Święta Wielkanocne 6.04.202r.-10.04.2020r.
TEMAT TYGODNIA: ŚWIĘTA WIELKANOCNE
PONIEDZIAŁEK 6.04.2020r.:
1. Słuchanie opowiadania Masiuk "Szukanie zająca"- rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów , wyjaśnienie pojęcia tradycja.
Szukanie zająca Olga Masiuk
– Wyjeżdżacie na Wielkanoc? – spytała Ania.
– Nie – odpowiedział Piotrek. – Antoni obchodzi święta, malując jajka w swojej pracowni. To krawiec. Uwielbia dobierać kolory i wzory. W zeszłym roku malował w szkocką kratkę i marynarskie paski.
– Naprawdę? – zainteresował się Staś. – Ciekawe, co wymyśli w tym roku. Może będę mógł zaprojektować kilka jajek.
– Ja wolałbym zjeść niż projektować – westchnął Piotrek. – W zeszłym roku wyszły Antoniemu takie śliczne, że nie pozwolił mi ich zjadać.
Ania roześmiała się.
– W zeszłym roku byliśmy u babci i moja siostra próbowała zjeść pisankę. Nie wiedziała, że jest drewniana. Całoroczna. – Ania trzymała trzęsący się ze śmiechu brzuch.
– Ja lubię szykować koszyk do święcenia – wtrącił się Jacek. – Wszystko jest tam takie małe. I potem się ustawia w kościele na specjalnym stole. I tak się fajnie z tym koszykiem chodzi.
– Ja wkładam zawsze do koszyka zająca z czekolady i mama musi mi pozwolić go zjeść po śniadaniu, bo jest poświęcony – oznajmiła Marysia.
– Bardzo sprytnie – pochwaliła Ania.
– A u nas są wielkie poszukiwania wiosny – dołączył się Jacek. – Mój wujek organizuje dla dzieci konkurs. Wszyscy wychodzimy na spacer i wygrywa ta osoba, która znajdzie jak najwięcej oznak wiosny. W zeszłym roku z bratem stworzyliśmy drużynę i wygraliśmy – Jacek wypiął dumnie pierś. – Znaleźliśmy piętnaście znaków wiosny.
– Jak to piętnaście? – Marysia nie chciała w to uwierzyć.
– Był śpiew ptaków, bazie, dwa kwiatki, pszczoła… – Jacek wyliczał na palcach, ale wciąż wystarczała na to jedna ręka.
– Chyba pięć, a nie piętnaście – kpiła Marysia.
– Nie. – Jacek był oburzony. – Śpiew ptaków, bazie, dwa kwiatki…
– I pewnie trzynaście pszczół – śmiała się Marysia. – Lepiej powiedz, co wygrałeś w tym konkursie.
– Piłkę – odpowiedział, nie przerywając liczenia.
– To już coś. A są u was prezenty? – zapytała w przestrzeń Marysia.
– Ja wam opowiem o fajnych prezentach – do rozmowy włączyła się Pani. – Kiedy byłam dzieckiem, jeździłam na Wielkanoc do dziadków na Mazury. Otóż po wielkanocnym śniadaniu wychodziłam razem z bratem na podwórko. I babcia wskazywała ręką kierunek. Mówiła: „Ty musisz szukać tam, a ty tam”. I ja z moim bratem wyruszaliśmy we wskazanym kierunku na poszukiwania.
– Ale czego? – dopytywał się Staś.
– Zajączka.
– Musiała pani złapać zająca? Przecież one tak szybko kicają – powiedział Piotrek.
– Nie, to taka nazwa. Musieliśmy znaleźć gniazdo, w którym zajączek schował dla nas prezenty. Tak naprawdę zajączka zastępowała moja babcia. Ale chowała bardzo dobrze. Czasem pół dnia spędziliśmy na poszukiwaniach. Prezenty potrafiły być ukryte pod mchem albo w dziupli. Kiedyś mój brat znalazł prezent, który przeznaczony był dla mnie. I postanowił go sobie zatrzymać. Więc schował go, żeby potem po niego wrócić. Ale kiedy wrócił, prezentu już nigdzie nie było.
