Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Logopedia

1.ĆWICZYMY ZE ZWIERZĄTKAMI- ćwiczenia narządów artykulacyjnych

ilustracja "ćwiczymy ze zwierzetami"

2. Zrób takie miny jak słonko

słońce

3.Wyliczanka „palce do palców”

Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłońmi rączek dziecka)
to od razu się witają. (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy kciukami kciuki dziecka)
to od razu się witają.(pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się palce spotykają (dotykamy palcami palców dziecka),
to od razu się witają (pocieranie, ściskanie, przybicie piątki lub całus).

4. Słuchanie wierszyka „Ręka”

- Ile masz paluszków?
- Raz, dwa, trzy, cztery, pięć.
Rączkę narysować wielką miałbym chęć.
- Jeśli chcesz , to połóż
Rękę na papierze.
Ile jest paluszków?
Pięć? Coś ty, nie wierzę….

Rodzic odrysowuje na papierze rękę dziecka, o ono koloruję ją.       

5. Życzenia wakacyjne

Życzenia wakacyjne


TEMAT: „MÓJ TATA” (15.06.2020-19.06.2020)

Zabawy logopedyczne z tatą
- na usprawnienie warg :
Ćwiczenie „buziaczki-śmieszaczki”
Usiądźcie wygodnie naprzeciwko siebie ( tata- dziecko) i poprzesyłajcie sobie buziaczki (ściągajcie wargi w dzióbek) i uśmiechy (rozciągajcie wargi w szerokim uśmiechu). Powtórzcie tę zabawę kilka razy.
Ćwiczenie „wesoły dźwig”
Usiądźcie razem przy stole. Postaw przed dzieckiem talerzyk, na którym rozsypiesz kilka małych cukierków (lub kulek zbożowych). Zadaniem dziecka będzie chwytanie ich ustami i przenoszenie do dłoni taty. Usta dziecka będą dźwigiem, a dłoń ojca budowlą.
Ćwiczenie „zmęczony konik
Tę zabawę możesz przeprowadzić kilka razy w ciągu dnia. Pokaż dziecku, jak parska konik, a następnie poproś dziecko o powtórzenie. Możecie parskać na zmianę. 

- zabawa na pamięć wzrokową :
Brakująca zabawka
Usiądźcie wygodnie na dywanie naprzeciwko siebie ( tata- dziecko). Po środku rozłóż wspólnie z dzieckiem sześć przedmiotów (jeden obok drugiego), np. klocek, misio, lalka, książeczka, kredka, wiaderko. Nazwijcie je. Następnie poproś dziecko o to, aby zapamiętało ich nazwy i zamknęło oczy. Ty w tym czasie schowasz jedną z nich za siebie.
Zadanie dla dziecka: dziecko odgaduje, której zabawki brakuje. Jeżeli to zadanie jest za rudne dla dziecka zmniejsz ilość zabawek np.4 Pochwal je, gdy mu się uda. Możecie zamieniać się rolami, wtedy dziecko będzie miało podwójną radość z zabawy.

-zabawy na rozwijanie umiejętności prawidłowego oddychania:
Kto strzeli gola?
Usiądźcie obok siebie przy stole. Poproś dziecko o zbudowanie bramki z klocków. Następnie przygotuj dwie słomki i lekką piłeczkę.
Zadanie dla dziecka: „strzelenie” piłką gola do bramki, poprzez dmuchanie w rurkę. Tata prezentuje  dziecku prawidłowe wykonanie tego ćwiczenia, tzn. wdech nosem a wydech ustami, prosto w piłeczkę, kierując ją do bramki. Strzelamy golę na zmianę.
Bańki mydlane
Zadanie dla dziecka: puszczanie baniek. Ta prosta zabawa doskonale ćwiczy prawidłowy oddech, wydłuża fazę wydechu, a przy tym dostarcza dziecku wiele radości. 

- zabawa na usprawnianie wymowy
Wyliczanki
W tej zabawie świetnie sprawdzą się proste wyliczanki.
Zadanie dla dziecka: Powtarzanie po tacie wyliczanek. Oto dwie z nich:
„Stoi kot na krzywym płotku.
„Co tam robisz , kotku?”.
„Liczę dziury w krzywym płocie”
Teraz goń mnie kocie”.

