Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Logopedia

1.ĆWICZYMY ZE ZWIERZĄTKAMI- ćwiczenia narządów artykulacyjnych

ilustracja "ćwiczymy ze zwierzetami"

2. Zrób takie miny jak słonko

słońce

3.Wyliczanka „palce do palców”

Gdy się rączki spotykają, (dotykamy dłońmi rączek dziecka)
to od razu się witają. (pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się kciuki spotykają, (dotykamy kciukami kciuki dziecka)
to od razu się witają.(pocieramy, ściskamy, przybijamy piątkę, udajemy całusy)
Gdy się palce spotykają (dotykamy palcami palców dziecka),
to od razu się witają (pocieranie, ściskanie, przybicie piątki lub całus).

4.Wiosenne ćwiczenia artykulacyjne

  • Dodatkowe zabawy: wytnij dziecku kwiatki ( kwiatki do wydrukowania), wspólnie narysujcie trawę. Zadaniem dziecka będzie wdmuchać każdy kwiatek na trawkę i przykleić go.

propozycje zabaw logopedycznych

 

5. Życzenia wakacyjne

Życzenia wakacyjne


TEMAT: BEZPIECZNE WAKACJE (15.06.2020-19.06.2020)

1. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze „Zwierzęce gadanie”.
Rodzic czyta początek- dziecko dopowiada:
Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau.
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Ku-ku-ryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie mają głosu!

2. Ćwiczenia oddechowe
Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:
długo – krótko – długo
słabo – mocno – bardzo mocno

3. Wąchanie kwiatów, kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach. (Pamiętajmy aby zapachy nie były bardzo intensywne)

4. Zawody statków
Z papieru lub łupinki po orzechach możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub w misce z wodą
https://zabawyzdzieckiem.pl/zabawy/3-5/99-lodeczki-z-orzecha

5. Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy.

6. Czym pojadę na wakacje? – zabawa ćwicząca wargi i język.
Poproście rodzica, aby naśladował odgłosy pojazdów. Waszym zadaniem jest odgadnięcie ich nazw i powtórzenie odgłosów.
motor – brum, brum;
samochód – buuum, buum;
pociąg – ciuch, ciuch, ciuch, ciuch
samolot – wrzuuu;
autobus – bum, bum, bum, bum;
rower – dzyń, dzyń;

7. Myjnia samochodowa – zabawa masażyk.
Czas na relaks. W zabawie będziecie samochodem (wykonajcie klęk podparty), który wjeżdża do myjni. Rodzic klęczy z boku, wykonuje masażyk, naśladując czynności mycia auta:
polewanie wodą – gładzi dłonią plecy,
skrapianie szamponem – lekko uderza opuszkami palców,
szczotkowanie karoserii – lekko drapie szybkimi ruchami,
woskowanie – lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni,
suszenie samochodu – pociera, na przemian, dłońmi,
przecieranie szyb i lusterek – wykonuje okrężne ruchy masujące.
Przy powtórzeniu zabawy zamieniacie się rolami. Pamiętajcie, aby wszystkie ruchy wykonywać delikatnie

8. KARTA PRACY
-rodzic szykuje kilka różnych rzeczy. Dziecko wszystkie nazywa a następnie  wymienia tylko te które można zabrać na wakacje próbując podzielić ich nazwy na sylaby np. pił-ka, ko-ło, ka-lo-sze itd.
MIŁEJ ZABAWY.