– I co? – przeraziła się Ania.
– Ja strasznie płakałam, że nie mogę znaleźć swojej paczki, więc babcia się zlitowała i zaprowadziła mnie do kryjówki. A ona była pusta. Wtedy mój brat się przyznał. Ale też zaczął płakać, bo zrozumiał, że skoro schowek jest pusty, to i on nie dostanie mojego prezentu. Cała rodzina ruszyła wtedy na poszukiwania.
– I co? – emocjonowała się Ania.
– I nic. Zajączka nigdzie nie było. Okazało się, że mój brat schował prezent w koszu, który został załadowany na rower sąsiada. Ten sąsiad przyjechał tylko na chwilę z życzeniami i odjechał z koszem, który dała mu babcia, nie przypuszczając, że mój brat zdążył w nim coś ukryć. Kiedy sąsiad w domu rozpakował zawartość kosza, ucieszył się, że dostał upominek. Ale to była książka o Ronji, córce zbójnika, dla dzieci, więc się domyślił wszystkiego i odwiózł mi ją.
– Powinna była pani dostać także prezent brata – Ania upominała się o sprawiedliwość.
– Wybaczyłam mu i poszliśmy jeść mazurki – powiedziała Pani.
– My też chodźmy na obiad – przypomniał sobie Pak. – Może będzie już jakieś faszerowane jajko.
Rozmowa dotycząca treści opowiadania:
Na jakie święta oczekują dzieci w przedszkolu?; Jaką przygodę związaną ze Świętami Wielkanocnymi miała Pani?; O jakich zwyczajach wielkanocnych opowiadała Ania?; O jakich zwyczajach wielkanocnych opowiadał Jacek?
2. Rozmowa na temat wielkanocnych zwyczajów na podstawie tekstu opowiadania i ilustracji w książce (Karty pracy 6- latka cz.4, str.40) :
Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, wysyłanie kartek świątecznych, święcenie palmy wielkanocnej); Co to jest tradycja? (zasady postępowania, poglądy, wiadomości przekazywane z pokolenia na pokolenie, np. tradycje rodzinne, narodowe, regionalne); Jakie znasz tradycje Świąt Wielkanocnych? (święcenie pokarmów, robienie pisanek, wielkanocne śniadanie, śmigus-dyngus).
Wykonanie zad. 1, 2 i 3 str. 40- 41
3. „Jajko na łyżce” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.
Rodzic i dziecko trzymają w ręce łyżkę, na której leży jajko (najlepiej ugotowane na twardo! :)) . Na sygnał ścigają się i próbują donieść jajko do wyznaczonego miejsca.
4. „Taniec kurcząt w skorupkach”– zabawa ruchowa.
Dziecko słucha muzyki i poruszają się przy niej w dowolny sposób. Proszę podać dziecku tytuł utworu.
Link do utworu M. Musorgski "Taniec kurcząt w skorupkach" https://youtu.be/e2ziz9Z6G84
5. "Małe – duże jajo kurze” – zabawa ruchowa naśladowcza. Rodzic recytuje wiersz kilka razy, najpierw wolno, a potem coraz szybciej. Podczas recytacji pokazuje dziecku gesty. Dziecko naśladuje rodzica, dostosowuje się do jego tempa recytacji.
Małe – duże sł. tradycyjne
Małe, duże- Ręce blisko siebie, ręce rozłożone.
jajo kurze, - Rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu.
jajo kurze, - Rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu.
jajo kurze. - Rysowanie obiema rękami jajka w powietrzu.
Duże, małe - Ręce rozłożone, ręce blisko siebie.
doskonałe, - Klepanie się ręką po brzuchu.
doskonałe, - Klepanie się ręką po brzuchu.
mniam. - Klaśnięcie w dłonie.
WTOREK 7.04.2020r.:
1. „Rebus” – odczytywanie tekstu literowo-obrazkowego. Rodzic przygotowuje kartonik z sylabą pi i obrazek przedstawiający sanki.
