Mali ekolodzy - 14.04.2020- 17.04.2020
WTOREK
1. Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Śmieci”
Leży pod krzakiem
Butelka stara.
Straszy wiewiórkę
Straszy komara.
I pełno gazet
Wala się wszędzie.
Przecież ich komar
Czytać nie będzie!
2. Rozmowa na temat wiersza oraz segregacji śmieci:
- Co to są śmieci?
- Co może być śmieciem?
- O jakich śmieciach była mowa w wierszu?
- Wyobraź sobie, że jesteś wiewiórką lub komarem. Co powiedziałabyś ( powiedziałbyś) osobom, które zostawiły śmieci pod krzakiem?
- Jakie są kolory pojemników do segregacji śmieci?
- Jakiego rodzaju śmieci powinniśmy wrzucać do tych pojemników?
3. Zabawa dydaktyczna „Segregujemy śmieci”.
Przygotowujemy różnego rodzaju śmieci: plastikowe butelki i różne opakowania, woreczki foliowe, gazety, słoiki, szklane butelki. Rozkładamy kartony w trzech kolorach: żółtym, niebieskim, zielonym. Zadaniem dzieci jest umieścić śmieci na odpowiedniej kartce.
4. Dzieci tworzą swój znak ekologiczny – mogą go narysować, namalować farbami, nalepić z elementów kolorowego papieru.
ŚRODA
1. Rozmowa na temat ilustracji:
ILUSTRACJA
- Jak traktujemy kogoś, kto obchodzi jakieś święto, na przykład urodziny?
- Niedługo będzie obchodziła święto nasza planeta – Ziemia. Jak możemy je uczcić, co możemy dla niej zrobić?
- Przyjrzyj się ilustracji. Czy podoba ci się to co widzisz? Dlaczego?
- Jakie śmieci widzisz?
- Co należy zrobić z papierkiem, jeśli w pobliżu nie ma kosza?
2. Zabawa rytmiczno – ruchowa do wiersza D. Gellner „Złote śmieci”
Recytujemy wiersz sylabami, a dzieci wyklaskują je rytmicznie, klaszczą na przemiennie – raz w dłonie, a raz w kolana.
Zło-te mas-ki zło-te blas-ki, zło-te spin-ki, zło-te las-ki
Zło-te suk-nie z ce-ki-na-mi prze-la-tu-ją za ok-na-mi.
Są-siad z do-mu wy-biegł z węd-ką, zło-tą las-kę zła-pał pręd-ko.
Ktoś z bal-ko-nu się wy-chy-lił, schwy-tał suk-nię
W jed-nej chwi-li.
O-bu-dzi-ły się dziew-czyn-ki bieg-ną ła-pać zło-te spin-ki.
A do-zor-ca mas-ką świe-ci i za-mia-ta zło-te śmie-ci:
Zło-te is-kry i mi-go-ty, zło-tą pusz-kę, pa-pier zło-ty, mru-cząc:
- A-le śmi-ci moc! A-le zwa-rio-wa-na noc!
3. Zabawa ruchowa „Kwiatki”.
Dzieci tańczą do dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce naśladują rosnące kwiatki”. Z pozycji przysiadu podpartego powoli prostują się i wspinają się na palce stóp.
4. Karta pracy: „Nowa trampolina trzylatka 2” karta nr 53, „Trampolina czterolatka 3” – karta nr 61.
CZWARTEK
1. Odpowiedzi na pytania:
- Co to jest las?
- Czy byłeś (byłaś) kiedyś w lesie?
- Jak wygląda las?
- Z jakim kolorem ci się kojarzy?
- Jak pachnie las?
- Jakie dźwięki można w lesie usłyszeć? Spróbuj je naśladować.
- Czy lasy są nam potrzebne? Dlaczego?
- Czy tylko potrzebne są ludziom?
- Jakie zwierzęta żyją w lesie?
2. Zabawa ruchowa „Mrówki do mrowiska”.
Kładziemy na podłodze np. poduszeczkę, dziecko chodzi sobie na czworakach po podłodze na hasło „Mrówki do mrowiska” kieruje się w stronę wyznaczonego miejsca.
3. Wykonanie drzewa – Karta Artysty trzylatka nr 14, Karta Artysty czterolatka nr 15 „Żaba”
4. Piosenka „Świat w naszych rękach”-ŚWIAT W NASZYCH RĘKACH
Proponuję wysłuchać razem piosenki, a następnie porozmawiać o czy o na jest:
- Co to jest segregacja śmieci?
- Co to jest recykling?
- Dlaczego musimy segregować śmieci?
Dzieci uczą się na pamięć tekstu refrenu piosenki:
Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat
PIĄTEK
1. Wyjaśniamy dzieciom do czego potrzebna jest woda ludziom, zwierzętom i roślinom.
2. Rozmowa oraz ustalenie zasad w jaki sposób możemy oszczędzać wodę.
3. Karty pracy „Nowa trampolina trzylatka” – karta nr 52, „Trampolina czterolatka” - karta nr 61.
Do zabaw z dziećmi można również wykorzystać elementy z zestawów zabaw ruchowych oraz zestawów ćwiczeń porannych.
Zestaw zabaw ruchowych
Zestaw XVI
Z wykorzystaniem metody W. Sherborne.
1. Poznanie swojego ciała:
• pełzanie na brzuchu z jednoczesnym uginaniem rąk i nóg,
• klepanie i głaskanie poszczególnych części ciała,
• w siadzie — naprzemienne dotykanie kolanami do głowy.
2. Zdobywanie pewności siebie i orientacji w przestrzeni:
• siad rozkroczny w parach naprzeciwko siebie, dotykanie się stopami -jedno dziecko prowadzi stopy, drugie naśladuje,
• jedno dziecko w klęku prostym, drugie podskakuje w dowolny sposób dookoła niego.
3. Ćwiczenia; (partner aktywny, partner bierny):
• skłony w przód w siadzie rozkrocznym - partner pomaga, uciskając lekko plecy,
• jedno dziecko siada pomiędzy nogami drugiego, jest obejmowane i delikatnie kołysane.
4. Ćwiczenia przeciwko:
• leżenie tyłem - dziecko lekko ciągnie za nogi współćwiczącego, który stawia opór,
• turlanie współćwiczącego po podłożu z lekkim oporowaniem.
5. Ćwiczenia kreatywne:
• improwizacje przy muzyce w parach.
Zestaw ćwiczeń porannych
ZESTAW 31
1. Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Pociągi”.
Dzieci ustawione w małe 5,6 – osobowe rzędy tworzą pociągi. Nauczycielka wystukuje rytm – ósemki – pociągi ruszają, mijają się biegiem. Nauczycielka uderzając silniej w instrument, jednocześnie wypowiadając na głos nazwę stacji, pociągi zatrzymują się.
2.Marsz – „Na stacji”
Dzieci wysiadają z pociągu – chodzą, maszerują w różnych kierunkach.
3. „Samochody”
Wyznaczone dwa garaże. Dzieci podzielone na dwie grupy. Samochody na sygnał nauczycielki wyjeżdżają, na drugi sygnał, wracają do swych garaży.
4. Ćwiczenie uspokajające.
Formowanie rzędu i marsz do rytmu podanego tamburinem. Po uspokojeniu dzieci śpiewają wspólnie piosenkę pt „Jedzie pociąg”.