„Banan, melon, dwa jabłuszka,
Arbuz, wiśnia, kiwi, gruszka,
Kokos, agrest, śliwki trzy,
Teraz wychodź ty !”.

MIŁEJ ZABAWY Z TATĄ


DO TEMATU: „ SŁONECZNE LATO” ( 08.06. 2020- 12.06.2020)

1. Słuchanie opowiadania – rodzic czyta i pokazuje prawidłowe wykonanie ćwiczeń. Dziecko naśladuje.

PIKNIK

Dzień był bardzo pogodny. Miś Uszatek, Króliczek i Prosiaczek postanowili zaczerpnąć świeżego powietrza, więc zaplanowali udać się do lasu na piknik. Uszatek przygotował koszyk wypełniony po brzegi przysmakami (robimy z języka „koszyk” – boki i przód językaunosimy do góry tak, aby na środku powstało wgłębienie). Króliczek zabrał duży koc (wysuwamy szeroki język na brodę). Kiedy wszystko było już gotowe ruszyli do lasu (wypowiadamy: tup, tup). Podążając leśnymi ścieżkami obserwują skaczące (dotykamyczubkiem języka na przemian górnych i dolnych zębów zaczynając od lewej strony) po gałęziach drzew wiewiórki z puszystymi ogonkami. Kiedy dotarli na leśną polanę rozłożyli koc (wysuwamy szeroki język na brodę). Zmęczeni drogą rozsiadają się wygodnie na kocu i zabierają się do jedzenia pyszności z koszyka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym). Kiedy już się posilili, postanowili pospacerować po lesie. Miś Uszatek dostrzegł kilka dorodnych grzybów, które delikatnie zerwał i włożył do opróżnionego wcześniej koszyka (robimykoszyk z języka - boki i przód języka unosimy do góry tak, aby na środku powstało wgłębienie). Króliczek nie miał szczęścia do grzybów, ale pod jednym bardzo dużym drzewem zauważył norę lisa (otwieramy buzię szeroko i cofamy język jak najdalej do tyłu). Był tym odkryciem tak poruszony, że natychmiast pobiegł (dotykamy kolejno zębów górnych potem dolnych, zaczynając od prawejstrony) o wszystkim powiedzieć przyjaciołom. Kiedy tak spacerowali po lesie zaczęło się ściemniać, więc z uśmiechem na twarzy (uśmiechamy się bardzo szeroko nie pokazując zębów) udali się w drogę powrotną do domu.


DO TEMATU: „ MIESZKAŃCY ŁĄKI (01.06.2020- 05.06.2020)

1. Wypowiedzi na temat obrazka „Na łące”
Zachęcanie do wypowiadania się na temat „ Co widzisz na obrazku?”

ilustracja "Na łące"

2. „Gimnastyka chomika”- bajka logopedyczna 
Rodzic opowiada i pokazuje ćwiczenia a dziecko je naśladuje ( dobrze, aby dziecko miało małe lusterko lub wspólnie z rodzicem ćwiczyło przed dużym lustrem)