Pi
Po odgadnięciu rebusu przez dziecko rodzic prezentuje kartonik z napisem pisanki.
2. „Bajkowe pisanki” – osłuchanie z piosenką Urszuli Piotrowskiej.
Bajkowe pisanki sł. Urszula Piotrowska, muz. Małgorzata Melnicka-Sypko
Do zajączka przyszła kurka:
– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.
Z koszem jajek na pisanki
Mama – kwoka mnie przysłała.
Zając podparł się pod boki:
– A to ci dopiero jajka!
Namaluję na nich tęczę,
i na każdym będzie bajka.
Ref.:
Bajkowe pisanki, bajkowe.
Rozdamy je z dobrym słowem,
Świątecznym życzeniem,
Wiosennym marzeniem.
Bajkowe pisanki, bajkowe,
Wesołą wiodą rozmowę,
że wiosna za oknem,
że w dyngus ktoś zmoknie.
Rośnie żytko jak na drożdżach
I zieleni się rzeżucha,
Pisankowych opowieści
Zając słucha, kurka słucha.
Z bukiecikiem srebrnych bazi
W gości wybrał się baranek,
A dla niego mała kurka
Kosz bajkowych ma pisanek.
3. Rozmowa na temat treści piosenki – dzieci starają się odpowiadać na pytania , cytując tekst utworu. Przykładowe pytania:
- kto przyszedł do zajączka?
- z czym przyszła kurka do zajączka?
- kto przysłał kurkę do zajączka?
-Co powiedział zając, gdy zobaczył jajka?
- co chce zrobić z pisankami zając?
- o czym rozmawiają bajkowe pisanki?
- kto słucha pisankowych opowieści?
- z czym wybrał się w gości baranek?
-co ma dla baranka kurka?
4. Realizacja rytmu piosenki – dziecko klaszcze, tupie, wybija rytm na woreczkach (poduszkach) dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką drugą i znowu ręką wiodącą.
5. Zabawa ruchowa do piosenki :
I. zwrotka- dziecko udaje kurkę- ręce złożone w skrzydełka, dziecko chodzi rytmicznie po pokoju.
II. zwrotka- dziecko podpiera się pod boki, pokazuje ruchem "malowanie pisanki"
Refren- dziecko z rodzicem tańczy walczyka
III. zwrotka- dziecko kuca i powoli, w rytm piosenki "rośnie" ( podnosi się, wyciąga ręce do góry i staje na palcach)
IV. zwrotka- dziecko maszeruje po pokoju, udając ,że trzyma w ręce bukiet bazi
6. Analiza i synteza słuchowa sylabowa wybranych wyrazów z tekstu piosenki – wyklaskiwanie sylab, liczenie sylab.
7. Analiza wzrokowa i słuchowa wyrazu JAJKO, zapoznanie z literą J,j- Karty pracy 6- latka cz. 4, str. 38-39, wykonanie zadań z tych stron.
Dla 5- latków: Karty pracy 5- latka cz. 3 str. 50-51
8. Praca plastyczna
Samodzielne wykonanie pisanek wielkanocnych dowolną techniką (kolorowanie jajek mazakami, malowanie farbami, oklejanie naklejkami, posmarowanie jajka klejem i obsypanie drobną kaszą- wybór należy do Państwa, można wykonać pisanki według własnego pomysłu). Mile widziane będą zdjęcia pisanek wykonanych przez dzieci. Najładniejsze umieścimy na stronie grupy. MIŁEJ ZABAWY!
9. Zabawy ruchowe:
- „Wielkanocne zajączki” – dziecko staje w przysiadzie podpartym. Rodzic staje kilka metrów przed nim i włącza dowolną muzykę. Przy akompaniamencie muzyki dziecko skacze w stronę rodzica, naśladując skoki zajęcy. Kiedy muzyka ustaje, dziecko zatrzymuje się w miejscu i nie wykonuje żadnych ruchów. Po ponownym włączeniu muzyki dziecko dalej skacze w stronę rodzica.