DO TEMATU: „ CO W TRAWIE PISZCZY?”” ( 08.06. 2020- 12.06.2020)

1. Słuchanie opowiadania – rodzic czyta i pokazuje prawidłowe wykonanie ćwiczeń. Dziecko naśladuje.

PIKNIK

Dzień był bardzo pogodny. Miś Uszatek, Króliczek i Prosiaczek postanowili zaczerpnąć świeżego powietrza, więc zaplanowali udać się do lasu na piknik. Uszatek przygotował koszyk wypełniony po brzegi przysmakami (robimy z języka „koszyk” – boki i przód językaunosimy do góry tak, aby na środku powstało wgłębienie). Króliczek zabrał duży koc (wysuwamy szeroki język na brodę). Kiedy wszystko było już gotowe ruszyli do lasu (wypowiadamy: tup, tup). Podążając leśnymi ścieżkami obserwują skaczące (dotykamyczubkiem języka na przemian górnych i dolnych zębów zaczynając od lewej strony) po gałęziach drzew wiewiórki z puszystymi ogonkami. Kiedy dotarli na leśną polanę rozłożyli koc (wysuwamy szeroki język na brodę). Zmęczeni drogą rozsiadają się wygodnie na kocu i zabierają się do jedzenia pyszności z koszyka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym). Kiedy już się posilili, postanowili pospacerować po lesie. Miś Uszatek dostrzegł kilka dorodnych grzybów, które delikatnie zerwał i włożył do opróżnionego wcześniej koszyka (robimykoszyk z języka - boki i przód języka unosimy do góry tak, aby na środku powstało wgłębienie). Króliczek nie miał szczęścia do grzybów, ale pod jednym bardzo dużym drzewem zauważył norę lisa (otwieramy buzię szeroko i cofamy język jak najdalej do tyłu). Był tym odkryciem tak poruszony, że natychmiast pobiegł (dotykamy kolejno zębów górnych potem dolnych, zaczynając od prawejstrony) o wszystkim powiedzieć przyjaciołom. Kiedy tak spacerowali po lesie zaczęło się ściemniać, więc z uśmiechem na twarzy (uśmiechamy się bardzo szeroko nie pokazując zębów) udali się w drogę powrotną do domu.

KARTA PRACY „ CZY TAK MOŻE BYĆ?”
ilustracja źrebaka

KARTA PRACY- Narysuj  biedronkę po śladzie i pokoloruj ją.  


DO TEMATU „DZIEŃ DZIECKA” (01.06. 2020- 05.062020)

1.Słuchanie opowiadania „INDIANIE”.
Dziecko ma przed sobą lusterko.  Opowiadamy  i pokazujemy ćwiczenia narządów mowy a dziecko naśladuje.

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi (cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami (cmokając całujemy palce lewej ręki). Wsiadają na swoje konie i jadą (kląskanie) przez most (usta jak do U) i przez prerię (usta jak do I). Konie zmęczyły się ( parskają ) i dają znak, że chcą pić(: ihaha. Ihaha.)..Indianie zatrzymują konie: prrr.. prr....Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie zobaczyli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (mlaskanie i oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie ) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zawołali konie: a-o-e, y-u-i (przeciągamy samogłoski). Wsiedli na nie i pojechali przez prerię a potem przez most. Wrócili do wioski witając się ze swoimi dziećmi ( cmokając całujemy palce prawej ręki) i żonami ( cmokając całujemy palce lewej ręki).

2 .ZABAWA SŁUCHOWA „ Co słyszą moje uszy"

Wsłuchiwanie się w ciszę - wyłapywanie dźwięków z otoczenia,  Przez określony czas np. 1 minuty zamykamy oczy i staramy się „wyłapać” jak najwięcej dźwięków z otoczenia np. kapanie wody, tykanie zegara, odgłos samochodu, granie radia, odgłosy kuchenne, odgłosy zwierząt, rozmowy itd. Porównujemy, co komu udało się usłyszeć. Kto usłyszał więcej dźwięków w określonym czasie ten wygrywa.

3. ĆWICZENIA ODDECHOWE „Zabawy z balonem”. Dziecko dostaje nadmuchany już balonik i bawimy się np. ( Nie dotykamy balona rękoma tylko dmuchamy na niego.)
a) „Który balon poleci wyżej?”
b) "Który balon dłużej utrzyma się w powietrzu?”