Stoimy. Rodzic opowiada: Chcę Was dzisiaj zaprosić do zaczarowanej krainy, w której czeka na nas zadanie do wykonania.  Aby się nam to udało, musimy uruchomić wyobraźnię. Droga jest długa: najpierw idziemy pieszo (tupiemy). Jest nam zimno, więc chuchamy na ręce. Idziemy coraz szybciej, zaczynamy biec (biegniemy w miejscu, można kląskać). Rozglądamy się. Mija nas harcerka Hania (krzyknijmy „hej, Haniu!”). O, idzie też pan Henryk, hydraulik (powiedzmy mu „Dzień dobry”), obok nas przechodzi też mały piesek (powiedzmy „Hau hau„). Biegniemy dalej. Potykamy się o kamień i wywracamy (dzieci upadają na podłogę krzycząc: bach!). Jesteśmy na miejscu. Na trawie siedzi chomik. Właśnie rozpoczął poranną gimnastykę (pamiętajmy o prawidłowym akcencie: gimnastykę). Chomik zaprasza nas do wspólnych ćwiczeń. Chomik jest jeszcze zaspany, przeciąga się, a my unosimy języki do podniebienia przy otwartych ustach. Chomik ziewa, my też ziewamy. Sprawdza, czy wszystkie zęby są na swoim miejscu (dotykamy każdego zęba po kolei przy otwartych ustach), następnie oblizuje wargi na myśl o śniadaniu. Łapie się za brzuch – „Oj, głodnybrzuch powtarzamy)!’ (i zaczyna jeść (naśladujemy żucie). Chomik je: (powtarzamy) chleb, marchew, herbatniki, popija wszystko herbatą. Ma pełne policzki jedzenia (nabieramy powietrza i robimy baloniki z policzków). Zadowolony chomik woła z radości na myśl o nowym dniu pełnym przygód: och! ach! ech! ych! oho ho! Myślę, że możemy już wrócić do naszej krainy. Zamykamy oczy i powtarzamy zaklęcie: ohohohohohoho, ehehehehehehe, uhuhuhuhuhuhu, yhyhyhyhyhyhy, honolulu ,henelele,,hinelili, hops.

3. Zabawy i ćwiczenia oddechowe:
Poszczanie baniek mydlanych

4. Zabawy i ćwiczenia słuchowe:
Rozpoznawanie głosów kolegów i koleżanek ( lub domowników)„ Kto to powiedział”?.

5. Zabawy i ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy:
„ Przesyłanie całusków”- robimy tzw. dziobek i przesyłamy całuski


Do tematu „DZIEŃ DZIECKA”(25.05.2020- 29.05.2020)

1. Słuchanie opowiadania „INDIANIE”.
Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy  i pokazujemy ćwiczenia narządów mowy a dziecko naśladuje.

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (kląskanie) przez most (usta jak do U) i przez prerię (usta jak do I). Konie zmęczyły się ( parskają ) i dają znak, że chcą pić: ihaha. Ihaha...Indianie zatrzymują konie: prrr.. prr....Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie zobaczyli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie ) i zasnęli (chrapanie).Rano Indianie zawołali konie: a-o-e, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię a potem przez most. Wrócili do wioski witając się ze swoimi dziećmi ( cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami ( cmokając całujemy palce lewej ręki).

2 .ZABAWA SŁUCHOWA „ Co słyszą moje uszy"
Wsłuchiwanie się w ciszę - wyłapywanie dźwięków z otoczenia,  Przez określony czas np. 1 minuty zamykamy oczy i staramy się „wyłapać” jak najwięcej dźwięków z otoczenia np. kapanie wody, tykanie zegara, odgłos samochodu, granie radia, odgłosy kuchenne, odgłosy zwierząt, rozmowy itd. Porównujemy, co komu udało się usłyszeć. Kto usłyszał więcej dźwięków w określonym czasie ten wygrywa.

4.Ćwiczenia oddechowe „Zabawy z balonem”.
Dziecko dostaje nadmuchany już balonik i bawimy się np. ( Nie dotykamy balona rękoma tylko dmuchamy na niego.)
- „Który balon poleci wyżej?”
- „”Który balon dłużej utrzyma się w powietrzu?”


DO TEMATU:  „ MOJA MAMA” ( 18.05.2020- 22.05.2020)

1. ĆWICZENIA ODDECHOWE
potrzebne materiały: biały karton z konturami wazonika, wycięte np. ozdobnym dziurkaczem lub wydarte przez rodzica kwiatki , klej roślinny w sztyfcie.
Dziecko układa po kolei kwiatki i stara się wdmuchać je na kartkę . w miejscu do którego „dodmucha” kwiatka przykleja go. Zabawa trwa do momentu , aż powstanie ładny bukiecik.

2. Słuchanie opowiadania „Śniadanie Puchatka”. Rodzic czyta i demonstruje poprawnie wykonane ćwiczenia, dziecko naśladuje.