- „Taniec wygibaniec” –Rodzic i dziecko stają na kawałku gazety o wymiarach ok. 50 × 50 cm. Tańczą na niej w rytmie muzyki, a co jakiś czas rodzic zmniejsza gazetę. Para stara się najdłużej utrzymać na gazecie.
- „Celne oko” – każdy z uczestników zgniata kartkę papieru w kulkę, którą musi rzucić i trafić do celu (hula-hoop, kosz na śmieci, kartonowe pudło itp.). Można urządzić zawody- kto będzie miał więcej trafień lub trafi z większej odległości.
ŚRODA 8.04.2020r.:
1. „Ze świętami kojarzy mi się…” – zabawa słownikowa. N. rozpoczyna zdanie, a dzieci podają jak najwięcej słów, które kojarzą im się ze Świętami Wielkanocnymi.
2. „Wielkanocne smakołyki” – słuchanie fragmentu wiersza "Wielkanocny stół" Ewy Skarżyńskiej
Wielkanocny stół (fragment) Ewa Skarżyńska
Nasz stół wielkanocny
haftowany w kwiaty.
W borówkowej zieleni
listeczków skrzydlatych.
Lukrowana baba
rozpycha się na nim,
a przy babie –
mazurek w owoce przybrany.
Rozmowa na temat wiersza: Jak wygląda wielkanocny stół?; Jakie stały na nim ciasta?; Jakie przysmaki wielkanocne lubicie najbardziej?
3. „Wielkanocna baba” – zajęcia kulinarne.
Rodzic przygotowuje produkty i niezbędne pomoce. Dziecko wykonuje wskazane przez rodzica czynności. Rodzic planuje zadania tak, by jak najbardziej zaangażować dziecko do pracy. Przypomina o zasadach higieny przygotowywania posiłków.
Babka wielkanocna
Składniki:
500 g mąki
350 g cukru
250 g masła
4 jajka
¾ szklanki mleka
3 łyżki kakao
1 łyżka proszku do pieczenia
1 cukier waniliowy
150 g rodzynek
Sposób przygotowania
Utrzeć masło i 250 g cukru. Dodać cukier wanilinowy oraz żółtka. Przesiać mąkę przez sito, dosypać do niej proszek do pieczenia. Naprzemiennie dodawać mleko i utarte żółtka, cały czas mieszając, aż masa będzie gładka. W osobnym naczyniu ubić pianę z białek. Dodać pianę do masy, delikatnie wymieszać. Dosypać rodzynki. Podzielić ciasto na dwie części, do jednej z nich dodać kakao i resztę cukru. Formę na babę (pojemność 1,5 l) posmarować masłem i posypać bułką tartą. Nałożyć ciasto – naprzemiennie kilka łyżek jasnej masy i kilka łyżek ciemnej masy. Piec ciasto w temperaturze 180°C przez 1,5 godziny. Po ostygnięciu posypać ciasto cukrem pudrem. SMACZNEGO:)
4. Utrwalanie znajomości litery J,j :
- KARTY Z LITERAMI, karta nr 23, ćw. 1, 2, 3.
- KARTY PRACY 6- LATKA cz. 4 str. 42, ćw. 1,2
- dla 5- latków: Karty pracy 5- latka cz. 3 str. 52-53
- „Liczymy pisanki” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic przygotowuje szablony pisanek lub prawdziwe malowane jajka – dla każdego dziecka po 7 sztuk oraz kartoniki z cyframi od 1-7 i znakami matematycznymi +, -, =. Dzieci manipulują jajkami, przeliczają je i rozwiązują treść zadań. Podpisują zadania układając z liczb działanie matematyczne (dzieci zdolne mogą samodzielnie zapisywać działanie na kartce).- Ola włożyła do koszyka 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku? - zapis: 3+4=7
- Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki. Zosia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i też włożył 2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku? - zapis: 2+3=5
- Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1 pisankę. Ile pisanek pomalowali razem? - zapis: 3+3+1=7
- W koszyku było 8 jajek do ozdobienia. Przyszedł Krzyś i potłukł jedno jajko. Ile jajek pozostało w koszyku? - zapis: 8-1=7
CZWARTEK 9.04.2020r.:
1. Bajeczka wielkanocna – słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy.
Bajeczka wielkanocna Agnieszka Galica
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk – puk i przygrzewało mocno.