DO TEMATU : W ZOO ( 25.05.2020- 29. 05.2020)

1. Słuchanie opowiadania o przygodach Pana Języczka.
Dziecko słucha i wykonuje ćwiczenia narządów mowy , które poprawnie wykonuje rodzic. Dziecko sprawdza swoje wykonanie ćwiczenia w lusterku.

ZOO

Jest piękny, słoneczny dzień. Pan Języczek wybiera się do Zoo. Spaceruje od klatki do klatki (wołamy: „tup, tup”). W pierwszej klatce widzi małpy. Skaczą po gałęziach (dotykamyczubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadają banany (poruszamy buzią) i wydają małpie okrzyki (wołamy:”ooo”). W drugiej klatce mieszka wilk. Jest dziś bardzo zły – pokazuje zębiska (pokazujemy zęby), warczy („wrr”). W trzeciej klatce osiołek wydaje osiołkowe odgłosy („i-o, i-o, i-o”), i skacze wymachując tylnymi kopytami (uderzamy językiem o podniebienie). Następnie Pan Języczek spotyka węża. Wąż syczy („ssss”). Pan Języczek odwiedza słonia. Słoń chwali się swoją zwinną trąbą (wysuwamy język z buzi jak najdalej na brodę). Potem Pan Języczek idzie obejrzeć krokodyla, który głośno kłapie paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte z przodu). O! Jest żyrafa, ma bardzo długą szyje (próbujemy sięgnąć językiem do nosa). W tej wielkiej klatce mieszka orzeł. Ma piękne, duże skrzydła (podnosimy się z przysiadu, machając rękoma„skrzydłami” – wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami). A któż tam leży w bajorku? To hipopotam. Chyba jest śpiący, bo ziewa (głośno ziewamy, otwierając szeroko buzię). Po skałach skacze zwinna kozica (dotykamy czubkiem języka ostatnich dolnych i górnych zębów). A tu jest akwarium żółwia. Żółwiowi nigdzie się nie spieszy. Bardzo wolno spaceruje (wolno wysuwamy na brodę i chowamy język do buzi, nie opierając go o zęby). Tuż obok jest akwarium pięknych ryb. Czy te ryby chcą coś powiedzieć (układamy usta w„rybi pyszczek”)? Pan Języczek jest już bardzo zmęczony, odwiedził wszystkie zwierzęta w zoo. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

2.Zagadki słuchowe „Jakie zwierzę wydaje taki dźwięk?” https://www.youtube.com/watch?v=GmPYvyPSJ58

3.Zwierzęta  egzotyczne. Nazwij wszystkie zwierzęta.

Zwierzęta egzotyczne

4.Opowiadanie obrazka „W zoo”. Co widzisz na obrazku ?”

Zoo 


DO TEMATU:  „ ZABAWY Z MAMĄ I TATĄ” ( 18.05.2020- 22.05.2020)

1. ĆWICZENIA ODDECHOWE 
potrzebne materiały: biały karton z konturami wazonika, wycięte np. ozdobnym dziurkaczem lub wydarte przez rodzica kwiatki , klej roślinny w sztyfcie.
Dziecko układa po kolei kwiatki i stara się wdmuchać je na kartkę . w miejscu do którego „dodmucha” kwiatka przykleja go. Zabawa trwa do momentu , aż powstanie ładny bukiecik.

2.SŁUCHANIE OPOWIADANIA „Śniadanie Puchatka”.
Rodzic czyta i demonstruje poprawnie wykonane ćwiczenia, dziecko naśladuje.