ŚNIADANIE PUCHATKA

Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął i bardzo mocno ziewnął (ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty wyruszył wiec do lasu na poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą ścieżką (przesuwamy językiem po zębach) rozgląda się w prawo i lewo. Próbuje wyczuć gdzie jest dziupla z miodem (kilka razy wdychamy powietrze nosem, a wydychamy ustami) stanął przed wysokim drzewem. Spojrzał w górę (językiem dotykamy górnej wargi) i zobaczył dziuplę, z której wypływał pyszny miodzik. Kubuś zaczął więc wspinać się po drzewie. Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem. Oblizał ją całą dokładnie (wysuwamy język z buzi i lekko ruszamy w górę i w dół) i wsuną łapkę ponownie i znowu ja oblizał. Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić. Oblizuje wiec językiem dokładnie wargi, dotyka do kącików ust, a na koniec oblizuje ząbki. (usta cały czas szeroko otwarte). Misiu poczuł ,że jego brzuszek jest już pełen. Zszedł z drzewa i ruszył w drogę powrotną. Musiał iść tą samą wyboistą dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), więc gdy doszedł do swojego domku był bardzo zmęczony wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).

3. Co robi mama?- nazywanie czynności – praca z obrazkiem.
Dziecko nazywa czynności na poszczególnych obrazkach.

ilustracja prac domowych mamy


DO TEMATU :  IDZIEMY DO  ZOO ( 11.05.2020- 15..05.2020)

1. Słuchanie opowiadania o przygodach Pana Języczka.
Dziecko słucha i wykonuje ćwiczenia narządów mowy , które poprawnie wykonuje rodzic. Dziecko sprawdza swoje wykonanie ćwiczenia w lusterku.

ZOO

Jest piękny, słoneczny dzień. Pan Języczek wybiera się do Zoo. Spaceruje od klatki do klatki (wołamy: „tup, tup”).W pierwszej klatce widzi małpy. Skaczą po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadają banany (poruszamy buzią) i wydają małpie okrzyki (wołamy:”ooo”). W drugiej klatce mieszka wilk. Jest dziś bardzo zły – pokazuje zębiska (pokazujemy zęby), warczy („wrr”).W trzeciej klatce osiołek wydaje osiołkowe odgłosy („i-o, i-o, i-o”), i skacze wymachując tylnymi kopytami (uderzamy językiem o podniebienie). Następnie Pan Języczek spotyka węża. Wąż syczy („ssss”). Pan Języczek odwiedza słonia. Słoń chwali się swoją zwinną trąbą (wysuwamy język z buzi jak najdalej na brodę). Potem Pan Języczek idzie obejrzeć krokodyla, który głośno kłapie paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte z przodu).O! Jest żyrafa, ma bardzo długą szyje (próbujemy sięgnąćjęzykiem do nosa). W tej wielkiej klatce mieszka orzeł. Ma piękne, duże skrzydła (podnosimy się z przysiadu, machając rękoma „skrzydłami” – wdychamy powietrzenosem, wydychamy ustami). A któż tam leży w bajorku? To hipopotam. Chyba jest śpiący, bo ziewa (głośno ziewamy, otwierając szeroko buzię). Po skałach skacze zwinna kozica (dotykamy czubkiem języka ostatnich dolnych i górnych zębów). A tu jest akwarium żółwia. Żółwiowi nigdzie się nie spieszy. Bardzo wolno spaceruje (wolnowysuwamy na brodę i chowamy język do buzi, nie opierając go o zęby). Tuż obok jest akwarium pięknych ryb. Czy te ryby chcą coś powiedzieć (układamy usta w „rybi pyszczek”)? Pan Języczek jest już bardzo zmęczony, odwiedził wszystkie zwierzęta w zoo. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

2. Zagadki słuchowe „Jakie zwierzę wydaje taki dźwięk?” https://www.youtube.com/watch?v=GmPYvyPSJ58

3. Zwierzęta
Nazwij wszystkie zwierzęta.
zwierzęta egzotyczne- ilustracje

4. Opowiadanie obrazka „W zoo”.
Co widzisz na obrazku ?”

ilustracja "W zoo"


DO TEMATU : NA WIEJSKIM PODWÓRKU ( 04.05.2020- 08.05.2020)

1. Nazywanie zwierząt żyjących na wiejskim podwórku

ilustracje zwierząt gospodarczych

zwierzęta z wiejskiego podwórka

2. Słuchanie bajki ortofonicznej.
Dziecko ma przed sobą lusterko. Rodzic czyta i razem z dzieckiem naśladuje odgłosy zwierząt.

