się od podłogi rękoma i nogami, próbując przepchnąć swojego partnera poza wyznaczoną linię.

4. „Skoczki” - Przybory: krążki.
Dzieci i osoba prowadząca stoją. Każde z nich w obu rękach trzyma krążek. Na sygnał i słowa: Rzuć krążek i skocz do niego dzieci lekko rzucają krążek w przód, a następnie obunóż skaczą w jego kierunku, podnoszą go i czekają na sygnał ze strony osoby prowadzącej. Można dokonać zmiany ról i dziecko wykonuje polecenia.

5. „W rytmie tamburynu”
Dzieci poruszają się po pokoju w rytmie wystukiwanym przez osobę prowadzącą na dowolnym instrumencie np. biegają, podskakują, maszerują. Na jedno mocne uderzenie w tamburyn dzieci szybko siadają na podłodze w siadzie skrzyżnym. Na dwa uderzenia – wstają i dalej poruszają się w rytmie wystukiwanym przez osobę prowadzącą

6. Zabawa bieżna „Po drugiej stronie”
Dzieci wraz z domownikami stają na wyznaczonej linii startu. Naprzeciwko osoba prowadząca wyznacza linię mety. Zadaniem uczestników jest usiąść jak najszybciej, po drugiej stronie. Do 3 razy sztuka.

7. Zabawa ruchowana czworakach „Slalom między kałużami”
Osoba prowadząca układa koła na podłodze jako symbol kałuży. rozdaje kółka – sersa. Każde dziecko kładzie swoje kółko na podłodze, to będzie kałuża. Na sygnał dzieci przyjmują pozycję na czworakach i wędrują między kółkami – kałużami. Od czasu do czasu woła: Wskocz do kałuży!, wówczas dzieci siadają w niej w siadzie skrzyżnym i odpoczywają

 

ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE

 1. Zabawa ożywiająca „Kto pierwszy na zbiórce?”.
Dzieci rozbiegają się po wyznaczonym terenie i chwilę bawią się swobodnie. Na sygnał  (np. gwizdek) wszystkie szybko ustawiają się  przed osobą prowadzącą Następnie osoba prowadząca daje znak do dalszej zabawy. Sam zmienia miejsce, a tym samym miejsce ponownego ustawienia się  - za, przed, obok itp. Osoby prowadzącej

2. Ćwiczenia dużych grup mięśniowych.
Dzieci stoją w lekkim rozkroku. Na przemian unoszą nogę i dotykają jej przeciwną ręką. Starają się utrzymać równowagę. Ćwiczenie wykonują po 2–3 razy na zmianę. Następnie dzieci łączą nogi i wykonują 5 przysiadów.

3. Tor z zadaniami.
Osoba prowadząca rozstawia w rzędzie, w niewielkich odległościach od siebie 4 pachołki. Dzieci stoją przed pierwszym pachołkiem. Następnie wykonują kolejno zadania:
– bieg swobodny od pierwszego do drugiego pachołka
– skoki obunóż od drugiego do trzeciego pachołka
– bieg swobodny od trzeciego do czwartego pachołka.
Przy czwartym pachołku osoba prowadząca dodatkowo kładzie obręcz hula-hoop. Dzieci dobiegają do ostatniego pachołka, stają w obręczy i wykonują skok w przód najdalej jak potrafią.

4. Rzuty.
Osoba prowadząca dzieci ustawiają się na wyznaczonych liniach. Przed dzieckiem osoba prowadząca  kładzie obręcz hula-hoop w odległości dostosowanej do możliwości dzieci. Dodatkowo daje woreczek. Na sygnał kolejno dziecko stara się wrzucić woreczek do obręczy. Zabawę można powtórzyć 2–3 razy, aby udało się zdobyć co najmniej 1 punkt za celny rzut.

5. Ćwiczenie wyprostne, korekcja postawy.
Dzieci kładą woreczek na głowie i swobodnie spacerują. Uważają, by woreczek nie spadł na ziemię, utrzymują prawidłową skorygowaną postawę.

6. Marsz po okręgu, odłożenie woreczków do worka. Dzieci śpiewając znaną piosenkę, idąc po kole odkładają woreczek w wyznaczone miejsce.


Życzymy udanej zabawy!