ŚNIADANIE PUCHATKA
Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął i bardzo mocno ziewnął (ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty wyruszył wiec do lasu na poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą ścieżką (przesuwamy językiem po zębach) rozgląda się w prawo i lewo. Próbuje wyczuć gdzie jest dziupla z miodem (kilka razy wdychamy powietrze nosem, a wydychamy ustami) stanął przed wysokim drzewem. Spojrzał w górę (językiem dotykamy górnej wargi) i zobaczył dziuplę, z której wypływał pyszny miodzik. Kubuś zaczął więc wspinać się po drzewie. Sięgnął łapką do dziupli i wyjął ją oblepioną miodem. Oblizał ją całą dokładnie (wysuwamy język z buzi i lekko ruszamy w górę i w dół) i wsuną łapkę ponownie i znowu ja oblizał. Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić. Oblizuje wiec językiem dokładnie wargi, dotyka do kącików ust, a na koniec oblizuje ząbki. (usta cały czas szeroko otwarte). Misiu poczuł ,że jego brzuszek jest już pełen. Zszedł z drzewa i ruszył w drogę powrotną. Musiał iść tą samą wyboistą dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole), więc gdy doszedł do swojego domku był bardzo zmęczony (wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).

3.Co robi mama?- nazywanie czynności – PRACA Z OBRAZKIEM.  
Dziecko nazywa czynności na poszczególnych obrazkach.

Ilustracje czynności mamy w domu

4. NARYSUJ MISIA PO ŚLADZIE I POKOLORUJ GO. ( OBRAZEK MISIA DO WYDRUKOWANIA).
POSŁUCHAJ WIERSZYKA O NIEDŹWIADKU
Kółko małe,
Kółko duże.
Kto poskacze przez kałuże?
Jedna, druga łapka.
Trzecia, czwarta łapka.
Jedno ucho, drugie ucho
Czarne oko- jedno, drugie-
I nosek niedźwiadka.
Teraz trzeba go nakarmić,
By nie poczuł głodu.
Przynieś szybko lub narysuj
Duży słoik miodu.”.


DO TEMATU : NA WIEJSKIM PODWÓRKU ( 11.05.2020- 15.05.2020)

1. Nazywanie zwierząt żyjących na wiejskim podwórku

ilustracja zwierząt gospodarczych

ilustracja zwierząt z wiejskiego podwórka

2. Słuchanie bajki ortofonicznej .
Dziecko ma przed sobą lusterko. Rodzic czyta i razem z dzieckiem naśladuje odgłosy zwierząt.

" W zagrodzie Małgosi"-bajka ortofoniczna E. Michałowskiej
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, da.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
aż Małgosia jeść im da.

3.Zagadki słuchowe „Jakie to zwierzę wydaje taki dźwięk?” https://www.youtube.com/watch?v=g0y37RE8xwE


DO TEMATU:KTO TY JESTEŚ? POLAK MAŁY”( 04.05. 2020-08.05.2020)

1. Słuchanie opowiadania. Wykonywanie ćwiczeń.
Rodzic czyta i pokazuje poprawnie wykonane ćwiczenie- dziecko naśladuje.

MAŁA MYSIA
Wczesnym rankiem mała myszka Mysia wyszła ze swojej norki na poszukiwanie przygód (język wysuwamy daleko do przodu). Rozgląda się ciekawie dookoła (język oblizuje szeroko otwarte usta). Zastanawia się w którą stronę iść na spacer: w lewo czy w prawo. Poszła w lewo i weszła do gęstego lasu. Rozgląda się( oblizywanie warg). Patrzy w górę na rosnące drzewa ( język do nosa) i w dół na mięciutki mech (na brodę). W oddali słychać odgłosy leśnych ptaków. Mała myszka próbuje je naśladować: kukukukuku- tak kuka kukułka, huuhuu, huuhuu – teraz słychać sowę; puk, puk – to dzięcioł stukający w drzewo. Po krótkiej wędrówce Mysia doszła na polanę poczuła się zmęczona i głodna. Wyjęła z torby śniadanie i zaczęła je jeść ( naśladujemy ruchy żucia). Po śniadaniu Mysia oblizuje wąsik(górna warga) oraz ząbki (górne i dolne zęby) zrobiło się późno i Mysia postanowiła wrócić do domku. A tam czekała na nią niespodzianka. Przyszli do niej goście: kurka (kokoko), żabka (kum, kum), i kaczuszka (kwa, kwa) Mysia powitał ją serdecznie (cmokając całujemy palce obu rąk) poczęstowała ich herbatą. Ale picie było gorące, wiec goście musieli mocno dmuchać, aby je ostudzić (dmuchamy). Gdy nastał wieczór goście pożegnali się i poszli do domu (cmokamy palce). Myszka poszła do łazienki, aby się umyć. Umyła zęby i wypłukała usta (nabieramy powietrza i poruszamy policzkami). Potem ubrała piżamkę i poszła spać (chrapanie). Dobranoc Mysiu!