" W zagrodzie Małgosi"-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, da.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
aż Małgosia jeść im da.

3. Zagadki słuchowe „Jakie to zwierzę wydaje taki dźwięk?” https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE


DO TEMATU: MÓJ DOM (27.04. 2020-30.04.2020)

1. Słuchanie opowiadania. Wykonywanie ćwiczeń.
Rodzic czyta i pokazuje poprawnie wykonane ćwiczenie- dziecko naśladuje.

MAŁA MYSIA

Wczesnym rankiem mała myszka Mysia wyszła ze swojej norki na poszukiwanie przygód (język wysuwamy daleko do przodu). Rozgląda się ciekawie dookoła (język oblizuje szeroko otwarte usta). Zastanawia się w którą stronę iść na spacer: w lewo czy w prawo. Poszła w lewo i weszła do gęstego lasu. Rozgląda się (oblizywanie warg). Patrzy w górę na rosnące drzewa ( język do nosa) i w dół na mięciutki mech (na brodę). W oddali słychać odgłosy leśnych ptaków. Mała myszka próbuje je naśladować: kukukukuku- tak kuka kukułka, huuhuu, huuhuu – teraz słychać sowę; puk, puk – to dzięcioł stukający w drzewo. Po krótkiej wędrówce Mysia doszła na polanę poczuła się zmęczona i głodna. Wyjęła z torby śniadanie i zaczęła je jeść ( naśladujemy ruchy żucia). Po śniadaniu Mysia oblizuje wąsik(górna warga) oraz ząbki (górne i dolne zęby). Zrobiło się późno i Mysia postanowiła wrócić do domku. A tam czekała na nią niespodzianka. Przyszli do niej goście: kurka (kokoko), żabka (kum, kum), i kaczuszka (kwa, kwa) Mysia powitał ją serdecznie (cmokając całujemy palce obu rąk) poczęstowała ich herbatą. Ale picie było gorące, wiec goście musieli mocno dmuchać, aby je ostudzić (dmuchamy). Gdy nastał wieczór goście pożegnali się i poszli do domu (cmokamy palce). Myszka poszła do łazienki, aby się umyć. Umyła zęby i wypłukała usta (nabieramy powietrza i poruszamy policzkami). Potem ubrała piżamkę i poszła spać (chrapanie). Dobranoc Mysiu!

2. Zabawy oddechowe Dmuchanie w wiatraczki
Zabawy oddechowe z użyciem wiatraczka.


DO TEMATU:  KOLOROWE WITAMINY( 20.04.2020- 24.04.2020)

1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY ZE SŁONKIEM: https://cloud1s.edupage.org/cloud/cwiczenia_aparatu_artykulacyjnego_z_kwiatkiem.pdf?z%3AwR%2BQc4hkC5u0fINTVu9BFXvIzkkjMsJ%2BCQGVFZCXvKvsWnswXHcG%2Bd6yC6XwhjwS

2. Słuchanie opowiadania. Wykonywanie ćwiczeń narządów mowy przy lusterku.

„Języczek wędrowniczek”

Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).


DO TEMATU:MALI  EKOLODZY ( 14.04.2020- 17.04.2020)

1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY:

Ćwiczenia warg:
1. Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
2. Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”