– Stuk – stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka: dzeń – dzeń, dzeń – dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
Rozmowa dotycząca treści opowiadania:
Co robiło Słońce?; Kogo obudziło jako pierwsze, drugie, kolejne?; Dlaczego Słońce budziło Kotki, Kurczaczka, Zajączka i Baranka?; Jakie święta zbliżają się do nas wielkimi krokami?
2. Omówienie symboli związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
Rodzic w koszyku gromadzi: jajka, baranka, zajączka, owies, palemki, babkę wielkanocną. Dziecko po kolei wyciąga rzeczy z koszyka, rodzic tłumaczy ich znaczenie, np.: jajka – nowe życie; sól – ochrona przez zepsuciem; baranek – symbol Pana Jezusa; babka wielkanocna – radość spotkania przy wielkanocnym stole.
3. „Układanie zdań z wyrazem…” – zabawa dydaktyczna.
Rodzic podaje wyraz związany z Wielkanocą, np. jajko. Dziecko układa zdanie z tym wyrazem. Proponowane wyrazy: jajko, baranek, zajączek, babka, koszyk itp.
4. „Kwoka i kurczątka” – zabawa ruchowa przy muzyce.
Rodzic to kwoka, dziecko to kurczątko. Gdy gra muzyka, dziecko naśladuje sposób poruszania się kurcząt (spaceruje, podskakuje, macha „skrzydełkami”, grzebie „pazurkami”), muzyka milknie – szybko chowa się pod „skrzydłami” kwoki. Zabawa jest powtarzana kilka razy.
5. „Wielki gwar w kurniku” – zabawa dydaktyczna, przeliczanie w zakresie 7.
Rodzic przygotowuje sylwety potrzebne do zabawy ( ilustracje 10 kur, 1 koguta, po 5 kurcząt białych i żółtych. Ilustracje może wyciąć i pokolorować dziecko). Dziecko manipuluje nimi, dokłada, odkłada i rozwiązuje zadania:
- W kurniku mieszka 6 kur i jeden kogut. Ile ptaków mieszka w kurniku?
- W kurniku po prawej stronie są 4 grzędy i po lewej stronie są 3 grzędy. Ile grzęd jest w kurniku?
- Kwoka ma 2 kurczątka żółte i 5 kurczątek białych. Ile pisklaków ma razem kwoka?
- W kurniku było 8 kur. Nagle wpadł do kurnika lis i jedna kura wybiegła z kurnika. Ile kur pozostało w środku?
- W kurniku było 10 kur. Nagle wpadł do kurnika lis i 3 kury wybiegły z kurnika. Ile kur pozostało w środku?
- PRACA PLASTYCZNA „ WIOSENNA SKORUPKA”.
ETAP 2- oklejony papierem i dobrze wyschnięty balon malujemy białą farbą( Jeżeli papier po wyschnięciu jest wystarczająco biały lub dziecko nie ma białej farby etap ten można pominąć). Czekamy kilka godzin.
ETAP 3- Przebijamy skorupkę i balonika szpilką i wyciągamy balon ze środka. Następnie za pomocą nożyczek nadajemy skorupce odpowiednie kształty (wycinamy nierówne, postrzępione brzegi).
Tak wykonaną skorupkę możemy wykorzystać jako osłonkę doniczki, w której posiejemy owies na świąteczny stół lub jako oryginalny koszyczek na święconkę (wystarczy doczepić do niej uchwyt z brystolu) . Możemy ją również pomalować jak pisankę.
PIĄTEK 10.04.2020r.
1. Śmigus – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej.