2. ĆWICZENIA ODDECHOWE- OZDABIAMY MYSZKĘ
Ozdób myszkę według własnego pomysłu- kredkami, farbami lub plasteliną. 


DO TEMATU:  DBAMY O ZDROWIE (27.04.2020- 30.04.2020)

1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY ZE SŁONKIEM https://cloud1s.edupage.org/cloud/cwiczenia_aparatu_artykulacyjnego_z_kwiatkiem.pdf?z%3AwR%2BQc4hkC5u0fINTVu9BFXvIzkkjMsJ%2BCQGVFZCXvKvsWnswXHcG%2Bd6yC6XwhjwS

2. Słuchanie opowiadania. Wykonywanie ćwiczeń narządów mowy przy lusterku.

„Języczek wędrowniczek”
Dziecko ma przed sobą lusterko. Opowiadamy historyjkę (bajeczkę) i pokazujemy ruchy języka – a dziecko naśladuje nas.

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniku (kląskanie językiem – naśladowanie konia). Na łące zatrzymał konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła (język ruchem okrężnym oblizuje wargi: górną i dolną). Potem wszedł do lasu (język chowamy w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż (język przesuwamy po podniebieniu w stronę jamy gardłowej) i wszerz (przesuwamy językiem za zębami górnymi i dolnymi). A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby). Zauważył, że zrobiło się ciemno. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół (język przesuwamy z jednego końca ust do drugiego – od ucha do ucha, potem sięgamy nim nosa i brody – ćwiczenie powtórzyć kilka razy). Wsiadł na konia i pojechał do domu (klaskanie językiem).

3. Ćwiczenia słuchowe
Stanowią one bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego/ tzw. słuchu mownego/. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.

Przykłady:
1. „ Co słyszę?” – dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują, rozpoznają odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy.
2. „ Zgadnij, co wydało dźwięk?” – uderzanie pałeczką w szkło, , metal, kamień, drewno itp. Toczenie różnych przedmiotów po podłodze / np. piłki, kasztana, kamienia/, rozpoznawanie odgłosu przez dzieci.
3. Rozpoznawanie różnych przedmiotów w zamkniętym pudełku po wydawanym odgłosie – groch, kamyki, gwoździe, cukier, kasza itp.
4. Uderzanie o siebie klockami, łyżeczkami, garnuszkami; uderzanie łyżeczką o pustą szklankę, o szklankę z wodą, klaskanie, darcie papieru, gniecenie papieru, przelewanie wody( z wysokości, z niska), drapanie po szkle, papierze, stole.
5. Rozpoznawanie głosu, szmeru, źródła dźwięku – miejsca, kierunku, odległości, ilości dźwięków (dużo- mało), głośności ( cicho – głośno).
6. Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika. 


DO TEMATU:  KODEKS MAŁEGO EKOLOGA (20.04.2020-24.04.2020)

1. ĆWICZENIA NARZĄDÓW MOWY:

Ćwiczenia warg:
1.
Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
2. Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”

2.Słuchanie opowiadania „Pan języczek”.
Rodzic czyta i pokazuje odpowiednio wykonane ćwiczenia a dziecko naśladuje je.