2. Słuchanie opowiadania „Pan języczek”.
Rodzic czyta i pokazuje odpowiednio wykonane ćwiczenia a dziecko naśladuje je.

Pan Języczek postanawia zrobić pranie (robimy pralkę – napełniamy policzki powietrzem). Otwiera drzwiczki (szeroko otwieramy usta) i wkłada do pralki brudne ubrania (wrzucamy do buzi wymyślone koszulki, skarpetki). Pan Języczek wsypuje proszek (paluszkami sypiemy wymyślony proszek na wyciągnięty język), zamyka pralkę (zaciskamy mocno usta) oraz włącza urządzenie (dotykamy czubek noska). I już zabrudzone ubrania się piorą (wykonujemy językiem kółka po wewnętrznej stronie policzków), a potem wirują (wykonujemy językiem kółka po wewnętrznej stronie warg).
Pan Języczek rozwiesza sznurek na w ogrodzie pranie (czubek języka przesuwa się z jednego kącika ust do drugiego). Wyprane rzeczy pięknie pachną (wciągamy nosem powietrze i wypuszczamy ustami)… Pan Języczek strzepuje każdą wypraną rzecz (kląskamy kilka, kilkanaście razy) i rozwiesza je na sznurku (otwieramy szeroko usta i dotykamy czubkiem języka górny ząb, opadamy na dno jamy ustnej i znów podnosimy do kolejnego górnego ząbka). Dobrze, że wieje wiatr – osuszy mokre ubranka (dmuchamy na wyciągniętą dłoń tak, aby czuć strumień powietrza).
Pranie już wyschło i czas je zdjąć (otwieramy szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkie górne zęby po kolei). Na koniec Pan Języczek prasuje czyste ubranka (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu od zębów do gardła i z powrotem).

3. Ćwiczenia oddechowe z gazetami
Ćwiczenie wykonujemy z gazetami. Najlepiej jak to będą najzwyklejsze gazety, takie czarno-białe, które zalegają nam w domu. Jeżeli nie mamy gazety możemy wykorzystać papier z drukarki.
Ćwiczenia:
-dmuchamy na kawałek gazety trzymany oburącz,
-zwijamy kawałek gazety w kulkę i zdmuchujemy,
-rozkładamy gazetę i rozdzieramy ją na paski, a dalej na małe kawałeczki (oprócz ćwiczenia oddechowego w ten sposób ćwiczymy też małą  motorykę. ) Te małe kawałeczki zdmuchujemy  z dłoni z powierzchni stołu itp.
Po wykonaniu zadania sprzątamy, czyli wrzucamy resztki gazet do odpowiedniego kosza na papier.


DO TEMATU: ŚWIĘTA WIELKANOCNE ( 14.04.2020-17.04.2020)

Materiały do pobrania:
ZABAWY NARZĄDÓW MOWY Z ZAJĄCZKIEM
https://cloud2s.edupage.org/cloud/zajaczki_cwiczenia_artykulacyjne.pdf?z%3AIOzqh9O2gb3czRrFMMM%2F%2FTAyE62STt5Ug%2Bh

1. Słuchanie opowiadania o przygodach Pana Języczka. Rodzic czyta i pokazuje prawidłowo wykonane ćwiczenia- dziecko naśladuje.

Wspominamy Wielkanoc. Pan Języczek również przygotował się do świąt i upiekł ciasto. Najpierw do miski (z języka robimy miseczkę – boki podnosimy ku górze, aby na środku powstało zagłębienie) wsypał mąkę i cukier (nad językiem wykonujemy ruchy palcami, jakbyśmy posypywali go cukrem), dodał masło (przyklejamy język do podniebienia). Następnie wbił do ciasta cztery jajka (zaciskamy usta i otwieramy je energicznie, aby powstało „pyknięcie” – 4 razy). Wszystkie składniki wymieszał (język obraca się w buzi w jedną stronę, potem w drugą). Pan Języczek wstawił ciasto do piekarnika (szeroko otwieramy buzię, po czym ją zamykamy i utrzymujemy powietrze w napompowanych policzkach przez kilkanaście sekund). W domu czuć było piękny zapach ciasta (kilka razy wciągamy powietrze nosem i wypuszczamy ustami). Pan Języczek wyjął gorące ciasto z piekarnika (dmuchamy na otwartą dłoń, jakbyśmy studzili ciasto), polał je polewą czekoladową (czubek języka powoli przesuwa się po górnych, a potem dolnych zębach), a następnie posypał rodzynkami (czubek języka dotyka każdego górnego ząbka po kolei). Ciasto wyglądało pięknie… Pan Języczek nie mógł się doczekać i spróbował kawałeczek… Było naprawdę pyszne (oblizujemy się, mruczymy i głaszczemy brzuszek)! 


