Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Mali ekolodzy - 14.04.2020- 17.04.2020

WTOREK

1. Wysłuchanie wiersza D. Gellner „Śmieci”

Leży pod krzakiem
Butelka stara.
Straszy wiewiórkę
Straszy komara.
I pełno gazet
Wala się wszędzie.
Przecież ich komar
Czytać nie będzie!

2. Rozmowa na temat wiersza oraz segregacji śmieci:

- Co to są śmieci?
- Co może  być śmieciem?
- O jakich śmieciach była mowa w wierszu?
- Wyobraź sobie, że jesteś wiewiórką lub komarem. Co powiedziałabyś ( powiedziałbyś) osobom, które zostawiły śmieci pod krzakiem?
- Jakie są kolory pojemników do segregacji śmieci?
- Jakiego rodzaju śmieci powinniśmy wrzucać do tych pojemników?

3. Zabawa dydaktyczna „Segregujemy śmieci”.
Przygotowujemy różnego rodzaju śmieci: plastikowe butelki i różne opakowania, woreczki foliowe, gazety, słoiki, szklane butelki. Rozkładamy kartony w trzech kolorach: żółtym, niebieskim, zielonym. Zadaniem dzieci jest umieścić śmieci na odpowiedniej kartce.

4. Dzieci tworzą swój znak ekologiczny – mogą go narysować, namalować farbami, nalepić z elementów kolorowego papieru.


ŚRODA

1. Rozmowa na temat ilustracji:
ILUSTRACJA

- Jak traktujemy kogoś, kto obchodzi jakieś święto, na przykład urodziny?
- Niedługo będzie obchodziła święto nasza planeta – Ziemia. Jak możemy je uczcić, co możemy dla niej zrobić?
- Przyjrzyj się ilustracji. Czy podoba ci się to co widzisz? Dlaczego?
- Jakie śmieci widzisz?
- Co należy zrobić z papierkiem, jeśli w pobliżu nie ma kosza?

2. Zabawa rytmiczno – ruchowa do wiersza D. Gellner „Złote śmieci”

Recytujemy wiersz sylabami, a dzieci wyklaskują je rytmicznie, klaszczą na przemiennie – raz w dłonie, a raz w kolana.

Zło-te mas-ki zło-te blas-ki, zło-te spin-ki, zło-te las-ki
Zło-te suk-nie z ce-ki-na-mi prze-la-tu-ją za ok-na-mi.
Są-siad z do-mu wy-biegł z węd-ką, zło-tą las-kę zła-pał pręd-ko.
Ktoś z bal-ko-nu się wy-chy-lił, schwy-tał suk-nię
W jed-nej chwi-li.
O-bu-dzi-ły się dziew-czyn-ki bieg-ną ła-pać zło-te spin-ki.
A do-zor-ca mas-ką świe-ci i za-mia-ta zło-te śmie-ci:
Zło-te is-kry i mi-go-ty, zło-tą pusz-kę, pa-pier zło-ty, mru-cząc:
- A-le śmi-ci moc! A-le zwa-rio-wa-na noc!

3. Zabawa ruchowa „Kwiatki”.
Dzieci tańczą do dowolnej muzyki, na przerwę w muzyce naśladują rosnące kwiatki”. Z pozycji przysiadu podpartego powoli prostują się i wspinają się na palce stóp.

4. Karta pracy: „Nowa trampolina trzylatka 2” karta nr 53, „Trampolina czterolatka 3” – karta nr 61.


CZWARTEK

Ilustracja lasu

1. Odpowiedzi na pytania:

- Co to jest las?
- Czy byłeś (byłaś) kiedyś w lesie?
- Jak wygląda las?
- Z jakim kolorem ci się kojarzy?
- Jak pachnie las?
- Jakie dźwięki można w lesie usłyszeć? Spróbuj je naśladować.
- Czy lasy są nam potrzebne? Dlaczego?
- Czy tylko potrzebne są ludziom?
- Jakie zwierzęta żyją w lesie?

2. Zabawa ruchowa „Mrówki do mrowiska”.
Kładziemy na podłodze np. poduszeczkę, dziecko chodzi sobie na czworakach po podłodze na hasło „Mrówki do mrowiska” kieruje się w stronę wyznaczonego miejsca.

3. Wykonanie drzewa – Karta Artysty trzylatka nr 14, Karta Artysty czterolatka nr 15 „Żaba”

4. Piosenka „Świat w naszych rękach”-ŚWIAT W NASZYCH RĘKACH

Proponuję wysłuchać razem piosenki, a następnie porozmawiać o czy o na jest:

- Co to jest segregacja śmieci?
- Co to jest recykling?
- Dlaczego musimy segregować śmieci?

Dzieci uczą się na pamięć tekstu refrenu piosenki:

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o  tym ta  piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat 


PIĄTEK

1. Wyjaśniamy dzieciom do czego potrzebna jest woda ludziom, zwierzętom i roślinom.

2. Rozmowa oraz ustalenie zasad w jaki sposób możemy oszczędzać wodę.

3. Karty pracy „Nowa trampolina trzylatka” – karta nr 52, „Trampolina czterolatka” - karta nr 61.

Do zabaw z dziećmi można również wykorzystać elementy z zestawów zabaw ruchowych oraz zestawów ćwiczeń porannych.

Zestaw zabaw ruchowych

Zestaw XVI
Z wykorzystaniem metody W. Sherborne.
1. Poznanie swojego ciała:
• pełzanie na brzuchu z jednoczesnym uginaniem rąk i nóg,
• klepanie i głaskanie poszczególnych części ciała,
• w siadzie — naprzemienne dotykanie kolanami do głowy.
2. Zdobywanie pewności siebie i orientacji w przestrzeni:
• siad rozkroczny w parach naprzeciwko siebie, dotykanie się stopami -jedno dziecko prowadzi stopy, drugie naśladuje,
• jedno dziecko w klęku prostym, drugie podskakuje w dowolny sposób dookoła niego.
3. Ćwiczenia; (partner aktywny, partner bierny):
• skłony w przód w siadzie rozkrocznym - partner pomaga, uciskając lekko plecy,
• jedno dziecko siada pomiędzy nogami drugiego, jest obejmowane i delikatnie kołysane.
4. Ćwiczenia przeciwko:
• leżenie tyłem - dziecko lekko ciągnie za nogi współćwiczącego, który stawia opór,
• turlanie współćwiczącego po podłożu z lekkim oporowaniem.
5. Ćwiczenia kreatywne:
• improwizacje przy muzyce w parach.

 Zestaw ćwiczeń  porannych

ZESTAW 31

1. Zabawa orientacyjno – porządkowa: „Pociągi”.
Dzieci ustawione w małe 5,6 – osobowe rzędy tworzą pociągi. Nauczycielka wystukuje rytm – ósemki – pociągi ruszają, mijają się biegiem. Nauczycielka uderzając silniej w instrument, jednocześnie wypowiadając na głos nazwę stacji, pociągi zatrzymują się.

2.Marsz – „Na stacji”
Dzieci wysiadają z pociągu – chodzą, maszerują w różnych kierunkach.

3. „Samochody”
Wyznaczone dwa garaże. Dzieci podzielone na dwie grupy. Samochody na sygnał nauczycielki wyjeżdżają, na drugi sygnał, wracają do swych garaży.

4. Ćwiczenie uspokajające.
Formowanie rzędu i marsz do rytmu podanego tamburinem. Po uspokojeniu dzieci śpiewają wspólnie piosenkę pt „Jedzie pociąg”.