Pan Języczek postanawia zrobić pranie (robimy pralkę – napełniamy policzki powietrzem). Otwiera drzwiczki (szeroko otwieramy usta) i wkłada do pralki brudne ubrania (wrzucamy do buzi wymyślone koszulki, skarpetki). Pan Języczek wsypuje proszek (paluszkami sypiemy wymyślony proszek na wyciągnięty język), zamyka pralkę (zaciskamy mocno usta) oraz włącza urządzenie (dotykamy czubek noska). I już zabrudzone ubrania się piorą (wykonujemy językiem kółka po wewnętrznej stronie policzków), a potem wirują (wykonujemy językiem kółka po wewnętrznej stronie warg).
Pan Języczek rozwiesza sznurek na w ogrodzie pranie (czubek języka przesuwa się z jednego kącika ust do drugiego). Wyprane rzeczy pięknie pachną (wciągamy nosem powietrze i wypuszczamy ustami). Pan Języczek strzepuje każdą wypraną rzecz (kląskamy kilka, kilkanaście razy) i rozwiesza je na sznurku (otwieramy szeroko usta i dotykamy czubkiem języka górny ząb, opadamy na dno jamy ustnej i znów podnosimy do kolejnego górnego ząbka). Dobrze, że wieje wiatr – osuszy mokre ubranka (dmuchamy na wyciągniętą dłoń tak, aby czuć strumień powietrza).
Pranie już wyschło i czas je zdjąć (otwieramy szeroko buzię, dotykamy czubkiem języka wszystkie górne zęby po kolei). Na koniec Pan Języczek prasuje czyste ubranka (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu od zębów do gardła i z powrotem).

3.Ćwiczenia oddechowe z gazetami
Ćwiczenie wykonujemy z gazetami. Najlepiej jak to będą najzwyklejsze gazety, takie czarno-białe, które zalegają nam w domu. Jeżeli nie mamy gazety możemy wykorzystać papier z drukarki.
Ćwiczenia:
-dmuchamy na kawałek gazety trzymany oburącz,
-zwijamy kawałek gazety w kulkę i zdmuchujemy,
-rozkładamy gazetę i rozdzieramy ją na paski, a dalej na małe kawałeczki (oprócz ćwiczenia oddechowego w ten sposób ćwiczymy też małą  motorykę. ) Te małe kawałeczki zdmuchujemy  z dłoni z powierzchni stołu itp.
Po wykonaniu zadania sprzątamy, czyli wrzucamy resztki gazet do odpowiedniego kosza na papier.


DO TEMATU: DZIEŃ I NOC ( 14.04.2020-17.04.2020)

1.Ćwiczenia narządów mowy
rodzic czyta wiersz i demonstruje poprawne wykonanie ćwiczeń. Dziecko powtarza ćwiczenia kontrolując swoje wykonanie w lusterku.

„Gimnastyka"
Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje.
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje,
Pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą
Zwinąć język w rurkę małą?
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka.

2.ZABAWA ODDECHOWA.
W np. formie do pieczenia ciasta umieszczamy jakiś obrazek. Zasypujemy go dokładnie całego solą lub ryżem. Zadaniem dziecka jest zdmuchnięcie pokrywającej warstwy ( lub tylko fragmentu obrazka) i odgadnięcie co jest na nim. Następnie jeżeli dziecko odgadło już co jest na obrazku możemy rozciąć go( w zależności od umiejętności dzieci  w składaniu obrazka z części mogą to być 2,3,4 części. Zadaniem dziecka jest ponowne złożenie części w całość.