 DO TEMATU: DZIEŃ I NOC ( 30.03.2020-03.04.2020)

1. Ćwiczenia narządów mowy
rodzic czyta wiersz i demonstruje poprawne wykonanie ćwiczeń. Dziecko powtarza ćwiczenia kontrolując swoje wykonanie w lusterku.

„Gimnastyka"
Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje.
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje,
Pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą
Zwinąć język w rurkę małą?
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka.

2. ZABAWA ODDECHOWA.
W np. formie do pieczenia ciasta umieszczamy jakiś obrazek. Zasypujemy go dokładnie całego solą lub ryżem. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie pokrywającej warstwy ( lub tylko fragmentu obrazka) i odgadnięcie co jest na nim. Następnie jeżeli dziecko odgadło już co jest na obrazku możemy rozciąć go (w zależności od umiejętności dzieci  w składaniu obrazka z części mogą to być 2,3,4 części. Zadaniem dziecka jest ponowne złożenie części w całość.

3. Poszerzanie słownika czynnego dzieci. Zapoznanie z nazwami czynności Rozmowy w oparciu o ilustracje „Co robią dzieci?”
ilustracja czynności dzieci

czynnosci dzieci- ilustracja

zabawy dzieci- ilustracja

 ilustracja- zabawy dzieci


DO TEMATU: WIOSENNE PORZĄDKI ( 25.03.2020.- 27.03.2020)

1. Słuchanie opowiadania "Porządki". Rodzic czyta i pokazuje poprawnie wykonanie ćwiczenia- dziecko naśladuje.

To jest myszka i jej domek. Gdy tylko zaświeciło słońce, myszka wyszła przed domek (wysuwanie języka jak najdalej na brodę), rozejrzała się dookoła (zataczanie kółka językiem), spojrzała w prawo, a potem w lewo (język dotyka prawego i lewego kącika ust). Postanowiła wrócić do domu i zrobić w nim porządki. Najpierw umyła sufit (język dotyka podniebienia), potem zamiatała podłogę, (język wykonuje ruchy na dnie jamy ustnej), wytarła kurze z mebli (język myje wewnętrzną stronę zębów), umyła okna, najpierw jedno (wypychamy językiem policzek), potem umyła drugie. Na koniec wyciągnęła odkurzacz i odkurzyła dywanik . Ponieważ odkurzacz nie wyczyścił dokładnie dywanika, myszka wzięła trzepaczkę i wytrzepała dywanik (mlaskanie językiem). Teraz myszka postanowiła coś zjeść. Nałożyła na miseczkę (język układamy w miseczkę) tik- taka i odpoczęła po ciężkiej pracy.

2.WIOSENNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA https://view.genial.ly/5e81d3e77fd6910db4873c77/video-presentation-wiosenna-gimnastyka-buzi-i-jezyka?fbclid=IwAR3PK--oKD9EIgdiBc97rruLEFtCljz1-3z13enYq-wNxrwyM05XrnoVkX8

3. Słuchanie opowiadania „Osiołek”.
Rodzic czyta i pokazuje dziecku poprawnie wykonane ćwiczenia, dziecko naśladuje je kontrolując się w lusterku.

„OSIOŁEK”
Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i ziewnął (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie buzi) i dokładnie zaczął ją żuć(żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki żeby były czyste, każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać(przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biega po polanie (kląskanie), a ruchy te naśladuje język – raz w górę (język do nosa). Raz w dół (język na brodę, buzia szeroko otwarta). Zmęczony osiłek podchodzi do strumyka i pije wodę (język zwinięty w rurkę). Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i zewnętrznej ścianie zębów) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków)

4. Logopedia na wesoło: https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I&feature=youtu.be 
Rodzic czyta wierszyk rytmicznie i naśladuje instrumenty muzyczne, dziecko naśladuje. Następnie mówią wspólnie wierszyk:
"Dziesięć palców mam"
Dziesięć palców mam – na pianinie gram
i dwie rączki mam – na bębenku gram.
Dziesięć palców mam i na trąbce gram
i dwie ręce mam, więc zaklaszczę wam.