Śmigus Maria Konopnicka
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
Rozmowa dotycząca treści wiersza: Co to jest śmigus-dyngus?; Jakiego dnia odchodzimy śmigus dyngus?; Jak inaczej nazywamy ten dzień?; Czy można się obrazić na osobę, która poleje nas wodą?; Co to znaczy mieć umiar w polewaniu wodą?
2. „Taniec kurcząt w skorupkach”– zabawa ruchowa.
Dziecko słucha muzyki i poruszają się przy niej w dowolny sposób. Proszę podać dziecku tytuł utworu.
Link do utworu M. Musorgski "Taniec kurcząt w skorupkach" https://youtu.be/e2ziz9Z6G84
3. Rozwiązywanie zagadek o tematyce związanej ze Świętami Wielkanocnymi.
Dla dzieci zdolnych proponujemy zadanie dodatkowe- odszukanie właściwych napisów będących rozwiązaniem zagadki. Rodzic musi wydrukować duże napisy (każdy wyraz na osobnej karteczce- czcionka co najmniej 72). Napisy należy rozłożyć w rozsypce na stole (podłodze). Po przeczytaniu zagadki przez rodzica dziecko podaje odpowiedź i odnajduje właściwy napis. Napisy te można wykorzystać do wykonania albumu o świętach wielkanocnych- na każdej kartce dziecko rysuje kredkami ilustrację przedstawiającą rozwiązanie zagadki, a pod nią wkleja napis. Wszystkie ilustracje dziurkujemy i łączymy wstążeczką w formie książeczki, którą można zatytułować: "Święta Wielkanocne".
Jajka ozdabiane,
Pięknie malowane. /pisanki/
Pośrodku pięknych pisanek,
Stoi bielutki cukrowy… /baranek/
Znajdziesz w niej bazie,
Bukszpan – roślin wiele,
Tydzień przed Wielkanocą
Święcisz ją w kościele. /palemka/
Pyszna zupa – pierwsza klasa!
Jest w niej jajko, jest kiełbasa! /żurek/
Długie ma uszy,
Jeszcze dłuższy skok!
Na słodkości od niego
Czekasz cały rok! /zajączek/
Żółciutka kuleczka,
Co wychodzi z jajeczka. /kurczaczek/
Pyszne ciasto na święta podane,
Najlepiej smakuje lukrem polane! /baba wielkanocna/
Z ziarnami lub biały,
Najlepszy jest świeży.
A jego kromeczka
Też w koszyczku leży. /chleb/
W ten dzień woda wokoło się leje,
Każdy z nas, choć mokry, co chwila się śmieje. /śmigus – dyngus/
4. „Jajko tu, jako tam, ja to jajko tobie dam…” – quiz wiedzy o świętach wielkanocnych.
Przykładowe pytania (wybierz właściwą odpowiedź):
1.Święta Wielkanocne obchodzimy zawsze
a) zimą b) jesienią c) wiosną.
2. Jajka pomalowane jednym kolorem nazywamy
a) pisankami b) kraszankami c) drapankami.
3. Śmigus–dyngus, czyli zwyczaj polewania wodą obchodzimy w:
a) lany wtorek b) laną niedzielę 3) lany poniedziałek.
4. Malowane jajka w różne wzorki nazywamy
a) piosenkami b) pisarkami, c) pisankami.
5. Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy się
a) opłatkiem b) jajkiem c) chlebem.
6. Co święcimy w Niedzielę Palmową?
a) Jajka. b) Chleb. c) Palmę.
7. Jak nazywamy koszyczek z jedzeniem, który święcimy w Wielką Sobotę?
a) Plecionka. b) Święconka. c) Wędzonka.
5. Wykonanie kart pracy:
KARTY PRACY 6- LATKA cz. 4, str. 44-45, ćw. 1, 2,3.
Zapraszamy Państwa do wspólnej zabawy z dziećmi. Oto kilka propozycji do wykorzystania
WSZYSTKIM DZIECIOM I RODZICOM ŻYCZYMY WESOŁYCH ŚWIĄT I MOKREGO DYNGUSA!!
Nauczycielki grupy IV