3.Poszerzanie słownika czynnego dzieci.
Zapoznanie z nazwami czynności Rozmowy w oparciu o ilustracje „Co robią dzieci?”

czynnosci dzieci

czynności higieniczne dzieci

aktywność sportowa dzieci

zabawy dzieci


DO TEMATU: MALUJEMY PISANKI ( 06.04.2020-10.04.2020)

Materiały do pobrania: 
ZABAWY NARZĄDÓW MOWY Z ZAJĄCZKIEM https://cloud2s.edupage.org/cloud/zajaczki_cwiczenia_artykulacyjne.pdf?z%3AIOzqh9O2gb3czRrFMMM%2F%2FTAyE62STt5Ug%2Bh

1.Słuchanie opowiadania o przygodach Pana  Języczka.
Rodzic czyta i pokazuje prawidłowo wykonane ćwiczenia- dziecko naśladuje.

Wspominamy Wielkanoc. Pan Języczek również przygotował się do świąt i upiekł ciasto. Najpierw do miski (z języka robimy miseczkę – boki podnosimy ku górze, aby na środku powstało zagłębienie) wsypał mąkę i cukier (nad językiem wykonujemy ruchy palcami, jakbyśmy posypywali go cukrem), dodał masło (przyklejamy język do podniebienia). Następnie wbił do ciasta cztery jajka (zaciskamy usta i otwieramy je energicznie, aby powstało „pyknięcie” – 4 razy). Wszystkie składniki wymieszał (język obraca się w buzi w jedną stronę, potem w drugą). Pan Języczek wstawił ciasto do piekarnika (szeroko otwieramy buzię, po czym ją zamykamy i utrzymujemy powietrze w napompowanych policzkach przez kilkanaście sekund). W domu czuć było piękny zapach ciasta (kilka razy wciągamy powietrze nosem i wypuszczamy ustami). Pan Języczek wyjął gorące ciasto z piekarnika (dmuchamy na otwartą dłoń, jakbyśmy studzili ciasto), polał je polewą czekoladową (czubek języka powoli przesuwa się po górnych, a potem dolnych zębach), a następnie posypał rodzynkami (czubek języka dotyka każdego górnego ząbka po kolei). Ciasto wyglądało pięknie. Pan Języczek nie mógł się doczekać i spróbował kawałeczek. Było naprawdę pyszne (oblizujemy się, mruczymy i głaszczemy brzuszek)!


DO TEMATU: WIOSENNE PORZĄDKI ( 30.03.2020.- 03.04.2020)

1. Słuchanie opowiadania "Porządki".
Rodzic czyta i pokazuje poprawnie wykonanie ćwiczenia- dziecko naśladuje.

To jest myszka i jej domek. Gdy tylko zaświeciło słońce, myszka wyszła przed domek (wysuwanie języka jak najdalej na brodę), rozejrzała się dookoła (zataczanie kółka językiem), spojrzała w prawo, a potem w lewo (język dotyka prawego i lewego kącikaust). Postanowiła wrócić do domu i zrobić w nim porządki. Najpierw umyła sufit (język dotyka podniebienia), potem zamiatała podłogę, (język wykonuje ruchyna dnie jamyustnej), wytarła kurze z mebli (język myje wewnętrzną stronę zębów), umyła okna, najpierw jedno (wypychamy językiem policzek), potem umyła drugie. Na koniec wyciągnęła odkurzacz i odkurzyła dywanik . Ponieważ odkurzacz nie wyczyścił dokładnie dywanika, myszka wzięła trzepaczkę i wytrzepała dywanik (mlaskanie językiem). Teraz myszka postanowiła coś zjeść. Nałożyła na miseczkę (język układamy w miseczkę) tik- taka i odpoczęła po ciężkiej pracy.

2.WIOSENNA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKAhttps://view.genial.ly/5e81d3e77fd6910db4873c77/video-presentation-wiosenna-gimnastyka-buzi-i-jezyka?fbclid=IwAR3PK--oKD9EIgdiBc97rruLEFtCljz1-3z13enYq-wNxrwyM05XrnoVkX8

3. Logopedia na wesoło: https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I&feature=youtu.be